Ads by Google X

رواية بنت الجيران الفصل الثاني 2 بقلم أمنية يونس

الصفحة الرئيسية

  رواية بنت الجيران الفصل الثاني بقلم أمنية يونس

رواية بنت الجيران الفصل الثاني

رحلت تلك العائلة العجيبة في صمت كلا الرجلين
عفاف : دا ايه دا محدش بيتكلم غير الست والكل ساكت ، أنا محبش البيت اللي كدا طاب تسيب جوزها يتكلم ولا حتي خلت الواد والبت يقعدوا مع بعض يعرفوا بعض
أنا لا يمكن أوافق علي الجوازة دي
كامل بهدوء : من غير ما تقولي أنا مش هوافق أصلاً أجوز بنتي لواحد ملوش قرار
أمه اللي هتتحكم في حياة بنتي
لما يتصلوا هقول مفيش نصيب وربنا يرزقها باللي أحسن منه
تنهدت نادين بارتياح فهي لم تشعر بالإرتياح لهذا الموضوع مطلقاً
وفي اليوم التالي استيقظ الجميع بهمة ونشاط
ذهب كامل وعفاف إلي مدرستهم فهما يعملان معاً في نفس المدرسة
وذهبت نادين إلي جامعتها وسيلا إلي دروسها

**************

أما عنه فكان يفكر هل خطبت أم هل وافقوا علي ذلك العريس أم لا
هل إذا تقدم لها ستوافق عليه ، دخلت والدته فوجدته شارداً في أفكاره
مسحت علي رأسه فنظر لها
نادية : مالك يا قلب أمك
مراد : مالي يا ماما منا كويس اهو
نادية : هتخبي عليا احكيلي يا حبيبي
اندفع يحكي لها ما حدث منذ بداية إعجابه بنادين ومراقبته لها حتي هذا العريس
كانت والدته تستمع له بانتباه حتي انتهي من سرد كل ما حدث
نادية : طاب وايه عرفك إن دا عريس ما يمكن حد قريبهم ولا حاجة
انتعش الأمل بداخله بعد حديث والدته
أكملت نادية حديثها
نادية : وبعدين ليه التردد ، من امتي وأنت متردد كدا يا دكتور
كنت قولي من الأول وروحنا خطبناها علطول كان زمانها بقت خطيبتك دلوقتي
مراد : مش تردد والله يا ماما أنا فكرت أنها مش هتتخطب وهي في الدراسة
عشان كدا متحركتش علي طول
نادية : مفيش حاجة اسمها كدا يا حبيبي ، احنا مش عارفين هما تفكيرهم ايه
كلم والدها علطول ولو كدا نروح نزورهم أنا وأنت وربنا يقدم اللي فيه الخير
مراد : بجد يا ماما حضرتك موافقة
نادية : طبعاً يا مراد دا أنت نور عيني اللي طلعت بيه من الدنيا بعد موت والدك
احتضنها مراد بسعادة
مراد : ربنا يخليكي ليا يا ست الكل
احتضنته والدته بحب
نادية : ويخليك ليا يا حبيبي يلا عشان متتأخرش علي شغلك
تناول الفطور مع والدته في سعادة وذهب إلي عمله فهو يعمل معيداً في كلية
الآداب
كانت والدته تناظره بسعادة وفرحة بالسعادة البادية علي وجهه وتدعو له
نادية : ربنا يفرحك يا ابني ويسعد أيامك ويرزقك الخير ويكفيك شر طريقك

وفي صلاة العشاء في نفس اليوم كان الأستاذ كامل يؤدي الصلاة في المسجد
هم أن يخرج من المسجد حتي سمع أحدهم يناديه

مراد : أستاذ كامل
التفت له كامل

كامل : خير يا أستاذ بتنادي عليا مراد : أيوة بنادي علي حضرتك
خرج كلاهما يتحدثان في الخارج
كامل : اتفضل يا ابني
مراد : أنا مراد المنشاوي جار حضرتك هنا
كامل : أهلاً بيك يا ابني
مراد بأدب : أهلاً بحضرتك يا عمي
مراد : عمي أنا عندي ٢٦ سنة معيد في كلية الآداب قاعد مع والدتي بعد ما والدي
توفي
كامل : ما شاء الله يا ابني ربنا يحميك ويرحم والدك بس بردو بتقولي الكلام
دا ليه ، وهو في داخله يعلم ماذا يريد
مراد : عمي أن يشرفتي إني أطلب أيد الآنسة نادين بنت حضرتك وكنت عايز
أقول لحضرتك عشان اجاي أنا ووالدتي البيت
كامل : وأنت شوفتها فين
مراد بتوتر : شوفتها وهي رايحة الكلية ولقتها مؤدبة وعرفت أنها بنت حضرتك
فقولت أكلم حضرتك
كامل : تمام يا ابني هشوف كدا وارد عليك
مراد : تمام يا عمي اتفضل حضرتك رقمي
أخذ رقمه وعاد كل منهما إلي منزله
دخل كامل إلي المنزل وجدهم يحضرون طعام العشاء
تناول معهم العشاء ولا يعرف ماذا يفعل حتي قرر مفاتحة زوجته علي انفراد أولاً
انتهي الجميع من طعام العشاء ودخلت الفتاتان إلي غرفهم للمذاكرة
وكذالك دخل كامل وعفاف إلي غرفتهم
جلس كامل صامتاً فنظرت له عفاف
عفاف : عايز تقول ايه يا كامل قول أنا سمعاك
نظر لها كامل باستغراب
عفاف بابتسامة : متستغربش كدا يا كامل أنا ببقا عارفة إنك عايز تقول حاجة من غير ما تتكلم دا احنا عشرة عمر يا كيمو
كامل بضحك : لسه بتدلعيني احنا كبرنا بقا
عفاف : اتكلم عن نفسك وبعدين ما أنت بتدلعني وقولي بقا ايه الموضوع
كامل بضحك : الفضول
عفاف : أيوة يا سيدي الفضول قول بقا
كامل : عريس لنادين يا ستي
وحكي لها كل شئ عن مقابلة مراد
عفاف : شكله عريس كويس وابن ناس بس قولي الأول مش كنا رفضنا عريس امبارح وبعدين فكرنا
كامل : هو أنا هتكلم مع دا والتاني مترفضش بردو لا أنا كلمت أبوه النهاردة وأنا في
الشغل وقولتله مفيش نصيب
عفاف : طاب كدا تمام أوي نسأل علي دا الأول ونشوف أخلاقه وكدا لو كان كويس
يجي أهلاً و سهلاً ولو مش كدا أرفضه من برا ومتقولش للبنت حاجة
كامل : نفس دماغي بالظبط كنت عايز اعمل كدا بردو ويلا ربنا ييسر الأمور
عفاف : آمين يا رب العالمين بس شكله جدع طيب وابن حلال وأنا هسأل عليه بردو وربنا يقدم اللي فيه الخير

********************

أما عن مراد فقد عاد إلي البيت وحكي لوالدته كل ما حدث

نادية : معني كدا إن مفيش عريس او كان فيه واترفض
مراد مش مهم يا ماما أين كان المهم إن بقا عندي فرصة وربنا يسهل الحال
نادية : ربنا يسعدك يا رب يا حبيبي بس كنت عيزاك تكلم عمك يروح معانا هو كبيرنا دلوقتي وتتفق معاه علي كل التفاصيل عشان هو اللي يتكلم
مراد : حاضر يا ماما أول ما والدها يتصل بيا إن شاء الله

يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent