رواية بنت الجيران الفصل الرابع بقلم أمنية يونس
رواية بنت الجيران الفصل الرابع
كامل : ايه رأيك يا فوفا
عفاف : ما شاء الله ناس محترمين وأمه ست ذوق والولد أدب وأخلاق وابن ناس
كدا وحليوة ومعيد ربنا يجعله من نصيبها قادر يا كريم
كامل بعبوس : هو مين اللي حليوة يا عفاف
ضحكت عفاف بصخب علي غيرة زوجها
عفاف : عريس بنتك يا راجل
كامل : ولو راجل دا ولا مش راجل متقوليش حليوة علي حد غيري
عفاف : يا راجل احنا كبرنا علي الغيرة دي
كامل : ولا كبرنا ولا حاجة احنا لسه شباب اهو الشباب شباب القلب
******************
أما عند مراد
نادية : العروسة ما شاء الله عليها زي القمر ومؤدبة وذوق كدا ربنا يجعلها من نصيبك يا رب يا حبيبي
مراد بسعادة : يا رب يا ماما
ابتسمت نادية علي سعادة ابنها الواضحة ودعت بصلاح الحال
******************
أما عند نادين
دخلت إلي غرفتها وتشعر أن قلبها يرفرف من السعادة
غيرت ملابسها وقررت أن تصلي استخارة وبالفعل توضأت وارتدت إسدال الصلاة
وصلت صلاة الاستخارة
وبعد الإنتهاء توجهت إلي سريرها للنوم وأثناء النوم رأت في منامها أنها في حديقة غناء جميلة ممسكة بيده
وحولهم فتيات صغيرات من شدة جمالهن تظن أنهم من الحور العين
استيقظت من النوم في اليوم التالي تتذكر ذلك الحلم الجميل هل هذا علامة علي القبول هل توافق عليه ولم الاستعجال فقد أعطاها والدها يومين كاملين للتفكير
لتفكر بتروي وتتخذ قرارها
وصلت إلي مائدة الفطور لتجد والديها وأختها جالسين
لم تتوقف سيلا عن السؤال عن ذلك العريس فقد جاءت متعبة من دروسها ولم ترا العريس ولا عائلته
كانت والدتها تخبرها بكل شئ برحابة صدر حتي أعجبت سيلا بهذا العريس بمجرد السماع وتمنته عريساً لأختها فهي تتمني لها الخير دوماً
وكانت سيلا تحاول إقناعها بذلك العريس الذي لم تره مطلقاً
تعجبت نادين لذلك هل له تأثير قوي علي الجميع
أنهت محاضراتها لذلك اليوم وعادت إلي المنزل وهي تفكر في مراد هي تري أنه عريس جيد
حل الليل وخلد الجميع إلي النوم ورأت نادين نفس المنام وكذلك في الليلة الثانية
وصباحاً في اليوم التالي كان الجميع جالس علي مائدة الطعام يتناولون طعامهم
بهدوء وصمت حتي قطع ذلك الصمت كامل
كامل : مقولتليش رأيك في العريس يا نودي موافقة ولا ايه
ابتسمت نادين بخجل وهزت رأسها علامة الموافقة
احتضنتها والدتها بسهادة وصفقت سيلا بيدها بسعادة
كامل : خلاص هبلغهم بموافقتك
نظرت نادين أرضاً بخجل
مر اليوم بسرعة علي الجميع
اتصل مراد بكامل ليسأل عن رأيهم أخبره كامل بموافقة نادين
كاد مراد أن يطير من فرط سعادته اتفق معه أن يأتي غداً مع عائلته لقراءة الفاتحة والاتفاق علي كافة التفاصيل
ذهب مراد لإخبار والدته
دخل إلي المنزل فوجدها في المطبخ
مراد بفرحة : ماما ماما
نظرت له والدته وإلي السعادة البادية علي وجهه
نادية : شكلك مبسوط
مراد : أووي يا ماما
نادية : خير
مراد : والد نادين بلغني بموافقتهم
احتضنته والدته بسعادة
نادية : ألف مبروك يا حبيبي ربنا يسعدك يا رب وعقبال ما افرح بولادك
مراد : يا رب يا ماما
نادية : اتفقتوا علي معاد
مراد : أيوة يا ماما وأخذ يخبرها بكل الحديث الذي دار بينه وبين كامل
نادية : علي خيرة الله
أخبر مراد عمه بالموعد المتفق عليه واتفق معه علي الذهاب سوياً
جاء الموعد المحدد وكان الجميع علي أهبة الاستعداد
دق جرس الباب فتح كامل ورحب بالضيوف دخل الضيوف معهم بعض الهدايا
وجلسوا في الصالون للاتفاق على كافة الأمور المتعلقة بالزفاف
كامل:مكنش ليه لزوم تتعبوا نفسكوا يا جماعة
قاسم: ولا تعب ولا حاجة وبعدين احنا بقينا أهل
كامل:طبعاً أهل
قاسم:ندخل بقا في الموضوع ايه طلباتكم
كامل:احنا ملناش طلبات أهم حاجة يصونها ويحافظ عليها والدهب والمهر دا زيها زي أي عروسة دا تقديركم أنتم والشقة اللي هيقعدوا فيها يعني ملناش طلبات معينة
نظر قاسم إلي مراد ليرد
مراد:أوعدك يا عمي إني هحطها في عنيا وعمري ما هزعلها وهكون ليها الزوج الصالح اللي بتحلم بيه
ابتسم كامل بفخر فهذا هو الزوج المناسب لابنته
كامل: ودا عشمي فيك بردو يا ابني
قاسم:والشبكة والمهر دول العروسة تختار اللي هي عيزاها و احنا تحت أمرها
مراد : لو سمحت يا عمي أنا عندي طلب نظر له عمه وأمه بإستغراب فلم يتفقوا علي أي طلبات من والد العروس فماذا يريد
كامل : اتفضل يا ابني قول
مراد : عمي حضرتك عارف إن والدتي ملهاش غيري وأنا مقدرش اسبها لوحدها فأتمني حضرتك تقبل إني أعيش مع والدتي ارتفع ذلك الشاب في نظره كثيراً ولكن أراد أن يختبره
كامل : أنا مقدر طبعاً حبك لوالدتك لكن لو قلتلك بنتي تعيش لوحدها مش مع حماتها تقول ايه
مراد : هقول لحضرتك كل شئ نصيب
شهق الجميع بفزع بينما كامل كانت ابتسامة الفخر تملأ وجهه
كامل : كنت عايز اعرف تمسكك بوالدتك هيوصل لحد فين وهل ممكن تضحي بيها عشان سعادتك
دلوقتي بس اقدر اديك بنتي وأنا مطمن إني اديتها لراجل بجد معنديش أي مشكلة إنك تقعد مع والدتك بالعكس دا شئ يسعدني اللي ملوش خير في والدته ملوش خير في حد
فرح الجميع بحديث كامل
قاسم : نقرأ الفاتحة يا جماعة
كامل : طبعاً بس ننادي العروسة الأول
ذهبت عفاف لإحضار نادين
رفع الجميع أيديهم وتمت قراءة الفاتحة
بارك الجميع لنادين ومراد
أخرج مراد خاتم من جيبه
مراد : تسمحلي يا عمي البسه لنادين
كامل : ما تخليه مع الشبكة يا بني
مراد : دا مش مع الشبكة دا هدية مني ليها بمناسبة قراية الفاتحة
كامل : ماشي يا بني
البسها الخاتم وكانت نادين تنظر للخاتم بسعادة فهو أول هدية منه
وتم الاتفاق علي شراء الشبكة في الغد وكتب الكتاب والزفاف بعد إنهاء نادين دراستها
رحل مراد وعائلته ودخلت نادين إلي غرفتها تشعر أن قلبها يكاد يخرج من مكانه من فرط السعادة
يتبع الفصل التالي اضغط هنا