رواية كيف تكون النهاية الفصل الثالث بقلم آية عطية
رواية كيف تكون النهاية الفصل الثالث
تم اعداد المشروبات من قبل نور و بعد تجهيزها خرجت هي و هي حامله الاكواب و تقدمت من المائده
و بداءت في تقديم المشروبات واحد تلو الاخر حتي واصلت الي كريم و سليم و جاءت تقدم لهم
جحظت عينها بشده انه هو من قام بخبطها بالسياره في الصباح
و ايضا هو عندما راها ابتسم لها مما وترها قليلا
توترت قليلا و اكملت عملها حتي الانتهاء
ثم ذهبت عاءده مره اخري الي المطبخ لاكمال عملها
مها/مالك في ايه
نور/مالي
مها/انا اللي بسالك مالك
نور/مفيش
مها/مفيش مفيش
و اكملو تحضير العشاء في صمت
جاء اليهم محسن هذا الوقح من وجه نظر نور
محسن/كلو جهز
نور/ايوة حضرتك
محسن/مش عايز اي غلطه
مها/اطمن حضرتك انا عمرنا ما بنغلط في شغلنا
محسن/اتمني علشان انا زعلي وحش
و خرج من المطبخ كما دخل دون استأذن
مها/يا اعوذ بالله
نور/عامل شبه عفريت العلبه
مها/و الله معاكي حق
و جاء موعد العشاء
و بدات نور و معها مها في اخراج اطباق الطعام و ترتيبها علي المائده بشكل مميز و جميل مما اعجب جميع من يجلس حول المائده و عندما وصلت بالقرب من كريم و سليم
......./ازيك
توترت نور بشكل اكبر اولا لانها لا تتوقع ان يتحدث معها ثانيا لوقوف محسن بالقرب منهم
نور/اهلا بحضرتك
......./رجلك و ايدك عاملين ايه دلوقت
نور/الحمد لله احسن كتير
....../انا اسف مره تانيه
نور/الحمد لله حصل خير
نظر له الاخر
الاخر/مش تعرفنا
...../ايوة دي انسه.........
نور/نور مدام نور
تلاشت الابتسامه سريعا من علي وجهه و بلع ريقه بصعوبه
الاخر/اهلا بيكي
نور/اهلا بحضرتك
و في ذلك التوقيت كانت قد انتهت تحضير المائده و ذهبت من امامهم
كل هذا يحدث تحت انظار محسن الذي توعد لها بشيء
اما علي المائده فكان ياكل قليلا و هو شارد الذهن حتي تحدث معه احد اعضاء الوفد و انتبه لهم قليلا
حتي انتهاء وقت العشاء
و جاءت نور ايضا و معها مها و شخص اخر بجمع جميع الاطباق التي علي المائده و تنظيفها و العوده مره اخري الي داخل المطبخ
و استمر الحديث بينهم حتي تخطت الساعه الثانيه و النصف بعد منتصف الليل
و بعد وقت قليل طلبو مشروبات اخري بعد ما تناولو الحلوى
و مازال الحديث مستمر بينهم حتي مرا ساعه اخري
و قد وصلت نور الي اخر جهدا لها و لم تعد تقدر علي الاكمال فا مفعول الدواء التي اخذته قد ذهب منذ وقت و بدا الالم في تصاعد و لم تتحمل اكثر من ذلك
و ايضا الوقت قد تاخر كثيرا عن كل مره فقد تخطت وقت كبير
نور/انا خلاص مش قادره
مها/و الله انتي ليكي الجنه انا يا سليمه خلاص جبت اخري اما انتي تعملي ايه و كمان كان المفروض بعد الوقعه بتاعه الصبح كنتي ختي اليوم اجازه
نور/و انتي فكرك وش البومه دا هيوافق
مها/امال يعني نموت نفسنا هما اشترونا بالفلوس اللي بيدوهلنا و لا ايه
نور/اكل العيش مر و مفيش حاجه بالساهل
مها/و انتي يا قلبي حملك تقيل
نور/الحمد لله رضا قوي اللي انا فيه
مها/ربنا يقويكي يا حببتي
نور/يارب
دخل محسن عليهم مره اخري
محسن/احنا هنقضيها كلام و لا ايه... ايه مفيش شغل
مها/و احنا قصرناا في ايه يا محسن بيه
محسن/ما تطلعو تشوفو طلبات الناس اللي برا
نور/ما هو استاذ شريف بيشوف طالبتهم و بيعرفنا بيها
محسن/شريف مشي من بدري
نور/مشي ازاي دا استاذ شريف عمره ما مشي من غير الا لما نخلص احنا الاول و نمشي قبله
محسن/الكلام دا قبل ما انا اجي هنا
مها/طب حضرتك الوقت اتاخر قوي و احنا لازم نروح
محسن/تروحو... و انا بقه اللي اشوف طلبات الزباين
نور/لا ازاي حضرتك ميصحش بعد اذنك اشوف طلبات الزباين
محسن/اتفضلي
و خرجت نور من المطبخ و هي تسب و تلعن هذا الوقح و هي لم تعد تتحمل شيء اخر فالالم قد تصاعد اكثر في اكثر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في منزل نور مازال الاطفال مستيقظين بانتظار ولدتهم الاطمئنان عليها
مالك/ماما اتاخرت قوي انهارده
عزه/الغايب حجته معاه
مليكه/بس دي اتاخرت قوي و كمان تليفونها مقفول من بدري
عزه/ان شاء الله خير
مالك/ابله عزه
عزه/نعم يا حبيبي
مالك/هو حضرتك تعرفي عنوان المطعم اللي ماما بتشتغل فيه
عزه/معرفوش قوي
مالك/طب اسم المطعم
عزه/و الله مش بركز قوي يا مالك
مالك/طب و بعدين
عزه/و انت كنت بتسال ليه
مالك/من اسم المطعم حته نبحث عنه علي النت نجيب رقم التليفون
عزه/ما شاء الله عليك انا مفكرتش في كدا
مليكه/طب و ليه دا كله
مالك/قصدك ايه
مليكه/اسم المطعم و العنوان و الرقم كمان موجودين هنا
مالك/موجودين هنا فين
مليكه/علي الشنطه اللي مامي جابت فيها الاكل انهارده
عزه/يا ولاد الايه
مالك/انا ازاي مفكرتش في كدا
مليكه/عادي يا لوكا انا هقوم بسرعه اجيب الشنطه
و ذهبت مليكه لاحضار الرقم و الاتصال بالمطعم الاطمئنان علي ولدتهم
عادت مليكه و هي تقوم بالاتصال بالرقم المطلوب و انتظرت الرد
مليكه/السلام عليكم
...../و عليكم السلام
مليكه/دا مطعم (.....)
....../ايوة يا فندم
مليكه/طيب لو سمحت ممكن اكلم مامي نور
....../طب خاليكي معايا ثواني
مليكه/ماشي
و بعد قليل من الوقت
نور/السلام عليم ايوة يا مليكه
مليكه/ايوة يا مامي ايه كل التاخير دا
نور/معلشي يا حببتي عندي شغل كتير انهارده
مليكه/و لسه هتتاخري اكتر من كدا
نور/لسه قدامي شويه
مليكه/بس الوقت اتاخر قوي يا مامي
نور/معلشي يا حببتي هاعمل ايه.... امال مالك فين
مليكه/اهو معاكي يا مامي
نور/ايوة يا مالك
مالك/فينك يا ماما
نور/معلشي يا حبيبي الشغل
مالك/و تليفونك ماله من بدري بنرن و هو مقفول
نور/التليفون وقع انكسر
مالك/علشان كدا مقفول
نور /ايوة
مالك/ و لسه هتتاخري
نور/لسه شويه
مالك/ماشي يا ماما
نور/و عزه فين
مالك/موجوده اهي اتفضلي هي معاكي
عزه/ايوة يا ابله نور
نور/ايوة يا عزه انا اسفه اني ذنبتك مع العيال طول اليوم
عزه/متقوليش كدا يا ابله احنا بس اقلقنا عليكي و متقلقيش علي الاولاد
نور/انا مش عارفه اشكرك ازاي
عزه/مفيش شكر بينا
نور/و دا العشم المهم خالي الاولاد يتعشو ينامو
عزه/هو لسه حضرتك هتتاخري
نور/مش عارفه اصل المدير الجديد وصل و شكله غتت جدا
عزه/خلاص متقلقيش انا موجوده معاهم
نور/ماشي يا حببتي يلا سلام دلوقت علشان عندي شغل كتير
عزه/ماشي مع السلامه
نور/سلام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في منزل منصور عاد من العمل في وقت متاخر جدا
منصور/السلام عليكم
فوزيه/اهلا يا اخويا ايه اللي اخرك كدا
منصور/كان في شغل كتير انهارده و علي ما خلصت
فوزيه/و قبض علي كدا
منصور /ايوة
فوزيه/و قبضت كام
منصور/اربعين جنيه
فوزيه/طول اليوم علي اربعين جينيه
منصور/اعمل ايه
فوزيه/انت عارف ان انت ممكن تكسب الاربعين جنيه دول في ساعه زمن بس انت تسمع الكلام
منصور/لو هتقولي نفس كلامك فا انا خلاص مش عايز اسمع حاجه
فوزيه/ما عنك ما سمعت سمعت الرعد يا شيخ
منصور/اتفضلي
فوزيه/ايه دول
منصور/ عشرين جنيه
فوزيه/انت ياض مش بتقول قابض اربعين
منصور/ايوة
فوزيه/امال فين العشرين التانيه
منصور/معايا
فوزيه/معاك بتعمل ايه
منصور/عايز حاجات للمدرسه
فوزيه/الله يلعن ابو المدرسه دي هات يلا الفلوس
منصور/لا كراريسي خلصت و عايز بدلها و القلم كمان شطب
فوزيه/انا مال اهلي انا ... عنك ما جبت حاجه هات الفلوس ياض
منصور/مفيش فلوس
فوزيه/نعاااااااام انت بتقولي مفيش فلوس
و في لحظه كانت قد قامت من مكانها و امسكت حذاءها المنزلي في يديها و قامت بضربه بشده و هو صغير تحت يديها مقاومته لا تعادل شيء في قوه و جبروت تلك المراه و ظلت تضربه حتي اخرجت من جيبه المال و تركته مسجي علي الارض يبكي بقوة و انفه و فمه يسيل منه الدماء و لم تكتفي بذلك بعد ان استقامت ركلته بقدمها في اسفل معدته مما جعله يتاؤه بشده و ذهبت الي غرفتها و لم تبالي له
اما هو فظل يبكي بشده من قوه الالم الذي يشعر بيه فهو ليس الم جسدي فقط بل الم نفسي ايضا و هو صغير لم يتحمل ما يحدث معه
ظل كما هو كما تركته ولدته لم يتحرك حركه واحده من شده الالم و نام كما هو
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عوده مره اخري الي نور بعد مهاتفت اطفالها بالهاتف الخاص بالمطعم التفتت لتعود الي استكمال عملها
شهقه قوة خرجت منها عندما التفتت
فقد وجدت ذلك الوقح قريب منها و عند التفاتها كانت تقريبا في احضانه
و هو استغل تلك الفرصه و ظل ممسك بها كانه يحاول يحميها من الوقوع و لكن في حقيقه الامر هو كان يقصد ذلك
ابتعدت عنه نور بقوه
نور/في ايه حضرتك
محسن/انا اللي في ايه و لا انتي
نور/قصدك ايه مش فاهمه
محسن/يعني شويه قاعده تقري مع صحبتك و شويه تقري في التليفون و سايبه الشغل
نور/انا حضرتك سايبه الشغل انا من صباحه ربنا مقعدتش ثانيه
محسن/مش باين
نور/حضرتك انا قبل الشفت التاني عملت حادثه و كان المفروض اخد باقي اليوم اجازه بدل ما اشتغل بس قولت لا الشغل اهم و جيت علي نفسي و اخدت حقنه مسكنه علشان الشغل و بردو مكمله شغل و مفعول الحقنه راح و انا تعبانه جدا
محسن/تحبي اريحك
نور/نعااااااام
توتر محسن قليلا من علو صوتها
محسن/انتي فهمتي ايه انا قصدي اجبلك حقنه تانيه
نظرت له نور لانها منذ ان راته و قد فهمت نظراته هذه
نور/لا شكرا بعد اذنك
محسن/اتفضلي
و تنحي جانبا لكي تفوت نور و بعد خروجها
تحدث هو مع نفسه
(بت جامدة يا خىبيت امك لا وشديد انا احب النوع دا هتروحي مني فين مسيرك تقعي )
و مسح علي صدره و اخرج تنهيده قويه و خرج و راءها
اما نور بعد خروجها لم تتحمل كل ذلك
فاليوم انه يوم طويل للغايه حدث به اشياء عده و احساسها بالالم في تزايد
كل هذا في كفه و هذا الوقح في كفه اخري
ذهبت للمطبخ وجدت مها قد اعدت المطلوب
حملت هي الصنيه التي عليها المشروبات و خرجت و الالم في تزايد
كان هو يتابعها من بعيد حتي وصلت اليهم و هي علي وجهها الالم الشديد
وضعت لكل شخص طلبه بعد سؤالها لهم و ذهبت نحو سليم و كريم وضعت ايضا امامهم المطلوب
و ابتعدت قليلا و لكن قد خانتها قدمها و لم تعد تتحمل وقعت عاي الارض
كان كلامن سليم و كريم يتابعون حركتها الغير متزنه
و ايضا محسن كان يتابع و اعتقد انها تفعل ذلك للفت الانتباه
عند وقوعها كان الاقرب اليها هو سليم و كريم
فذهبو اليها سريعا و اخذو بيدها حتي استقامت جلبو لها احد المقاعد لتجلس عليها
في ذلك الوقت اقترب منهم محسن
مخسن /حصل خير يا جماعه اتفضلو احنا متشكرين جدا
كريم/مفيش شكر و لا حاجه
سليم/الحمد لله حصل خير
ذهب كريم و سليم الي مقاعدهم
و انحني محسن بالقرب منها قومي اسندي عليا علشان تدخلي المطبخ
نظرت له و هي تود ان تبصق في وجهه هذا اللعين الذي يستغل الفرص
نور/شكرا جدا انا هقوم لوحدي
محسن/اتفضلي قومي و ريني
جاءت لكي تحرك قدمها و لكن الالم كان اقوي فلم تستطيع تحريكها
نور/بعد اذنك تبعتلي مها
محسن/انا مو..........
جاءت مها سريعا بعد ما اخبارها زميل لهم علي وقوع نور
مها /مالك يا نور عزت قالي انك وقعتي
نور/الحمد لله جات سليمه تعالي خدي ايدي
و اسندت مها نور حتي وصلت بها الي غرفه تغير الملابس بدل المطبخ
نور/انت جايباني هنا ليه
مها/بقولك ايه انتي تريحي بقه كفايه عليكي كدا و انا هكمل انا هاين عليا و الله اهرج اقولهم كفايه بقه
نور/مينفعش اسيبك لوحدك
مها/ملكيش دعوه بيا انا هكمل
دخلت عليهم فتاه اخري
...../اخيرا الحمد لله
مها/في ايه
...../الزباين اللي برا مشيو خلاص
نور/يااااااه الحمد لله
مها/بجد يا فريده
فريده/ايوة بجد و الشباب في المطبخ يقفلوه
مها/ طب يلا نغير هدومنا علشان نروح
و قامت كلا منهم بتبديل ملابسها
انهت فريده تبديل ملابسها سريعا
فريد/سلام يا بنات
مها/سلام
نور/انا عايزه قبل ما اروح اروح استاذن من التحش اللي برا دا اني اخد اجازه بكرا
مها/هههههه تحش يا لهوي علي كلامك يا نور
و قبل ان ترد نور دخلت فريده مره اخري اليهم
فريده/نور محسن بيه عايزك في مكتبه قبل ما تمشي
نور/ماشي
و خرجت مره اخري
مها/تفتكري هيطلع عنده دم و يديكي هو اجازه
نور/يارب يسمع منك ربنا
مها/طب يلا انا خلصت تعالي اساعدك
و ساعدت مها نور في تبديل باقي ملابسها
مها/ها هتقدري تمشي
نور /ايوة اصلا الحبايه اللي ادتهالي جبت نتيجه و الالم خف شويه اهو لحد ما اروح و اريح
مها/طب الحمد لله
و خرج الاثنين معا الي الخارج و اتجهت مها الي باب الخروج و اتجهت نور الي مكتب المدير
طرقت نور الباب و بعد سماعها اذن الدخول فتحت الباب و دخلت و طرقته مفتوح قليلا
نور/حضرتك طلبتني
محسن/ايوة
نور/خير حضرتك علشان الوقت اتاخر
قام محسن من علي مقعده خلف المكتب و التف حوله
و كانت هي جالسه في توتر
محسن/انا كنت عايز اطمن عليكي
نور/الحمد لله بقيت احسن كتير
محسن/يارب دايما
نور/بعد اذن حضرتك كنت عايزه طلب
محسن/اؤمري
نور/كنت عايزه اخد بكرا اجازه
انحني محسن بالقرب منها كان لا يفصل بينهم غير مسافه قليله
محسن/بس كدا بكرا و بعده و بعده كمان لو حبيتي
نور/لا لا بكرا بس و بعدو هكون تمام ان شاء الله
محسن/برحتك خالص شوفتي رحيم ازاي
نور/ايوة طبعا
محسن/طب مش ترحميني كمان زي ما انا رحمتك
نور/مش فاهمه حضرتك
انحني محسن اكثر بالقرب منها حتي كادت انفاسه الكريهة بالنسبه لها تلفح وجهها
محسن/انا افهمك
و انقض عليها يريد تقبيلها بالاكراه
و كانت هيا تحاول التملص منه بشتي الطرق كانت تحاول ان تبعده عنها بقوة لكن هي قوتها قد نقذ من مجهود اليوم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما كريم و سليم بعد وقوع نور انهو حديثهم مع الوفد و قام بدفع الحساب و خرجو كلا منهم من المطعم و بعد ذهاب الوفد
تبقي سليم و كريم
كريم/يلا يا سليم
سليم/لا انا كلمت السواق و زمانه جي و جايب العربيه
كريم/ليه يا ابني انت مش جي معايا روح معايا
و قبل ان يرد عليه سليم و جدو فتاه خرجت
سليم/لا يا عم اليوم مش ناقص اشوفك مرات ابوك كفايه كدا
كريم/دي زمانها نامت من بدري
سليم/و انا ايه ضمني و بعدين انا عايز اروح بيتي اريح فيه هاخد بكرا اليوم كله نوم و مفيش حد يقلقني
و قبل ان يرد عليه كريم قد خرجت فتاه اخري
كريم/برحتك يا باشا طب و السواق فين دلوقت
سليم /زمانه داخل عليا دلوقت
كريم/هيتاخر يعني
سليم/اهو وصل يا عمر
و جاء الساءق بالسياره و هبط منها و اعطي المفاتيح الي سليم و تركهم و مشي
كريم/خلاص يلا يا عم خالينا نمشي
و صعد كلا منهم السياره الخاصه به و بداء كلا منهم في القياده
و حين صعد هو و بداء يتحرك تذكر نور و انها لم تخرج و لم تظهر مره اخري من وقت ما وقعت
نظر في مراه السياره فهو لم يبتعد عن المطعم و لم يتخطي الا قليل فهو مازال قريب من بوابه المطعم
ركن سيارته و هبط منها ليبحث عنها لعلها تكون محتاجه مساعده
فانها كانت مريضه من اثر الحادث في الصباح
دخل الي المطعم مره اخري و جد الحارس
...../السلام عليكم
الحارس/سلام عليكم
....../هو في حد تاني جوه
الحارس/تقريبا كله خرج و مش فاضل غير المدير الجديد
...../انت متاكد ان كله خرج
الحارس/ايوه
..../طب فين اوضه المدير
الحارس/امشي كدا في يمين تالت اوضه
....../شكرا
و ذهب هو الي حيث اشار الحارس حتي يطمءن عليها من المدير
و عندما اقترب استمع الي صوتهم
محسن/بس كدا بكرا و بعده و بعده كمان لو حبيتي
نور/لا لا بكرا بس و بعدو هكون تمام ان شاء الله
محسن/برحتك خالص شوفتي رحيم ازاي
نور/ايوة طبعا
محسن/طب مش ترحميني كمان زي ما انا رحمتك
نور/مش فاهمه حضرتك
انحني محسن اكثر بالقرب منها حتي كادت انفاسه الكريها بالنسبه لها تلفح وجهها
محسن/انا افهمك
و انقض عليها يريد تقبيلها بالاكراها
و كانت هيا تحاول التملص منه بشتي الطرق كانت تحاول ان تبعده عنها بقوة لكن هي قوتها قد نقذ من مجهود اليوم
دخل هو عليهم في هذه اللحظه و اخذ يضرب في محسن حتي ابتعد عنها و تركه و ذهب اليها لكي يساعدها علي الوقوف
محسن/انت عايز ايه يا جدع انت
التفت هو اليه
محسن/هو انت حضرتك في حاجه
...../انت ايه اللي كنت بتعمله دا يا حيوان
محسن/...........
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية