Ads by Google X

رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والاربعون 48 بقلم الاء

الصفحة الرئيسية

   رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والاربعون بقلم الاء

 رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الثامن والاربعون


الاء بفرحه.... وانت كمان طلع  جميل بس انت عمل القميص كده لي 
محمد بستغراب.... ماله
الاء  .... قرب  وعدلتله الياقه والقميص  محمد فضل بصصلها ومتنح
محمد... انتي جميله اووي
الاء بصتله وضحكت... عارفه  مش.جديد يعني 
محمد ابتسم..... بحب لما تضحكي غمازاتك بتبان بيبقا شكلك يجنن
الاء... وانت كمان غمازاتك حلو بس عليك قلبت وش عوذ بالله ببقا عايز الطشك بالقلم  الاء سرحت ولطشت بالقلم  بصتله وتحنت وفتكرت لما قبل كده ضربته بالغلط اترعبت وبصتله بخوف
محمد اول ما ضربته غمض عنيي جامد وووشه احمر وضم كف ايده عشان ميتعصبش عليها او يزعقلها 
الاء  وهي بتبلع ريقها ونبرة صوته مالينا خوف.... انا انا وربنا ما كان قصدي انا كنت مدموجه وانا بكلمك 
محمد  فتح عنيه كانت حمرجدا وبصلها وبيجز علي اسنانه....اسمها مندمجة  وسبها ونزل
الاء نزلت وراه وجريت وقفت قصاده.... واللهي ما كان قصدي  
محمد بعصبيه مكتومه.... ابعدي عني دلوقتي عشان مزعقش وتزعلي وسابها ومشي
الاء بتمثيل... اهااادماغي مش قدره
محمدرجع بالهفه.... مالك  في ايه
الاء.... شوفت مهنتش عليك خلاص بقا واللهي ماكان قصدي
محمد بصلها بنفز صبر....  تصدقي وتؤمني بالله 
الاء....  لا اله الا الله
محمد.... انا مسك نفسي بالعافيه  عشان خاطر ربنا ابعدي من قدمي وسبها  ومشي
الاء بصتله بقلت حيل... متعجرف مش هتتصالح بسهوله كتك البلاه
معتز.... مالك
الاء.... مافيش  
معتز.... بس ايه الحلاوه دي ماشاء الله
الاء بصتله... معتز انا لسه متجبسه وشي بس اللي خف خف  انت عني 
معتز ضحك.... يخربيت لسانك وربنا مش بحسد متخافيش 
الاء.... لا اخاف 
عز..... ايه يالولي القمر دا
الاء بصتله...  وانت كمان عارفه جي ليه اصبر واهدا كده 
عز ضحك.... احب وانت معايا علي الخط
معتز... في ايه 
الاء... مافيش نبداء بالكبير  معتز فين سهيله
معتز شاور عليها... اهي هناك
الاء... بسم الله اقفو هنا انا هروح 
عزهمس لي الاء...بت بت البنت اللي جمبها دي مريم  اللي كلمتك عنها 
الاء بصتله.... عارفه اهدا بقا  وسابتهم 
معتز..... في ايه 
عز.... لا مافيش وانت
معتز... لا مافيش 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء... سهيله صح 
سهيله....  اها وانتي لولي  
الاء..... بالظبط عامله ايه  
سهيله.... الحمد الله
الاء...وانتي مريم
مريم بخجل... اها انتي  لسا فاكرني
الاء.... طبعا   طلعتو زاي القمر زاي ما سمعت عنكم 
سهيله.... انتي اللي طلعتي زاي القمر بجد  الف سلامه عليكي
الاء.... الله يسلمك  
مريم.... انتي فعلا طلعتي حلو اوووي يوم الشبكه ماخدش بالي منك
الاء....  الحمد الله كنتي هتتخضي من منظري 
سهيله....  لا واللهي قمر في كل حالاتك
الاء....  تسلميلي يا قمر 
سهيله... معتز وعمار كانو عمالين يكلمونا عنك كتير حبناكي من كلامهم عنك وحبينا نتعارف عليكي
الاء.... وانا جدا  بصراحه ايه رايكم نقعد في الجنينه بعيد عن الدوش دي
مريم وسهيله ابتسمه... ماشي
الاء....يلا وطلعو  مريم جي تدخل الجنينه كان محمد جي يطلع خبطه في بعض  مريم اتخضت    انها لقت  شخص طويل وعريض  
مريم  ... عاااا ايه ايه   
الاء ضحكت وفتكرت لما كانت بتخاف منه....  اهدي اهدي دا محمد اخويا 
محمد بصلهم وسابهم ومشي...
الاء ضحكت لما شافته متعصب... 
البنات... مين دا اخوكي ازاي
الاء... لا مش اخويا اخويا دا يبقا ابن بنت عمتي زينب اخو زياد    اخويا
مريم.... مش فاهمه حاجه 
سهيله.... ولا انا
الاء....  تعال نقعد ونفاهمكم قاعدو  بصو. انتم عارفين اني اهلي متوافين صح
مريم وسهيله... اها وجيتي هنا
سهيله... صحيح انتي  من اسكندريه
الاء... اها 
مريم سقفه بطفوله.... الله بجد انا بحبك جدا
الاء ضحكت.... انا اللي حبيتك وربنا  انتي وسولي ولا هتضايقي لو دلعتك انتي ومريوم  
سهيله ومريم....لا لا 
الاء ضحكت....اشطا احنا شكلنا هنبقا اصحاب 
مريم....ياريت
سهيله... اها بالله عليكي 
الاء..... وربنا انا اللي ياريت المهم بصو  انا   اهلي لما ماته وازي ما عمار او معتز حكلكم انا جيت عشت عند عمتي  نجاة هنا في قاهره  انا اساسا كنت علي طول مع زياد  بن زينب  وزينب دي تبقا بنت عمتي نجاة.وزياد دا يعتبر هو مربيني واخويا   مع اننا قد بعض بالظبط بس هو اكبر مني ب شهرين 
المهم  زينب بنت عمتي دي  بقا  كانت متجوزه قبل عمو اشرف اللي هو ابو زيادوكانت جايب محمد الدرفه اللي انتي خبطي في  دا يا مريوم.كان اسمه دمنهوري 
سهيله..... هو دا محمد  الدمنهوري 
الاء... اها 
مريم....بصراحه انا خوفت منه
الاء..... لا دا كده وخوفتي دا كده ربنا هاده
مريم وسهيله....ايه  كده هادي 
مريم... دا احنا خوفنا
الاء ضحكت.... اها والله  معلش بس انتي حظك شوفتي وهو متعصب  لا متخافيش كنت زايك كده بس  لما تعرفي هتحبي جدا 
مريم وسهيله بصو لي بعض...امم
الاء بصتلهم بستغراب... المهم   بعدها عمو الدمنهوري توفا  خالتو زينب اتجوزت تاني  اللي هو عمو اشرف وجابت زياد وطلقت  وانا وزيز اللي هو زياد يعني  كنا عايشين في اسكندريه ولما اهلي توفو  جيت انا وهو هنا وعشنا مع بعض برضو 
سهيله.... ياعني زياد جدةو نجاة ومامته زينب ونجاة تبقا عمتك صح وبنتها زينب
الاء...شاطره 
مريم... ومحمد يبقا اخو زياد من الام بس 
الاء... اللهم بارك شاطرين  وزينب تبقا  ليها اخت اسمها شاديه وشاديه دي عندها هدير  وعز اللي اخوكم عمار بيخطبها دلوقتي  وعز دا اخويا فعلا في رضاعه
مريم....مين عز دا
الاء بصت وشاورت عليه... دا 
مريم.....اممم دا قليل الادب علي فكره
الاء بضحك.... ليه بس
مريم.... كل ما يشوفني القي بيضحك عليا اكني معلقه نكته علي قورتي
الاء بضحك..... لا لا هو وسيم  ومسخسخ كده دا لو اتعصب عوذ بالله احمدي ربنا  انك شايفه مبتسم  المهم وشهد واياد يبقو ولد عمو عماد ابن عمتي  الله يرحمه
سهيله.... ومامتهم فين
الاء...  توفه برضو في حدثه مع عمو عماد
مريم.... الله يرحمهم 
الاء... يارب واللي هناك دي عمته سعاد تبقا اخد الدمنهوري ست عسليه  
بصولها بستغراب لان سعاد قاعد وبين انها شخصيتها جامده.... 
الاء ضحكت.... لا لا متاخدوش بالكم من نظرتها هي فعلا شخصيه قويه  بس اطيب منها مافيش  
الاء... المهم انتم  مش مخطوبين خالص او في حد في حياتكم
سهيله.... محدش معبرنا وضحكت
مريم....لسه النصيب مجاش
الاء.... امم بس انا حسه ان معتز معجب بيكي يا سولي
سهيله بدهشه.... ابن خالتي لا استحاله
الاء.... ليه
سهيله.... احنا متربين مع بعض وبعدين عمرو مالمحلي خالص وايه اللي خالكي تقولي كده
الاء....  بالقي علي طول بيكلمني عنك 
مريم....طب وربنا بقولها تقولي لا بطلي هبل
الاء... طيب اهو في واحده هنا طلعت حسه نفس احساسي وبعدين يا عبيطه دا شاب زاي القمر وانتي عارفه كويس ان الشباب دلوقتي بتتخطف خطف
سهيله....  ما هو اكيدشايفني اخته مش للدرجه
مريم....واللهي شكله بيحبك يا الاء بشوفه بيفضل بصصلها بحب ويهزر معاها
سهيله... ما بيهزر معاكي انتي كمان عادي
الاء....طب  سيبك من انه بيحبك ولا لا انتي ايه حبه ولا لا  حسه شخص لطيف ولا لا سيبك خالص من انه بن خالتك 
سهيله.... هو بصراحه شخصيته كويسه ويعتمد عليه وعمرو ما كسر بخاطري دايما  بيعمل كل حاجه بتفرحني
مريم....  طب وربنا انتي شكلك معجبه بي  انتي كمان
الاء.... البنت دي كلامه صح الصح
سهيله اتكسفت.... 
الاء ومريم ضحكو.... 
الاء....طب لو طلع بيحبك هتعملي ايه هتوافقي
سهيله.... 
مريم.... التتنيحه دي  بعظعا او معنها موافقه   اساليني انا انا عرفها
سهيله ضربتها في كتفها بكسوف... اتلمي
الاء بصتلها وضحكت....سهيله هو انتي بتحبي صح
سهيله بصتلها وتكسفت....
مريم....ينهار ابوكي اسود اومال ايه  لا  يامريم انتي عبيطه دا اخويا لا يا مريم انتي متهيئلك  وانتي طلعتي بتحبي.  وانا اللي كنت مفكر عرفاكي طلعتي سوسه
الاء ضحكت....  خمسه عليا  يعني انتي بتحبي 
سهيله بكسوف... بصراحه اها بس كنت بحاول اشيله من تفكيري ومقنعش نفسي لان خايفه لو عرف يفهمني غلط وانا حبه وجوده  وخايفه اخسرو وميحصلش بنا نصيب  
مريم....يا سوسه
الاء ضحكت...  لا ياستي هو بيحبك جدا ونفسه بس يسمعها منك
سهيله  بدهشه... بجد بجد يعني هو فعلا بيحبني بجد  مريم والاء ضحكو علي فرحتها
الاء....  اها واللهي
مريم.....وانتي عرفتي ازاي
الاء..... معتز بصراحه كان عايز يعترفلها بس خاف برضو انها تبعد وتفاهمو غلط
مريم.....امممم
سهيله بكسوف.... بجد بيحبني ولا انتي بتجبري بخاطري 
الاء... استني ونادهته
سهيله..... بتعملي ايه يامجنونه
معتز  .... نعم في حاجه
الاء....  قولها بقا بتحبها ولا لا
معتز....انا اااا
الاء..  لا مش ااااا مش جيبك تغنيلي  انجز
معتز ضحك.... بحبها  بحبك ياسهيله 
الاء.... اهو  بيحبك
سهيله وشها بقا عباره عن طماطم.... 
الاء ضحكت....اسفه اني وجهتكم بالحقيقه ياولاد  هسابكم بقا تعالي يا مريوم
مريم ضحكت وبصت لي معتز....مبروك يا اخويا
وراحت  مع الاء
الاء... انتي بقا ايه 
مريم بخجل.... مافيش بصراحه
الاء.... خالص خالص
مريم.... خالص مالص 
الاء... بالص
مريم ضحكت... انا حبيتك اووي 
الاء.... وانا كمان جدا   ولما عرفت حكايتك واهلك اتوفه حسيت بيكي
مريم.... ايه دا وانا والله حسيت بيكي اول ما عرفت حكايتك   بس انتي اصعب لان اتعلقتي بيهم
الاء عنيه دمعت.... الحمد الله المهم  ايه رايك في عز اخويا
مريم....من غير زعل حسه رخم 
الاء...  دا. لا خالص واللهي دا عسل 
مريم... طب بصي اهو بيضحك
الاء بصت لقيته منشكح وببصلها  ضحكت..... ايه دا هو عمل كده ليه يخيبك عيل 
مريم.... اهو شوفتي 
الاء ضحكت.....  هو تلاقي عايز يتعرف عليكي ومكسوف  
مريم بصتله....فين دا دا شكله بجح
الاء ضحكت..... بصراحه اها طيب استني
مريم... بتعملي ايه
الاء...  استني بس 
عز  راحلها وقلبه  اكني بيطلع من مكانه...  ايه وفقة
الاءضحكت وهمست...  اسكت الله يخربيتك 
عز بص لي الاء زاي في ايه... 
مريم اتكسفت... طيب هسيبك يا لولي 
الاء مسكت ايديها.... استني بس اعرفك عز اخويا ودي مريم اخت عمار  
عز  كان بصص لي مريم وومبتسم وضحكت  من الود للودن.... اهلا اهلا اتشرفت جدا اووي واللهي
الاءضحكت علي شكل وهمست... اقفل بوقك صف سنانك كله بين شكلك يضحك البنت هتفكرك اهبل 
عز بصلها.... احيه بجد  اعمل ايه طيب
الاء بتبتسم لي مريم وبتهمس لي عز...  اتعامل بطبعتك وخاليك هادي وراسي كده
عز.... اعمل ايه اكشر طيب
الاءبصتله بقرف وديرت وشها وبصت لي مريم...  دا بقا دكتور  جرح  قلب 
مريم بدهش...بجد دكتور قلب
الاء.... اها 
عز همس لي الاء.... هو انا شكلي عره اووي كده 
الاء ضحكت جامد... 
مريم ضحكت علي ضحك... يتضحكي ليه
عز سرح في ضحكت مريم من جوه.... ايه مالي انا قلبي  ماله بيدق جامد كده ليه
الاء.... لا  ياقمر مافيش حاجه  اها دكتور قلب وشاطر جدا علي فكره   ومش بقولك كده عشان اخويا هو فعلا شاطر جدا ومتفوق 
مريم بصله ومصدومه... اها ماشاء الله
عز بص لي مريم.... هو انتي بصلي كده ليه هو انا شكلي مجبش دكتور ولا ايه
الاء بتكتم ضحكتها..... 
مريم....لا لا خالص بس شكلك  اهب...  لا لاولا حاجه 
عز....كنتي هتقولي  حاجه وسكتي ليه
الاء بتحاول تكتم ضحكها
مريم بتوتر....لالا خالص
عز.... بجد قولي شكلي ماله
الاء برضو عماله تضحك..
مريم....بصراحه كنت هقول شكلك اهبل  اصل انت كنت عمال تضحك بطريقه فكرتك مش طبيعي وكنت شويه وهروح لطشك بالقلم  وشكلك مش  دكتور ولا حاجه
الاء كانت بتحاول تمسك نفسها ومره واحده ضحكت جامد.... لا مش قدره وهموتت وفضلت تضحك
عز اتعصب وبص لي الاء... متتلمي انتي عمال تضحكي ليه عجبتك اوي ياختي انا غلطان ومشي
الاء بضحك... استنا  استنا 
مريم.... احيه انا اسفه بس هو اللي زن عشان  يعرف رائيي
الاء....لا لا عادي متتاسفيش 
مريم.... بس شكلي هببت الدنيا صح 
الاء.... واللهي عادي يابنتي   عز قلبه ابيض هينسا  
مريم.... ولا مينساش مش فارق معايا  بس انا اتكسفت لما كسفته مش اكتر.
الاء ضحكت..... اهدي طيب  صحيح هو اا قطع كلامهم زينب بتناديهم عشان  هيلبسهم الشبكه دخلو الاء لقت محمد بصصلها واول ماشاف الاء هتبصله دير وشه  
الاء من جوها....ماله دا ما قولتله مش قصدي  
زينب.... سمعونا زغروطه يا بنات 
الاء وشهد داليدا....لولولولولولولولولولولولولولولولولولولولولولولولولي
داليدا.... الف مبروك يا ديده
الاء... الف مبروك يا هدير الف مبروك يا عمار  
شهد... الف مبروك يا قلبي 
عمار وهدير...  الله يبارك فيكم 
معتز.... عمار  بما انك  النهارده فرحك فا فرحني 
عمار ضحك....اعملك ايه  يعني
معتز.... انا طلب ايدسهيله  اختك
عمار ب استغراب....نعم
كريمه ولدت عمار..... اخيرا نطقة دا انا فقد الامل فيكم
عمار.... وانا وربنا 
معتز...... ايه دا هو انت عارف اني كنت بحبها
عمار.... انا ووخالتك انت مش بتشوف نفسك بس بصراحه اختي جبله وضحك
سهيله..... اخس عليك يا عمار
كريمه.... بصراحه عندو حق الولد كنت بشوفه عمل كل حاجه وانتي ولا هنا جبله 
مريم بضحك..... بصراحه اها  لا والانيل  انها مكانتش عارفه الاء اللي خالتها تتاكد
كلهم بصو لي الاء بحب  محمد كان بصصلها وفخور بيها 
عمار بص لي الاء.... باركاتك يالولي من اول مقبل فكيتي نحس
الاء ضحكت... هذه من فضل ربي  العيله دي كانت هتبقا عانس لو انا مكنتش جيت بجد انا مبهور بيا 
كلهم ضحكو
معتز... طيب انا كده دلوقتي سهيله بقت خطبتي صح دلوقتي بقت بتعتي انا صح
كلهم ضحكو عليه 
عمار  بضحك.... انا موافق وامي موافق  فضل جدو عاصم وسهيله
عاصم بصله وضحك...  مفروض تطلبها مني انا مش من اخوها  لان انتم كلكم احفادي بس عموما  انا موافق
معتز باس ايدو  ... ربنا ميحرمنيش منك يارب 
معتز بص لي سهيله.... اكيد موافق 
سهيله بكسوف هزات راسها ب اها
معتز من فرحته  زغرط... لولولولولولي اخيرا 
كلهم ضحكو
معتز..... انا كنت متعشم في ربنا والحمد الله جبر بخاطري  وطلع خاتم 
بصو لي بعض وتفجاءه انه جاب  خاتم الخطوبه
نجاة بضحك...دا الولد وقع خالص يعيني يا ابني 
سهيله عنيه  دمعت من الفرحه  معتز لبسها الخاتم وشلها ولف بيها
القصر كله اتمله زغريط
عاصم حط ايدو علي كتف الاء... عقبالك يابنتي مفاضلش غيرك انتي وعز ومحمد
الاء بهمس... عروسه عز  في طريق ادعيلي 
عاصم ضحك.... انا هسميكي نونه المأذونه وضحك
الاء ضحكت وباست ايديه.... تدوم ضحكتك يابابا 
عاصم.... يديمك نعمه لينا يا بنتي انتي عارفه ان ااسمك مذكور في قران الكريم في صورة الرحمن  ومعنا اسمك الاء يعني نعمه  وانتي نعمه فعلان من عند ربنا لينا ربنا يحفظك يابنتي ويحميكي
الاء بصتله بفرحه وحضنته..... ويحميك لينا يارب ويديك طولت العمر 
وبداءو كلهم يباركو لي معتز وسهيله وعمار وهدير 
عز....لولي تعالي نغني
الاء ضحكت.... ومنظرك قدم مريم
عز بحزن... لا شكلها مستهفياني 
الاء...ايه يعني ايه
عز.... الاء مش وقته يعني شايفني تافه 
الاء... طيب ما تيجي نتكلم تاني معاها
عز بعكس طبعته اتكلم جد....الاء انتي مشوفتيش بصتلي ازاي اها رغم اني اول ما شوفتها حسيت قلبي هيطلع من مكانه  واعجابت بيها ولقتها عكس ايه بت اتعملت معاها  بس حسستني ولا شي وانا بهزر مش معانها اني شخص تافه انا مش بحب نكد  بس  فا اكيد مش هتفكر فيا فابلاش اعلق نفسي 
الاء...  اسفه مش قصدي بس دا يمكن انت اللي حسه دلوقتي دا انت حسستو لي بنات يامه كنت تكلمهم وتسبهم 
عز بكسر....  عشان كده مش  عارف اتصرف  فكك بالله عليكي
الاء بتفاهم  سكت وحضنته....  لو نيتك خير وهتتعدل ربنا هيكرمك  وباذن الله هتم
عز وهو حضنها.... واللهي نيتي خير وطبطب علي ضهرها كفايه الله يخربيتك هعيط
الاء ضحكت.... ليه دا انت جبله
عز بضحك.... من بعد ما عندكم بس بجد بحسك امي لما بترمي في حضنك  بجد مش هزار
الاءضحكت...  انا ماما يلاه (بطريقه وبصوت إنعام سالوسة)
عز ضحك.....  هشتمك 
الاء ضحكت...  عشان اشتمك بس عموما  لو مشيت بما يرضي الله ودعيت ربنا هيجبر بخاطرك  ومش هيكسر بخاطرك ووعد انا هفضل وراها وتعرفك فعلا لانك بجد احن واجمل اخ وتستهل كل خير  
عز باس راسها....  ربنا ميحرمنيش منك 
الاء.....  ولا منك يارب
عمار.... الاء الاء
الاء بخضه ...ايه في ايه 
عمار...  غني مهرجان بتاع   اشوح عمر ما اتشوح
الاء بصتله بالا مبالاه...  اشوح   دا انا اللي هشوح علي  البتجاز   انت خضتني وبعدين اسمو اسوح عمري ما اتسوح
عز.... علي فكر طلع اسمه  صنع في مصر ولا اشوح ولا اتسوح
عمارضحك..... المهم عايز دا يلا وانت اعز هات الطبل 
الاء بضحك... لا مش عايزه المهرجان دا   هغنيلك اغنيه تاني  بس عايزين طبل بس انا مش هعرف اطبل 
عز  .... انا بعرف وزياد بيعرف  وناده زياد
زياد...خير في ايه
الاء  رفعت حجبه طخنت صوتها ....عندنا طلع يابرنس انا هغني وانتم تطبلولي 
زياد بضحك.. اشطا امعلمي  مين هيطبل معايا 
عز بضحك.... انا ياصحبي
عمار  فضل يضحك عليهم.... وربنا مجانين   طب واانا
الاء بنفس الاسلوب....   بس ياض روح ظبطلنا القاعده عشان  نغني  وخالي البنات تجهز 
عمار ضحك وراح  خالهم كلهم يقاعدو   وقال لي البنات. 
الاء راحت قالت لي عمارر علي الاغنيه  جابو تلات كراسي   عز  قاعد علي واحده ومسك الطبله والاء قاعد  علي كرسي في نص ومسك ميك  وزياد  قاعد علي كرسي ومسك الطبل  
الاء... احم احم جهازين  يابنات
هدير شهدوداليدا وسهيله ومريم..... جهازين
الاء.... سهيله ومريم.اللي هيعملو هدير وشهد وداليدا انتم تعملو بالظبط اشطا
سهيله ومريم ضحكو.... اشطا
الاء  .... شاطرين جهازين يا شباب
عز وزياد... بهزر جاهزين يا ابلتشي 
كلهم ضحكو...
محمد كان واقف مربع ايدو وبيبص عليه وبيضحك
الاء...  احم احم  شغل يا عمار الاغنيه  عمار شغل الديجي 
الاء بتغني معا... ليل يا ليل يا ليل ليلي ليلي يا ليل
كل اللي ميعرفش الاء استغرب ان صوتها حلو  ونبهرو بيها
الاء هزت كتفه وبتغني  ... الغزالة رايقة  وشارت لي  عز وزياد يطبله  
كلهم ضحكو عليهم
الاء بتغني وبترقص..... ما الناس الحلوة سايقة  يا سيدي يا جماله  مالة ضغط كتير علية ما تقرب مني حبة لا لسه شوية حبة طب وحياة المحبة ما دام جيت جنبي خلاص خليك
الاء شاورت لي عزوزياده يغنو معاها...
الاء وعز وزياد مع بعض....الغزالة رايقة  ما الناس الحلوة سايقة  يا سيدي يا جماله   مالة ضغط كتير علية
ما تقرب مني حبة لا لسه شوية حبة طب وحياة المحبة ما دام جيت جنبي خلاص خليك
الاء شاورت  للينات... الطبلة دي
البنات مع بعض.... الطبله دي
الاء..... لا ده قلبي
البنات مع بعض ومسكين نفسهم من ضحك وبيسقفه... ده قلبي
الاء... الطبلة دي
البنات... الطبله دي 
الاء... لا ده قلب
البنات...  ده قلبي
الاء.... بيدق ورا المقسوم  
قامت وهي وعز وزياد  يرصقو مع بعض....الاء حطت ايديها في نص راسها وايديها المتجبسه علي بطنها وعز  وزيادعملو  كده وفضلو  يحطه رجليهم قدم ويرجعوها ويرقصه ويضحكو 
كلهم ضحكو عليهم
الاء بتغني وفضلت تقوم فيهم   ..... الدلع ليه ناسة متأسسين بأساسة وحبيبي دة من ساسة لراسة متشرب حنان ده رمش عينة لوحدة مديلة يا ناس مساحتةمش واخد لسة راحتة ولا حقه في المكان
الاء بصت للبنات. وغانو مع بعض .. الطبلة دي لا ده قلبي
الطبلة دي لا ده قلبي
فضلو يضحكو وبيرقصه اياد وداليدا  مع بعض وزياد وشهد مع بعض وعمار وهدير مع بعض ومعتز مع سهيله  وعز الاء جبت مريم ورقصو التالته مع بعض الاء لقت محمد وقف لي واحده  سابت عز ومريم يرقصه مع بعض و راحت  شدته  محمد بالعافيه   وفضلت تخلي يرقص غصب عنه لحد  ما بالعافيه رقص  معاها 
تسريع الاحداث 
كلهم راقصو مع بعض ويضحكو  ومحمد كان فرحان ان الاء بترقص معا 
عاصم ونجاة كانو فرحنين ان احفادهم كل واحد خلاص لقه حببته وشاديه فرحانه ان بنتها  خلاص لقت نصيبه وشافت عز بيرقص مع مريم اتمنت تكون من نصيبه  كان في نفس الوقت كريمه ولدت عمار  شافت مريم بترقص مع عز اتمنت يكون من نصيبها  ويبقا كده اطمنت  علي الولدها وزينب كانت فرحان ان شايفه محمد مع الاء وزياد مع شهد واتمنت انهم ربنا يتتملهم علي خير وان الاء تحب محمد   واحمد ولد داليدا وسمر ولدت داليدا كانه فرحنين ان بنتهم فرحانه وواهل خطبها حبنها وسعاد كانت فرحانه لي فرحتهم وزعلانه في نفس الوقت علي ابنها كان نفسها يكون كويس. وفضله يهيصو  ولحد ما تعبه ونجاة  قالتلهم  كفايه ودخلت هي وشاديه وزينب وسعاد وسمر  وكريمه دخلو يساعدهم  يجهزو العشا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وهما قاعدين 
مريم ... بجد انتي جميله وصوتك  طلع حلو بجد
الاء ... وانتي زاي العسل   والله 
مريم.ضحكت.... بجد يا بخته اللي هتكوني من نصيبه
الاء... ويبخته اللي  هتكوني انتي من نصيبه بقولك ايه انتي لسه مش طيق عز
مريم ضحكت... بصي انا بصراحه كنت مفكره اهبل بس طلع انه بيحب الهزار والضحك بس انا استغربت  في الاول كان بيبصلي بطريق غريبه ودلوقتي  لما كنا بنرقص كان طبيعي مش فاهمه بصراحه  هو اهبل ولا ايه
الاء ضحكت....  لا واللهي ابدا  بجد عز شخصيه تتحب انا اول واحد اتعرفت عليه اول ما جيت هنا هو  واكتر واحد انا وهو صحاب في البيت دا بعد زياد واياد برضو دا بحسه بابا بيعملني بنفس تصرفاته انتي عارفه انه علي طول يلعب في شعري اعرف انه زعلان لو معملهاش
مريم... بصراحه انا حبتكم كلكم  حسيت براحه بذات لما قاعد معاكي
الاء.... وعز
مريم.... ماله
الاء.... حبتي 
مريم بصت لي الاء وفاهمتها.... هو ايه دور عليا ولا ايه
الاء ضحكت جامد وسقفو علي ايد بعض.... احبك وانت فاهمني
مريم.... ضحكت وربنا انا حسه من وقت ما دبستيني ارقص معا
الاء ضحكت وغمزتلها... طب بذمتك  عز ابو عيون عسلي دا تدبيس دا  دكتور وشاب وسيم وبجد داخل الموضوع جد بس لما انتي رميتي دبش اتكسف 
مريم اتكسفت...  دا شكله بتاع بنت وانا مش كده  ومش حبه احط نفسي مع واحد عينه مش مالينا بصراحه انا صريحه معاكي
الاء... مش ههكدب اها  كان بتاع بنت وانا لما كنت بعرف كنت بطفشهم وببعدهم عنه حتي لو البنات دي نفسها هي اللي بتتساله بس كنت ببعدهم عنه عشان اهلهم او يمكن يتكسفه علي دمهم ويحترمه نفسهم  بس صدقيني هو من يوم الشبكه  جالي وقالي انه اعجاب بيكي ووعدني  هيبعد عن اي بنت  لان حسه بشئ من ناحيتك  واللي اكدلي انه مش بيكدب لان انا عشرته وعرفت انه فعلا بيتكلم جد ولي اول مره لماواحد ترفض  القي وشه  مش عليه الابتسم  اللي عمرها ما اختفت وميغركيش انه رقص معايا وضحك عز   رغم هزاره ضحك دا بس انا متاكده انه زعل 
مريم بصتله ومش عارفه ترد....
الاء... بصي انا صريحه معاكي  لان احنا بنات زاي بعض وانا حبيتك حسكي زاي كده  وفعلا عز  اعجاب بيكي اول مره شافك فيها  وانا لو شايفه بيستهبل مكنتش ادخلتلو  في حاجه   لان كما تدين تدان  فكري وصدقيني مش هتلاقي في حنيته وطيبت قلبه 
مريم بصتلهادمعت.... انا خايفه انا كنت برفض اي حد اها عمو ولد عمار  كان بيعملني زاي بنته بس   انا نفسي لما اخد القرار دا مندمش لان نفسي احس بالامان  نفسي يكون ابويا سند ليا بعد ربنا واخويا  وقت ما اكون في مشكله يكون ضهري ويقف معايا وصحبي  وقت ما اكون مضايق ياخدني وننزل نخرج ونتكلم ونضحك وحبيبي وقت ما اكون محتاجه كلمه تطيب بخاطري   ويبقا كل دوله في حبيبي مش عايزه اتكسر تاني  انا اتكسرت لما اهلي  ماته وتكسرت لما عمو مات  نفسي  احس بالامان  اها ماما كريمه عمرها ما قصرت ولا عمار  بس انتي اكيد فاهمني  مش عايزه اتعلق بحد مش ممكن يمشي او ميقدرش حبي  لي فاهمني  وعيطت
الاء بصتلها وعنيها دمعت وحضنتها.... فاهمكي يا روحي فاهمكي  الله ينكد عليكي ياشيخه الوحد مصدق يفرح قلبتي عليا الموجع يابعيد
مريم ضحكت...... الله يخربيت فقرك 
الاء ضحكت.... انتي عارفه يوم فرح زياد واياد  اخدت علقه محترمه والنهارده فرح  هدير عيط نفسي افرح الله يخربيت فقركم
مريم مسحت دموعها وبتضحك.... اسفه  اسفه معلش 
الاء  بتمسح هي كمان دموعه.... فداكي المهم بعد دا كله  هتاخدي عز ولا لا انا ضمنه متخافيش   
مريم ضحكت من قلبها.....  هموتتت انتي مصممه
الاء بضحك.  .... وربنا القاعده دي ما هقوم منها الا لو انتي موافقه انا عيط  ماليش في 
مريم بضحك وبصتلها.... وهو بالعافيه ولا ايه
الاء بضحك.... اها يابت يا عبيط دا  دكتور قلب يعني كسيب  اسالي دكتور القلب كده بياخد كام في العمليه  
مريم مسخسخ من ضحك علي كلامها...
الاء بضحك....  هتلاقي بياخد يامه والله شوفي كام قلب بقا بيفتحو في اليوم  متعديش 
مريم بضحك....  هي جزاره في ايه يابنتي واحدي الله
الاء بضحك.... لا اله الا الله   واللهي ما هتندمي   وشاورت علي عز  طب بصي اهو  وقف هناك ازاي وهو عاقل 
عز كان وقف مع محمد بيضحكو وبين انه طبيعي وشاب وسيم ويعتمد عليه غير ما كان بيبصلها 
مريم بصتله..... ايه دا اومال كان عمل كده ليه
الاء...مش فاهمه
مريم...  كان وقف الاول تحسي مش طبيعي
الاء ضحكت.... كان بيضحك وفرحان انه شافك  وبيبين اعجابه بس للاسف هو بين صف اسنانه مش اعجابه هو معلش لما بيشغل مخه بيشلك بس متخافيش علاج شللك علي حسابي
مريم ضحكت..... وربنا انتي مصيبه
الاء ضحكت... حببتشي  حببتشي ايه بقا انا لو بتفق علي جمعيه كان زماني  اتفقت لامش اتفقت لا كان زماني قبضها
مريم ضحكت وبعد بكسوف.... بصراحه انا استريحتله شويه  
الاء بفرحه..... لولولولولولولي اخيرا
مريم... انا قولت استريحت بس
الاء....عادي عادي بيجي بعدها الحب والف لافه اسمعي مني بصي انا هنادي تقعدو شويه مع بعض وشوفي اها يا لاء
مريم بكسوف... لا لا هتكسف
الاء... متخافيش   هو هيدردحك يا اما هيخليكي تردحيلو ايهما اقرب ونادته
مريم ضحكت.... يابنت اصبري  استني
عز...  نعم 
الاء... بصو بقا انتم تقاعدو مع بعض وانت اعقل كده وتكلم بشخصيتك بلاش تشغل دماغك تمام والف الف مبروك وربنا يتمم بخير  
مريم وشها بقا طماطم...  الاء همست لي مريم... اجمدي كده انتي االقدره علي التحدي والموجعها
مريم ضحكت... موجهت ايه الله يسامحك
الاءضحكت. وهمست لي عز.... انا قولتلك لو كنت بتتساله صدقني اخر كلام بيني وبينك 
عز باس راسها.... وغالوتك ابدا  وزقها  طرقينا بقا
الاء...ايه دا ايه دا هي بقت كده  طب علي فكره  امريم الولد دا لي عندي صوره وهو من غير بامبرز 
عز حدفها بالشلته  .... بت بت وربنا هقوملك
مريم ضحك  جامد....
عز بصلها وضحك علي ضحكها... ضحكتك حلو علي فكره
مريم اتكسفت...شكرا
عز... العفو ومد ايدو انا عز 
مريم ضحكت... علي اساس مش لسه متعرفين علي بعض
عز ضحك.... ايدي ممدوده طيب
مريم ضحكت ومدت ايديها وسلمت... وانا مريم 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الاء جي تدخل من الجنينه 
محمدكان وقف جم ازاز  باب الجنينه.وقف قصاده 
محمد.... رايح فين انت مش شايفني وقف
الاء بصتله.... مش انت قولتي متكلمنيش 
محمد.... واللهي علي اساس مش كنا بنرقص مع بعض
الاء رفعت حجبه اليمين.... بس متكلمناش 
محمد رفع حجبه اليمين هو كمان... واللهي 
الاء ضحكت.... امممم
محمد مسك خدودها.... متشغليش دماغك عليا تعالي عايزك
الاءزقت ايدو... اوع بتقرص جامد علي فكر 
محمد مسك ايديها.... تعالي بس  واخدها وطلعو اوضه.
الاء.... ايه في ايه 
محمد  طلع علبه.... امسكي 
الاء بعدم فاهم....ايه دا 
محمد نزل لي مستوه طوله... دا فون جديد للعنيده  عشان نكره وعادة ومردتش تقول فونها باظ 
الاء بصتله وتنحت... انت عرفت ازاي
محمد.... 


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent