رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثالث والعشرون بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل الثالث والعشرون
:متجوزه انتي بتهزري مش كدا
تالا ببكاء: لا انا فعلاً متجوزه
نادر بلطف : تالا انا كنت بهزر انا مش هقربلك ولا حاجه بلاش كلامك السخيف داه
تالا ببكاء: انا بقول الحقيقه انا متجوزه
نادر بصدمه : متجوزه من مين
تالا بدموع : من عمار
نادر جلس ع الأرض بحسرة وذهول قائلاً : عمار ال هو مفروض عدو لينا
تالا بدموع : صدقني كان غصب عني
نادر بقلة حيله : يعني وافقتي تتجوزي عدوك وانا ال هو ابن عمك ال عملت المستحيل علشان تحبيني ال قولتلك هحميكي بنفسي مقدرتيش حتى تشوفيني بقلبك مره واحده
تالا : لا انت فاهم غلط انا محبتش عمار جوازنا كان غصب عني وعنه
نادر بصراخ : كفايه بقى كفايه روحيله قومي يلا روحيله انا مش همسك فيكي تاني لحد كدا وكفايه
ثم قال بدموع: بس صدقيني مش هتلاقي حد يحبك زي انا ماحبيتك
تالا بدموع: نادر انا اسفه بجد
نادر : اسفه ع اي انا ال غلطان مش انتي بس قوليلي هو في اي مميز عني الناس دي كلها فيها اي مميز عني
وقفت تالا قائله: قولتلك جوازي منه كان غصب
نادر بسخريه : انتي الوحيده ياتالا ال مستحيل حد يغصبك ع حاجه
تالا بدموع : انا لازم امشي
نادر وقف بإحباط ويأس قائلاً: امشي امشي واوعدك انك مش هتشوفي وشي تاني
فجأه يدخل عليهم والده وبيده مسدس
اكرم : كنت عارف اني هلقيكوا هنا
نادر بصدمه : بابا ! انت عرفت اننا هنا ازاي
اكرم وهو يصوب المسدس نحو تالا : رجالتي شافوك وانت بتهرب بيها من المستشفى انا عارف ان حبك ليها عاميك علشان كدا جيت اقتلها بنفسي
تالا بخوف : هتقتلني ياعمو دي اخرتها
اكرم : شوفتي كتير ياتالا ووجودك خطر علينا
تالا بخوف ويدها ترتجفان: بس انا مش هقول اي حاجه عنكوا
اكرم : هتقولي لو اضغط عليكي هتقولي للأسف انتي لازم تموتي زي اخوكي ما مات لأنك بقيتي ف صف اعدائنا
نادر: بابا سيبها متقتلهاش انا عارف انها هترجع لحضننا تاني
نادر : مبقاش ينفع خلاص
ثم صوب المسدس نحوها وضغط ع الزناد
احتضنها نادر بسرعه وتلقى الضربة بدلاً عنها
تالا بصراخ : نادر
قال وهو يلتقط أنفاسه الأخيره : حياتي مبقاش ليها لازمه روحي انتي كملي حياتك يمكن تلاقي فعلاً ال يسعدك بس خليكي متأكده ان محدش هيحبك زي انا ماحبيتك
ثم سقط ع الأرض
أكرم بصياح وصدمه : نادر ابني
نادر نظر لتالا وهو يلتقط أنفاسه قائلاً : اهربي يلا
اقبل أكرم ناحية نادر وحمله بين ذراعيه قائلاً ببكاء : نادر حبيبي ليه عملت كدا
ثم نظر لتالا قائلاً: انتي السبب انتي ال قتلتي ابني
بدأت تالا بالرجوع للخلف لم تجد مفر سوا الهروب فتركتهم وركضت
ظلت تركض ف الشوارع حافية القدمين ودتبكي بشده
فجأه يراها عمار الذي خرج بحثاً عنها
نزل من سيارته بسرعه
تالا حينما رآته ركضت نحوه واحتضنته بشده وهي تبكي
عمار وهو يحتضنها : اطمني انتي معايا متخفيش
_________
ف الفيلا
عمار : هتفضلي حابسه نفسك ف الأوضه كتير ولا اي
تالا لم تجيب
عمار : كل حاجه انتهت خلاص وعمك اتقدم للعداله بتهمة قتل ابنه
تالا بدموع وهي تنظر ليدها برجفة : اتقتل وهو بين ايديا انا ال كان مفروض اموت مكانه مش هو
عمار بحده : تاني ياتالا نفس الكلام تاني قولتلك دول ناس مش كويسه واحمدي ربنا انه انقذك منهم واديهم بياخدوا جذاتهم
تالا بدموع : قالي مش هلاقي حد يحبني زي ماهو حبني
عمار تمالك اعصابه ثم اقترب منها واحتضنها قائلاً : هو محبكيش ياتالا الحب يعني آمان مش خوف لو بتدوري ع الحب ال بجد افتحي قلبك ليا
تالا بشرود : تفتكر في حب حقيقي
عمار : ايوا فيه جربي مش هتخسري حاجه
تالا بدموع : ازاي مش هخسر حاجه وانا كل حد بيمر ف حياتي بياخد حته من روحي ويمشي انا اتهلكت خلاص
عمار رتب على كتفيها بلطف قائلاً : مفيش حزن تاني اطمني طول مانتي معايا
____________
"ف احد الكافيهات"
فارس : اهو حقك جالك لحد عندك واكرم اترمى ف السجن وابنه مات بإيده
عمار بملامح حاده : مش حقي كله لسه في انتقام بيني وبين حد
فارس : تالا مش كدا
عمار أخذ رشفة من الكأس الذي أمامه قائلاً
: بالظبط
فارس بسخريه: مش هتقدر
عمار : ليه مش هقدر
فارس : علشان انت بتحبها بجد
عمار بثقه : كنت بحبها
فارس : ودلوقتي
عمار : مش شايف قدامي الا الأنتقام وبس
فارس : طب تاخد فيها كام وتسبهاالي
وقف عمار بغضب وأمسك به من قميصه قائلاً: انت اتجننت اي ال انت بتقوله داه
فارس ازاح يده بضحك قائلاً: اهدى اهدى دانا بوريك انك مبتحبهاش
عمار بحده : قولتلك مبحبهاش
فارس بسخرية : لا ماهو واضح اوي
عمار: يووه بقى طب اقولك تيجي نتراهن
فارس اخرج ورقة من جيبه ووضعها ع الطاوله قائلاً: حلو الكلام بس المرادي الرهان ع كبير
____________
بعد مرور بضعة ايام
تالا وهي تداعب سما : شايف يايزن سما كبرت شويه ازاي
يزن بإبتسامه : عيونها شبه عيون القطه
تالا بضحك: اه عيونها خضره
ثم قالت بصدمه : هو انت بتتكلم
يزن اغلق باب الغرفه واقترب منها قائلاً: ممكن متقوليش لحد
تالا وضعت سما ع السرير واحتضنته قائله : يااه وحشني صوتك اوي يايزن دا بابا هيفرح جداً
يزن : انا مش عاوز حد يعرف حاجه
تالا بتعجب: ليه ياحبيبي بتقول كدا
يزن : علشان انا عارف ان انا لو خفيت انتي هتمشي وانا مش عايزك تمشي
تالا : بس انا لازم امشي دا مش مكاني يايزن
يزن احتضنها بدموع قائلاً: لا انا مش عايزك تمشي لو مشيتي انا هتعب تاني وهموت نفسي
تالا : اخص عليك يايزن متقولش كدا
يزن : طب خلاص متسبنيش انتي وسما انا اتعودت ع وجدكوا اوي
تالا احتضنته بتنهيده
فجأه يدخل عمار قائلاً
:بقالكوا ساعه ف الأوضه مع بعض مش ناويين تخرجوا ولا اي
تالا بإرتباك : خارجين اهو ياعمار بيه
عمار اقترب قائلاً بلطف : مش قولنا بلاش بيه دي وتقوليلي عمار ع طول
تالا : يعني انا بحترمك مش عاجبك
عمار : هو انتي متعرفيش تردي زي الناس خالص لازم تطولي لسانك ف الكلام
تالا : تقصد ان لساني طويل يعني
عمار : لا مقصدش حاجه خالص مش وقت خناق تعالي يلا علشان بنتناقش ف حفلة عيد ميلاد يزن
تالا بفرح : اي دا بجد في حفله
عمار : ايوا انتي ناسيه ان يزن كمل 7سنين خلاص
تالا بفرح احتضنة يزن قائله: الصغنن كبر سنه كل سنه وانت طيب ياحبيبي
ثم نظرت لعمار قائله: خلاص الترتيبات كلها عليا
عمار : لا مش هينفع
تالا بتعجب : ليه مينفعش
عمار بضحك: علشان انا بقولك عندنا حفله مش عايزين نولع ف البيت انتي تخصص مصايب بس
تالا دفعته بيدها قائله : بايخه جدا
عمار بضحك: هي كدا الحقيقه دايما بتوجع
يزن ضحك ايضا ً
تالا : ياسلام يعني بقيت مضحكه انا دلوقتي طيب ابقوا شوفوا مين هيجهز للحفله
__________
يوم الحفله
عمار في غرفته يرتدي ملابسه
باب غرفته يدق
عمار بعفويه : تعالي ياتالا
دخلت نرمين قائله : انا نرمين
عمار بضيق: عايزه اي
اغلقت الباب ودخلت قائله : عايزه اتكلم معاك
عمار وهو يرتب شعره : اتكلمي
نرمين : انت هتفضل عامل مش شايفني كتير دانت حتى مش طايق وجودي
عمار : فعلاً عندك حق ياريت تمشي بقى
نرمين اقتربت قائله : عمار انا لسه بحبك
عمار بضحكه سخريه : بتحبيني ! تصدقي اني اتفاجئت
نرمين : انا بجد مقدرتش انساك
ثم بدأت تقترب منه اكثر
دفعها بعيداً حتى سقطت ع الأرض
عمار: اطلعي بره ومتكلميش معايا تاني
نرمين وقفت بألم قائله : دا كله علشان تالا مش كدا انت بتحبها
عمار : اه بحبها
نرمين بتعجب: بتحبها بعد ال عملته فيك طب دانا معملتش نص ال هي عملته حتى ليه مش عايز تسامحني زيها
عمار : ملكيش دعوه دي حياتي وانا حر
ثم تركها ونزل لأسفل
نرمين بوعيد: مااشي ياعمار انا هخلصك من تالا دي خالص
____بقلم ملك محمد_____
تالا في غرفتها
قالت وهي تلف حول نفسها: اي رأيك ف الفستان ياطنط فريده
فريده : زي القمر ياحبيبتي ربنا يحميكي
تالا : هنزل انا بقى خدي بالك من سما
فريده : روحي واتبسطي واطمني سما ف عنيا
ابتسمت تالا وخرجت من الغرفه متجهه لأسفل ذهبت أنظار الجميع نحوها وهي تنزل من على الدرج
احد المدعويين صفر قائلاً: مين الجامده دي
الشاب الذي بجانبه : عمار بيه دايما اختياراته عاليه اوي
عمار كان يقف خلفهم ضغط على الكأس الذي بيده حتى كسر
الشابان شعرا بالخوف فتركوه وابتعدوا بسرعه
عمار لأحد الخدم : تعالى نضف القزاز داه
ثم اخذ منشفه ومسح يده وذهب نحو تالا
عمار : اي ال انتي لابساه داه
تالا بتعجب: ماله! وبعدين مانت ال جايبه
عمار بغضب : مانا مكنتش اعرف انه هيبقى حلو عليكي كدا
تالا بتعجب : هو مفروض يبقى وحش يعني ولا اي
عمار : اه مفروض محدش يشوفك حلوه غيري
تالا بتعجب : للدرجادي مدايق مني
عمار : يعني ميمشيش معاكي اني بغير عليكي
تالا بخجل : وبتغير عليا ليه بقى
عمار : يمكن علشان مراتي مثلاً
تالا : شش وطي صوتك الناس تسمع
عمار : تحبي اقول للكل دلوقتي
تالا : لا طبعاً انت مجنون
فجأه يقترب حسين منهم قائلاً وهو يمد يده لعمار
: كل سنه ويزين بخير ياعمار بيه
عمار : تسلم ياحسين
حسين مد يده ليسلم على تالا أيضاً لكن عمار سبقها ووضع يده في يدهِ قائلاً
: ماانا قايلك مش دي ياحسين مش دي
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية