رواية النصيب الفصل الثالث والاخير بقلم نوران علي
رواية النصيب الفصل الثالث والاخير
الدكتور :الحمد لله العملية نجحت و الآنسة بخير
بدر بسعاده :بجد يا دكتور!! طب احنا نقدر نشوفها
الدكتور :لا مش بعد رحااا تاامه
بدر :احنا متشكرين اوووي انا مش عارف اقول اي لحضرتك
الدكتور:لا ولا حاجه دا وجبي
مريم صعبت نور الاتنين بدموع:مش قولتلك هتبقى كويسه
بدر :الحمد لله يا رب
مريم:طب يا بدر انا لازم امشي دلوقتي انت عارف ماما لوحدها ف البيت
بدر :تمام مع السلامه
ايوه يا ماما جايه اهو والله الحمد لله العملية نجحت ونور بخير ايو والل!
مريم :اه يا حيوا ن مش تفتح
احمد :حيو ان في عينك مانتي الي ماشيه بتحبي ف التلفون ومش مركزه
مريم بأنفعال :ونت مالك احب ولا محبش جتك داهيه في اشكالك
احمد وبيرجع شعرو لوره :لسانها متربي منها بس جامده
(دا مش أحمد بس الي مهز ق دا كمان حد اعرفو🚶♀️🤧😂)
بعد شهر نور فاقت وخفت وقرارو انهم هيعملوا فرح كبير اوووي ومع الوقت حب بدر لنور بيزيد مبيقلش هو دا الحب يا ساده 😌😌😌🤧
ام مريم: مريوم يابنتي انتي يا اخر صبري
مريم: ايوه يا ماما هو انا تايها
ام مريم :لا ياختي متقدملك عريس
مريم بتفاجاء:قولي وربنا ياعني انا هبقى عروسه لولولولولولويي وفرحي يا عروسه انا العريس يعروسه يعروسه اناا العر
ام مريم بضحك:بس يا مجنونه للدرجاتي عاوزه تتجوزي
مريم:لا اصل انتي مش فاهمه اكيد معاه عربيه وهيوديني المعرض اجيب كتاب خارج قنون الحب ولولولولولولولولولولولولوي
ام مريم:عوض عليا عوض الصابرين يااارب في خلفت المجانين دي
مريم :الو يا نور يا بنتشي بقولك متقدملي عريس ياعني مش لوحدك الي هتبقى عروسه يا عسل
نور:بجد والله طب ونتي اي موفقه
مريم: والله ع حسب اسمو وشغلو ياعني مثلا لو اسمو صقر انا وفقت ويااه بقى يااااه لو اسمو مالك انا اتجوزت من غير ما اشوفو ويااه بق
نور بضحك:بس بس بس الله يخربيتام الرويات الي لحستلك دماغك دي
مريم :لا معلش اغلطي فيا ف الرويات لاااااااااااااا
نور بضحك مووت:خلاص غوري يا مجنونه قره عيني بيتصل
مريم :اه يعم الله يسهله
نور :طب غوري باي
مريم بضحك :بأي
قفلت معاها :مريم وهتجوز هتجوز هتجوز هتجوز لقيتو ماشي مشيت وره قولت لازم أعي ماااااااماااااااا
(يوم المقابله)
بتطلع مريم تقدم العصير
وبتتقال الجمله المعروفه
نسيب العرسان لوحدهم شوايه
احمد انا احلي من السجادة وربنا
مريم بصدمة :انت!!! ازاي... انت ازاي يا حيوا ن ليك عين تيجي تتقدملي اقولك علي حاجه انا مش موفقه
احمد ببرود :خلصتي..! تمم بصي يا ستي انا
مريم :انت هتحكيلي قصه حياتك انا بس هسألك سؤال واحد بس اسمك اي؟
احمد بتعجب من هذة المجنونه:اسمي احمد يا ستي
مريم :مرفوض تدري ليش ليه مسمكش ليث مالك صقر رعد أسد هااا زي الروايات انت ليه مش عورض الباب كدا هااا طب انت شغال اي...! قولي انك عصبي وامك خانت ابوك ونت صغير وان اسمي ع اسم امك الي بتكرها ولما تعرف تتجوزني غصب وتنتق فيا هااا قولي انت ساااكت ليييييييييييييه
احمد :😶😶
مريم :طب انت تعرفني منين
احمد بابتسامة:بصي يا ستي انا ابقى ابن خالت بدر ياعني احنا الاتنين ولاد خاله ومره كنتي مع نور وانا وبدر كونا ف المول بس انا رحت اجيب حاجه ونور وقفت تتكلم مع بدر ونتي كنتي معاهم ونا شفتك ولما سألت عليكي بدر قلبي انك اسمك مريم وفي اللسن وانك بتحبي الروايات ونا اعجبت بيكي وخصوصاً لما شفتك ف المستشفي ونتي مروحة
مريم :اه ونا هزقتك 😂😂
احمد بيجز ع سنانو :ايوة عاارف وناا بقولك عااوز اتجوزك برضاكي أو غصب عنك
مريم بصدمة :انت قولت اي...!
احمد:بقولك عاوز اتجوزك
مريم :ايوة ايوة قربت هاا قولت اي كمان
احمد بتعجب من هذه المجنونه :برضاكي أو غصب عنك
مريم :انت قولت غصب عنك صح
احمد بسرعه :لا والله انا مش قصد
مريم :بس بس بس انا موفقه
احمد :علي بركه الله نقرأ الفاتحه
ام مريم وبابها:هااا يولاد هااا يا مريم يابنتي
مريم بكثوف:الي تشوفو يا بابا
ابو مريم بضحك :يبقى موفقه ع بركه الله
وبعد تلت سنين
بتنجب نور روزان وفهد
ومريم مالك ونور
كان جالس على الفراش عندما شعر بألم قوي في يديه
بدر صرخا:يااا نوووووووور تعااالي خودي ولاااادك نزلين عض فياااا
نور وهي تقطم جزره في يدها :بيسننوا يا حضرة الرائد
بدر :انا كان مالي ومال الجواز انا كنت عايش بيه سلطان زماني
جلست نور علي قدميه ولفت ذراعيها حول عنقه بدلال :من قلبك
بدر :قلبي ملك ايديكي وروحي تحت امرك وعقلي بيفكر بس فيكي؛ ابقى اي
نور :تبقى وقعت في حبي يا حضرة الرائد
بدر بضحك :ووقع الرائد في حب نور عيونو
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات