رواية صعيدي غير حياتي الفصل التاسع عشر بقلم رضوى موافي
رواية صعيدي غير حياتي الفصل التاسع عشر
عدت الايام وكل يوم حبهم بيزيد وكله منتظر عمليه مها وخايفين وخصوصا ادم الذي كان يدعي لها ويبكي طوال الوقت
في لندن
مها : انا خايفه اووي يا خالد
خالد بقلق : متقلقيش ي مها إن شاء الله العمليه تنجح
مها بدموع : خايفه قول ل مهران ومهرة يسامحوني أنا اذيتهم كتيررر ومش عارفه أكفر عن ذنبي ليهم
وادم كمان قصرت ف حقه كتير قوله اني بحبه قلق
خالد بتوتر : اهدي ي مها إن شاء الله تقومي ب السلامه
مها بشرود : إن شاء الله
الدكتور : يلااا جاهزة
اومأت مها له بنعم وقاموا بأخذها ع غرفه العمليات أما خالد فجلس في خوف لا يعلم سببه
بعد مرور 3 ساعات خرج الدكتور
خالد بقلق : طمني ي دكتور
الدكتور وهو ينكس رأسه : للاسف 😔😔
***********★***********★************
عند ادم اتنفض من وسطهم وهو قاعد
صافيه بخوف : ف اي ي ولدي
ادم بدموع وهو يضع أيده ع قلبه : مش عارف حاسس بنغزة ف قلبي ليه حاسس أنه ماما مش كويسه
ابتسام بحب : إن شاء الله هتكون بخيررر وهترجع علشان تحضر فرحنا
ادم بقلق : إن شاء الله أنا هكلم بابا أسأله
ادم : بابا
خالد بهدوء : عامل اي ي حبيبي
ادم بلهفه : أنا بخيررر ماما اخبارها طمني
صمت خالد للحظات مما ذاد من خوف ادم
ادم بترقب : بابا انت مبتردش عليا ليه
خالد : هيا كويسه ي حبيبي وان شاء الله هنوصل بكرة بس اديني جدك
ادم بعدم اقتناع : حاضر
صفوان : عامل اي ي ولدي وكيفها مها
خالد بدموع : بابا اسمعني كويس لازم بكرة بكرة تكتب كتاب الاولاد ونعجل ب الفرح
صفوان وهو يحاول عدم التوتر : ليه بس اكده
خالد : معلشي ي ابوي اعمل زي ما بجولك ولما هحكيلك المهم تظبط الدنيا
صفوان : حاضر ي ولدي
خالد : سلام ي ابوي
ادم بلهفه : بابا قالك اي ي جدو
صفوان : ولا حاجه جالي بس بكرة نكتب كتابكم
فرح الجميع لهذا الكلام أما ادم فكان يشعر بالخوف ينتظره
**********★***********★***********
تاني يوم الصبح كانوا يجتمعون حول سفرة الطعام
صافي : لازم نخلص بدري علشان ننزل مستر الفساتين ونعمل ميكب
ابتسام : والله ما له لازم ي صافي الكلام ده
مهرة بعقل: فعلا خلينا نجيب فساتين بس والحاجات التانيه تبقي للفرح بقي
صافي بإحباط : خلاص تمم
صفوان : يلااا ي ولاد كل واحد ياخد عروسته ويروح يجيب ليها الفستان
الشباب : حاضر ومشيوا
صافيه : همي ي بت منك ليها وانت كمان ظبطوا المكان ده عاوزة كل حاجه جاهزة
صفوان : بجول ي صافيه
صافيه : جول ي حاج
صفوان : اني مش مرتاح حاسس أنه خالد مخبي حاجه مش عارف جلجان جووي
صافيه بتنهيدة : ومين سمعك بس ادينا مستنين
بعد فترة وصل خالد برفقه مها التي تغيرررر شكلها تماما
صافيه بشهقه : وهه مالها مها ي خالد
كاد خالد يتكلم ولكن ضغطت مها ع أيده : أنا بخيرر ي ماما
صافيه : كيف بخيرر يعني انتي باينك تعبانه جوووي
تعالي معايا اجعدي وجأت لتسحبها من يدها وأثناء ذلك وقعت طرحه مها وبانت رأسها
صعق من ف البيت فكانت رأسها مثل الحليق لا يوجد بها ولا شعرة ولا حواجبها وايضا رموشها خفيفه اووي ووشها شاحب
صافيه : ي مررري مالها مراتك ي خالد مش جولت أنها زينه وعملت العمليه
نظر خالد الي أمه وتذكر حديثه مع الدكتور
#فلاش باااك
خالد بقلق : طمني ي دكتور
الدكتور وهو ينكس رأسه: للاسف العمليه نجحت بس مأثرتش ع الورم اللي عندها
خالد بعدم فهم : يعني ي دكتور
الدكتور بهدوء : يعني مقدرناش نسيطر ع المرض لانه كل يوم بيتزايد عن اللي قبله وللاسف المرحله دي خطر ف أنا اتمني أنها تعيش اللي باقي ليها ف وسط اللي بتحبها لانه الامل مفيش
نزلت دموع خالد
#بااك
بكي الجميع وضمت صافيه والهام مها
مها بعيااط : أنا مش عاوزة ادم يعرف حاجه خالص
كان هذا الكلام أثناء دخول مهران وصافي اولا والجميع خلقه
نظر مهران إليهم مطولا وفي نفسه : ي تري اي اللي مش عاوزين ادم يعرفه
جري ادم ع أمه : ماما انتي كويسه صح
كانت مها تهز رأسها بدموع وتضع أحدي يديها ع وجه ادم والآخري تثبت بها حجابها
مها : أنا كويسه ي حبيبي
ادم بقلق : مش عارف حاسس تعبانه شكلك متغير اوووي
صافيه بتسرع : معلشي ي حبيبي طالعه من عمليه بجي المهم البنات اطلعوا اجهزوا وانتوا كمان حضروا حالكم يلااا
ذهبوا جميعا الي غرفتهم
في المساء كان الشباب يرتدون بدل رسميه مهران ب اللون الرصاصي وعمران ب اللون الكحلي وادم ب اللون البيج
ويجلسون وحولهم صفوان واحمد وخالد والمأذون والهام وصافيه
نزلوا الثلاث بنات وكل واحدة منهم خطفت قلبها فارسها
كانت صافي ترتدي فستان ابيض وحجاب ابيض ومهرة ترتدي فستان سماوي (بيبي بلوو) وايضا ابتسام التي ترتدي فستان بلون البيج مثل ادم
نظروا الشباب إليهم فهب عمران واقفا
عمران : يلااا ابدء بيا ي عم المأذون بسرعه
ضحكوا جميعهم عليه وعلي تسرعه
صفوان : لا نبدأ ب الكبير يلا ي مهران
وبالفعل تم عقد قرانهم مهران ثم عمران ثم ادم
وانتهت ب الجمله الشهيرة
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
تعالت الزغاريط ف المنزل وقام كل واحد بتقبيل جبهه زوجته وحملها أمام الجميع
صفوان : مبروووك ي حبايبي عجبال ليلتكم الكبيرة هيا مش بعيد بعد بكرة بس 😂😂
عمران : ي خسارة كان نفسي تبقي بكرة
مهران بضحك : اشمعني ي عمران بكرة 😂
عمران وهو يضيق عينه : علشان انت اهبل اوووي مش واخد بالك أنه بكرة الخميس وانت عارف بقي 😂 وقام بالغمزز له 😉😉😉
الجميع 😂😂😂😂😂😂
صافيه : مفرجتش كتيررر ي ولدي
قامت مها وذهبت أمام مهران الذي قد أخبره جده علي حالتها
مها : مبروووك ي مهران ربنا يسعدك ويهنيك ي حبيبي 😍 واتمني تسامحني
مهران وقد تأثر من كلامها واشفق عليها قام بوضع يديها حول وجهها : الله يبارك فيكي وكمان المسامح ربنا وهو لطيف بعباده بقي
ابتسمت إليه وذهبت الي مهرة : مبروووك ي حبيبتي ربنا يسعدك ويفرح قلبك مع حبيبك
مهرة بتوتر : الله يبارك فيكي ي طنط مها
دمعت عيني مها
والاخير هو الذي ذهب إليها وقام بتقبيل يديها ورأسها
مها : وهي تضمه مبروووك ي حبيبي يااارب اشوفك سعيد دايما
ادم بحب : الله يبارك فيكي ي حبيبتي وربنا يخليكي ليا ♥️
نظرت مها الي ابتسام وقام بضمها : خلي بالك من ادم بيحبك اوووي
ابتسام بحب : ادم ف عنيا
**********★************★************
اليوم التاني
ذهبوا لشراء فساتين الزفاف وتجهيز مستلزماتهم وعادوا يحلمون ب اليوم الذي تحلم بيه كل فتاه
يوم الفرح
كانوا البنات ف البيوتي سنتر بيجهزوا
وكان ف انتظارهم العرسان وكانوا غايه في الوسامه
عمران : أنا عاوز حبيبتي تخرجلي الاول مليش دعوة
وبالفعل خرجت مهرة بفستانها الجذاب وحجابها الذي ذادها جمالا
قام عمران بقبيل جبهتها وشالها لف بيها
وبعدها ابتسام التي انبهر بها ادم
ادم : قمررر ي بسبوستي ♥️
وقام بتقبيل جبهتها هي الأخري وحملها ولف بيها
واخيراا جاءت اللحظه التي ينتظرها مهران
ورأي حوريته تخرج بفستانها الابيض الجميل كان له ديل طوووووويل وحجابها الذي جعلها اميرررة متوجه
اخذ مهران نفس طويل ونظر إليها وقام بمسك وجهها بين يديه وقام بتقبيل شفتيها سريعا وحملها ودار بها
عمران بقمصه : الله اشمعني انت عملت كده
غمز له مهران : نحن نختلف عن الاخرون ي حبيبي 😉😉😂
وذهبوا الي مكان الحفل كان في اكبر القاعات في فندق كبير
ودخلوا ف هيبه كبيرة وجلسوا جميعهم ف الكوشه
وجأت لحظه الرقصه السلووو
مهران وصافي بين يديه: سبحان من ذادكي جمالا علي جمالك
ابتسمت صافي بخجل واحمرر وجهها : انت كمان شكلك حلوو اووي ي مهران
مهران بغمز : شكلي بس 😉😉
زادت حمرة وجهها : بس ي مهران
مهران : وربنا هاكلهم اللي مجنني دوول
صافي بعدم فهم : هما اي
مهران : خدودك القمررر دي 😉😉
عضت صافي ع شفتيها : بس بقي
مهران بجراءة: ليه بس كده تعضيهم انتي سبيلي أنا المهمه دي فووق
قامت صافي بوضع وجهها داخل عنقه خجلا من كلامه
عند عمران
عمران : نفسي الفرح ده يخلص بقي
مهرة بحب : ليه
عمران بتسرع : علشان الليله هتبقي طويل ومنضيعش وقتت
مهرة بكسوف : عيب ي عمران
عمران : عيب اي بس هو أنا عملت حاجه
ضربته مهرة ع صدره وقامت بإحتضانه
عند ادم
ادم : مبسوطه ي بسبوسه ♥️
ابتسام بحب : اووي اووي ي ادم دي اللحظه اللي كنت بتمناها من زمان
ادم : ربنا يقدرني واقدر اسعدك دايما
ابتسام بكسوف : بحبكك ي اددم
ادم بحب : وانا بموووت فيكي ي قلب وروح ادم 😍
انتهي الفرح وقام كل عريس ب أخذ عروسته الي الغرف التي حجزها لهم صفوان ف الفندق ليقضون فيها ليلتهم الاولي
عند مها
شعرت مها بدوار ف رأسها فوضعت يديها حول وجهها وسرعان ما عادت رأسها للخلف
دخل عليها خالد : مها مها تعالي يلااا نطلع فوق
مها : لا رد
اقترب خالد من وقام بعدل رأسها ولكن فزع عندما وجد رأسها إلي مكانها
اخذ يهزهها جامد
خالد : مها فوقي ي مها
ي ماما ي بابا
أتوا ع صوته صافيه وصفوان واحمد والهام وقاموا بطلب الدكتور الذي أكد أنها قد توفت وصعدت روحها للخالق
حزن الجميع ولكن قرروا ان لا يخبروا ادم الا تاني يوم علشان ميخربوش عليه فرحه
ف الفندق
مهران : يلا جهوي نفسك بقي
صافي بتوتر : اجهز نفسي ل اي
مهران بضحك : علشان نصلي ي حبيبتي مالك فكرتي في أي متخفيش لسه المهمه مش دلوقتي
ابتسمت بخجل وقامت بتغيير فستانها بمساعدة مهران وارتدت اسدالا وقاموا ب الصلاة معا لأول مرة
انتهوا من صلاتهم ونظر مهران الي صافي بحب وهو يقترب منها : بحبككك اووي ي صافي
صافي بخبث :وانا كمان ي حبيبي بحبك اي ده اااه
مهران بخوف : ف اي
صافي بتوتر : اصل اصل بطني واجعاني اووي
نظر إليها مهران وفهم مقاصدها : خلاص ي حبيبتي تعالي معايا خليكي ترتاحي
صافي وهي تبتلع ريقها : طب وااا قصدي يعني مش هتزعل
مهران بخبث : لا ي حبيبتي اهم حاجه انتي
ابتسمت صافي ب انتصار ولكن صرخت عند حملها مهران وذهب الي غرفه النوم
صافي : بتعمل ايه ي مهران
مهران بحب : عندي مهمه ولا نسيتي 😉
وقام بتقبيلها وخلع ملابسها وذهب بها الي عالم خاص بهم عالم لا يوجد به غير بحوور عشقهم
********★**********★***********
عند عمران
عمران وهو يقترب من مهرة : اخيراا ي قلبي ❤️ انقفل علينا باب
مهرة : اخيراا ي حبيبي 😍
اقترب عمران ليلتهم شفتيها
مهرة : عمران استني نصلي الاول
عمران : ومالوا ي قمررر ♥️
قاموا بالصلاة وعندما انتهوا قام عمران بحملها ع الفور
مهرة: بتعمل اي ي مجنون
عمران : عاوزة حاجه تاني برة الاوضة دي
ابتسم مهرة بخجل : كل اللي أنا عاوزاه قدامي
عمران : استعنا ع الشقي بالله
قام بتقبيلها وتسكت شهرذاد عن الكلام الغير مباااح
***********★**********★***********
عند ادم
انتهوا من صلاتهم
ادم : تعرفي عشت اد اي احلم ب اللحظه دي
ابتسام بكسوف : اد ايه
ادم بأبتسامه : كتيرررر اوووي اوووي بس لو عاوزة تعرفي اد اي بالظبط تعالي أما أقولك
ابتسام ببراءة : نعم واقتربت منه
قاطعها ادم ب التهام شفتيها وقام بوضعها ع الفراش وذهبوا سويا الي عالمهم الخااص
الروايه خلصت بس ليها خاتمه هنزلها لاني مش قادرة اكتب ي جماعه
قولولي رايكم في الروايه كلها 😍
ومتنسوش تفاعلكم وتعليقاتكم بتفرق معايا كتير ♥️♥️
عاوزة اقول حاجه اولا مها غلطت فعلا والكل مستغرب أنه ليه أنا مخليتهمش يسجنوها وكمان سامحوها
اولا مها مرات ابوهم زي اي حد عنده مرات اب لكن كمان ام اخوهم هما سامحوها لأن ربنا بيسامح لكن مفيش تعامل ولا حب وكمان الناس بيقولوا فين القانون الحته دي بقي ف أن مها سافرت فترة كبيرة 18 سنه يعني في ناس اللي بتكون عليها أحكام لما بتعدي الفترة بتاعت الحكم حكمها بيسقط من عليها ومينفعش يسجنوها
وبعدين أنا حبيت اغير ف احداث الروايه نوع من أنواع التغيررر غير التكرار اللي بتلاقيه في جميع الروايات
تاني حاجه موضوع اني قولت أنه عمران ومهرجان كل واحد شاب حبيبته وباسها وسابوا مهران يقضي باقي سهرته مع حبيبته
الموضوع كله بيتوقف ع الثقه والكل عارف أنهم هيتجوزو أنا بس حبيت بكون الموقف رومانسي مش اكتررر
يتبع الفصل العشرون والاخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية صعيدي غير حياتي" اضغط على اسم الرواية