رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الحادي عشر بقلم الاء
رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الحادي عشر
محمد بص ليها ومش مصدق انها مدات اديها..... انتي عمرك معملتيها
نجاة.... لما نغلط في شرف اخويا بقا تتمد وعموما عز يبقا اخو الاء في رضا
محمد بصلها وبسبها ومشي....
هدير... الحقوو
نجاة وشاديه.... بنتي
عز لحقها الاء قبل ما تقع في الارض
هدير... الاء الاء فوقي
عز شالها وطلعه اوضتها.... هاتي برفن
هدير....حاضر حاضر
شاديه... هي كويسه صح
ناة.... يارب استرها
عز.....بتفوق اهي
الاء.... زياد فين
عز.....حسه ب ايه طيب
الاء... زياد
عز..... زياد في شغل وصعب يجي دلوقتي انتي عايزه ايه وانا هعملو
الاء حاولت تعدل نفسهاوبصت القتهم وقفين.... خلاص سبوني لواحدي
نجاة.... اطلعو وسبوني انا وهي
شاديه.... طب مش
نجاة... اسمعي كلامي ويلا كل واحد يروح يشوف بيعمل ايه
ــــــــــــــــــــــــ
محمد كان في اوضه وكسر كل حاجه فيها من كتر غيظه
محمد.... انا عيله زاي دي تعمل كده لا واللي عملي فيها اخ مسالم انا تيتا عمرها ما مدت ايديها عليا تتمد عشان اللي مش بينا من الارض دي واللهي ما هسيبك اما الزفت زياد دا هندمو انه فكر يجي هنا
هدير خبطت علي محمد....
محمد.... مش عايز حد
هدير....انا ياحمو انا هدير ودخلت(هدير اكتر واحده غالي عنده او هي اكتر واحده بيرتاح لما بيتكلم معاها محمد)
محمد....
هدير بصت علي الاوضه لقتها مدمره كالعاده لما بيتعصب..... ينفع اتكلم معاك شويه
محمد بيحاول ميتعصبش عليها..... هدير عشان متزعليش مني بلاش دلوقتي
هدير.... بالعكس دا وقته ينفع لو ليا غالوه عندك تسمعني
محمد....
هدير.... تمام الاء والله
محمد قطعها... البني ادمه دي مش عايز اسمع اسمها
هدير.... اسمعني الاول واعرف انا عايزه اقولك اي لوسمحت ولا الا هزعل
محمد ...
هدير.... الاء دي اطيب منها مافيش واكتر شخص تعب الفتره اللي فاتت ولسه
محمد..... طب هو احنا نقصين قرف متغور بعيد عننا
هدير.... محمد انت لما ابوك توفي حسيت ب ايه
محمد وجع قلبه راجع تاني.... انتي عايزه ايه
هدير.... ماردتش تمام تخيل بنت ابوها وامها واخوها هما اللي هي بتتعامل معاهم بس ومش بتتعامل مع حد غيرهم فجاءه يختفو في لحظه وميرجعوش تاني وتفضل فتره مقتنعه انهم هيرجعو وتقنع فيها انهم خلاص ماتو ولحد دلوقتي هي منسيتهمش ومش كدب انا نفسي منستش بابا وانت كمان منستش باباك وانت اللي رافض وجود ولدتك اما احنا امر وقع
مع ان لو راحت منك انت
قطعه محمد. ..... هدير لو سمحتي كفايه انا مليون مره اقولكم هي بالنسبالي ماتتت
هدير... بعد الشر انت طيب ليه مقسي القلبك عليها
محمد..... يوووه خلصنا
هدير.... براحتك بس بلاش تضايق الاء هي واللهي بنوته زاي العسل وماتتخدعش في قوتها اللي قدمك هي ضعيفه جدا بس مش بتحب تبين ضعفها زايك اتعامل معاها يمكن تحبها اكتر مني وانا متاكده هي تتحب اووي كمان
محمد..... قصدك اكرها انا مش بطيقها هي والزقت دا تلاقيهم جاين طمعنين في قرشين
هدير.... زياد من وقت ما جه هنا مخدش ماليم واحد الا لما اشتغل والاء بفلوس محل بابها الله يرحمه بتصرف علي نفسها رغم جدو فتح ليها حساب في بنك محدش طمعان هما محتاجين اهل بس
محمد.... ومتقوليش ليه حبة حركات في الاول كده او يمكن بيسرقو وانتم مش حاسين
هدير..... تقريبا بتكلم علي الفاضي بس ارجوك بلاش ضايقهم عشاني وعشان تيتا وجدو وسبته وطلعت
ـــــــــــــــــــــــ
نجاة اخدت الاء في حضنها.... متزعلش هو عصبي ولسانه وحش بس قلبه طيب
الاء مقدرتش تمسك دموعه.... انا عمري ما حد اسئ ليا بطريقه دي عمري ما اتعملت مع حد مش كويس عشان متشبهش بي هو قال كلام استحاله اقاعد هنا دقيقه
نجاة..... يا عبيطه ما هو دا اللي هو عايزو تقومي انتي عمله لا طبعا اوبعدين انا مسكتش برضو وبعدين انتي عارفه ان عز ومحمد صحاب جدا وتعاركو اهو يومين كده وهتلاقي هو وعز بيهزرو مع بعض
الاء... مش عايزه اعمل مشاكل كتر خيركم لحد كده انا وزياد هنمشي وانتي لو عايزه تيجي تعيش معانا اهلا وسهلا
نجاة..... رجعنا للكلام اللي يزعل مش انا عمتو حببتك
الاء... اكيد بس يا عمتو انتي مشوفتيش قال عليا ايه انا وعز دا بقلة ادبو دي يلبسني مصيبه
نجاة.... مش للدرجه هو قليل الادب فعلا وعايز يتربه ايه رايك تتفقي معايا نربي
الاء.... استحاله اتعامل معا تاني انا همشي من هنا زياد عايز يفضل يبقا براحته
نجاة..... طب بلاش انا ورحمه ابوكي وامك تقعدي انا اللي مصبرني علي فرق اخواتي انتي وعيطت انا ماجد رغم اذيته اخويا برضو ومجدي كان ابني وحته مني وانتي اللي مصبرني علي الوجع دا كل ما بشوفك قدمي برتاح شويه كفايه خالتينا كلنا نضحك والعيال تتجمع ونهزر وهدير اللي كانت مش بتتكلم ال فين وفين بقت تتكلم انتي خاليتي البيت في روح يمكن تقدري تغيري محمد
الاء بتعيط.... لا متعيطيش عشان خاطري
نجاة.... اومال ايه بقا اسيبك تعيطي لي واحدك
الاء ابتسم..... خلاص اهو ومسحت دموع عمتها
نجاة ضحكت وحضنتها..... ربنا يحفظك يا بنتي يارب ويهدي الحال وانا متاكده انك هتقدري علي محمد
الاء.... لا انا
نجاة قطعتها..... اومال ايه بقا مجدي اللي كان بيقوله
الاء... بابا كان بيقول ايه
نجاة.... الاء قويه الاء دي بميت راجل الاء تقدر علي اي حاجه مش بتستسلم ابدا وجدعه ومش بتسيب حد محتاجه ولو لقت مشكله بتحلها مهما حصل واهو انا محتاجكي وانتي هتسبينا
الاء بتوهان..... ما يا عمتو انتي مش شايفه دا قال.ايه
نجاة... وانا وعز مسكتناش احنا برضو ومش هنسيبك
الاء.... بصراحه بيني وبينك انا بخاف منه
نجاة بضحك.... لا متخافيش هو طيب حاولي تصحبي وتخلي يحن علي اخو عايزه اموت وانا مرتاحه انتي فكرك اني جبت زياد يشتغل هنا ليه ما كان ممكن اخلي في فرع اسكندريه صح ولا لاء
الاء... يا سوسه هو ينفع
نجاة ضحكت... بت اتلمي اها بس قولت فرصه يتقربو من بعض بس اوعي تعرفي زياد انا بعرفك عشان تساعديني
الاء... اساعدك ايه انا اللي محطوطه في النصيبه
نجاة.... بعد الشر ربنا ما يجيب نصايب المهم انا اول مره اطلب منك طلب توافقي تساعديني وكمان تاكدي كلام ابوكي عنك الا لو كده يبقا ابوكي مكانش يعرفك كويس
الاء.... حسه انو بتسخنيني بس تمام بس متزعليش في اللي هعملو لاول ارد كرمتي وبعدها ابقا اصحبو مع ان خساره في صحوبيا
نجاة حضنها.... حببتي ربنا ميحرمنيش منك نقراء الفاتحه علي الكلام دا هشان مترجعيش في كلامك
الاء.... عمتو ينفع اقولك حاجه
نجاة بضحك... عارفه سوسه
الاء بضحك.... جدا وقراءو الفاتحه
نجاةو الاء... امين قومي يلا خدي شاور كده وفوقي عقبال ما اعملك حاجه حلوه تستهال بوقك
الاء .... حاضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
زياد.... عمال يرن علي الاء
اياد كان معا.... ايه يبني في ايه
زياد.... برن عليها مش بترد يمكن عمل فيها حاجه
اياد.... لا طبعا اهدا يبني تلاقي هي وعز كا لعاده بيلعبو
زياد.... كانت بترد برضو
اياد... خلاص اتصل ب عز
زياد.... صح
ــــــــــــــ
شاديه....هي عامله ايه دلوقتي
هدير..... هي كويسه صح
عز..... انا طلع اشوفها
نجاة.... اهدو هي كويسه ولقه محمد نزل.
