رواية الدكتورة والمغرور الفصل الأربعون 40 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية الدكتورة والمغرور الفصل الأربعون 40
ام رنيم بعياط اكترر: زي ما سمعت يا زين بنتي ما*تت
زين بصلها بصدمه وقال: ازاي اي الي حصل..
ام رنيم: معرفش معرفش اي حاجه انا كنت برا وجيت لقيتها واقعه ع الارض وغرقا*نه في دمهاا واكملت بعياط لحقتها ع المستشفى بس للاسف وصلت متااخرر يا زين ومقدروش يانقذوها
زين بدموع: اهدي يا عمتي هي في مكان احسن دلوقتي
بصتلو بدموع وقالت: انا كنت حاسه اني هخسرها في يوم من الايام بس كنت بكدب نفسي واقول لا انا مش ممكن اخسرها بس اهو جيه اليوم الي كنت خايفه منوو..
زين بصلها بزعل وشفقه ع حالها وقال: ادخلي يا عمتو وخلينا نكلم جواا
ام رنيم بدموع: لاا انا همشي يا ابني ومعتش هقف في طريقك ابداا انا هسافر ي زين وربنا يصبرني ع وجع قلبي ده ويصبرني ع فراقهاا
زين بدموع: مينفعش تسافري وانتي بشكل ده لو سمحتي خليكي بس شويه وسافري
ام رنيم بعتراض: لااا ي زين لو سمحت سبني ع راحتي وسلملي ع نيره وقولها خلاص ترتاح الي كانت واقفه في طريقكم رااحت
زين بزعل: ع راحتك يا عمتو بس
ام رنيم بمقاطعه لكلامو: خلاص بقا ي زين انا هبقا كويسه ان شاءلله اشوف وشك بخيرر
زين بصلها بزعل وقال: استني يا عمتو هاجي اوصلك
ام رنيم: لااا خليك جنب مراتك ي ابني عن اذنك
وسبتو ومشيت وفضل زين واقف مكانو مش مستوعب الي سمعوو ده وتنهد بزعل ودخل لي نيره...
نيره بتعب: في ايه يا حبيبي انا مقدرتش اقوم لاني تعبانه شويه
زين بقلق: ماالك يا حبيبتي انتي كويسه
نيره ببتسامه: متقلقش يا حبيبي انا كويسه كان في اي
زين حكالها الي حصل...
نيره بصدمه: انا مش مصدقه والله ليه عملت كده مع انها كانت هتمو*تني واذتني بس والله العظيم زعلت عليها اوي ياله الله يرحمها ويسامحهاا
زين تنهد بتعب وراح نام ع رجليها وبدأت دموعو تنزل غظبن عنو: انا مش لاقي كلام يوصف الي جواياا لان مش عارف اي حاجه ولا عارف اعمل ايه..
نيره فضلت تلعب في شعرو وقالت بهدوء: انت مالكش ذنب في الي حصل ده يا حبيبي ده نصيبها ومكتوبلها وكل واحد لازم ياخد نصيبو وادعيلها هي في مكان احسن من ده بكتيرررر
زين بهدوء: ربنا يرحمهاا
نيره طبعت بوسه ع خدو ومسحت ع راسو بحنيه وبعد شويه بصت ليه لقيتو نايم فضلت تبصلو بتركيز وتتفحص ملامحوو الجميله والهاديه وابتسمت بهدوء ع شكلو الجميل وهو نايم....
تسريع الاحداث...)
بعد 3شهور صحت نيره من النوم وهي بتصرخ من التعب وتعبانه جداااا
زين صحا بخضه: نيرررره مااالك في اييه
نيره بدموع: بووووووولد يا زييييين بوووولد همووو*ت مش قاااادره
زين قام بسرعه وفضل رايح جاي في الاوضه بتوتر وخوف وقال: اعمل ايه المفروض أعمل اييه
نيره بزعيق: هتولدني انت يعني وديني المستشفي بسررررررررعه بولد يا بنأدم
زين بتوتر: اه اه صح المفروض اوديكي المستشفى
وجري عليها علشان يشيلها زين وهو شايلها: انتي تقلتي كده ليه يا نيره كنت بقعد اقولك متكليش كتيررر
نيره بزعيق: انت معندكش دم هو ده وقتووووو
زين نزل بسرعه حطها في العربيه وطلع بيها ع المستشفى ونزل يجري وشالها ودخل بيها وقال بزعيق: دكتووووور بسرررعه
جيه 3دكاتره بجري وقالو: دكتوره نيره
نيره بزعيق ودموع: ااااااااه الحقووووني هموووو*ت
زين بدموع: انا مليش غيرهاا انا سيبها ع ربنا ثم عليكم خدو بالكم منهااا ارجوكم
الدكتور: متقلقش ي زين بيه الدكتوره نيره ليها افضال كتيرر علينا وهنعمل كل الي نقدر عليه...
الدكتور اخدها بس هي وقفتهم وقالت: زيييين زييين
زين راح بجري عليها وقال: نعم يا حبيبتي نعم
نيره بدموع: لو حصلي حاجه اوعا تتجوز يا زين اوعاا ولو جيه ولد سميه ع اسمك اوعدني يا زين انك هتفضل تحبني
زين بدموع: بحبك والله ومتقلقيش يا حبيبتي هتطلعي بسلامه وهنعمل كل حاجه اتفقنا عليها سواا
قربت منو حضنتو وفجأه صرخت بوجع زين بعد عنها بخضه ووقع ع الارض وقال بزعيق: اااااه ودني الحقوني خدوها بسرعه خدوهااا
الدكاتره ضحكو عليه واخدو نيره بسرعه وهو راح اتصل ع مامتها وياسمين واسماء وبعد شويه وصلو كلهم....
دولت بدموع: يااارب قومها بسلامه ياارب
ملك بخوف ع مامتها: اهدي ي ماما علشان متتعبيش ان شاءلله هتطلع بسلامه بس اهدي انتي علشان خاطري
ياسمين بخوف: ياااارب قومها بسلامه ياارب
زين فضل واقف قدام اوضه العمليات وقال بدموع: ياارب ونبي اقف معانا وقومها بسلامه ليا هي والبيبي ياارب
وبعد شويه وصلو محمد وعمر واسماء وهشام..
اسماء بجري عليهم: هااا لسه مفيش اخبار ي جماعه
دولت بدموع: لا يا بنتي ادعيلها
محمد وعمر وهشام راحو عند زين..
محمد: ان شاءلله هتقوم بسلامه يا صاحبي متقلقش
عمر بضحك: ايوااااا بقاااا هتبقااا اب كمان شويه ي عم ومحدش قدك
هشام: ايوه يا عم واكمل بصوت عالي وهو بيبص لي ملك عقبال ما اقف وقفتك دي يااااارب
ملك بصت في الارض بكسوف
عمر مال ع هشام وقال بصوت واطي: هو ده وقتو يخوياااا....
وبعد ساعات من الخوف والتوتر طلع الدكتور اخيرراا
زين طلع يجري عليه وقاال بخوف ودموع: اي دكتور مرااتي كويسه صح
الدكتور ببتسامه: مبروك جالك بنتين توأم زي القمررر والدكتوره نيره بخيررر وهننقلها لي اوضه عاديه اهوو...
كلهم ضحكو بفرحه وزين حضن الدكتور بفرحه وقال: متشكرر جدا يا دكتور متشكررر
الدكتور ابتسملو وسابو ومشا...
ونيره اتنقلت لي اوضه عاديه وجنبها التوأم وزين قاعد جنبها وبيبصلها بفرحه ومنتظر انها تصحااا وبعد ساعات صحيت بتعب وبصت لي زين الي كان قاعد جنبها وقالت بتعب: فين بنتي يا زين
زين بفرحه: انتي صحيتي يا حبيبتي حمد لله ع سلامتك
نيره بتعب: البنت كويسه يا زين
زين ببتسامه: بنتين يا قمر جالنا بنتين وزي القمر طالعين لي مامتهم
نيره بفرحه: الحمدلله يااارب انا عاوزه اشوفهم
اسماء جريت عليها هي وملك وياسمين وحضنوها بفرحه
نيره بتعب وضحك: براحه عليا ي بنات انا لسه تعبانه..
كلهم ضحكو بفرحه وسعاده ونيره بصت لي البنات وشالت واحده منهم وقالت بصدمه وابتسامه: الحق ي زين
زين بقلق: اي يا حبيبتي في اييه
نيره بضحك: عنيها زرقه زي عنيك بظبط
زين بحب: يا روحي اناا ع جمالهاا
اسماء وهي شايله البنوته التانيه: ودي عنيها عسلي لي مامتهااا القمرر
نيره وزين بصو لبعض وابتسمو بسعاده وانهم مع بعض ووصلو للخطوه دي...
زين ببتسامه: هتسميهم ايه يا حبيبتي انا هسمي واحده منهم نيره زي ما اتفقنا
نيره ببتسامه: والتانيه ياسمين
ياسمين بصتلها بصدمه ودموع وقالت: ياسمين ع اسمي صح
نيره بضحك: امال ع اسم مين يعني
ياسمين حضنتها بفرحه وسعاده وزين بصلها بحب..
وبعد شهر نيره كانت راحه جايه في الاوضه هي وزين وكل واحد شايل بنت
نيره بصوت واطي: الحمدلله ياسمين نامت
زين: وانا كمان نيمت نيره
نيره ببتسامه: ااااه الحمدلله
زين بصوت واطي: تعالي معايا علشان عاوزك
نيره راحت معاه اوضتهم...
نيره بصدمه وضحك: اوك ي باشا ربنا معاك ويسترها يارب...
زين بضحك: يارب يا قمري تعالي ياله ننزل لي ياسمين
نزلو الاتنين لقوا ياسمين قاعده في الجنينه وع ايديها زين وريماس قاعده قدامها بتلعب...
زين ونيره راحو قعدو جنبهاا...
زين ببتسامه: جهزي نفسك ي سوسو عندنا فرح
ياسمين بستغراب: فرح مين ي حبيبي
نيره ببتسامه: محمد
ياسمين بصدمه: محمد مين
زين ابتسم بخبث وقال: محمد صاحبي يا حبيبتي
ياسمين بدموع وانفعال: لااااااااا مش معقول يستحيل
زين: في ايه يا ياسمين
ياسمين بدموع: مش ممكن محمد يعمل كده هو بيحبني اناااا
نيره بخبث: وانتي بتحبيه
ياسمين بعياط: بحبو بس ده عشره عمري وحبي الاول والاخيررر مش معقوله محمد يعمل فيا كده مش ممكن يوجعني بشكل ده
وفجأه سمعو صوت من وراهم بيقول: كويس انك عارفه اني مقدرش اوجعك
ياسمين بصت ع مصدر الصوت وشهقت بصدمه وقالت: محمد
محمد ببتسامه: ايوه محمد يا روحي
زين: لا بقولك اي ياااض متقولهاش روحي
كلهم ضحكوو...
نيره بمرح وفرحه: هااااا نجيب المأذون
ياسمين بصتلو بدموع وقالت: لا هو خاين
محمد بهدوء: صدقيني الصور الي جاتلك دي كانت البنت دي بتشتغل تبع حسام وهو الي قالها تصورنا بشكل ده وانا اصلا مكنتش في وعي صدقيني وسامحيني يا حبيبتي عشان خاطري وخلينا ننسا الي فات بقااا...
زين ببتسامه: هااا نجيب المأذون ولا رجعتو في كلامكم
ياسمين بتوتر: بس يا زين حسام مطلقنيش رسمي
زين ببتسامه: مين قال كده يا حبيبتي حسام طلقك رسمي ومعايا ورقه طلاقك بس انا خبيت عليكي عشان مديقكيش وقولت اقولك في الوقت المناسب
ياسمين بفرحه: بجد
زين: بجد يا حبيبتي
محمد بضحك: هاااا نجيب المأذون بقااااا
ياسمين ابتسمت بكسوف..
نيره بضحك: ياله يا عم هات المأذون ياله
محمد: اتفضل يا شيخنا
ياسمين بصدمه: هو انتو مجهزين كل حاجه بقا ومتفقين عليااا
زين بضحك: بظبط كده يا حبيبتي
والمأذون دخل وتم كتب كتاب ياسمين ومحمد...
وفجأه لقوا ملك واسماء وعمر وهشام داخلين يزغرطو ويسقفو..
نيره بضحك: المجانين وصلووو
زين: اه والله
محمد بضحك: طيب انا اخد مراتي وامشي من هنا بعيد عن المجانين دول
ملك ببتسامه وهي بتحضن ياسمين: الف مليون مبروك يا حبيبتي
ياسمين بغمزه: الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقباالك بقاا هااا
ملك بكسوف: متشكرين يستي
والشباب حضنو محمد وباركلهم وكلهم قعدوا سوا وفضلو يهزرو في جو مليان فرحه وبهجه...
عمر ببتسامه: طيب ي جماعه فرحنا انا واسماء اخر الاسبوع
نيره بصدمه: الله الله واحنا اخر من عرف ولا ايييه
اسماء بصدمه: والله انا لسه عارفه حالااا اهوو
زين بضحك: هو عمر كده كل حياتو مفجأات
هشام قام وقف وطلع من جيبو علبه قطيفه لونهاا احمرر ونزل ع ركبتو قدام ملك وقال ببتسامه: تتجوزيني ي ملك
كلهم بصو بصدمه والشباب صفرت بفرحه...
هشام بضحك: رجلي وجعتني والله من القعده دي ها موافقه تتجوزيني
ملك: مش موافقه
كلهم بصو بصدمه
يتبع الفصل الواحد والاربعون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الدكتورة والمغرور" اضغط على اسم الرواية