رواية اسيرة الصاوي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم سجدة جمال
رواية اسيرة الصاوي الفصل السادس والعشرون 26
وقفنا البارت اللي فات لما سيدرا سلمت ع بابها واخوها
ف صباح يوم جديد مليئ بالاحداث يستيقظ بطلنا سليم بكل نشاط وحيوية
سليم: هااااخ واخيرا هربيكي ي سيدرا الكلب (مسكين مايعرفش ان هي اللي هتربية بس الصبر 😂)
علي: اي ي بوس شايفك يعني قايم بنشاط ع كل مره
سليم بحماس: ايوا ي بني اومال اي دا اليوم دا لازم يتوثق
علي بضحك: امم اما نشوف اي ياتره اللي هيحصل
سليم بعدم اهتمام: اممم بس ي بابا ويلا اجهز عشان نروح البيت عندي الاول نجيب بابا وماما وبعدين نيجي لسيدرا
عند سيدرا
سيدرا: يماماااااااع
الام بزهق: اي ي كلب البحر وطي صوتك اخوكي نايم جوااا وبتنادي لي هاا
سيدرا: فكك بس قولتيلي ان مراد نايم ها صح
الام بعدم راحة: هاا اه صح لي ف حاجه اوعي تعملي لي حاجه او تصحية كفايا جاي من السفر تعبان
سيدرا بشر: لا ماتخديش ف بالك دا هو امبارح خد اللاب ونسي يجيبو ف هدخل اخدو واطلع ع السريع
الام: مع اني مش مستريحالك بس تمم
دخلت سيدرا اوضة مراد بكل خفة وسرعة وابتسمت بخبث وهوب واحد اتنين تلاته: مرااااااد قوم ف حريقة البيت بيوللععععو
مراد بفزع: حريقة لا مش عايز اموت يلا نجررري بسرعه يلااا وبعدين عرف انو مقلب من مقالب كلب البحر وقال: اه ي حيوانه وربي منا سيبك هه
سيدرا حرفيا مش قادره تقف ع رجليها بسبب الضحك: ههههه همووت شكلك مسخرة ولا حته مش عايز اموتتت دي فصلتني ضحك مش قادره ههههههه
مراد بضحكة مكتومه: تعاليلي ي عنياا وهوب نزل يزغزغ فيها لان دي نقطة ضعف سيدرا ههن
سيدرا بنفس متقطع: خلااااص مش قااا هههه قادرة هموتت هههههو
مراد بخبث اشد: هو كدا حاجه اصبري خدي دي كمان ونزل يزغزغ تاني
سيدرا: يمااا ههههه خلاااص بقاا هههههههه ي بني مش قادره هههههه خلاص مش هعمل كدا تاني هههههه 😂
مراد براحه: تعملي ولا متعمليش دا هيكون عقابك ي سيدرا الكلب.
سيدرا بضحك: هههه بس ي بابا وطلعت تجري ع برا
الام: مش نا قولتلك مش تصحية لانو تعبان ي بنتي انتي هيجرالك حاجه لو قولتي طيب(جملة امي 😂)
سيدرا بتمثيل: يعني نتو كدا مابتقروش بنعمة اصلا بيت كئيب ونا اللي بفرفشكو اهئ اهئ
مراد من ع باب الاوضه: هااايل ي فنان تنفعي تمثلي
سيدرا بفخر: منا عارفه مش محتاجه تقولي
مراد بسخرية: حسبي بس جناحتك الي نتي فرشاهم دم يقوعو
الام بمقاطعة: لا ي سيدرا تعالي معيا المطبخ لان ف ضيوف جاين باليل وغمزت لمراد
سيدرا ببعض الفضول: مين دول اللي افتكركو ي نااس
الام: بت اتلمي ومش لازم تعرفي مين ولا انجري قدامي
فلاش باك
سليم خبط ع باب سيدرا بس اللي كانو موجودين الام والاب ومراد وهي كانت برا
الام: تعالي اتفضل ي بني خير في حاجه ولا ايه
سليم: لا ي امي بس نا جاي للموضوع اللي كنا ف قبل كدا
الاب و مراد باستغراب: مين دا وموضوع اي
الام حكتلهم ع كل حاجه وهما بوخوها عشان مش قالت بس كانت بترن ومش حد بيرد وكدا يعني 😂
الاب: يعني نتا يبني بتحبها فعلا ولا كلام وخلاص
سليم بضحك: يعني نا يحج لو بقول كلام وخلاص كنت ازعقلها ع البناطيل واتخانق معاها واتقدم واترفض واتقدم تاني هاا
الاب بضحك:طالما عملت وقولت كدا يبقي نا متاكد مليون ف الميه ان بنتي عنيده وبتعمل كدا
يلا ع خير بي عايزك ي ام سيدرا مش تقوليلها انهم جاين قولي بس ضيوف وخلاص
الام: طيب ي حاج
اند فلاش باك
عند سليم
سليم: بابا ماما تعالو عوزكم ثواني
الاب والام: خير ي حبيبي
سليم: نا عايز اتقدم لسيدرا
الاب: مش نتا اتقدم مره ي بني
سليم: دا حصل حاجات كتيره هبقا اقولكو عليها ف الطريق بس يلا البسو وقولو لي سيا تلبس هيا كمان
الاب والام بقله حيله: ماشي ي بني
وف الطريق سليم حكي كل اللي حصل
الاب بضحك: دي هتعلمك الادب ي بني من اول وجديد (عندك حق والله ي حج 😂)
سليم: ماتخوفنيش منها دي لو دماغها اشتغلت بتودي ف داهية
ف المساء وصل سليم هو وعائلتو وعلي وسيا كانو وراهم بالعربية التانيه
سليم خبط
الام: حاضر جايه اهو ي اهلا وسهلا اتفضلو اتفضلو
ام سليم: ازيك ي ام سيدرا عامله اي
هناء: الحمدلله يحبيبتي نتي عامله اي
سحر: الحمدلله
الام: دايما ازيك ي سيا عامله اي
سيا بكثوف: الحمدلله ي طنط اخبار حضرتك اي
هناء: كويسه ي بنتي
وهناك كان من اول ما شاف سيا اعجب بيها وهو طبعا مراد
لبس سيا (كان عبارة عن چيبه بلسية سمرا عليها بلوزه هاڤان اللي هو الجملي دا ي بنات وكوتشي اسود وطرحة مشجرة فيها ورد ولون البلوزة )
وهناك قصة حب جديدة ي بشرر
الام: ثواني هنادي سيدرا وجايه
وسيدرا طلعت وكانت مرتدية(بنطلون اسود ع بلوزه بيضة و طرحه فيها اللونين)
سليم طبعا زي كل مره بيتعصب بس بيستحلف ليها
سيدرا بشهقة: اي دا نتو جيتو تاني
الام ضربتها ف كتفها وبرقت ليها
سيدرا بحرج: ق قصدي نورتو اهلا ي طنط اهلا ي عمو ازيك ي سوسو
سيا: تمم يقمر
يتبع الفصل السابع والعشرون 27 اضغط هنا
- فهرس جميع فصول الرواية عبر الرابط "رواية اسيرة الصاوي" اضغط علي اسم الرواية