نجاة.... ولزم كلنا نحترمها عشان متتعبش محمد
محمد.....افندم
نجاة... عايزك تعال علي مكتب
محمد....لما ارجع
نجاة... ورايا يا محمد
محمد بنرفزه....يا تيتا ولقها مشيت وراحت المكتب راح وراها
محمد....افندم
نجاة.... اقفل الباب وراك
محمد... ايوه
نجاة.... اولا انا جدتك مفروض تحترمني وتتكلم عدل
محمد..... تيتا ارجوكي سبيني دلوقتي عشان انا متعصب
نجاة....لا
محمد نفخ بزهق.... طيب حضرتك عايزه مني ايه دلوقتي
نجاة..... عايزك تتعامل مع الاء بحترام ومضايقهاش
محمد....هو انا اللي بدات ولا هي من ساعات ما شوفتها وهي بتجر في شكلي وتقل ادبها وشكله عيله بشخه وواحده زاي دي تخاليكي تمدي ايدك عليا
نجاة....ولد احترام نفسك انت اللي برضو مديت ايدك عليها
محمد....نعم دي هي اللي ضرباني
نجاة.... لما مسكت شعرها
محمد..... انتي بدفعي عنها كده ليه وامال اي انت الغالي الغالي مسحت دماغك واحد زاي دي اكيد هي وزفت اللي معاها
نجاة..... انت غالي وهتفضل غالي وهي بنت اخويا اللي راح من غير ما اشوفه راح وملامحو مش بينا وعيطت اخويا دا السبب اللي خالني انا وجوزي وصلنا لللي احنا في لولا كان زمانه موتنا وعمرو محسسني اني قليله انا وجوزي بالعكس كان يعمل نفسه اننا وحشينو وياخدنا عندو وبالشهر والتاني عشان مش معانا رغم انه وقتها محتاج لي كل جنيه عشان يجهز نفسه عمرك شوفت اخ يقول لي جوز اخته بيع شقتك وابدا مشروعك وتعال عيش معايا بدل ما انا لواحدي ويساعدنا ابوك الدمنهوري لو كان عايش يشهد علي الكلام دا وانا اخته الكبيره مفروض انا اساعدو حتي لما اتجوز برضو كان بيساعدنا ب اي شئ ولو وصلنا لولاه اللي احنا في دا عمرو مطلب مني قرش ولو انا حبيت اساعدو يرفض ويزعل كمان يوم ما بنته تيجي تعيش معانا ابهدلها يعتبر انا مش بعمل حاجه دا حقها وليها حق هنا زاينا زايها كفايه حتي لما اشوفها تهون عليا فرق سندي اللي راح مني يارب
محمد حضنها.... اهدي
نجاة باسته من خدو.... متزعلش مني انت توجعني زاي ما هي توجعني
محمد... مش بقدر ازعل منك يا ست الناس كلهم انتي عارفه غالوتك عندي
نجاة... طب واحيات غالوتي تعملها كويس هي وزياد
محمد....تيتا انتي عارفه انا استحاله قطعته
نجاة.... مطلبش منك حاجه قبل كده اخوك اتبهدل بس رغم كده طلع زايك مش بيشتكي اللي طلبه بس تتعمل كويس وهو طبعته في حاله
محمد.... ان شاء الله
نجاة... ربنا يحفظك ياروح قلبي
محمد باس ايديها ورسها.... ويحفظك لينا يارب
ــــــــــــــــــــــــــ
عز بيخبط علي الاء
الاء بخوف...ايه مين
عز.... انا عز
الاء فتحت االقفل وفتح باب حته بسيط تتاكد انه هو لواحدو...
عز بضحك... يارعبهم يا حمو
الاء.... اخافه ادخل
عز.... دا انتي قدمو شبه الفار
الاء.... هتتهزق علي فكر
عز بضحك.... بس بجد انتي شكلك قدمو صغنن خالص عمله زاي الجميل والوحش عارفه الكرتون دا
الاء.... اكيد دا بحبه
عز غمز... الكرتون ولا محمد
الاء حدفته ب علبه كريم... كتك الارف انا احب دا استحاله احب واحد زاي دا دا اخرو اعاطف عليه بجنيه وخساره في
عز بضحك.... ياود يا جامد بس كنت سامعك كنتي شكلك يضحك بصراحه
الاء.... عز لو هتفضل تستظرف خد بعضك ونزل
عز....خلاص خلاص وبعدين ايه شكلك
الاء بصتله ومسكت استشوار ... ايهه مالو
عز...قمر وانتي شعرك مبلول
الاء.... اها بحسب
عز.... بجد شكلك حلو انتي عارفه ان محمد لحد دلوقتي مخدش بالو
الاء... ماخدش بالو في ايه
عز... منك
الاء بصتلها بدهشه... كل دا ومش واخد بالو اومال لو اخد هيجري ورايا في شارع
عز... علي فكره هو كده مسك نفسه عشان جدو وتيتا بس مش دا اللي اقصدو برضو
الاء... يانهار ابيض دا مسك نفسوو كده دا انا حطه هشم ان بابا يكلمو او عمتو
عز بضحك... دا نصدم(.بصوت نصه)
الاء.... الله يبشرك بالخير يا بعيد
عز... حاسسها بتدعي عليا مش بتدعيلي سيكا بس اشطا كله حلو منك يا عسل
الاء بصتله بقرف.... بدعيلك
عز مسك خدها..... ياخواتي اختي قمر يا ناس ايه العسل دا
الاء....ياعم اوع كده وبعدت
عزبضحك ..... ايه دا اخس عليكي مطمرش فيك ا دا انا لسه حايش عنك قلم عباسي
الاء..... يبني بتعصب لما حديجي ناحيتي وانا شعري مبلول
عز بضحك.... اذا كان كده ماشي بس اي رائيك فيا لما حشت عنك
الاء..... بصراحه
عز....ربنا يتسر من لسانك قولي
الاء بضحك... لا واللهي عجبتني بس انا وقتها شكلي كان عره
عز....لا اختي فويه وجدع كفايه وقفتي قصاده
الاء... بجد ولا عشان مزعلش
عز....وغالوتك عندي يابيض انت
الاء.... طيب تعال وطلعتله مشبك كول
عز بضحك.... دا ايه يعني
الاء... عشان حشت عني
عز..... وربنا مجنونه
الاء.... اتلم هو الزفت دا نزل ولا لسه
عز... متهيلي اها بس مش عارف لان تيتا كانت عايزه
سمعو صوت محمد بيتكلم في فون
الاء بصتله
عز.... قولت متهيئلي وبعدين لقه فونه بيرن بس بصوت واطي
عز.... ينهار ابيض دا زياد رانن يامه
الاء مسكت فونها.....وانا ورنت عليه
زيادبعصبيه...وحيات امك ما سيبك كل دا انا
الاء ....واللهي ما سمع انت فين
زياد ... كنت نزل من شركه وجيلك يا ست هانم
الاء.... حقكك عليا والله ماسمع
زياد...والزفت عز برضو
الاء... كان موطي الصوت
زياد... تمام يا الاء انتي كويسه
الاء... اها الحمد الله والله متزعلش واللهي ماسمعته
زياد.... تمام سلام
الاء.... زياد يابني يوووه
عز بضحك....ايه في ايه
الاء.... متعصب مني ومش طيقني تقريبا ومش عارفه هو كان جي انصل كده وتاكد
عز.... وفيها ايه لو جي
الاء... في ان هتهزق لكن لو مش جي وهو متعصب هيهدا شويه باليل
عز.... تمام ورن عليه زياد شاف ومردش
عز....رنيت كذه مره ومردش
الاء.... ينهار ابيض هي نقصه
عز....استني متهيلي سمتهم الصبح ان اياد رايح الفرع بتاع زياد
الاء....طيب شوف اياد
عز....اصبري برن اهو انتي بتخالي الواحد يتوتر
الاء....انجز يا بارد
عز.....واللهي ما بارد غير الو
اياد.... الاء صح
عز...هو في غيرها المهم زياد فين
اياد... اهو شكله راجع دا كان جيلكم هو حصل ايه
عز.... طب متبينش اني انا تمام وحكالو
اياد بضحك.... بصراحه لو شفته دلوقتي من رائيي تختفي
عز بضحك.... الحمد الله اني مش الاء
الاء شدت الفون منه.... الو اياد هو شكله ازاي
اياد.... وشه احمر وعني ناويلك علي شر
الاء.... طب وحيات امك تيجي انت معا عز هيقف يضحك
ايادبضحك... من عيني اخيرا شوفتك خايفه
الاء.... في انت والزفت اللي جمبي دا انا اختكم مش عدوتكم
ــــــــــــــــــــ
محمد.... الو يا يبني تعال علي البيت
عمار..... نعم ما انت لسه من نص ساعه قولت هتجيلي
محمد.... انجز بقا
عمار.... امري لله حاضر باي
محمد...باي
محمد..... انا اللي هخليكي انتي اللي.بنفسك تقولي عايزه امشي
بعد.وقت عمار وصل
عمار بيخبط الاء اللي فتحتله
الاء... مين حضرت
عمار بصله وتنح.... انا (الاء كانت لبسه بجامه من فوق لونه بنك والبنطلون رصاصي وعمله شعرها كحكه ومنزل خصله من جانبين)
الاء.... اومال مين هو انت اللي بتخبط ولا انا
عمار... لا انا بس اول مره اشوفك
الاء... معلش حضرتك هتقول مين ولا عايز مين ولا اقفل الباب لحد ماتعرف
عمار.. هو انتي الاء
الاء بستغراب..... اها بس انا معرفش حضرتك
عمار.... ولا انا
الاء.... اها انت صاحب اياد ولا عز بس بتتنيحه دي يبقا عز استنا اند قطعها
عمار بضحك.... لا لا انا عمار
الاء...اهلا ايوا عايز مين برضو
عمار.... انا جي لي قطعهم محمد
محمد.... وسعي كده وبعدها من هدومه عن الباب اتفضل يا عمار وبص لي الاء بقرف
الاء.... ايه قله الاذوق دي مش شايفني بتكلم معا
محمد.... بت احترمي نفسك
الاء..... لما انت تحترمني الاول
محمد..... اظن انه جي ليا انا وصحابي انا وانتي وقفه قطعتها
الاء.... وكان بيتكلم معايا انا اسيبه وامشي زاي ماناس قليله الاذوق بتعمل وبصتل بطرف عنيها من فوق لتحت
محمد.... وعز جلال الله لو محترمتي نفسك لندمك علي اليوم اللي تولدي في
الاء بصت لي عمار.... واد يعيد خاف يود يامه يامه مش بخاف ولا بندم
عمار ضحك.... طب واللهي انتي دمك زاي العسل
الاء .... ميرسي دا من ذوقك
عمار... انتي قد ايه
الاء حبت تضايق محمد انه توقفه كده نوع من تجاهل... انا تديني كام
عمار... شكلك صغير بصراحه
الاء... ا انا23
عمار.... بجد انا فكرتك16 سنه
محمد.... لا دي عمله زاي ستات المدده
الاء.... مش احسن من الدلاب او حيطه
محمد... بنت انتي
الاء... بنت لما تبتك وليا اسم علي فكره
محمد لسه بيقرب منها وقف قصاده عمار... اهدا يا محمد دي بنت
الاء وهي وقفا وراه عمار... لا ما هو متعود يمد ايده علي بنات ميعرفش الاصول
محمدد.... انت مش سامع
عمار... خلاص.يلا شوف هنقاعد فين
محمد.... هنا
الاء.... لا اقاعدو في جنينه عشان هتفرج علي فيلم بقولك ايه يا عمار متسيبك منه وتيجي تتفرج
محمد.... ياربي بنت انتي اختفي من قدمي
عمار.... ياعم اهدا بقا معلش يا الاء مره تاني
عز..... ايه في ايه ايه ده عموري هنا عامل ياصحبي
عمار.. الحمد الله
عز.... في ايه
الاء.... بعزم عمار الاستاذ تاني دا رفض
محمد.... الله مطولك ياروح
الاء.... طلعت روحك
محمد... دا انا لو سبني بس هطلع روحك
عمار وعز..... بس بقا
الاء.... هو اللي بداء مع اني كنت جيه اصلحو بس ميستهلش
محمد.... انا اتصلح معاكي انتي
الاء.... بالله عليك متتنفخش كده ليجي حد و ي ولابلاش
عمار وعز ضحكو
محمد.... بتتضحكو علي ايه
عمارر...... خلاص يلا نقعد في جنينه
محمد..... لا هنا
عمار.....يبني يلا بقا وزقو بعد اذنكم
عزبضحك.... انتي مشكله وربنا
الاء.... وربنا مش هو رجع عشان يضايقني انا اللي هندمو
عز.... ربنا يستر
ــــــــــــــــ
عمار.... يبني البنت زاي القمر ودمها عسل مضايق ليه
محمد .... هو في ايه كلكم معاها
عمار.... بصراحه هي زاي القمر اول مره اشوف كده اللهم بارك
محمد.... والله
عمار.... طب بص عليها كده عليها عيون تاخد القلب كده
محمد... متظبط في ايه تلاقي حطه في وشها بلاء ازرق علي دماغه ولا عمله عمليات تجميل
عمار... ياعم البنت. رباني ومش حطه حاجه هي مش متجوزه صح
محمد....هو انا جيبك عشان نشتغل ولا نتكلم عن الزفته دي
عمار.... خلاص خلاص يلا
بعد شويه الاء دخلت وهما بيشتغلو
الاء... اتفضل خالتو بعتلك دا
عمار.... ايه دا
الاء..... دي كيكه بشكولاته هتعجبك ودي قهوه من ايدي انا اشربها وقول رايك
عمار... اكيد حلوين تسلم ايديكم
الاء.... تسلم يا ذووووووق وبصت لي محمد
محمد بصلها بغيز ونفخ ودير وشه.....
عمار حاول ميضحكش.....
الاء.... لو حبيت حاجه ناديني
محمد.... ينفع تسبينا عشان نشتغل
الاء.... ينفع مينفعش ليه وايه اللي يقل نفعو زاي ناس
محمد كان قيام.الاء مشيت بسرعه
عمار انفجر من ضحك.... مش قدر وربنا
محمد بعصبيه.....والله
عمار..... يبني البنت كويسه وبتهزر انت اللي متعصب
محمد.... اطفح اطفح
ــــــــــــــــ
اياد.... ايه يبني انت هتعمل زاي اخوك ماكفايه كده
زياد.... يبني شغل يامه وبعدين بطلع غيزي في
اياد.... انت بتخاف عليها كده ليه
زياد.... عشان عارفه مش بتشتكي وبتتعب بسهوله وانا سمعت عن محمد يامه اكيد هخاف عليها
اياد... بس كلهم معاها هناك اطمن
زياد.... ما قولتك مش بتشتكي
اياد.... متخفش بس ينفع طلب
زياد... اكيد
اياد.... هي خايفه منك لان لو فعلا بتخاف عليها بلاش تزعق معاها
زياد... عشان كدخ قاعد بشتغل وكمان بكره عايز اخدها هي وشهد اخرجهم
اياد.....صحيح عامل ايه مع شهد
زياد.... الحمد الله بس بتخضني عليها دايما بتنسا حاجات
اياد.... ضحك مش اختي بس متعبه
زياد... بس بحبها اووي
اياد.... امممم افتكر انها اختي ف نتلم
زياد.... ياعم ما انت اللي سالت
اياد.... ماشي خالي بالك منها وانا عارف من غير مقول انك تستهلها
زياد... ربنا يقدريني واخليها اسعد واحده
اياد...ربنا يتمملكم علي خير
زياد....وانت عامل ايه مع داليدا
اياد.... اسكت دي عمله زاي المفتش كروبه لقه فونه بيرن
اياد لقها داليدا. اياد بضحك.... اهي مش بقولك مفتش كروبه
زياد... ربنا يسعدكم
اياد... هرد عليها واجيلك
ــــــــــــــــــــــــــ
الاء... هدير
هدير.... قلب هدير
الاء....ايه رايك في المز دا وشورت علي عمار
هدير....
فقط سأذكرك بقوله تعالى: “لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا” تذكر أنَّك لستَ ضعيفًا وحياتك ليست سيئة، أنتَ مُستسلم لظروفك السيِئة فقط، كُن قويًا فلّن يُكلفكَ الله أكثر مما تقدر عليهِ مهما كان حجم ما تمُر به الآن
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المتعجرف والعنيدة" اضغط على اسم الرواية