Ads by Google X

رواية حب خلف الكواليس الفصل الاول 1 بقلم نجوى إبراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية حب خلف الكواليس الفصل الاول بقلم نجوى إبراهيم

 رواية حب خلف الكواليس الفصل الاول  

في منزل متوسط الجمال في حي من أحياء القاهره حين تستيقظ بطلتنا ليان احمد الهاشمي فتاه في العشرين من عمرها فائقه الجمال ذو بشره بيضاء ناصعه البياض وعيون زيتونيه تشعر كل من ينظر بها بالسحر وانف صغير وشفاه مكتزه ورديه وشعر بني حريري يصل الي ركبتيها طالبه في كليه الصيدله السنه الخامسه   
هبه:والده ليان ايه في الجمال فليان النسخه المصغره منها اربعينية ولكن كل من يراها يقسم انها لما تتجاوز حاجز الثلاثين عام 
مالك:اخو ليان الكبير فهو ٢٤ عاما مهندس معماري لديه مكتب هندسه متوسط ويعشق إخوته فهو طويل ذو بشره مائله للبياض وعيون خضراء كالبازلاء وشعر بني ناعم وعضلات متوسطه 
احمد:والد ليان ذو ال٤٥ عام ايقونه الوسامه ذو بشره خمريه وشعر مائل للابيض صاحب مصنع  صغير للحديد والصلب 
في صباح هذا اليوم تستيقظ بطلتنا علي صوت والدتها الذي ايقظ جميع من في المنزل 
هبه:اصحي بقا ي آخره صبري كل يوم لازم الشارع كله يتفرج علينا واحنا بنصحيكي

ليان:بنعاس شديد خمس دقايق بس ي ماما وهصحي والله سيبيني بالله عليكي

هبه:الساعه ١٠ والمحاضرات راحت عليكي 
ليان:تفتح عيونها علي مصرعهم انتي بتقولي اي انا كدا هتطرد من المحاضره دي لآخر الترم وتقوم مسرعه تلتقط الهاتف لتجديد ان الساعه ٧ صباحا ماما حرام عليكي قلبي كان هيقف

هبه:بضحك مكنش هينفع تصحي غير كدا يلا قومي محاضرتك ٨.٣٠ يدوب تلحقي تفطري وتلبسي وتخرجي

ليان:حاضر هروح اصحي مالك  ونجهز لحد ما تجهزي الفطار ي قمر انتي وباستها في خدها وجريت

هبه:ربنا يفرح قلبك ي ولاد بطني ويوقفلكوا ولاد الحلال ديما 
ليان:ذهبت الي غرفه مالك ووجدته مستيقظ صباح الجمال علي احسن اخ في الدنيا

مالك:بابتسامه صباح الفل علي عيونك ي قمر اي النشاط اللي علي الصبح دا 
ليان:ماما ي سيدي جابتلي تصلب في الشرايين وقالتلي الساعه ١٠ والمحاضرات راحت عليا قومت لقيتها سبعه 
مالك: بضحك شديد والله ماما دي سكر ومش هينفع معاكوا غير كدا

ليان:هروح اخد دش واصلي والبس استناني علي السفره عشان توصلني معاك الكليه 
مالك:السواق اللي جابوه للهانم انا 
ليان:خليها عليك ي لوكا 
مالك:بنرفزه والله ي ليان لو قولتي لوكا دا تاني لافتح دماغك انتي عارفه اني بكره الاسم دا 
ليان:طب ي لوكا ي لوكا ي لوكا وطلعتله لسانها وطلعت تجري 
مالك:قام يجري وراها والله ي ليان ما انا سايبك المره دي لافتح دماغك 
ليان:بتجري وتصوت الحقني ي بابا بنتك هيبقا من الشهداء انهارده 
احمد:بضحك مش هنخلص من خناقكوا كل يوم انتوا مبتزهقوش 
مالك:هي اللي بتعصبني ي بابا وكل شويه تقولي اسم مبحبش ونبهت عليها كذا مره 
احمد:بعصبيه مصطنعه ليان عيب كدا اخوكي الكبير قوليله ي ملوكه مش لوكا وغمزلها وضحك 
ليان:صفرت ايون كدا ي ابو حميد ي جامد ديما ناصرني 
مالك:بقا كدا ي بابا بتقف في صفها 
احمد:بحب اخد الاتنين في حضنه وقال انتوا الاتنين معزه وحده ومقدرش افرق بينكما ربنا يخليكوا ليا 
هبه :من وراهم الله الله بتحبوا في بعض من غيري 
احمد:بغمزه احنا نقدر برضو ي جميل دا انت الحب كله 
ليان ومالك:في نفس الوقت احم احم نحن هنا 
العيله كلها ضحكت وكل واحد راح يكمل لبسه 
ليان لبست سلوبيت جينز وتحتها تيشرت نص كم ابيض ولبست شوز ابيض وشنطه بيضاء وسابت شعرها مفروض فوصل لحد ركبتها  وحطت ملمع شفايف وكانت ايقونه جمال متحركه فبشرتها البيضاء الصافيه جعلتها غايه في الجمال 
مالك:لبس تيشرت ابيض الضهر عضلاته وبنطلون جينز تلجي وكوتش ابيض وحط برفانه وكان ساحر 
خرجوا الاتنين وفطروا مع ابوهم وامهم 
ليان:بابا انا بعد الكليه هروح انا وسيلا نقدم في شركه الجيار للأدوية عشان تدريب ومنها اخد خبره 
احمد:ماشي ي حبيتي ربنا يقدملك الىي فيه الخير خدي بالك من نفسك وانا واثق ان بنتي اد اي صعب 
ليان:قامت باست علي راس والدها ووالدتها ومشيت هي ومالك وصلها الكليه وطلع علي المكتب بتاعه 
نروح مكان تاني خالص اول مره نروحه 
في فيلا اقل ما يقال عنها قصر من فخامتها 
في جناح اشبه بالجنه ينام علي السرير بطلنا 
أدهم الجيار ايقونه من ايقونه العالم فهو صاحب اكبر شركه ادويه في الشرق الأوسط الجيار للأدوية
يتميز بطلنا بالطول الشديد فهو ١٩٠ سم ذو عضلات كبيره وبشره خمريه وشعر اسود حريري 
وعيون اشبه بلون السماء صاحب ال٢٥ عاما ودكتور في كليه الصيدله اول سنه ليه يتعين 
توفيت والدته ووالده في حادث سير منذ أن كان في العشرين من عمره لديه اخت واحده متجوزه وتعيش بكندا تدعي مريم 
يعيش بمفرده في الفيلا وأحيانا يذهب لزياره اخته او تأتي اخته لزيارته 
قام بطلنا ودخل الي الحمام اخد شاور ولبس بنطلون اسود وقميص ابيض لم يغلق اخر زرين في القميص ليصبح أشد وسامه نزل الي الأسفل وكانت هناك داده سعاد في انتظاره فهو يعتبرها والدته الثانيه

داده سعاد:برسميه صباح الخير ي ادهم بيه 
ادهم:داده سعاد لو سمحتي انا قولتلك انا بعتبره امي التانيه فبلاش الرسميه دي قوليلي ادهم بس وباس علي راسها 
داده سعاد :بحب ربنا يباركلك يابني ويبعد عن كل شر ويحميك ليا انا اه مخلفتش بس كن اول ما انت اتولدت وشلتك علي ايدي وانا حسيتك ابني وشلت مسؤليتك 
ادهم:ربنا يخليكي ليا ي امي اقعدي نفطر بقا عشان متاخر علي الجامعه وهطلع منها علي الشركه عاوز ارجع بقا الاقي كل الاكل اللي بحبه واوعي ي امي اعرف انك مديتي ايدك في حاجه اعمليلي البشاميل بس عشان بحبه من ايدك 
داده سعاد: والله ي ابني ما حد بيسمحلي أمد ايدي في حاجه كلهم خايفين منك 
ادهم:لانك لازم تقعدي وهمة يشوفوا طلباتك انتي ام ادهم الجيار مش اي حد 
خلص ادهم فطاره وركب عربيته وراح الجامعه اول ما وصل نزل من العربيه وماشي علي مكتبه وكل الانظار عليه 
فجأه خبط في حد 
ليان:مش تفتح ي استاذ كنت 
ادهم :ببرود انتي اللي ماشيه مغمضه ابقي فتحي بعد كدا ولبس نضارته ومشي 
ليان:والله مغرور ودخلت علي المحاضره وثواني وادهم دخل 
ليان "ي مصيبتك السواد ي ليان ي بنت ام ليان يم ما تخبطي تخبطي في دكتورك اترفدتي من قبل السنه ما تبدأ 
ادهم:انتي ياللي لابسه سلوبيت جينز 
ليان:بصدمه انا..............


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent