رواية شهدي الفصل الثاني بقلم رحمة سامي
رواية شهدي الفصل الثاني
ناهد: اي اللي بيحصل دا يا معتز يعني انت كنت بتضحك علي اختي كل الفترة دي ومعشمها علي الفاضي
معتز: استني يا ناهد لو سمحتي اكيد في حاجه غلط. انتي بتقولي اي يا ماما... ام ابني ازاي يعني... انا لسه راجع مكملتش يومين ازاي دا حصل.
الام بقسو*ة: ما هي هتبقي ام ابنك بدل ما هتتجوز ارملة وكمان مش بتخلف.
شهد بصد*مة: انتي بتقولي اي مين دي اللي مش بتخلف.
الام: هي دي الحقيقه يا حلوة لو مش مصدقاني اسالي ناهد اختك ولو جدعه تكدبني.
شهد: ناهد ردي عليها انتي ساكته ليه الكلام دا صح انا مش بخلف يعني مش هبقي ام.
ناهد بحزن: انا اسفه يا شهد بس هي دي الحقيقه انتي عندك عيب من ساعة ما تولدتي ومش هتقدري تكوني ام.
معتز بزع*يق: بس كفايه بقي انتوا اي مش بتحسوا حته لو الكلام صح انا مستحيل اتجوز علي شهد وهي كفايه عليا.
امه بسرعه مسكت السك*ينة وقالت بتهد*يد: لو متجوزتش يارا دلوقتي يا معتز هتلاقيني حث*ة قدامك القرار ليك.
معتز بخو*ف: اي اللي بتعمليه دا يا امي سيبي السكي*نة دي هتأذي نفسك سبيها وهنتكم.
امها زعق*ت وقالت وهي بتقربها لايديها: مش هسيبها وكل تأخير انت المسؤال عنه يلا يا شيخنا ابداء كتب الكتاب.
معتز: يا ماما اللي بتعمليه دا غلط انا مش هقدر اسعد يارا لاني مش بحبها انتي كدا بدمري حياتها صدقيني.
الام: مش عايزة اسمع حاجه يلا اقعد جانب عروستك يلا يا شيخنا
*معتز مكنش قدامه حل تاني غير انه يقعد وينفذ رغبته امه لانه ملهوش غيرها ومش هيقدر يعرض حياتها للخط*ر وبعد ما خلص شهد قربته منه.
شهد: طلقني يا معتز.
معتز من غير ما يحس ضر*بها بالقلم وقال: اخر*سي بقي الاقيها منين ولا منين مش عايز اسمع صوتك خالص.
وبص لامه وقال: وانتي ارمي السكي*نة دي خلاص اللي عايزاها حصل ملهوش لازمه الفيلم دا خالص.
الام بخب*ث: اهو دا ابني اللي اعرفه يلا بقي خلينا نروح بيتنا ونشوف هنمشي حياتكم ازاي يا حبيبي.
معتز: بيت مين اللي هنروحه انا هاخد شهد وهنسافر وانتي خدي بنت اختك وروحي.
يارا: انت بتقول اي يا معتز انا كمان مراتك علي فكره ومكان ما هتروح المفروض اكون معاك مش هسيبك
ناهد: انا مش هسيب اختي معاكوا.... هتعمل في اختي اي يا معتز.
معتز: متخفيش يا ناهد شهد في عيني ومستحيل اسيبها واطمني طول ما هي معايا هتبقي بخير.
ناهد قربت من شهد وقالت: حبيبتي دا دلوقتي جوزك عايزاكي تخالي بالك من نفسك ولو حصل اي حاجه اتصلي بيا وانا هقدر احميكي.
شهد بدمو*ع: متخفيش عليا يا ناهد انا مبقتش صغيرة خلاص.
*تسريع الاحداث ناهد روحت بيتها ومعتز اخد شهد ويارا وامه وراحوا الفيلا بتاعتهم واول ما وصل مسك ايد شهد عشان يطلع اوضتهم بس وقفهم صوت امه وهي بتز*عق...
الام: استني عندك يا معتز انت رايح فين انت مش هتتحرك من هنا غير لما نتفق علي كل حاجه.
معتز: وعايزانا نتفق علي اي يا امي مش نفذت اللي انتي عايزاه اي مطلوب تاني يعني.
الام: المطلوب متظلمش الغلبانه دي لانها بتحبك وانت عارف ربنا كويس وعشان كدا اعدل بينهم يا ابني.
معتز: انتي اللي ظلمتيها مش انا وسامحيني انا اه خليتها علي ذمتي بس مش هقدر اخليها مراتي فعلي ولا هقدر اقربلها تصبحي علي خير.
سابها ومسك شهد وطلعوا اوضتهم ويارا وقفت تعيط قربت منها امه وقالت: اهدي يا يارا كل حاجه وليها حل اطلعي اوضتك دلوقتي وبكره ربك يعدلها.
يارا طلعت اوضتها واول ما دخلت ضحكت بخب*ث وفتحت البلكونه وفجاه دخل شخص غريب حضنته وهي بتقول: الخطة ماشية تمام اوي يا حبيبي بس معتز دا دماغه ناشفة...
_ما هو واخد طبع عمي الله يرحمه بس بقولك اي لازم تقربي منه بي اي شكل واوعي تتكشفي فاهمه.
يارا: بس انا مش هقدر اخليه يقربلي انا بحبك انت يا حازم اوع تسبني انا بعمل كل دا عشانك.
حازم (ابن عم معتز): متقلقيش انا دايما معاكي واحسن حاجه اني عايش معاكوا في نفس الفيلا بس لازم نخلي بالنا كويس تعالي بقي انتي وحشتيني.
يارا بد*لع: بس بقي انا زعلانه منك.
حازم: ما انا هصالحك اهو.
*في اوضة شهد ومعتز.../
معتز: شهد ممكن تسمعيني عايز اتكلم معاكي.
شهد: انا هدخل اخد دش يا معتز ونتكلم لما اخرج لو سمحت.
*سايبته ودخلت الحمام واتاخرت اوي جوه معتز قلق عليها وراح خبط بس محدش رد استغرب وقلق اكتر ومن غير ما يفكر كسر الباب ودخل واتصدم من اللي شافه...
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية شهدي" اضغط على اسم الرواية