Ads by Google X

رواية كيف تكون النهاية الفصل العاشر 10 بقلم آية عطية

الصفحة الرئيسية

  رواية كيف تكون النهاية الفصل  العاشر  بقلم آية عطية 

 رواية كيف تكون النهاية الفصل العاشر

نور/ايه دا

مني/دي دعوه فرحي

نور/الف الف مبروك يا حببتي

مني/هو الفرح لسه كمان شهرين بس انتي عارفه اني اخدت اجازه من دلوقت فقولت اديكي الكروت قبل ما امشي علشان منساش و بردو و هوزعها علي زمايلي كلهم

نور/ربنا يتمملك علي خير يا حببتي

مني/يارب يا حببتي و متنسيش بقه علشان هزعل جدا لو مجتيش

نور/لا ان شاء الله هاجي بس ليه كارتين

مني/كارت ليكي و كارت قدميه انتي لكريم بيه

نور/متدخلي انتي قدميه بنفسك احسن

مني/هو مش مشغول

نور/هو انتي يعني داخله تجلسي معاه دي كلمه و رد غطاها

مني/ماشي

نور/طب ثواني ادخل استاذن منه

و ذهبت نور لتاخذ الاذن من كريم و بعد ذلك دخلت مني تعطي له الكارت و خرجت علي الفور و استاذنت مني نور ايضا و خرجت لانهاء عملها

و استمر الحال هكذا ولكن لم يخلو من مضايقات علياء لنور و ايضا معاكسات علي

و بعد مرور ثلاث اسابيع

في الشركه الخاصه بكريم

كريم/لا عال العال انتوا في تقدم ملحوظ

علي/كله بفضل تعليماتك

كريم/كله بفضل ربنا ثم مجهوداتكم

علياء/و انت كمان يا كريم خلتنا نطلع السلم من اوله

كريم/كدا احسن ليكم و بعد اسبوع هيكون اول اجتماع ليكم تحضروه معايا

علياء/بجد يا كريم

كريم/ايوة بجد

علي/طيب احنا كدا تمام ميعاد شغلنا خلص هتروح معانا و لا لسه وراك شغل

كريم/للاسف لسه عندي شغل اسبقوني انتوا

علي/خلاص ماشي يلا يا لولو

علياء/يلا سلام يا كريم

اما في الخارج كانت نور مازالت تعمل حتي جاء لها اتصال من اولادها قطع اكمالها للعمل

نور/الو ايوه يا كوكي

مليكه/ايوة يا مامي انتي اتاخرتي انهارده

نور/اسفه يا حببتي بس عندي شغل كتير

مليكه/يعني لسه هتتاخري

نور/لا يا قلبي ساعه بالكتير و اكون في البيت

مليكه/طب كلمي مالك علشان زعلان خالص

نور/ههههههه الراجل بتاعي ايه مزعله هاتي اما اكلمه

مليكه/اتفضلي

و اخذ مالك يحادث والدته

مالك/ينفع كدا

في تلك الاثناء خرج كريم من مكتبه بعد انهاء عمله و استمع الي حديث نور

نور/اسفه و الله يا حبيبي عندي شغل كتير

مالك/يا ماما انتي كنتي بطلتي التاخير دا

نور/و الله غصب عني متزعلش بقه حقك عليا

مالك/لا انا زعلان

نور/خلاص بقه متزعلش هاجي اصلحك بس اوعي تنام غير لما اجي

مالك/ماشي يا ماما سلام

نور/سلام يا قلبي

و اغلقت نور الهاتف و بدات في اكمال العمل بكل نشاط لكي تنهي سريعا و تذهب الي اولادها

اما كريم فظل كما هو يقف في مكانه يحاول تفسير حديثها هذا ما معني هذا الحديث

ثم حاول تمالك نفسه و ذهب اليها و ظل ينظر اليها نظرات غير مفهومه بالنسبه لها

انتبهت له ثم قامت وقفت امامه

نور/خير يا كريم بيه

كريم/انتي لسه عندك شغل

نور/خلاص اخر حاجه دي و همشي علي طول

كريم/لا يلا كملي اللي وراكي بكرا

نور/تحت امرك يا كريم بيه

اغلقت نور الاوراق التي امامها و جمعت متعلقاتها و ذهبت تحت نظرات كريم

و عادت الي منزلها مره اخري و قامت بمصالحه مالك و تناول العشاء في جو مرح للغايه


اما كريم فذهب هو الاخر نحو سيارته و قادها الي منزله و اخذ يفكر في حديث نور و ما معناه

هل يوجد شخصا بحياتها الم تقول له انها ارمله و انها وحيدة لم يكن لها احدا بالحياه

فمن يكون ذلك الشخص الذي تحادثه بتلك الطريقه

ثم اخذ يحدث نفسه (طب و انت مالك هو انت شاغل بالك بيها ليه هي من بقيه عيلتك و لا ايه)

ظل هكذا الي ان وصل الي منزله و عند دخوله المنزل وجد كلام من علياء و علي و اولفت بغرفه الصالون

و علياء تبكي بشده و اولفت بجانبها تواسيها ام علي فيبدو علي وجهه علامات الغضب الشديد

كريم/في ايه يا جماعه مالكم

علي/مفيش يا كريم

كريم/مفيش ازاي و انت متعصب و اختك بتعيط ممكن حد يفهمني في ايه

اولفت/اصل اختي اتصلت و قالت لعلياء في عريس كويس جدا متقدملها

كريم/طب دا حاجه كويسه ايه اللي يخليها تعيط

اولفت/لا مش كويس خالص

كريم/ليه فقير مثلا

علي/لا غني جدا

كريم/اما هو غني في ايه بقه

اخيرا تحدثت علياء و هي تبكي

علياء/علشان اد ابويا

جحظت عين كريم قليلا

كريم/اد ابوكي طب و مامتك وافقه عليه ليه

علياء/اني كبرت و لازم اتجوز زي زي اي بنت في سني

كريم/طب ما ترفضي

علياء/تفتكر يعني انا معملتش كدا

كريم/طب و بعدين

علي/و لا قبلين عايزانا في ظرف يومين نرجع تاني

كريم/طب و مفيش حل

علي/للاسف مفيش

اولفت/لا في حل

علي/ايه يا خالتو الحقينا بيه

اولفت/ان علياء تتجوز في ظرف اليومين دول

علياء و علي/نعااااااااااام

علي/و انتي عايزاني ادلل علي اختي

اولفت/لا احنا نشوف حد ابن حلال و كويس و نكون عرفينه

علي/اه و بعدين اقوله تعالي اتجوز اختي دا كلام يا خالتو

اولفت/المثل بيقول اخطب لبنتك و لا تخطب لابنك

علياء/ايه اللي انتي بتقوليه دا بس يا خالتو

كريم/لا علي فكره خالتك بتتكلم صح

علي/انت كمان يا كريم

كريم/ايوة مدام هي مش عايزه تتجوز الراجل الكبير دا

علياء/و مين هيرضي يتجوزني بالطريقه دي

اولفت/دا انتي الف واحد يتمناكي دا انتي ست البنات

علي/طب تفتكري مين ممكن ينفع يا خالتو

اولفت/سبوني افكر مين ممكن ينفع

كريم/انا ا.......

اولفت/انت يا كريم دا جميل مش هننسهولك ابدا

كريم/انا اقصد............

علي/انا مش عارف اقولك ايه يا كريم انت انقذت اختي من الرجل الكبير دا

كريم/يا............

علياء/لا يا كريم ان مش موافقه علشان انت هتعمل كدا شفقه و انا محبش حد يشفق عليا

نظر لها كريم كثيرا و تحدث مع نفسه(منك لله يا الفت الكلب انتي كنتي سبيني اكمل كلامي.......طب اصححلها الكلام دلوقت و اقولها اني كنت هقول انا اعرف حد تاني.......و لا اعمل ايه دلوقت و لو قولت كدا هتفهم انها معيوبه و لا فيها حاجه )

كريم/شفقه ايه لا طبعا انتي بنت جميله و الف واحد يتمناكي و انا هكون اسعد واحد في الدنيا لو توافقي تتجوزيني

اولفت/ربنا يفرح قلبك يا كريم

علي/ربنا يسعدكم يارب

علياء/متاكد انك مش مضايق من القرار دا

يود كريم الان يقول لها انه مغصوب علي ذلك ولكنه لا يود كسر قلبها الصغير هذا

كريم/مضايق ايه لا طبعا

اولفت/خلاص انهارده التلات نخلي حفله الخطوبه يوم الخميس الجاي و بعدها نحدد ميعاد كتب الكتاب و الدخله و لا ايه رايك يا علياء

نظر لها كريم بحده و هو يجز علي اسنانه و لكنه حاول ان يداري ملامحه يود ان يكسر راسها هذه هي التي من البدايه اوقعته في تلك الازمه

علياء/ الرءي لكريم هو اللي يقول

كريم/تمام اتفقو انتم علي كل حاجه و انا معاكم

علي/خلاص انا و انتي يا خالتو هنجهز كل حاجه و نعملهم احلي حفله خطوبه و ايه رايك نخليها كتب كتاب كمان و الفرح نحدده بعدين براحتنا

اولفت/فكره جنان ايه رايك يا كريم

ابتسم كريم ابتسامه مصطنعه و نظر الي علياء

كريم/ ايه رايك يا علياء

علياء/موافقه طبعا

اولفت /طب يلا العشا و بعد كدا نقعد نرتب نفسنا و نشوف هنعمل ايه

كريم/لا بعد اذنكم انا هتعشا و اطلع اريح شويه علشان تعبان

علياء/الف سلامه عليك

كريم/ الله يسلمك

و بعد تناول العشاء صعد كريم الي غرفته لكي ياخذ حماما باردا و يريح جسده من عناء اليوم

و منصور الحال كما هو بل كل يوم اسوء من اليوم اللي قبل و يزداد قسوه

تحول الامر معه الي سرقه المنازل بعد ان كان فقط يسرق اشياء بسيطه اصبح الان علي اعلي مستوي

هل سيبقي كما هو ام انه سوف يعود الي ما كان في الماضي

في غرفه كريم بعد ان اخذ حماما و بدل ملابسه جاء اليه اتصال من صديقه و ابن عمه سليم و قص عليه ماحدث منذ قليل

كريم/ و بس يا سيدي انا مش عارف اعمل ايه

سليم/هههههه هههههه ههههههه هههههه

كريم/انت مش هتبطل ضحك

سليم/مش قادر و الله اصلك لبست لبسه انما ايه هههههههه

كريم/يابني هو انا بحكيلك علشان تعرفني اني لبست ما انا عارف انا دلوقت عايز حل

سليم/حل ايه يا معلم و مرات ابوك ظبطتها بالملي و خلتها كتب كتاب علشان متفكرش تخلع

كريم/عادي يعني ما انا ممكن اطلقها

سليم/يا سلام طب ما هي سهله ايه اللي يخليك تطلقها ما تسبها من دلوقت

كريم/ما هو انا خايف اجرح علياء و اكسر قلبها

سليم/ما هو دا اللي اولفت لعبت عليه

كريم/قصدك ايه مش فاهم

سليم/اولفت استغلت طيبه قلبك و هي عارفه و متاكده انك لا يمكن تشوف حد في ضيقه و متسعدهوش

كريم/انت تفتكر انها يكون الحوار كله لعبه عليا

سليم/و الله مش عارف....... انت عارف اني مبرتحش ل اولفت و مستبعدش عنها اي حاجه

كريم/بس انا لما دخلت لقيت علياء قاعده بتعيط و اولفت و علي جمبها

سليم/قولتلك الف مره يا كريم متاخدش بالمظاهر علشان سهل اوي ارسملك وش مش وشي
و ابقي ملاك و انا شيطان

في تلك اللحظه تذكر كريم حديث نور في الهاتف و تذكر ايضا حديث محسن عنها

و تذكر ايضا تعاملها بكل احترام و ادب خلال فتره عملها بل و الجميع يحبها لمساعدتها الجميع اذا لزم الامر

هل من الممكن ان اكون قد حكمت عليها في البدايه بالغلط و يكون حديث محسن عنها ما هو الا افتراء و انها بالفعل قد تكون مظلومه

سليم/روحت فين يا كريم.... كريم

كريم/ايوة يا سليم

سليم/بقولك روحت فين

كريم/معاك و بفكر في كلامك

سليم/مش كل اللي تشوفه عنينا دايما بيكون الحقيقه

كريم/فعلا.... بقولك ايه انت هتوصل امتي

سليم/بكرا بالليل

كريم/طب كويس علشان تكون معايا

سليم/ايوة طبعا شقي دخل القفص غصب عنه ههههههه

كريم/خلاص بقه يا سليم و بعدين يلا روح نام علشان عند شغل بدري

سليم/ماشي يا عم يلا تصبح علي خير

و في صباح اليوم التالي في الشركه الخاصه بكريم

كانت تعمل نور بهمه و نشاط و سعاده بائنه علي وجهها و السبب ذلك الحلم التي حلمت به و انها سوف تقابل فارس احلامها

بعد قليل جاء كريم و جد الابتسامه علي وجهها استغربها قليلا

كريم/السلام عليكم

انتبهت له نور

نور/و عليكم السلام

كريم/جهزيلي ورق الصفقه الجديده

نور/حاضر

ثم ذهب نحو مكتبه و بدا العمل

و بعد وقت كبير جاء علي و علياء و علي وجوههم ابتسامه كبيره و سعاده الدنيا في عيناهم

تقدمت علياء نحو نور

علياء/صباح الخير يا مدام نور

استغربت نور كثيرا من ابتسامتها الطبيعية و ايضا لانها تلقي عليها السلام

نور/صباح النور

علياء/اتفضلي

نور/ايه دا

علياء/دي دعوه خطوبتي

نور/ايه دا بجد الف الف مبروك ربنا يتمملك علي خير

علياء/منتظراكي بكرا ان شاء الله هي خطوبه و كتب كتاب

نور/ان شاء الله هاجي

علياء/العنوان موجود في الظرف لو متعرفيش فيلا كريم

استغربت نور قليلا و لكنها لم تعطي الامر اكبر من حجمه

نور/هسال و اللي يسال ميتهوش

علي/انا ممكن استناكي و اوصلك

قال هذا علي خروج كريم من مكتبه

كريم/تستناها و توصلها فين

علياء/يستناها بكرا يا حبيبي بعد الشغل علشان يوصلها علي الفيلا علشان خطوبتنا

اتصدمت نور من كلمه حبيبي ثم خطوبتنا و وضعت يدها باتجاها قلبها و هي لا تعلم لماذا انصدمت هكذا و لماذا احست بالم في قلبها

تمالكت نفسها بصعوبه و تحدثت

نور/لا شكرا يا استاذ علي انا هعرف اوصل لوحدي

كريم/طب اتفضلو جوه يلا

ثم التفت هو عاد الي مكتبه مره اخري

علياء/بعد اذنك يا نور و اخليها مدام

نور/عادي مفيش مشكله خاليها نور و الف مبروك مره تانيه

علياء/الله يبارك فيكي و عقبالك

علي/يارب

نظرت له علياء و نور معا

علي/قصدي يعني ربنا يفرحنا كلنا

علياء/طب يلا علشان نكمل باقي اللي ورانا

علي/ يلا

و ذهبت علياء و خلفها علي الي مكتب كريم

و جلست نور مكانها و هي مازالت تحت تاثير الصدمه و تحدث نفسها(انا مالي في ايه مالي كدا زعلت انه هيخطب و يتجوز و قلبي وجعني ليه)

في ذلك الوقت جاءت اليها مها صديقتها لكي يتناولو الغداء معا

مها/يلا يا نور ميعاد الغدا

نور/ها بتقولي ايه

مها/مالك يا نور

نور/مفيش يا حببتي يلا بينها

و هبطو سويا للاسفل لتناول الغداء

و عندما جلسو بالمكان المخصص للطعام

مها/مالك يا نور انتي شكلك متغير في ايه العيال فيهم حاجه

نور/لا مفيش حاجه و الولاد كويسين جدا

مها/امال مالك

نور/مش عارفه مالي

مها/مش فاهمه

نور/متشغليش بالك انا كويسه

مها/انتي مش كويسه خالص و مش هسيبك غير لما تقوليلي مالك

نور/هتصدقيني لو قولتلك انا مستغربه حالي و مش عارفه انا عامله كدا ليه

مها/طب قوليلي في ايه يمكن افهم

نور/انهارده جت علياء اللي اتعينت من فتره دي هي و اخوها جابتلي دعوه فرحها

مها/ايوة دي وزعتها علي معظم الشركه..... بس بردو مش فاهمه فيها ايه

نور/المشكله مش فيها المشكله لما عرفت مين خطبها

مها/مين

نور/انتي مقرتيش الدعوه

مها/لا عادي انا اصلا كنت بفكر مروحش هيكون مين خطبها

نور/خطبها كريم بيه

مها/كريم بيه بتاعنا

نور/ايوة

مها/طب و فيها ايه

نور/ما هي دي المشكله مش عارفه ليه اضايقت لما عرفت ان كريم بيه هو خطبها و قلبي وجعني قوي

مها/ليه

نور/ما انا لو كنت عارفه ليه كنت ارتحت

نظرت لها مها قليلا تفكر في حديثها

مها/تكونيش بتحبيه يا نور

جحظت عين نور بشده و نظرت لها في عدم تصديق

نور/انتي بتقولي ايه يا مها

مها/هو دا التفسير الوحيد لحالتك دي

نور/لا طبعا اكيد تحليلك غلط

مها/اما تفسري بايه حالتك دي

نور/مش عارفه

و جاء الطعام بداو في تناول الطعام في صمت تام

و ظلت نور تفكر في حديث مها هل كل ما يحدث الان و اشعر بيه ما هو الا اني احببته دون ان اشعر

اما مها فهي تاكدت ان نور تحب كريم كل ما قصته عليها ما هو الا دليل عن حبها له و هي لم تشعر لعدم خبرتها في تلك الحالات و لانها المره الاولي لها ان تحب فلا تستطيع تحديد تلك المشاعر

فنور لم تعرف غير حب اولادها و لم تعرف ما هو الاحساس اتجاه الحبيب

و بعد انتهاء وقت الطعام ذهبت كلا منهم الي عملها حتي انتهاء اليوم

في صباح اليوم التالي ذهبت نور الي العمل و لم يكن لديها القدره علي العمل و لكن لابد ان تعمل

و بعد قليل جاء كريم

كريم/صباح الخير

نور/صباح النور

كريم/مالك في ايه

نور/معلش اصلي تعبانه شويه

كريم/طب ليه مخدتيش انهارده اجازه

نور/كان في شغل لازم يخلص

كريم/لا سيبي كل حاجه و خدي انهارده اجازه

نور/مفيش داعي حضرتك

كريم/اساسا انهارده كنت هدي الجميع اجازه نص يوم

نور/ايوة علشان خطوبه حضرتك

نظر لها قليلا

كريم/ايوة فعلا

نور/طب حضرتك لسه بدري علي النص يوم

كريم/تمام

و تركها و دخل المكتب لانهاء عمله هو الاخر

و جاء وقت عوده الجميع الي منازلهم كما امرهم كريم

انتظرت مها نور حتي تهبط من الاعلي

مها/ايه كلدا يا نور انا مستنياكي بقالي كتير

نور/معلشي كنت بخلص اخر حاجه

مها /تمام يلا بيا

نور/يلا

مها/بقولك ايه انا عازمه نفسي علي الغدي عندك انهارده

نور/بس كدا ياريت تيجي كل يوم

مها/ايوة و ماله يا اختي علشان امي تعلقني علي باب البيت

نور/ليه كدا

مها/هي كدا المهم قوليلي انتي هتروحي الفرح انهارده

نور/مش عارفه عايزه اروح و مش عايزه اروح

مها/اذا كنت انا قايله لماما ان انا و انتي بعد ما نخلص الشغل هنروح سوي الفرح و قولتلها تتغدي هي علشان كدا بقولك هتغدي معاكي

نور/مش انتي كنتي قولتي مش هتروحي

مها/انا عيله غيرت راءي

نور/ههههههههه ماشي يا عيله

مها/و انتي هتيجي معايا

نور/انا

مها/ايوة و بقولك ايه قبل ما نروح تعالي نروح نشتري حاجه حلوة كدا نحضر بيها الفرح هتلاقي كله لابس و متقمع و احنا مش المفروض نكون اقل من حد

نور/يارايقه يا اختي

مها/ايوة طبعا رايقه هو الواحد كل يوم بحضر فرح

نور/و دا مش اي فرح

مها/ايوة و علشان كدا هنروح ب......


يتبع الفصل الحادي عشر اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent