Ads by Google X

رواية عروس الصعيد الفصل السادس 6 بقلم نورهان اشرف

الصفحة الرئيسية

   رواية عروس الصعيد الفصل السادس بقلم نورهان اشرف


رواية عروس الصعيد الفصل السادس 

وضعت جنات يدها مكان الصفعه وهي تنظر الى طارق بصدمه
طارق بقوه :اى اللي انتي بتقوليه ده يا جنات انتي بتهني ابويا في بيتي
جانيت بغضب: انا مش بهين ابوك انا بقول الحقيقه ابوك الراجل المحترم هدد بنتك بحاجه خليها توافق على اللي هو عايزه عاوز يدمر حياه بنتى
طارق بصراخ :حتى لو كان عامل ايه مالكيش حق انك تقولي على ابويا كده اوعي تنسي يا جانيت في يوم ان اللي بتتكلمي عليه هو ابويا
نظر له محمدي بالسخريه وقال بقوه وجبروت :دي مراتك اللي انت وجفت جدامي بسببها دي مراتك اللي انت سبت بلدك وناسك وارضك عشان خاطرها مراتك بتهين ابوك في بيتك اللي المفروض انت رجله بس الظاهر انك مش راجل ومش عارف تحكم بيتك
طارق بتهدئه :انا اسف يا ابويا ارجوك متزعلش
محمدي بسخريه: ما ازعلش كيف ما ازعلش ده انا اتهانت كرامتي اتهانت كرامه كبير الحوامديه على لسان حرمه عشان ابنه مش راجل ومش عارف يحكم بيته
قال ذلك تحت انظار محمد المصدوم فهو لا يصدق ان والده قد قلب الايه لصالحه لا والاكثر من ذلك انه اصبح هو المظلوم بعد ان كان هو الظالم لا يعرف لماذا اشعر بالخوف برعب داخل قلبه بسبب جبروت والده وقوته فهو يعلم ان والده قوي وجبار ولكن لا يصدق انه لتلك الدرج لتلك الدرجه وهو لا يفرق معه احد اما بكري شعر بتخبط كبير داخله لاول مره يرفض قرار ابوه لاول مره بعد ان كان ينظر الى ابوه بحب نظر له بخوف وخوف كبير
هنا تحدثت جنه برجاء وهي تقول: بابا ارجوك ماتزعلش من ماما ماهي اكيد مش تقصد اللي هي قالته بابا ابوس ايدك ثم نظرات الى جدها برجاء ابوس ايدك يا جدى اهدء
طارق بجدية: تمام يا شهد
ثم نظر الى والده باسف وهو يقول: انا اسف يا بابا ارجوك ماتزعليش
تحدث محمدي بقوه وهو يقول: ازعل ولا مزعلش مش فارقه واصل المهم دلوجتى انا هسافر البلد مش هاجعد في البيت ده دجيجه واحده بعد ما اتهانت كرامتي فيه
نظر له طارق بهدوء :ارجوك يا بابا اهدا
محمدي بقوه ماتجولش اهد وبعدين انا كده كده كنت ماشي وراجع البلد النهارده ثم نظر الى جنه بقوه:يلا يا بتى ادخلى جهزى نفسك عشان نسافر
نظر له طارق بتسأل وهو يقول :تجهز ليه هى رايحه فين
محمدي بسخرية :اى يا ولدى انت ناسي انا جاى هنا ليه انا جاى عشان ادخل ونرجع البلد
طارق بجدية:وانا لسه مقولتش قرارى لسه مقولتش انا موافق ولا لا
محمدي بسخريه اكبر:انت كدا فعلا شكلك نسيت انى كمان جولت أن رايك مش مهم لان كدا كدا انا هاخد جنه وانسافر وحته بتك موافجه على الكلام ده ولو مش مصدق اسالها وشوفها هتجول اى لو جالت لع يبجا هرجع البلد طولى من غير ولا كلامه قال ذلك وانظر الى جنه بتساؤل كانه يقول لها ردى انتي
ردت جنه بتوتر وهي تقول :بابا انا موافقه على اني ارجع و البلد عند جدي وموافق كمان اتجوز العريس اللي هو جايبه
هنا صدحت ضحكات جانيت الساخره وهي تقول: اتفضل شوف ابوك قال ايه لبنتك خليها توافق بسرعه دي وتوافق على اللي هو عايزاه شوف ابوك عمل اى لو انت شايفني قله الادب تقدر انت ترد بقى على وتقولي ابوك قال اى لبنتي ايه يخليها توافق على كده ثم نظرت الى محمدي بقوه وهي تقول: لو انت فاهم انك ممكن تجبر بنتي على حاجه هي مش عايزاها تبقى غلطان انا دلوقتي هانزل اروح السفاره وهقول انك بتهددنى انا و بنتى اصل انا مش هاسيب بنتي لعبه بين يدك وهحبسك اصل انا مش مهم عندى غير دى قالت ذلك وهى تشير الى جنه حته لو اللى واقف قصدى جوزى
قالت ذلك وهي تنظر الى طارق تحدث محمدي بابتسامه وقال بهدوء:وانا معنديش مانع روحي السفاره بس السفاره هتحميكي مني لكن مش هتحمى حفيدتى منى اوعى تنسى ان بتك مصريه وان السفاره بتاعتك اللي انت بتتكلمي عليه ملهاش جيمه هنا و انك مهما عملت مش هتعرفي تعملي حاجه وبعدين ماتنسيش انى ابوها موافج هو كمان
توسعت عيون طارق وهو يقول :انا مش موافق على حاجه وبنتي مش هتتجوز اللي انت جايبه كلامك هيقدر يمشي على لكن مش هيمشي على بنتي
محمدي بسخريه: انا كلامى يمشي عليك وعلى بنتك ويمشي على اي احد انا اوع في يوم تفكر اني عشان كبرت خلاص تقدر تعمل اللي انت عايزه انا لسه زي ما انا ثم انظر الى جنه وقال جنه يلا يا بنتي عشان نروح عشان نلحق نبدا في تجهيزات جوازك انتي و رحيم
لم تفكر جانيت للحظه ولكن تصرفات بقلب ام وهى تقول : انا عاوزه اروح مع بنتي
محمدي بسخريه تمام يا مرات ولدي عايزه تيجي مع بتك معنديش مانع اهو على مره تعرفي الاصول والعادات اللي انتي ما تعرفهاش في بلدك
ثم نظر الى طارق بسخريه هتجيء بلدك وبلد ابوك ولا لا
هز طارق راسه بتاعب وهو يقول اه
ظهرت ابتسامه ساخره على وجه و محمدى ثم نظر الى بكرى بجديه وقال:نزل جهز العربيه يا ولد
ابتلعت جنه رايقها بتوتر و حزن فجاه انقلبت حياتها راس على عقب
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
دخل رحيم الى البيت بحزن وتوتر وخوف كبير يشعر بمشاعر كثيره ومختلطه لا يعرف لماذا يشعر بكل ذلك التوتر اللي يعرف لماذا يشعر ان حياته على المحك كان دائما يجد الحلول لكل شيء ولكن الان لا يجد حل لى اي شيء الان يشعر انه مكسور مصدوم يشعر انه اضعف انسان على وجه الكره الارضيه قطعوا صوت والدته وهي وهي تقول بقوه: تعال يا رحيم عايزك في موضوع
دخل رحيم الغرفه خلف امه وهو يشعر بخوف وجدها تجلس على كرسي والده نظر لها بتساؤل وهو يقول :خير يا امي في ايه
بهيه بقوه :انا اللى المفروض اسالك انا السوال ده فى اى مالك شكلك عامل كدا ليه فى انك مش عارف طاريجك ماشي فين و رايح فين رحت لشيخ البلد لى يا رحيم
رحيم بتعب: رحت عشان اشوف حل في الموضوع ده رحت عشان اعرف اعمل ايه
ظهرت ابتسامه ساخره على وجه بهيه وهي تقول: ولجيت حل ولا لسه
هز رحيم راسه بيتعب وهو يقول: لا مالجتش حل لجيت نفسي تايه اكثر لجيت نفسي مش عارف حاجه
وجفت امه وعلى وجهه ابتسامه ونظرت لها وقالت :مين اللي جال ان مفيش حل الحل معك وجنبك وفي يدك
رحيم بهدوء :يعني اوافج على الموضوع جوز اختي الوحيده ماعرفوش اجوزها لمين ثم
نظرات له امه بهدوء وهي تقول :هتضحي بواحده عشان الكل ولا تضحى بالكل عشان واحده
رحيم بتعب: دي وحده بس دي تبقى اختي
ابتسمت له بهيه وهي تقول: والباجيه دول اهلك وعذوتك ولو انت فكرت فيها هي بس لو حصلك اي حاجه مش هيعتبروك وكبرهم لانك لما جئت فكرت فكرت في نفسك ما فكرتش فيها وبعدين مين جال ان اختك ممكن تعيش حياه شاينا او وحشه بالعكس ممكن تعيش حياه كويسه ومرتاحه وبعدين كل دوت في علم الغيب يا ولدي كل دوت حاجات محدش يعرفها غير ربنا حط الكلام ده فى دماغك على طول اوع تحط الحاجه الوحشه هي الحل و باذن الله كله اللي هيحصل خير
رحيم بهدوء: جلبك مش هيوجعك لما نعمل فيها كده
بهيه بهدوء : مين اللى جال كده اكيد قلبي هيوجعني و يوجعنى اكثر لو في احد مات انا بنتي هتفضل عايشه لكن لو حد مات هحس بذنبه كل دقيقه ثم اكمل بابتسامه يلا اطلع غرفتك اتسبح ونام
صعد رحيم الى غرفته لكي يتحمم ويزيل بعض الهموم من على أكتافه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
بعد مرور ثلاث ساعات كانت تدخل جنه إلى الدوار الخاص ب جدها وهى تشعر بتوتر و خوف ولكن أوقفها صوت


يتبع الفصل السابع اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent