Ads by Google X

رواية عذاب الحب الفصل الرابع 4 بقلم ندى محمود

الصفحة الرئيسية

   رواية عذاب الحب الفصل الرابع بقلم ندى محمود

 رواية عذاب الحب الفصل الرابع 

-نعم يا رامي عايز ايه 
~ انا جاي وطالب منك السماح و اتمني انك تسامحيني ونرجع لبعض تاني .. انا اكتشفت اني مقدرش استغني عنك
-بس انت ومامتك جيتو علي كرامتي جامد 
~ انا مستعد اعمل اي حاجه عشان تسامحيني 
-يبقا متخليش ليا اي احتكاك ب مامتك .. حتي الشقه الي انت جايبها جمب شقه مامتك انا مش هعيش فيها 
~ بس دي متشطبه وخلصانه وانا تعبت فيها عشان اشطبها 
-خلاص يا رامي يبقا تشوف بنت تانيه تتجوزها وتعيشو فيها 
~ طيب ازاي عايزاني اعيش فشقه ايجار وانا اصلا عندي شقه ملك ! 
-رامي انا اديتك خيارين وانت اختار الي يريحك وعن اذنك عشان انت جاي ف وقت متأخر وانا عايزه انام 
كانت لسا هتدخل اوضتها
بصوت عالي ~ انا موافق خلاص 
-تمام كدا نقدر نرجع يا رامي 
~ خدي دبلتك وشبكتك وياريت متخلعيش الدبله ف كل مشكله تحصل و من غير نقاش حتي 
-حاضر 
ومشي بعدها 
اول لما مشي دخل اوضتها و كان نديم لسا قاعد عالكرسي و بيدعي انها متكونش رجعتله 
كانت بتنط من الفرح 
-احنا رجعنا لبعض يا نديم !! 
= كويس .. طالما بقيتي كويسه ف انا هروح انام 
-شكرا بجد يا نديم علي وقفتك جمبي
= لا علي ايه .. عن اذنك 
راح شقته وهو ماسك نفسه بالعافيه 
واول لما دخل اوضته كان عايز يصرخ بصوت عالي بس شقه ندي جمبه وهتسمعه ف اضطر يعض ف ايده جامد و يطلع غضبه و حزنه فيها 
مامته وقتها دخلت عليه اوضته و اول لما شافته بيعمل كدا جريت عليه 
مسكت ايده وحاولت تخليه يسيبها 
> سيب ايدك حرام عليك الي بتعمله ف نفسك دا !! 
ساب ايده و حضن مامته 
= ماما انا موافق ننقل 
مامته فرحت بقراره رغم انه هيبعدها عن صديقه عمرها بس ابنها عندها كان اهم
جابتله شاش وقطن و عالجتله ايده الي اصلا كان اتقطع فيها حته من شده العضه 
> تحب نسكن فين 
= تعالي نرجع بلد بابا فالصعيد 
> انا اتوقعت اننا هنسكن فمكان تاني فالقاهره متوقعتش نبعد لدرجه اننا نروح الصعيد
=اه صحيح نسيت اني كدا ببعدك عن صديقه عمرك 
> لو كان ابتعادنا عن القاهره لدرجه اننا نروح للصعيد هيريحك ف انا معنديش مشكله .. ونبقا نرجع بعد كذا سنه لما تكون نسيتها 
نديم حضنها
= شكرا يا ماما انك واقفه جمبي .. انا هبدأ احضر ف شنطتي و هشوفهم فمركز الشرطه لو هيوافقو ينقلوني للصعيد 
> وانا كمان يبني هحضر شنطي بس الاول هودع صديقه عمري 
= تمام يا ماما انا هنام دلوقتي عشان اصحي بدري للشغل 
> تمام يبني 
*صبح اليوم الي بعدو*
كان ندي عليها امتحان تاني و طبعا عشان كانت زعلانه جدا اليوم الي قبله بسبب ان رامي سابها مقدرتش تبدأ مذاكره غير متأخر وكانت خايفه جداا متحلش فالماده دي زي الي قبلها 
نديم كان عارف ان عليها امتحان بس عمل نفسه ناسي و قفل موبايله 
هي حاولت تتصل بيه كتييير عشان يوصلها بس موبايله كان مقفول 
بعدها خبطت علي باب شقتهم 
> صباح الخير يا ندي 
-صفيه هو نديم فين .. برن عليه موبايله مقفول 
صفيه اضطرت تكدب
> نديم راح شغله بدري النهارده 
-بس هو عارف ان عليا امتحان وانه هو الي هيوصلني ! 
> معلش يا حبيبتي خلي رامي يوصلك 
-تمام هعمل كدا 
اتصلت ب رامي 
-ايوا يا رامي انا عليا امتحان .. ينفع تيجي توصلني 
~ طبعا .. انا جاي اهو فالطريق 
و فعلا استناها تحت بيتها وهي ركبت معاه العربيه و طول الطريق وهي بتعيط عشان مش فاكره حاجه 
~ يا حبيبتي اصلا شاغله ليه نفسك بالامتحانات .. كدا كدا هتقعدي فالبيت لما نتجوز 
-بس انا مش بحب اقعد فالبيت يا رامي 
~ لا بقا انا عملتلك الي عيزاه و قولتلك هأجر شقه فمكان بعيد عن امي يبقا انتي كمان تسمعي كلامي و تفكك من اي خطط للشغل بعد التخرج
-طيب انت شايف الوقت مناسب للنقاش دا !! 
~ اومال اعملك ايه طيب ! بحاول اهو اقولك ان الامتحان ملهوش لازمه 
-انا مش فاهمه الحته دي ينفع تفهمهالي بسرعه ؟ حاسه مخي قفل 
~ وانا هفهم ايه فالاثار يا ندي 
-بس نديم كان دايما بيشرحلي اي حاجه عايزاها 
وقف العربيه علي جمب 
~ نديم تاني ! انتي كمان هتبدأي تقارنيني بيه فكل تصرف ! لا دي مبقتش عيشه .. انزلي يلا اهي الجامعه قريبه 
-تعالي وصلني لغايه اللجنه 
~ اجي امتحن معاكي بالمره !
-طيب هتيجي تاخدني بعد الامتحان صح 
~ لا ورايا شغل متأخر ولازم اخلصه 
-تمام 
و نزلت من العربيه وهي بتعيط وكل الناس كانو باصين عليها عشان بتعيط فالشارع 
قعدت عالرصيف وهي بتعيط و كان المفروض فالوقت دا تبقا ف اللجنه لان الامتحان خلاص هيبدأ 
فجأه لاحظت حد بيقعد جمبها
بصت عليه 
-نديم !!
= قاعده ليه عالرصيف بدل متكوني دلوقتي فاللجنه ! 
بعياط -نديم انا مش عايزه امتحن 
= بس دا مش اختياري يا ندي دا امتحان ولازم تمتحنيه 
بعياط - هسقط فالماده دي زي الي قبلها يا نديم 
= اهدي طيب .. بصي قوليلي اعمل ايه وانا اعملهولك 
-تعالي وصلني اللجنه واستناني زي م بتعمل كل مره 
= ماشي يلا تعالي عشان دقيقتين كمان ومش هيدخلوكي الامتحان 
( نديم كان قلقان عليها احسن متدخلش الامتحان و كان بيراقبها من بعيد عشان يتطمن انها هتدخل الامتحان ولما شافها نزلت من عربيه رامي وهو مشي وسابها و هي قعدت عالرصيف تعيط اضطر يتدخل ) 
وصلها الامتحان واستناها و المره دي خرجت من الامتحان وهي مبسوطه 
كانت هتحضن نديم من فرحتها بس هو رجع ل ورا و هي استغربت تصرفه دا وبعدها لاحظت ايده 
-مالها ايدك يا نديم !!
= لا مفيش وقع عليها شاي سخن بس 
-طيب تعالا اغيرلك عليها شكلك مغيرتش عليها النهارده 
= لا ماما هتعمل كدا .. انا اصلا ماشي و رايح الشغل 
-مش هتحتفل معايا اني حليت كويس ؟ 
= ورايا شغل يا ندي .. احتفلي مع رامي 
ومشي وسابها 
اما هي ف حست انه بيبعد عنها و فسرت دا ب انه مش عايز يحطها فموقف صعب قدام رامي ف عشان كدا بيقلل تعاملهم 
اتصلت ب رامي 
-علي فكره انا اتضايقت منك جامد علي الي عملته الصبح بس اهو بديك فرصه تعوض الي عملته و تفسحني دلوقتي 
~ تمام انا كدا كدا خلصت جزء كبير من الشغل الي كان متراكم عليا 
و هي كانت مستنياه قدام الجامعه و فعلا اخدها فسحها وكان يوم جميل وكانت مبسوطه و كمان اتصورو كتيير 
*الساعه ١٢ *
ام ندي خبطت علي باب صفيه 
*صفيه هو نديم عندك ؟ 
> اه يا حبيبتي ف اوضته استني اناديهولك 
*لا لا متتعبهوش انا هدخله الاوضه 
خبطت عالباب ودخلت 
*نديم متعرفش ندي فين ؟ بتصل عليها موبايلها مقفول و بتصل علي رامي موبايله مقفول بردو .. اخر مره قالتلي انها خارجه مع رامي 
= شويه وهيجو متقلقيش 
*بس الساعه ١٢ دلوقتي ! 
نديم بدأ يدور ف عقله سيناريوهات مش حلوه 
= انا هقوم ادور عليهم و هروح لبيت رامي اشوفه بردو 
*تمام يبني معلش هتعبك بس عارف اننا ملناش حد غيركم 
= لا مفيش تعب دا انا بعتبرك امي التانيه 
و راح يدور عليها و كانت الدنيا بتمطر 
وفالاخر شافهم وهما بيلعبو تحت المطر ومبسوطين 
وقتها ادرك انه خلاص رامي حل مكانه ف حياه ندي .. هو الي كان دايما بينزل معاها تحت المطر 
كان موجوع بس اضطر يقولها انها لازم تروح البيت عشان مامتها قلقانه عليها 
-اوبس مأخدتش بالي ان موبايلي فصل شحن 
~ ولا انا كمان 
-اشوفك بكرا يا رامي بااي 
~ باي 
و روحت مع نديم وكانو بيمشو لانه مجابش عربيته 
-عارف اتصورونا صور تحفه النهارده و لعبنا تحت المطر و اخدني الملاهي و كان يوم جمييل
= كويس 
-اتفقنا كمان اننا هنسمي اول طفل لينا عمر لو ولد ولو بنت سيليا 
وقف مكانه 
-وقفت لييه كدا هنتأخر اكتر عالبيت 
= انا مسافر رايح الصعيد انا وماما .. رايحين لبيت بابا 
بصدمه -نعم !!انت اكيد بتهزر صح 
= لا .. 
بعياط -هتسبني لوحدي يا نديم ؟! هتسبني بعد كل السنين دي يا نديم ! 
= انتي عندك رامي 
-انت عندي غير رامي يا نديم .. انت الي من لما وعيت علي نفسي فالدنيا وشايفاك جمبي.وعمرك مسبتني ولا يوم .. دا حتي مفيش يوم عدي غير لما شفنا بعض فيه وجاي تقولي بعد كل دا انك هتسبني وتروح للصعيد ! 
= للاسف دا قرار نهائي وبعدين مديري فالشغل هو الي نقلني هناك مش انا الي اخترت 
بعياط - لا يا نديم مش هتمشي وتسيبني 
وكانت بتضربه علي صدره جامد 
بعياط - قولي انك مش هتمشي يلا قولي 
= انا اسف 
ومشي قدامها اما هي ف جريت وراه ومسكته من دراعه جامد 
-انت ليه بقيت زي الروبوت كدا !! ليه اتبلدت من كل مشاعرك !! يعني اي تقولي اسف وتمشي يعني ايه 
= اها انا الي عديم المشاعر يا ندي وانا الي مش بحس .. ينفع نروح البيت دلوقتي عشان مامتك تطمن عليكي وبعدها ابقي عيطي ف بيتك ! 
بعياط -اعيط ف بيتي ! لا انت مش نديم الي اعرفه .. نديم الي اعرفه راح فين ! 
= اقولك ليه بعاملك كدا ! 
-ايوه قولي 
= لان مبقتش طايقك ولا عايز اشوفك .. واقولك حاجه كمان ؟ انا الي طلبت نقلي هناك مش مديري الي نقلني بالعافيه 
ندي ضربته بالقلم جامد 
بضحك = بتضربيني عشان مبقتش طايقك !! وبعدين ازاي تضربيني بالقلم ها ! شيفاني الطفل الي كنت بلعب معاكي زمان و قولتي عادي اضربه بالقلم ! 
بعياط - اخرس يا نديم مش عايزه اسمع اي حاجه منك .. ولو علي القلم اتفضل ردهولي اهو اتفضل 
وغمضت عينها استعدادا للقلم بس هو مضربهاش
= افتحي عينك انا مش هضربك اكيد 
-نديم خليك فاكر انك انت الي نهيت علاقتنا وانت الي بعدت عني بمزاجك .. خليك فاكر دا 
= متقلقيش مش هنسي واسبوع اصلا ومش هتشوفيني تاني عشان ترتاحي 
و اخدها للبيت وهما ساكتين طول الطريق 
وبعد لما سلمها لمامتها دخل اوضته 
> نديم مالك فيه ايه ؟! وايه القلم الي علي وشك دا 
=مفيش يا ماما .. قولتلها اننا مسافرين الصعيد 
> بس المفروض كنت انا قولت لصحبتي الاول يا نديم 
= اسف يا ماما بس مقدرتش اسمعها وهي بتتكلم عن اسماء عيالها الي اتفقت هي ورامي يسموهم واسكت .. انا الي كنت المفروض اكون مكانه يا ماما 
الام حضنته
> كلها اسبوع وهترتاح من كل دا 
*ف شقه ندي *
*مالك يبنتي وشك مقلوب ليه من سعت م جيتي .. رامي عملك حاجه ! 
-لا يا ماما .. نديم الي عمل 
*عمل ايه 
-قالي انهم مسافرين الصعيد بعد اسبوع 
*لا طبعا لو فعلا كدا كانت صفيه قالتلي
-ماما كان بيتكلم جد وهو بيقول كدا ويمكن صفيه كانت هتقولك بكرا 
*ازاي هيمشو ويسيبونا 
-لا يا ماما وكمان قالي انه مش طايقني ومبقاش عايز يشوف وشي 
*نعم ! ازاي يعني 
-وانا ضربته بالقلم بعدها 
*ايه ! تضربيه ازاي ! دا راجل يبنتي ازاي تضربيه انتي كدا جيتي علي رجولته و كرامته 
-يعني يا ماما اسمعه وهو بيقول انه مش طايقني واسكت ! بعدين انا خلاص من بكرا مش عايزه اشوفه تاني 
*انا بكرا هتكلم مع صفيه وافهم منها الموضوع 
-انا رايحه انام يا ماما 
*اليوم الي بعدو *
صحيت الصبح وكانت جمب سريرها صوره ليها هي ونديم كانت بتحب تبص عليها كل يوم لما تصحي من النوم 
قامت واخدت الصوره دي وشالتها فالدولاب وهي بتعيط 
-نديم الي اعرفه مات خلاص 
وقعدت علي سريرها طول اليوم ومرضيتش تنزل لان خايفه تنزل تلاقيه طالع عالسلم ولا خارج من شقته وهي مش عايزه تشوفه خالص 
ونديم قام من النوم ولبس ونزل الشغل وفالشغل قابل رامي 
~ تاني مره مش عايزك توصل خطيبتي البيت .. انا الي المفروض اوصلها مش انت
= متقلقش كلها اسبوع و مش هتشوفني تاني .. انا هنتقل للصعيد 
بفرحه ~ بجد ! 
= ايوه افرح افرح .. انا عليا شغل ف متعطلنيش
~ تمام انا كمان ورايا شغل اصلا
و اتصل ب ندي عشان يخرجو مع بعض بعد الشغل 
-تعبانه النهارده يا رامي خليها يوم تاني 
~ هوديكي اكتر اماكن بتحبيها 
-تعبانه والله ومش قادره 
~ تمام براحتك
بعدها بص ل نديم بغضب لانه ادرك انها زعلانه عشان نديم هيمشي 
نديم خلص شغله و روح البيت 
> انا قولت ل صحبتي اننا ماشيين و كان يوم كله عياط .. هي بتتهمني اني بخون وعدنا لبعض اننا هنفضل دايما مع بعض وسند لبعض وانا مش عارفه اقولها ليه .. لولا بس انك انت الي طلبت مني دا انا عمري م كنت هفكر ابعد عنها 
=عارف يا ماما اني كدا بظلمك بس انا بجد مش قادر اعيش هنا وانا شايفها مع حد تاني كل يوم و المصيبه كمان هي الي بتيجي تحكيلي يعني مش كفايه الي شايفه قدامي لا كمان هي بتيجي تحكيلي 
> متأكد انك عايزنا نمشي وانتو متخانقين مع بعض ؟ يعني مش هتصالحها قبلها ؟ 
= اه متأكد يا ماما .. كدا احسن لينا احنا الاتنين 
> طالما دا هيريحك ف براحتك 
ندي فضلت ايام عالحال دا … مش بترضي تخرج من الشقه وكمان الموضوع اتطور ومبقتش ترد علي مكالمات رامي الي كان خلاص هيتجنن من تصرفاتها 
*قبل سفر نديم بيوم *
رامي فضل يرن كتييير .. ١٠٠ رنه فالساعه ف اضطرت ترد عشان تخلص من زنه 
-نعم يا رامي 
~ انزلي انا تحت البيت وعايزك 
-عايز ايه يا رامي 
~ انزلي بس 
نزلت الشارع عشان تشوفه عايز ايه .. كانت نازله بالبيجامه
~ مش هينفع الحال الي احنا فيه دا 
-المفروض تقدر اني حاليا فصدمه و اني انا كمان بحاول اخرج منها 
~ انتي بقالك ٥ ايام مش بتكلميني .. عارفه يعني ايه ٥ ايام !وبعدين فيها ايه يعني لو نديم ماشي فيها ايه م انا موجود اهو 
-رامي بص انا مش حمل النكد دا حاليا والله انا فيا الي مكفيني .. 
~ انا خلاص اجرت شقه مفروشه و عايز احدد معاد الفرح 
ندي ضحكت 
-شقه مفروشه ؟! و فرح ! انت مش شايف حالتي وجاي تقولي فرح !! 
~ ايوا شقه مفروشه لان احنا مش هنتعب ونشطب ونفرش شقه ايجار 
-بس دا هيكون بيتنا يا رامي !! 
~ وايه الي يمنع ان فرحنا يكون قريب ان شاء الله 
-انا لسا مش عرفاك كويس 
~ هنعرف بعض فالجواز 
ندي ضحكت تاني 
-ياخي بتضحكني وانا مش عايزه اضحك .. نعرف بعض امتي يا حبيبي ؟! 
~ بصراحه كدا انا مبقتش قادر استني اكتر من كدا ومش شايف سبب منطقي لتأجيل الفرح 
-مينفعش معاك مثلا اننا لسا مخطوبين من اسبوعين !! 
~ عادي خير البر عاجله .. تعالي حتي نتجوز عند المأذون وبلاش نعمل فرح لو مش عايزه 
-رامي هات من الاخر وقول عايز نتجوز بدري ليه 
بصلها من تحت لفوق نظرات غريبه ف هي فهمت 
-انت مش متربي علي فكره !! مش متربي 
و رمتله الدبله عالارض و طلعت فوق لشقتها و جابت الشبكه و رمتهاله عالارض 
-خد اهي حاجتك و روح شوفلك واحده تقضي معاها يومين وتطلقها .. انت ازاي اصلا شايفني فحالتي دي و تكون بتفكر بالطريقه دي ! هو دا كل الي هامك يعني !! 
رامي حاول يصلح الوضع 
~ انتي فهمتيني غلط علي فكره .. انا بس عايز اننا منطولش الخطوبه 
-مفيش خطوبه ولا زفت يا رامي .. ولو سمحت متجيش بيتي وتطلب السماح لان هتضطرني اقول لماما علي الي قولته ! يلا مش عايزه اشوف وشك تاني 
ومشيت وسابته 
وطلعت بيتها وهي مش مصدقه انه ممكن ميكونش حبها اصلا وان كان ف باله من الاول حاجه واحده وكان لما يلاقي احلي منها هيسيبها علطول 
دخلت اوضتها ومسكت مخدتها ودفنت راسها فيها وهي بتعيط جامد 
و مقالتش لمامتها ولا اي حد انها فسخت خطوبتها 
*بالليل*
خبطت علي شقه نديم .. لاول مره هتشوفه من ٥ ايام 
صفيه فتحتلها 
>نديم نايم يا ندي 
-ينفع ادخل اودعه وهو نايم ؟ انا مش عايزاه صاحي اصلا 
> تمام بس متصحهوش لان عندنا سفر الصبح بدري 
-تمام 
دخلت اوضته وكان نايم فعلا .. قربت الكرسي من السرير وقعدت عليه 
-تعرف انا مفتقداك جداا .. مفتقده لنديم الي طول عمره واقف جمبي و طول عمره بيجري يساعدني لما احتاجه .. عارف انت جرحتني اد ايه لما قولتلي انك مش عايز تشوفني ومش طايقني ؟ انت خلتني اشك ف انك كنت طول السنين دي كنت مستحملني بالعافيه .. هو انا مينفعش حد يحبني عشان شخصيتي يا نديم ؟ حتي انت كمان الي طول عمري فكراك بتحبني ك اخ طلعت مش بتحبني و قلتلي انك مش طايقني .. انا بجد مش عارفه هرجع زي م كنت ازاي بعد متمشي انا عايزه اسيب الدنيا كلها وامشي 
وخرجت من اوضته وراحت شقتها
اما نديم ف كان صاحي بس مغمض عينه عشان يشوف هتقوله ايه .. كان نفسه يفتح عينها ويقوم يحضنها و يقولها انه بيحبها عشان شخصيتها .. بيحبها عشان هي ندي بس مقدرش 
*الصبح*
> شنطك جاهزه يا نديم ؟
=ايوه يا ماما 
> طب يلا عشان كدا القطر هيفوتنا 
= حاضر اهو جاي
و نزلو بالشنط وركبو عربيته عشان يوصلو للمحطه 
ندي كانت بتبص عليهم من ازاز اوضتها وهي بتعيط .. كانت فاكره ان مهما كانو متخاصمين ف اكيد هو هيجي يودعها بس كان ظنها المرادي مش ف محله 
نزلت بسرعه الشارع بالبيجامه عشان تودعه و تشوفه وجه لوجه للمره الاخيره 
بس ملحقتهوش لان العربيه كانت مشيت مسافه م هي نزلت الشارع 
قعدت عالارض فالشارع وهي بتعيط 
وفجأه بترفع راسها عن الارض و شافت رامي 
-رامي ! عايز ايه 
حط قماشه علي بوقها و فقدت الوعي


يتبع الفصل التالي اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عذاب الحب" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent