رواية طفلتي العنيدة الفصل الخامس والعشرون بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة الفصل الخامس والعشرون
مي بضحك: يا يوووسف بقى اتاخرت اووي المحاضرة هتفوتني
يوسف بعبوس وهو يقترب منها:سيبك انتي المحاضرات دي مش هتنفع انا بعد الجواز يا حبيبتي هديكي محاضرات زي مانتي عايزة
ليقطع تلك اللحظة الرومانسية صوت روز من خلفهم وهي تردف بسخرية:يا حوونين
يوسف بغضب وغيظ وهو يلتفت لها:هو انتي يا بومة ايه اللي جايبك في وقت زي دا يا حشرية انتي
روز بابتسامة مستفزة:جاية اتفرج حد ليه شوق في حاجة
كاد يوسف ان ينفجر بها لولا مي التي سحبته من يده للاسفل وهي تردف بضحك:خلاص بقى انتو الاتنين هتأخر على المحاضرة بسببكم يلا يا يوسف
...........................😀..........................
استيقظ ادم ونهض من على فراشه واخذ حمامه وخرج ليلاحظ وجود رسالة من نادر فتح الرسالة وتغيرت ملامحه الى الحزن والدهشة وهو ينظر الى الهاتف ولم يلاحظ دخول كلا من نانسي وروز وجاك الى الغرفة
نانسي بتعجب وهي ترى تعابير وجهه:ادم مالك
جاك بقلق وهو يراه ينظر الى الهاتف بيده هكذا:ادددم انت يابني مالك
ادم بعدم استيعاب:نادر هيسافر تاني
جاك باستغراب:يسافر تاني فين
ادم وهو يريهم الرسالة التي ارسلها نادر:بعتلي الرسالة دي من شوية طيارته بعد ساعتين
جاك وهو يقرئ الرسالة:ادم انا اسف يا صاحبي على اللي هقوله دا بس انا مضطر اسافر هرجع لندن تاني في الحالتين مفيش فرق عارف انك زعلان وهتقولي اني اناني عشان حتى محضرش فرحك او اودعك بس صدقني انا تعبان اووي ولو فضلت همومي هتزيد وهتعب اكتر الف مبروك يا صاحبي فرحان عشانك اوي واخيرا هتتجوز الانسانة اللي بتحبها ودخلت قلبك وصل سلامي للكل بتمنالك السعادة في حياتك الجاية انت وجاك وشكرا على كل حاجة عملتهالي
ادم وهو يتنهد بضيق:هو ازاي يقرر القرار دا من دماغه كدا
روز بتذكر:يمكن عشان ليلى
جاك بعدم فهم:وايه دخل ليلى
روز بحزن:اصل نادر بيحب ليلى واعترفلها بدا وطلب منها الجواز بس هي رفضت
جاك بتنهيدة:يعني عشان مابتحبوش
روز بمقاطعة:لا هي بتحبه وبتحبه اووي كمان بس كانت مجبورة انها ترفض في الوقت دا
جاك بعدم فهم:ازاي دا
روز:كله من الحرباية اخته راحتلها و*****
وقصت لهم روز كل شيئ حدث لليلى وتهديد ناريمان لها ورفضها لطلب الزواج من نادر
نانسي بتفكير:يعني انتو مش عايزين نادر يسافر صح
ادم بسخرية:اسم الله عليكي اومال احنا بنقول ايه من الصبح
نانسي بخبث:تدفعه كام
جاك بحنق:اسفوخس عليكي مادية حقيرة دي خطيبتي مبتعملش كدا
روز بابتسامة بلهاء:حبيبي
جاك بتكملة:بتسرقني على طول
ادم بغمزة: لو عندك فكرة قوليها واللي تطلبيه هيتنفذ يا معلمة
نانسي بضحكة خبيثة:تسلم يا سيد المعلمين اسمعه بقى طالما ليلى اللي خلته يمشي ف هي كمان اللي هتخليه يرجع
روز بعدم فهم:ازااي دا
نانسي بمكر:فتحو ودانكم وانتبهولي كويس عشان عندنا خطة توفيق راسين في الحلال ههههههه
............................💓........................
كل شيئ الا الفراق ف ماتسبنيش وانا مشتاق💔😓
في المطار كان نادر يجلس ينتظر طائرته كي يعود الى لندن هو وتلك الحيه اخته ناريمان مودع تلك البلد التي سببت له الكثير من الاحزان والالام
ناريمان بدلع:نادر انا هروح الحمام دقيقتين وارجع ماشي
نادر بهدوء:ماشي بس بسرعة عشان ميعاد الطيارة
ناريمان: اوكي
نادر وهو يحدث نفسه بشرود:كان نفسي اشوفها مرة اخيرة قبل ما امشي كان نفسي اودعها واقولها اني سايب قلبي معاها وماشي بس مش قادر اكمل من غيرها بقيت بشوفها في كل حتة صوتها ابتسامتها كلامها هيفضله في بالي دايما
ليقاطع تفكيره وشروده هذا صوت جعل قلبه يدق بسرعة كبيرة صوت يعرفه جيدا التفت الى مصدر الصوت بصدمة وعدم تصديق وهو يرى ليلى تفف تنظر له بدموع اقترب منها ببطئ غير مصدقا انها امامه الان
نادر بصدمة:ليلى انتي ا
لتقاطعه ليلى وهي تندفع الى احضانه بقوة ودموع:متمشيش وتسيبني يا نادر
نادر بألم وهو يبعدها عن احضانه:انا ان كان عليا مش عايز ابعد واسيبك ابدا بس انتي اللي عايزة دا وانا من غيرك مش هقدر
ليلى بنفي وبكاء:لااا مكنش بأرادتي مكنتش عايزاك تبعد عني انا ا انا كنت مجبورة
نادر وهو يمسح دموعها بحنان:شششش خلاص اهدي كدا وفهميني فيه ايه
ليلى وهي تهمس له بدموع:انا ماكنتش عايزاك تبعد عني كنت مجبورة على دا والسبب في كل دا البني ادمة دي اللي بتسمي نفسها اختك
انهت جملتها وهي تشير الى ناريمان التي اتت من المرحاض للتو وانصدمت برؤية ليلى بجوار نادر في المطار
نادر بتشوش:ازاي يعني مش فاهم
ليلى بهدوء:هقولك عشان ماكونش بكدب عليك من الاول اختك جتلي البيت و***** وقصت عليه كل شيئ حدث معها من البداية
واكملت حديثها وهي تنظر لناريمان:ودا كل اللي حصل
ناريمان بأرتباك وتلعثم:ل لااا م معملتش كدا دي واحدة كدابة اصلا هتصدق واحدة جرسونة زي دي لا نعرفلها اصل ولا فصل اكيد كداب اااه
صرخت ناريمان بشدة عندما صفعها نادر صفعة قوية وهو ينظر لها بغضب وحزن من فعلتها هذه:اخرررسي بقى وكفاية كدب لحد هنا وكفاية انتي ايه يا شيخة نفس العينة انتي وناهد هانم بعد ما وثقت فيكي وقولت انك اختي الوحيدة اللي بقيالي تروحي تعملي حيل ومؤامرات من ورايا عشان تبعدي الانسانة الوحيدة اللي حبتني بجد في وسط كل قرفك وعكك انتي وناهد هانم عايزة تموتيني بالحيا انا عمري ما شوفت ولا هشوف حد زيك بيتمنى الشر لاخواته كدا ليه ليييه هو انا اذيتك في حاجة يا اختي عشان تعملي معايا كدا لييه
ناريمان ببكاء:نادر اسمعني ا انا اسفة خلاص سامحني انا كنت عايزة مصلحتك
نادر بتحذير:اسكتي خالص مش عايز اسمع صوتك واحسنلك تروحي زي الشاطرة وتركبي الطيارة وتسافري ومشوفش وشك تاني
ناريمان ببكاء:طب وانت مش هتيجي معايا هتهون عليك اختك يا نادر هتسيبني اسافر لوحدي
نادر بحزن:وهو انا كنت هنت عليكي لما عملتي فيا كدا مفكرتيش فيا انا مش زيك لأنك متهونيش ابدا عليا والا مكنتيش واقفة قدامي دلوقتي وكنتي في السجن لكن انا بديكي حياة جديدة ودلوقتي وقبل ما اغير رأيي امشي من قدامي وروحي اركبي الطيارة وأبدئي حياتك من جديد حياة جديدة ونضيفة بعيد عن اي حاجة وحشة
ناريمان وهي تمسح دموعها:حاضر همشي واسيبك يا اخويا اتمنى انك تلاقي السعادة مع اللي اخترتها انا اسفة اووي وحاول تسامحني
انهت جملتها وسحبت حقيبة السفر الخاصة بها واتجهت حيث طائرتها لتذهب الى حياتها الجديدة
نادر وهو يمسك يد ليلى بحب:يلا
ليلى بحب:يلا
ليخرجه من المطار متشابكين الايدي ليجده كلا من ادم ونانسي وجاك وروز ينتظرونهم بالخارج
جاك بمرح:والله وعملوها الرجالة ورفعه راس مصر بلدنا كفارة يا جدع
نادر بتعجب:انتو بتعمله ايه هنا كلكم
ادم بسخرية:جايين نودعك ياللي مبتسألش في حد انت
نادر بتبرير:ادم انا
ليقاطعه ادم وهو يحتضنه بحب اخوي
ثم اتجه الى السيارة وركب بها وهو يردف بجدية:نادر تعالى معايا هنروح مشوار مهم انا وانت وجاك والبنات
نادر بتساؤل وهو يركب بجانبه:على فين
ادم بابتسامة:على المول
نادر باستغراب:على المول ليه
ادم بهدوء:هنجيب شوية حاجات كدا
...........................💜..........................
اما في سيارة الفتيات
كانت نانسي تبتسم بشرود وهي تتذكر فكرتها لتجمع بين نادر وليلى
فلاااااااش باااااااااك
روز بهدوء:الو يا ليلى فينك
ليلى بحزن وتعجب:انا في البيت يا روز ليه فيه حاجة
روز بسرعة:تمام تمام هجيلك انا ونانسي دلوقتي عشان عايزينك في حاجة مهمة
ليلى باستغراب:خلاص ماشي
وبعد قليلا من الوقت كانه روز ونانسي يجلسون امام ليلى في منزلها
روز بهدوء:ليلى نادر هيسافر
ليلى بدهشة:ايه هيسافر
روز بتكملة:ايوة هيرجع لندن وطيارته بعد ساعة يا ليلى وانتي الوحيدة اللي تقدري تمنعيه ليلى نادر بيحبك بجد ومستعد يعمل اي حاجة عشانك ماتسيبيهوش يسافر ولو سافر محدش منكم هيكون مرتاح بالعكس هتتعذبه اكتر
ليلى ببكاء:طب اعمل ايه انتي عارفة اني بعدت عنه بسبب خوفي على اختي انا مقدرش اكون انانية واخاطر بحياة حد من عيلتي غصب عني
روز وهي تحتضنها بحنان:انا عارفة يا حبيبتي وان كان على امك واختك متقلقيش محدش هيقدر ييجي جنبهم هما في امان دلوقتي بس نصيحة مني لو بتحبي نادر بجد متخليهوش يضيع منك
ليلى وهي تمسح دموعها: معاكي حق بس همنعه ازاي يسافر
روز وهي تنهض من مكانها بسرعة:تعالي معايا انا عارفة هو في مطار ايه يلا
بااااااك
نانسي بتساؤل وهي تفيق من شرودها:بت يا روز اتصلي بمي كدا شوفيها وصلت قبلنا ولا لسة
روز بضحك:ماظنش انها وصلت قبلنا تلاقي سي روميو ماصدق ينفرد بالبت ومع ذلك لازم اقطع عليهم اللحظة
اخرجت روز هاتفها وقامت بالاتصال بمي وفتحت المكبر ثواني واتاها الرد
مي على الناحية الاخرى:الو
روز بمرح:الو يا ميمو اتمنى اني ماكونش قطعت عليكي اللحظة ولا حاجة
يوسف بغيظ:روز الفصيلة بقى اغيرلك الكالون تطلعيلي من التليفون بطلي بقى ازعاج
روز ببرائة:انا بزعجكم الحق عليا بطمن عليكم واشوفكم وصلته المول قبلينا ولا لسة
مي بضحك:احنا خلاص قربنا نوصونانسي
روز بابتسامة مرحة:خلاص ماشي نتقابل هناك بقى يلا تيكير
اغلقت روز معها الخط وضحكه بشدة هي ونانسي
بعد قليل وصله جميعهم الى المول ونزله من السيارات واتجهه للداخل وكان مي ويوسف بأنتظارهم في مطعم المول ذهبه جميعهم الى المطعم وتناوله الغداء وبعدها اخذ كل واحد حبيبته واتجه الى اقسام معينة كي يشتره كل ما ينقصهم
عند ادم ونانسي
نانسي بسعادة وهي تسحب ادم من يده لاحدى المحلات:الله يا ادم الاكسسوارات هنا حلوة اووي بليز تعالى معايا يلا بقى
ادم بضحك:طب اهدي على مهلك هنقع الله
وظله يتجولون في المول وسط سعادة نانسي وفرحة ادم لسعادتها وهو يشتري لها جميع الاشياء التي تحبها
عند يوسف ومي
مي بابتسامة وهي تشير لاحدى البلوزات في المحل:ايه رأيك في دي يا يوسف
يوسف بحب:اي حاجة هتلبسها اميرتي هتطلع حلوة وزي القمر اكيد
مي بخجل:يوووسف
يوسف بضحك: عيوونه
عند جاك وروز
جاك بزهق:بقالنا ساعة بنلف على المحلات ومفيش حاجة عاجبة الاستاذة خاالص
روز بابتسامة مستفزة: لا عشان انا مبتعجبنيش اي حاجة والسلام ذوقي صعب وبجيب الحاجة اللي على مزاجي
جاك بنفاذ صبر:الصبر من عندك يار
ليقاطع حديثه اصطدامه في فتاة ما
جاك بأسف:سوري يا انسة مشوفتكيش
الفتاة بدهشة وهي تحتضنه بجرأة:ايه دا مش معقول جااك
روز وهي تنظر لجاك بشر وتوعد:ليلتك سودة انت وهي يابن الحديدي
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية طفلتي العنيدة" اضغط على اسم الرواية