رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل العاشر بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل العاشر
تالا تجلس في مكتبها فجأه تأتي لها رساله من نادر مكتوب فيها
: اي الملف ال انتي باعتاه داه
اجابت تالا ع الرساله قائله
: هو دا الملف ال انت عايزه
نادر ارسل لها : نعم ياروح أمك دا مش الملف ال انا عايزه
تالا : يبقى اكيد بعته غلط هحاول أوصل للتاني وابعته ف اقرب وقت
نادر : إنجزي يااختي ولا القعده عجبتك عندهم
تالا : والله انا لحد دلوقتي مستغنيه عن المهمه دي وممكن اسيب كل حاجه وأمشي
نادر : لا تسيبي اي داحنا مصدقنا تدخلي وسطيهم بالشكل داه
تالا : يبقى تخرس وتقعد ساكت
حذفت المحادثه وأغلقت هاتفها وتنهدت قائله
: جتك القرف ف شكلك
ثم تقوم لتأتي لنفسها بكوب قهوه
تتفاجئ أثناء سيرها ان كل من يراها من الموظفين يفسح لها الطريق بخوف
حدثت نفسها بتعجب : مالهم دول
تصل لمكان إحضار القهوه تتفاجئ بحسين جالس وحوله الموظفين يستمعون له
حسين بأفوره : وقامت هوب ملطلعه نار من عنيها خرمت السقف وبقيت قاعد ف جمب مرعوب
آتت تالا من خلفه تتسحب ببطئ
حسين بأفوره : خلوا بالكوا محدش يقرب منها دي واحده متوحشه طب تعرفوا ان انا شوفتها قبل كدا بتاكل ودن عيل صغير
أحد الموظفين وهو ينظر لتالا : حسين كفايه كدا ها
حسين : لا مش كفايه دانا اشك انها عامله تنويم مغناطيسي لعمار بيه مخليه متمسك بيها كدا دي تقريباً ساحره ياجماعه
تالا تقف خلفه وتستمع لما يقول
أحد الموظفين وهو ينظر لتالا بخوف
: انا بقول كفايه كده ياحسين ونقوم نشوف شغلنا
حسين بثقه: شكلك خوفت ياعم متخفش هي اه واحده مفتريه بس اطمنوا طول مانا موجود انا هحميكوا منها
تالا آشارت للموظفين أن يذهبوا
الموظفين قاموا من حوله وذهبوا لمكاتبهم
حسين بتعجب : استنوا رايحين فين تعالوا لسه ماخلصتش كلام عن الساحره الشريره
ثم إرتشف رشفة من كوب القهوه الذي بيده قائلاً
: اما اشوف انا ولا انتي ايتها الساحره الشريره
فجأه يجد أحدهم يمسك بملابسه من الخلف نظر ورائه فوجد تالا
حسين بفزع: ااااا
تالا وهي تمسك به : اي ياد جو سبيستون ال انت عامله داه بقى انت شوفتني بطلع نار من عنيا خرمت السقف ليه شايفني تنين مجنح ولا اي
حسين بخوف : استني بس هفهمك
تالا : وكمان ساحره وعامله لعمار بيه تنويم مغنطيسي انت بتتفرج على هاري بوتر كتير شكلك كدا واي شوفتني وانا باكل ودن عيل صغير دي كمان زومبي انا يعني ولا اي
حسين بخوف : وربنا كنت بهزر خلي قلبك ابيض ياميرا
تالا تركته قائله : ااه بتهزر طب مش تقول كدا م الأول
ثم بدأت بتشمير كم القميص
حسين بخوف : انتي هتعملي اي
تالا ببرود : مش انا نسيت أقولك اني بحب الهزار جدا وجو الزومبي والساحره الشريره دا هطلعه عليك دلوقتي
حسين بخوف طلع يجري منها
تالا جريت وراه وهي بتقول : وربنا ماهسيبك
دخل حسين بسرعه لعمار مكتبه قائلاً بهلع الحقني ياعمار بيه
عمار بإحباط : تاني ياحسين تاني
تالا دخلت خلفه قائله : قولت مش هسيبك اطلعلي هنا
عمار وقف من مكانه وقام بمسكها قائلاً : طب اهدي طيب عمل اي المرادي الزفت ال اسمه حسين داه
تالا بغضب وهي تكز ع اسنانها : رايح يقول للموظفين انه شافني وانا باكل ودن عيل صغير وبيخوفهم مني
عمار مقدرش يمسك نفسه من الضحك قائلاً
: يخربيتك ياحسين هي وصلت لكدا
حسين بخوف وهو يحتمي خلف المكتب
: كنت بهزر ياعمار بيه صدقني
تالا بعصبيه : رايح تقول عليا الساحره الشريره وتقول بهزر طب انا هوريك مين الساحره الشريره حاضر
ثم نظرت لعمار قائله
: سبني بقولك
عمار بضحك : طب اهدي طيب وانا هسيبك
ظلت تالا تحاول الأفلات من بين يديه
عمار نظر لحسين قائلاً
: يابني انت مش لسه فاقعالك عين من شويه انت اي مبتوبش ابدا هو انا مش قولت مية مره مش دي ياحسين مش دي
حسين بخوف : انا آسف وربنا مش هتتكر تاني
تالا بغضب شديد وعصبيه : هو شكله مش هيتوب الا لما افقعله العين التانيه
عمار بضحك : اجري ياحسين ع مكتبك أصل وربنا لو سبتها عليك احتمال تعمل من فخادك شاورما
تالا وهي تحاول الأفلات من بين يديه : سبني بقولك
حسين خرج مسرعاً من المكتب
تالا بغضب : مش هسيبك بردو وهوريلك الساحره الشريره دي هتعمل فيك اي
عمار وهو ممسك بها: اتهدي بقى يخربيت جنانك امال لو مكنتيش شبر ونص كنتي عملتي فينا اي
تالا بعصبيه : قولتلك سبني عليه
عمار : اسيبك عليه اي انتي مجنونه انتي كل حاجه عندك ضرب ضرب مفيش تفاهم خالص
تالا : وانت شايف ان داه إنسان اتفاهم معاه دا واحد مهزء وانا بحب النوع داه
عمار بهدوء : طب اهدي طيب ممكن
تالا بدأت تهدأ قائله : يعني عاجبك ال قاله عليا للموظفين بقى انا ساحره
عمار وهو ينظر لعينها بهيام : هو ف دي عنده حق انتي سحرتيني من اول مره بصيت لعيونك وانا حاسس بحاجه غريبه
تالا بعصبيه : تقصد تقول ان انا ساحره شريره فعلاً
عمار بإحباط : لا ياقلبي انتي جاموسه مش ساحره شريره خالص
تالا : وليه الغلط دا بقى
عمار تركها من بين يده قائلاً : حاسس اني بتعامل مع واحده غبيه جدا روحي ع مكتبك يلا
تالا بنظرة بخبث : حاضر
عمار بتعجب : بت النظره دي مش عجباني وربنا لو مديتي ايدك عليه لكون مكهربك ياميرا
تالا بضيق وصوت منخفض : غليظ
عمار بإبتسامه : سمعتك ع فكره
تالا ضربت قدمها بالأرض بذمجره وخرجت من المكتب قائله
: الواحد حاسس ان حقه مهدور ف الشركه دي
عمار جلس على مكتبه وهو يبتسم ويحدث نفسه قائلاً
: فيها أنوثه بس الواحد مش عارف يخليها تنسى جعفر ال جواها دا ازاي
________بقلم ملك محمد_________
"بعد إنتهاء العمل"
"في محل الملابس ذهبت تالا مع عمار لشراء بعض الملابس لها كما وعدها "
عمار :اختاري ال انتي عايزاه يلا
تالا : انا هختار بس علشان يكون في علمك أول مرتب هقبضه هدفعلك حقهم
عمار : لا حقانيه اوي يااختي
تالا : ايوا طبعاً امال انت فاكر اي
عمار : طب اختاري اختاري
بدأت تالا بإختيار الملابس الصبيانيه
عمار بتعجب : ميرا لو ناسيه يعني انك بنت انا ممكن افكرك
تالا : واي علاقة اني بنت بالهدوم
عمار أمسك فستان واعطاه لها قائلا
: العلاقه ان البنات بتلبس هدوم بنات مش هدوم ولاد
تالا : انا متعودتش البس فساتين برتاح ف البناطيل أكتر
عمار : اتعودي عادي
تالا : لا لا قولت مبحبهمش
عمار : طب ادخلي قسيه ونشوفه عليكي لو معجبكيش خلاص
تالا : قولت مبحبهمش
عمار : حبيهم بسيطه يعني
بعد مرور دقائق عمار كان يجلس ع الكرسي ينتظر خروج تالا من البروفه
خرجت تالا وهي ترتدي فستان أحمر هادي لكنه اظهر انوثتها وأصبحت فتاة آخرى
عمار وهو ينظر لها بهيام وذهول حدث نفسه قائلاً:
شكلك وقعت ياعمار ومحدش سمى عليك
تالا بتعجب : اي وحش
عمار افاق من شروده قائلاً
: وحش اي بس يخربيت جمالك
تالا نظرت لأسفل بخجل
عمار بغلاسه : لا دا الفستان ال حلو مش انتي
تالا بضيق : غليظ
ثم ذهبت لتغيره
عمار : استني رايحه فين خليكي زي مانتي
ثم ذهبوا للكوافير لتصفيف شعرها ووضع المكياج
بعد الإنتهاء
على سفرة العشاء
تالا بخجل: هتفضل تبصلي كدا كتير ولا اي
عمار : بصراحه انا مبهور
تالا : واي ال يبهر ف الموضوع مش فاهمه
عمار بإبتسامه : يعني تقريبا دي اول مره اشوفك فيها بفستان وكمان شعرك مفرود انتي دايما بتربطيه لفوق لا متغيره خالص بصراحه
تالا بخجل : مبحبش حاجات البنات اوي
عمار : ليه
تالا : بحس اني مش مرتاحه يعني دلوقتي الكعب ال ف رجلي داه مخليني مدايقه جدا
عمار : تالا احكيلي عن ال كنتي بتحبيه
تالا : انا مكنتش بحبه انا لسه بحبه
عمار : بس هو مبقاش موجود
تالا : لا موجود ف قلبي
عمار : بس الحي ابقى من الميت ولازم تنسي
تالا : عمري ماهنساه
عمار : طب لو خليتك تنسيه
تالا : محدش هيقدر يخليني انساه
عمار : انا اقدر بس افتحيلي قلبك مره واحده بس ولو مقدرتش اخليكي تنسيه اوعدك اني هبعد
تالا بحزن : عمار بيه انت بتقول اي
عمار بلطف حاول لمس يدها لكن تالا رفعت يدها بسرعه قائله
: لو خلصت أكل ممكن نروح
عمار بضيق : تمام ماشي ال يريحك
آتى النادل لأخذ الحساب لكن أثناء وقوفه سكب كوب الماء عمداً عليها
عمار بغضب : انت ياحيوان مش تفتح
النادل : انا آسف يافندم مخدتش بالي
تالا : خلاص حصل خير هقوم انشفه ف الحمام واجي
ذهبت تالا للحمام وأثناء مرورها بالطرقه وجدت نادر يقف أمامها
تالا بصدمه : نادر
نادر والغضب يشع من عينه : اي اتخضيتي ياحلوه
تالا بخوف : نادر انت فاهم غلط
امسكها من شعرها قائلاً : فاهم غلط ياروح امك بتسرمحي مع ال اسمه عمار وفاهم غلط واي ال انتي لابساه داه ها انطقي
تالا بخوف : هو مش انت ال بعتني ليه انا ذنبي اي
نادر بحده : بعتك توقعيه ف إيدينا مش توقعيه ف حبك يازباله
تالا بخوف : بس انا معملتش حاجه وهو مبيحبنيش اساسا وعمره ماهيفكر ف كدا
نادر اخرج من جيبه منديل وقام بمسح الروج من على شفتاها بعنف قائلاً
: اياكي اشوفك حاطه القرف دا تاني او تخرجي معاه لوحدكوا فاهمه ولا لا واللبس دا لو اتلبس تاني صدقيني هتقري الفاتحه ع روحك يا تالا
تالا بدموع وخوف : حاضر والله العظيم حاضر
عمار ف الخارج يحدث نفسه قائلاً
: اي ياعمار الغباء ال انت بتعمله داه معقوله تكون بتحبها
: طب حبيتها ازاي وامتى واشمعنا دي م البنات كتير قدامك
: اول مره تكون غبي كدا
فجأه تقبل تالا والدموع تزرف من عينها
عمار بتعجب : اي دا انتي بتعيطي
تالا بدموع جذبت حقيبتها قائله : انا هستناك ف العربيه
وذهبت مسرعه
عمار بذهول
: ميرا استني
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية