رواية زوجة زوجي الفصل الخامس بقلم باسنت أشرف
رواية زوجة زوجي الفصل الخامس
يوسف الحقنييي
يوسف بخضة: في أي مالك؟
حور بعياط: كنت بتكلم أنا وطنط و فجأة وقعت ومش بترد عليا.
يوسف بخوف: مامااا مالك في أي.
حور: بسررعة يا يوسف تعالىٰ نروح المستشفىٰ.
يوسف: مااشي.
" حمل يوسف والدتة بين ذراعية وذهب بها سريعًا إلى سيارتة و بجانبة حور وانطلق سريعًا متجهًا إلىٰ المستشفىٰ."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ وتييييييين أي اللي بتعملية ده.
وتين: ابعد عني يا مازن مش انتَ قرفت مني ومن عيشتي معاك انا هريحك من وجودي في الدنيا دي كلها.
مازن: اهدي يا وتين أي الهبل ده؟!
وتين: متحاولش تقنعني أنا هريحك من وجودي ومش هتجوز برضوا.
مازن: ماشي يا وتين بس هاتي البتاعة اللي في ايدك دي.
وتين: لا انتَ هتضحك عليا عشان انتَ بقيت بتكرهني اصلًا صح فعشان كده عايز تجوزني انا بقيت حِمل تقيل اووي عليك صح.
مازن: متقوليش كده يا وتين انتِ عمرك ما تكوني حِمل ابدًا عليا بس انا عايز اطمن عليكي واشوفك متجوزة ومرتاحة مع حد بيحبك و يقدرك.
وتين: وانتَ شايف كده إنك تجوزني لواحد متجوز وانا كده هعيش مرتاحة؟!
مازن: ايوا يا وتين صدقيني محدش هيفكر في مصلحتك غيري انتِ مش بس أختي انتِ بنتي اللي ربيتها على ايدي يا وتين.
وتين: لا عشان انتَ بتسبتني وبتضحك عليا يا مازن.
مازن: مقدرش اضحك عليكي يا عيون مازن وصدقيني هتكوني مبسوطة وبعدين يا ستي لو زعلك انا اللي هقف في وشة.
وتين: خلاص يا مازن انتَ مقتنع بكده انا موافقة ومش هتكلم تاني بس محدش هيتأذي في الموضوع ده غيري في الجوازة دي كلها محدش هيتظلم غيري الكل هيكون مبسوط بس انا الوحيدة اللي هتتظلم وعمري ما هسامح حد فيكم يا مازن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الدكتور: متقلقش يا استاذ والدة حضرتك بخير بس الضغط عندها عالي جدًا ياريت ترتاح ومتزعلش لأن في سن حضرتها غلط عليها جدًا.
يوسف: تمام شكرًا جدًا يا دكتور.
الدكتور: العفو ده واجبي.
" وذهب الدكتور واقترب يوسف من حور وامسك ذراعها بقوة "
يوسف: انتِ اللي كنتِ مع ماما قولتيلها أي يا حور؟
حور: مقولتش حاجة يا يوسف بس انا كنت بقولها ان هي متزعلش منك وهي قالتلي انك لازم تتجوز روحت انا قولتلها....
يوسف: قولتيي أي يا حور ردييييي؟.
حور: قولتلها ان هي بتتعامل بأنانية وقولتلها كمان ان هي لو كانت مكاني مكنتش هتوافق ان جوزهاا يتجوز عليها.
يوسف بعصبية: وانتِ ازااي تقوليلها كده يا حور ازاااااي مكنتش متوقع منك الكلام ده دي ست كبيرة قد والدتك ازاي تقوليها كده.
حور: أنا اسفة واللهِ مكنتش أعرف ان هي هتتعب والكلام خرج معايا لوحده لأنها عصبتني جامد أنا اسفة.....
يوسف: خلاص يا حور تقدري تمشي دلوقت.
حور: يوسف........
يوسف: حور لو سمحتِ امشي دلوقت عشان مفقدش اعصابي عليكي.
حور: خلاص انا ماشية ما هي كل حاجة بتطلع حور الغلطانة مع انك مسمعتش الكلام اللي والدتك قالتهولي بس ازاي حور هي اللي غلطانة برضوا ما هي حور بقت الشماعة اللي بتعلقوا عليها اخطائكم.
يوسف: واللهِ!
حور: انا ماشية عشان قرفت بجد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ مليش فية قولتلك مشوار مهم ولازم اخرج.....
مازن: نعرف نبطل عناد شوية ونقول رايحين فين يا كده يا مفيش خروج.
وتين: مش هقولك يا مازن رايحة فين وهخرج برضوا عشان تكون عارف هخرج يعني هخرج.
مازن: وانا قولت مفيش خروج غير لما اعرف رايحة فين.
وتين: وانتَ مالك انا اخرج واروح في المكان اللي يعجبني.
مازن: بقيتي عنيدة اووي وانا قرفت منك.
وتين: مشحوار انا حرة اعمل اللي يريحني.
مازن: على جوا يلا يا وتين
وتين: لا يا مازن مش علىٰ جوا وهخرج برضوا.
مازن: لما نشوف هتخرجي ازاي يا وتين.
وتين ببساطة: هخرج من الباب يعني هخرج منين.
مازن: لا وكمان بقيتي مستفزة.
وتين: مش حاجة جديدة شكرًا.
مازن: وباردة.
وتين: خلااص ما قولنا شكرًا يلا سلام.
مازن: خدي هنا يا بت رايحة فين؟
وتين: انتَ يا بني مش بتفهم ما قولتلك رايحة مشوار.
مازن: غوري يا وتين بس لو فكرتي تلعبي عليا هقت*لك.
وتين: عادي مش بخاف يلا بااي.
مازن: بااي ؛ ربنا يستر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ حمدلله على السلامة يا ماما
ليلىٰ: انا زعلانة منك ابعد عني.
يوسف: وانا مقدرش علىٰ زعلك يا ست الكل
ليلىٰ: والله جاي تثبتني ما انتَ خلاص ظهرت علىٰ حقيقتك وقولت اني مش فارقة معاك.
يوسف: الله يا ماما عايزة تقوليني كلام انا مقولتهوش.
ليلىٰ: مقولتهوش بس كان باين.
يوسف: خلاص متزعليش يا لولا حقك علىٰ قلبي.
ليلىٰ: يعني خلاص موافق تتجوز وتين.
يوسف بتنهيدة: ******
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: انا جيت اهو في اي
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية زوجة زوجي" اضغط على اسم الرواية