رواية روبنزل المغتصبة الفصل الثامن عشر بقلم نرمين السعيد
رواية روبنزل المغتصبة الفصل الثامن عشر
امام الاسنسير ينتظر مالك و معه سلمي لكي ينزالو للاسفل مالك يحتجزها بين يديه و يقبلها و هي تحاول الابتعاد خوفاً ان يراهم احد
سلمي : بس بقي حد يشوفنا
مالك : اللي يشوف يشوف مراتي علي فكره تعالي بقي
سلمي بضحك ؛ ههه لا و بعدين مراتك جوه الاوضه بره تحترم نفسك
في هذا الوقت وصل الاسنسير ابتعد عنها وفتح الباب ودخلوا و بمجرد داخلوهم الاسنسير حتي اقترب منها مره اخره و هو يمسك بخصلات شعرها و يقبلهم
سلمي بخجل : مالك سيب شعري و اقف كويس احنا خلاص نازلين
مالك بمكر : صحيح احنا نازلين ليه ما تيجي نطلع تانى
سلمي بضحك : ههه لا مش هنطلع و بعدين انت نسيت طنط لمياء كلمتني و كلها نص ساعه و يوصالوا
مالك بمكر : تمام بس ممكن نفضل الشويه دول فوق
سلمي بدلع : انت رخم علي فكره سيب شعري بقي
اقترب منها مالك بحب : و بحبك علي فكره
#برنسسN
في هذا الوقت وقف الاسنسير وفتح الباب كانت إسراء و فهد و ابنتهم ميمي...
ابتعد مالك سريعاً و هو في قمة الاحراج و سلمي كانت تبتسم باحراج شديد من هذا الموقف دخلت إسراء و هي محرجه علي احراجها لهم و خلفها فهد و هو يحمل ابنته
فهد بابتسامه ذات مغزي : منور يا عريس
مالك بغيظ مكتوم : دا نورك اللي بيجي في اوقات مش مناسبه
لم يتمكن الجميع من اخفاء الضحكات فضحكوا جميعهم بشده 😂😂😂😂
خجلت سلمي كثيراً فاخفت وجهها خلف مالك فسحبها وضمها لصدره حتي تختبا به و صلوا للاسفل و هم ما زالوا يضحكون....
اتجهوا للخارج فلم يجدوا أحد من العائله بالداخل وقالت لهم الخادمه بأن الجميع في غرفهم و ان شمس و مازن واياد وسالي جالسين عند البيسين ذهبو إليهم و جدوهم يشاهدون فيلم الوساده الخاليه ل عبد الحليم...
شمس تنام علي كتف مازن و هو يلف يده علي كتفها و سالي تأكل الفشار و مندمجه مع الفيلم و اياد يجلس منزعج و يعبث بهاتفه
فهد : يا سلام ايه ده عبد الحليم حافظ يا سيدي علي الرومانسيه
شمس : من غير تريقه اللي عايز يتفرج يقعد واللي عايز فيلم تاني يدخل جوه انا مش هغير الفيلم
ضحكت إسراء : ههه لا اهدي انا هقعد ده حليم حبيبي
جلست إسراء و بجوارها فهد و جلس مالك و سلمي أيضاً
فهد بعناد : لا الفيلم هيتغير علشان اشوف حكايه حليم حبيبي دي
ضحك الجميع 😂😂😂😂😂
إسراء : ههه هتغير من حليم
فهد : اسراء اتعدلي اسمه عبد الحليم وبعدين آه بغير انتي عايزه تدلعي واحد قدامي وتقولي حبيبي و عايزاني اعمل ايه ان شاء الله اقف اسقفلك اتلمي بدل ما اسقف على وشك
إسراء بدلال: ههه خلاص بس بجد اهون عليك تسقف علي وشي
و اقتربت بوجهها بدلال امام وجهه
فهد بحنان : لا والله ما يهون الوش ده ما يضربش أبداً ب يت
قطعتهم سالي: احمممممم احنا هنا إيه احترام للسناجل إذا سمحتو
ضحك الجميع على تعبير وجهها... لاحظ مالك انزعاج اياد و عدم الحديث و لكن ظل صامت
ظل الجميع يشاهدون الفيلم نزلت رقيه و ليلي واخبرتهم سلمي بقدوم عائلتها ذهبت رقيه و ليلي للاشرف علي تحضير الضيافه التي سوف تقدم للضيوف
فهد ل سالي : بت هاتي حبة فشار
سالي : لا دول آخر حبه و مش هفرط فيهم
شمس : ما تروحي تجيبلنا فشار انتي عماله تاكلي واحنا بنتفرج عليكي
سالي : ok بس توقفوا الفيلم لحد ما اجي
مالك : علي اساس ماشفتهوش مية مره
مازن : عندك حق شمس موراهاش غير عبد الحليم
شمس : طبعاً انا بحبه جداً الرومانسيه والضحكه الصافيه و الطيبه
سلمي : عندك حق انا بحبه و اتفرجت على كل أفلامه
سالي : طيب هتوقفوا الفيلم و لا اقعد
اياد : اهوا الفيلم وقف يلا بقي
امسك جهاز التحكم واوقف الفيلم
سالي : ok ميمي تعالي بقي نجيب الفشار سوءا
امسكت سالي يد الصغيره و ذهبت بها تحت انظار وابتسامات الجميع
سلمي بحب : ربنا يخليهالكم عسوله و كيوت خالص
إسراء بسعاده : مرسي عقبال ماتجيبي بيبي انتي كمان احلى شعور في العالم
سلمي بخجل: مرسي ان شاء الله
مالك بحماس : امتا
سلمي: هو ايه اللي امتا
مالك : هاتجيبي بيبي امتا
سلمي باحراج : احمم ايه اللي انت بتقولو ده عيب
princessN
مالك بعناد طفولي : هو ايه اللي عيب انا عايز بيبي مليش دعوه
مازن بتريقه : هههه اطلع علي اول هايبر اشتريه وتعالى
فهد بضحك : ههه الجواز خلى الواد لسع متجوز امبارح وعايز بيبي النهارده
ضحك الحميع 😂😂😂😂
مالك بضحك : ههه ماليش فيه بردو عايز بيبي
شمس : ههه طب انت عايز اول بيبي بنت ولا ولد
مالك : بصي انا عن نفسي عايز ٤ ولاد و ٤ بنات
سلمي بضحك : ههه و اربعه شايب و اتنين ملك
ضحك الجميع 😂😂😂😂
مالك : انتي بتتريقي
سلمي : هههه اصل اللي انت بتقولوا ده ملوش رد غير كده هي كوتشينه اربعه ولاد و اربعه بنات ههه
فهد : ههه سبيه يحلم ده مع اول بيبي هيقول كفايه نفسي انام
مالك؛ ليه يعني
فهد : ليه دانا نفسي انام ليلة من غير ما اصحا مرتين تلاته علي صوت ميمي
مازن : انا بسمعها كل ليلة ببقي نفسي اجي اخبط عليكم واخدها
إسراء : مابتجيش ليه والله هتلاقي فهد بيدهالك هي واللعب واللبن و البس بتاعها
شمس : ههه لا للدرجادي عايز تخلص من بنتك
فهد : ههه لا طبعاً دي قلبي و روحي بس احيانا بتبقي مزوداها حبتين
سلمي : ربنا يخليها وتزودها برحتها بكره تكبر وتوحشك الحركات دي
فهد : عادي ساعتها نجيب بيبي كمان ولاا ايه يا حبي
إسراء باحراج : ههه ايه يا حبي دا مش مالك بس اللي لسع شكلك اتعديت منه
ضحك الجميع 😂😂😂😂
شمس : العيله كلها باينها لسعت طب لو جبتوا ولد المره الجايه هتسموا ايه
فهد : سامر اسم خفيف و جميل
سلمي : الله اجمل اسم انا بموت في الاسم ده اوي
مالك بغيره : نعم نعم هو ايه ده؟
سلمي بضحك : ههه نفسي اعرف انت بتتحول بسرعه كده ليه
مالك : لا والله ومين سامر ده اللي حببك في الاسم انطقي
سلمي بحزن : ده يبقي اخويا الله يرحمه
سكت الجميع و ندم مالك علي تسرعه سحبها وضمها لصدره
مالك : اسف مكنتش اعرف
اياد : معلش يا سلمي مالك مايقصدش و بعدين احنا محدش فينا يعرف انك كان ليكي اخ
سلمي بمحاوله لرسم الابتسامه فهي لاحضت حزن الجميع واختفاء ابتسامتهم
سلمي : لا عادي محصلش حاجه الموضوع ده قديم جداً هو مات وهو لسه بيبي تلت سنين كان اصغر مني ب اربع سنين
إسراء : الله يرحمه يعني لو كان عايش كان هيبقي اول سنه في الجامعه السنة دي
سلمي : الله يرحمه
نظرت لمالك و جدته حزين فابتسمت و هي تمسك خده
سلمي : ها مردتش علي شمس هتسمي البيبي إيه
مالك ببتسامه صغيره : اي واحد ما هما هيبقوا كتير
مازن؛ هههه يخربيت كده انا عن نفسي اول ولد ادم و اول بنت شهد
اياد بمكر : ههه ومين شهد دي بقي
مازن بثقه : بنتي انا وشمس و ريح نفسك مش هتوقع بنا شموسه اللي مختاره الإسم ده
مالك : شكلك وحشش اوي كسفك طلعت اختك اللي مختاره الاسم
برنسسN
ضحك الجميع 😂😂😂 عادت سالي و وضعت الفشار وذهبت ل تحضر الباقي و تحضر الفتاه فهي تركتها مع ليلي في طريق العوده كانت تلعب مع الفتاه و تحمل الفشار وتأكل منه و تركض برفق والفتاه خلفها تريد الفشار في هذا الوقت حضرت عائلة سلمي و هم ومختار و زوجته و اشرف و عائلته مروان و امير وشذي و لمياء
وقعت عيون امير علي تلك الجميله و هي تضحك و تأكل الفشار وتعاند الصغيره اوقفها بصوته
أمير : طب مفيش حبة فشار ليا
سمعت صوته التفتت اليه وجدته ينظر لها بابتسامه و جميع من معه خجلت كثيراً و لكن تمساكت و حملت الصغيره و ذهبت إليهم
سالي : أهلاً و سهلاً اتفضلوا
اشرف😃: نتفضل ندخل ولا نتفضل فشار
خجلت وصمتت
امير بمكر : لا اتفضل حضرتك ادخل وأنا هاكل فشار
ضحك الجميع 😂😂😂😂
شذي : كنتي واخده الفشار ده و رايحه فين
سالي : كلنا قاعدين علي البسين بنتفرج علي فيلم و دبسوني في الفشار بصفتي انا السنجل و هما كل وحده ياما قعده جمب جوزها أو جمب خطيبها
اشرف : طب ايه رايك تتجوزيني و متبقيش سنجل
ضحكت سالى ؛ ههه وانا موافقه هو انا طول اتجوز العسل ده
مروان : احممم انكل بلاش سالي دي محجوزه
شذي : لمين؟
سحر :انا بقول نقعد هنا ونشوف مشكله الانسه سالي
مختار : سحر عيب كده
في هذا الوقت خرجت رقيه وليلي وقاموا بالترحيب وتبادل السلامات
ليلي؛ سالي روحي ادي خبر ل سلمي و مالك خليهم يجوا
سالي : حاضر
اشرف : يحضرلك الخير يا قمر
سالي بضحك : ههه اعتبرها معاكسه بقي
اشرف؛ لا لا دي فعلاً معاكسه
ضحك الجميع ما عدا امير الذي ينظر لوالده بغيظ
شذي : استني هاجي معاكي بالمره اشوف الوضع الرومانسي اللي هناك
رقيه : خلاص احنا هندخل وانتم روحوا اندوهلهم
مروان؛ انا جاي معاكم بحب الحاجات دي اوي
شذي : تعالهى يا امير
امير باحراج : هي رحله
سالي بحب : تعاله الفيلم حلو أوي
امير بسعاده: ok يلااا
princessN
ذهب الشباب و دخل الكبار للداخل ذهبوا اليهم وجدوا....
مازن يهمس لشمس باذنها وهي تضحك...
و فهد يتكلم هو واسراء بهمسات لا تسمع والابتسامه علي وجوههم..
و مالك ك العاده يمارس هوايته المفضله و هي العب بشعر سلمي....
لاحظت شذي ان اياد شارد و حزين فتكلمت بصوت عالي
جعل الجميع يلتفت لها حتي هو
شذي : الله الله علي الرومانسيه طب راعوا شعور السنجل اللي قاعد لواحده ده
ضحك الجميع حتي هو ابتسم رغماً عنه فرغم انزعاجه منها لا يقدر علي عدم الابتسامه عند رؤيتها وقفت سلمي و ذهبت و ضمت شذي
سلمي؛ ههه وحشتيني يا شقية انتي
شذي؛ انتي اكتر يا سمو الأميرة
تبادله الجميع التحيه و جلسوا قصدت شذي ان تجلس بجوار اياد كان سعيداً بذلك ولكن كان يحاول اظهار الامبالاه
شذي : مامي جوه هي وانكل اشرف و انكل مختار و خالو و شوشو
مروان : احترمي امي شويه دي مرات خالك قولي طنط شيماء
شذي : بس ياض امك بتحب اقولها يا شوشو اسكت انت
مروان : ياض و امك يخربيت لسانك البيئه
سلمي : ههه كفاية نقار بقي مبتتعبوش بعد اذنكم هروحلهم
مالك : يلا بينا
ذهب مالك و سلمي للترحيب بهم كانت سلمي ترتدي بنطلون جينز ازوق و تشرت ابيض نصف كم و ترتدي عليهم قطعه شفافه بالون الابيض تصل إلى فوق ركبتها و شعرها الطويل بجوارها قامت بتمشيطه علي جانب واحد من وجهها مع ميك اب خفيف كانت جميله للغايه و كانت السعاده واضحه عليه هي ومالك تبادل الجميع التحيه و جلسوا
سحر تنظر إلى سلمي تتفحص كل جزء بها و تنظر بغل ل ابتسامتها التي لم تفارق وجهها...
كانت نازلي سعيده بنظرات الكره الواضحه علي سحر ايقنت بأنها يجب ان تستخدم هذا الكره ل مصلحتها
لمياء تحتضن سلمي
لمياء : ربنا يسعدك وهينيكي يا رب
الجميع : اللهم امين
رقيه : اطمني يا مدام لمياء سلمي في عنينا
عصام : سلمي خلاص بقت جزء من عيلة الحديدي
مختار بسعاده؛ الله يخليك يا باشمهندس اكيد طبعاً هي خلاص بقت بنتك زي شمس وسالي
ليلي : فعلاً عندك حق و الله احنا حبيناها اوي
مختار : مرسي يا هانم سلمي طول عمرها هاديه حتي انا كنت بخاف انه لما تتجوز حد يفهم هدوئها انطواء او عدم حب
رقيه : لا حضرتك أطمن احنا عارفين طبعها و حبيناها كده
شيماء والدة مروان : بجد يا بخت سلمي بيكي يا رقيه هانم الحموات الطيبين كده قليل جداً لما تلاقيهم
لمياء : عندك حق رقيه هانم طول عمرها طيبه و زوق ربنا يبعت لشذي حما كده
رقيه بضحك : ههه اطمني هيبعتلها حما زي السكر حتي هتحسي انها هي وحماتها زي بعض
لمياء : ازاي هي دي في منها مين الغلبان اللي هيتجوزها المجنونه دي لا وكمان مامته هتبقي زيها هههه حرام عليكي طب كفايه هي
عصام ينظر لليلي ويضحك : ههههه لا موجود يا مدام لمياء هو و مامته
ليلي : المجنونه
ضحك عصام ورقيه ومالك و سلمي و الباقين لا يعرفون سبب الضحك قاطعهم دخول الخادمه بالعصير
لمياء : فين شذي
سلمي : علي البسين بيتفرجوا علي الفيلم
ليلي : طب ما تيجوا نطلعلهم الجو حلو هناك
عصام : فعلاً روحوا انتوا وانا و الباشمهندس و مختار بيه و الدكتور سامح هنلعب طاوله
✋للتوضيح سامح يبقي ابو مروان
مختار : طاوله ايه احنا لازم نمشي
رقيه : مفيش كلام من ده انتوا هتتعشوا معانا و ده كلام مفيش فيه نقاش
عصام : خلاص يا بهوات القرار ده نهائي سامح بيه ليك في الطاوله و لاا هتتغلب زي البشمهندس
سامح بضحك : ههه لا انا هتفرج بس
اشرف : دقيقه قصدك ان انا اللي هخسرك
رقيه : نسيبكم تكملوا النقاش ده و نروح احنا نشوف الولاد
ذهبوا جميعاً و جدوهم مندمجين مع الفيلم تبادلو التحيه وجلسوا و سحر منزعجه ونازلي تراقب بهدوء دون كلمه واحده جاء موعد اغنيه في الفيلم ضغطت شمس علي زر الصامت 🔇
شمس : عايزين نسمع الاغنيه دي منك يا شذي
شذي : ok بس سلمي هتساعدني
سلمي : ok انا بحبها اوي
شذي : أسمر يا اسمراني، مين قساك عليَّ لو ترضى بهواني، برضه إنت اللي ليﱠأسمر يا اسمراني، مين قساك عليﱠ لو ترضى بهواني، برضه إنت اللي ليﱠ
بتزيد عذابي ليه، و يهون شبابي ليه بتزيد عذابي ليه، ويهون شبابي ليه و تطول غيابك ليه، قل لي ليه ناسي ليه، ليه يا أسمر يا أسمر قلبي في نار نار
نارعذابي و نار ظنوني يا أسمر فكري إحتار إحتار
الشوق ضناني سهر عيوني يا أسمر قلبي في نار نار
نارعذابي و نار ظنوني يا أسمر فكري إحتار إحتار
الشوق ضناني سهر عيوني
سلمي :و الجرح اللي في قلبي إزاي أدوايه، أدوايه
و الدمع اللي في عيني لإمتى أداريه، أداريه
لا أنا بشكي ولا بحكي بس قول لي يا حبيبي
يا أسمر يا اسمراني مين قساك عليﱠ
لو ترضى بهواني، برضه إنت اللي ليﱠﱠ
بتزيد عذابي ليه، و يهون شبابي ليه
و تطول غيابك ليه، قل لي ليه
ناسي ليه، ليه يا أسمر
قالوا لي الناس هواك حيرة
و قلت أحتارعشان خاطرك
تحيرني تسهرني كفاية أخطرعلى فكرك
وأنا راضي بحرماني و حيرتي و يا أشجاني
ده الحب اللي أنا شفته يوم و ياك، وياك
فرحني و نساني إزاي أنساك، أنساك
لا أنا بشكي ولا بحكي بس قل لي يا حبيبي
شذي وسلمي :يا ريت ترجع لياليها و أنا و إنت نعيش فيها و القلب اللي شغلته سنين بهواك، بهواك
لوعته و ضيعته و قلت فداك، فداك
لا أنا بشكي ولا بحكي بس قل لي يا حبيبي
يا أسمريا اسمراني مين قساك عليﱠ
لو ترضى بهواني، برضه إنت اللي ليﱠ
بتزيد عذابي ليه، ويهون شبابي ليه
و تطول غيابك ليه، قل لي ليه
ناسي ليه، ليه يا أسمر
الجميع 👏👏👏👏👏👏👏👏
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___
بقلمى_برنسسN
امير ينظر إلى سالي و يرسل لها قبله في الهواء شعرت بالحرج منه رغم ان لم يلاحظ احد فضغطت باسنانها علي شفتيها فغمز لها فضحكت...
كانت مندهشه من تصرفاته فهي لم تكن تتخيل امير هكذا هو دائما جاد بعد وقت طويل من الأحاديث و الضحك الجميع في طريقهم ل تناول العشاء جاء اياد ليقف ليذهب همست له شذي
شذي بهمس :استنى عايزاك
و قفت وسارت خلفهم ببطء شديد هو أيضا يسير خلفها دخل الجميع تراجعت شذي عدت خطوات للخلف التفتت له وقف هو الآخر بغضب
اياد : نعم عجبك انتي وضع الخوف ده
شذي : بطل عصبيه انا وقفتك علشان اقولك اني موافقه
تبدلت ملاح اياد للابتسامه : يعني هنتجوز
princessN
شذي بتدقيق : قصدك هنتخطب الجواز ده بعد سنه اكون خلصت كليه
اياد بضحك : هههه طيب متتعصبيش هاصبر سنه
شذي : اه هاتصبر سنه بس ده لو انا مغيرتش رايي
اياد : ازاي يعني
شذي بحزن ممزوج بدلع : اصل انا مبحبش حد يقفل التليفون في وشي
امسك يدها وقبلها
اياد : اسف اول و آخر مره هخلي بابا يكلم متمتك و يحدد معاد
سحبت يدها بخجل و نظرت له بابتسامه
شذي : انا هروح علشان زمان ماما بتسأل عليا
التفتت وتركته وذهبت سريعاً ابتسم ودخل خلفها جلست شذي و لحظتها لم يكن يوجد مكان ل اياد غير أن يجلس بجوارها و بالفعل جلس بجوارها...
تناول الجميع العشاء كان فهد متوتر من ان تتكلم والدته التي راي عيونها لا تفارق اخته فريده التي ذهبت رقيه و احضرتها ل تناول الطعام معهم و التي كان يظهر عليها علامات الحزن رغم محاولاتها ل رسم الابتسامه المزيفه انتهى الجميع من تناول الطعام وانتقلوا للجلوس في الصالون همس اياد لوالده ان يتحدث مع لمياء و يحدد موعد لزيارتهم حرك عصام راسه بالايجاب
عصام بمحاوله لفتح الحديث فهو محرج ان يتكلم في هذا الموضوع و هم في منزله ولكن اياد يجلس بجواره و يصر علي ذلك
عصام : قولي يا امير مش ناوي تتجوز ولا إيه هتفضل عايش لوحدك كده مفيش بنوته كده خطفت قلبك
اشرف : يا ريت قولو دانا تعبت معاه من وقت ما اتخرج و انا كل ما قالو يقول مش وقته يا بابا
أمير : خلاص يا بابا قريب جداً هخدك تخطبلي و احتمال نعمل فرح كمان
اشرف بفرح : بجد طب مين و امتى بقي
امير بابتسامة :لسه مدختش رأيها لما توافق هقولك امتا و مين افرض قولتلك و هي رفضت يبقي شكلي إيه
مازن بمرح : يعني خلاص أخيراً هنشوف ست الحسن والجمال
امير بحب و هو ينظر لسالي : ان شاء الله
كانت سالي متوتره و نبضات قلبها في تزايد قطع ذلك التوتر صوت والدها
عصام : و انتي يا لمياء هانم مانفسكيش تفرحي بشذي
لمياء : اكيد طبعا يا باشمهندس لسه قايلها من شويه
عصام : خلاص حدديلنا ميعاد علشان عايزين نطلب ايد شذي ل اياد ده بعد اذن الدكتور سامح طبعاً
لمياء مندهشه لم تتكلم فتحدث سامح
سامح : ده شرف لينا طبعا يا باشمهندس و اياد شاب ممتاز بس للأسف مش هنعرف نحددلك ميعاد الا لما ناخذ رأي شذي الأول
عصام باحراج : براحتكم خالص انا ماكنتش عايز افاتحكم دلواقتي بس هو اللي إصر
لمياء : عادي محصلش حاجه بس شذي لسه صغيره علشان كده اندهشت
رقيه : و لا صغيره ولا حاجه مش دي آخر سنه في الكليه زي سلمي و سالي يبقي مش صغيره
سلمي : هي آخر سنه لشذي بس انا لسه سنتين
شمس : ليه
سلمي : انا قدمت اعتزار السنه اللي فاتت و مدخلتش الامتحان
رقيه : عادي سنه اتنين مش هتفرق
لمياء : اللي فيه الخير يقدموا ربنا ان شاء الله
شذي بهمس لسلمي : هو انا لو قمت جريت هيحصل حاجه
سلمي تضحك و تهمس لها : اتهدي بلاش فضايح
شذي بهمس : انتي مش فاهمه انا محروجه اوي
سلمي : اتهدي الكل بيبص عليكي
شذي : ربنا يطمنك ياختي ما هو ده اللي موترني الكل بيبص عليا
#برنسسN
سلمي بهمس : اتهدي بقي هتموتيني من الضحك
بعد وقت رحلت عائلة سلمي و بعد رحيلهم بقليل اتجه اغلب افراد عائلة الحديدي إلى غرفهم مرت الليلة بأحدث عاديه و مكالمات هاتفية بين امير وسالي و أيضاً اياد و شذي
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___
بقلمى_برنسسN
صباح يوم جديدة عادت شذي مع و الدتها الي منزلهم وكان معها عائلة مروان و لكن بدون مروان فلقد اتجه مع اسرة خطيبته للمطار لتوصيلهم ثم ذهب لمنزل أمير
أمير داخل شركته يجلس خلف المكتب مندمج في بعض الاورق في هذا الوقت وصلت سالي لم تجد السكرتيره فطرقت باب المكتب علي أمير ✊
امير : ادخلي يا مروه
ابتسمت سالي فهو يظنها السكرتيره و بالفعل دخلت رأته مندمج في الاورق امير يتحدث دون ان ينظر لها
أمير : ها اخلصي فين الورق
تقدمت منه و اعطته يدها فامسكها وفجأة اندهش من تلك الحركه تركها سريعاً و رفع راسه بخضه و لكن هدء حين راها
امير يتنهد : يا شيخه حرام عليكي وانا بقول مروه اتجننت و بتديني ايدها
سالي بضحك : هههه لا بجد مش قادره شكلك يموت من الضحك ايه الخضه دي
و قف و ذهب باتجاهها و سحبها من يدها و ذهب بها الي الاريكه و جلسوا
امير : بتضحكي عليا.. إيه اللي جابك هنا مش احنا متخاصمين
سالي بدلال : أولاً انت اللي زعلان انا مش زعلانه ومش مخاصماك ثانيا انا مش جيالك انا جايه لانكل أشرف
امير : نعم يا ماما جايه لمين
سالي بضحك : ههه خلاص والله جايالك هتغير من باباك
امير بهدوء : بحبك وبغير عليكي من الهواء
سالي : و انا بموت فيك يا أمير أحلامي
ابتسم امير و اقترب منها و هو يهمس امام شفتيها
امير : واحشاني اوي اوي
فهمت مقصده فابتعدت قليلاً
سالي : احممم بشمهندس احنا في الشركه
احرج امير من ابتعادها عنه
امير : سالي
سالي : نعم
امير : انا عايز اتجوزك
سالي خجلت و لم ترد ظلت صامته و تنظر للارض دون كلمه اقترب منها و مده يده و امسك و جهها جعلها تنظر له
أمير : ردي عليا موافقه تتجوزيني
ظلت صامته تهرب عيونها من النظر له امير يهمس امام شفتيها.
امير : هتردي ولا اخد الرد بنفسي
princessN
لم ترد فابتسم وكاد ان يقبلها في هذا الوقت طرق احدهم الباب و قف امير سريعاً و هي تكاد تنقطع أنفسها من الخضه...
امير بثبات : ادخل
دخلت السكرتيره
مروه : امير بيه الورق اللي حضرتك طلبته
امير : حطيه علي المكتب و شوفي الانسه سالي تشرب إيه؟
مروه : حاضر يا فندم
وضعت الورق كما امرها و رجعت مكانه
مروه : تامري بايه يا انسه سالي
سالي بتوتر : ش شكراً مش عايزه حاجه
امير : هاتي للانسه ليمون و هاتيلي قهوة
مروه : حاضر يا فندم بعد اذنكم
خرجت مروه تنهدت سالي من شده التوتر التي كانت تشعر به جلس امير
ضحك امير : ههه ليه الرعب ده كله هي مش هتدخل الا اذا انا اذنتلها
سالي : و الله كنت شوف نفسك و قفت ازاي مره واحده و كأن تعبان لدغك
أمير بضحك : ههه بصراحه اتخضيت اصل هي جت في وقت ابن لذينا
غمز لها
سالي بضحك ؛ ههههه لا انت بقيت فظيع انا همشي
أمير : تمشي فين مردتيش عليه موافقه ولا لا
سالي : هقولك بالليل اعمل حسابك هنسهر سوا
امير : وده ازاي انتي هبله لا بجد هنسهر سوا و هتقولي ل مامتك ايه رايحه اذاكر مع صاحبتي
ضحكت سالي : هههههه امير مالك يا حبيبي مذاكرة ايه انا نسيت اقولك ان احنا كلنا هنسر الليله و عايزك تيجي
أمير : مين اللي هيسهر
سالي : انا و مازن و شمس
أمير : بس يعني مش هاجي الاقي اياد اخوكي ونقضيها نظرات من بعيد
سالي : لا اطمن اياد مش بيسهر معانا و بعدين هو مشغول مع بابا علشان مالك و اخد اجازه و كل الشغل عليه يعني هو كده كده مش فاضي
أمير : اوكي ابعتيلي الابلكيشن بتاع المكان و انا هكون هناك قبل ما توصلي بس هاخد الرد النهارده
وقفت سالي : okيلا بااي
سارت نحو الباب
امير : هتمشي بسرعه كده طب استني الليمون
سالي : تؤ مش عايزه سلام اشوفك بالليل
امير : سلام يا قلبي
ابتسمت و اغلقت الباب جلس يفرك خصلات شعره و هو يبتسم علي دلال تلك الفتاه...
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___
بقلمى_برنسسN
في مكان آخر داخل غرفة سلمي و مالك
مالك مستلقي بجسده علي الفراش و سلمى تجلس أمام المراءه تمشط شعرها و تنظر للمرآة و هي شارده
مالك : سلمي سمسمه
انتبهت له سلمي : هههههه سمسمه بدلعني
مالك : ايه وحش
سلمي بابتسامه : لا حلو كنت بتنادي ليه
مالك : مفيش لقيتك سرحانه قلت اغلس عليكي
ضحكت سلمي : ههه بصرحه انا كنت مركزه
و قف مالك و ذهب اليها و وقف خلفها و هو ينظر لانعكاس وجهها في المرآة
مالك : ايه اللي شاغل سمو الاميره
سلمي : عايزة اقص شعري
مالك بنفي سريع : لا مستحيل انسي الفكره دي خالص
سلمي : ليه يعني وبعدين انت مالك ده شعري انا
مالك بحنان : كده يعني لو قلتلك متعمليش كده هترفضي
سلمي : بصراحه لو انت مش عايزني اقصه هسمع كلامك
ابتسم و مده يده امسك يدها واوقفها
مالك : حبيبتي انا بحبك كده و بعدين شعرك حلو ليه فكرتي تقصيه
سلمي : مفيش تغير عادي و بعدين خلاص بدل انت مش عاوز خلاص هسيبوا كده
مالك بمكر : ايه ده يعني انا لو طلبت منك متعمليش حاجه هتسمعي كلامي كده علي طول
سلمي بعفويه : اه طبعاً اللي يزعلك اكيد مش هعملوا و اللي يسعدك و يرضيك هو بس اللي هيتعمل
لم تكمل كلمها حتي وجدت نفسها ترفرف في الهواء فنظرت وجدت مالك يحملها فتمسكت برقبته خشيه بان تقع
سلمي : ايه شايلني كده ليه
مالك : هنرجع في كلامنا مش انتي قولتي هاعملك اللي يبسطك ويرضيك
سلمي : اه بس ليه بردو شايلنى نزلني يا مالك
سار بها بعض خطوط و بالفعل قام بانزالها علي الفراش جعلها تسترخي و تنام و هو بجوارها يمرر اصابعه علي خديها هو يقول
مالك : راحتي و رضايه انك تفضلي جمبي كده
سلمي بخجل : طب ما انا جمبك
مالك : عارف بس بردو بتوحشيني
سلمي بدلال : طب اعمل ايه انا في الموضوع ده
مالك بابتسامه : انتي متعمليش حاجه انتي تفضلي جمبي وبس
اقترب منها و قبلها تركت نفسها هذه المره دون مقاومه او خجل فعندما يقترب منها و تشعر بدفء قربه تشعر بالامان و السعاده عندما تنظر الى عينيه تره بهم الحب والحنان الدفء الذي طالما احتاجت إليه منذ رحيل والدتها عندما تنظر له ويضمها الى صدره تشعر في ضمته ضمت الاب الحنون التي طالما اشتاقت لها في اصعب الظروف في حياتها تركت نفسها لذلك الشخص الذي يفعل قصاري جهده لكي يعوضها عن ما شعرت به يوماً من ألم الذي يحاول ان يعوضها عن حنان الام الذي فقدت الذي يحاول ان يعوضها عن امان الاب الذي كانت تحتاج له تركت قلبها له فهو من يمنحها الحب والحنان والدفء والسعاده التي طالما حلمت بهم مع حبيبها و فارس احلامها أيقنت في هذه اللحظه ان مالك هو فارس الاحلام هو الحب الذي طالما حلمت به هو الشخص الذي اختاره الله يكون رفيق حياتها عزمت في نفسها انها سوف تفعل كل ما بوسعها حتى تسعد ذلك الشخص الذي يفعل كل ما بوسعه حتى تكون بجوارها و يفعل الكثير حتى يرى الابتسامه على وجهها هكذا بالفعل يكون هو الحبيب....
الحبيب عباره عن احتواء امان حنان سعاده راحه دفء ثقه حب اشتياق لهفه عشق غرام و بعد وقت طويل من الحب و الكلام الذي كان يختلف كثيراً عما سبق فلقد شعر مالك بتغيرها لقد سعر انها تسعى لتقترب منه كان سعيداً للغايه بتلك التغيرات فلم تخجل و لم تبخل عليه و جعلته يشعر انها حقاً سعيده بقربه
في مكان آخر إسراء تجلس دخل شرفة غرفتها و تبكي و بجوارها رقيه
رقيه بحزن : خلاص يا حبيبتي ما تعمليش في نفسك كده علشان خاطر طنط ورقيه خلاص بقى
اسراء بانهيار : انا تعبت يا طنط تعبت مبقتش مستحمله المعامله بتاعتها دي انا تعبت انا متجوزه فهد بقالي تلت سنين عمري ما طلبت منه حاجه عمري ما قلت له انا عاوزه حاجه ولا هاتلي هديه كذا ولا اكتبلي كذا ولا حطلي فلوس في البنك وهي بردو مصره ان انا طمعانه فيه و مصره ان انا اقل منه ومصرة ان انا وعائلتي مستنيين موته علشان ناخد كل حاجه يملكها وفي الاخر اسيبه انا تعبت تعبت بجد مش عارفه اعمل ايه اسمع كلام فهد وناخذ بيت بعيد ونعيش فيه ولا نفضل عايشين هنا و اضطر اتحمل اسلوبها وعمايلها دي وكلامها الجارح ده واهانتها لاهلي اللي مابتفوتش فرصه الا و بتقل منهم مش كفايه ماحدش فيهم بيجي هنا بسببها ومش عارفه اعمل ايه اقول لفهد هيروح يتخانق معها و المشكله تكبر و لا افضل ساكته و اهفضل كل يوم بسمع نفس الكلام وتحط عليه بزياده انا بجد تعبت يا طنط تعبت مبقاش عندي قدره أستحمل كده نفسيتي تعبت بقيت احس بالانفصام من جه بعاني من ظلم حماتي و من جه المفروض اول ما اشوف جوزي ابتسم و محسيوش بحاجه ماهو فيه اللي مكفيه و مش ناقص هم على همه اعمل ايه يا طنط دليني انا أرهقت نفسياً بسببها
رقيه : مش عارفه اقولك ايه بس انتي خلاص عرفتي طبعها معلش علشان خاطر فهد
إسراء : ما هو ده اللي مصبرني وخلاني ساكته فهد اللي مصبرني على الهم اللي هي معيشاني فيه ده انا بجد تعبت هي ليه مش قادره تقتنع ان انا عندي حياتي و عندي شغلي مش محتاجه ان انا استغل فهد مش محتاجه فلوسه بس انا محتاجه ان هو يكون جنبي بحبه لأنه حبيبي و جوزي و ابو بنتي مش عشان فلوسه
رقيه : و الله يا بنتي مش عارفه اقولك ايه علي العموم عمي جاي و انا هكلمه في الموضوع ده
اسراء : وهو جدو هلال هيعملها ايه ما قبل كده حضرتك كلمته و فهد كلمه و عمو عصام كلمه وبيقعدوا يكلم معها هتفضل ساكته فتره وتبقى الفتره دي مقضيها بصات غل وكره وبعد كده نرجع تاني تسمعني نفس الكلام و تقول انتي طبعاً مش بتحبي ابني انتي عايزه تاخذي فلوس انتي متستهليش ابني انتي اقل من ابني دي حصلت انها توصفتي ان انا من الشارع و لحد كده بجد انا مش هستحمل انا مش جايه من الشارع زي ما هي بتقول انا ليا اهل و ناس محترمين عمرهم ما طلبوا مني ان انا ادخل فهد في اي مشكله تخصهم ولا اي حاجه تخص اي حد من عيلتي هما بيعتبروه جوز بنت وبس مش هو مين ولا ابن مين و اهلي الحمد لله متاقلمين مع وضعهم ومبسوطين بحالتهم وحالتنا مش وحشه للدرجه اللي هي بتوصفها انا بابا راجل موظف و ماما مدرسه واخواتي طالبه في كليات قمه انا محاميه حتى لو كنا اقل من كده برده مش مبرر لكلامها ده انا بقالي اكثر من سنتين بابا وماما ما بيجوش يزروني يا ام انا بروحلهم البيت يا اما نتقابل بره و طبعاً من غير ما هي تعرف علشان ما تقول اه اهلك كانوا مبسوطين بابني اكيد مكنوش يطلوا يسلموا علي فهد الحديدي و كلام يحرق الدم
رقيه : خلاص بقي يا بنتي دانتي شيله منها اوي بصرحه هي زودتها و الحل اننا هنقول لعمي لو مرجعتش عن معملتها دي لازم بقي فهد اللي يصرف
اسراء بسرعه : لا لا فهد لا يا طنط هيعمل مشكله و هيقولي نسيب البيت
رقيه : بصي يا بنتي لو قعدتكم هنا في البيت هتعملكم مشاكل و هتتعب نفسيتك بالمنظر ده بلاش منها أحسن يبقى تسمعي كلام جوزك وشوفوا مكان تاني تعيشوا فيه يمكن اما تبعدوا شويه وهي متعلقه ب فهد تزعل من نفسها وحتى لو مزعلتش من نفسها هتلم نفسها شويه من ناحيتكو ساعتها تبقوا ترجعوي انتي و جوزك انما الوضع ده ما ينفعش الوضع اللي انا شايفاكي فيه ده يا اسراء ما ينفعش و هيأثر عليكي وعلى بنتك وعلى جوزك لو فكره ان جوزك ما يعرفش اللي بيحصل تبقى عبيطه فهد عارف كل حاجه بس عارف برده ان انتي هتستحملي عشان خاطره بس هو من جوا زعلان طبعا هو عايز ايامك معهه تبقى احسن ايام مش هموم ومشاكل بصي يا حبيبتي قومي خديلك شاور و فوقي كده عشان جوزك زمانه راجع من بره ما يجيش يلقيكي بالمنظر ده وان شاء الله عمي هيوصل بكره هو لسه قافل معيا من شويه
إسراء : حاضر يا طنط ممكن تخدي ميمي معاكي
وقفت رقيه : حاضر يا حببتي روحي يلا خدي شور وهي معيا متقلقيش
ذهبت رقيه واخذت الفتاه و ذهبت للخارج وجدت فهد يفق و علامات و جهه لا تبشر بخير فشعرت من وقفته و الغضب الظاهر في عيونه انه سمع ما قالته هي و اسراء و عرف بما حدث من نازلي نظرت له بهدوء حتي تتحدث و لكن صمتت فهو من نظرته وقبضات يده التي يضعها علي الحائط بعصبيه تقول بأنه سوف ينفجر من الغضب و انا هستاذن احسن ينفجر فيا و انا عندي بنتين عايزه اربيهم ا
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية روبنزل المغتصبة" اضغط على اسم الرواية