رواية المتعجرف والعنيدة الفصل العاشر بقلم الاء
رواية المتعجرف والعنيدة الفصل العاشر
نجاة.... اياد اخدها عشان يقنعها تفضل
زياد.... حصل ايه
شاديه بصت لي نجاة.... ليه قولتي كده
عز..... هو في ايه
نجاة..... لا مافيش بس كانت
شاديه.... كانت زعلانه انها اعده لواحدها فا اخدها تتمشا
زياد.... ودا مالو وشكم متغير ليه
نجاة... اتفرجنا علي فيلم وحشه اووي
زياد بشك....تمام
ـــــــــــــــ
اياد... ينفع طلب وتوعديني وغالوتي عندك
الاء... اكيد طبعا انت عارف انك غالي عندي انا بصراحه بس متزعلش
اياد... عمري ما ازعل منك
الاء... بحسك اب مش اخ معرفش ليه
اياد.... ازاي
الاء... يعني بحسك بابا كده مع انك مش كبير للدرجه صحيح انت عندك كام سنه
اياد....يادي نيله انتي سالتيني سوال دا مليون مره واقولك28
الاء بضحك.... بناس والله
اياد ضحك ولعب في عشرها زاي اكنها طفله كالعاده... ولا يهمك يا اوزعه
الاء.... اهي دي الحركه اللي بابا كان دايما يعملها عشان كده حبيتك وحسيتك بابا
اياد ضحك..... بجد
الاء دمعت ....اها واللهي كان دايما يعملها وكان ساعات بيصرح ليا لما كنت ببقا زعلاانه وهو عايز يعرف ليه وامي كانت تعملي كيكه بشكولاته برضو عشان تعرف مالي كنا نقعد انا وتي في البلكونه وناكل واطلع كل زعلي معاها وياسين كان بيفضل يرخم علينا
الاء بعياط بس مبتسمه... ياسين كنت بحسو ابني كان دايما يكسر ويستخبه من ماما وكنت اقول متخفش هقولها انا وامي كنت تزعق ليا كان يعيط عشان ماما بتزعق ليا وهو اللي عماله كانت ماما تبطل عشان ميعيطش بسببي وهي متعرف الحقيقه عارف مش هنكر انكم عوض ربنا ليا بس الاب والام والاخ مش بيتعوض وحشوني اووي وحشني حضن بابا ليا وامي مهما اتقالك كلام حلو مش زاي بابا كان دايما يدعمني ويشجعني علي اي حاجه نفسي اعملها كل يوم بقعد اتخيلهم حوليا وافضل اتكلم معاهم ببقا حسه انهم جمبي واقوم احضنهم اللقيهم اختفو فجاء يارتني اعد معاهم ياسين قالي اقاعدي وانا مردتش كان زماني معاهم صح مكانوش هيسبوني ونهارت من العياط
اياد كان بيحاول ميعيطش ... اهدي عشان خاطري عارف وحاسس بيكي وانا مجرب الشعور دا بتبقي تايه بس اكيد ربنا لي حكمه في كده يمكن عشان اشوفك واحضن القمر دا انتي عارفه وهو بيمسح دموعه
الاء.... ايه
اياد.... لو كنتي جيتي من 8 كده كان زماني حبيتك انتي
الاء ضحكت..... داليدا لو سمعتك هطين عشتك
اياد..... اها والله دي عمله زاي امفتش كروبه كل شويه تجي المكتب
الاء بضحك..... بتحبك اووي وهي تستهل كل خير
اياد..... وانا والله روحي فيها رغم لسانها طويل
الاء.... ربنا يسعدكم ويتمملكم علي خير
اياد... يارب برضو مقولتش طلبي منك
الاء.... اه صحيح كنت عايز ايه
اياد...اوعديني الاول
الاء... اعرف الاول
اياد... لو انا بتعتبريني زاي بابا وبتحبيني وليا غالو عندك اثبتي ووعديني وتحلفي
الاء... سوسه تمام وعد واللهي هعمل اللي انت عايزو
اياد.... تفضلي في قصر معانا مهما حصل وتخالي زياد معنا وانتي بوجود هيفضل وتحاولي تغيري محمد انتي غيرتينا اكيد هتقدري
الاء... محمد ايه بقولك بخاف منه
اياد... انا هبقا جمبك وعز كمان وكلنا
الاء... صعب انت مشوفتهوش بصلي ازاي انا خايفه اروح اساس
اياد... هعمل القفل وهفضل معاكي وهو كده بيحب شغل مش هتلاقي قاعد ال فين وفين
الاء.... تمام
اياد مسك خدها.... قلببباي وطلي صغير كمان.
الاء.... لاكده هتبره منك
اياد بضحك... لا متخافيشمش صعب
الاء... قول
اياد... متحكيش اي حاجه لي زياد عشان انتي
قطعته الاء... لا طبعا دا لو عرف مش هيسكت وانا اخاف عليه انت مش شايف الحيط دا دا طويل وعريض شبه ضرفت الدلاب
اياد بضحك..... انتي بتجيبي الكلام دا منين
الاء ضحكت.... معرفش
اياد..... تمام المهم اتفقنا.
الاء.... اتفقنا بس كلمني عنه اكتر عشان انحاول نخفف الاصابات اللي هتحصل
اياد بضحك.... مش للدرجه بس هو بيكره البنات مش بيحب حد يجي ناحيه حاجاته مش بيحب حد يغير حاجه من مكانها بيحب الهدوة الضحك ممنوع علطول الحياه شغل دايما جد مش بيضحك بيتعصب بسهوله ساعات بيجي سكران وسهر مع ناس وكده يعني
الاء... ايه بتهزر وتيتا بتوافق بس ناس مين
اياد محبش يفاهمها عشان متخفش.... بيجي متاخر بس مره شفتو وسكتت عارفه ان كلامها مالوش لزمه بنسبالو
الاء.... عوذ بالله يخبيرتك يانيازي مافكش ميزه
اياد ضحك.... وربنا انتي مشكله
الاء..... دا انت اللي حطتني في مشكله هعيش معا ازاي
اياد.... متخفيش انا وعز معاكي المهم نحاول نخلي محمد يتقبل زياد
الاء....زياد مش زايو ومعندهوش اي خلاف ومش بيسكرزاي الاخ دا
اياد....عارف المشكله محمد المهم يلا نروح قبل ما محمد يجي عشان نعمل القفل ونقول عز
الاء.... حاضر ربنا يستر
ــــــــــــــــــــــــ
عمار.... انت.يبني هتفضل كده متعصب
محمد.... انا مش طيق نفسي مش متخيل ازاي قدر ة تعمل كده انا محمد الدمنهوري عيله زاي دي تمد اديها
عمار.... ما انت برضو غلطان
محمد بزعيق... انا مش بغلط
عمار.... لا اله الا الله لو هتفضل ب اسلوبك دا هتخسر ناس يامه
محمد.... اخسر مين هي طز ميشرفنيش اصلا شكلها من شارع
عمار.... مش قصدي هي تيتا نجاة وعمو عاصم
محمد.... ما يمكن اخليها هي اللي تمشي ومخسرهمش
عمار بصلو... لا بجد مافيش فايده انا مروح تيجي معايا
محمد.....لا انا هسهر
عمار.... يبني انت مش هتبطل الهباب دا
محمد..... بقولك ايه انا مش طيق نفسي خلقه
عمار..... براحتك سلام
ــــــــــــــــــــــــــ
اياد.... السلام عليكم
زياد... فين الاء
الاء كانت وره... انا اهو يا زيزو
شاديه كانت بتحاول تقولهم ميحكوش بس مكانتش عارفه...
زياد... انتي كويسه
الاء..... اها ليه بتقول كده
زياد..... لا يا حببتي بطمن عليكي اصل
قطعته شاديه.... اصل انتي كنتي مخنوقه وكده
الاء..... اها فعلا بس اهو خرجت طيب انا هطلع اغير
زياد.... تمام انا ما اكلتش لحد ما تيجي
الاء.... فخ دا صح
زياد.... عشان ميبقاش ليكي حجه
نجاة.... وبصراحه كلنا استنينا حتي عاصم(نجاة حكت لي عاصم اللي حصل بس قالتله ميحكيش )
الاء... اممم لا انتم اتفقتو عليا تمام هغير ونزل
اياد... وانا كمان وشاور لي عز يطلع من غير ما حد يحس
الاء جي تدخل اوضها لقت اياد بيناديه... نعم
اياد دخل هو وعز اوضتها......
عز.... في ايه
اياد... حكاله اللي حصل وعلي الاتفق اللي بنهم
عز..... عشان كده تيتا وماما وشهم كان متغير
اياد... بالظبط المهم دلوقتي ان الاء تخالي بالك منها
عز.... تمام وربنا يهديهم
الاء... والله شكلكم هتودوني في داهيه
عز.... اسد يلا في ايه انتي الاء وبعدين
الاء... تمام بس هو اوضه فين
عز.... اللي في وشك دي
الاء... اها ايه بتهزرو دا ممكن يموتني وانتم مش حاسين
عز..... مش للدرجه يامه ليه يعني هو عصبي ولسانه طويل لكن مش لدرجه
اياد.... وادي يا ستي عملتلك القفل
الاء..... تمام دخل زياد
زياد.... انتم بتعملووايه هنا وانتي مالك
الاء... مالي زاي ما انا زاي القرده اهو
زياد.... لا فيكي حاجه
الاء.... يمكن عشان المشبك خلص
زياد رفع حجابه اليمين.... والله اومال اللي علي البتاع دا ايه
الاء ضحكت وتوتر.... لا يمكن يعني قصدي عايزه تاني
زياد بصلهم....هو في ايه
اياد..... مافيش حاجه المهم تعال نغير عشان ننزل نتعشا وزقو برا
الاء بعد ما طلعو قفلت بابا عليها وبالقفل وبتحاول متخافش
ـــــــــــــــــــــ
داليدا.... الو ايه يبني كل دا بتتمشو
اياد..... اسكتي انا حاسس بتنيب الضمير
داليدا... ليه
اياد.... حكلها اللي الاء قالتو والاتفق اللي بنهم
داليدا... حرام عليك دا ممكن يبهدلها ممكن ايه دا اكيد
اياد.... بس الاء قدها اللي تمد ايديها علي محمد تقدر.
داليدا.. اها ايه تمد ايه احلف
اياد.... اها والله
داليدا بضحك.....واللهي جدعه عملت اللي شركه نفسها تعملو
اياد كتم ضحكته.... داليدا مهما كان دا ابن عمتي عيب كده
داليدا... اسفه المهم الاء عمله ايه
اياد... مرعوبه منه بس طبعا مش مبينا
داليدا..... انا لحظه مش بتحب تبين ضعفها
اياد....جدا
داليدا..... رينايعنها يارب وضحكت بس ضربته ازاي دي هي صغنن وهو شبه الضرفه.
اياد..... داليدا
داليدابضحك... خلا ص خلاص انا هنام عايز حاجه
اياد.... لا تصبحي علي خير
داليدا..... وانت من اهلو
اياد..... بحبك
داليدا ضحكت بفرحه.... وانا كمان
اياد بضحك.... ليه لما بقولهالك بتضحكي
داليدا...مالكش في باي وقفلت
اياد... باي
ــــــــــــــــــــ
كلهم وهما قااعدين يتعشو ومحمد كان لسه مجاش
عاصم كان بصص لي الاء واخد بالو انها عماله كل شويه تبص للباب...
عاصم.... كولي يابنتي
زياد حاسس ان فيها حاجه .... كولي يلا لو اكلتي كويس هقعد بكره معاكي
الاء بصتله وخافت ان يتعار هو ومحمد.... لا لا روح شغلك
زياد..... في ايه
الاء..... مش قصدي بس عشان حرام معطلكش
زياد.... لا متخافيش
الاء من جوها يادي نيله عليا....تمام اللي تشوفه
عز واياد بصو لي بعض عز همس لي اياد... لو كده حد فينالزم يقعد بكره
اياد بهمس.... انت لان بكره في احتماع
عز.... هتصدرني لي من اولها
اياد... متخفش هخلصو وهاجي علطول
شهدبصت عليهم حسه في حاجه وهمست لي هدير... بت مش تحسي في حاجه
هدير.... حسه بس دا انا متاكده
شهد....ياترا في ايه
هدير.... يا خبر بفلوس بكره يبقا ببلاش
شهد.... هو انا هستنا بكره كمان.
هدير..... لو كانو عايزين يقولو كانو قاله
شهد..... مش عارفه بقا
نجاة.... مش محمد راجع من السافر
زياد بصلها..... هو فين
شاديه.... راح شغلو
زياد.... اها ربنا يوفقو
شهد وهدير بصو لي بعض..... جه امتا
شاديه..... الصبح
عاصم... ما تاكل يا ابني في ايه
زياد... شبعت يا جدو الاء بعد ما تخلصي عايزك
عاصم.... لا انا اللي عايزكم انتم الاتنين
الاء وزياد بصو لي بعض
الاء... انا شبعت برضو
عاصم.... تعالو علي المكتب
راحو علي المكتب
عاصم.... مابدائين كدا ما فيش حد هيمشي من هنا
زياد.... يا و انت عارف ان قطعهو
عاصم..... دا بيت جدك اللي هو انا يعني زايك زايو
زياد..... بس انا عارف اللي هيحصل محمد مش متقبل امي اكيد انا كمان استحاله يتقبلني
عاصم... براحته بس دا بيتك زايك زايو متتعاملش معالو مش حابب
الاء من جوها ارفض فرص وزيادمعايا ولا اوافق واقربهم من بعض ولا اهبب اي علي دماغي
عاصم..... ايه يا الاء ساكته ليه
الاء.... واللهي ما عارفه انا من رائي اننا نمشي احسن
عاصم..... لا بقولكم ايه انتي بنت اخو مراتي وابوكي وقف جمبي ومكسفنيش ابدا وانتي زاي بنت وحفادي كمان وانت حفيد ودا بتكم برضاكم او غصب عنكم واللي هيطلع من هنا يبقا بيقولي انت ولا حاجه وكلامك في الارض دا غير اني هرجعو تاني بس من غير رضااا تحبو تقعدو برضاكم وانا راضي عنكم ومتكسروش بخاطري ولا تزعلوني منكم علي الفاضي
الاء وزياد بصو لي بعض بقلت حيله..... برضاك علينا طبعا
عاصم ابتسم بفرحه... طب هاتو حضن يلا
، وعده اليوم وكله طلع نام ومحمد جه كان كل البيت نام معاده عاصم
ــــــــــــــــــــ
تاني الصبح
وكلهم اقاعدين بيفطرو
كلهم كانه بضحكو واول ما شافو سكتو زياد والاء بصو لي بعض وستغربوهم
محمد نزل وكلهم بصين عليه
قاعد من غير ولا كلمه وبصص لي الاء بغل ولي وزياد برضو و
عاصم.... مش هتسلم علي اخوك
زياد مد ايدو..... حمد الله علي سلامه
محمد بصلو وتجاهلو....
كلهم بصو لي بعض
الاء كانت قاعد جم زياد مدت ايديها واكنها بتسلم علي زياد.... الله يسلمك يا حبيبي تسلم كلك زوق وبصت لي محمد
كلهم كتمو ضحكتهم علي رد فعل الاء
محمد بيجز علي اسنانه بس مش مبين ومتجاهلهم تماما...
نجاة بصت لي زياد زاي حقك عليا...
عاصم..... محمد متنساش اللي قولتلك عليه انبارح تمام
محمد.... اها الف مبروك ي اياد شوف انت هتحدد امتا وقولي
اياد.... الله يبارك فيك يا اخويا خلاص لو كده هشوف داليدا نهارده واكلم عمي وهقولك
الاء..... ايه دا انتم هتحددو الفرح
محمد بصلها بقرف... وانتي مالك اساس
الاء..... ومين قالك اني بسالك انت انا بسال اياد وبعدين هو فرحك عشان تقولي مالك
محمد.... بنت انتي انا ساكتلك من انبارح
الاء..... روح العب بعيد وبلاش انت تتكلم عن امبارح
محمد.... جرا ايه يا قطعو عاصم
عاصم..... ولد ايه مش شايفني ولا ايه احترم نفسك
محمد بصلها وناوي علي انه ياذيها وساب الاكل وقام
عز همس لي اياد.... انت االاجتماع دا مهم
اياد بضحك.... بعد اللي شوفته دا مهم جدا
عز.... واطي
الاءبصت لي زياد وهمست ..... متزعلش انا هربهولك
زياد.. متتعامليش معا انتي فاهمه وانا هحاول اقنع جدو اننا نمشي
الاء.... متخفش عليا انا قدها
زياد.... لا وبعدين ثانيه هو ايه اللي سكتلك من امبارح انتي اتقبلني معا
الاء تنحت... هااا
زياد... حصل ايه يا الاء
الاء.... محصلشش فكك منه
زياد....اااألاءء
الاء.... انا وهو اتعاركنا
زياد.... ايه
الاء....بس مسكتش ضربتهولك
زياد بزعيق....نعم انتي ضربتي ليه هبب ايه
كلهم انتبهو ليهم
الاء.... حصل اللي حصل بس من ساعاتها وهو علي نفس الخلق اللي قدمك دي معرفش دي خلقته ولا هو قلبها
شهد.... ضربت مين
هدير.... في ايه
عز... حكالهم
كلهم بصو لي الاء....
هدير..... يوضع سره في اضعف خلقه
الاء بفرحه....اها ايه دا متحترمي نفسك
هدير.... بضحك ما انتي بصراحه اقصر واحده انتي وشهد وبعدين محمد ماشاء الله اطول واحد فينا فا انك تضربي دي جامد بجد تستهلي تحيا
الاء.... اشتمك ولا اشكرك.
عاصم بضحك... طب يلا يا ولاد كل واحد يروح شغلو
الاء.... روح يا زياد شغلك متخفش اديك عرفت
زياد... ودي حاجه تطمني بالعكس
الاء... متخافش عز معايا
زياد... لا
الاء.... ورحمه بابا تروح شغلك وهو اكيد مش هيقعد لان بيقول انه بيحب شغل جدا
زياد...بس
الاء.... حلفتك ب بابا عيب بقا وياسيدي لو حصل حاجه هكلمك
زياد... وعد
الاء.... وعد
كلهم راحو شغلهم وفضل في بيت هدير والاء عز وشاديه ونجاةومحمد
ـــــــــــــــ
محمد.... تيتا فين التيشرت بتاعي الاسود
نجاة.... اسال خالتك يا حبيبي
شاديه....يبني انت كل هدومك سوده انو واحد
محمد... تيشرت اسود يا خالته الساده خالص
شاديه.... مش عارفه استنا الاء الاء
محمد وهو بيجز علي اسنانه...بتنادي الزفته دي ليه
شاديه.... تدورلك يا حبيبي عليه بصلها وسكت
الاء كانت دخل بتغني ومش واخد بالها انه في مطبخ..... ماحدش عندو ضحك سلف لا لا لا لالي ايوا اخالتووووو
شاديه بضحك.... نفسي اعرف بتجيبي الاغاني دي منين
الاء... من معميق قلبي اقلبي انت نعم كنتي عايزه ايه
شاديه.... شوفي محمد بيدور علي ايه
الاء....عوذ بالله افتكر حاجه عدله دا انا بشوفه ببق
نجاة... عارفه عارفه بتبقي طايره من الفرح اكيد
الاء... لا يا عمتو ببقا مش
شاديه... مش عارفه توصفي حبك اكيد مش من دم بعض
الاء... ياجماعه مالكم انا مش
محمد من ضهرها... مش ايه كملي
الاء برقة وبصتلهم ان هو فعلا وبلعة ريقها... ولقت شاديه بصلها زاي الله يعينك
الاء....ايه ليه
محمد.... ما تتكلمي ولا بلعتي لسانك
لفة وبصتله وحاولت انها متبينش خوفها...... ليه حد قالك مفجوعه
محمد.... يمكن ما انتي شكلك كده فعلا
الاء.... لا عيب متشبهنيش بي
محمد.... قسم بالله العظيم لو مش بنت كنت مديت ايدي عليكي
الاء.... لا والله اومال امبارح دا ايه
محمد... ولا حاجه وبلاش تخالبني احطك في دماغي
الاء.... بلاش انت اللي تخليني احطك في دماغي
محمد مسكها من ياقه هدومها.... بت انتي انا ساكتلك بس عشان تيتا
شاديه...بس يا محمد عيب كده
نجاة... سبها يا محمد
الاء.... انت مشوفتش تربيه علي فكره سيب بدل ما ازعلك
محمد... لا انتي شكلك متعرفنيش
الاء... وميشرفنيش اني اعرف واحد زايك متكبر وشايف نفسه
محمد... لسه هيضربها بالقلم عز مسك ايديه
عز.... انت هتجنن يا محمد
الاء... زقت ايدو
محمد.... اللي زاي دي تتاخد بالجزمه تتعدل
عز.... عيب اللي انت بتقوله دا وليه كل دا
محمد. عماله تقل في ادبها من ساعة ما شوفتها
عز.... اكيد انت عملت حاجه
محمد.....الله الله هقولك ايه ما انت اي بنت بتعدي بتريل عليها مش غريبه عليك
عز بعصبيه....مش معنا طول عمري بتكلم معاك كا اخ كبير تتعده حدودك
محمد.... انا برضو اللي بتعد حدودي ولا انت وبعدين دي اللي تدفع عنها دي بيئه خالص زوقك بقا وحش
عز...... احترام نفسك دي بنت اخو تيتا يعني مقامها من مقامنا وب
محمد... انت شكلك عجبتك و لا نولت منها حاجه
نجاة ضربته بالقلم.... اخرس دي بنت اخويا ومتربيه احسن تربيه مش زاي ال لمامه بتوعك
محمد بص ليها ومش مصدق انها مدات اديهاعليه.... انتي عمرك معملتيها
نجاة.... لما تغلط في شرف اخويايبقا تتمد وعموما عز يبقا اخو الاء في رضا
محمد بصلها وسبها ومشي....
هدير الحقو....
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المتعجرف والعنيدة" اضغط على اسم الرواية