Ads by Google X

رواية كيف تكون النهاية الفصل الثاني 2 بقلم آية عطية

الصفحة الرئيسية

  رواية كيف تكون النهاية الفصل الثاني  بقلم آية عطية 

 رواية كيف تكون النهاية الفصل الثاني

و في صباح اليوم التالي هبط كريم من الاعلي و تناول الافطار مع اولفت و وعد
كريم/ازيك يا وعد عاش من شافك
وعد/ازيك يا ابيه هو حضرتك بتتريق عليا
كريم/هو انا اقدر لا سمح الله هو الواحد عاد بيشوفك اصلا علشان لما يشوفك يتريق عليكي
وعد/اعمل ايه يا ابيه ما حضرتك عارف اني في ثانويه عامه
كريم/ايوة عارف بس مش كدا
وعد/هحاول يا ابيه اظبط مواعيدي
كريم/اتمني
اولفت/انت عملت ايه في الموضوع اللي كلمتك فيه
كريم/موضوع ايه
اولفت /انت نسيت
كريم/دماغي فيها كام حاجه فطبيعي حاجه تسقط مني في النص
اولفت/ما علينا انا هفكرك موضوع دار المسنين
كريم/اها ايوة افتكرت لسه مفكرتش فيه
اولفت/ليه
كريم/عندي اشغال تانيه اهم اوعدك اول ما افضي هفكر فيه بس عندي سؤال
اولفت/اتفضل
كريم/ليه دار مسنين
اولفت/عادي يعني
كريم/عادي.... و لا عايزاهم يقولو في الصحافه اولفت هانم ترعي المسنين
اولفت/ايه لا طبعا بس علشان دول ناس محتاجين رعايه و اولادهم رموهم
كريم/بجد
اولفت/ايوة بجد و بعدين ما انت لسه بتراعي الملجيء اللي اخوك اشتراه زمان ممكن تقولي ليه سايبه لحد دلوقت
كريم/اولا لان دي حاجه ملك اخويا الله يرحمه و مش ممكن ابدا افرط فيها و هفضل ارعاه و اصرف عليه من جيبي الخاص لحد ما اموت
ثانيا اسمحيلي استعمل نفس جملتك مع تغير بسيط هو لانهم اطفال محتاجين رعايه و اهاليهم رموهم من غير حول لهم و لا قوة
اولفت/طب الارض اللي انت اشترتها جمب الملجيء اعمل فيها مبني للمسنين
كريم/انا موافق بس هيكون بعيد عنك خالص
اولفت/نعم بعيد عني ازاي و الفكره فكرتي
كريم/مش انتي اللي يهمك مساعده الناس المحتاجين دول
اولفت/ايوة
كريم/يبقي مش هتفرق معاكي كتير
اولفت/لا ازاي انا عايزه الدار تبقي باسمي
كريم/باسمك قولي كدا بقه
اولفت/متفهنيش غلط
كريم/دا انا فاهمك صح و صح قوي كمان
اولفت/طب و هتعمل ايه
كريم/هفكر و اقولك
اولفت/يارب متنساش
كريم/ان شاء الله يلا اقوم انا بقه سلام
وعد/سلام يا ابيه
اولفت/مع السلامه

في صباح يوم الخميس ذهبت نور الي عملها و تركت اطفالها نائمون و معهم عزه
و بدات العمل بكل همه و نشاط و جاء وقت الغداء للعاملين بالمطعم فاستاذنت نور للذهاب الي اطفالها و اخذت معها الغداء لهم كا كل مره
و ذهبت للمنزل و فتحت بالمفتاح الخاص بها و دخلت
نور/مالك مليكه عزه انتم فين
خرجت عزه من المطبخ
عزه/انا هنا اهو يا ابله نور
نور/و الولاد فين
عزه/في اوضتهم بيزكرو و انا بعملهم فيشار
نور/ربنا يخليكي يا عزه انا عارفه اني تعباكي معايه
عزه/متقوليش كدا يا ابله نور دا مهما عملنا انا و امي مش ممكن نرد جميلك علينا
نور/متقوليش كدا يا عزه يلا خدي الغدا اهو
عزه/و انتي مش هتتغدي معانا
نور /لا مش هلحق انا هاكل اي لقمه في المطعم
عزه/ربنا يعينك
نور /يارب انا هروح اطمن علي الولاد و امشي
عزه/ماشي
و دخلت نور علي الاطفال في الغرفه الخاصه بهم
نور/بتعملو ايه
مليكه و مالك/مامي/ماما
نور/وحشتوني عملين ايه في المذكره
مليكه/كله تمام
مالك/احنا قربنا نخلص و عزه وعدتنا انها تلعب معانا
نور/اوعو تديقوها و كمان متلعبوش معاها كتير هي في ثانويه عامه و محتاجه تذاكر كويس
مليكه/متقلقيش يا مامي
مالك/هتتغدي معانا
نور/لا مش هقدر يا حبيبي علشان عندي شغل كتير
دخلت عزه في ذلك الوقت
عزه/يلا يا ولاد الغدا جهز قبل ما يبرد
نور/يلا روحو انتم اتغدو و انا هروح اكمل شغلي
مالك/هتتاخري يا ماما
نور /ان شاء الله اخلص بدري
مليكه/يارب
نور/يلا سلام
و خرجت نور من المنزل في طريقها الي المطعم و هي في الطريق تصاعد رنين هاتفها اخرجته من حقيبتها و نظرت له و كانت سوف تضغط علي زر الاجابه
و خلال ثواني كانت تصرخ باعلي صوتها و وقعت علي الاسفلت و طار الهاتف في الهواء ثم سقط علي الارض بجانبها
ثم رفعت نظرها للاعلي فوجدت شاب غايه في الوسامة يقف امامها ثم دنا منها و هو يحدثها و هي لم تستمع له و لا تشعر بالالم الذي اجتاحها فكانت في دنيا اخري شارده في ذلك الوسيم
و انتبهت عندما قام بهز يديها هزه خفيفه
هو/انتي يا انسه يا مدام يا ابله
نور/هاا
هو/انتي فيكي حاجه في حاجه بتوجعك
نور/اها ايدي و رجلي
هو/انا اسف جدا و الله
نور/انا اللي اسفه كنت ماسكه التليفون و......... يا نهار اسود التليفون
هو /التليفون اهو انا اسف جدا التليفون انكسر
نور نست ذلك الوسيم و نست المها
نور/يا نهار اسود انكسر منك لله يا شيخ ربنا ينتقم منك دا قسطه لسه مخلصش
ثم تحاملت علي نفسها و قامت و تجاهلت احساسها بالوجع الشديد و وقفت
هو/انا اسف و الله مكنش قصدي
نور/خلاص يا استاذ
و التفت لتذهب الي عملها
هو /استني
و خطي للامام و وقف امامها
هو/اتفضلي دول
نور/ايه دول
هو/دا تعويض عن التليفون اللي انكسر
نور/شكرا جدا انا مبقبلش العوض
هو/بس دا مش عوض من اتلف شيء فعليه بأصلاحه
نور/بس الغلط عندي لاني كنت بصه في الفون و مش منتبه للطريق الحمد لله انها جت علي اد كدا
هو/الحمد لله
نور/بعد اذنك
هو/ طب تحبي اوصلك في اي حته
نور/لا شكرا انا قربت اوصل سلام
و ذهبت الي عملها و هي تشعر بالم في قدمها
و عند دخولها المطبخ بعد تبديل ملابسها
مها/ايه يا بنتي برن عليكي في الاول مردتيش و بعدين الفون اتقفل
نور/اصل عملت حادثه بسيطه
مها/يا خبر اسود حادثه ايه
نور/ و انا بطلع الفون من الشنطه و باصه فيه عربيه خبطتني من غير ما اخد بالي
مها/و حصلك ايه
نور/جت سليمه الحمد لله الفون بس اتكسر
مها/سليمه ازاي و انتي مش قادره تقفي علي رجلك
نور/انا مفيش حاجه وجعاني غير التليفون
مها/ما في داهيه التليفون
نور/في داهيه ازاي دا قسطه مخلصش لسه
مها/معلشي طب هو مينفعش يتصلح
نور/للاسف لا دا اتكسر اتنين
مها/خير ان شاء الله فداكي يا حببتي
نور/الحمد لله بقولك ايه و النبي خلي حد يجبلي حقنه مسكنه علشان اقدر اكمل مش هينفع امشي انهارده خالص
مها/هو انهارده بس انتي تعابه نفسك قوي مبترتحيش خالص طول اليوم شغل و حتي اما بتروحي البيت بتروحي تشتغلي بردو
نور/اعمل ايه ما انتي عارفه مصاريفنا كتيره
مها/ربنا يعينك يارب
نور/يارب
ثم خرجت مها لجلب الدواء لنور
و جاء من الخارج احد العاملين
...../نور شريف بيه عايزك
نور/طيب حاضر جايه اهو
جاءت مها بالدواء
مها/الحقنه اهي
نور/طب بسرعه تعالي ادهاني شريف بيه عايزني
مها/اها صحيح دا سال عليكي كذا مره و اتصلت علشان اقولك انتي مردتيش
نور/و ما عرفتنيش ليه ساعه ما جيت
مها/ما انتي اخدتيني في دوكه و قولتيلي عملت حادثه
نور/ربنا يستر
مها/يسمع منك ربنا لحسن شكل ايامنا اللي جيه هتبقي سودا
نور/الملافظ سعد الله يخربيتك ليه بتقولي كدا
مها/علشان المدير الجديد وصل و شكله غتت كدا
نور/المدير الجديد هو مش كان لسه قدامه شهر علي ما يجي
مها/انا عارفه يا اختي
نور/طب انا رايحه اشوف شريف بيه
مها/ماشي

اما في منزل منصور و فوزيه
منصور/انا مش رايح المدرسه انهارده
فوزيه/احسن بردو
منصور/عندنا شغل كتير في الورشه
فوزيه/يا حصره علي الشغل الكتير اللي يسمع كدا يقول يا ما هنا يا ما هناك و هما كما ملطوش عمي
منصور/و هو انا لقيت حاجه تانيه تجيب فلوس اكتر و قولت لا
فوزيه/ما قولتلك يا واد تعالي اقف معايا و احنا هناكل الشهد
منصور/تاني اقف معاكي
فوزيه/طب اقولك روح اشتغل مع المعلم طفشه
منصور/طفشه الحرامي
فوزيه/و ماله اهو كله اكل عيش
منصور/اكل عيش ازاي و الابله في المدرسه قالت انه يبقي حرام
فوزيه/ادي اخره المدرسه اللي بتروحها
منصور/يعني ايه
فوزيه/يعني دا كلام كتب ملناش فيه احنا نشوف مصلحتنا فين
منصور/مصلحتنا
فوزيه/ايوة مصلحتنا و انت مصلحتك يا تشتغل معايا يا تشتغل مع المعلم طفشه
نظر لها منصور نظره طويله ثم تركها و ذهب من امامها الي خارج المنزل
خرج و هو يتخبط مع افكاره
لا يعلم اين هو الصح من الخطيء
لا يعلم اكلام ولدته هو الصح ام كلام المُدرسه بتاعته هو الصح
ماذا يفعل لا يدري فهو صغيرا جدا علي ان يستوعب كل ما يحدث من حوله

في المطعم في مكتب المدير
طرقت نور الباب و انتظرت حتي سمعت اذن الدخول
نور/سلام عليكم
شريف/و عليكم السلام
نور/حضرتك طلبتني
شريف/ايوة تعالي اقعدي
نور/خير يا شريف بيه
شريف/انا اسف مش هقدر انفذ اللي قولتلك عليه بخصوص تعينك رئيسه العمال و ازود مرتبك
نور/ليه هو انا عملت حاجه غلط
شريف/العيب مش عندك العيب عندي انا
نور/مش فاهمه حضرتك تقصد ايه
شريف/ انا ملحقتش انفذ كلامي لان المدير الجديد جيه انهارده
نور/ايوة مها قالتلي هو مش كان المفروض يجي بعد شهر
شريف/ايوة و انا اتفاجأت زي زيكم انه هو جيه انهارده
نور/حصل خير يا فندم
شريف/انا اسف جدا يا نور
نور/و لا يهم حضرتك دي حاجه ملكش زنب فيها
شريف/حاجه اخيره يا نور
نور/تحت امرك
شريف/الامر لله بس نصيحه مني تجنبي المدير الجديد تمام لانه خلقه ضيق و مش بيفوت حاجه
نور/ربنا يسترها
شريف/اتفضلي يلا علي شغلك
نور/حاضر
و خرجت نور من المكتب باتجاه المطبخ لاكمال عملها

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent