رواية حطمت كبريائه الفصل الرابع بقلم ندى الشيمي
رواية حطمت كبريائه الفصل الرابع
فى الكليه
ملك : عملتي إيه يا فجر مع أهلك ؟!
فجر بحزن : بابا رفض
ملك : بجد !!
فجر : أيوة بس إبتسام قالتلي إنها هتحاول تقنعه
ملك : يارب يوافق
فجر : يارب
في الشركة
كانت إبتسام سرحانة في وسامت مراد ولم تلاحظ وجود والدها
عبدالله : إبتسام بنتي فيكى حاجة
إبتسام : هاا لا لا بس سرحت شوية معلش
عبدالله : طيب طمنينى عملتي إيه ؟!
إبتسام : الحمدلله أتقبلت وأدينى أهو بدأت شغل من دلوقتى زي ما حضرتك شايف 😊
عبدالله : طيب الحمد لله ربنا يقويكى ويوفقك
إبتسام : آمين
عبدالله : طيب أنا هروح لشغلي قبل ما حد ينادي عليا وميلقنيش
إبتسام : ماشي يابابا
و في مكتب حازم
حازم كان قاعد في المكتب وبيفكر في إبتسام كد إيه هى حلوة و عيناها التي تشبه السماء في عز نقائها و كد إيه طيبة ومتواضعة جدآ ، قطعت تفكيرة دخول السكرتيرة بعد الإستأذان بالدخول
السكرتيرة : مراد بيه عايز حضرتك
حازم : ماشي
توجه حازم إلي مكتب مراد وألقي نظرة سريعة إلي إبتسام ثم دخل إلي مكتب مراد
حازم : نعم
مراد : إيه أخبار البضاعة إللي جاية من سويسرا
حازم : كل حاجة جاهزة ومتأمنة زي ما أنت طلبت ومنتظرين إشارة منك
مراد : تمام جهزوا نفسكوا أنهردة بالليل هنستلم البضاعة
حازم : أمرك
خرج حازم من مكتب مراد وتوجه إلي مكتب إبتسام ثم دخل بعد أن أذنت له بالدخول
حازم : عاملة إيه في الشغل الجديد يا أنسة إبتسام
إبتسام : تمام الحمد لله بجهز الملفات إللي طلبهم مني أستاذ مراد
حازم : طيب تمام ربنا معاكى
إبتسام : آمين
أنتهى اليوم وآتي المساء
في منزل عبدالله
حسناء : إيه يا بنتى إللي أخركم كده إنت وأبوكى
إبتسام : معلش يا ماما كان في شغل كتير إنهاردة
حسناء : طيب يا بنتى ربنا يقويكى
إبتسام : آمين دقيقة أغير هدومى وأحضرلكم العشاء
حسناء : لا أرتاحى إنت لسه جايه من الشغل أنا وفجر هنعملة العشاء إنهاردة
إبتسام : بس يا..
لم تكمل جملتها وقاطعتها والدتها
حسناء : مفيش بس روحى غيرى هدومك وصلي علي بال ما أجهز العشاء
إبتسام : ماشي يا ماما
دخلت غرفتها ولقيت فجر أمامها
إبتسام : في إيه يا فجر
فجر : أنا مستنياكى فى فارغ الصبر
إبتسام : ليه في إيه
فجر : إنت لحقتى تنسي عن السفر يا إبتسام
إبتسام : أه صح طيب بعد العشاء هقعد مع بابا وماما ونفهمهم بالراحة
فجر : طيب تمام
فى منطقة خالية من الناس
مراد جهزوا نفسكم
حازم : تمام
آتي من بعيد عربيات كثيرة ، ثم نزل من العربية رجل ويدعي ( مارك ) .
وأخذوا يتحدثون باللغة الأجنية
مراد : أهلا بك مارك
مارك : أهلا مراد
حازم ذهب نحوهم ليستلم البضاعة
مارك : هذة الصفقة تعتبر من أهم الصفقات مراد
مراد : أجل أنا أعلم هذا جيدآ
أنتهت الصفقة وذهب مراد إلي القصر .
فى منزل عبدالله
كانوا متجمعين يشاهدوا التلفاز فقطعت إبتسام هذا الصمت .
إبتسام : كان في موضوع عايزين أنا وفجر نكلمكم فيه
حسناء : قولي
عبدالله كان حاسس أنهم هيكلموه بخصوص السفر
عبدالله : خير
إبتسام : طبعا أحنا عارفين أن فجر كان حلمها تطلع دكتورة صح
حسناء : أيوة وبعدين
إبتسام : فا ربنا عطاها أكتر من إللي بتحلم بيه وأخذت منحة إلي أمريكا
عبدالله : وأنا قولت مش موافق وقفلت الموضوع إمبارح مع فجر بتفتحيه تانى ليه
فجر : بس يابابا دا حلمى ونفسي أحققة
حسناء : أيوة يا عبدالله أحنا من إمتي بنقف قدام مصلحتهم وحلمهم خليها تروح
عبدالله نظر لفجر بقلة حيلة وقال لها .
عبدالله : ماشي يا فجر إللي شايفاه يا بنتى في مصلحتك إعمليه ، ذهبت فجر لوالده وحضنتة .
فجر بفرحة : ربنا يخليك ليا يا أحلى أب فى الدنيا كلها
عبدالله : ويخليكى ليا وتروحى وترجعى بألف سلامة يا حبيتى
حسناء : إحم إحم وبالنسبة للى خلته يوافق مفيش حضن
أخذت فجر والدتها في حضنها
فجر : دا إنت الخير والبركة يا ست الكل
إبتسام : طيب أنا أستأذن بقا
دخلت إبتسام الأوضة وذهبت فجر خلفها
فجر : هتوحشينى أوى
إبتسام بدموع : وأنت كمان مش عارفة هقدر أتأقلم علي عدم وجودك معايا إزاى
وأخذتها في حضنها
فجر : أنا كل فترة هنزل أزوركم متخافيش
إبتسام : بس مطوليش الغيبة عننا
فجر : حاضر .
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حطمت كبريائه" اضغط على اسم الرواية