رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الرابع بقلم الاء
رواية المتعجرف والعنيدة الفصل الرابع
شهد..... هي من الصبح قالت عايزه اكل واحنا طنشنا
زياد.... سيبي انا جبتلك مشبك
الاء في لمح البصر كانت حضنه زياد.... بجد
كلهم بصو لي بعض واستغربوها وفضلو يضحكو
اياد... يلا ننام
عز... يلا
الاء مسكه في زياد. وبصوت واطي... فين يبني المشبك
زياد... في اوضك اول ما جبته حتطهولك في بوكس كبير
الاء... طيب اياد ضحك علي طريقتها ولعب في شعرها زاي الطفال
الاء بصتله وضحكت.. في ايه
اياد... مافيش يلا اطلعي نامي
الاء بصتله ووقفت قدمه... لا قول مش بحب كده
اياد ضحك علي طفولتها... مافيش بجد
الاء... لا اومال ضحكت ليه وبصتلي كده وقلدته
اياد ضحك بصوت عالي او زاي ما بيقوله ضحك من القلب ..... عشان حسك طفله مش مصتنعه طبيعيه وخالتينا كلنا نضحك مع ان البيت دا فين وفين لما نضحك في
الاء...ياساتر يارب للدرجه
اياد...اممم ولعب في شعرها ويلا اطلعي نامي عشان متتعبيش وانا ورايا شغل كمان
الاء...ينفع طلب بس بيني وبينك
اياد...اكيد انتي تؤمري
االاء شاورت لي انه ينزل شويه..
اياد نزل لي مستوه طولها....ايه
الاء.... ينفع تخدني معاك بكره شركه بدل ما بقاعد لي واحدي زياد علطول يقولي اجتماع مش هينفع وعز كليه هو وشهد وهدير برضو شغل وتصميم وعمتو وخالتو (خالتو قصدها علي شاديه) بيقعدو يتكلمو عن طبخ و انا ببقا اعده لي واحدي
اياد.... خلاص اشطا تيجي معايا ياست البنات اهو تنوري شركه زاي منورتي القصر
الاء حضنته من فرحتها بطفوليه... ربنا يخليك يارب ويرزقك كده وتبقا راجل شرشكي كبيره قد الدنيا
اياد حضنها وبعدها طلعها من حضنه و تنح.. راجل ايه
الاء....شرشكي يعني اكبر راجل في شركه كده وتقعد تزعق والجو دا
اياد....روحي نامي يا الاء انا غلطان
الاء ضحكت.... بس هتاخدني صح
اياد.. حاضر
الاء... تصبح علي خير يارب ويارب كده تب قطعها اياد
اياد..لا شكرا متدعيش بعد شرشكي دي انا مش عايز حاجه
الاء ضحكت...دي دعوة حلو متخفش
اياد... اومااااال اطلعي الله يسترك تصبحي علي خير
الاء بضحك...وانت من اهلو
عده اليوم
ـــــــــــــــــــ
عاصم... صباح الخير اومال فين الاولاد
نجاة... صباح الفل نزلين اقعد افطر يلا
شاديه... صباح العسل يابابا
عاصم... مالكم رايقين اووي كده ليه
نجاة.... نزعل طيب
عاصم.... لا بعد الشر ربنا يفرح قلبكم دايما
شاديه.... اصل انبارح العيال كلهم اتلمو في الجنينه واقاعدو يهزرو ويلعبه شكلهم كان يفرح القلب والاء دي طلعت مشكله
الاء نزلت تجري وشعرها مكنوش... مشي وسبني صح وعيطت
عاصم ونجاة وشاديه بخضه.... في ايه حصل ايه
الاء بعياط ... اياد وعدني انه هياخدني وسبني ومشي
عاصم ضحك... لا اهدي هو لسه مامشيش بيلبس وهنزل
شاديه بضحك... اطلعي بسرعه غيري عشان تفطري وتروحي معا
اياد من ضهرها... ايه دا مالك وبصلهم مين زعلها
نجاة بضحك.... انت فكرتك مشيت وسبتها
اياد بضحك... عيب عليكي انا وعدتك يلا بشعرك المكنوش دا اطلعي خدي دوش وانا مستنيكي
الاء.... احلف مش هتمشي
اياد بضحك.... وربنا طفله.لا ياستي واللهي مش همشي الا وانتي معايا
الاء طلعت تجري ...
كلهم ضحكو...
اياد.... صباح الخير
عاصم ونجاة وشاديه... صباح النور
عاصم.... انت هتاخدها الشركه
اياد.... اها وهخلص شويه حاجات واخرجها بس مش قايلها اني هخرجها عمل مفجاءه
نجاة بفرحه... ربنا يراضيك يا حبيبي ويخليكم لي بعض
اياد... ايوه بقا علي دعوة الحلو دي تسلميلي يا تيتا
هدير....صباح الخير يا جماعه
عز... صباح الخير
كلهم.. صباح النور
ــــــــــــــ
شهد وهي نزله شافت زياد
شهد... صباحووو
زياد.... صباح النور.
شهد.... عامل ايه
زياد... الحمد الله وانتي
شهد...دايما الحمد الله
زياد... يارب انا وانتي
شهد....ميرسي انت وارك شغل كتير نهارده
زياد...اها ادعيلي
شهد... ربنا يقويك ينفع طلب
زياد.. اتفضلي
شهد.... ينفع تيجي معايا عيد ميلاد صحبتي بكره
زياد... اسف مش هقدر لان ورايا شغل كتير
شهد اتكسفت... اها ولا يهمك
زياد.... بس ممكن احاول اخلص نهارده شغل بدري واسهر في شغل بكره واجيلك بدري ونروح سوه
شهدبفرحه... بجد
زياد... اها بس اجي بكره القيكي جهزه عشان منتاخرش علي عيد ميلاد صحبتك
شهد.... حاضر هو كده كده هيبدا10
زياد.... ان شاء االله هجي بدري باذن الله
شهد...باذن الله طب يلا ننزل عشان نفطر
زياد... يلا الاء عدت جري مابنهم
الاء... وسعوو
زياد... مالك يا مجنونه
شهد بضحك...في ايه ونزله وراها
الاء... انا خلصت يلا
عز صلها ب اعجاب وصفر.... ياااه الواحد لو كان متطفس وهو صغير كان زمانه متجوزك (الاء كانت لبسه دريس سود مظبوط من فوق ونزل بوسع وشعرها مفروض ومش حطه اي حاجه في وشها لان مش محتاجه)
كلهم ضحكو
الاء..... بجد شكلي حلو
عز.... حلو ايه بس انتي تقولي للقمر قوم وانا اقعد مكانك دا لو هو متكسفش وقام من نفسه
اياد... اتلم يا عز دي اختك واهدا كده وانتي اقعدي افطري الاول
الاء...لا يلا
عز.... في صحيح انتي رايحه فين
هدير.... شكلها رايح شركه مع اياد
الاء... اها يلا بقا
عاصم...اقعدي يبنتي لسه اقعدي
اياد... يلا كولي عشان اخدك
الاء اعدت....
زياد... مالك يبنتي متسربعه كده ليه
الاء بطفوله... اياد هياخدني معا.
زياد ضحك....ولعه يا عم بس اوي تحطي تاتش بتاعك
الاء... لا متخفش بس انت بس ركز في شغلك يا فالح
زياد.... ماشي يا اوزعه
عز..... انتي فرحانه اووي كده عشان رايحه شركه اومال لو ملاهي
الاء.... انا بحب الشركات والحاجات دي
عز... تيجي معايا المستشفي بكره(ولد عز زوج شاديه كان دكتور قلب مشهور ولي مستشفي بتاعته وكانت معروفه جدا وعز طلع دكتور لي ولده وشهد كانت بتحب جوز خالتها وحبت تطلع دكتوره بس دكتورة عيون)
الاء.... لا بخاف منها
عز... متخافيش هبقا معاكي
الاء.... اشطا بس كليه بتعتك
عز... ما مستشفه بابا تباع الكليه فا طلاب بيروح يتدربه وانا اكيد هكون هناك
الاء... ماشاء الله خلاص اشطا معاك بكره
اياد... يلا كولي
الاء... حاضر
ـــــــــــــــــــــ
اشرف..... ابنك ال ما بعتلنا حاجه من ساعات ما راح عند جدته
زينب بصتله ومن جوها دا بدل متقول المفروض ابعتله حاجه.... ابنك بيتعلم
اشرف... بيتعلم ايه مش اخد شهادت التخرج خلاص
زينب.... انا بتكلم عن شغل
اشرف.... اها طيب اكيد اخد من جدته حاجه
زينب... كول.يا اشرف الاكل هيبرد
اشرف.... اكل امم ماشي صحيح هو محل خالك دا مش ليكي في ورث
زينب.... وانت مالك اساس بي هو لما جه ورث امك سالتك
اشرف....يعبيطه بنته هتاخد حقكك كده
زينب.... بقولك ايه لو شبعت قوم اعملي شاي معاك
اشرف..... انتي حره
زينب.... عارفه وشيل المحل من دماغك دا ب اسم الاء حتي لو كده خالي كان بيصرف علي زياد يعتبر واخده حقي من زمان
اشرف.... هو انا قولت يصرف هو اللي كان بيتفشخر انامالي
زينب.... ايوه انت مالك زاي مالكش في دا مالكش ف دا
اشرف.... اها ماليش في
زينب في سرها... مش كنت انت اللي ربنا اخدك سمحني يا ابني جبت اب بخيل
اشرف..... بتبصلي بقرف كده ليه
زينب.... لا شكلك بتقول شكل للبيع انا هقوم احسن
ـــــــــــــــــ
في شركه
اول ما اياد دخل كلهم بصين علييهم وواحد كان بصص لي الاء ومتنح
اياد.... في حاجه يابني
المواظف....ها لا لا يافندم نورت الشركه
الاء اتكسفت من نظرتهم ومسكت في هدوم اياد بصلها ..... مالك خايفه من حاجه
الاء..... هما كلهم بيبصولي كده ليه شكلي وحش ولا هدومي وحشه
اياد... لا خالص هما معجبين بيكي وبجمالك انتي مش شايفه شكلهم يقطع الخميره من البيت لما بقا يلقو قمر دخل مستنظر ايه
الاء ضحك..... مش للدرجه
اياد... مش للدرجه ماشاء الله عارفه لو مش بحب كان زماني اتجوزتك
الاء.... صحيح مين اللي بتحبها اعرفها
اياد.... امممم لا بس هعرفك عليها بس وعد متعرفيش حد حتي هي
الاء... وعد ايه هي كمان متعرفش
اياد.... اها لان مش عارف مشاعرها ايه ومش عتيز اخسرها
الاء.... امممم ماشي هنبقا نشوفها واقولك لان كا بنت هعرف مشاعرها من نظره واحد
اياد ضحك علي طريقتها.... وانتي بتتكلمي بشموخ اوووي كده ليه
الاء بضحك.... معرفش اندمجت شويه
اياد بصلها وضحك
الاء بتبص حوليها زاي الاطفال.... اياد هو انت مش بتوه هنا
اياد بضحك.... لا ليه عشان كبيره يعني
الاء... اها
اياد..... طب يلا ادخلي الاسانسير
الاء بصتله.... انا هطلع لي واحدي لا طبعا
اياد....لا ادخلي قدمي يابنتي
الاء... اذا كان كده ماشي
اياد حب يرخم وقفل الاسانسير عليها هي بس ااصوتت اياد بضحك ولحقو قبل ما يتقفل
اياد.... بهزر بهزر اهدي
الاء.... بعصبيه مش بحب الهزار دا لو هتعمل كده يبقا اروح
اياد... ايه يامه شغل العيال دا بهزر يبنتي
وطلعو وكلهم علي نفس البصه لي الاء. اياد... كل واحد يركز في ال قدامه
دخل مكتب....
الاء.... ايه دا دا انت من شخطه كله دير وشه
اياد عمز... عجبتك صح
الاء ضحكت... اها صحيح معندكش اجتماع النهارده
قطعهم دخول اسر
اسر... استاذ اياد في اجتماع مهم
اياد بص لي الاء.... كنتي افتكرتي حاجه عدلها اهو اجتماعه
اسر بص لي الاء بعجاب.... اهلا ومد ايديه بيسلم
الاء بصت لي اياد... اسلم
اسر ضحك....مين دي يا اياد
اياد.... هو يوم مش معدي الاء قربتي ودا اسر صحبي وسكرتير بتاعي
الاء.....اهلا
اسر..... اهلاين وربنا
اياد....اااسرر اتلم
اسر... احم الاجتماع ايه طيب
اياد.... سيب الملف وطلع
اسر....حاضر بعد اذنك يا انسه الاء
الاء بصتله بستغرب وسكتت اسر طلع
اياد ضحك.... بصتيلو كده ليه
الاء... انا لا عادي بس غريب كده متقبلتهوش
اياد.... لا هو كويس بس مطرقع حبتين الاء مره واحده وشها اتغير
اياد.... مالك
الاء.... عايزه الحمام اياد ضحك وشاور علي الحمام اللي في مكتبه راحت دخلت جري
لقه الباب بيخبط
اياد.. ادخل
داليدا... اهلا بالاخ اللي مطنش المسدجات بتعتي
اياد بصلها ورجع بس في ملف
داليدا... والله متتعدل
اياد.... اتعدل لما حضرتك تسمعي كلامي
داليدا.... عملت ايه يعني
اياد... لا ولا حاجه وقفتي تهزر مع واحد
داليدا.... يبني هو جه وهزر اكسفه
اياد... لا طبعا احرقي دمي انا
داليدا..... يوووه بقا انت علي فكره بقالك فتره متغير بقيت تزعق وتت ايه دا
الاء كانت طلع من الحمام..
داليدا.... ينهارك الاسود مين دي
اياد... الاء
داليدا.... هو انا بقولك عرفني عليها بتهبب ايه هنا
الاء.... بهبب ايه بهبب دي متحترمي نفسك يا اخت انتي
داليدا.... كتك خوات في نفوخك
الاء.... ان شالله انتي مين دي ي اياد
اياد بضحك.... دي داليدا سكرتيرت محمد
داليدا.... اكيد عدت علي محمد وبصتلها بقرف بس احب اقولك انه مسافر
اياد. بيحاول ميضحكش عشان يتاكد هي فعلا بتغير ولا لا... بس يا داليدا عيب كده
الاء مكانتش فاهمه تقصد ايه..... انتي بتكلميني بقرف كده ليه وبعدين ايه عدت دي
داليدا... يعني انتي مش فاهمه اطلعي برا واياكي تقربي من اياد تاني وانت للتك سوده
الاء عنيه دمعت... وجي تطلع اياد الاء استني في سؤ تفاهمومسك ايديها ولحقها قبل متطلع
داليدا بصتلها.... سيب ايدها يااياد
الاء... بقولك ايه انا سكتلك بس وربنا لو متلميتي ههزقك انتي فاهمه
اياد... بس بقا الاء تبقا بنت خال ولدي ودي داليدا تبقا صحبتي من ايام الكليه و سكرتيرت محمد
داليدا اتكسفت..... وانا اقول برضو مش ملسوع في لسانها معلش حقكك عليا
الاء وعنيها مدمعه بصت لي اياد.... هي بتقول ايه من ساعات مادخلت وهي عماله تتكلم كلام غريب
اياد ضحك.... لا دا طبيعي بتاعها
داليدا بتحاول تعدل اللي هببته... حقكك عليا بقا خاليكي فرفوشه
الاء بصتلها وسكتت....
اياد..... خلاص بقا يا لولي متقصدش حاجه
الاء... عايزه افاهم هي كانت بتقول ايه ايه عدت دي
اياد بص لي داليد وهمس ليهاا.... اعمل فيكي ايه دلوقتي دي لوعرفت تقصدي ايه مش هتبطل عياط
داليدا بصتله وبلعت ريقه.... بقولك ايه يا عسل ما خلاص الصلح خير وانتي زاي القمر كده
اياد... خلاص بقا يا لولي هي مكانتش عرفه
الاء... حاضر ومسحت دموعه بطفوله انا همشي بعد اذنكم
داليدا... لا اقعدي معايا نتكلم تعالي اعزمك علي قهوة عم ابراهيم اللي تحت بيعملها عسل
اياد....روحي معاها
الاء.. والاجتماع مش هحضرو
اياد... هتحضري لسه فضل ساعه
الاء همست لي اياد.... هي دي اللي بتحبها اياد بصلها وستغرب انها عرفت
اياد....اهااا
داليدا.... في ايه
الاء بصتلها.....لا مافيش
داليدا... طب يلا بينا ولا لسه زعلانه
الاء... لا عادي يلا
اياد..... متتاخروش
ــــــــــــــــ
عز.... الو ايه يازفته عماله ترني في ايه
شهد.... تصدق انك عيل افرض في حاجه
عز... عايزه ايه
شهد..... فلوسي اتسرقت ومش معايا مليم ومش عارفه اروح المستشفي عشان في تدريب ليا عندك انت لسه في كليه
عز.... انتي كويسه طيب
شهد.... اها انسلت الشنكه برا طلعت ملقتهاش انت هنا طيب
عز..... لا انا طلعت علي المستشفي بتابع حاله
شهد... طيب هعمل ايه
عز...... متروحي مع حد من صحابك
شهد.. كلهم روحو وانا عندي تدريب
عز..... طيب ساعه وهجيلك لان مش هينفع اسيب الحاله دي
شهد..... هستنا كل دا والدكتور هيبهدلني
عز... طيب اركبي اي تاكس وتعالي علي المستشفي وانا هنزل احاسب
شهد.... حاضر
عز.... تمام خالي بالك من نفسك
ـــــــــــــــــــــــ
داليدا.... اتفضلي يا سيتي قهوة اهو
الاء... شكرا اتفضلي
داليدا... ايه دا
الاء.. حق القهوة
داليدا... بتهزري لا طبعا عيب عليكي شكلك لسه زعلانه
الاء... لا بس انا معرفكيش
داليدا.....شيلي فلوسك ولو علي متعرفنيش ياستي انا داليدا صحبةاياد
الاء... بتحبي
داليدا وشها احمر وبتوتر.... ايه لا طبعا دا احنا صحاب
الاء ضحكت..... اها وضح من الطمام اللي ظهرت علي وشك واللي حصل فوق
داليدا... يالهوي هو حس
الاء..... يعني بتحبي فعلا
داليدا.... اوعي تقوليلو بالله عليكي
الاء... اهدي مش هقوله المهم انتي كنتي تقصدي ايه فوق
داليدا.... خلاص بقا بصراحه انا معرفش عملت كده ليه اتعصبت اول ما لقيت واحده طلع من الحمام حطي نفسك مكاني
االاء.... امممم ماشي سامح المره دي
داليدا والاء اعدو مع بعض وتكلمو وتصحبو جدا
الاء.... وانتي بتحبي من امتا
داليدا.... من ايام كليه بس كنت بداري عشان مخسرهوش الاء ضحكت افتكرت كلام اياد
داليدا.. بتضحكي ليه
الاء.... لا معاكي افتكرت حاجه المهم وبعدين
داليدا.. مافيش قرارت ادعي اني محتاجه شغل عشان اجي هنا وارقبه لحد يقرب منه مع ان عارفه ان ايد مش كده اما قريبه محمد ابو كده
الاء..... محمد شكله ايه صحيح مشوفتش حد بيتكلم عن
داليدا..... ايه دا هو مش قريبك صحيح واياد عمرو ما كلمني عنك اي دا انتم بتشتغلوني
الاء... لا لا واللهي انا قربته فعلا انا بس مكنتش عايشه هنا انا من اسكندريه وجيت هنا بعد وفات اهلي
داليدا... اها افتكرت هو انتي اللي اياد سافر مع اهلو عشانها
الاء.وعنيها بتحاول مدمعش ... اها
داليدا.. البقاء الله اسفه
الاء..... ونعمه بالله يلا نطلع
داليدا... يلا
وهما طلعين الاء.... بقولك ايه متيجي تتغدي معانا
داليدا..... لا بتكسف
الاء.... يا هبله قربي من اهلو تكسبي
داليدا..... لا مرميش نفسي علي حد انا جمبه
الاء...... انتي عبيطه لا طبعا وبعدين مش احنا صحاب يلا انا عزمكي
داليدا.... اها بس
الاء... ما بسش نخلص الاجتماع وتيجي معايا
داليدا.. حاضر
دخلو وهما بيضحكو
اياد.... سبحان الله مش كنته مسكين في خناق بعض
الاء.. لا خلاص طلعت عسل هو الاجتماع امتا
اياد.... دلوقتي يلا
ــــــــــــــــــ
في المستشفي
عز.... الو ايوه نزلك اهو
شهد... تمام بسرعه عشان الراجل بيبصلي بقرف
عز ضحك.... تلاقي مفكرك هتنصبي
شهد...انجز بس
عز....حاضر اهو شوفتك
عز راح ودفع للتاكسي
شهد.... شكرا يا رجوله
عز.... العفو ياختي علي فكر سمعت الدكتور بتاع بيهزء فوق
شهد. بخضه.....ياختااااي وجريت
عزضحك وبصوت عالي.... هستناكي في مكتب عشان نروح
ـــــــــــــــــ
في الاجتماع
الاء اعده بتبص عليهم لقتها ناس كله لبس بدال وشكلهم شخصيه كبيره والسكرتيرت لبسهم شكله غالي جدا وكل واحده حط في وشها ميك اب.يامه
الاء في سرها... دا انتم لو بتدهنو شقه مكنتوش هتعملو كده
داليدا همست....مالك بصلهم كده ليه
الاء .... هما اي كل الللي عملينه دا.
داليدا..... لا دي حاجه بيسطه
الاء حست انها قليله بالنسبال اللي هما عملينو بقت تداري نفسها شويه
واحد من احدا الشركات بص لي الاء بصت اعجاب رغم انها مش حطه زايهم ولبسها هادي جدا بس ملفته بجمالها الطبيعي
اياد بيبص علي الاء لقها زاي اكني بتستخبه.... مالك
الاء.... شكلي وحش اووي
اياد بستغرب... ليه بتقولي كده
الاء... بص هما عملين ازاي وانا ازاي شكلي عريتك
اياد حاول ميتعصبش... انتي هبله تعري مين طب تصدقي وتؤمني ب ايه انتي احلي واحده فيهم هنا شيلي الميك اب اللي هما حطينو هتلاقي جعفر
االاء ضحكت بصوت طفولي يخطف القلب وكلهم بصولها.... جعفر
الشخص اللي كان متابعها اسمه عزيز.... مش تعرفنا باالانسه
اياد.... اها احب اعرفكم الاء بنت خال ولدي
عزيز.... تشرفنا.انا عزيز
الاء....ابتسمت ومردتش
كلهم اخدو بالهم منها.... بصو ب اعجب والبنات في اللي بص بترحيب وفي بغل
شخص تاني... ااول مره اشوفك انتي كنتي عايشه برا
الاء بصتله وبصت لي اياد...
اياد....ردي
االشخص.... انا كنت عايش في امريكا وانتي
الاء كانت هتضحك ودارت وشها...
اياد ضحك علي ضحكها.....ودير وشه... وهمس ليها.... بتضحكي علي ايه الله يخربيت فقرك
االاء... كنت هقوله سكن عند عم ابراهيم الحشري. هيفكرني بهزقو بس فعلا احنا اسم شارعنا كده
اياد ضحك..... الله يخربيت الفقرك دا اسمه فعلا ابرهيم دي ناس مهم اتلمي مضحكنيش
عزيز.... ايه طيب نقوم
اياد...احم يلا نبداء
بعد ما خلصو الاجتماعه
ابراهيم....
" كلمتك الطيبة لها أثر، إعتذارك له قيمة، تبرير أخطائك له معنى، تفهمك لغيرك أدب، التغاضي عن الأخطاء وعيّ، مراعاة المشاعر نُبل، صون الود وِدّ، ما تقدمه لغيرك عائد لك، تعاملك مع الآخرين يؤثر على شخصيتك أكثر مما يؤثر عليهم، أمور عادية تحدد من أنت، لا تبخل بالجمال فتصبح خاليًا منه.
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المتعجرف والعنيدة" اضغط على اسم الرواية