Ads by Google X

رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ام ريماس صلاح

الصفحة الرئيسية

   رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل السادس والعشرون بقلم ام ريماس صلاح

 رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل السادس والعشرون

في الشركه
وصلت رضوى مباشرا وراء حسام.
رضوى: قابلت في وشها واحده والظاهر ان دى سكرتيره.
رضوى: لوسمحتى عايزه اقابل حسام.
السكرتيره: حسام بيه معاكى ميعاد سابق حضرتك.
رضوى: لا.
السكرتيره: اسفه مش هينفع سيبي اسمك وتلفونك واحنا هنحدد مع حضرتك ميعاد مناسب.
رضوى: ميعاد ايه قوليله رضوى هقابله بميعاد كمان..
السكرتيره: اتفضلى حضرتك روحى مينفعش كده.
رضوى: انتى متعرفيش انا مين.
السكرتيره: لا والله معرفش ومش

عايزه اعرف كل اللي بيجوا هنا ناس

مهمه ومحدش يقدر يدخل لحد من المديرين والمسؤلين هنا الا بميعاد فهمانى.

رضوى: اتغاظت من البنت السكرتيره اوى رضوى: انا مراته محتاجه ازن عشان ادخل عند جوزى.
السكرتيره: برقت عينيها ايه.
رضوى: ذي مسمعتى.
السكرتيره: بس حسام بيه مش متجوز..
رضوى: اتفضلي اساليه لو سمحتي بقا فين المكتب بتاعه.
السكرتيره: لسه هترد يجى عمر
عمر: فيه ايه.
رضوى: عايزه اقابل حسام.
عمر: مين حضرتك.
رضوى: انا رضوى قول له رضوى.
عمر: افتكر لما سمع عمه بيتكلم في التلفون وبيقول اهدى يارضوى انا جاي حالا.
عمر: اتفضلي معايا وبص للسكرتيره روحى انتى شوفي شغلك.

السكرتيره: حاضر يافندم وتبص في رضوى باستغراب وتعدى لسه مش مقتنعه
رضوى: تمشي مع عمر يدخل مكتبه
عمر: اتفضلي.
رضوى: تدخل معاه تقعد اول متقعد تلمح الاسم اللي حاطه عمر علي المكتب الخاص بيه عمر ايمن الشرقاوى تعرف ان ده ابن اخو حسام.
عمر: ممكن اعرف انتى مين بالظبط وايه علاقتك بحسام عمى انا سمعتك بتقولى للسكرتيره انك مراته اكيد ده كلام طبعا مش حقيقي.
رضوى: متردش.
عمر: اكيد مش حقيقي توقعت اكيد طبعا عمى مش هيتجوز واحنا منعرفش ولا ايه.
رضوى: لوسمحت انا مش جايه اتكلم انا جايه اقابل حسام قامت وقفت ولا اروح.
عمر: مش قبل معرف انتى مين بالظبط وايه علاقتك بعمى.
رضوى: معنديش رد ليك تقدرتساله
عمر: انا فهمت خلاص اتفضلي مكتب علي يمينك اول باب.
رضوى: ترفع حاجبيها فهمت ايه حضرتك.
عمر: يشير بايده اتفضلي
رضوى: تمشى متعصبه من عنده.
رضوى: توصل مكتب حسام اللي

اتفاجا اول مدخلت عليه واستغرب في نفس الوقت انتى ايه جابك هنا.
رضوى:جيالك يعنى هيكون ايه جابنى هنا.
حسام:احنا مش لسه كنا سواء.
رضوى:انا جايه اقولك انا اسفه.
حسام:يلف بالكرسي ويسند راسه

للوراء دايما تغلطى وتقولى انا اسفه.
رضوى:تروح ناحيته انا عارفه انى غلطت في حقك كتير بس انا جايه اقولك.
حسام:تقولى ايه.
رضوى:مترردده مش هينفع هنا تعاله نخرج اي حته.
حسام:وقف قصادها لا قولى عايزه ايه انتى هتقولى حاجه تعصبنى ولا ايه.
.......
........
عند ايمن.
ام عمر: طلعت عنده وبتكلمه مالك فيه ايه.
ايمن: حضري هدومكم ماشين الغابه.
ام عمر: نعم انا مش ماشيه حته.
ايمن: انتى بتقولى ايه ياسهام ومن امتى بتعترضى علي كلامى.
ام عمر: من دلوقتي ياايمن لازم اعرف انت مصمم نمشى ليه هناك ماحنا قاعدين في بيتنا اهو ومرتاحين لزمتها ايه تبهدلنا وتبهدل الاولاد معاك.
ايمن: اسمعى الكلام في خلال ساعه هنكون مشينا.
ام عمر: امشى لوحدك.
ايمن: نعم انتى بتقولى ايه.
ام عمر: اللي سمعته.
صوتهم يعلا لتاتى وداد مالكم صوتكم عالي ليه.
.......
بعد حوالي ساعه ايمن فعلا روح الغابه ولكن مع نفسه
...........
حسام خرج معا رضوى في مكان هادى وراقي رضوى خايفه اخوها يشوفها او حد من الناس اللي يعرفوهم.
حسام: ها خير بقالك ساعتين مش عايزه تقولى عيزانى ليه.
رضوى: بترردد تتجوزنى ياحسام.
حسام: ايه...... مصدوم ومستغرب اوى لانه طلب منها كده كتير وهيا رفضت ايه غير رايها دلوقتي.
رضوى: سكت ليه.
حسام: مستغرب.
رضوى: من طلبي.
حسام: جداا طلبت منك الطلب ده كتير انتى رفضتى ممكن اعرف ايه غير رايك دلوقتي..
رضوى:لسه هترد
ياتى احد الجرسونات هتطلبوا حاجه معينه ولا هتطلبوا من المنيو.
حسام: عندكم غداء ايه.
الجرسون:كل حاجه موجوده يافندم حسام يبص في المنيو ويطلب اكل ليه ولرضوى طلب اكل كتير وعصير معاه.
الجرسون انصرف يجيب الاكل
..........
فرحه قافله عليها اوضتها مكسوفه ومش عايزه تواجه عمر خالص.
عمر راجع من الشغل جوه عربيته بيفكر في نظرات فرحه وبيفكر في كلام فرحه ليه وربط الاحداث ببعضها وبيفكر في فرحه وخوفها عليه دايما...
عمر: بيقول لنفسه متفكرش في كده خالص لازم يتعامل مع فرحه علي انها واحده ضيفه عندهم وبس اينعم فرحه حلوه جدا ومودبه وخجوله وست بيت شاطره بس متنفعش ومينفعش يفكر فيها هل ياتري هيقدر ولا هيضعف قصاد حب فرحه وحتى لو ضعف هل اهله هيسمحوا بالارتباط ده
........
.. ......
عمر: وصل البيت وبرضه جواه بيقول يارب ميشوفش فرحه وفعلا وصل فرحه ملهاش اثر لكن بيدور بعيونه عليها.
وداد: عامله دوشه وبتزعق ومش عاجبها حال ولادها ابدا.
عمر: داخل لقي وداد عامله حريقه في البيت وبتقوله اتصل بسرعه هات عمك حسام حالا.
عمر: فيه ايه حصل ايه.
وداد: بسرعه اتصل بيه.
عمر: حاضر اتصل بعمه.
حسام: اتخض من لهجه عمر وسامع وداد بتزعق قال ان فيه مصيبه في البيت.
وصل رضوى الشقه ومشي علي الفيلا بتاعتهم يشوف فيه ايه
............
فريد قاعد مع صاحبه وصاحبه ده مشرف شط او حارس علي الشط.
صاحب فريد اسمه محمود.
فريد: والله انا مش عارف انا جيت من القاهره للاسكندريه ازاى انا مكنتش شايف قدامى وانا سايق.
محمود: حمدلله على السلامة ياصاحبي والله زمان.
فريد: الله يسلمك يامحمود.
محمود: انت لما تهرب بتيجى هنا لازم يكون فيه حاجه شديده مالك.
فريد: اه فعلا فيه كتير اوى انا حياتى كلها اتلخبطت.
محمود: طب قوم معايا البيت ناكل لقمه وترتاح من السفر وتحكيلي.
فريد: خلينا هنا علي الشط شويه.
محمود: متخافش هنرجع تانى لما ترتاح وتغير هدومك وتاكل لقمه هو انا هسيبك ترجع الا بعد اسبوع علي الاقل.
فريد: ياااه اسبوع ايه انا راجع القاهره بالليل مينفعش اقعد انا محدش عارف انى سافرت.
محمود: قوم بس يلا بعد كده نشوف
فريد راح معاه علي بيته
........
.........
حسام وصل وسط زعيق من امه حسام خير فيه ايه.
وداد: ياميله بختى في ولادى انا هموت بالقهر بسببكم.
حسام: بزعيق حد يفهمنى فيه ايه
وداد: فيه ايه مش عارف بقالك كام يوم مش بتيجى البيت ومش بتسال عنى.
حسام: مشغول اعزرينى اكيد مش جيبانى هنا عشان تقوليلى كده يعنى انا متعود انى اغيب عن البيت وانتى متعوده علي كده.
وداد: اخوك ايمن فجاءه ساب البيت وراح الغابه.
حسام: وايه يعنى ميروح وهو صغير.
وداد: مسكت في خناق حسام وقالت له اخوك فريد كمان راح فين اخوك فريد مش في القاهرة.
حسام: معرفش وانا ايه عرفنى ياامى.
وداد: حكمت علي حسام انه يبات معاها في البيت.
وحسام: نفذ ده عشان تهدى وتسكت.
............
.........
رضوى: مستنيه لكن حسام مرجعش بتتصل فونه مغلق
اخيرا فتح تلفونه ورن عليها
حسام: حكى لرضوى كل حاجه وانه لازم يقعد مع والدته.
رضوى: قالته طيب ماشى.
قفلت رضوى من حسام واتصلت بصاحبتها حكت معاها كتير لغايه منامت.
........
فريد وصل بيت محمود صاحبه
اخت محمود حضرت اكل اسكندرانى جميل اوى سفره كبيره واسماك وسلطات طحينه.
محمود: متتكسفش مفيش غيري انا واختى صباح وهيا طابخه كل ده هيعجبك اكلها اوى.
فريد: ايه كل ده ليه التعب ده
تاتى اخت محمود وبيدها شفشق ميه اهلا وسهلا بحضرتك اتفضلوا الميه.
فريد:عيونه توقع على صباح اهلا وسهلا بيكى
صباح جميله جدا ذات الخمسه وثلاثون عام وشها كله براءه وطيبه وجمال واضح انها خجوله الاحد ما.

محمود: اقعدى كلى معانا ياصباح.
صباح: لا كلوا انتم بالهنا والشفا انا كلت هعمل لكم الشاي.
محمود: ماشى هنتعبك
صباح: بعد ازنكم وتسيبهم وتدخل المطبخ.
فريد: طمنى عليك انت لسه متجوزتش.
محمود : لا والله لسه دعواتك عايش انا واختى صباح بعد الحجه امى ماتوفت وجوز صباح مات في حادثه.

فريد: لاحول ولاقوة الابالله مش معاها اولاد.
محمود: امر الله لا والله قعدت معاه عشر سنين بس مجبوش اولاد كان العيب منه ورفضت تسيبه.
فريد: اصيله والله.
محمود: مانت من بدرى متعرفش حاجه عنا.
فريد:انا كنت مشغول والله في الشركه والاولاد والدنيا تلاهى ذى مانت عارف
محمود:عارف والله ربنا يعينك ويقويك كل كل متتكسفش البيت بيتك
فريد:باكل اهو


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent