رواية كيف تكون النهاية الفصل الثالث عشر بقلم آية عطية
رواية كيف تكون النهاية الفصل الثالث عشر
نظر لها سليم و هو لا يصدق
سليم/ممكن يا انسه مها كلمه علي انفراد
نظرت له مها بخجل ثم نظرت الي نور اللتي نظرت لها هي الاخري نظري معناها لا و من بعدها الي كريم الذي لا يفهم شيء ثم عاده النظر مره اخري الي سليم و اومات له براسها
قام سليم من مقعده و نظر لها و هو سعيد
سليم/اتفضلي تعالي هنقعد هناك
و اخذها و ذهب ليجلس علي بعد منهم
ثم قام كريم من مقعده بجوار نور و جلس علي المقعد المقابل لها
كريم/ممكن افهم في ايه
نور/في ايه في ايه
كريم/في اللي بيحصل دا
نور/معرفش
كريم/بجد متعرفيش
نظرت له نور قليلا
كريم/انا متاكد انك عارفه و حاسس ان في حاجه بينك انتي و سليم من ساعه لما وطي عليكي وقالك حاجه في ودنك
نظرت له نور وردت سريعا
نور/انا لا والله ابدا دا كان عايزني اسال مها اذا كانت موافقه تتجوزه و لا لا
جحظت عين كريم ثم نظر لسليم بتوعد و سرعان ما تمالك نفسه و نظر الي نور مره اخري و لكن هذه المره كان سعيد للغايه لانهم لم يكن بينهم شيء
كريم/و هي علي كدا موافقه
نور/ايوة هو حضرتك مش شايف انها وافقت تقعد معاه لوحدهم
كريم/و انتي شكلك مدايقة ليه
نور/لا مش مضايقه و لا حاجه بس اعدتهم دي مش صح و حرام
كريم/طب ما احنا كمان قاعدين اهو
نور/ما هي قعدتنا هي دي كمان غلط وحرام
كريم/واضح ان وجودنا مضايق
و جاء ليقوم
نور/حضرتك رايح فين انا اسفه مش قصدي
كريم/امال قصدك ايه
نور/و لا حاجه اتفضل اقعد
نظر لها كريم باستغراب
كريم/انا بجد لو مضيقك ممكن اقوم و متخفيش مش هكون زعلان
نظرت له و تحدثت مع نفسها(اضايق اه لو تعرف انا مبسوطه اد ايه بوجودك قدامي كدا......انا بشكر الظروف اللي جبتك هنا و قعدتك معايا)
كريم/انا بكلمك روحتي فين
نور/و لا حاجه انا معاك و.......
قطع حديثها صوت اطفالها و صوت مالك بالتحديد
مالك/عمو كريم ازي حضرتك
كريم/ازيك يا حبيبي انت عامل ايه و يوسف صاحبك عامل ايه
مالك/كويس الحمد لله
مليكه/مين دا يا مامي
نظرت لهم نور باستغراب من معرفه ابنها بكريم
نور/كريم بيه صاحب الشغل اللي بشتغل فيه
نظر لهم كريم
كريم/بنتك دي
نور/ايوة و مالك كمان ابني هو حضرتك تعرفه منين
كريم/ابنك بجد
نور/ايوة تؤم مليكه
كريم/انا و مالك اصحاب نعرف بعض من فتره شوفته في حديقه (.......)
نور/ايوة فعلا احنا بنروحها دايما
كريم/و انتي بتروحي معاهم
نور/ايوة امال هسبهم يروحو لوحدهم
كريم/بس انا مشفتكيش خالص
نور/مش عارفه بس بكون دايما معاهم
جاء في ذلك الوقت سليم ومها
سليم/ايه دا مالك ازيك
مالك/ازاي حضرتك يا عمو
مها/هو انت تعرف مالك
سليم/ايوة انتي تعرفيه
كريم/دا يبقي ابن نور يا سليم
سليم/احلف
كريم/و الله انا لسه عارف زيك
مها/و هو انتم تعرفوه منين
سليم/شوفناه مرتين في الجنينه
مها/اها و مكنتوش بتشوفو نور
سليم/لا خالص
مها/دا المكان المفضل لنور
سليم/و انتي المكان المفضل ليكي ايه
مها/البيت و.......
قطع حديثها قدوم النادل بالطعام ثم وضعه امامهم و ذهب
جلست مها بجانب نور و بجانبها مليكه
و امامهم كان كريم و سليم و مالك
فكان كريم امام نور و سليم امام مها و مالك امام مليكه
و بعد تناول الطعام تناولو الحلو ايضا و بعدها قام كريم بدفع الحساب
وذهبو جميعهم خارج المطعم
سليم/اتفضلو يلا
نور/نتفضل فين
سليم/هنوصلكم
نظرت نور له ثم نظرت الي مها بنظره ارعبت مها بشده
نور/لا شكرا جدا احنا هناخد تاكسي
سليم/تاكسي و احنا موجودين
نور/معلشي كدا احسن... يلا يا مها
سليم/انت ساكت ليه يا كريم ما تتكلم
كريم/خليهم براحتهم يا سليم
نظر له سليم ثم نظر لنور و مها
كريم/تمام مفيش مشكله
مها/سلام
سليم/مع السلامه
نور/سلام عليكم
كريم و سليم /و عليكم السلام
ثم اخذت نور مالك و مليكه و خلفها مها و اوقفت السياره الاجري و ذهبت من امامهم
سليم/مش كنت تمسك فيهم يا اخي
كريم/اعملك ايه يعني كنت عايزني اركبهم بالعافيه
سليم/لا متركبهمش بالعافيه بس اتحايل عليهم شويه
كريم/و الله لو اتحايلت عليهم من هنا للسنه اللي جايه بردو مكنوش هيركبو
سليم/ليه بقه ان اشاء الله
كريم/علشان نور عمرها ما كانت هتوافق
سليم/ليه
كريم/هي نور عقليتها كدا ...... و بعدين تعالي قولي ايه الموضوع و محكتليش يعني امتي دا حصل
سليم/و الله انا نفسي معرفش حصل امتي
كريم/ازاي مش فاهم
سليم/بص في الاول كانت بالنسبه ليا زيها زي غيرها من اللي شغالين في الشركه..... بس فاجئه كدا بقيت شغله كل تفكير بقيت طول الوقت ببقي عايزها ادامي و بشوفها في احلامي عايزها معايا علي طول.......... تعرف ان دي الوحيده اللي مفكرتش فيها كا صاحبه...... و مشوفتهاش غير زوجه و ام اولادي...... بنت محترمه و بنت ناس متربيه و شكلها مش بطال بس روحها احلي و بجد نفسي اتجوزها انهارده قبل بكرا
كل هذا و كريم يستمع له بقلبه قبل عقله و انتبه لشيء لم يكن منتبه له من البدايه ....... انه هو الاخر يفكر دائماً في نور و يرها في احلامه و تخيلها اوقات كثيره في احضانه و لكنه كان يبعد هذا التفكير سريعا عن مخيلته.... و اصبحت في الفتره الاخيره هي التي تستحوذ علي كل تفكيره... و لم يكن يعلم لماذا
و لكنه علم الان انه يحبها و بشده ايضا و لكن كيف له ان يحب فتاه مثلها كانت في احضان اخر لم تحل له............ و لكن مهلا من اين لك ان تصدق هذا فا انت لم تري بعينك...... فا الذي رايته هو اعتداء محسن عليها و هي كانت تستغيث بالاخرين منه فا بالتاكيد محسن كاذب.......... لانها تعمل معي منذ وقت و لم اري عليها اي شيء و تضع حدود بينها و بين الجنس الاخر
سليم/روحت فين
كريم/انا معاك
سليم/طب يلا يبنا احنا هنفضل واقفين كدا كتير
كريم/ماشي
و قاد كريم سيارته و ذهب باتجاه منزل سليم اولا ثم الي منزله ثانيا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما نور في السياره
نور/ازاي يا مها كنتي عايزانا نركب معاهم
مها/و ايه يعني مفيهاش حاجه
نور/ازاي يعني مفيهاش حاجه
مها/متكبريش الموضوع قوي يا نور
نور/هو كبير اصلا و ازاي كمان تروحي تقعدي مع سليم لوحدكم و تسبيني لوحدي
مها/ما انتي مكنتيش لوحدك كان استاذ كريم معاكي
نور/ما هي دي المصيبه مكنش ينفع كدا خالص
مها/خلاص بقه يا نور انا اسفه ياستي و بعدين انا مبسوطه متعكنينيش عليا
نور/ماشي يا مها هسكت خالص
مها/متزعليش مني خلاص
نور/خلاص مش زعلانه.... المهم قوليلي بعد القعده الطويله دي اتفقتم علي ايه
مها/هيجي يتقدملي
نور/الف الف مبروك يا حببتي
مها/لسه مفيش حاجه علشان تبركيلي
نور/كونه انه واخد الموضوع جد دا في حد ذاته كويس جدا
مها/اول ما اروح هتكلم مع ماما و هخليها تحدد ميعاد علشان يجي فيه سليم
نور/بتمملك علي خير يا حببتي
و ها قد وصلت مها اولا ثم من بعدها نور وصلت الي منزلها
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
قبل ذلك بقليل
في منزل كريم السيوفي
علياء/شايفه يا خالتو في واحد يكون خاطب و كاتب كتابه امبارح و يخرج تاني يوم من الصبح لحد دلوقت من غير ما يكلم خطبته و مراته او ياخدها يخرجها ينفع كدا
اولفت/معلشي يا حببتي تلاقيه عنده شغل و لا حاجه
علي/شغل ايه دا اللي يوم الجمعه
اولفت/اهدي يا علي كدا
علي/انا مالي انا غلطان.... بقولكم ايه انا خارج شويه سلام
اولفت /سلام يا اخويا
و بعد خروج علي بقليل جاء كريم
كريم/السلام عليكم
اولفت/و عليكم السلام
ثم نظرت اولفت لعلياء بغضب علي عدم ردها عليه السلام
و نظر لها ايضا كريم و لم يعلق
اولفت/اتاخرت كدا ليه يا كريم
كريم/نعااااام من امتي الاسئله دي
اولفت/ابدا يا كريم مش قصدي.... اخليهم يحضرو ليك الغدا
كريم/لا اتغديت برا
الان تحدثت علياء بغضب و بصوت عالي
علياء/كمان اتغديت برا
كريم/عليااااااااء صوتك ميعلاش و انتي بتتكلمي معايا سامعه
خافت علياء من نبره صوته العاليه
علياء/اسفه مكنش قصدي و الله يا كريم انا بس كان نفسي تقضي اليوم معايا
كريم/الايام جايه كتير عن اذنكم انا طالع انام و مش عايز ازعاج
و صعد كريم للاعلي و ذهب علي الفور الي الحمام لكي ياخذ حماما بارده و خرج بدل ملابسه و جلس علي الفراش
يتذكر احداث اليوم و انه كان سعيد لوجوده بجانب نور ظل يتذكر ملامحها و هدوئها و خجلها
ايقن الان انه يعشقها و ليس حب فقط
و عند هذا الحد وقف من الفراش و ذهب الي الشرفه يفكر في الذي اوقع نفسه به و انه الان سوف يظلم علياء لحبه الي غيرها
و دار حوار بين قلبه و عقله
العقل/انت لازم تفوق دلوقت علشان اللي انت فيه دا مينفعش
القلب/اعمل ايه بحبها
العقل/و انت مخدتش بالك انك بتحبها غير تاني يوم جوازك
القلب/اعمل ايه مش بايدي
العقل/حرام عليك كدا انت كدا هتظلم علياء
القلب/بس انا مش بحبها و هي عارفه كدا و عارفه اني عملت كدا علشان انقذها من الموقف مش اكتر
العقل/بس هي خلاص بقت مراتك رسمي و هي مش ذمبها انك محبتهاش و بتحب غيرها
القلب/انا مش عارف اعمل ايه
العقل/اللي لازم تعمله هو انك ترضي بنصيبك و تسلم امرك لله و تسيب نور لنصيبها
القلب/انت بتقول ايه اسبيها لنصيبها ازاي هو ممكن تكون لغيري لا مش ممكن يستحيل تكون لغيري
العقل/ليه هو انت عايزها كدا مربوطه جمبك
القلب/ايوة
العقل/ايوة ازاي يعني انت تعيش حياتك و هي تفضل كدا اسمحلي اقولك انك اناني
القلب/لو حبي ليها انانيه يبقي ايوة انا اناني
العقل/طب افرض هي مش بتحبك
القلب/تفتكر
العقل/هو انت شوفت منها اي حاجه تثبت انها بتحبك
القلب/لا
العقل/طب خلاص سيبها بقه
القلب/لا انا بحبها و هي لازم تحبني
العقل/هي عافيه
القلب/ايوة عافيه و هتجوزها
العقل/و ان هي موفقتش
القلب/هتجوزها غصب
العقل/لا انت كدا اتجننت و هتجنني معاك اعمل اللي يريحك
القلب/ايوة هعمل اللي يريحني
العقل/انت حر و مترجعش تندم
كريم/انا عمري ما هندم ابدا
ثم ذهب باتجاه الفراش لكي ينام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما منصور فكما هو بل اصبح اسؤء و كل يوم يتعلم سرقه اشياء جديده لم تخطر علي باله و لقبه في ذلك الوسط بين رجال المعلم طفشه هو الرهوان لخفه يده و سرعه في السرقه و الجري و لم يشعر به احد مطلقا
اما فوزيه فا اصبحت تعامله معامله جديده و ايضا تعد له الطعام في جميع الوجبات فطار غداء عشاء لانه الان يعطي لها المال بدون حساب و يتركه لها تعمل به ما تشاء فا انه يجلب تلك الاموال التي هي من الحرام هذه من اجل ان يحمي اصدقاءه التي قامت فوزيه من قبل بتهديده انها سوف تؤذيهم و ايضا لحمايه جسده من بطشها و لكي يرتاح من الزن عليه
و لكن لا توجد راحه نهائيا فامازال يوجد بداخله قطعه نظيفه لم يمسها سوء و لكن مع الوقت سوف تنمحي و لا يوجد لها اثر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اولفت/انتي اتجننتي و لا ايه بتعلي صوتك عليه
علياء/اعمل ايه ما انتي مش شايفه بروده
اولفت/انا من الاول مفهماكي علي كل حاجه و لحد دلوقت الخطه ماشيه زي ما احنا ماشيين
علياء/ماشي و انا بقه هوريه علياء هتعمل ايه
اولفت/بقولك ايه انتي تنفذي كل اللي بقولك عليه و متعمليش حاجه من دماغك علشان متزعليش مني
علياء/انتي بتهدديني
اولفت/لا يا حببتي عايزاكي بس تفتكري انا جيباكي منين و انتي هنا علشان ايه
علياء/و انا منستش بس عايزه اعرفك حاجه
اولفت /حاجه ايه
علياء/اللي هيزعل مش انا اللي هيزعل انتي
اولفت/قصدك ايه
علياء/قصدي ان مصلحتنا واحده انتي عايزه تستولي علي فلوس ابن جوزك كلها و انا مستنيه الفلوس اللي اتفقنا عليها بعد ما تخلص المهمه دي....... بس هتهدديني يبقي انتي اللي جانيه علي نفسك
اولفت/تقصدي ايه
علياء/هروح لكريم اقوله علي كل اتفاقاتنا...... هقوله ان انا مش بنت اختك و ان امي تبقي بنت خاله امك و انها في السجن مش مسافره برا زي ما انتي مفهماه و كمان هقوله انك اتفقتي معايا تديلي مليون جنيه مقابل اني اتجوزه و امضيه علي تنازل عن كل املاكه عن طريق حبوب اديهاله بتخليه صاحي بس مش مركز في اي حاجه و يعمل كل اللي احنا عايزينو هااا كفايه كدا و لا نقول كمان
اولفت/اها يا وطيه يا بنت الكلب و هو لسه في حاجه مقولتهاش
علياء/اها لسه الحاجه الاهم اللي انتي مخبياها عني بس انا عرفتها
اولفت/و دي ايه ان شاء الله
علياء/تجارتك في المخدرات عن طريق سفرك برا بحجه الشوبنج و ترجعي مهربه مخدرات في الهدوم اللي بترجعي بيها و علي كمان دار المسنين اللي عايزه تعمليها ستاره لشغلك الوسخ
اولفت/دا انتي مطلعتيش سهله خالص و طلعت انا اللي هبله
علياء/متقوليش كدا يا خالتي قصدي يا خالتو
اولفت/و انتي كمان متنسيش ان مش انتي لوحدك اللي عارفه عني كل حاجه
علياء/عارفه ايه
اولفت/انك وافقتي علي اللي قولتلك عليه و جيتي معايا من بلدكم علي هنا علشان انتي هربانه من قضيه سرقه و ان النطع اللي انتي جيباه معاكي مش ابن عمك زي ما فهمتيني دا يبقي جوزك العرفي و ان جوازك من كريم باطل و فيها حبس
علياء/بتوتر خلاص احنا كدا بنلعب علي المكشوف و مش من مصلحة واحده فينا انها تفضح التانيه
اولفت/خلاص يبقي زي ما احنا و مش عايزاكي تعملي حاجه من دماغك.... وزي ما قولتلك كريم مش بيجي بالقوة هتاكلي عقله لما يحس انك دايما محتجاله و انك مكسوره الجناح و انك معترفه بجميله عليكي..... كدا هتضمني ان عمره ما هيسيبك غير لما احنا نقرر دا
علياء/اذا كان كدا ماشي
كل هذا يحدث تحت انظار...........
يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية