رواية قاسي احب طفلة الفصل التاسع عشر بقلم نورهان العطار
رواية قاسي احب طفلة الفصل التاسع عشر
دخل ليث وجلست مليكة تنظر الي المياة ولاكن فجاة زق احد الكرسي الي الياة وقعت مليكة في المياة حاولت مليكة العوم
مليكة بغرف لي ليث ل لي ليث الحقني
ولاكن لم يسمعها ليث فكانت الدنيا علي وشك الغروب فلم يراها احد فاحست مليكة بالمو*ت واستسلمت له
وغطست في المياة
في الداخل كان ليث يجلس مع عمته وسوزي
ليث ببرود انتي اي الي جابك يا عمتي
عمتة فوزية انا جلية بيت اخويا
ليث بغضب انتي عارفة ان اخوكي ملهوش بيوت دا بيتي انا واحب اقولك اقعدي براحتك بس لو فكرتي تاذي مليكة هخلص عليكي فاهمه
كان يمر احد الحراس في الجنينة لتامينها ولاكنة راي احد يطفي علي وجهة المياة اقترب من حمام السباحه وقد ظهر وجهه مليكة
الحارس بصر*يخ ليث بية يا ليث باشاااا الحقني
ليث بخضة وهو يجري في اي
الحارس ست مليكة واقعة في المياة
جري ليث ونط في المياة وحمل مليكة واخرجها من المياة ووضعها علي الارض
ليث بجنون مليكة مليكة ردي عليا مليكة
واخذ يضغط علي صدرها بقوة ويقيس النبض ولاكن لا يوجد نبض
ليث بجنون لااااا مليكة لاااا حد يتصل بالاسعاف
اتصل احد الحراس واخذ ليث يفغل لمليكة تنفس صناعي ويضغط علي صدر*ها بقوة ولاكن لا اجابة ولا رد فعل اخذها في حضنة وهو يبكي بقوة
ليث ببكاء مليكة لا يا مليكة انا مليش غيرك
فوزية بصوت واطي لابنتها اوعي تكوني انتي الي عملتي في البنت كدة
سوزي عيب عليكي انا قلت اخلص منها خالص
فوزية بصدمة داا لو عرف هيق*تلك
سوزي وهو هيعرف منين متخفيش
في نفس الوقت جائت الاسعاف واخذت مليكة وركب معاها ليث التي رفض بشدة تركها وصلت مليكة المستشفى دخلت فورا الي غرفة العنايه المركزة ووضعت علي الاجهزة وبعد وقت ليس بقليل خرج الطبيب وهو علي وجهة حزن شديد جري ليث علية
ليث ها يا دكتور هي كويسه صح
الدكتور انت مؤمن باللة وقدرة صح
ليث بغضب اخلص مليكة فيها اي
الدكتور بحزن البقاء للة
ليث بجنون لااااااا مليكة فين لااااا اوعي من وشي
دخل ليث الغرفة وجد مليكة نائمة علي السرير والممرضة بتغطي ليها وشها شد الملائة
ليث بغضب اوعي انتي بتعملي اي اطلعي برا
الممرضه يا ليث باشا
ليث بغضب بقولك برااااااا
خرجت الممرضة بسرعة وجلس ليث بجانب مليكة علي الارض يبكي
ليث ببكاء لاااا يا مليكة اوعي تسبيني انا مليش غيرك بعد ربنا وامي لااا يا مليكة انا بحبك طيب استني اروح معاكي كدة اهون عليكي تسبيني لوحدي علشان خاطري قومي يا مليكة واحتضانها وهو يصرخ بقوة
ليث ملييييييييييييكة
استيقظ ليث من النوم بفزع فيجد نفسه انه كان يحلم بحلم لا كابوس نظر حولة وجد مليكة نائمة بجوارة وهو كان نائم علي رجليها احضتن مليكة بقوة وهي نائمة قامت مليكة بفزع
مليكة في اي يا ليث مالك
ليث بفرحة وبكاء انتي كويسة صح مش مو*تني انتي كويسة الحمدلله يارب الحمدلله
مليكة باستغراب في اي يا ليث مالك
ليث انتي غرقتي وموتي بس الحمدلله كان حلم يا مليكة كان حلم انتي عايشة صح انا بحبك اووووي بحبك يا مليكة واخذ يقبل كل انش في وجهها وهو يردد الحمدلله يارب الحمدلله
مليكة وهي تحتضنة بقوة ليث حبيبي انا كويسة اهدي يالا غير هدومك وننزل علشان تشوف عمتك عيب نسيبها كدة
ليث بخوف ماشي هننزل وتنزلي معايا ومش تسبيني ابدا تخليكي جمبي اوعي تتحركي فاهمه
مليكة حاضر يا ليث
ساعدها ليث في تغير ثيابها وتسريحة شعرها وعملها ضفيرة وقصة تنزل علي وجهها فكانت جميلة شدة
مليكة اي دا يا ليث ضفيرة اي هو انا صغيرة
ليث ايوة صغيرة انا هروح اجهز واجي
دخل ليث الحمام وارتدي ثيابة وحمل مليكة وهبط بها الي الأسفل وجد عمتة تجلس علي الاريكة هي وابنتها سوزي وضع ليث مليكة علي الاريكة وجلس بجانبها وهو يحتضنها بقوة خوف عليها من ان يصيبها مكر*وة
عمتة فوزية بسخريه مالك يا بن اخويا مسكها كدة لي كانها هتهرب منك دي حتة مشلولة
نظر ليث الي مليكة وجدها علي وشك البكاء
ليث ببرود انا بحب مليكة بجنون ومش بحب تبعد عني وحتي لو بتمشي انا هفضل اشيلها واحطها لان بحبها وبخاف عليها من اي حاجه وبعدين انتي وبنتك هنا ضيوف ومليكه ست البيت دا انتو فاهمين
سوزي انت ازاي تكلم مامي كدة
ليث بغضب بلا مامي بلا زفت اقعدي انتي في حتة علشان انا لسة مش هسبتك علي الي عملتية
فوزية هي عملت اي يا ليث
ليث هي فاهمه كويس هي عملت اي
سوزي بتوتر انا مش عملت حاجه
ليث بخبث بعدين هتعرفي عملتي اي
مليكة بصوت واطي ليث ممكن اطلب منك طلب
ليث حبيبي يؤمر وانا انفذ
مليكة ممكن اطلع اقعد برة علي البيسين شوية
ليث بخوف وزعيق وهو يمسك يديها لاااا يا مليكة لاااا
انتي مش هتقومي من جمبي بدل محبسك في الاوضة ومش اطلعك منها انتي فاهمه
علمت مليكة انة يخاف من ذلك الحلم المفزع
مليكة وهي تحتضن وجهه اهدي يا ليث حاضر انا اهو
احتضنها ليث بقوة اكبر وخوف كبيررررر عليها
في المطار كانت تقف بنت شديدة الجمال وهادئة
الشخص ممكن الباسبور بتاع حضرتك
البنت اتفضل
الشخص اتفضلي الطيارة علي وشك الاقلاع
البنت ميرسي اوووي ثم اخذت الباسبور واتجاهت الي الطيارة وركبت وجلست علي الكرسي واغمضت عينها في ماضيها فاقت علي صوت شاب
الشاب حضرتك نازلة مصر
البنت ايوة
الشاب اي دا انتي شكلك مصرية
البنت ايوة بس عيشت انا وامي فترة في كندا بس لما اتوفت قلت انزل بلدي خلاص مليش حد
الشاب الله يرحمها اهلا بيكي اتشرفت بمعرفتك
البنت الشرف ليا
المذيعة تن تن الرجاء ربط الاحزمة للاقلاع
ربطت البنت الحزام ثواني وصعطت الطيارة تحلق في السماء متجها الي وجهتها
كانت سعاد تجلس هي ومحمد بياكلة
سعاد بقولك اي يا محمد متيجي نزور البت مليكة
محمد ما انتي بتكلميها في التليفون كل يوم
سعاد ومالة عاوزة اشوف البت ياراجل فيها اي
محمد علي رايك البت مليكة وحشتني اوي بكرة نروح
سعاد ماشي يا خويا الحق اروح اجهز لمليكة الاكل الي بتحبة علشان تفرح بية
وقامت تجهز الاشياء بفرحة كبيرة ولاكن اوقفها محمد وهو يقبل يديها بحب
محمد بابتسامه ربنا يخليكي ليا يا سعاد عمرك ما عملتي مليكة وحش وبتعتبريها كانها بنتك بالضبط يالا اسيبك انا بقا وادخل انام تصبحي على خير ياقلبي
سعاد وانت من اهل الخير يا حبيبي
دخل محمد كي ينام وجلست سعاد تجهز الاشياء بفرحة كبيرة جدا لانها سوف تري ابنتها مليكة
اما عند اسر بعد لف طويل في الخارج نامت ياسمين في العربية وصل ليث الي القصر وحملها وصعد بها الي الغرفة وخلع لها حجابها وحذائها ودثرها جيدا وجاء ليقوم يغير ثيابة وجد ياسمين تمسك يدية بقوة ابتسم اسر عليها وعلي برائتها ونام بجانبها بثيابة وهو يحتضنها بقوة وحب كبيرر
عند ليث انتهت السهرة وحمل ليث مليكة وصعد بها الي الاعلي
مليكة ليث انا زهقانة من فوق ارجوك تعالي نقعد في الجنينة شوية بليز
ليث بخوف لاااا انا مش هسيبك برة لوحدك
مليكة لا ما انت هتقعد معايا مش هتسبني صح
ليث بتنهيدة حاضر وامري للة بس ساعه وندخل
مليكة من عيوني يا حبيبي
ليث يارب صبرني
نزل ليث الي الجنينة واجلسها علي المرجيحة كانت توجد في الجنينة وجلس بجانبها وهو يحتضنها بقوة
رن هاتفة
ليث الوو في اي
الشخص ..............؟
ليث بغضب هاتها بسرعة يالاااا
يتبع الفصل العشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قاسي احب طفلة" اضغط على اسم الرواية