رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الثاني بقلم رنا احمد
رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الثاني
في شقه ريان ....
كان يقف حامد بتعب شديد وخجل منهم لما فعلا بهم .
نعيمه بغضب وكره /انت ايه الي جابك هنا ي راجل ي ناقص .
ريان بضيق وزفر /امي من فضلك حامد بيه جاي في موضوع هيقوله ويمشي علطول .
حامد بتعب شديد/اظن اني قولتهولك ي ابني .
ريان بحده /بس انا اصريت أننا نتكلم هنا علشان لازم افهم طلب مساعدتي بالظبط هتكون ايه .
نعيمه بحده وغيظ/مساعده ايه الي بتتكلم عنها ي ريان دول اخر ناس ممكن نساعدهم .
ريان بتنهيده/حسابنا وعوضنا عند الله ي امي بس مينفعش يلجأ لينا حد محتاج مساعده ونرده مش أخلاقنا مكمن افهم بقا حضرتك عايزني اتجوز بنتك ليه .
حامد بتعب وكسره/انا مسافر اعمل عمليه في المخ والاحتمال الأكبر اني مرجعش وفيروز بنتي الوحيده وعايز اطمن عليها .
ريان بانتباه/طب وليه عايزني اتجوزها اظن الي حضرتك سيبه ليها يامنها وهي مش صغيره لازم افهم ايه الي عايز تقوله .
حامد بتعب شديد/انا قولتلك كل حاجه بس ليه انا مصمم عليك انت وبالذات انك تتجوزها لما تشوفها هتعرف .
ريان بقوه /وطبعا هي موافقه مش كده .
حامد بجديه /لما تشوفها هتعرف قصدي ايه وساعتها هتعرف اني موافقتها من عدمه مش مهم هستناك بليل ي ريان علشان كتب الكتاب عن اذنكم .
نعيمه بحده/انت بتقول ايه ي ريان جواز ايه الي بتتكلم عنه .
ريان بتننهيده /انا متعودتش ارفض مساعده حد ي امي عمي مكسور بجد وجاي يستنجد بيا وفيروز أي ان كان هي عرضي وشرفي ولحمي ولازم اخاف عليها .
خديجه بطيبه /انت قلبك قلب ذهب ي ريان بعد كل الي عمله عمك فينا .
ريان بجديه /اديكي قولتي ي خديجه الي عمله عمي فيروز ملهاش ذنب فيه وبعدين جوازي من فيروز هيبقا موقت علي الورق بس احميها لحد مابوها يرجع وفي كل الحالات بعدين هديها حريتها جهزوا نفسكم انتوا بس سلامو عليكم .
نعيمه بدعاء /ربنا يحميك ي ضنايا ويديك علي قد نيتك .
خديجه بابتسامه /امين يارب انا هدخل البس ي امي اتاخرت علي المحاضره .
نعيمه بجديه/طيب متتاخريش وخالي بالك من نفسك .
//////////////////////.
في شركه جاسر ....
كانت تتدخل نور بقلق شديد لتقف أمامه بارتباك /اومرني ي جاسر بيه .
جاسر بإعجاب وهو يتفحص جسدها بوقاحه /ايه ي نور كل يوم بتحلوي اكتر تعالي قربي .
نور بارتباك شديد وهي تقترب منه /خير حضرتك .
جاسر وهو يمسكها بحده ليقبلها بعنف لتحاول هي الخلاص منه بدموع /ارجوك ابعد عني انا مش البنات دول انا الحمد لله محترمه .
جاسر وهو يدفعها بحده/ماشي ي ست خضره الشريفه يلا دلوقتي روحي يلا .
نور بدموع وصراخ/انا فعلا همشي بس مش هرجع هنا تأني ي جاسر بيه الله الغني عن فلوسك .
لتسرع هي الي الاسفل بدموع وقهره ليرمي جاسر كل مايوجد علي مكتبه بغضب جحيمي ليتوعد إليها بالجحيم فمن تستطيع أن ترفض جاسر بدران ...
///////////////////////
في فيلا حامد ..
في غرفه فيروز ....
كانت تقف وهي تجمع حقيبتها للذهاب الي يوسف لاتمام زواجهم ...
حامد بحده /طب والله كويس انك بتحضري حاجتك اهو كسبتي وقت .
فيروز بحده /حضرتك قصدك ايه .
حامد بقوه وثبات/قصدي أن بليل هيكون كتب كتابك جهزي نفسك .
فيروز بسخرية /هو حضرتك عرفت علي العموم الله يبارك في حضرتك .
حامد بانتباه /عرفت ايه وقصدك ايه .
فيروز بوجع وضيق/متشغلش بالك علي العموم انا خلاص فهمت التعليمات وهكوم جاهزه زي محضرتك أمرت بالظبط .
حامد بحده /اكيد هيحصل الي انا عايزه سلام .
فيروز بدموع وانهيار /مفيش فايده فيك مصمم تبعني بس ي ترا مين الي هيشتري المره دي علي العموم انا خلاص نويت هدمرك ي بابا واحطك قدام الأمر الواقع ويوسف هيكون جوزي ووريني بقا انت وعريس الغفله ده هتعملوه ايه .
///////////////////////.
في شقه سيف ....
كانت تجلس في أحضانه بارتجاف وخوف برغم أنه زوجها لكنها تخفي ذلك عن الجميع فذلك يجعلها تشعر دائما بالخوف والقلق .
سيف وهو يلعب في شعرها بحنان/ايه يروحي مالك ساكته كده ليه .
خديجه بخوف ودموع/خايفه خايفه اوي ي سيف يبقا مرعوبه وانا نازله يبقا حاسه بسكينه في قلبي وانا بكدب علي امي واخويا وانزل واقابلك بحس اني بخونهم ي سيف .
سيف وهو يقبل رأسها بحنان/انتي مع جوزك ي خديجه احنا مبنعملش حاجه غلط .
خديجه بدموع /ايوه بس محدش يعرف ي سيف .
سيف بخوف وقلق/أن اشاء الله هخلص المهمه الي جايه دي وأعلن جوازنا علطول للعالم كله انا عارف اني ظلمك معايا بس انتي عارفه ي روحي اني ظابط واعدائي كتير خايف عليكي حد يعوز ينتقم مني فياذيكي انا بحبك اوي ي خديجه وانتي عارفه .
خديجه بعشق /وانا بموت فيك ي سيف وعايزه اكون مرائتك في النور .
سيف وهو يقبل يدها بحنان/انتي مراتي وهتفضلي مراتي ل حد مأموت تعالي بقا في حضني انتي وحشاني اوي .
////////////////////////.
في شركه جاسر ...
كانت تسرع نور الي الاعلي وهي تبحث عن بطاقتها لتصعق من ذلك الذي يحدث بالداخل لتقف عن النافذه الزجاجيه لتصعق من يتم أمامها فمن المعقول أن جاسر بدران يتاجر بالمخدرات لتسقط شنطتها أرضا بفزع لينتبه جاسر الي ذلك الصوت ليسرع الي الخارج بفزع .
نور بدموع وخوف /انا مشوفتش حاجه مشوفتش حاجه .
جاسر بتوعد وحده/انتي حفرتي قبرك ي حلوه ومن دلوقتي هتكوني لعبه جاسر بدران ....
في فيلا يوسف ....
كان يقف أمام المراه وهو ينظر إليها بشر وانتقام /ههههه واخيرا ي فيروز هتكوني تحت ايديا وهاخد منك كل الي انا عاوزه وبعدين ارميكي زي الكلبه ...
/////////////////////.
من أمام ورشه ريان .....
كان يجلس سليم وهو ينتظر ريان .
ريان بانتباه /مالك ي سليم فيه ايه .
سليم بارتباك /بصراحه جيلي شغل بمرتب كويس اوي .
ريان بسعاده /بجد طب مبروك ي صاحبي .
سليم بضيق/مانتا مش عارف المكان ده فين ي ريان .
ريان باستغراب /قصدك ايه ي سليم .
سليم بارتباك /بصراحه الشغل ده في ملهي ليلي .
ريان بغضب جحيمي/استغفر الله العظيم يارب انت بتخرف بتقول ايه عايز تشتغل في المكان الموبوه ده .
سليم بزهق/هعمل ايه ي عني ي ريان انا محتاج فلوس والمرتب كويس اوي وبعدين انا مالي بالي بيحصل جوه مش ذنبي .
ريان بحده /بذمتك انت مصدق الي بتقوله ده لا طبعا ي سيدي هتشيل ذنب وذنب كبير كمان الستان هناك عريانين ي سي سيف بيقدموه هناك سم هاري والشباب والبنات بيكونوا مع بعض استغفر الله العظيم ي ابني حرام عليك .
سليم بضيق/خلاص ي ريان متقلبش عليا المواجع المهم قولي انا شوفت عمك النهارده صح ولا مش هو .
ريان بتنهيده /لا صح علي فكره النهارده هيكون كتب كتابي علي فيروز بنت عمي .
سليم بسعاده /ايه ده بجد الف مبروك ي صاحبي بس ازي ازي الشمل اتلم انا عايز تفاصيل .
ريان بتنهيده /والله انا نفسي ماعندي تفاصيل المهم انت هتيجي معايا شاهد النهارده .
سليم بارتباك/بس بعد ما خلص شغلي .
ريان بغضب جحيمي/برضه مصمم براحتك ي سليم بس افتكر أن ربنا شايف كل حاجه وعالم بكل حاجه ي صاحبي ....
//////////////////////////.
في شقه رحمه ....
كانت تجلس وهي تنظر إلي ذلك إلهديه بسعاده .
فاتن بغيظ /فرحانه بايه ي اختي اتوكسي هي دي الهديه الي قدر عليها ابن ثنيه صحيح جوازه فقر .
رحمه بحزن /ي ماما حرام عليكي سليم بيعمل اي حاجه علشان خاطري .
فاتن بغضب /عمله اسود علي دماغه ده احنا بقالنا 3سنين مستنين الباشا يخلص وباينه مش هيخلص خالص ده احنا الي هنخلص .
رحمه بحزن //إن شاء الله ربنا هيسهلها .
فاتن بغيظ /ماهو انتي الي فقريه مانتي شايفه سعد ابن عمك هيموت عليكي لسه جاي من الكويت وعلي قلبه فلوس قد كده بس انتي سيبي ابن الفقريه ده .
رحمه بغيظ /ي ماما ارجوكي كفايه كلام في الموضوع ده عن اذنك .
فاتن بخبث /براحتك ي رحمه انا مش هسيبك تتدفني نفسك في الفقر ده هخليكي انتي بنفسك الي تنهي الجوازه دي ....
//////////////////////////.
في فيلا حامد ....
عند الباب الخلفي ....
كانت تسير فيروز بترقب لتسرع الي الخارج لتركب سيارتها وتسرع الي الكباريه ....
في الكباريه .....
ليلا ....
كانوا يجلسون جميعهم وهم يحتفلون ويستعدون لزواجهم .
رانيا بابتسامه /الف مبروك ي قلبي .
عمر بابتسامه /مبروك ي جو الف مبروك ي روز .
يوسف بخبث ومكر /خلاص ي نور عيني دقائق وهتكوني ملكي وبتاعتي .
ليصرخ بعلو صوته /ي جماعه باركلونا انا وفيروز هنتجوز حالا واخيرا يوسف الشناوي هيتجوز فيروز حامد السيوفي الي بيحبها وبيموت فيها .
ليتتعالا التصفيقات والمباركات لهم أما هي كانت تشعر بشيء غريب وضيق شديد في صدرها من ذلك الخطوه .
سليم بصدمه /ي نهار اسود مش دي فيروز بنت عم ريان ايه الي بيحصل ده انا لازم اكلم ريان حالا ..
بعد بضعة من الوقت .
كان يسرع ريان الي الداخل باشمزاز من ذلك المكان الذي يوجد به كل ما حرمه الله لتقع عيناه عليها وهي تستعد لكي تمضي علي ذلك الورقه ليمسك القلم منها ليكسره بغضب جحيمي .
يوسف بغضب /أنت مين ي حيوان انت وايه الي بتعمله ده .
ريان بغضب جحيمي وهو يسدد إليه اللكمات /اخرس انا اشرف وانضف من ارد علي واحد زيك .
فيروز بغضب شديد/انت مين ي همجي انت وعايز مني ايه .
ريان بغضب وغيره وهو يخلع جياكته ليرميه في وجهها /استري نفسك الاول استري لحمك الي معرياه للخلق وعايزه تعرفي انا مين انا بعد ساعه واحده من دلوقتي هكون جوزك وهعرف ازي اربيكي واعلمك الادب الي حامد بيه نسي يعلمهولك .
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت ابن عمي الملتزم" اضغط على اسم الرواية