رواية اخويا وجوزي البارت الأول 1 بقلم هويدا زغلول
رواية اخويا وجوزي الفصل الأول 1
أنا رشا بشتغل مدرسه عربي وعندي 3اخوات
بنتين وولد باسم وفاطمه وامنيه هما اغلي
ما في حياتي وطبعا جوزي وعيالي عندي بالدنيا
كانت صدمه ليا يوم ما فاطمه كلمتني وكان
عندي درس يومها ومش عارفه ارد انصدمت
أن بعد ما خلصت لقيتها متصله 25مره
وكنا اليوم ده متفقين أننا نروح بيت
بابا وقولت أنها متصله علشان تقولي يلا
واتصلت بيها
رشا /25مره يا زنانه اي ده مالك
فيكي اي بتعيطي ليه
فاطمه /تعالي علي المستشفي اللي
هبعتلك عليها العنوان دي دلوقتي
رشا /انتي كويسه مستشفي ليه
فاطمه /تعالي يا رشا بس ارجوكي جريت
عالطول علي هناك وانا خايفه ومرعوبه
يارب طيب مين عيل من عيال بطه طيب امنيه
اختي والله باسم اخويا الوحيد اللي مش
جه في بالي خالص وروحت المستشفي لقيت
مروه مرات باسم عامله تعيط
رشا /في اي مالكم
مروه /باسم عمل حادثه
رشا /ينهار ابيض طيب هو فين طيب عامل
اي انا عايزه اشوف اخويا
فاطمه /اهدي بس يابنتي وكنت عامله
اعيط جامد وخايفه علي اخويا واتصلت ب احمد
احمد/انتي فين يا رشا
رشا /باسم عمل حادثه معلش روح المدرسه
خد العيال وروحهم
احمد /طيب انتي فين انا جاي ليكي
رشا /والعيال ارجوك روح هات العيال
احمد /ماشي اهدي بس وانا هيجيلك بعد
ما اروح العيال وفعلا جالي وكانت الصدمه لما
عرفت أن اخويا لازم رجله الاتنين تتقطع
رشا /لا لا اخويا حبيبي
الدكتور /للاسف لازم نعمل بتر ل رجله
مروه /قلبي يا حبيبي وفعلا حصل كده
والكل كان زعلان جدا علي باسم
رشا /متخافيش يا مروه في دلوقتي حاجات
بديله للطبيعي
مروه /حبيبي انا مش عارفه هنعمل اي
ولا اصبرو ازاي علي اللي هيحصل ده
أنا قولت ليه كذه مره والله بلاش سواقه
بليل وكفايه ورديه واحده صحتك مش بيسمع
كلامي كل همه العيال
امنيه /مش انتي اللي كل شويه تخلفي
خلاص جبتي تؤام لازم تجيبي تاني
كان هيعملك اي يصرف عليكم منين
فاطمه /وهو ده وقته
امنيه /عجبك اللي حصل لاخويا
رشا/اسكتي خالص دلوقتي وعدا اسبوع
وكان باسم في المستشفي
رشا /عامل اي دلوقتي يا حبيبي
باسم هعمل اي يعني زي مانتي شايفه
رشا لا بقولك اي يا حبيبي اهم حاجه في
الدنيا نفسيتك مينفعش كده الحمد لله
انك قومت بالسلامه
باسم /وهو انا كده قومت طيب
امنيه /حبيبي الحمد لله علي كل شي وربنا
يخليك لينا يارب حسك في الدنيا والله بالدنيا
وما فيها ربنا يخليك لينا يارب
رشا /تعالي يا مروه عايزكي
مروه /حاضر وخرجت مروه ورشا
رشا /مالك فيكي اي
مروه /الشركه رفضت أنها تسعدنا ب اي
شي وبتقول كفايه أننا مش طلبنا بتصليح العربيه
رشا /ازاي يعني ده انا ممكن اوديهم في ستين
داهيه هو مافيش حكومه ولا اي
مروه اخوكي مش متامن عليه في الشركه
رشا /وازاي يعني ده يحصل
مروه /اللي حصل بقي انا مش عارفه اتصرف
ازاي والنبي اوعي تسبيني كده انا مليش
غيركم
رشا /انتي بتقولي اي يابنتي ده اخويا وجمعت
اخوتها عندها وجوزها مش موجود
رشا هنعمل اي مع اخوكم
امنيه /مش فاهمه كلامك يعني اي هنعمل اي
رشا طبعا اخوكم مش هينفع يشتغل تاني
.
واكيد احنا مش هنسيبه كده
فاطمه /انتي عارفه ظروف كل واحده فينا
عامله ازاي هنجيب منين
رشا /عالاقل لو كل وحده تديني 1000جنيه
كل شهر وانا هكمل
امنيه /انتي بتتكلمي كده كانك بتقولي
كل وحده تديني 10جنيه لا طبعا انا مينفعش
ادفع المبلغ ده انتي عارفه أن مش بشتغل
هقول لجوزي اي هات علشان اصرف علي
اخويا مراته تنزل تشتغل
فاطمه /ايوه صح مرات تشتغل
رشا /ازاي وعيالها
امنيه /محدش قال ليها تكون ارنبه كل شويه
تخلف
رشا /هو انتي قلبك اي اللي اخوكي فيه
ده كويس أن مراته هتكمل معاه باقي
حياتها كده وكل شويه تقولي سيره الخلفه
الخلفه انتي مخنوقه منها علشان هي بتخلف
وانتي لا
امنيه /انتي بتعيريني علشان مش بخلف يا رشا
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية اخويا وجوزي" اضغط على أسم الرواية