رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الرابع عشر بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الرابع عشر
ف تركيا"
في أحد المطاعم
تالا بتوتر : Hoş geldin (مرحبا)
الشاب : Hoşgeldin arkadaşım ( أهلا بحضرتك يافندم)
تالا وهي تنظر بالورقه التي بيدها : iş arıyorum
( انا ابحث عن عمل)
الشاب بأسف: Maalesef iş yok
( مع الأسف لا يوجد عمل هنا)
تالا بحزن : Peki, rahatsızlık için özür dilerim
( حسناً اعتذر عن الإزعاج)
ثم أحتضنت قطتها وأمضت بطريقها قائله
: دا عاشر مطعم ندخله لحد دلوقتي يالولي انا زهقت
ثم قطعت الورقه المكتوب بها بعض الكلمات التركيه لمساعدتها ف البحث عن عمل
جلست على الرصيف بيأس وحزن قالت لقطتها
: انا جعانه اوي يالولي ومش عارفه هناكل اي وانتي كمان جعانه مش كدا نظرت أمامها فوجئت بأحد المطاعم
القطه : مياوو
تالا بتنهيده : دا أخر مطعم هدخله النهارده علشان تعبت من اللف
ف المطعم
بتوتر : هو انا وديت الورقه ال كانت معايا فين
يوووه شكلي قطعتها طب هكلمه ازاي انا دلوقتي
نظر لها الشاب بتعجب قائلا : حضرتك عربيه
تالا بذهول: هو انت كلمتني عربي دلوقتي
الشاب بإبتسامه : اي حكيتك بالعربي
تالا بفرح : أخيراً لقيت حد يفهمني ف البلد دي
الشاب : انتي من وين جايه
تالا : من مصر
الشاب : أهللين بأهل مصر انا من سوريا
تالا : أهلا بحضرتك
الشاب مد يده قائلاً : انا غيث
تالا سلمت عليه قائله : وانا تالا
غيث بإبتسامه : كيف بدي ساعدك تالا
تالا : لا مش فاهمه بصراحه
غيث بضحك : اكلمك مصري بقى
تالا بتعجب : اي دا بتعرف تتكلم مصري
غيث : اي اكيد شعب مصر أهلنا ولغتكم كتير سهله
تالا بإبتسامه : خلاص كلمني مصري أسهل
غيث :كنت بقولك اساعدك ازاي
تالا بإحباط: انا كنت بدور ع شغل ودا عاشر مطعم ادخله وتعبت من اللف فكنت بسأل يعني لو في مكان ليا أشتغل هنا
غيث بإبتسامه: ولو مفيش مكان نفضيلك مكان المكان هنا بيرحب بأي حد عربي زينا وكل العمال ال هنا هتلاقيهم بردو
تالا بإبتسامه : يااه اخيرا بجد متشكره جدا ليك
غيث : تحبي تستلمي الشغل النهارده ولا نبدأ من بكرا
تالا بلهفه : لا النهارده طبعاً
غيث : تمام تعالي اعرفك ع الشباب جوه ف المطبخ وهما هيفهموكي كل حاجه انتي بتعرفي تطبخي
تالا : لا للأسف انا ممكن أقدم الأكل وكدا
غيث : تمام ماشي تعالي معايا
___________
" في مصر"
فارس بقلق : للأسف الأعلام عامل حمله شرسه ضدك والناس ف الشارع مبتتكلمش غير عليك واسهمنا نزلت جدا انا خايف نعلن افلاسنا قريب
عمار بغضب : انا مش مهم عندي دا كله انا المهم دلوقتي فين الزفته ال اسمها ميرا
فارس بعصبيه : دلوقتي شكيت فيها مش كدا رغم ان البنت دي قايلك من بدري اني مش مرتحلها
عمار بغضب: مش وقته الكلام داه اتصرف وهاتهالي
فارس بعصبيه : اجبهالك مين بقولك ملهاش أثر ف البلد كلها وبعدين تعالى هنا اش عرفك ان اسمها ميرا مااكيد كانت بتضحك عليك ودا مش اسمها الحقيقي
عمار بحده : دا واضح فعلا اني اتقرطست
فارس : كلنا ياعمار اتقرطسنا بقولك الشركه والفروع بتاعتنا كلها ف خطر والأعلام عمال بيتكلم ف كل مكان وفي شركه جديده طلعت ع الساحه اسمها السيوفي للاستيراد والتصدير مكتسحه البورصه الفتره دي
عمار : طب والمحامي الزفت بيعمل اي داكله انا بقالي يومين مرمي ف الحجز ولا مش شايف
فارس: الحكومه مستنيه الدنيا تهدى شويه مينفعش تخرج دلوقتي انت عايز الناس تعمل ثوره علينا استحمل شويه
عمار بوعيد : هستحمل حاضر بس اقسم بالله ياميرا لكون معرفك مين هو عمار سالم الصقري
ثم نظر لفارس قائلاً
: الشقه ال كانت عايشه فيها روح هناك ودور على اي حاجه تدل على هويتها الحقيقه هو دا الخيط الوحيد لينا
فارس : هروح ماشي المهم دلوقتي خد بالك من نفسك لحد مانشوف حل للمصيبه ال احنا فيها
__________
"الظلام حالك"
يقف نادر على أحد الشواطئ الهواء بارد والجو يمطر ينظر للبحر قائلاً بحزن
:قولتلك ياتالا انك نقطة ضعفي الوحيده ليه تعمدتي تضغطي ع النقطه دي ليه سبتيني ومشيتي ليه بتعاقبيني لأني حبيتك عاجبك حالي دلوقتي بقالي يومين بلف عليكي ف الشوارع ومش عارف ارجع البيت من غيرك انا عارف اني قسيت عليكي كتير بس انا بحبك
في نفس الوقت تقف تالا ف المطبخ تعد الطعام لأخذه للذبائن وتضحك مع زملائها ف العمل
نادر بحرقه ووجع وهو ينظر للبحر والمطر يشتد : تفتكري هنساكي وأعيش حياتي عادي انا عارف انك تتمني داه ومبسوطه دلوقتي وانتي بعيد بس للأسف قلبي رافض يقتنع انك تكوني لحد غيري وهفضل ادور عليكي طول العمر ومش هيأس
في مقر الشرطه يستمع عمار لقطرات المطر من داخل زنزانته
نظر من الشباك قائلاً بحسره
: ليه عملتي فيا كدا شايفه اني استاهل ال انا فيه دلوقتي عملتلك اي وحش علشان تعملي معايا كدا
ثم وضع يده على قلبه قائلاً
: دا للأسف قلبي كان واخد عهد ميدقش لأي حد ولما شافك خان الوعد
ثم ضرب الحائط بيده قائلاً بدموع
: ليه عملتي كدا ليه
____بقلم ملك محمد______
" انتهت تالا من عملها ومضت للعوده للمنزلها"
وقفت أمام الشاطئ لدقائق وهي تحتضن قطتها قائله
: بعد كل المأساه ال عشتها دلوقتي أكيد بقيت انا الشريره بقيت ف نظرهم كلهم فتاه سيئه لأن كل ال طلبته اني اعيش حياه سعيده وهاديه كل حلمي كان اني أعمل أسره وبيت وأطفال كنت طالبه بس اني أعيش زي اي بنت
القطه : مياوو
تالا : تعرفي يالولي انا مش زعلانه على حد فيهم علشان كلهم يستاهلوا عمار بيه لو كان ماشي صح من الأول مكنش دا حصله ونادر لو مكنش خوفني منه كنت حبيته بس هو مش قادر يفهم ان الحب والخوف مينفعش يجتمعوا سوا الحب يعني الآمان
تالا احتضنت السلسه التي برقبتها وقبلتها قائله : مفتكرش اني ممكن احب حد بعده ابدا
ثم نظرت لقطتها قائله
: الجو سقعه مش كدا يلا نروح أحسن
أثناء سيرها في شوارع تركيا ترى طفل يشبه يزن نظرت له وابتسمت بحزن قائله
: انا اسفه اوي يايزن عارفه انك زعلان مني بس صدقني كان غصب عني لازم أعمل كدا
ومضت بطريقها متجهه لمسكنها
_________
"نهار يوم جديد "
ف المطعم
احد الشباب: تالا خدي الطلب داه للتربيزه رقم خمسه
تالا : حاضر
الشاب : متنسيش زي ماقولتلك هتحطي الأكل وترحبي بالضيف
تالا بثقه : Restoranı aydınlatıyorsun, pişman ol ( نورت المطعم يافندم)
حفظتها اطمن
الشاب : برافو عليكي يلا بقى وديلوا الأكل بسرعه علشان منتأخرش عليه
تالا بضحك: علم وينفذ يامازن بيه
ثم أخذت الطعام متجهه نحو الطاوله رقم خمسه
وضعت الطعام قائله بترحيب :
Restoranı aydınlatıyorsun, pişman ol
انتهت من وضع الطعام واثناء عودتها اصتدمت بأحدهم من الخلف
الشاب اعتذر باللغه العربيه قائلاً : آسف
تالا شعرت ان ذلك الصوت ليس بغريب اردفت قائله
: ولا يهم
لم تكتمل حروف جملتها من آثر الصدمه قالت بذهول
: آدم !
آدم بصدمه : تالا
الفتاه التي مع آدم : هو انتو تعرفوا بعض ولا اي
آدم لم ينطق بكلمه من آثر الصدمه
الفتاه أمسكت بيده قائله : اي ياحبيبي في اي مالك
تالا حاولت تجميع حروفها وقالت
: هو دا انت بجد
الفتاه بتعجب : يعني اي دا انت بجد مالك يا آنسه في اي
تالا بصدمه اقتربت منه وحاولت لمس وجهه قائله
: انت آدم مش كدا
آدم لم ينطق بحرف واحد
الفتاه بغضب اذاحت يد تالا عن وجه آدم قائله: انتي مجنونه ازاي تحطي ايدك على جوزي بالمنظر داه
تالا بصدمه : جوزك !
الفتاه نظرت لآدم قائله : في اي يااآدم ما تنطق تقول اي حاجه مين البنت المجنونه دي
تالا بصوت مرتفع وغضب : انطق قول اي حاجه
بدأت أنظار الموجدين تلتف حولهم
آتى غيث قائلاً
: في اي ياتالا اي ال بيحصل هنا
تالا لم تلقي بالا لأي أحد وكأنها لم تشعر بوجود من حولها
قالت بصدمه
: انت موت مش كدا دا مش انت
آدم إرتباك : تالا انا هفهمك كل حاجه
تالا بذهول بدأت ترجع للخلف بخوف
: لا انت موت متقولش تالا آدم مات انت مش آدم
الجميع ينظر بتعجب
آدم حاول الأقتراب منها قائلاً
: تعالي معايا وهفهمك كل حاجه
تالا وهي ترجع للخلف بخوف والدموع تتساقط من عينها
: يعني انت آدم بجد يعني انت مموتش
زوجة آدم : مات اي انتي مجنونه ماهو واقف قدامك اهو
تالا بصدمه والدموع تنهمر من عينها : هي بتكدب مش كدا انا بحلم أكيد دا حلم
ثم نظرت لغيث قائله بخوف
: قولي اني بحلم ارجوك
غيث : اهدي ياتالا طيب وفهمينا في اي مين داه واي علاقتك بيه
تالا صرخت ببكاء قائله : قولهم انت تبقى مين
آدم : تالا تعالي معايا وهفهمك كل حاجه
زوجته : تيجي معاك فين انا لازم افهم اي ال بيحصل دلوقتي حالاً
آدم بغضب : هفهمك كل حاجه بعدين روحي انتي دلوقتي
ثم نظر لتالا قائلاً
: تعالي معايا دقيقه واحده بس
__________
"على أحد الشواطئ "
تالا بضحكه هستيريه مملؤه بالحسره
: يعني كل دا كان تمثيل انا كنت عايشه ف وهم طول الفتره دي كلها
آدم : نادر هو ال خطط لكل حاجه صدقيني
تالا بغضب وصراخ : متقولش نادر انا بكلمك انت ليه عملت فيا كدا انا استاهل كل داه منك دانت الوحيد ال حبيتك بجد دانا حتى اخدت عهد اني محبش حد من بعدك
ثم فتحت السلسه التي برقبتها قائله بلهفه وبكاء : بص صورتك معايا ف كل وقت ازاي
آدم : ياتالا افهمي انا مليش ذنب نادر كان عارف اني لو سبتك ومشيت هتفضلي تحبيني ومستنياني ارجع وهو كان عايزك تنسيني خالص فقالي نمثل التمثليه دي علشان تتأكدي اني موت وتنسيني وتحبيه هو
تالا ببكاء : طب وليه عملت فيا كدا كنت قولي انك مش عايزني مكنتش هتوجع كدا انت عارف انا اتعذبت ازاي لما شوفتك بتموت قدامي عارف الإحساس ال حسيت بيه والشخص ال بحبه بيموت قدامي وانا مش عارفه اعمله حاجه ياريتك قولت انك مش عايزني ومشيت كان ارحملي من كل داه
آدم : بس انا كنت عايزك هو ال اجبرني ابعد وانساكي والا هيقتل ابويا وهيدمر عيلتي
تالا ببكاء : كنت فهمني كل داه صدقني كنت هعذرك وقتها انما دلوقتي مش قادره اسامحك ومش قادره اتخيل انك انت ال تعمل فيا كدا دانت الوحيد ال كنت بثق فيك معقوله غدرت بيا بسهوله كدا ليه مصريين تقنعوني اني مينفعش أثق ف اي حد ليه
آدم بقلة حيله : تالا انا كنت مضتر صدقيني
قطعت السلسله التي برقبتها ورمتها في وجهه قائله بسخريه
: مضتر هه دفعلك كام علشان تعمل فيا كدا ها
آدم وهو مطأطأ الرأس : انا اسف بجد
كانت زوجته تنتظره بعيداً
تالا بسخريه ودموع وهي تنظر لزوجته : آسف ع اي دانت بس كسرت قلبي مش حاجه كبيره ولا حاجه روح لمراتك روح
آدم : انا ..
تالا دفعته بعيداً بيدها قائله بصراخ : قولتلك أمشي أمشي
ذهب آدم وأمسك بيد زوجته ومضى في طريقه
نزلت تالا على الأرض بركبتها وظلت تصرخ ببكاء هستيري
: ليه بيحصل معايا كدا ليه
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية