رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثاني عشر بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثاني عشر
"بعد إنتهاء العمل ف الشركه "
ف السياره
: انا قايلك ان عندنا ميتنج مهم جداً النهارده مش كدا
تالا : ايوا
عمار : يعني جاهزه
تالا : بصراحه لا هو انا لازم أجي معاك
عمار : مرات صاحب الشركة ال هنتعاقد معاهم هتكون موجوده وهيبقى شكلي وحش لو روحت لوحدي وبصراحه يعني الصحافه بقالها فتره مستلماني بإشاعات غريبه
تالا : زي اي مش فاهمه
عمار : يعني اني ميولي ذكوري
تالا بضحك : هههههه تقصد شاذ
عمار : اضحكي اضحكي
تالا : طب ليه بيقولوا عنك كدا
عمار : علشان مبيشوفنيش مع بنات ابدا ومعظم خروجاتي بتبقى مع الرجال
تالا : شكلك مبتحبش الجنس الناعم
عمار : مش قصة كدا بس انا بعد حوار طليقتي داه وانا اتقفلت منكوا كلكوا
تالا : بصراحه عندك حق احنا مننطقش
عمار بسخريه : لا انت مش محسوب عليهم ياباشا انت معانا
تالا : والله طب تمام نزلني بقى علشان انا مش رايحه معاك
عمار بضحك : لا خلاص خلاص بس أهم حاجه هتعرفي تمثلي انك حبيبتي
تالا : تدفع كام الأول
عمار : دايما بتستغلي الفرص
تالا بثقه: إستغلال الفرص دا اسلوب حياه
عمار نظر لها قائلاً : هدفع ال انتي عايزاه بس لو مش هدايق روح الراجل ال جواكي ممكن نروح مكان تغيري البدله ال لابساها دي وتلبسي فستان لطيف كدا وتفردي شعرك
تالا : لا طبعاً انا مش هلبس ال انت بتقول عليه دا تاني عاجبك كدا يابلاش
__________
ف المطعم
تالا وهي تستند على عمار : انا قولتلك مبعرفش ألبس كعب وهقع دلوقتي وهتبقى فضيحه قدام الكل
عمار وهو يمسك بها : متخفيش قربنا نوصل التربيزه اهو
تالا وهي تسير بجانبه: حاسه ان الناس كلها بتتفرج علينا
عمار : متركزيش مع حد وامشي براحتك خالص
تالا وجدت الجميع ينظر لهم قالت بصوت مرتفع
: حبيبي إمسك ايدي كويس
عمار بتمثيل : حياتي انتي انا مقدرش اسيبك ابدا
تالا بتمثيل نظرت لهم قائله : انا حياته انا
عمار : يلا ياحبيبي ع مهلك
تالا : ربنا يخليك ليا ياروحي
وصلوا للطاوله أخيراً
تالا جلست قائله : يااه اخيراً هقعد
عمار جلس بجانبها قائلاً : حاسس اننا اتفضحنا
تالا نظرت حولها وجدت الجميع ينظرون ناحيتهم قالت بتمثيل وهي تمسك يده
: حبيبي انا بحبك اوي
عمار وهو ينظر لعينها : وانا كمان بحبك اوي
تالا نظرت له بذهول قائله : عمار بيه انت بتعرف تمثل اوي دا كأنك بتقولها بجد
عمار بنظرة حب أمسك يدها قائلاً : ميرا انا بحبك بجد
تالا بتعجب : اي ال انت بتقوله داه
عمار بضيق : بنمثل ولا نسيتي
تالا : اه اه افتكرت
عمار بإبتسامه وهو ينظر لها : تعرفي انك لما بتفردي شعرك وتلبسي فستان بتبقي واحده تانيه خالص
تالا : عارفه عارفه المهم دلوقتي فين الناس ال هتقابلهم
عمار : عشر دقايق ويكونوا هنا اي لحقتي تزهقتي داحنا لسه واصلين
تالا : بصراحه ايوا وعايزه اروح والكعب الزفت داه مدايقني اوي
عمار : شكلك هتكسفينا وفضحتي هتبقى ع كل الجرايد الصبح
تالا بثقه : عيب عليك مش ميرا ال تعمل كدا
عمار : بتعرفي تمثلي يعني
تالا : اتفرج وشوف
عمار استفزها قائلاً بسخريه : أنا بقول مش هتقدري صعب تكوني بنت جعفر ال جواكي مسيطر جامد
تالا بعصبيه : انا بنت وست البنات غصب عنك
فجأه يقبل عليهم مازن بيه وزوجته
عمار وقف ليرحب بهم قائلاً
أهلاً أهلاً يامازن بيه أهلاً يامدام ناديه
مازن : اهلا بيك ياعمار بيه شرف كبير لينا اننا نقابل حضرتك
عمار نكز تالا في كتفها وأشار لها ان ترحب بهم
تالا بثقه وهي تضع قدم فوق الأخرى: أهلاً
عمار همس في أذنها قائلا : اتعدلي علشان ليلتك تعدي
تالا وضعت يدها فوق يده قائله : مش وقته الكلام الرومانسي هنا ياحبيبي
عمار نظر لها بتعجب
مازن : حبيبتك مش كدا
عمار : اه نسيت اعرفكوا ميرا
ناديه : أهلا وسهلا ميرا هانم
تالا : أهلاً بحضرتك يافندم
مازن : هو حضرتك مصريه
تالا : اه اكيد ليه السؤال داه
مازن : اصل الجمال داه لا يمكن يكون مصري
عمار : اهؤ اهؤ
ناديه بضيق نظرت لزوجها
مازن : انا بهزر اكيد بس الصراحه تتقال ان حبيبتك حلوه اوي
تالا نظرت لعمار بثقه
عمار وهو يكز ع اسنانه ويتمالك أعصابه : انا بقول نبدأ كلامنا ف الشغل أحسن
مازن : نتعشى سوا الأول وبعدين نتكلم براحتنا
ناديه : اه ياريت بصراحه لأن الواحد ميت م الجوع
عمار : إذا كان كدا ماشي
ثم قاموا بطلب الطعام
تالا بلطف قامت برفع الشوكه قائله
: حبيبي خد دي من ايدي
عمار نظر لها بتعجب
تالا وضعت الطعام في فمه بلطف
عمار لم ينطق بكلمه
تالا برقه ودلع : مالك ياحبيبي انت تعبان ولا اي
عمار بذهول : لا لا انا كويس بس مستغرب شويه
مازن : يابختك بصراحه ياعمار بيه
ناديه زوجته نكزته في كتفه بغضب قائله
: انت مش هتبطل بقى تبص ع النسوان
مازن بضحك : انا مببصش غير ع الحلويين بس
عمار وهو يتمالك اعصابه قام بخلع جاكيته ووضعه على تالا قائلا
: حاسس ان الجو برد البسي داه
_________
"بعد إنتهاء الاجتماع "
ف السياره
تالا : ها إي رأيك فيا
عمار بغضب : زفت ع دماغك
تالا بتعجب : اي داه بس انا مثلت كويس
عمار بعصبيه : ماهو للأسف مثلتي كويس لدرجة اني كان فاضلي تكه وهقوم اقلع عين الزفت ال اسمه مازن داه
تالا بضحك : اراهن ان مراته هتبيته بره النهارده
عمار بغضب: هو اي ال يضحك انا مش فاهم
تالا : وهو انت مدايق ليه انا مش فاهمه
عمار : يعني انتي مش عارفه مدايق ليه
تالا : لا بصراحه
عمار بضيق: أحسن بردو قلة الفهم ليكي كويس
تالا : ايوا هو دا كل ال انا باخده منك شويه كويس معايا وشويه تفضل تزعق وتتعصب عليا
عمار : خلاص انا مش هتكلم خالص أحسن
تالا : ياريت بردو
قام عمار بالإتصال بفارس
عمار : اي عملت اي يافارس
فارس : للأسف الشرطه عامله عليه حراسه شديده ومش عارفيين ندخل المستشفى
عمار بعصبيه : يعني اي مش عارف تدخل المستشفى اتصرف لازم الراجل داه يجيلي حي فاهم ولا لا
فارس : بنحاول ياعمار بطل انت العصبيه بتاعتك شويه وكل حاجه هتبقى تمام
عمار اغلق الهاتف
تالا بتعجب : هو في اي
عمار : الشخص ال حاول يضرب عليا نار ف المطعم رجالتي مسكوه بس للأسف وهما بيلاحقوه عربيته عملت حادثه والأسعاف والشرطه اخدته قبل ما نمسكه
تالا : واكيد رجالتك هيطلعوه م المستشفى صح
عمار بعصبيه : الأغبيه مش عارفين يتصرفوا
تالا : انا ممكن اساعدك ع فكره
عمار بتعجب : تساعديني ازاي مش فاهم
تالا : هدخل المستشفى كأني ممرضه وههربهولك من الباب الخلفي
عمار : لا مقدرش اخاطر بحياتك
تالا بتعجب : للدرجادي انا مهمه عندك
عمار : دا علشان يزن متعلق بيكي مش أكتر
_____بقلم ملك محمد______
"ف المستشفى"
الوقت باليلل متأخر والظلام حالك
قامت تالا بإرتداء زي الممرضه ووضع الكمامه وأستاطعت الدخول لغرفة أمجد كانت رجالة عمار بالخارج تنتظرها لتهريبه من البوابه الخلفيه
تالا كانت تحمل إبره للقضاء عليه قبل تهريبه لهم مثلما طلب منها نادر
قامت بإزالة المحاليل من يده بسرعه
أمجد بفزع : انتي مين وبتعملي اي هنا
تالا انزلت الماسك من على وجهها قائله : للأسف انت لازم تموت لأن رجالة عمار بره مستنينك ومينفعش تقول ع حد مننا
أمجد بخوف ورعب : ارجوكي متموتنيش انا مراتي هتولد النهارده ونفسي اشوف ابني
تالا أخرجت الإبره من جيبها قائله : غصب عني لازم اعمل كدا سامحني
أمجد بخوف : ارجوكي متموتنيش ارجوكي واوعدك اني هخرج من هنا وههرب انا ومراتي بره مصر ومش هتشوفوا وشنا تاني
تالا بتفكير قامت بوضع الإبره مرة آخرى بجيبها قائله
: هتقدر تقوم ولا اسندك
أمجد : هتعملي اي
تالا : هخرجك بعيد عن عين رجالة عمار
أمجد وقف من على السرير قائلاً
: متشكر جداً ليكي ياتالا وجميلك داه مش هنساه طول عمري
تالا : بس خد بالك نادر لو عرف اني مقتلتكش هيطير رقبتي انا وكمان عمار لو عرف اني كدبت عليه وانت مش ميت هو كمان هيقتلني يعني انا كدا كدا ميته
أمجد : اطمني خالص انا هخرج من هنا ومش هتشوفي وشي تاني ف مصر
فجأه باب الغرفه يدق
تالا بهلع : هعد لتلاته وأفتح الباب
وقفت تالا خلف الباب وقامت بفتحه وحينما دخل الطبيب قامت بضربه ع رأسه وأخذت البالطوا من عليه وقام أمجد بإرتدائه ووضع الكمامه على فمه حتى لا يتعرف عليه أحد وخرجت بسرعه مع أمجد
أوصلته للباب الأمامي وتأكدت أنه خرج
ثم قامت بالذهاب لثلاجة المرضى وضربت الحارس على رأسه وأخرجت أحد الجسس المشوه وجهها وقامت بأخذها للبوابه الخلفيه حيث ينتظر رجال عمار
تالا اعطتهم الجثه قائله
: للأسف طلع ميت
فارس بعصبيه : ازاي ميت واحنا لسه جايللنا اخبار انه كويس
تالا قامت برفع الغطاء عن وجهه قائله
: دي مش مشكلتي
فارس بغضب : يعني اي مش مشكلتك انتي عارفه عمار هيعمل اي لما يعرف انه ميت
تالا بعصبيه : وانا مالي أنا انت مبتفهمش بقولك مات
فارس بغضب قام بدفعها بيده قائلاً : لا انا مش عمار علشان تعلي صوتك عليا ياحلوه اخرسي خالص
تالا لم تتحمل وقامت بدفعه بيدها قائله
: أعلي صوتي بكيفي فاهم ولا لا
بدأ العراك حينها وقامت رجالة عمار بمحاولة الإعتداء عليها بأمر من فارس لكن لم يستطع احد المساس بشعره واحده منها وقامت بضربهم جميعاً
___________
ف المستودع الخاص بعمار
عمار بذهول : يعني انت دلوقتي عايز تقنعني ان ميرا ضربتك وضربت الرجاله دول كلهم لوحدها
فارس وهو مطأطأ الرأس : للأسف دا ال حصل
عمار نظر لتالا بذهول
تالا : متبصليش كدا هو ال قل أدبه عليا
عمار وهو يحاول استيعاب ما حدث: يعني مش فاهم بردو انا مفروض افرح ان مفيش كلب منكوا قدر يمس شعره من ميرا وان لو كان حصلها حاجه كنت هخلص عليكوا كلكوا ولا ازعل ان بنت هي ال عملت ف رجالة عمار كدا
فارس بعصبيه : دي لا يمكن تكون بنت
عمار : انت ليك عين تتكلم بقى انا موصيك عليها وقايلك ملكش دعوه بيها تقوم تحاول تضربها
فارس : هي ال استفزتني
عمار : استفزتك ازاي مش فاهم
تالا بعصبيه: انا كل ال قولته ان أمجد طلع ميت اي ذنبي انا بقى مش فاهمه
عمار بتعجب : أمجد ! انتي عرفتي اسمه منين
تالا بإرتباك : اسمه كان مكتوب ف الدفتر وانا بدور ع أوضته هكون عرفته منين
عمار بغضب : بس ازاي ميت واحنا واصلنا اخبار قبل ماتدخلي المستشفى انه عايش
تالا بحزن مصطنع : لما انت مبتثقش فيا ليه خلتني اعرض نفسي للخطر وادخل المستشفى ها وبعدين انا ورتلهم الجثه قدام عينيهم ذنبي انا اي مش فاهمه بس انا استاهل فعلاً اني حاولت اساعد ودي آخر مره هفكر اساعدك فيها
ثم خرجت للخارج
عمار خرج خلفها قائلاً
: ميرا استني
تالا بغضب : عايز اي مني هو دا جزاتي جرالتك تحاول تعتدي عليا بالضرب وانت بتكدبني وانا ال عرضت نفسي للخطر عشانكوا
عمار : متزعليش حقك عليا بس انتي عارفه ان الشخص داه كان فرصتنا الوحيده علشان اعرف مين ال بيحاول يوقعني المشكله ان المنافس ليا بيضرب من تحت لتحت ومش ظاهر ع الساحه علشان كدا صعب نعرفه
تالا : طب انا اي ذنبي ممكن افهم
عمار بتنهيده : ملكيش ذنب ف حاجه يلا نروح
تالا بغضب : بعد ال رجالتك عموله معايا داه هتسيبهم
عمار : يابنتي انتي ضربتيهم كلهم دا الواحد يخاف منك بعد كدا
تالا : يعني مش هتاخدلي حقي
عمار بذهول : اخدلك حق اي بس دانتي اخدتيه تالت ومتلت يلا يلا خلينا نروح
___________
"ف الصباح"
يزن : ميرا انتي كل يوم بترجعي متأخر وانا مبلحقش أشوفك
ميرا : حقك عليا انا فعلاً لازم اخد اجازه ف يوم وأقضيه معاك هنا
عمار : فكره حلوه بردو ع الأقل نرتاح منك ف الشركه شويه
تالا: تقصد تقول اني مدايقكوا ف الشغل
عمار : لا خالص دانتي زي النسمه
تالا : طب اي رأيك بقى انا مش رايحه الشركه النهارده وهقضي اليوم مع يزن حبيبي
عمار وقف قائلاً : فكره ممتازه احيكي
ثم احتضن يزن وقبله قائلاً
: ربنا معاك ياحبيبي خد بالك من نفسك
تالا بغضب : اي هو انل هعضه
عمار بسخريه : تعمليها
تالا وقفت من ع الطاوله ونظرت له بعصبيه
عمار بضحك : اي هنتخانق ع الصبح ولا اي يلا باي باي
ثم تركهم ومضى
رزان : انا مبسوطه انك هتقضي اليوم معانا النهارده ياميرا
تالا : وانا كمان مبسوطه اوي
_______
بعد مرور الوقت
جلست تالا ف الحديقه تلاعب يزن
يزن بحزن : ميرا هو ليه بابا مبيرضاش يخرجني بره
تالا : علشان بره في ناس وحشه كتير وهو بيخاف عليك منهم
يزن : بس انا نفسي اوي اخرج واشتري شكولاتات من السوبر ماركت زي باقي الأطفال
تالا : قول انت نفسك ف اي وانا هخرج أجبهولك اي رأيك
يزن بذمجره : لا انا عايز اخرج معاكي بليز
تالا : صدقني مش هينفع
يزن ببكاء: خرجيني واوعدك مش هقول لبابا اننا خرجنا نفسي اوي اشوف الشارع والعيال ال بره
تالا بعد تفكير
: تعالى وأمري لله بس هنجيب حاجه من السوبر ماركت ونرجع بسرعه
يزن احتضنها بفرح : ميرا انا بحبك اوي
اخذته تالا وخرجت متجهه نحو السوبر ماركت
: ها يلا اختار ال انت عايزه بسرعه
يزن بدأ بإختيار الأشياء التي يحبها وميرا تقف تنظره
فجأه تجد يد أحدهم على كتفها
: الحلوه بقت مربية اطفال وانا معرفش
ادارت وجهها فوجدت نادر قالت بصدمه
:نادر
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية