رواية روبنزل المغتصبة الفصل الثالث والعشرون بقلم نرمين السعيد
رواية روبنزل المغتصبة الفصل الثالث والعشرون
برجاء قرات الاغاني الموجوده لان في مشاهد فيها مهمة و حلوه قراءة ممتعه💙
حل المساء... الجميع بنتظار مالك و سلمي ل ذهاب الي منزل شذي
نازلي : إيه كل ده بيجهزوا مش هما عرفين الميعاد
هلال بستفزاز : في ايه يا نازلي اهدي شويه مستعجله علي إيه و بعدين لسه عرسان برحتهم
رقيه : هههه عندك حق يا عمي
princessN
اياد بعصبيه : هو ايه ده يا طنط اللي عندك حق لا طبعاً هنتاخر
عصام : ههه خلاص اهدا صوت رجليهم علي السلم نزلين يا رب تهدا ايه خلاص هتموت و تشوف حبيبت القلب
اياد يحك راسه بحركه عفويه: بصرحه آه
ضحك الجميع... نزل مالك مبتسماً و بيده سلمي كانت مبتسمه و وجهها منيراً مثل القمر كانت ترتدي فستان بالون الكحلي و مالك بدله و ربطة عنق بنفس لون فستان سلمي
كانت سلمي جميله مع شعرها المنسدل مع الميك اب المناسب تشبه الأميرات مع أناقة مالك بنظرته الوثقه و طالته الوسيمة التي تخطف القلب...
الجميع ينظرون لهم بإبتسامة دون كلمه الي ان تكلمت رقيه
رقيه بابتسامة : بسم الله ما شاء الله ربنا يحفظكم
شمس : فعلاً ما شاء الله انتي بتجيبي الحلوه دي منين
ضحك الجميع... سلمي بخجل : شكراً بس مش اوي كده
مالك بثقه : لا اوي ونص كمان
انهي كلامه و هو يغمز لها.. خجلت سلمي من غمزته و نظرت الأسفل
كان الجميع منشغل بضحك والكلام لحين سمعوا صوت صراخ اياد : يا ناس يا عالم حرام عليكم بقي
الجد هلال : ههه يلا كله علي العربيات بسرعه الود هيكلنا
ذهب الجميع و هم يضحكون بعد وقت قليل و صلوا إلى منزل شذي كان باستقبالهم امير و والده و مروان و والده و مختار والد سلمي التي اندهشت عند رؤيته تبادل الجميع السلام و داخلوا جلس الجميع في اكبر غرف في المنزل و هو الصالون كانت الابتسامه تغمر جميع الوجوه سلمت سلمي علي والدها التي تفاجأت به يسحبه إليه و يضمها بحب و اشتياق ثم اخرجها و قبل خدها وجبينها و اجلسها بجواره..
بعد كثير من المزاح والنظرات بين الأحبة سالي و امير اتفق الجميع علي كفت التفاصيل كانت لمياء سعيده لدرجه كبيرة فاليوم اطمأنت علي ابنتها مع رجل يحبها و هذا الذي كان وضح جداً علي إياد...
حان موعد دخول العروس كانت المجنونه مرتبكه جداً إلى حد الرعب كانت ترتدي فستان باللون الاصفر
قمه في الجمال والشياكه والرقي تركه العنان ل شعرها المنسدل علي ظهرها..
دخلت شذي برفقت زوجت خالها شيماء التي كانت بجوارها تمسكها حتي لا تهرب للأعلى مثل ما قالت لها منذ لحظات...
قدمت العصير و يديها ترتجفان بسبب التوتر و أخيراً انجزت المهمه بصعوبه كان الجميع يتهامس ويضحك علي توترها و خجلها فالجميع يعرفها جيداً عدا الجد هلال و ابنته و أبنائها فهذي اول مره يرونها جلست شذي بجوار أمير
#برنسسN
أمير بهمس : شكلك يموت من الضحك اجمدي كده
شذي : احيات عيالك تسكت دانا نفسي اطلع اجري دلوقتي
حاول أمير منع ضحكته و لكنه لم يقدر فوضع يده علي وجهه و هو يضحك
اشرف بقلق : أمير مالك انت تعبان
نظر له امير و هو يبتسم ابتسامة كبيره من أثر ضحكته
امير بصوت ضحك : أبداً يا بابا انا كويس
و هنا انفجر مروان ضاحكاً الجميع ينظر له باندهاش
سامح : مالك يا مروان أمير وشه احمر من الضحك وانت كمان
مروان : بلاش اقول ابوس ايدك لو اتكلمت هبات في الشارع ههههه
هنا ضحك الجميع فهموا ان سبب ضحك أمير و مروان هي شذي
#برنسسN
الجد هلال بضحك علي ضحكاتهم : ههه تعالي يا شذي
أمير بهمس : قومي
شذي بتوتر : ح ح حاضر
ذهبت إليه شذي اليه امسك يدها واجلسها بجواره
الجد بابتسامة و حنان و هو يمرر يده علي شعرها: انتي مش فكراني
شذي : لا هو حضرتك تعرفني
ضحك الجد : هههه أيوه طبعاً انا كنت باجي ازور والدك هنا دايماً و كمان انتي كنتي بتيجى عندي في البيت معاه
شذي بعفوية : بس انا مش فاكره
ضمها الجد و هو يضحك
هلال : ههه عندك حق انتي كنتي صغيره
إياد بغيره : جدو كفايه
ضحك الجد و اخرج شذي من بين يديه
همس الجد إلى شذي : انتي عارفه الواد ده بيحبك أوي ده غيران عليكي مني
ابتسمت شذي ابتسامة كبيره و لكن بخجل و لم ترد
مختار إلى سلمي : واحشتني اوي
سلمي بتوتر : احممم و حضرتك كمان
مختار : لسه زعلانه مني
سلمي : لا خالص
مختار. : اللي هقدر اقوله الوقتي سامحيني و اكيد هنقعد سوا و نتكلم انتي بنتي الوحيدة مليش غيرك يا سمسم
نظرت سلمي والدها و ابتسمت بشده فمنذ وقت طويل لم يناديها باسم الدلع..
مالك يجلس بجوارها وضع يده علي كتفها و ضمها هنا كانت سلمي في أسعد لحظات حياتها كانت تود ان تقوم و تجذب أمير من يده و تجلسه بجورهم فهي تشعر في هذه اللحظه بقمة الامان و الحب و الحنان بجوارها حنان الاب مره اخرى يعود لها و زوج محب و الاخ السند كان الجميع سعيد طبعاً ما عدا نازلي 👿
( اسفه علي الفصله اللي تخض دي هي الست دي كده قعدالنا زي البومه 🦉 دا حتي البومه احلى نرجع ل الروايه )
princessN
اخرج اياد علبه صغيره و اشار لجده بغمزه من عينه فاشار له جده بغمزه ان يقترب و هو ابتعد قليلاً دون شعور شذي وقف اياد وجلس بجوارها تفاجات به
اياد بهمس : ههه مالك يا حبي
شذي بتوتر : م م مفيش بس انت خضتني
اياد بحب : سلامتك من الخضه يا حبي ممكن ايدك
شذي : نعم عايز تمسك ايدي قدامهم اتلم
ضحك اياد :ههه لا مش كده يا ظلماني هلبسك الخاتم
شذي : خاتم ايه مش لسه الخطوبه بعد أسبوعين
اياد : اخلصي بقي دانتي رخمه اوي
مده يده وامسك يدها و اخرج الخاتم والبسه لها..
كان خاتم الماس علي شكل فراشه ملئ بفصوص الالماس الصغيره لتكون شكل فراشه جميلة انتهى من تلبيس الخاتم ثم رفع يدها وقبلها...
خجلت شذي وسحبت يدها سريعاً
ليلي : مبروك يا حبيبي مبروك يا شذي
اياد و شذي : الله يبارك فيكي
سالي : عجبك ذوقي الخاتم ده زوقي
شمس : كدابه ده زوق اياد
ضربتها سالي ؛ اتهدي حد طلب منك كلام
شمس؛ اه وجعتيني و بعدين ليه بتكدبي
سالي : انا بكدب ليه مش انا كنت معه
شمس؛طب ما انا كنت معاه بس لا انا و لا انتي اخترنا هو اللي اختار
ليلي : ايه ما خلاص مالك انتي وهي و الله اللي يشوفكم ميقولش تؤام عيب عليكم
شمس و سالي باحراج : sorre يا مامي
لمياء بضحك :ههه سيبيهم برحتهم بس حلوين التؤام دول مش شبه بعض علشان متتلغبطيش بينهم
ليلي : فعلاً سبحان الله اساساً كنا مش مصدقين ان سالي هتعيش كانت مولوده ضعيفه جداً و الدكتور قال انها هتموت
سالي : أيوه علشان كده سموني سالي أي اسم كده و خلاص مش شمس اللي علي إسم الغاليه
الجد هلال : ههه فعلاً حصل بس انتي اخدتي طبعها و شكلها.. يعني واحده اسمها و التانيه شكلها
سلمي إلى مالك : هي مين الغاليه دي
مالك : جدو سلمي بتسأل علي الغاليه مين
الجد هلال : ههه دي يا ست البنات شمس مراتي الله يرحمها
الجميع : الله يرحمها
بعد كثير من الكلام و المزاح جلس الجميع لتناول العشاء
هلال بابتسامة : تسلم ايدك يا استاذه لمياء لسه اكلك جميل
لمياء : شكراً يا هلال بيه.. بس ده مش انا اللي طابخه دي شذي
سلمي : و الله كنت عارفه محدش بيحط قرفه و جنزبيل في كل الأكل غيرها
ليلي بدهشه : ده بجد شذي هي اللي عامله الأكل ده دي شاطره جداً
نظر لها اياد نظرة فخر و سعاده بها ليس لانها تعرف التطهي لا و لكن سبب سعادته هو مدح الجميع و اعجابهم بها و هذا لا يمنع ان طهيها شهي و لذيذ
#برنسسN
مالك : علي كده لما نروح لازم سلمي تطبخلنا
رقيه : اكيد و نشوف أكل مين شذي و لا سلمي
ضحك أمير : ههه بلاش احسن اسمع مني ل مصلحتك
سلمي بغيظ : أمير بطل رخامه
امير؛ الحق عليا عايزه تضيعي عيله باكملها حرام عليكي
مروان : ههه عندك حق بص يا مالك سلمي ممتازه في عمايل السلطه عليها طبق سلطه انما إيه جنان
ضحك الجميع.... سلمي بزعل : و الله زعلانه منك انت و هو و بعدين يعني عادي يعني مش كل البنات بتعرف تطبخ
شمس : تعالي جمبي متزعليش انا حتي السلطه مبعرفش بس البنات دي طلعت سوسه مين يصدق ان الاكل ده شذي اللي عملاه لا وكمان لو دوقتي الحلو بتاع سالي جنان
امير باعجاب : لا بجد بتعرف تعمل حلو
مازن؛ بتعرف ايه بس دي استاذه ودع العضلات و استعد لكرش جميل بعد الجواز
اشرف بضحك : ههه اطمن خلاص هو ودعهم امير مجنون باكل حلو
الجد هلال : ههه خلاص كده انا اطمنت عليكي شوفي يا سالي انتي كده عرفتي نقطة ضعفه اول ما تلقيه زعلان خشي عليه بطبق حلو علي طول
سالي؛ ههه حاضر يا جدو بس كده بسيطه
مروان : انا عندي فديوا يجنن و شذي بتطبخ روعه بس ده من سنتين
مازن : تجيبه بكره لازم نشوفه كلنا و نتفرج علي مهارات الشيف شذي
الجد ؛ ههه طبعاً بعد اذنك يا دكتور سامح انت و العائلة الكريمة عندنا بكره علي الغداء ان شاء الله و مفيش داعي لرفض وكمان البشمندس اشرف و مختار بيه
سامح : شكراً جداً ملوش لزوم
الجد هلال : انا قولت مفيش مجال لرفض هترفض دعوتي وبعدين دي اول مره هتكسفني
سامح : لا طبعاً حضرتك علي دماغي.. حاضر بكره ان شاء الله هنكون عندك
عصام : تمام بكره في جنينة الفاكهة هنتجمع كلنا
اشرف : معلش اعذروني انا و مختار لازم ننزل مصر علشان الشغل
عصام : يتأجل ما أحنا اهو قعدين يعني مش عندنا شغل بس اهو يومين نسرقهم من الدنيا نتبسط مع الولاد
مختار : عندك حق و انا موافق اصلاً سلمي وحشاني اوي
الجد هلال : شوفت الراجل بنته وحشاه و هيقعد وافق انت كمان السغل مش هيطير
أشرف بابتسامه : خلاص تحت أمر حضرتك هكلم السكرتيره تأجل كل الموعيد
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___ .
بقلمى_برنسسN
بعد وقت من الكلام والمزاح غادرت عائلة الحديدي و ذهب الجميع ل نوم شذي تتحدث مع سلمي في الهاتف📱
شذي📱 : ههه دانا كنت هموت من الكسوف ايه ده معرفش ليه . هو كل مره هبقي كده يالهوي
سلمي📱: ههه لا بس لحد ما تخدي علي النظام الجديد انك هتبقي خطبته
شذي📱 : انتي قعده لوحدك ولا ايه فين مالك
سلمي📱 : نزل تحت يجيب ميه
شذي📱 : تمام طمنيني انتي عامله إيه؟
سلمي📱 : الحمد لله.. مبسوطه جداً بس نسيت اسالك بابا اجا ازاي؟
princessN
شذي 📱: انا اللي كلمته انتي عرفه اني بحب انكل مختار و محبتش انه ميكونش معيا في يوم زي ده
سلمي📱 : ايوه بس ده حضني و قالي سمحيني
شذي 📱: أكيد طبعاً هو اكيد حس انه ظلمك لان بردو لما اجا اعتذر من امير و مروان
سلمي بسعاده📱 : بجد يعني بابي ندمان... سيبك المهم انه حضني ده كان واحشني اوي
شذي📱؛ ههه ربنا يخالكم ل بعض.. يلا سلام بقي علشان هموت وانام اليوم كان مرهق اوي
سلمي 📱: خلاص يا قلبي تصبحي علي خير
شذي📱 : وانتي من اهله يا حببتي
اغلقت الفتاتين لاحظت سلمي وجود مالك نظرت له وابتسمت وجدته مبتسماً
سلمي : حبيبي هنا من زمان
مالك؛ مش من زمان اوي من اول الحمد لله مبسوطه
سلمي بضحك : هههه يا راجل دانت من اول المكالمة بقي
كانت تجلس علي الفرش وضع الماء و ذهب و نام بعرض الفراش و وضه رأسه علي قدمها و هو يبتسم ابتسمت له و بدأت تمرر يدها بين خصلات شعره بحنان وعيونها تفيض بالحب له
سلمي : ايه بقي انت لسه هتنام علي رجلي زي البيبي
مالك بضحك : ههه اه و انتي مامي.. يالهوي دانتي هتبقي احلى مامي في الدنيا
سلمي : ههه حرام عليك لسه بدري
مالك؛ بدري من عمرك انا عايز بيبي بسرعه
سلمي : مستعجل علي إيه انا لسه عندي سنتين كليه
مالك : لا انسي عايزني استنا سنتين و الله أبداً و بعدين ماما موجوده وطنط ليلي هاتي البيبي انتي وملكيش دعوه وبعدين انا هسعدك في كل حاجه ماتخفيش
سلمي؛ كلام وتيجي ساعتها تطنش و تقولي تعبان و الشغل و لازم أرتاح
مالك : لا و الله هسعدك بس هتيلي بيبي
سلمي : ههه يا مجنون و هو بأيدي لما ربنا ياذن ان شاء الله و بعدين انا مش باخد موانع حمل و بعدين احنا مكملناش اسبوعين جواز و عايز بيبي طب ازاي هههه مجنون
مالك : هههه خلاص هستنا كمان أسبوع لو مجاش البيبي هتجوز عليكي ههههههه
سلمي بدلع : اهون عليك هتجوز عليا انا سمسم حبيبتك
امسك يدها و قبلها
مالك بحب : أبداً متهونيش عليا خلاص القلب ده من ساعة مدخلتيه اتقفل و الله ما تدخل غيرك قلبي أبداً
سلمي بمكر : يعني مش هتحن لأيام زمان البنات و الشرب و السهر
مالك : أبداً و الله خلاص انا عهدتك انه خلاص ولا شرب ولا بنات و لو هسهر هنبقي سوا انا خلاص قررت اغير كل حاجه أكون الزوج اللي تفتخري بيه لا يمكن أكسرك او اجرحك أبداً
انحنت برأسها اليه و قبلت جبينه بحب و عيون دامعه ثم رفعت رأسها نظره الي عيونها و جدها تدمع رفع يده و مسح دموعها
مالك : ليه الدموع دي دلوقتي انا مش بقدر اشوف دموعك
سلمي : بحبك
مالك : انا بموت فيكي يا ام عيون تجنن
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___
بقلمى_برنسسN
صباح يوم جديد بعد الافطار الجميع متوجهون إلى جنينة الفاكهه الخاصه بمالك واياد و صلوا الي هناك و وضعوا اغرضهم مها تتحدث في الهاتف فابنتها و اولادها عادوا إلى القاهره لانهاء أوراق الدراسه ل نقلهم إلى مصر...
رقيه وليلي في المطبخ مع الخدامات للإشراف علي اعداد الطعام للضيوف و لافراد العائلة و الباقين في الخارج شمس تجلس مع مازن علي المرجوحه و مالك واياد وسلمي في الحديقه الخلفيه يرون الزهور و عصام و فهد و هلال و اسراء و نازلي و فريده يجلسون امام المنزل في مكان
وسط الاشجار
الجد هلال بحنو : مبسوطه يا حوريه
إسراء بابتسامة : طبعاً مبسوطه كفايه ان فهد حبيبي جمبي لازم اكون مبسوطه
ضمها فهد و همس باذنها : بحبك
فبتسمت و عضت علي شفتها السفلية بخجل
نازلي تنظر لهم بغيظ وحقد
عصام : ربنا يخليكم لبعض وميحرمكوش من بعض
الجد : آمين يارب... حوريه ممكن تعمليلي عصير من ايديكي الحلوين دول
اسراء : حاضر من عيوني
فهد بغيره : لا من المطبخ اخلصي
ضحكت إسراء؛ هههه حاضر اعملك انت كمان
فهد بحب : أيوه بس من غير سكر حطي صباعك هيبقي عسل لواحده
خجلت اسراء و ابتسمت رفع الجد عكازه و ضربه فهد علي ظهره
تألم فهد: آه جرا إيه يا جدو بتضرب ليه
الجد هلال : هههه لم نفسك شويه جدك قاعد يا قليل الادب بتعكسها قدمي
فهد : وفيها إيه مش مراتي و حببتي و عمري كمان
و امسك يدها و قبلها خجلت بشده و احمرت وجنتيها من الخجل ...
عصام؛ ههه قومي يا اسراء خدودك بقت زي الطماطم و اعمليلي عصير بس بسكر خالي صباعك لجوزك
ضحك الجميع حتي اسراء التي ذهبت سريعاً و نازلي تنظر لها بغضب شديد
و تحدث نفسها : ازاي الفقيره دي قدرت تملك قلب ابني كده و الله ما هطولي فيها يا اسراء لازم ترجعي للحاره البيئة اللي جيتي منها
فاقت نازلي علي صوت ابنتها فريده
فريده : مامي مامي مااااامي
نازلي : ها في ايه سمعاكي
فريده : سمعاني ايه بقولك انا مسافره بكره
نازلي : مصره بردو
فريده : اه الدراسه هتبداء بعد كم يوم
princessN
الجد : طب عادي ممكن تفوتي الاسبوعين دول محصلش حاجه علشان تحضري خطوبه سالي و اياد
فريده : مش هينفع يا جدو النظام هنا غير هناك ودي آخر سنه خليني اخلص واخد الشهادة بقي
عصام : ربنا معاكي يا حببتي تعالي بقي في حضني خليني اشبع منك
ابتسمت فريده وذهب له سريعاً جلست بجوره و ضمته ضمها هو الاخر وهو يمسد علي راسها بحنان و حب (العم الحنين رزق💜)
جأت سالي : الله الله احضان و كدة طب ايه اموتهالك بقي قومي يا بت انتي
فريده تتمسك بعمها بشده : تؤ مش هقوم و بعدين انا اللي جيت الاول
سالي بعناد : بقولك قومي وبعدين انا كنت بعملك الكيك يا طفسه
فريده : مش عايزه كيك الحضن ده احسن من الف كيك
الجد هلال : ههه سبيها تشبع بيه و تعالي في حضني
ذهب سالي سريعاً و جلست وضمت جدها وهي تغيظ فريده
سالي : حبيبي يا جدو احلاء حضن في الدنيا
فهد بمكر : حضن جدو ولا حض أمير
فريده : هههه أولاً مفيش مقرنه ثانياً هي لسه جربت حضن أمير
فهد : بقي سالي لسه مجربتش اشك و لا إيه يا بنت عمي هههههه
الجد هلال : واد انت لم نفسك بنوتي مؤدبه مبتحضنش حد غير بابا وجدو( ثم همس إلى سالي) قوليلي انا الود امير حضنه حلو
خجلت و اخفت وجهها بصدر جدها
فهد : ههههه خلاص يا جدو متحرجهاش
عصام : بت يا سالي هو أمير حضنك انطقي
سالي بخوف : أبداً يا بابي أبداً
الجد هلال يضمها : ايه بتزعق للبنت كده ليه وبعدين احنا بنهزر
عصام : بحسب انها خلته يحضنها و الله كنت كسرتلها رقبتها
الجد هلال : علشان اكسر ايدك وبعدين اتشطر علي التانيه ايه مش شايف الواد مازن مكلبش فيها ازاي و نزلين حب و ضحك و لا مابتتشطرش الا علي سالي
عصام : و هما دول حد بيقدر عليهم دانا نفسي اكهرب الواد مازن... ده مبيصدق يمسك البت و هات يا ضحك و همس في ودنها وهي تضحك علي ايه مش عارف
فهد : ههه بيشرحلها معادله حسابيه
الجد : ههه و مازن في الحساب ايه مبيتوصاش طالع لابوه و جده
فهد : ههه العيله كلها مبتهزرش وقت الحساب عيله حقانيه و عندهم ضمير بزياده ههه
عصام : ههه واطي انت مبتصدق تفتح في قلت الأدب راعي وجود البنات
فهد : الله يا عمي في إيه هو انا قولت حاجه انت اللي بتفهمني غلط مش عارف ليه
عصام : ايوه صحيح دانا اللي بفهمك غلط العيب مني. اتلم يا واد مش علي عمك دانا اللي مربيك
فهد : حبيبي يا عمي ونعم التربيه ده اسراء بتدعيلك ليل نهار علي التربيه دي ههههه
عصام : ههههه كل الستات اللي بتدخل عايلتنا لازم تدعي ل بويا هو اللي علمنا ازاي نتعامل مع ستتنا اهم أساسيات الحياة بين الزوجين الحب و الاخلاص و الاهتمام و الباقي ده كل شخص واسلوبه
فهد يضحك بشده : اهم حاجه الحته اللي في الاخر دي الأسلوب ثم الأسلوب
الجد هلال : هههه يا صايع انت وعمك انت عم انت بتغمز للواد و هو الكلب ما صدق و هيموت من الضحك
عصام : الله انا قولت حاجه الود ده اللي شمال انا مالي
هلال : ههه شمال ما هو تربيتك
سالي : بس بجد انت عظيم يا جدو الأساسيات اللي بابا قالها دي جميله جداً لو كل اب يقعد يعلمها ل أولاده كل البنات هتبقي سعيده
الجد : مش لازم يقعد ويقولهم ممكن اب يقعد ويقولهم اعملوا كذا و كذا و يقولو حاضر وبعد كده ولا كأنهم سمعوا حاجه المهم ينفذ قدمهم يعني ميجيش واحد يهين مراته ويقول لابنه احترم مراتك و خليك معها محترم طب ازاي اذا كان الاب غبي و مش محترم
عصام : حضرتك عندك حق انا عمري ما شفتك مزعل ماما أبداً و ديماً الابتسامه مكنتش بتفرقها و لا بتشتكي منك
هلال : بس مش معنى كده اني ملاك و عمري مازعلتها.... احنا كنا زوجين زي اي زوجين كنت بزعلها و كانت بتزعلني و كنا بنتخانق وعلى حاجات تافهه وعلى حاجات مش تافهه بس الستات مخلوق ناعم و رقيق الست طيبه جداً مخلوق لطيف في نفس الوقت مخلوق قوي... الست ممكن تتحمل اللي الرجل ما يتحملوش بتعمل حاجات ممكن اي راجل يشوفها تافه جداً بس لو بيعملها مش هيعرف يعملها بتشتغل و بتربي اولادها وبتعمل واجباتها كزوجه و كابنه لأهلها... الرجل الذكي اللي يسمع مراته اكتر حاجه ممكن تحتاجها اي ست زوج يسمعها وقلب يحس بها ولسان يجبر بخاطرها بكلمتين حلوين هتلاقيها أحسن ست في الدنيا كلها و لو جاءلك اليوم وعملت فيها اللي ما يعمل هستحملك و هتشيلك علي دماغها و هتفتكرلك الحلوه و ده ل سبب بسيط و هو انك سمعتها حسيت بها حتى لو مشكله تافهه حسسها ان انت فاهمها اجبر بخاطرها بكلمتين عوضها عن تعب الاولاد وعوضها عن تعب اليوم كله و هنا الست بتبقى عايزه تعمل فيها اراجوز عشان ترضى الراجل ده بأي طريقه مستعده تستحمل الاهل وتستحمل العيال وتستحمل العيشه والمرار اللي ممكن تكون شايفاه عشان خاطر عارفه ان هيجي آخر اليوم زوج هتسمع منه كلمتين حلوين هياخدها في حضنه ويطبطب عليه هل يبقى هي تقابله باهمال وتكشيره بالعكس ده مستنيه الراجل اللي هيجبر بخاطرها و يضيع تعب اليوم كله هتلاقيها في أحلى صوره لبسه احلي لبس و حطه أجمل ريحه و محضراله كل ما لز وطاب حتي لو باقل الامكانيات الحاجات دي ما بيفرقش فيها غنيه او فقيره بس ده طبعا مع الراجل اللي بيفهم اللي اول ما يخش يسأل عليها مش اول ما يخش يبص للعيال يقول لهم امكم طبخت ايه و بعد كده يشتكي
فريده و سالي يسمعون باعجاب و نازلي تتذكر معامله زوجها الطيبة الذي كانت تقابلها بقسوه وجفاء و لكن تخلصت من الفكره سريعاً فهذه لا تدع فرصه و لو صغيره ل ضميرها ان يندم علي قتلها لذلك الشاب الذي ما فعل معها إلا كل خير 💔
سالي : الله عليك يا جدو انت لازم تقعد ما أمير
الجد : ليه بتقولي كده؟
سالي بحزن : امير عصبي و مبيسمعش و لا بيتكلم
ضمها جدها : طب انتي ليه وافقتي عليه بدل عارفه انه صعب كده
سالي : بحبه يا جدو و هو وعدني انه هيتغير و مش هيتعصب و هيتكلم معيا قبل اي ردت فعل لازم يسمع مني الاول
الجد هلال : طيب انتي لاحظتي انه بيتغير ولا لا
سالي : بصراحه حساه بيحاول يتحكم في عصبيته بس بردو متخلصش منها
الجد هلال : و مش هيتخلص منها.. بصي يا سالي كل واحد فينا له طبع ربنا خالقه بيه و لا يمكن هيعرفش يتخلص منه نهائي لان ده جزء من شخصيته بس معني انه بيحاول يبقي بيحبك وانتي بقي لازم تحاولي متعصبهوش أبداً انتي عرفتي طبعه و لو عايزه تكملي معه يبقي تتقبلي عيوبه و تمشي حياتك عليها قبل مميزاته و حاولي ولا امك ولا ابوكي يعرفوا مشكلك غير لما تكوني خلاص مش عارفه تصرفي و لا تدخلي صحبه بيتك نهائي صحبتك برا البيت تقبليها و لو جتلك يبقي و جوزك مش موجود و ممنوع تمدحي اي ست قدامه حتي لو اختك نفسها.. و لا تستقبلي حد في ميعاد رجوعه اي كان السبب الرجل رجع بيته عشان يرتاح و يلاقي مراته بستقبلها مراته ل واحدها مش مراته و صحبتها اللي ليل و نهار مبتفرقهاش و مدخله في خصوصيتهم فهمتي كلامي
سالي : فهمت يا جدو
جاءت اسراء و قدمت العصير بعد مرور وقت واحدث بين افراد العائلة
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___
بقلمى_برنسسN
وصلت الضيوف جلس الجميع بعد الترحيب
هلال : محلاها اللمه و العيله متجمعه و افراد جديده بتكبر العيله ربنا يجمعنا ديماً و تكبر العيله كمان و كمان
الجميع : أمين يآرب
شمس إلى مروان : مروان ابرز فين الأمانه
مروان : موجوده بس انا ممكن اضرب بسبب الحوار ده
مازن : ماتخفش لو اضطرت هخدك تبات عندنا
مروان : عندكم فين ده اساساً الضرب هيكون من عندكم
نظر إلى سلمي و ضحك شركه الضحك مازن وشمس
مازن : ههه متخفش انا هروح اجيب كل حاجه لازم نشوف المفاجأة دي قبل الغداء علشان ناكل بنفس
مروان : ok ربنا يستر موتي علي ايدك انت وخطبتك
مازن : ههه متقطعش وقول ربنا يستر
princessN
ضحك الجميع ذهب مازن و احضر كل شيء الجميع مستعد لرؤايه الفديوا الذي قال عنه مروان بالأمس قام مروان و وضع الاسطونه في المشغل💽 بدأت بالعمل الجميع ينظر باهتمام كبير
🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️
في اول الفديوا صوت مروان خلف الكاميرا و سلمي تجلس تأكل تفاحه
مروان : سلمي قومي ندخل لشذي
سلمي : بلاش هنتطرد مبتحبش حد يدخل المطبخ و هي جوه
مروان : قومي بس مزاجها حلو و مشغله مزيكا
سلمي : ok بس لو قبلتني بغطاء حله في وشي انت حر
مروان : ههه متخفيش انا وركي
سلمي : و الله بقولك في وشي تقولي وركي
مروان : اخلصي بدأت تغني كمان
وقفت سلمي و دخلت المطبخ وخلفها مروان...
شذي تتحرك في المطبخ بسعاده و ترتدي بجاما منزليه و عليها مريلة المطبخ..
ذهبت سلمي وجلست علي الرخامه بجوار الحوض
شذي : خير عايزه ايه؟
سلمي : ولا حاجه هنا طروه قلت اجي اتشمس
ضحكت شذي : هههه لا دمك خفيف طب خالي بالك بقي ل شمس تسعك
ذهبت شذي رفعت صوت المزيكه كانت اغنيه ل صباح و بدات الغناء معها وهي تتنقل بين البوتجاز والثلاجه والحوض بسهوله و مهاره 🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
شذي 🎶 : بيقولولي توبي توبي توبي توبي
بيقولولي توبي توبي توبي توبي
ازاي بس ازاي تتوبي ياعيني ازاي
بيقولولي توبي توبي توبي توبي
بيقولولي توبي توبي توبي توبي
ازاي بس ازاي تتوبي ياعيني ازاي
عاشقه وغلبانه والنبي
عاشقه ومسكينه والنبي
عاشقه وغلبانه والنبي
عاشقه ومسكينه والنبي
مقدرش افوته والنبي
دا انا كل حته في توبي دايبه دايبه دايبه في هوا محبوبي
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
عنيا اه يا عنيا اعمل ايه يا عنيا عنيا اعمل ايه يا عنيا
برنسسN
عايزين يحرموني من الدنيا الحلوه ديه
عنيا اه يا عنيا اعمل ايه يا عنيا عنيا اعمل ايه يا عنيا
عايزين يبعدوني يبعدوني ومش صابرين عليا اه يا عنيا
عاشقه وغلبانه والنبي
عاشقه ومسكينه والنبي
عاشقه وغلبانه والنبي
عاشقه ومسكينه والنبي
مقدرش افوته والنبي
دا انا كل حته في توبي دايبه دايبه دايبه في هوا محبوبي
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
سلمي و شذي 🎶:عيني يا قلبي علينا انا وانت مساكين يا عيني
سلمي 🎶:مبقاش فاضل لينا غير دمعك يا عين يا عيني
عيني يا قلبي علينا انا وانت مساكين يا عيني
مبقاش فاضل لينا غير دمعك يا عين يا عيني
عاشقه وغلبانه والنبي
شذي🎶 :عاشقه وتعبانة والنبي
مقدرش افوته والنبي
دا انا كل حته في توبي دايبه دايبه دايبه في هوا محبوبي
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
سلمي🎶 :ان كان مكتوب علينا نفارق القمر، هنفارق القمر
وان كان حكم القدر الحيره والسهر، نسهر من غير قمر
ان كان مكتوب علينا نفارق القمر، هنفارق القمر
وان كان حكم القدر الحيره والسهر، نسهر من غير قمر
عاشقه وغلبانه والنبي عشقه و مسكينه
شذي🎶: عاشقه وتعبانة عشقه و مسكينه والنبي
مقدرش افوته والنبي
دا انا كل حته في توبي دايبه دايبه دايبه في هوا محبوبي
هنا دخل امير جات الكاميره عليه اشار الى مروان بعدم الحديث🤫 دخل بهدوء علي اطراف اصابه...
ذهب إلى سلمي قبله خدها ومره بهدوء خلف شذي مده يده أخذ قطعه من الكفته ثم صاح بها بصوت عالي
امير : شذاااي
شذي : عاااا أمير صدق انك رخم
ظل يضحك هو و مروان و سلمي
امير : ههه في ايه انا عملت حاجه بس إيه الاكل الجامد ده
شذي بزعل : بس بقي زعلت منك كل شويه تعملها بتخض يا امير
امير : sorre بهزار معاكي... ها قوليلي هاتكلينا ايه النهارده
شذي : شوف بنفسك
بدات فتح الأواني و هو ينظر و لكن تفاجأ و نظره له
امير : هو اللي هناك ده محشي و لا انا غلطان
شذي بضحك : ههههه لا هو بعينه بغبوته محشي كرنب
امير : ههه كرنب ايه قولي كوسه دا عامل كده ليه
مروان من خلف الكاميرا : ماله ماهو زي العسل
princessN
شذي :هههههه اصل مروان اللي عمل المحشي كنت بعمل الفراخ و الكفته وهو قالي هسعدك فظاهر نسا يقطع الكرنب و عمل الورقه بحالها
امير : هههه اعمليلي مكرونه مش واكل البتاع ده خليه ياكله هو
سلمي : ههههه حرام عليك ليه تكسر بخاطره كده طب شجعوا
امير : انتي قعده كده ليه نويتي تتعلمي
نزلت سلمي من علي الرخمه وامسكت هاتفها
سلمي : لا انا مليش في المطبخ انا هروح اشقوطلي مز حلو من الفيس بوك
امير بصوت عالي : مز اااايه
رقضت سلمي بعيداً
سلمي : ههه والله بهزار بهزار إيه مبتهزرش يا رمضان
شذي : هههه لا بيهزار يا شعبان بس مش كده.. البت دي بتشقط فعلاً و مبتهزرش
رقضت سلمي للخرج وهي تقول : والله بهزار منك لله يا شذي هيكولني علقه بسببك
امسك امير شذي من لياقة ملابسها
امير : بت انطقي هي بهزر ولا بجد
شذي : يخربيت المرمطه اللي انا فيها طب بتمسكني كده ليه هو انت ضابط و انا متهمه نحترم بعض شويه عيب دانا اختك بردو
امير : انطقي بدل ما ارزعك الم يظبطك
شذي : لا علي إيه هعترف هي بتهزار بذمتك دي تعرف تشقط دي.. دي هبله دي اللي يبعتلها هاي بتعملوا بلوك علي طول
تركها أمير و سار خارجاً من المطبخ
شذي : ال تشط ال هي شذي دي خيبه داتها واكسه مش زيي انا مدوبهم اتنين
عاد لها امير سريعاً و امسكها بنفس الطريقه
امير : اتنين إيه اللي مدوباهم؟
شذي : يخربيت اللي يهزار معاك في ايه يا عم هو لا شقط ولا هزار ده حتي غلط علينا يا تسيبنا نشقط يا تسبنا نهزار.. تختار ايييه؟
تركه امير و لكن ضربه علي رقبتها من الخلف
امير : هههههه اختار تخلصي بدل ما اخلص عليكي
شذي : ااااه قولنا بلاش غبوه يووووووه
امير : بتقولي إيه
#برنسسN
شذي : و لا حاجه يا كبير بقولك خمس دقائق و الأكل يخلص
امير : طب اخلصي.. لما اروح اشوف بتاعت الشط دي والله يومها ابيض
خرج امير.... شذي : احسن هي تستهل حد يهزار مع ده دي لو فعلاً بتشقط متجيش تقوله اهي هتتعلق احس احسن
مروان خلف الكاميرا : سلام لما اروح اشوف سلمي استخبت فين
هنا انتها الفديو تحت ضحكات الجميع...
الجد هلال : هههه يخربيت عقلكم دانتم مجانين
شمس : ههه لا بجد هموت واعرف امير عمل ايه في سلمي
سلمي بتحسس علي رقبتها من الخلف
سلمي : كل خير.. لا ده خير كتيييير
امير : هههه اتبسطي صح ههه
سلمي : ههه جداً عقبال ما حد يبسطك كده زي ما بتعمل فينا
مالك : بس حلوه حكايه الشقط دي بتشقطي يا سلمي
ضحكت سلمي : هههه بهزار يا رمضان متدوقش دانت اول و اخر شقطه في حياتي و الله ههه
ضحك الجميع.... مها : عسل يا سلمي حلوه اول و اخر شقطه دي بجد دمكم خفيف اللي يشوف ده يقول مشهد في فيلم بس العفويه اللي عندكم احلا من ألف فيلم
مختار ل سلمي : ده اليوم اللي كنتي مستخبيه فيه تحت السرير و أمير قالب البيت بيسال عليكي
سلمي : ههه هو فعلاً كده
رقيه : ههه بس انتي طلتي شقيه اوي
ليلي : وشذي طلعت شطره اوي وقفه في المطبخ و بتتحرك بمنتهي الثقه
شذي بخجل : شكراً يا طنط مش اوي
اياد ينظر لها بسعاده كان يريد ان يتزوجها فوراً لأجل ان يعيش ذالك الشعور و يشاركها أثناء وقوفها بالمطبخ
مها : ازاي مش اوي طبعاً شطره لا و صوتكم جنان
مروان : دا ولا حاجه
أمير : لا كفايه حرم عليك خف شويه
هلال : هههه بس حلوه فكرت التصوير دي في حاجات بتحصل وبننسها انما انكم تصور و توثق ذكريتكم بجد فكره جميله و خالتني اكتشف ان سلمي شقيه جداً صح يا سمو الاميره
سلمي : هههه للاسف قد حدث ما كنت أخشى منه
امير : ههه بتكلمي كده ليه
سلمي : عادي بقي المستور بان و مالك شكله هيكولني علقه انما إيه سخنه خالص... حبيبي انت عمال تبصلي كده ليه و الله كان هزار
حمحم مالك : احممم مفيش حاجة
ثم همس باذنها : مختيش بالك ان امير باسك من خدك في الفديو
سلمي : هههه هو ده اللي بيخاليك تبصلي كده.. مش هتتغير أبداً
مالك : فعلاً عجبك و لا لا
امسكت يده : عجبني طبعاً كلك علي بعضك بتعجبني و هتفضل عجبني
princessN
الجد هلال : احم احنا هنا يا غجر علي رأي الواد مازن راعوا شعور السناجل اللي انا منهم
بعد كلام ومزاح ذهب الجميع لتناول الغداء و مره اليوم
عاد الجميع الي لقاهره استعدات الفتيات و بدات الدراسه كل يوم يذهب مالك مع سلمي و يوصلها و يعود و يصتحبها بعد انتها الدوام الدراسي و بعيدها الي المنزل...
اما اياد ف هو يستغل اي فرصه ل يذهب و يرا شذي
اما أمير ف كان اغلب الوقت يتواصل مع سالي من خلال الهاتف بسبب انشغاله بالعمل و لكن حرص الا يدع عمله ياثر عليه و يهملها يكفيها الألم التي هانت منه أثناء سنوات فراقهم بسبب تهوره الذي يندم عليه في كل دقيقة و كل لحظه...
عاد مازن الي عمله لديه عددت رحلات سوف تجعله يتغيب فتره عن شمس و لكنه وعدها ان يعود قبل موعد الخطبه
البنات ينظمون وقتهم بين الدراسه والحب و التجهيز للخطوبه...
مرت تلك الفتره بسلام و جاء اليوم المنتظر يوم الخطبه داخل أكبر فنادق مصر قاعه كبيره ممتلئه علي اخرها ب المعازيم من اكبر رجال الاعمال و سيدات المجتمع الراقي و شباب وبنات الطبقة المخمليه و بعض افرض الطبقه المتوسطة كزملاء الجامعه و الأقرب و بعض من الموظفين المهمين
كانت شذي تتالق بفستان ازرق طويل من الخلف و قصدر من الإمام ذات اكمام بفتحه صغيره من الامام اما سالي بفستان طويل بالون الدهبي و اكمام طويله مغلق نهائي طبعاً من اختيار أمير
( انا:sorre يا امير بس الجو حر سيب البنت تهوي عن نفسها
امير بحده : انا حر انتي مالك
انا بحرج: لا انا برنسس مش مالك ما علينا مليش دعوه
امير بقرف : بظبط خليكي في شغلك
انا بغيظ: وجع في بطنك 🥺 نرجع ل الروايه أبطال آخر زمن )
الجميع يقومون بتقديم الهدايه و المباركات
في مكان بعيد عن العرسان و العرائس تقف فتاه وشاب هي مي حلمي ابنت رجل اعمال كبير و تحب امير و دائماً ما كانت تسعي لتقرب منه و لكن امير لم يبدالها نفس المشاعر كانت تتطلع إليهم بحقد
و بجوارها حازم لتذكير هذا الشاب الذي يحب سالي
مي بسخريه : مبسوط اهو امير خدها منك داتك خيبه
حازم : ايوه اقعدي كده عيريني ياختي اتلهي علي اساس انك عملتي إيه بقالك سنين بتجري وراه ولا عبرك انتي فكراني اهبل مش عارف
مي بغيظ: هو جت الحربايه دي خدته مني حته عيله لسه بتاخد المصروف تاخد امير مني انا مي حلمي اللي اكبر رجال الاعمال بتتهز من اسمي
حازم بسخرية : و من جسمك كمان.. قدرت عليكي و بعدين بلاش تغلطي فيه سالي تخصني
مي : بعد ايه ماخدها الامير علي الحصان و طار
حازم : لا مطرش هخدها سالي ليا
مي : عندي فكره هتخاليك تأخد سالي وانا أخد امير
حازم : ايه قولي بسرعه
مي : هات ودنك حد يسمع
برنسسN
👂روت له تفاصيل الخطه الخبيثه تحولت ملامحه العابسه للفرح
حازم : حلوه الفكره دي بس يعني ما نعملها في أمير احسن
مي: تؤ تؤ مش سكته و بعدين كده احسن علشان تعرف تنفذ من غير ما حد يشك فيك و يبقي الوجع علي واسع ميبقاش في أمل حد يرجعهم ل بعض
حازم : تمام عندك حق هنفذ امتا
مي : اهدا بس يومين كده و هقولك امتا وفين
حازم : تمام هستنا تليفونك
مى بدلع : سلام دلوقتي بقي علشان محدش ياخد بالخ اننا واقفين مع بعض كتير باااي
ختمت كلامها و هي تغمز له بوقاحه حازم يحدث نفسه : باااي يخربيت غمازتك لو ماكنتش بحب سالي والله ما كنت سبتك بس القلب يا مزه
في مكان اخر نازلي تجلس بجوار اخيها شاكر
نازلي : كل حاجه تمام
شاكر : تمام جداً متقلقيش هنخلص علي طول بس اهدي انتي
نازلي : مش عايزا غلطه يا شاكر الغلطه المرادي بموتك فاهم
شاكر : ماتخفيش كل حاجه تمام
(🥺ايه الناس دي جاين خطوبه بني آدمين ولا جاين حفله ل خطت ابليس ما علينا من الشيطانين دول تعالوا نفرفش شويه 💃🥳)
انتبه الجميع لصوت مروان في الميك🎤
مروان 🎤: انا عاوز اقول لاختي و بنت عمتي واجمل عروسه شذي انك بجد اختي وصحبتي الجدعه اللي كانت دائماً جمبي و معيا في كل وقت فرحنا ولعبنا وكبرنا سوا...انا من الدنيا دي كلها معنديش حد غير شذي و أمير وسلمي و طبعاً اياناس خطبتي بأمن نفسي علشان مضربش
ضحك كل من كان في بالقاعه
مروان : بهديلك الاغنيه دي يا احلاء واحن واجدع اخت في الدنيا
بدات الميوزك الجميع يبتسم ولكن شذي تملأ عيونها الدموع اياد يمسك يدها ويقبلها بحنان بداء مروان بالغناء
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
princessN
مروان 🎤:ااااااااااااه ااااااااه ااااااااه الفرحه اللي انا حاسس بيها لانا قادر اقولها ولا احكيها اختي حببتي وضي عيوني لعرسها بايدي هوديها من يوم ما وعينا علي الدنيا مفرقنش بعضنا ولو ثانيه علي عيني انك تبعدي عني دمعتي مش قادر اخبيها و الفرحه اللي انا حسس بيها لانا قارد اقولها ولا احكيها اختي حببتي و ضي عيوني لعرسها بايدي اوديها من يوم ما وعينا علي الدنيا مفرقنش بعضنا ولا ثانيه علي عيني انك تبعدي عني دمعتي مش قادر اخبيها ااااااااااااه
و هنا مقدرش فعلاً يمسك دمعه وهي كمان سابت ايد اياد ونزلت جريت اترمت في حضنه و هي بتبكي و كمان انضملهم امير و سلمي و هنا ظهر علي الشاشه كبيره صور ليهم وهما بيحضنوا بعض هما الاربعه بنفس الوضع من و هما صغيرين الكل مسح موعه و زادت اصوت المزيكه ورجع مروان يغني تاني
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶 و برقص هو و امير وسلمي وشذي
مروان🎤 :واوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي
سندك ضهرك واوعي تخافي من اي حاجه وهجيبلك حقك لو ضايقك
اوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي سندك ضهرك واوعي تخافي من اي حاجه وهجيبلك حقك لو ضايقك
واوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي
سندك ضهرك واوعي تخافي من اي حاجه وهجيبلك حقك لو ضايقك
اوعي تنسي ان انا حضنك سرك اخوكي سندك ضهرك واوعي تخافي من اي حاجه وهجيبلك حقك لو ضايقك
الفرحه اللي انا حاسس بيها لانا قادر اقولها ولا احكيها اختي حببتي و ضي عيوني لعرسها بايدي بوديها من يوم ما وعينا علي الدنيا مفرقنش بعضنا ولا ثانيه علي عيني انك تبعدي عني دمعتي مش قادر اخبيها و الفرحه اللي انا حسس بيها لانا قارد اقولها ولا احكيها اختي حببتي و ضي عيوني لعرسها بايدي اوديها
و هنا كان الكل بيبكي طلع مالك وضم سلمي و هي بتبكي و سالي مسكت ايد امير وهي بتمسح دموعه بايدها التانيه و اياد و مروان وشذي بيهزروا و مروان عوز يعمل فيه جد ويقوله هضربك لو زعلتها حوال يضرب اياد بس تفدا الضربه ومروان كان هيقع وامير لحقوا واتحولت الدموع الي ضحك و بعد عدت ساعات من الرقص والهزار انتهت الخطوبه
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية روبنزل المغتصبة" اضغط على اسم الرواية