Ads by Google X

رواية بنات المنشاوي الفصل العشرون 20 بقلم خلود وائل

الصفحة الرئيسية

   رواية بنات المنشاوي الفصل العشرون بقلم خلود وائل

 رواية بنات المنشاوي الفصل العشرون 

مر قليل من الوقت استعدت فيه ليان وأصبحت بكامل اناقتها لتنظر لها آيه بفرحه ملحوظه قائله:عقبال مشوفك بفستان فرحك يالينو
ليان:يارب يارب يارب
آيه:ايه يابنتي مالك كدة مصدقتي !!
ليان:بحبه اوي اوي يايويو بموت فيه من واحنا عيال صغيريين
آيه:ربنا يجيبهولك بالسلامه يالي لي
ليان: يارب
استمع الاثنان لصوت طرقات علي الباب⚡⚡⚡
ليان:ادخل
دلف سيف للغرفه وتبدو علي وجهه علامات الضيق التي تبدلت لفرحه عندما اتجهه ناحيه ليان ليحتضنها ويقبل جبينها بأبتسامه ويقدم لها علبه قطيفه كبيرة متجاهلا وجود آيه قائلا :كل سنه وانتي طيبه ياروحي
ليان بفرحه:وانت طيب ياقلبي ....انت بجد منستنيش
سيف:افتحيها بقي وشوفي جواها ايه
فتحت ليان العلبه لتتفاجئ بعقد ماسي رائع شهقت من شدة أعجابها به⬇️⬇️⬇️


ليان بفرحه:ربنا يخليك ليا ياسوسو يارب
انفجرت آيه بالضحك رغما عنها وبشدة مما اثار غضب سيف لتنظر لها ليان بقلق
ليان:احم ايه رايك ياآيه
آيه:جميل مشاء الله تتهني بيه يارب
ليان:زوقك حلو اوي ياسيف
سيف ببرود موجها نظرة ل آيه:طول عمري زوقي حلو في كل حاجه واتعلمي انتي كمان تختاري ناس من مقامك تتصاحبي عليهم وتدخليهم بيتك
آيه:لو وجودي مضايقك مش همشي عادي وهفضل موجودة لحد مااحرق دمك مفيش اي مشكله
سيف بحدة:احترمي نفسك يامهزءة ودة اخر تحذير ليكى وبعد كدة مش هيهمني انك بنت نهائي وهندمك علي الساعه ال رديتي عليا فيها
آيه ببرود وتحدي: ال عندك هاته
ليان بصوت مرتفع:بااااس بس بقي كفايه حرام عليكواعملو حساب لخاطري وزعلي بتقطعو في بعض ليه انت اخويا وهي صاحبتي ليه مصممين تكسرو فرحتي
سيف: الاشكال ال ذي دى مينفعش معاها غير كدة
آيه :الزم حدودك يابا واحترم نفسك وانت بتكلمني انا آيه طايع المنشاوي ست بلدك بحالها ويوم محد يتحداني ميكونش واحد مصدي ذيك فاهم
سيف : انا مصدي ياحيوانه انتي
اغمضت ليان عينيها بفقدان امل لتنسحب من بينهما وتتقدم للامام مغادرة الغرفه بأكملها لتتبعها آيه قائله:عجبك كدة
هرولت آيه خلف ليان سريعا
آيه:ليان استني ....ليان والله مكان قصدي اعمل كدة
توقفت ليان :امال قصدك ايه كل شويه خناق وقرف انتي مبتزهقيش ولا حتي هو انا تعبت
آيه بخجل: حقك عليا انا اسفه ....مش عاوزة اكون سبب في زعلك النهاردة
ليان بأبتسامه:خلاص ياستي مش زعلانه منك
آيه:قلبك ابيض بقي
ليان: ماشي يلا بينا ننزل تحت
هوت الفتاتان درجات السلم لينظر لهم جميع الحضور بأعجاب فقد امتلئت الفيلا بالمدعويين من اقاربهم واصدقاء العائله وزملاء ليان بالجامعه وعائله الجبالي وشخصيات ارستقراطيه ممرموقه ....
بدأت ليان بمقابله وترحيب بكل الموجودين وبجوارها آيه لتتقدم ناحيتها لميس الجبالي شقيقه طارق خطيب ليان
لميس:كل سنه والجميل طيب
ليان: وانتي طيبه يالموسه
لميس:مش تعرفينا مين الاوروبيه دي
ليان:دي آيه صحبتي واختي وكل حاجه حلوة
لميس بأعجاب:مشاء الله قمورة اوي ياآيه
آيه:الله يخليكي انتي احلي
انشغلت الفتيات بالحديث وفي نفس التوقيت دلف سيف بشموخ مرتديا بدله رماديه اللون وبيفيونهه رائعه ورائحه عطرة المفضل تسبقه لتخطف قلوب الفتيات
سامر:فروحه هاتي تيم وتعالي نسلم علي جماعه الجبالي
فرح:حاضر ثواني وهحصلك
اتجهت فرح لإحضار ابنها تيم الصغير ذو الاربع سنوات واسرعت ممسكه بيديه ناحيه زوجها سامر للترحيب بعائله الجبالي
نورة والدة سيف:نورتونا النهاردة يامدام راجيه
راجيه والدة طارق:الدنيا منورة بيكي يامدام نورة
لميس:كلها اسبوعين وطارق ينزل مصر بالسلامه ياطنط نورة وساعتها بقي نعمل أحلي خطوبه لعروستنا الحلوة
اطرقت ليان برأسها أرضا من شدة الاحراج لتستكمل لميس حديثها :وعقبالك ياقمر انتي كمان
آيه بمرح:مين ال مامته داعيه عليه دة
استمع لها سيف بأهتمام وابدي ابتسامه عفويه لطريقتها المرحه فهو واقف مع اخيه حاملا ابنه الصغير بالقرب منهم
لميس:ليه كدة ياآيه داانتي طيوبه اوي وانا حبيتك
آيه:والله انتي ال طيبه ولسه متعرفنيش
سيف محدثا نفسه :فعلا متعرفكيش منتي شرشوحه
سامر:بتقول حاجه ياسيف
سيف:لا ابدا بس انت عارفني بتخنق بسرعه من جو الحفلات دة
سامر:طول بالك شويه السهرة لسه بتبتدي
انضم لهما حسين أخو طارق ولميس :اذيكو ياشباب
كلاهما:بخير اذيك انت
حسين:انا كوي______ لم يستطع حسين اكمال كلامه حينما وقع بنظرة علي تلك الحوريه التي خرجت لتوها من باطن المحيط لتنير ظلام الارض بضيائها الخلاب .....تسمر نظر حسين ناحيه آيه لبرهه ليشعر سيف بغضب عارم وكأنه ينظر لمن هي ملك له وتشتعل داخله نيران الغيرة محاولا ابداء عكس ذلك
سيف:في ايه ياحسين تنحت ليه
حسين:هش .....الصمت في حرم الجمال جمال يابشمهندس
سيف بغيظ:متتعدل يلا في ايه
حسين:ولا!!! هعديها بس عشان خاطر ليان وطارق ....انما قولي الطلقه ال هناك دي تبقي مين؟
سيف:متحترم نفسك ياحسين
حسين:هي قريبتكو ولا ايه؟!
سامر:ولا نعرفها يابني
حسين بفرحه:حيث كدة بقي اروح اتعرف انا بقي ...بعد اذنكو
القي حسين كلماته سريعا وتوجه ناحيه آيه ليتوقف بجوارها محاوله التودد اليها
حسين:حسين الجبالي ليسانس حقوق جامعه عين شمس طولي ١٧٥سم عيوني بني دمي خفيف وبحب الضحك موت وبغمزات وقلبي بقي مش ملكي خلاص وواقع في عرضك ترجعهولي
آيه ببلاهه:ارجعهولك منين!
حسين:ماانتي خطفتيه خلاص من ساعه ماشفتك
آيه ببرود:خد قلبك وغمزاتك وامشي من هنا ياابو دم خفيف
لميس:هات الدوكتور عشان يخيط
ارتسمت ابتسامه شماته بحسين علي شفتي سيف الذي يتابع الموقف من مسافه ليست ببعيدة
حسين:طب ليه كدة ياقمر
آيه:انت عندك خال اهبل
حسين:لا عندي عم اققرع يمشي.....انتي جايه لوحدك هنا ولا ايه
آيه :لا جايه مع سلم____. ....نهار ابيض سلمي....داانا نسيتها خالص بعد اذنكو
انسحبت آيه من مجلسهم سريعا لتبحث عن سلمي في وسط المدعويين لتجدها جالسه مع احدي الفتيات التي تعرفت عليهم منذ قليل
في منزل عاصم****
عاصم: بكرة انشاء الله ياماما هننزل كلنا نجيب شبكه ورد وهناء تاخدها وتطلع تديها لورد وانتي تعرفي الحارة كلها انها بقت خطيبتي وفرحنا كمان شويه
ام عاصم:وهو ينفع يابني نجيب الشبكه والعروسه مش معانا!
عاصم:حكم القوي بقي هنعمل ايه
هناء:طب مش هتطلع تلبسهالها طيب
عاصم:مش عاوز غباء من اي نوع ....ال بيفهم بيريح
هناء:يوووة .....الحق عليا عوزاكو تفرحو
عاصم : الهي مفرح الا بيكي وعن قريب ياشيخه خلينا نرتاح منك بقي
هناء:بكرة اتجوز وتزعلي عشان هسيبك وامشي😛
عاصم:امشي من الوقتي يلا
هناء:😨😨
ام عاصم:😂😂مخلاص ياولاد بقي الله يهديكو
في قصر المنشاوي*****
حسان:بكرة تروح ل قنديل العربي الجواهرجي تچيب من عنديه احلي طقم الماظ مش مهم الفلوس المهم يكون حاچه تشرفنا قدام نسايبنا
سليم:عشان ايه دة يبوي؟
حسان:عشان نقدمه هديه لاختك قبل فرحها
سليم:حاضر يبوي من النچمه يكون تحت رجليك
حسان:وحاجه كمان
سليم:اؤمر يابوي
حسان:بنات عمك اديلهم ٣شهور مبينلهمش اثر وبطريقتنا دي مهنعترش عليهم واصل وكمان معرفش امسك حاچه علي امك واختك انو يعني يكون ليهم يد في ال عملوة بنات طايع
سليم:مفهمش تقصد ايه
حسان: تتجوز انت واخواتك
سليم:لا ممكن ابدا ....انا لا هتجوز ولا هيهدالي بال غير لما اقتلهم بيدي واشرب من دمهم
حسان:طول عمرك اهوچ اققعد وانت تفهم زين
سليم:قول يابوي
حسان:دعاء عتحب فارس أخوك واما يوصلها خبر انه هيتجوز غيرها هتلاقيها ظهرت ومش بعيد تاچي لحد اهنيه برجلها وانت واخواتك مهتقعدوش العمر اكدة من غير چواز سوا لقيتوهم سوا لا انتو لازم تتجوزو
سليم:مهتجوزش حد غير ورد يبوي
حسان:وة كنك حبيتها ولا ايه
سليم:مش قصتي حبيتها ولا لا ....لازمن اتجوزها واحطها خدامه تحت رجلي واحاسبها علي عملتها دي واخد فلوسها ال هي اصلا من حقي انا وساعتها هخليها تتمني الموت ومتلاقيهوش عاد
في شقه ورد******
دعاء:آيه اتاخرت وانا قلقانه عليها
ورد:مبقالهاش ساعه يادعاء طولي بالك......مالك يادعاء مش عجباني
دعاء:فارس .....بيحاسبني حساب صعب قوي
ورد:طولي بالك فارس طيب وبحبك
دعاء:وبردو بيعاند قوي ...انا تعبت من الزعل والتفكير مش متعودة يعدي يوم من غير ما يكلمني ,خلاص بقي عادي يستغني عني
ورد:استغفري ربنا وابعدي الشيطان عن ودانك وادعي ربنا يهديه متخافيش هيكلمك والله انا متأكدة
في فيلا الحديدي****
اجتمع الجميع أمام طاوله مليئه بما لذ وطاب من جميع انواع الحلويات والجاتوهات بينما تتوسط الطاوله تورته كبيرة بها صورة لليان وبها الشموع المضائه لتنطفي جميع الانوار ماعدا نور الشمع لتقترب منه ليان وتتمني امنيه وتطفئ الشموع بينما يغني الجميع لها هابي بيرث داي تو يو
لتضئ الانوار سريعا وتقف ليان لتحتضنها امها الواقفه بجوارها لتلتفت لمصدر الصوت الذي يهتف بأسمها لتتسع عينيها من هول المفاجأة 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent