رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثاني والعشرون بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثاني والعشرون
:البنت بنتي غصب عن اي حد
عمار : خلاص بينا ع المستشفى نعمل تحليل DNA
تالا بإرتباك: تحليل اي بقولك بنتي
عمار أمسك بيدها : طالما مصره تعالي معايا ع المستشفى
تالا لم تجيب
عمار جذبها قائلا : يلا مستنيه اي
وقفت قائله بحزن :مين قالك انها مش بنتي !
عمار بثقه: يعني اعترفتي انها مش بنتك
تالا : انجز مين قالك
عمار: هو بجد انتي فاكره اني عبيط انتي مش عارفه انتي بتكلمي مين ولا اي
تالا بغضب : يوووه قولتلك انطق مين ال قالك البنت مش بنتي طنط فريده مش كدا
عمار بتعجب : هي دادا فريده تعرف بالموضوع داه
تالا : هي ولا مش هي
عمار : لا مش هي
تالا : امال عرفت منين !
عمار بثقه : عرفت منين دي حاجه متخصكيش المهم انك كدابه والبنت مش بنتك
تالا بدموع: يعني عايز تاخدها مني
عمار: واي المانع
تالا بدموع : ارجوك متعملش كدا انا مش عايزه البنت تتربى ف ملجأ انا عملت كل داه علشان متترميش ف الشارع
عمار: اعتبري دا رد للي انتي عملتيه فيا
تالا بدموع: بس انا حاولت اصلح كل حاجه ليه عايز تأذيني
عمار أشار بإصبعه على قلبه قائلاً بحده : للأسف داه صعب يتصلح داه خلتيه مش قادر يثق حتى ف الناس ال عايش وسطهم داه مقهور اوي ومن شدة قهرته نفسه ينتقم منك بأي شكل
تالا بدموع: بس انت عمرك ماقولت انك بتحبني
عمار : بس انتي كنتي عارفه اني بحبك
تالا : لا مكنتش اعرف
عمار بحده : كنتي تعرفي بس كنتي دايما بترفضي تشوفي الحب داه علشان عارفه انك انسانه كدابه ومخادعه وأنانيه
تالا بدموع: انا مستعده اعمل ال تطلبه مني بس بلاش تقول لحد ان سما مش بنتي سيبها معايا ارجوك
عمار : طلبك صعب اوي
فجاه تدخل رزان وخلفها نرمين
رزان بتعجب : في اي مالكوا واقفين كدا ليه
عمار نظر لتالا بمكر ثم قال : اصل ال متعرفهوش ان سما تبقى..
لم يكمل جملته حتى وجد نفسه يتلقى قبله من تالا
اتسعة عيناه دهشة وشعر بضربات قلبه تتسارع
وضعت رزان يدها على فمها بذهول
نرمين وقفت مصدومه
تالا فتحت عينيها وابتعدت عنه بسرعه وركضت نحو غرفتها
رزان بذهول : هو اي ال انا شوفته دلوقتي داه
نرمين بغضب وصدمه : الحيوانه دي ازاي تتجرئ وتعمل كدا
عمار لم يجيب على أحد من منهم تركهم وركض خلفها
: تالا افتحي
تالا وقفت خلف الباب يداها ترتجفان ردت بخوف قائله : عايز اي
عمار : عايز اتكلم معاكي
تالا بخوف: انا اسفه مكنش قدامي حل غير كدا
عمار: طب افتحي نتكلم مينفعش وقفتي دي
تالا فتحت الباب ببطئ
عمار دخل واغلق الباب خلفه قائلاً
: ليه هربتي وقفلتي ع نفسك بالشكل
تالا بخجل وهي تضع رأسها بأسفل : علشان مكنش ينفع ال عملته بس صدقني انا معرفش عملت كدا ازاي
عمار : ع فكره انا جوزك ياتالا ومحصلش حاجه غلط
تالا بإرتباك : دا جواز كدب ملوش اي لازمه وانا عايزه أطلق
عمار : طب ماتحبيني اسهل
تالا بذهول : هو انت عايز توصل لأيه بالظبط تحت بتقول انك عايز تنتقم مني ومنستش ال انا عملته فيك ودلوقتي بتقول ماتحبيني
عمار : لا كلامي تحت كان وقت عصبيه ومكنتش عارف انا بقول اي
تالا : انت كداب
عمار اقترب منها بلطف قائلاً : اثبتلك ازاي اني مش كداب وفعلاً بحبك
تالا : متقولش لحد ع سر سما
عمار: وانا موافق بس بشرط
تالا : اي الشرط
عمار : تشوفيني بقلبك
تالا بإرتباك : انا مش ناويه افتح قلبي لحد تاني كفايه ال حصل
عمار بلطف : انا غيرهم صدقيني
فجأه باب الغرفه يدق
نرمين بغضب: عمار انا عارفه انك جوه مع الهانم اطلعلي دلوقتي
تالا بخوف وتوتر: يادي الفضيحه عاجبك كدا
عمار بثبات : فضيحه ليه ان شاء الله واحد مع مراته ف الأوضه عادي
نرمين بصوت مرتفع وهي تدق الباب :خلص اطلع بدل مااكسر الباب
تالا بإرتباك : هعمل اي دلوقتي اقولك نط من الشباك
عمار : نعم يااختي
تالا: ماهو مينفعش تشوفك هنا
عمار: بقولك مراتي ما ال يشوف يشوف
تالا : مانا مش عايزه حد يعرف بالموضوع داه
عمار : بس مسيرهم هيعرفوا لأني مش هطلقك
تالا بإرتباك : مش وقت ال انت بتقوله داه
عمار: طب اوعديني انك تحبيني
تالا بخجل : قولتلك مش وقت الكلام داه اتصرف واخرج م الأوضه حالاً
نرمين بغضب: انت كمان مبتردش عليا اطلع من عندك بقولك انا عارفه انك جوه مع الحيوانه دي
عمار اقترب من تالا وقبلها بخدها قائلاً: هنط ف البلكونه بتاعتي بس ع فكره انا هعمل كدا عشانك مش عشاني
ثم تركها وقفز من شرفة تالا لشرفة غرفته
تالا عدلت شعرها وملابسها وفتحت الباب بثقه قائله
: في اي عماله تخبطي جامد ليه كدا
نرمين دفعتها ودخلت قائله : هو فين انطقي
تالا : هو مين
نرمين : عمار ال حضرتك لسه بيساه تحت بقى يامعفنه سبتي الرجاله كلها وجيتي تلفي ع داه
تالا لم تتمالك اعصابها وأمسكت بها من شعرها قائله
: بقولك اي لمي لسانك احسن وربنا اقطعهولك هنا
نرمين بألم : ااه شعري
تالا بغضب وهي تمسك بشعرها: وبعدين انتي مالك ومال عمار أساسا انتي طليقته مش مراته لتكوني نسيتي نفسك ها
فجأه يأتي عمار ويمثل انه لا يعرف شئ
: اي ال بيحصل هنا في اي
نرمين بألم : خلي المتوحشه دي تسيب شعري
تالا تركت نرمين وابتعدت قائله
: الهانم فاكره انك معايا ف الأوضه
عمار بتعجب نظر لنرمين: وانا هعمل اي ف الأوضه مع تالا مش فاهم
نرمين بإرتباك : انا افتكرت انك هنا معاها
عمار: وحتى لو هنا معاها انت اي دخلك ف حياتي
نرمين بحزن : يعني شايف اني مليش حق ادخل ف حياتك
عمار : لا طبعاً
نرمين تركتهم ومضت غاضبه
فجأه تقبل فريده قائله
: بعد اذنك ياعمار بيه تالا يلا علشان جه معاد الفحص بتاع سما
عمار: ماشيين دلوقتي
تالا : اه انا مضتره مجيش معاك الشركه النهارده
عمار : مفيش مشكله البسي وهوصلكوا
تالا : لا ملوش لزوم انا وطنط فريده هنروح بعربية الفيلا زي كل مره
عمار : طيب انا هخلي رجالتي تروح معاكوا علشان تاخد بالها منكوا
تالا : تاخد بالها مننا ولا علشان مهربش
عمار بإبتسامه وهو يزيح شعرها عن عينها : لا ماحنا اتفقنا مفيش هروب مني بعد كدا
المربيه : احم انا لسه موجوده
عمار بإرتباك : طيب انا هروح انا علشان متأخرش ع الشركه
________
ف المستشفى
: يعني يادكتور مفيش اي عمليه ليها
الطبيب: حالتها مش محتاجه عمليه مع الأهتمام هتبقى كويسه اهم حاجه تفضل ماشيه ع العلاج والمتابعه ومتسيبهاش تعيط كتير
تالا: تمام يادكتور متشكره جداً لحضرتك
خرجت تالا من غرفة الطبيب وهي تحمل سما بين ذراعيها ومعها المربيه
فجأه يصادفهم ف الممر رجلان من مظهرهم تشك انهم مصارعين
فريده : اي الأشكال ال تخض دي
رفعت تالا رأسها بعفويه ونظرت لهم من بعيد
صدمت حينما علمت انهم رجال عمها أكرم
قالت بخوف : خدي سما دلوقتي وارجعي
فريده : ارجع فين يابنتي
تالا بخوف وإرتباك : ارجعي عند الدكتور تاني بسرعه يلا
الرجلان يتقدمان نحوهم
فريده علمت بما سيحدث قالت بخوف : طب وانتي
تالا : انا هبقى تمام اطمني
رجعت فريده بسرعه وبقيت تالا واقفه في مكانه
اقترب منها الرجلان
أحدهم : بدون شوشره وبهدوء تعالي معانا
تالا بهدوء وثبات : حاضر
وتقدمت امامهم خطوتين
جعلتهم يشعرون بالأمان ثم ضربت احدهم في بطنه وركضت مسرعه
دخلت إحدى الغرف واغلقت الباب وهي تلتقط انفاسها
ادارت ظهرها فإذا بها تتفاجئ بنادر يضع يده على فمها
اتسعت عيناها رعباً
نادر بخبث : فاكره انك ممكن تهربي مني
تالا ازاحت يده قائلاً : انت عايز مني اي
نادر : بنقذك ولا انتي عايزه تموتي
تالا بغضب : تنقذني من مين دانا الموت عندي ارحم منك
نادر: بتعاقبيني كدا يعني ولا اي
تالا : انت عايز مني اي مش مكفيك كل ال انت عملته ف حياتي دانت حتى الشخص ال حبيته اشتريته بفلوسك
نادر : انتي قابلتيه بقى مش كدا
تالا : ايوا قابلته وعرفت منه كل حاجه خلاص بقى سبني ف حالي وملكش دعوه بيا كفايه لحد كدا
ثم همت للخروج
نادر امسكها بقوه قائلاً : اسيبك فين بقولك الرجاله ال بره جايين ابويا باعتهم علشان يقتلوكي
تالا بحده : وانا عايزه اموت ملكش دعوه بيا
نادر : بقى كدا طيب يبقى موتك ع أيدي
ثم رش بعض المخدر ع وجهها فسقطت بين ذراعيه مغشية عليها
___________
ف الفيلا
عمار بغضب : ياشوية اغبيه ازاي مقدرتوش تحافظوا عليها
الشاب : ياعمار بيه احنا مشوفنهاش اساسا وقلبنا المستشفى كلها عليها ملهاش آثر والاكيد انها مخرجتش ف المستشفى
عمار بغضب: مخرجتش ولا انتو ال عمي غور منها يلا وخلي الرجاله تلاقيها حتى لو تحت الأرض
ثم جذب مفاتيح سيارته وانطلق يبحث عنها
_________
في أحد الأماكن المهجوره
تالا فتحت عينيها قائله بدوار : انا فين
نادر وهو يلمس خديها بلطف : اخيراً فوقتي
تالا استوعبت ما يجري حولها قامت بدفع يده بعيداً عنها بغضب
نادر بضحكه ماكره: لسه عنيفه زي مانتي
تالا اعتدلت قائله : انت عايز مني اي
نادر: طب اشكريني الأول
تالا : اشكرك ع اي قولتلك الموت عندي اهون من اني اقعد معاك دقيقه
نادر : ليه بتكرهيني كدا !
تالا : انت شخص معتوه ومريض بس مش قادر تشوف داه
ثم بصقت في وجهه
نادر وهو يتمالك اعصابه : تصدقي ان بابا كان عنده حق وانتي لازم تموتي
تالا بدموع : تمام موتني انا موافقه
نادر بمكر : حاضر بس مش قبل مانصفي حسابنا
تالا : بس انا مآذتكش علشان تصفي حسابك معايا
نادر ضحك ضحكة هستيريه ثم قال بحده
: مآذتنيش وهروبك مني دا كان اي
تالا بدموع : هربت وهفضل اهرب انت مينفعش يتعاش معاك
نادر بغضب: ليه ناقصني إيد ولا رجل
تالا بدموع : انت واحد مجنون فعلاً
نادر : انا هوريلك المجنون داه هيعمل اي
تالا بخوف : انت عايز مني اي
نادر وقف وبدأ بفك آزرة قميصه قائلاً : هتعرفي دلوقتي
تالا بخوف : انت هتعمل اي
نادر : ال كان لازم اعمله من زمان بس كنت سايبك براحتك وكل شويه اقول هتحبني هتحبني وكل مره مع اول فرصه بتهربي وتسبيني
تالا رجعت للخلف بخوف : نادر ال انت بتفكر فيه غلط واياك تعمل كدا فاهم ولا لا
نزل على الأرض بركبتيه واقترب منها قائلاً بهمس : تصدقي خوفت
تالا بخوف : نادر انا عارفه انك عاقل ومستحيل تعمل كدا
نادر بحده : هو انتي خليتي فيا عقل
ثم بدأ بلمسها
تالا بصرااخ : مينفعش مينفعش
نادر بسخريه : ليه مينفعش
تالا بدموع وخوف : لأني متجوزه
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية