رواية كيف تكون النهاية الفصل الثاني عشر بقلم آية عطية
رواية كيف تكون النهاية الفصل الثاني عشر
في اليوم التالي يوم الجمعه و هو يوم الاجازة بالنسبه للجميع
اتفقت نور مع اولادها بانها اليوم سوف يتناولون الطعام في احدي المطاعم التي علي البحر
وافق الاطفال بعد محيلات كثيره من نور لكي يوافق كلا منهم علي هذا الاقتراح
و هذا بعد تنظيف و ترتيب المنزل هذا هو اليوم الوحيد لهذا
و بعد الانتهاء
نور/يلا واحد و احد علي الحمام
و بعد انتهاء الاطفال من الاستحمام ذهب كلا منهم لتبديل ملابسهم و قد انهت نور حمامها هي الاخري و ذهبت لارتداء ملابسها و كانت ترتدي الحجاب حتي سمعت صوت جرس الباب
خرجت بعد ما انهت ربط حجابها وجدت انها مها هي من بالخارج
نور/مها... في ايه حصل حاجه طنط كويسه انتي فيكي حاجه
مها/ايه حيلك حيلك اهدي علي نفسك و اديني فرصه اتكلم
نور/اديني سكت قولي في ايه
مها/مفيش يا ست هو ممنوع اني ازوك
نور/مش بعوايدك يعني و بعدين ما احنا كنا مع بعض امبارح و كمان مقولتيش انك جايه
مها/يا ستي متقلقيش كله تمام و ماما كويسه و انا كويسه و بعدين انا جايه عايزه اتكلم معاكي شويه
نور/طب الحمد لله
مها/هو انتي خارجه و لا ايه
نور/ايوة اتفقت مع مالك و مليكه نتغدي برا انهارده
مها/اها... طب خلاص همشي انا و اجيلك وقت تاني
نور/تمشي ايه و بعدين دخول الحمام زي خروجه انتي هتيجي تتغدي معانا
مها/لا مش هينفع مره تانيه
نور/لا هينفع و هتيجي و بعدين انا كمان كنت عايزه اتكلم معاكي شويه
مها/بس.....
نور/مبسش..... خلصتو يا ولاد
مالك و مليكه/ايوه
نور/طب يلا بينا
و هبط الجميع الي الاسفل و اوقفو سياره اجري و صعدو بها و املته نور العنوان
مها/و كمان تكسي لا الموضوع في انه غدا برا و في مكان غالي زي اللي احنا رايحينو و مركبانا تاكسي..... انتي يا بت ورثتي من ورايا
نور/ايوة يا اختي و ما يورث الا انا
مها/امال ايه الحكايه
نور/الحكايه و ما فيها ان انا و الولاد بقالنا كتير مروحناش في حته غير الجنينه اللي بنروحها فقولت نغير جو شويه و حاجه جديده
مها/معاكي حق الواحد المفروض من وقت للتاني يخرج في مكان جديد يجدد طاقه
نور/بالظبط كدا
و بعد وقت وصلت السياره المكان المطلوب هبط الجميع و اعطت نور الاجره للسائق و ذهبت هي و هم بالخلف
مها/ايه دا استني انتي هتغدينا هنا
نور/ايوة
مها/ايوة ازاي انتي مش خايفه
نور/خايفه من ايه علي اسعاره يعني
مها/انتي مسمعتيش عن المركب اللي وقعت بالناس و هما بتغدو في مكان زي دا
نور/ايوة ايوة ما اهو مكانها جمبها اهو
مها/يا نهارك اسود و عادي جايبانا بردو
نور/يا بنتي فرجتي الناس علينا تعالي بس
مها/اجي بس فين منك لله يا شيخه
نور/تعالي بس متخفيش
دخلت مها و هي ممسكه بنور بشده و تدعي الله في سرها و ايضا تقرا بعض ايات القران
و الاطفال يسبقون في الامام فارحون بتلك المكان
(ملحوظه)
(انا اسفه يا بنات انا عارفه المكان من السمع بس معرفش اسمه ايه)
(انا مبروحش الاماكن دي 😂😂😂)
نور/ايه رايك نطلع نقعد فوق المنظر من فوق تحفه
مها/و المنظر من هنا احلي و احلي خلينا هنا احسن
نور/بقولك ايه يا مها انتي فصلتيني روحي يا قلبي و نتقابل في يوم تاني نتكلم فيه
مها/فصلتك علشان خايفه علي عمرنا
نور/تعالي يا حبيبتي و متخفبش و اللي لينا نصيب فيه هنشوفه
مها/امري لله و ربنا يستر
و صعدو للاعلي و جلسو بالمكان الذي يطل علي البحر
جلس الاطفال و هم فارحون بشده
اما نور فجلست و هي تضحك بشده علي مها
اما مها فجلست و هي مغمضه العينين و مازالت تقرا القران
نور/يا حببتي متخفيش استمتعي بالمنظر
مها/سبيني انا مستمتعه و انا كدا
نور/برحتك..... طب هتاكلي الاول و لا تشربي حاجه
مها/اي حاجه
نور/خلاص نطلب الغدا و نتكلم علي ما يجي
و اشارت نور الي النادل و اتي لهم علي الفور و ضع امامهم المنيو و تركه و عاد كما كان
نور/طب شوفي هتاكلي ايه
مالك/انا عايز يا ماما(......)
مليكه/ و انا عايزه(.......)
نور/حاضر و انتي يا مها
نظرت مها بالمنيو ثم ضربت يدها علي صدرها مع شهقه خفيفه
مها/يا لهوي ايه الاسعار دي.......دا علي كدا المطعم اللي كنا شغالين فيه كان ببلاش و احنا كنا بنقول غالي
نور/علشان المكان يا مها
مها/و لو ميجبش القيمه دي كلها
نور/يالهوي عليا يا مها اطلبي و اخلصي انا اصلا اللي عزماكي
مها/و انتي تفتكري كدا هسكت يعني ماهو كتير برضه
نور/معلشي مره من نفسنا نعيش زي الناس دي ما هي عيشه و بيجو عادي جدا مفيش فرق بينا و بينهم
مها/كل برغوت علي اد دمه يا حببتي و الناس اللي بتتكلمي عنهم دول بيجو منظره و فشخره ممكن يجو يدفعو اد كدا بس علشان يقولو احنا بتغدي في الحته الفلانيه و عندهم استعداد يدفعو تمن الاكل و ميتاكلش عادي ناس مظاهر وبس
نور/انتي معاكي حق بس احنا مش هنا مظاهر احنا هنا يوم ترفيه بالنسبه لينا و بالنسبه للاكل فا احنا مش هنخلي حاجه ليهم احنا دافعين تمانها
مها/هههه اذا كان كدا ماشي يا قلبي
مالك/حرام عليكي يا طنط مها كل دا علشان تختاري
نور/معلشي يا ابني
مليكه/طب ممكن يا مامي نروح نتصور هنا انا ومالك
قالت هذا و هي تشير بمكان خلف نور نظرت له نور
نور/روحي يا حببتي
و اشارت نور للنادل مره اخري و طلبت منه الطعام
نور/قوليلي بقه انتي كنتي عايزاني في ايه
مها/قولي انتي الاول
نور/هو مش انتي يا بنتي اللي كنتي جايه عيزاني
مها/ايوة بس قولي انتي الاول
نور/ماشي يا ستي........ اممممممم
مها/في ايه ما تقولي
نور/انتي ايه رايك في سليم
جحظت عين مها و كاد قلبها ان يتوقف و توترت بشده
مها/ راءي فيه ازاي وليه في ايه
نور/رايك فيه كا كل يعني في كل حاجه شكله شغله عمره و علاقاته كمان
مها/انا مش فاهمه حاجه
نور/جاوبي عليا و بعدين هتفهمي
نظرت لها مها و تكاد تبكي لان كل الذي دار بداخل عقلها الان هو انه يوجد شيء بين نور وسليم او ربما يكون موضوع جواز هذا ما يدل عليه اساله نور
مها/يعني هو راجل كويس في شغله محترم جدا و ناجح ابن ناس و مبسوط جدا دا غير ان شكله وسيم جدا
نور/بس انا سمعت انه عنده علاقات نسائيه
مها/مش المهم انه كان عنده المهم ان بعد كدا ميبقاش عنده
نور/طب يعني تفتكري لو اتقدم لواحده توافق عليه
في تلك اللحظه هبطت دمعه وحيده من عين مها قامت بازالتها سريعا قبل ان تلاحظ نور لانها تاكدت الان ان سليم يريد الجواز من صديقاتها و هو لم يبادلها نفس الشعور التي احست به اتجاهه
حاولت مها ان تتمالك نفسها قليلا
مها/اها يعني تبقي امها دعيلها اللي واحد زي سليم يكون من نصبها
نور/انتي متاكده يا مها
مها/ايوة طبعا دا يتوافق عليه من غير تفكير
نور/يعني لو اتقدملك توافقي
مها/ايوه طبعا اواف............ انتي قولتي ايه
نور/بقولك لو اتقدملك توافقي
مها/يتقدم لمين
نور/ليكي
مها/ليكي مين
ضربت نور كف علي كف من صديقاتها التي سوف تصيبها بالشلل قريبا
نور/في ايه يا مها مالك يا ماما انهارده انتي مش طبعيه خالص
مها/معلشي يا نور فهميني بس براحه
نور/بصي يا ستي سليم عايز يجي يتقدملك فقالي اخد رايك الاول....... فا ها انتي ايه رايك موافقه
مها/سليم عايز يتجوزني انا
نور/ايوة
مها/قولي والله
نور/ههههه و الله
مها/انا مش مصدقه نفسي و الله
نور/لا صدقي يا اختي ها اقوله ايه
مها/قوليله موافقه طبعا
نور/يخربيت ابوكي انتي واقعه كدا.... و بعدين كدا يكون في حاجات و محتاجات و انتي متقولويش دا انا مبخبيش عنك حاجه
مها/و الله كنت ناويه اوقولك امبارح بس اللي حصل خلاني تراجعت
نور/ايه اللي حصل
مها/لما سليم و شوشك و انتي اتكسفتي و احمريتي و بصيتي في الارض فا قولت ان في حاجه بنكم
نور/نعم.... ازاي يا ام عقل طخين هيكون في حاجه و انا كنت لسه قبلها حكيالك علب احساسي اتجاه كريم و حضرتك فسرتيلي دا علي انه حب لكريم فا فيوم وليله هيكون في حاجه بيني و بين سليم
مها/اعمل ايه يا نور ما انا بغير عليه
نور/مني انا
مها/من الهدوم اللي عليه يا اختي كمان
نور/لا دا انتي حالتك حاله
مها/سيبك مني دلوقت انتي هتبلغيه امتي اني موافقه
نور/ان شاء الله بكرا في الشركه
مها/ليه بكرا بلغيه دلوقت
نور/يا بنت المجانين ابلغه دلوقت ايه و بعدين هجيبه منين دلوقت
مها/في التليفون يا نور
نور/معيش رقمه يا مها
مها/ازاي ممعكيش رقمه
نور/اعمل ايه برقمه انا
مها/علشان تعرفيه راي
نور/تصدقي و تامني بالله سليم دا امه داعيه عليه و اما اشوفه هقوله اصرف نظر
مها/لا لا لا لا و النبي خلاص سكت اهو
نور/ربنا يعينك يا سليم علي ما بلاك
مها/هههههههه ماشي يا نور المهم قولي مفيش جديد
نور/و لا قديم
مها /طب و بعدين يا نور هتفضلي كدا موقفه حياتك
نور/ما حياتي ماشيه اهي انا كنت وقفتها
مها/هو دا وقت هزار
نور/ما انا لازم اهزر علشان لو مهزرتش هنفجر.... يعني هو كان بايدي حاجه و انا معملتهاش و لا هروح اعمل اعلان واقول عريس يا بوي
مها/هههههههه لا متعمليش اعلان يا اختي خليكي كدا دافنه نفسك بالحيا و لا حد هيعبرك
نور/هو انا علشان الاقي حد يعبرني لازم البس ضيق و قصير و احط ميكب و اعوج لساني لو مش هلاقي راجل يبصلي الا بالشكل دا احب اقولك ان ساعتها مش هيبقي راجل اصلا و انا ميشرفنيش ساعتها اني ابص في وشه مش اتكلم معاه
مها/الحكم دا معدتش مشيا دلوقت
نور/دي مش حكم دي مبادئ و المبادئ مبتجزئش..... انا عايزه اسالك سؤال يا مها
مها/اسالي
نور/انتي لما بتروحي محل حلويات علشان تشتري منه بيبقي قدامك انواع و اشكال مش كدا
مها/ايوة
نور/و لما بتشتري حاجه مش انتي بتشتري الحاجه اللي انتي بتحبيها و لا بتشتري حاجه مبتحبهاش و لما تاكليها بطنك توجعك
مها/ايوة طبعا بشتري الحاجه اللي بحبها
نور/حلو اوي..... طب لو قدامك النوع اللي بتحبيه موجود منه متغلف و موجود منه مكشوف و طبعا المتغلف اغلي هتاخدي اي واحد فيهم
مها/هاخد المتغلف طبعا علشان هيكون مضمون اكتر من اللي مكشوف و اللي الله و اعلم جيه عليه ايه و لا يد مين لمسته
نور/برافو عليكي هو دا بالظبط اللي عايزه اوصله
مها/قصدك ايه مش فاهمه
نور/قصدي ان الحلويات دي هي البنت القطعه المكشوفه دي البنت اللي بشعرها او بلبس قصير او بلبس ضيق اما القطعه المغلفه دي البنت المحجه اللي لبسها طويل و واسع
و يجي الشاب من دول هو اها هتزغلل عينه القطعه المكشوفه علشان رخيصه و ممكن ياخد اتنين بتمن واحده متغلفه بس هيرجع و ياخد المتغلفه.... ليه.... علشان المتغلفه مضمونه اكتر و ضامن ان مفيش ايد لمستها و لا حاجه جت عليها....... فلما يجي الشاب من دول يتجوز هيختار اللي تحافظ عليه و اللي ضامن ان مفيش حد بصلها و عرفت راجل غيره....... فلما تحافظي علي نفسك تاكدي ان نصيبك هيجيلك مش بلبس الضيق و القصير و الشعر الباين البنات اللي زي دول مينفعوش زوجات هما بس للتسليه دا بالنسبه للشاب بيبقي شايفها كدا
مها/طب و الله كلامك صح فعلا
نور/دا مش ملام دا الوقع اللي احنا عايشينه فعلا ربنا يهدي البنات كلهم
مها/امين يارب
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
قبل ذلك بكثير هبط كريم من الاعلي وجد اولفت و علياء و علي بانتظاره علي الافطار و لكنه استاذن منهم لانه سوف يتناول الافطار مع سليم
و خرج كريم من المنزل باتجاه منزل سليم و بعد وقت كبير هبط سليم و معه كريم
سليم/هنفطر فين يا معلم
كريم/فطار ايه بقه قول غدا
سليم/ليه
كريم/انت عارف الساعه كام
سليم/ما انت اللي جي متاخر
كريم/انا...... تصدق اها انا اللي صحيت بالعافيه بعد ساعه و دخلت اخد حمام قعدت ساعتين و بلبس في ساعه
سليم/خلاص خلاص عرفنا ان انا اللي اخرتك خلاص
كريم/طب يلا بينا نتغدي
سليم/هنروح فين
كريم/اي مكان مش فارق
سليم/طب خلاص سبني انا هختار يلا بينا
كريم/يلا يا اخره صبري
و خرج الاثنين معا من المنزل وواخذه سليم الي احدي المطاعم و عند وصوله
سليم/ايه رايك
كريم/ياه تصدق بقالي كتير مجتش هنا
سليم/عد الجمايل ياعم
كريم/بعد يا خويا
سليم/طب يلا
و صعد سليم و خلفه كريم
سليم/ايه دا بص مين هناك
كريم/فين
سليم/هناك اهو
نظر كريم مكان اشاره سليم فجحظت عيناه فهو طوال الليل يحلم بها و لم تتركه لثانيه واحده و في الصباح يجدها امامه
سليم/نور بس مش عارف مين معاها
حيث نور كانت تجلس و وجهها للمدخل و مها ظهرها له
كريم/ماشي
سليم/تعالي اما نسلم عليها و نشوف مين معاها
كريم/يا عم بلاش رخامه سبهم علي راحتهم بلاش نقيد حريتهم
سليم/تعالي هنسلم و نمشي علي طول
كريم/ عدي قدامي يا اخويا
و ذهب سليم و خلفه كريم الي المكان التي تجلس فيه نور و مها
سليم/السلام عليكم
تفاجئت نور و مها بهم و جحظت عين مها و احمر وجهها و نظرت الي نور لكي تتاكد منها بان ما سمعته حقيقه و ليس خيال فنظرت وجدت نور محدقه بشيء خلفها و تمالك نفسها سريعا و بلعت ريقها
نور/و عليكم السلام
احني سليم راسه قليلا ليري من معها فتاكد انها معشوقته فسعد بشده
سليم/ازيك يا نور عامله ايه
غضب كريم قليلا لسماعه اسمها مجرد من الالقاب من فم صديقه
نور/الحمد لله تمام
سليم/ازيك يا مها
مها/ازي حضرتك
كريم/ازيكم يا جماعه
نور و مها/ازي حضرتك يا كريم بيه
سليم/ايه انتم بتتغدو هنا انتم كمان
نور/ايوة
سليم/اصل احنا كمان جينا علشان نتغدي و من بختنا الحلو نلاقيكم هنا
فرحت مها بشده لعلمها الان انه يقصدها هي يالحديث
اما كريم فا استشاط غضبا من حديث صديقه
سليم/انتم معاكم حد و لا لوحدكم
نور/لا احنا بس
سليم/متضيقوش لو قعدنا معاكم و هو يبقي عيش و ملح
نطقت مها سريعا قبل اعتراض صديقتها لانها تعلم جيدا انها سوف ترفض
مها/لا لا مفيش مضيقه و لا حاجه اتفضلوا اقعدو
سب كريم في سره سليم لما فعل و جلس علي مضض
اما سليم اسرع و جلس هو بجانب مها قبل جلوس كريم بجانبها
و جلس كريم بجانب نور التي كانت تموت خجلا من ذلك الموقف
سليم/انتم طلبتم
نور/ايوه
فشاور سليم للنادل
سليم/انا عارف طلبك يا كريم و لا هتغير. كريم كريم
كريم كان شاردا بجلوسه بجانبها الا يكفي طوال الليل و ايضا بالنهار فهذا كثير عليه فمنذ الامس عندما راها بهيئتها اللتي لاول مره يراها بها و هي احتلت جميع حواسه
كريم/ها بتقول ايه
سليم/بقولك نفس الطلب
كريم/ايوة
و طلب سليم الطعام و طلب من النادل ان ياتي بجميع الطعام معا
سليم/بقولم ايه يا نور
نور/نعم
سليم/عملتي ايه في اللي كلمت فيه امبارح
نظرت له نور ثم نظرت لما ثم عادت بنظرها مره اخري اليه
نور/كله تمام
سليم/وحياه ابوكي يعني اطمن
نور/هههههه ايوة اطمن
سليم/الحمد لله يارب
و كان هناك من يطير من الفرحه و هي مها
و الاخر يكاد يخرج النيران من اذنه لعدم فهمه الي الان ماذا يقصد سليم بحديثه هذا
سليم/.............
يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية