رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل الثاني بقلم ام ريماس صلاح
رواية ملاك احتلت عرش قلبي الفصل الثاني
عمر ومهاب اشتروا بعض الحجات اللي هتمشيهم الليله اشتروا مشروبات وماكولات خفيفه وميه معدنيه وعيش.
عمر بيحاسب الكاشير خرج لقي اخوه مهاب بيكلم بنتين وبيدى واحده رقمه بص فيه وقاله يلا.
مهاب: باااااي قال للبنات.
عمر: دور العربيه.
البنات: خلينا نشوفك تانى..
مهاب: ان شالله..
عمر: لحقت تصاحب في الكام دقيقه دول.
مهاب: اعمل ايه مز والبنات بيحبونى.
عمر: اممممم مز صح بقولك ايه اياك تقول لاابوك ان احنا بيتنا في البيت سامع هيقول ان احنا عملنا كده قصد علشان عمك عندنا.
مهاب: تدفع كام مش هقول.
عمر: مادى واطى.
مهاب: يضحك
.................
في القصر
..........
فريد: بيكلم اخوه ايمن فين امى.
ايمن: نايمه معرفش صحيت ولا لا.
فريد: نايمه لدلوقتى.
ايمن: بتصحى تصلى الفجر وتنام.
فريد: اه طيب وحسام بيه فين.
ايمن: انت عارف اخوك بيرجع البيت ده صايع ياسيدى.
فريد: مش هيتجوز ويتلم بقي.
ايمن: امك كل يوم معاه في السيره دى بس ماافتكرش.
فريد:ربنا يهديه
ايمن:يارب
......
....
الحجه وداد ست سليطه اللسان شخصيه قويه جدا جدا متحكمه ومتسلطه عندها التحكم والكبرياء الا حد الافتراء اللي الحد الاعلى مش بيهمها حد كل العيله ماشيه بطوعها كل بينفذ كلامها وكله بيتقرب منها لينالوا الرضا والسماح.
عايشه مع ابنها ايمن في القصر القصر ده من الاساس بتاعها.
لسه معاها ابنها حسام شاب في اواخر الثلاثينات بس متجوزش عايش صايع كل يوم في حضن واحده عدد الستات اللي يعرفهم بعددد شعر راسه بس هو الوحيد اللي مش بتمشى عليه قيود الست ودداد امه هو الوحيد اللي هيا بتعمل لزعله حساب ومدلعاه.
حسام مفيش بنت تشوفه الا ويجيب رجلها اي واحده تعجبه بسرعه يجيبها لعنده بفلوسه او بجماله او جازبيته او يستخدم اي حاجه المهم مفيش واحده بتعجبه تعدى من تحت ايده.
الست وداد نازله بتسند على عكازها رغم ان رجلها وجعاها الا انها لازم تلف في القصر وتحط مناخيرها في كل كبيره وصغيره
:::::::::::::
: في البيت الصغير في انحاء الغابه
......
فرحه بترتب البيت كالعاده خلصت تنفيض وترويق البيت وبتغسل.
امل: عايزه حاجه اساعدك.
فرحه: لا انا خلاص خلصت هروح اجمع شويه تشكيله خضرا من بره هعمل محشى بابا بيحبه.
امل: طيب متجيبيش بقدونس انا مبحبوش.
فرحه: لا مش هجيب انتى مش جايه معايا.
امل: لا لا انا هنام.
فرحه: ماشي تطلع بره تلاقي امها بره معاها بط ووز بتاعهم سيباه وقاعده جمبه.
رايحه فين يافرحه.
فرحه رايحه اجيب خضار اعمل محشى لبابا.
ام فرحه: بتربي الطيور والبط وجوزها بيبعهم في السوق مع الخضروات برضه.
ام فرحه: بتقول لها خير مهتعملى يابنتى انا هدبح لك بطه من دول دلوقتي ونطبخ عليها ابوكى هيجى تعبان ياعينى.
فرحه: ماشى احسن برضه.
ام فرحه متتاخريش ومتروحيش بعيد.
فرحه: لا بابا زارعها هنا قريب مش بعيده.
ام فرحه : ماشى خلى بالك من نفسك وبسرعه تعالى لحسن تمطر تانى..
فرحه: ماشي.
......
فرحه راحت بعيد شويه عن عين امها مكان ماابوها زارع الخضروات دى.
بتجمع الخضراء طرحتها طارت منها من شده الهواء والطرحه خفيفه كان فيه هواء جامد مكسر الدنيا .
فرحه سابت الخضراء وجريت وراء طرحتها.
عمر ومهاب راجعين بالعربيه شافوها.
مهاب بيقول لعمر مش دى نفس البنت اللى انت كلمتها وسابتك وجريت
عمر: ايوه هيا بس دى بتعمل ايه هنا لازم اعرف حكايت البنت دى ايه الفضول هيموتنى لحظه.
مهاب: ياعم فكك منها.
عمر: يوقف السياره وينزل لا اصبر بس.
...
عمر يجري ناحيه فرحه اللي بتجرى وراء طرحتها اللي الهواء سايقها تلمحه جارى عليها تسيب الطرحه وتجرى ناحيه بيتهم عمر يابنتى استنى كلمينى مش هعملك حاجه .
فرحه بتجرى منه وعمر لازم يلحها عايز يعرف حكايتها ايه مفيش ناس هنا.
........
الست وداد نزلت تحت سلمت على مرات ابنها فريد وبنتها وابنها وبصت في ام عمر مصحيتنيش ليه بصوت جحود.
ام عمر اسفه ياعمتى والله الكلام خدنى مع ام ذياد حقك عليا.
مردتش عليها وبصت لاام ذياد فين فريد.
ام ذياد: فريد جوه مع ابو عمر في المكتب.
اسماء: عارفه رخامه جدتها بصت في نها عايزه تهرب باي شكل تعالى بره معايا هوريكى ورد زرعته شكله روعه.
نهاء'يلا احسن برضه.
ام عمر: احضرلك الاكل ياعمتى.
الست وداد ياريت انا قاعده اهو مشفتش حاجه منكم
ام ذياد: ليه الشغالين فين
الست وداد هما عندهم حاجه غير الرغي في المطبخ
ام عمر: حالا هشوف الفطار تلقيهم جهزوه اساسا علشان نفطر كلنا مع بعض.
الست وداد فين ولادك لسه مرجعوش.
ام عمر: خايفه تقولها انهم هيباتو هتخرب الدنيا استكفت بى لسه مرجعوش لا ودخلت المطبخ
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ملاك احتلت عرش قلبي" اضغط على اسم الرواية