رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل العاشر بقلم ام ريماس صلاح
رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل العاشر
في الصباح كل شخص انشغل بشى معين وفيهم اللي لسه نايم.
يقف ذياد ابن عم مهاب امام الكليه ومعه بعض الشباب اصدقاءه لياتى مهاب وبيده كتاب يسلم عليهم.
ذياد: صديقه لمهاب وتقريبا متربين سواء واكتر من الاخوات بس الفرق بين مهاب وذياد ان ذياد مدلع جدا وشايف نفسه اوى ومفيش بنت الا لما يكلمها ويعاكسها وامه جيباله عربيه احدث موديل .
لكن مهاب عايش عيشه الناس البسطاء رغم ان كل شي تحت يد ايمن ابو مهاب وهو ماسك كل حاجه لكن ايمن رافض يجيب لمهاب عربيه خاصه الا لما يخلص كليه وبيخليه يروح الكليه مع الشوفير الخاص بالعيله.
....
ماعلينا نرجع للقصه بقا.
ذياد: منور ياشبح
مهاب: بيده بعض الكتب ده نورك ياكبير.
ذياد: ايه جيت امتى من المنفا.
مهاب: منفا بتتريق سيادتك.
ذياد: والله مابتريق يابنى انا قلت مش هتيجى الكليه تانى خلاص.
مهاب: لا ياسيدى ادينى جيت ياريت والله ابويا يكمل جميلو ويخلينى مجيش تانى المهم انا جاى اخد محاضرات وماشي.
صحابهم الواقفين: ايه ده تمشي فين انت لحقت يابنى خليك معانا وكلهم زعلانين اوى.
مهاب: لا ابوس ايدكم مش عايز اتاخر الحج من امبارح عامل حظر تجوال وبيتلكك مين فيكم معاه المحاضرات كامله.
صديقهم يوسف انا ويفتح دوسي بايده خد بس يومين متتاخرش وهاتلى الملازم دى تاانى علشان يلزمونى.
مهاب: اشطا متقلقش وبعدين انا هعزمكم قريب علشان تشوفوا المنفى اللي الباشا بيقول عليه ده هيعجبكم اوى
ذياد: انا بهزر يازميلى انا بحب جو الغابات على فكره.
اصدقائهم واحنا كمان هنيجى يلاا ناخد يوم عندك ونصتاد
ونشوى وهيكون يوم حكايه بس في اول الصيف.
مهاب: لا تيجو بكره وتيجوا في اول الصيف تانى انا لسه هستنى اول الصيف.
عبدالله احد اصدقائهم هنيجى بكره اوك بس نظبط امورنا النهاردة ونخلص المحاضرتين الى فضلوا.
مهاب: لسه فاضل محاضرتين انا ماشي.
ذياد: لسه بدرى تعالى معايا البيت.
مهاب: لامفيش وقت زمان السواق ع وصول.
ذياد:اوك هنبقي نجيلك بكره
......
....
حسام: متواجد في مكتبه وماسك قلم بايده وبيفكر في كلام رولا كلامها دخل دماغه وبالنسبه للحرام والحلال حسام ميعرفوش ولو كان يعرفوا مش هيكون كل يوم مع واحده شكل وبالنسبه لنفوذ فهو ذات سلطه ونفوذ.
يدخل عليه عمر صباح الخير ياعمى.
حسام: تقصد مسا الخير احنا الساعه واحده ظهرا.
عمر: مساء الخير طيب.
حسام: انت مروح ولا ايه.
عمر: اه لازم امشي امى شغاله تتصل كل شويه.
حسام: انا مش عارف امك وابوك دول تفكيرهم ايه مش عايزين يبعدوكم من جمبهم كده.
عمر: اه والله هنقول اي يلا عايز حاجه بقا.
حسام: سلامتك ودعت جدتك.
عمر: اه قلتلها الصبح انى مروح.
حسام: اوك تمام في رعايه الله.
عمر: عمى بقولك ايه انا هاخد يومين او تلاته راحه مش جاى اوك.
حسام: لا ياحلو مش هتكون انت وابوك انتوا الاتنين هتروحوا تستجموا وسط الخضرا والطبيعه هناك وانا يطلع عينى هنا بص موضوع الاجازه ده تروح تكلم فيه عمك فريد وخد اديله الملف ده معاك يراجعه.
عمر: ماشي هشوفه يعنى لو وافق انت معندكش مانع.
حسام: لا معنديش هو المسوال بقا يتصرف.
عمر: تمام اخد منه الملف وسلم عليه ومتجه لمكتب عمه فريد يساله
.......
نوها تدخل اوضه امها عايزه تسالها انها هتخرج مع صديقتها الاوضه كلها دخان سجاير.
نوها: احم. احم احم بكحه ايه ده ياماما انتى اللي عملاه ده.
فاتن: عايزه ايه.
نوها: انتى بتشربي سجاير ياماما بابا لو جى دلوقتى وشافك هتبقي كارثه.
فاتن: عايزه ايه يابت انا بتحاسبينى.
نوها: اوك اوك انا مش جايه احاسبك سورى انا جايه اسالك انا خارجه مع صحبتى وعايزه فلوس.
فاتن: تشير لها ان الفلوس في الشنطه على التسريحه.
نوها: تفتح شنطه امها وتشيل الفلوس اللي هيا عايزاها وتخرج.
......
عمر سايق العربيه ومتجه الا البيت بتاعهم اللي في الغابه وجد فرحه اول الطريق العمومى على الاسفلت وكانها منتظره حد.
وقف العربيه قصادها انتى واقفه هنا ليه بتتشمسي
فرحه: بتشمس.
عمر: ها امال فيه ايه مستنيه مين؟؟
فرحه: بابا اتاخر اوى وانا قلقانه عليه.
عمر: غلط توقفي هنا لوحدك على فكره.
فرحه:انا مبقليش كتير انا لسه جايه.
عمر هاتفه يرن وهو بيتكلم مع فرحه رد على الفون ايوه ياماما انا وصلت وداخل عليكى اهو.
سهام: فين بالظبط ابوك كل شويه يسال عليك.
عمر: قابلت فرحه اول المدخل واقف معاها جاي.
سهام: فرحه فرحه مين
عمر: بنت عم حسن ياامى انتى نسيتيها.
سهام: اها ماشي ابقى هاتها معاك عيزاها في موضوع ضرورى انا كنت لسه هقول لوالدك يقول لاابوها يناديها.
عمر: يبص لفرحه وبيتكلم ماشي لو وافقت تيجى.
سهام: هتوافق.
عمر: اوك باى.
...
عمر: يبص لفرحه ماما عيزاكى ممكن تيجى معايا.
فرحه: عيزانى انا ليه.
عمر: لما تيجى هتعرفي انا معرفش والله .
فرحه: مقدرش دلوقتي لما اسال ماما مينفعش.
عمر: اوك لما تساليها ابقي تعالى ليها.
فرحه: ماشي.
عمر: ركب العربيه تانى وهيمشي.
فرحه: استنى انا جايه معاك.
عمر: اركبي فتح لها الباب من قدام وهو جوه العربيه فتح الباب هو وقاعد.
فرحه: ركبت جنبه ريحه عطر عمر النفاذه القويه ماليه. العربيه كلها وكانها دخلت محل عطور برفان جميل ورائحته نفاذه.
عمر: سايق العربيه ومش بيتكلم.
فرحه: بتبص مركزه في كل حته في العربيه كانها بتستطلع الحجات اللي معلقها عمر في العربيه والرقي اللي هو عامله فيها وفونه اللي حطاه قدامه وواضح من شكل الفون انه فون غالي الثمن
عمر: مد ايده وفتح الكاست تانى.
اللي استغربت له فرحه انه مشغل قران يعنى مش اغانى ذي معظم الشباب حاليا حاجه شدت فرحه لعمر هيا نفسها متعرفش ليه لكن عمر مش في دماغه فرحه خالص ولا هيا ولا غيرها.
فرحه: بتقول جواها متحلميش يافرحه مجرد حلم بواحد ذي عمر مستحيل فرق السماء والارض
............
حسام اتصل برولا وقالها انه موافق على اللي هيا قالته له كله وقالها تنفذ.
.....
ام عمر استقبلت عمر وفرحه على الباب.
عمر: ليه طالعه بره ياماما فيه حاجه .
ام عمر : ام فرحه جوه وخوفت تشوف فرحه وهيا جايه معاك تزعل.
عمر: تزعل ليه هو انا خاطفها.
ام عمر:مش كده يابنى بس الاصول متزعلش
عمر:ماشي
فرحه:نزلت من العربيه
وعمر:راح يركن العربيه في الجراش
فرحه اتقدمت مع ام عمر للداخل
بتكلم ام عمر هيا ماما جات هنا ليه.
ام عمر : انا ناديتها عيزاكم في موضوع ويارب توافقوا.
فرحه: باستغراب موضوع ايه ده.
ام عمر: تعالي هتعرفى دلوقتي .
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ملاك احتلت عرش قلبي" اضغط على اسم الرواية