Ads by Google X

رواية اسميته جاسر الفصل الثالث والاخير 3 بقلم الاء السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية اسميته جاسر  الفصل الثالث  والاخير بقلم الاء السيد مصباح

رواية اسميته جاسر الفصل الثالث والاخير

"يعني ايه اتجوز بالغصب ؟! " 
_ شش وطي صوتك جدك برا 
"مش هوطي صوتي الجواز مش بالغصب " 
الجد فجأة : لع بالغصب يا بنت السيد 
_ الاء متقصدش حاجة يا حاج صدقني 
الجد : ولا تجصد مفارجش ، حديتي سيف علي رجابيكوا انتوا التنين 
" اشمعنا انا يا جدي ؟ " 
الجد: عشان تصلحي غلط أبوكي زمان 
" بتسمي جواز ابويا بامي غلطة !! "
الجد : ابوكي جصر رجبتي وخرچ عن طوعي 
" اهو ماات ماات وانت حتي مكنتش جمبه عاش وحيد ومات وحيد انت.."  
الجد بنبرة عالية : صوتك ميعلاش واني موچود ، انتي اتخبلتي ف عجلك ايااك 
" بترفع ايدك عليا يا جدي " 
الجد : واكَسِر عضمك كَمان ، جدامك عشر دجايج انتي واياها وتكونوا چاهزين ، العربية واجفة تحت عشان توصلنا البلد 
" اناا.." 
_ اتفضل انت يا حاج وعشر دقايق ونكون جاهزين 
الجد : عجلي بنتك يا مرات ولدي ، احسن ما اعجلها اني 
وقفت مكاني من الصدمة 
بحسرة " ليه سكتي يا ماما ؟ ليه متكلمتيش ؟ دي حياتي انا " 
مسكت وشي بكفوفها _ انا اسفة يا بنتي سامحيني مش بايدي حاجة ، جدك مش قاسي زي ما انتي فاكرة لكن  هياخدك مني بالغصب لو عندتي ،انا معاكي وجمبك وهحاول والله مش هسكت بس نسايره الاول يا الاء و م..مش يمكن ي.. يعني يكون خ..خير 
بعدت ايديها " انا كبش فدا مش اكتر ولا اقل "
جهزنا الشنط ونزلنا لجدي عيني جت ف عينه شوفت شوفت حنان لثواني لكن غلاف القسوة غالب ، جدي مش هينسي غلط ابويا مهما حصل وانا لازم أثبت للكل ان ابويا مش غلطان . من حق كل شخص يختار شريك حياته. ولو فشلت حتي ابقي حققت وصيته اني عشت ف وسط عيلتي زي ما كان بيتمني . 
بعد ٥ ساعات.
واخيرا وصلنا البيت ، كان بيت كبير وحواليه غفاير كتير لكنه بيت انيق بديكور قديم كلاسيك يخطف القلب ، كنت معتقدة اني هخاف لكن الغريب ف الموضوع اني مرتاحة !!!
في حاجات بتتشاف بالقلب مش بالعين ، في حاجات بتأسر مش بس بتأثر زي كل حاجة قديمة ليها علاقة بالماضي لان الماضي ما هو إلا رحلة ميخوضهاش الا كل حزين ، والذكري زاد مبينتهيش . 
دخلنا البيت كانت العيلة كلها متجمعة ، العيلة اللي معرفش فيها حد ، منكرش اني حسيت بالخوف لكن ماما مسكت ايدي وشدت عليها بمعني متخافيش .
جدي : دي مرات ولدي الله يرحمه ودي الاء حفيدتي ، محدش يچرب يجول لها كلمة ماسخة أو عاطلة 
ولاحظت اني جدي بيتكلم وهو عينه ع فرد معين لكن معرفش مين الست دي ! وليه بتبصلي بكره كدا .
عمي : اهلا ببنت الغالي ، نورتي البلد حدانا يا زينة البنات 
بصيت لجدي وع وشي علامات الاستفهام 
جدي : عمك الكبير عبدالرحمن 
بصيت لعمي تاني لقيته ع نفس الابتسامة فمديت ايدي اسلم شدني لحضني 
عمي : اخوي مخلف فلجة جمر . 
بخفوت " شكرا " 
جدي : هملي انتي وهي اياك 
..: نورتوا البيت ، بيتكم ومُطرحكم 
جدي : دي مرات عمك نچيبة واللي واجفين حداها دول ولاد عمك چاسر وعمر و ندى . 
بصيت لهم وحركت راسي بمعني اهلا ، ردت البنت بابتسامة جميلة وكذلك الشاب اللي جمبها ، لكن الشاب التاني كانت ملامحه مبهمة بالنسبالي ، كأنه بلا تعابير ودب الخوف جوايا من تاني ، لاني مقدرتش احدد مين اللي هيبقي صاحب النصيب .
" البت لولد عمها " 
عُرف من سنين طويلة ، ومش محتاجة تفكير طويل جدي جابني هنا عشان ميكسرش العادات والتقاليد ، وكأني عروسة بخيوط بتتحرك . 
جدي : بت يا نعيمة ، طلعي ست هانم و زينة البنات ع اوضهم فوج . 
" اانا ع..عايزة امي تبات معايا ف نفس الاوضة " 
سمعت الرد بسخرية 
_ حدانا إهنا مبنعضش بالليل ولا بنجتل حريمنا !! 
التفت لناحية الصوت كان نفس الشخص بالملامح المبهمة لكن بملامح غضب المرة دي 
" انا مقصدش " 
_ ولا تقصدي يا بت عمي مش فارجة كَتيير 
جدي : اطلعي فوج يا الاء ومتخافيش ، چاسر معاه حج احنا مبنعضش إهنا 
كنت لسه هتكلم لكنه كمل : اوضتك واسعة تاخد مرات ولدي گمان . 
" حاضر يا جدي " 
طلعت ع السلم مع امي تحت أنظار الجميع ، لكن قبل ما اختفي من قدامهم بصيت له بنظرة تحدي واتأكدت أنه اللي جيت عشانه 
قلت ف نفسي " اسمك جاسر مش وحش يا بن عمي ، بكرا تعرف مين انا والايام ما بينا  "
-------------------------
وقت الغدا : 
جدي بهدوء : البيت عچبكم اياك ؟
ماما : جميل بسم الله ما شاء الله 
اكتفيت بإيماءة براسي وبس 
مرات عمي : مجولتيش حاچة يا الاء ، البيت معچبكيش ولا اي ؟ سمعينا حسك 
" هقول اي يا مرات عمي اكيد رأيي من رأي امي وطالما البيت بيت جدي يبقي اكيد حلو اصل كل اختياراته حلوة شبهه حتي اسأليه ، مش كدا يا جدو ؟ "
اكيد انا فهمت انها مش طيقاني ولا طايقة امي ، ف ليه منتسلاش شوية ف قعدتنا ؟ 
جدي بابتسامة : صُح يا جلب جدك 
انا شامة ريحة حريق يا جماعة تفتكروا جاي منين ؟
جدي وهو بيقف : شكل الايام اللي چاية هتبجي واعرة گتيير جوي 
" جدو ممكن بعد اذنك تاخدني معاك اشوف البلد ؟ " 
جدي : چاسر اهني ياخدك مُطرح ما تحبي 
بصيت بسرعة ناحيته لقيته بص لجدي بصدمة 
_ احم ورايا شغل گتير يا چدي 
جدي : الشغل يتأچل شوي واهو فرصة تعرف الاء 
_ اللي تشوفه يا چدي ، تحبي دلوقيت ؟ 
وقفت بابتسامة " وليه لأ ، ثواني وهجهز " 
بعد ١٠ دقايق 
بعصبية _ بجالك گتير ، مش تحت طوعك اني 
" اولا متعليش صوتك عليا تاني ، ثانيا انا مأخدتش وقت دول عشر دقايق ، ثالثا ف حدود ف الكلام الاحسن منتخطهاش يا ريت " 
مسك ايدي بقوة _ انتي هتعلميني اتحددت كيف اياك ؟ فوجي يا بنت البندر 
بعدت ايده بعنف ورفعت صابعي ف وشه 
" ايدك لو لمستني تاني هقطعهالك يا بن عمي ، واوعي تكون فاكر اني هخاف منك بالشويتين دول  بنت البندر اللي مش عجباك دي بميت راجل ومتقبلش ابدا لحد يقل منها " 
رميت الكلام ف وشه وطلعت الاوضة بسرعة 
كانت ملامحه غريبة مقدرتش افسرها يمكن متوقعش ردة فعلي أو يمكن بالغت لكن لازم يعرف انا مين وع اي كويس اوي .
طلعت اوضتي وبعدها الباب خبط 
" ادخل "
جدي : صوتك انتي وچاسر كان جايب لآخر البيت ليه ؟ 
" ما تسأله هو يا جدي " 
جدي : الصوت العالي والعصبية تسلبك حچك يا بنية 
" هو اللي بدأ بالصوت العالي ، يعني هو من حقه يعلي صوته وانا لأ  ؟ " 
جدي : الست حدانا اهنه متعليش صوتها ع چوزها واص
" بس هو مش جوزي يا جدي " 
جدي : ف اعتبار ما سيكون يا زينة البنات . 
بصيت له باستغراب شديد ، اتوقعت ردة فعل مختلفة ، اتوقعت يزعقلي أو يقف ف صفه 
جدي وهو بيملس ع شعري : عجدة حواجبك دي فكيها مش لايجة عليكي 
بتلقائية " ليه الحنية المفاجئة دي يا جدي " 
جدي بابتسامة : اوعي تكوني زعلانة مني لساتك يا بنت الغالي عشان ضربتك بالجلم وقت عصبيتي . 
" لكل فعل رد فعل وانا اسلوبي ف الكلام مع حضرتك غلط يا جدي فبلتمس ليك العذر " 
جدي بضحكة عالية : تلتمسي العذر إياك ، ضحكتيني يا زينة البنات . 
بصيت له باستغراب تاني 
جدي : اسمعي حديتي منيح يا ألاء ، انا مش جاسي زي ما انتي مفكرة ولا وحش ، ابوكي انا كنت بشوفه گتير من غير ما تعرفي ، كنت بتحچچ بالشغل وانزل اجابله ف مصر من غير ما حد يعرف عشان منفتحش ف الدفاتر الجديمة ،وحاچة تانية  لازم تعرفي ميتي تشدي وميتة ترخي  وچاسر راچل صُح و  يستحجك . 
" ما تحكيلي الحكاية يا جدي من الاول عايزة اسمعها منك " 
جدي : الحكاية برضه ولا چاسر ؟
______________________ 
من ٢٥ سنة 
كان المفروض بابا يتجوز بنت عمه والكل عارف كدا لكل كان للقدر رأي تاني . 
بحكم شغل بابا ف التجارة كان بيسافر دايما للقاهرة واتعرف ع مامتي هناك وحبها . 
بابا عارض جدي والعيلة كلها ورفض يتجوز بنت عمه فجدي خيره ما بين يقعد ما بين أهله وناسه ويتجوز بنت عمه أو يتجوز اللي بيحبها ويطلع من البلد . 
فابويا اختار امي وبالفعل سافر . 
لكن المشكلة مكنتش ف سفره كانت المشكلة ف بنت عمه اللي سابها واللي اضطر عمي أنه يتجوزها عشان متتفضحش ف البلد والناس تقول عريسها سابها.
وتمر السنين والمفروض اتجوز بن عمي وبن الست اللي ابويا رفضها زمان .
______________________ 
_ بتعملي اي ف الحديقة دلوقتي ؟ 
بخضة " سلام قول من رب رحيم " 
_ مالك ؟ شفتي عفريت ولا اي ؟ 
" ا..انت بتتكلم مصري ؟ " 
بسخرية _ لا بتكلم فرنساوي 
" قصدي اللهجة الصعيدي مش بتتكلم بيها " 
_ يمكن عشان كنت بعقد ف القاهرة كتير 
" اي اللي وداك القاهرة " 
_ شغل وكلية مثلا وبعدين مجاوبتيش بتعملي اي دلوقتي ف الحديقة الوقت اتاخر اي مش خايفة ؟ 
" اولا : مجاليش نوم فقلت انزل اتمشي ، ثانيا : انا ف بيت اهلي اي الداعي من الخوف " 
_ معترفة أنه بيت أهلك يعني 
" الحقيقة حقيقة مهما كان " 
_ طب اطلعي ع اوضتك عشان الوقت اتاخر .
بابتسامة " تيجي نشرب قهوة ؟ " 
رفع حاجبه _ دلوقتي ؟ 
" القهوة ملهاش معاد ، وانت محتاج تعتذري ع الموقف البايخ بتاع الصبح فخدها فرصة "
_ اي الثقة دي ؟ 
" مش ثقة وانما فرصة تانية جدو قالي انك تستحق" 
_ جدو قولتيلي ، هو دا سبب التغير المفاجئ 
" الصراحة مش جده لوحده وموقف تاني حصل " 
بتهكم_ هتتفضلي عليا وتحكيه ؟ 
" مقلتليش تشرب قهوة ؟ " 
_ مينفعش انا وانتي نعقد ف مكان لوحدنا طول ما مفيش حاجة تجمعنا وخصوصا لو بليل .  
ابتسمت " الإجابة لأ بس بتذوقها " 
_ مش محتاج اذوق حاجة .
" وانا مكنتش مستنية إجابة غير دي يا بن عمي " 
_ افهم أن دا كان اختبار ؟
ابتسمت اكتر " ذكي والراجل الذكي خطر " 
_ الست الذكية اخطر .
" تصبح ع خير يا بن عمي " 
_________________________
بعد الفطار : 
" الاسطبل دا جميل اوي يا جدو " 
جدي : تحبي تركبي حصان ؟ 
بابتسامة " ينفع يا جدو ؟ " 
جدي : طول ما احنا ف أرضنا وبيتنا كل شي ينفع يا زينة البنات . 
" الحصان الاسود دا ممكن ؟ " 
جدي بضحكة  : الا دا مينفعش إلا بإذن صاحبه . 
باستفهام " ومين صاحبه ؟" 
جدي : صاحبه واجف هناك اهو ، روحي جوليلي وخدي الاذن منيه .  
بتعجب " جاسر ؟ "
جدي بابتسامة  : صُح 
بصيت لجدي بحيرة وللحصان ولجاسر من بعيد ومشيت ناحية جاسر اللي كان واقف مع عمر اخوه 
" السلام عليكم "
عمر بابتسامة : وعليكم السلام يا مرات اخوي 
تلقائي بصيت لجاسر لقيته مبتسم 
" بس انا لسه مبقتش " 
عمر : جريب جوي يا بنت عمي متخافيش 
قبل ما افهم أو ارد 
_ في حاجة يا الاء ؟ 
فضلت ثانيتين بصاله أول مرة ينطق اسمي .  
عمر : طب استأذن انا بقي . 
_ طريجك اخضر يا خوي . 
عمر مشي فكنت همشي انا كمان 
_ استني اهني ، كنتي چاية ترمي السلام اياك وتمشي 
" لأ الصراحة انا كنت جاية عشان اقولك أنه لو ينفع يعني اركب الحصان بتاعك عشان جدو قالي لازم اخد اذنك بس لو مش عايز خلاص " 
_ بتعرفي تركبي أحصنة من الأساس ؟ 
" ما هو انا اصل .." 
_ جولي من الاول لع وخِلصنا 
" جدو معايا هيعلمني " 
_ ولو جولت لع ، اي جولك ؟ 
" هقولك ماشي تمام وهمشي " 
_ ليه الحصان دا بالذات ؟ 
" معرفش بس حبيته " 
ابتسم _ وانا موافج 
ابتسمت " بجد ؟ شكرا ليك جدا يا جاسر " 
بصلي بنظرة غريبة فارتبكت ونزلت عيني ومشيت تجاه جدي وانا لازلت مبتسمة .
اكيد فهمت ان النظرة دي نتيجة لنطقي لاسمه مجرد من غير يا بن عمي . 
جدي : وافج ؟ 
" ايوا يا جدو " 
جدي بصوت ضحك عالي : طب يلا اركبي . 
" بتضحك ليه يا جدو ؟ " 
_ مفيش حاچة صُح يا جدي ؟
جدي : الحصان دا مبيلمسوش حد واصل غير الحبايب صُح يا چاسر .
" احم .. اركبه ازاي يا جدو "  
جدي : ساعدها يا چاسر احسن حاسس اني دايخ ومش جادر اوجف ع رجليا .
بصيت لجاسر بسرعة لاقيته بيبص لجدي ومبتسم 
هو اي حكاية الابتسامات النهاردة ؟ مالهم بجد ؟ 
_ اول حاجة متخافيش من الحصان وحسسيه بالامان عشان ميغدرش بيكي هو ، اي رايك تأكليه الاول ؟ هيت ..
بعفوية" بحب لما تغيرت لهجتك مخصوص عشاني "
رفع حاجبه _ وبتحبي اي تاني ؟ 
" ها ؟ اا..انا مش بحب ح.حاجة انا قصدي انه يعني بيبقي شي لطيف منك فاهمني ؟ "
_ كنت بقول تأكلي الحصان اي رايك ؟ 
" مش هيعملي حاجة " 
_ لا متخافيش انا معاكي 
هو ليه كل كلمة بيقولها بتربكني ؟ انا مبحبنيش وانا مرتبكة . يووووه 
_ خدي الاكل اهو جربي
" حاضر " 
عملت زي ما قالي بالظبط وفعلا مكنتش خايفة لحد ما فجأة الحصان أصدر صهيل فرجعت لورا فجأة وكنت هقع فلحقني ، ولما استوعبت الموقف زقيته بعدت فجأة . 
" أنا أنا اسفة ، انا مكنش قصدي "
_ عادي محصلش حاجة 
" أنا طالعة فوق , بعد اذنك " 
_ مش كنتي عايزة تركبي ؟ 
" مرة تانية باذن الله ، بعد اذنك تاني " 
وف ثواني معدودة كنت اختفيت من قدامه ، هو معملش شئ يذكر بس وجوده مهلك بالنسبالي معرفش ليه ؟ 
الغلط كله ع جدي ، ليه يمشي ؟ ها ؟ بس مفقوش اوي يا جدو والله . 
______________________
ف اوضتي :  الباب خبط 
" ادخل " 
جدي : لونك مخطوف إكده ليه يا جلبي ؟ 
" ها أنا ، مخطوف ازاي "
جدي : مخابرش مش يمكن حاچة تانية اللي انخطفت گمان . 
بارتباك " حاجة اي يا جدو ، مش فاهمة " 
جدي : اللي خطفك إكده عايز يكتب الكتاب الليلة ، وجعتي ولد ولدي كيف يا زينة البنات ؟ 
بصيت للأرض بكسوف وقلبي دق بسرعة ، بسرعة لدرجة اني خفت لجدي يسمعه . 
جدي وهو بيحضني : يبجي موافجة ، زغرطي يا ام العروسة 
وطبعا امي متأخرتش زغرطت وعيطت .
________________________
" بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير "
رفعت راسي واخيرا عايزة اشوف نظرة عينه مش اكتر لقيته مبتسم ابتسامة هادية تشبهله تمام . 
لقيته قرب ف وسط زحمة الموجودين وهمسلي 
_ مستنيكي ف الجنينة نشرب قهوة 
جدي : مُطرح ما يكون چوزك تكوني معاه ، لساتك واجفة ؟ 
ابتسمت ومشيت وراه مشي أشبه بالجري 
"ج..جاسر "
_ مبروك يا زينة البنات  
"... 
ضحك _ لسانك الطويل راح فين ؟ طب احكيلي طيب موقف اي اللي غيرك من نحيتي 
اخدت نفس وبدأت احكي 
" يوم ما اتخانقنا ، جدي كان عندى ف الاوضة فنسي سبحته رحت عشان ارجعها ، فسمعتك انت ومرات عمي بتتكلموا بالصدفة والله ، سمعتك وانت بتدافع عني وبتقولها انك انت الغلطان وانها لازم تتقبلني ومتاخدنيش بذنب ابويا ف حقها عشان انا هبقي مراتك المستقبلية . 
وان ردة فعلي غيرت وجهة نظرك عني واني من اليوم دا اخصك و مش من حق حد يتكلم عني بالوحش ابدا
 يومها حسيت باول دقة ليك " 
ابتسم _ كل دا بالصدفة ؟ 
بصيت للأرض تاني " ف البداية والله صدفة لكن بعد كدا فضول "
_ انا بدأت اقع ف حبك من يومها من خناقة تصوري ؟ 
رفعت رأسي له فابتسم ويا وعدي ع ابتسامته 
_ بحبك يا زينة البنات 
ابتسمت
 " تشرب قهوة ؟ "
حضني 
" اشرب قهوة " 🖤
"أطلت النظر إليك فضللت بمحراب عينيك " 


تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
google-playkhamsatmostaqltradent