Ads by Google X

رواية بنات المنشاوي الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم خلود وائل

الصفحة الرئيسية

   رواية بنات المنشاوي الفصل  الثالث والخمسون  بقلم خلود وائل

 رواية بنات المنشاوي الفصل  الثالث والخمسون 

رنا:امبارح زياد مكانش عارف ينام كل ماأققلق بليل الأقيه قاعد تحت في الصاله انتو في بينكو كيميا مجنناه ولا ايه
ورد:لو سمحتي يارنا بلاش الاسلوب دة
رنا:ليه بس والله زياد طيب وابن حلال ومش علشان اخويا بس بجد هو محترم ليه متديهوش فرصه وتتعرفي عليه
ورد:هو في أيه ياجماعه هو كل ال يشوفني يقولي بحبك!
رنا:يابنتي هو الراجل بيكون عاوز أيه غير واحدة محترمه ومتربيه وتصونه وتحافظ عليه وحطي فوقهم كمان حبه جمال من ال عندك طب بذمتك لو أنتي راجل هتضيعي واحدة بالمواصفات دي
ورد :ياالله ...
رنا:طب احكيلي فضفضيلي يمكن أققدر أساعدك بلاش تشيلي الحمل كله لوحدك
ورد:هحكيلك ايه ولا ايه خليكي شايله هم عيالك كفايه عليكي
رنا بأهتمام:لا بصي بقي أنا هعرف حكايتك والوقتي حالا قبل دوشه العيال فرصه انهم مع زيزو في الهايبر
تنهدت ورد وأضافت: أنا بقيت حاسه أني سلامه في فيلم وا أسلاماه وماشيه أحكي حكايتي للناس كلها
رنا:😂😂😂😂لا أحكي داانتي سيما والله
ورد:حكايتي مع الزمان ياستي ************
رنا بتأثر:انتي اذاي استحملتي كل دة والله لولا منظرك يوم الحادثه مكنتش هصدق كل دة وليه سبتي جوزك وسمعتي كلام الحربايه أمه
ورد:متقوليش عليها كدة والله دي طيبه جدا بس هي عندها حق وجودي وسطهم هيأذيهم ودي أم وخايفه علي ولادها
رنا:ايوة بس انتي ملكيش حد المفروض كانت تعمل حساب النقطه دي كان زمانك فين الوقتي لو مكنتيش قابلتي زياد
ورد:دة تقدير ربنا سبحانه وتعالى هو ال بعته ليا
رنا: ونعم بالله بس أنتي عبيطه جدا ليه استسلمتي بسرعه كدة لجوزك كنتي شوقتيه شويه وطلعتي عينه علشان يفضل متمسك بيكي وهيموت عليكي
ورد:عاصم متمسك بيا لآخر لحظه في عمرة ودي حاجه أنا متأكدة منها بس وجودي معاه خطر أهلي لو وصلولي هيقتلوني من غير تفكير
رنا: ايه يابنتي هي سايبه البلد فيها قانون وانتي تقدري ترفعي عليهم قضيه وتكسبيها من أول جلسه كمان
ورد:دة لو فضلت علي وش الدنيا لأول جلسه
رنا:يابنتي أنتي ليه متشائمه أوي كدة
ورد:دة واقع عشته عمري كله ودرساه وعارفه هما بيفكرو أذاي ومتأكدة لو كنت مضيت كانو قتلوني انا بس كل ال مخوفني هما أخواتي خايفه ليكونو عملو فيهم حاجه
رنا:طب ودول هتعرفي توصليلهم أذاي
ورد:مش عارفه انا حتي مش حافظه رقم فارس كنت اتطمن عليهم منه انا خايفه أوي
رنا:متقلقيش أنشاءالله ربنا هو ال هيحلها من عندة..... هيييييح عيني عليك يازيزو البت طلعت متجوزة
ورد:لا والنبي بقولك ايه قولي لأخوكي يحل عني انا مش ناقصه
رنا:حاضر
ورد:قوليلي بقي انتي حكايتك ايه؟
رنا:حكايتي انا! مليش حكايات
ورد:يعني فين أهلك وليه عايشه مع زياد وكدة يعني
رنا:انا ياستي بابا وماما منفصلين من زماااان اوي وكل واحد فيهم متجوز وعايش حياته وانا كمان متجوزة ولما جوزي بيكون مسافر بروح شقه بابا القديمه ال زياد ساكن فيها بقعد معاه انا والولاد لحد مامحمود يرجع وأهو بنونس بعض
ورد:ربنا يخليكو لبعض
رنا:يارب
_______________
فارس:متفكي بوزك دة أمال هتفضلي طول الطريق مبوزة اكدة
دعاء:منا مفهماش انت ساحبني كيف البقرة اكدة من صباحيه ربنا وواخدني علي فين
فارس ممازحا :كيف أيه؟! واني هركب البقرة عربيه BMWليه عاد
دعاء:فارس!
فارس:خلاص ياست البنات حقك عليا رايحين فين دي مفاجئه وهتعچبك قوي انا متأكد ولو قلتلك هتكون مفاجئه كيف!
دعاء بلغه هادرة:ماشي....
___________
في غرفه أحدى الفنادق المعروفه بالقاهرة تجلس آيه علي كرسي مخصص لها وبرفقتها واحدة من أشهر الميكب أرتيست لتبداء استعداداها لحفل الزفاف
بعد فترة طويله انتهت آيه من وضع مساحيق التجميل البسيطه التي أبرزت ملامحها الناعمه وتصفيف شعرها الذي تزين بتاج خيالي⬇️⬇️⬇️


وطرحه طويله بالاضافه لحذاء لايليق الا بأميرة⬇️⬇️⬇️


كما أرتدت الفستان الذي انتقاة لها سيف لتبدو كأميرة خرجت من روايه ⬇️⬇️🙈



دلفت ليان اليها لتنظر لها بأعجاب شديد قائله: الله اكبر من عيني ايه الجمال دة عيني باردة عليكي ياروحي
آيه بهدوء: عقبالك ياليان
ليان:مالك ياحبيبتي أنتي كويسه
هزت آيه رأسها بمعني النفي ثم اكملت:لا مش كويسه أنا متلخبطه أوي وحاسه ان حد ضاربني علي دماغي حاسه ان كل ال بيحصل ده غلط
ليان:اهدي ياآيه انتي بس ال متوترة متضيعيش فرحتك صدقيني عمرك مهتعرفي تعيشي اليوم دة تاني
آيه:انا تعبانه ياليان بجد تعبانه
ليان :طب أهدي ياحبيبتي تحبي اناديلك سيف
آيه:لا .... خليكي معايا انا بس كان نفسي أشوف أخواتي او حتي أسمع صوتهم مكنتش أتمني أكون لوحدي في يوم ذي دة كل البنات فرحتها بتكمل بوجود أهلها حواليها لكن انا النهاردة حاسه أني يتيمه
ليان:احنا معاكي أهوة يايويو ولا مننفعش يعني
آيه:لا طبعا انتو الخير والبركه
دلف سيف للغرفه متجهها ناحيتها لتستوقفه ليان
ليان:ايه دة انت اذاي تدخل كدة متبصش عليها ياعم انت هتبوظ الفيرست لوك
سيف:فكك من الحوارات دي انا جاي أتكلم معاها شويه
ليان:احم طب أطير انا بقي
سيف:خدي الباب في ايدك
غادرت ليان الغرفه تاركه سيف معها ليتقدم بخطواته نحوها ويتوقف امامها يتأمل هيئتها وكأنه يراها لأول مرة بملامحها الملائكيه وتفاصيلها التي تلمع بشدة كأنها ملكه متوجه علي عرش قلبه ليمسك بكف يدها ويطبع عليه قبله برقه
سيف:مش هقولك النهاردة أسعد يوم في عمري علشان ايامي كلها بقت سعيدة من يوم ماعرفتك بس النهاردة يوم مميز هعلن فيه للدنيا كلها أنك بقيتي مراتي وهتكوني أم عيالي والوحيدة ال سكنت قلبي وملكت كياني
نظرت له بخجل ليكمل هو بسعادة غامرة:بحبك ..... بحبك لأخر لحظه في عمري
قال كلماته الاخيرة وقبل جبينها وأخرج من جيب حلته⬇️⬇️


علبه قطيفه مخمليه وفتحها وأخرج منها خاتما ألماس ووضعه بأصبعها وقبل يديها مرة أخري


سيف:مبروك عليا ياجنتي
آيه: الله يبارك فيك
سيف:أنا عارف انك زعلانه ان أهلك وحبايبك مش موجودين بس أنا عند وعدي والله وهجبلك حقك وأخواتك لحد عندك
آيه:متحرمش منك ابدا
سيف:طب بذمتك أنا مستاهلش ضحكه حلوة منك في اليوم المفترج دة
آيه:معلش ياسيف غصب عني والله
سيف بتفهم:انا مقدر موقفك وعاملك مفاجئه هتفرحك أوي بس توعديني أنك متنكديش عليا النهاردة وتنيميني علي الكنبه أشطا؟
آيه بخجل: سيبها بظروفها
سيف بغيظ مكتوم:ماشي ياأيوو ال يريحك اعمليه أهم حاجه تكوني مبسوطه
آيه :أنا مبسوطه طول ماأنت جمبي
سيف بفرحه:يالهوي ياني يما قولي تاني كدة انا مش مصدق عنيا ولا وداني
آيه وهي تلكزة في كتفه:أحمد ربنا ونام علي نعمتك أنا أصلا عمري مكنت أتخيل أني أبقي مراتك في يوم من الأيام
سيف بغمزة:بس أنا بقي تخيلت وتخيلت حجات كتيرة أوي
آيه:انت مش محترم علي فكرة
سيف:انتي ال تفكيرك شمال أصلا أنا اققصد اني تخيلتك من زمان مراتي علشان كنت ناوي علي كدة ومن يوم القلم أياه ال أديتهولي في أوضتي وانا حطك في دماغي ومعتبرك بتاعتي ثم أكمل وهو يقترب منها: وليا أنا وبس
آيه:احم..... طب ابعد بقي كدة
سيف:ابعد ايه داانا مصدقت
آيه:الفرح يبني
سيف:مش مهم اللحظات ال ذيي دى مبتجيش كتير تعالي بس اما اققولك
دلفت ليان للغرفه لتتفاجئ بآيه بين أحضان سيف لتحمحم بخجل لينظرو اليها ويبتعدو عن بعضهم سريعا
سيف :أنتي حد مسلطك عليا يابت أنتي في أيه كل ماربنا يهديها الاقيكي فوق دماغي
ليان بقهقهه:نصيبك كدة أعمل أيه وبعدين أكيد نيتك وحشه
سيف:طب غوري من هنا الوقتي حالا بدل ماأجيبك من قفاكي ياليان
ليان:اغور فين انت مفكرنا في البيت يلا يابني الزفه تحت مستنيه
زفر سيف ثم أمسك بيد عروسه وتقدم نحو المصعد متجهين نحو القاعه المخصصه للزفاف لتنتهي الزفه المليئة بالأغاني الفلكولوريه ويدلفان سويا نحو القاعه بينما أتجهت اليهم جميع الانظار التي تتهافت لرؤيه عروس سيف الحديدي
_______________
دلف فارس مرتديا حلته الميتالك لبهو الفندق ممسكا بيد دعاء التي كانت في غايه الأناقه مرتديه فستانها الأحمر النبيذي ذو الأكمام التل وشعرها المصفف بعنايه
دعاء:مش هتفهمني بقي أحنا رايحين علي فين
فارس:هانت يادودو أصبري كمان شويه
دعاء:اللهم طولك ياروح
بعد فترة توقف كلاهما أمام باب القاعه ليستقبلهم سامر ويرحب بهم ليدلف للداخل برفقتهم ليجلسو علي طاوله قريبه من الاستيدچ لتهتف دعاء بضيق:انت جايبني هنا ليه يافارس فرح مين دة
فارس:مهو لو كلفتي خاطرك وبصيتي زين قبل ماتزعلي حالك كنتي هتعرفي هو فرح مين
دعاء:الدنيا مضلمه والاستيدچ زحمه چوي
فارس:يابنتي أهدي شويه مش اكدة
زفرت دعاء بضيق موجهه نظرها ناحيه الأستيديج لتراقب العريس الذي يحتضن عروسه بتملك بينما يرقصون سلو لتمضي دقائق وتتسع عينيها بدهشه ممزوجه بالفرحه لتهب واقفه من مجلسها لتخطو سريعا بينما أستوقفها فارس بأمساكه ليديها
دعاء بفرحه:آيه دي آيه يافارس
فارس:أيوة هي ياقلب فارس
دعاء:خليني أروحلها وقفتني ليه
فارس:مش دلوق أستني لما يقعدو في الكوشه الفرح مليان صحفيين وشخصيات مهمه معاوزينش كلام و سلام
دعاء :حاضر
فارس:بس أيه رأيك في المفاجئه دي بقي
دعاء:جميله چوي چوي تسلملي ياحبيبي عقبال ماتعرف طريق ورد
فارس:ادعيلنا ربنا يسهلها سيف قالي أنه قرب يوصلها
دعاء:ربنا يردها لينا بالسلامه
فارس:انشاء الله ياقلبي
علي طاوله أخري::
نبيل:يابن الأيه ياسيف ضربه معلم بصحيح طول عمرة بيفضل ساكت ساكت ويفاجئنا في الأخر
لميس في نفسها :بقي كدة ياسيف أنا تسيبني وتتجوز البت اللوكل دي
دكتور رشدي:مش دي البنت ال ضرب الواد مدحت بسببها
نبيل:أيوة هي بس يظهر أنه كان غيران عليها
دكتور رشدي:صراحه هي بنت مهذبه جدا وخلوقه ربنا يسعدهم
لميس:مهذبه مين دي واحدة لوكل خالص وأصلا مش من مستواة دة حتي فستانها مقفل خالص مفيش في طلتها أي رقي أو تحضر نهائي
رشدي:أنا شايف أن فستانها محتشم جدا وزوقه عالي وكمان شكلها هادي مفيش الالوان الرهيبه ال بنشوفها كل يوم في الجامعه
نبيل:لا بصراحه البنت مفيهاش غلطه طول عمرة نمس وزوقه عالي
لميس بغيظ:يتهنو ببعض
كلاهما:اللهم آمين
بعد فترة طويله قضتها آيه في الرقص والمرح مع صديقاتها مي وسالي وليان وفرح وبعض قريبات سيف وسيف برفقه أصدقائه وأقاربه أتجه كلاهما نحو الكوشه ليجلسا سويا بينما يتم ألتقاط عدة صور لهما ليبداء الأقارب والأصدقاء بالتوجهه نحوهم والتقاط الصور التذكاريه برفقتهم لتتجه نحوهم لميس بغرور لتنظر ل آيه بكبرياء قائله:مبروك
ثم اتجهت نحو سيف ومدت يديها قائله :الف مبروك ياسيف
لتتفاجئ بيد آيه التي تصافحها وتنظر لها بتحدي قائله:الله يبارك فيكي معلش بقي أصله مبيسلمش علي ستات
لميس وهي تنتزع يديها :اممممم اتس أوكي بس من أمتي ياسيف داأنت طول عمرك أيدك في أيدي دة حتي يوم عزا ريهام متسندتش علي حد غيرك عموما حصل خير سي يو بقي
القت لميس زريعتها ثم ذهبت وعلي وجهها ابتسامه عريضه بينما نظر سيف بقلق نحو آيه هاتفا:والله ماحصل دي كدابه اقسم بالله يوم عزا ريهام الله يرحمها هي عملت نفسها مغمي عليها وانا يادوب قعدتها علي الكرسي وسبتها وخرجت وال كانو موجودين هما ال
آيه مقاطعه بهدوء:أنا مطلبتش منك تفسير علي فكرة
سيف بتعجب:أيه دة يعني أنتي مصدقتيهاش !
آيه:هصدق واحدة ذي دى عاوزة تبوظ عليا ليلتي ليه
سيف:مش مقتنع بكلامك حاسك هتحاسبيني بعدين
آيه بأبتسامه:ممكن بردو
سيف:ااااه.... منك لله يالميس الكلب
آيه:😂😂😂😂😂😂
فارس وهو يخطو ناحيتهم بفرحه:أحلي عريس دة ولا أيه
سيف:حبيبي ... عقبال ليلتك
أحتضن سيف وفارس كلاهما الأخر بسعادة بالغة بينما تقف آيه مندهشه مما تراه لتتجه اليها دعاء بفرحه عارمه تحتضنها والدموع تتساقط من عينيها
دعاء: وحشتيني اوووووي الف مبروك يا حبيبه قلبي
آيه بسعادة لا توصف:دعاااء انتي دعاااء بجد
فارس:لا خيالها..... الف مبروك يخيتي
آيه :الله يبارك فيك ياخوي اتوحشتكم چوي انتو عرفتو كيف
فارس:العريس عزمنا وانا لبيت الدعوة أيه رأيك في المفاجئه دي
آيه وهي تنظر نحو سيف:دي أحلي مفاجئه شفتها في حياتي
سيف:اي خدعه
جميعهم:😂😂😂😂
مرت فترة طويله وانتهي فيها حفل الزفاف وعادت دعاء برفقه فارس وكذلك آيه و سيف أتجهو للجناح المخصص لهما.....
___________
كانت تجلس رنا تتصفح هاتفها لتتوقف علي بوست معين لتنظر للصور الموضوعه به بأعجاب قائله:أهي دي الافراح ولا بلاش
ورد:بتقولي حاجه يارينو
رنا:اه ياروري دة فرح رجل أعمال بس أيه بقي صارف ومكلف بس العروسه بصراحه تستاهل دي قمررررر
ورد:علي كدة بقي العريس سنه كبير ولا وارث
رنا:لا مش النوعيه دي من الجوزات دة سيف الحديدي يابنتي الشاب ال بنات مصر كلها بتجري وراه هتلاقيه متجوز بنت سفير ولا وزير مهو الناس دي مبتتجوزش خارج الوسط بتاعها
تمهلت ورد قليلا لتتذكر الأسم لتفكر فترة محاوله تذكر أين سمعته من قبل ليدلف زياد اليهم
زياد:السلام عليكم ياأهل البيت
كلاهما:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زياد: مالكو كدة كنتو بتتودودو في أيه وسكتو
رنا:كنا بنتكلم علي فرح سيف الحديدي ال قالب الفيس
زياد:فيس و أنستا و كل السوشيال ميديا دة ولا فرح هنا الزاهد وأحمد فهمي كل شويه الاقي بوست نازل عنهم
رنا:بس العروسه قمورة أوي مشاء الله
زياد:بصراحه فورتيكه حته شيكولاتايه كدة بس لأول مرة أشوف عروسه في المجتمع بتاعهم دة ولابسه فستان مقفول كدة
ورد:معلش يارنا بس ممكن أشوف صورهم؟
رنا:اه طبعا ثواني...... اتفضلي
امسكت ورد الهاتف وأمعنت النظر به وبالمكتوب أعلي البوست "حفل زفاف أسطوري لرجل الأعمال المعروف سيف صالح الحديدي " اتسعت عينيها بشدة لتلمع بالدموع المحتجزة بداخلها وتنظر للصور بتأمل وأشتياق
رنا:مالك يابنتي بلمتي ليه كدة
ورد:ها.... لا ابدا
رنا:شفتي خاتم العروسه يهبل
ورد:اه جميل مشاء الله .... اتفضلي التليفون
رنا:رايحه فين استني أسندك
ورد:لا أنا بقيت كويسه هطلع أققعد برة شويه
أستندت ورد علي عكازها واتجهت للخارج بخطوات متثاقله لتجلس أمام البحر مطلقه العنان لدموعها التي أحتجزتها بالداخل
زياد:مالها كدة تكون زعلت أني قلت أن العروسه حلوة
رنا:يابني ودة يزعلها في أيه
زياد:ممكن تكون معجبه بيا ولا حاجه
رنا: والنبي تتلم يازياد هي مش قالتلك أنها متجوزة حل عنها بقي
زياد: نعم يختي هو انتي ايه ال عرفك أصلا أنها متجوزة
رنا: عادي يعني كنت بندردش وقالتلي
زياد:وقالتلك ايه تاني بقي
رنا:زياد لم نفسك هو تحقيق ولا ايه
زياد:مش قصدي بس أنتي عارفه أني معجب بيها
رنا:ربنا يكملك بعقلك ياحبيبي
زياد:رايحه فين
رنا:هشوف ورد مالها كدة
______________
دلفت آيه برفقه سيف لداخل الجناح الخاص بهم الذي أوصي سيف بتزيينه بالورود الحمراء والشموع والبلالين الهيليوم لتنظر آيه في أركان الغرفه بأعجاب واضح
سيف:نورتي السويت يايويتي
آيه بخجل:منور بوجودك
سيف:ياخلاثي علي الجميل وهو مكثوف
آيه بتصنع الجمود: لا طبعا كثوف أيه انا ولا يهزني
سيف وهو يقترب منها:اه طبعا ياجبل ما يهزم ريح
آيه:لو سمحت ياسيف ابعد عني والتزم حدودك أحسنلك
سيف:ماشي وضعك يسمحلك بردو تحبي أساعدك في الفستان والطرحه
آيه:لا شكرا انا هساعد نفسي بعد أذنك
دلفت آيه للغرفه الداخليه من السويت وأغلقت الباب خلفها بينما أمسك سيف بخصلات شعرة الحريري قائلا بعبث: شكلها ليله طويله ياأبو السيوف دي بتقولك ولا يهزني
بالداخل حاولت آيه فتح سوسته الفستان ولكن لم تستطع لتجلس بالنهايه علي مقعد بجوار المرآة تنظر لنفسها قائله"ايه الزنقه دي بقي الوقتي لازم أندهله يساعدني وشكلي هيبقي عامل ذي الكتكوت المبلول"
غابت آيه لفترة طويله بينما بدل سيف ملابسه وأرتدي بيجاما من الستان الازرق واتجهه نحو باب الغرفه يطرقه ⚡⚡
سيف:آيه .... حبيبتي أنتي كويسه
آيه:ايوة انا تمام اطمن
سيف:طب أيه أدخل ولا لسه شويه
فتحت آيه الباب ونظرت له برجاء لمساعدتها ليمسكها من يديها ويتجهه بها نحو الداخل ويفتح لها سوسته الفستان ويساعدها في أزاحته
آيه:كتر الف خيرك كدة أوي يلا أتفضل من غير مطرود
سيف:طب أشيلك التاج طيب
آيه وهي تدفعه للخارج:متشكرين والله لتعبك بس انا هتعامل لوحدي
أغلقت الباب خلفه ودلفت للمرحاض لتستحم سريعا وتتوضاء لتتدلف للخارج مرتديه بيجاما قطنيه بلون الڤانيلا لاتيه كما عقصت شعرها للخلف وظلت تبحث في الغرفه عن أسدال الصلاة لتدلف للخارج لتنظر لسيف الجالس بملل علي الاريكه الموضوعه في الصاله
سيف بعبوس:ايه دة بقي انشاء الله
آيه:فين أسدال الصلاة بتاعي انا قلت لليان تجيبهولي
سيف:هتلاقيه في شنطتك جوة
آيه:تعالي افتحهالي مش عارفه أفتحها
سيف وهو ينهض :يعني مش كفايه بيچاما كمان أسدال أعمل فيكي أيه ياآيه
آيه: الله يعني منصليش
سيف وهو يفتح الحقيبه:لا طبعا هنصلي حتي علشان ربنا يباركلنا ...... هو دة؟
آيه وهي تمسك بالأسدال من يديه:ايوة هو يلا أتوضي
سيف:متوضي يلا نصلي
وقف سيف أمام الصلاة وصلو سويا ركعتي البناء سنه عن الرسول عليه الصلاة والسلام وبعد أنتهاء الصلاة التفت اليها سيف ووضع يديه علي رأسها تاليا دعاء لصلاح الزوجه ثم جلسو سويا علي الأريكه التي كان يجلس عليها سيف
سيف:كنتي قمر النهاردة ذي عادتك
آيه بخجل:عنيك هي ال شيفاني حلوة
سيف:عنيا مش شايفه غيرك أصلا
آيه:احم انا كنت حابه أشكرك علي المفاجئه الحلوة اوي بتاعه دعاء وفارس
سيف:ولو كنت أققدر أجيبلك معاهم ورد مكنتش هتأخر أنتي بس تؤمري
آيه:ربنا يخليك
سيف:بس انتي بتتكلمي صعيدي حلو أوي بصراحه
آيه:طبعا مش أساسي وحياتي كلها هناك
سيف:أحلي أساس وحياه والله
آيه:الا قولي صحيح هو انت لحد دلوقتي مش عارف طريق ورد أذاي وانت جبت خط سيرها كله
سيف:ورد لما عملت حادثه ودخلت المستشفي أسمها اتسجل هناك وانا علشان بدور في المستشفيات والأقسام وكل الاماكن ال ممكن تسجل دخولها قدرت أوصلها وهناك وصلت ل أنها خرجت مع الدكتورة المسئوله عن حالتها وقاعدة معاها في بيتها ومن كلام البواب أن في واحدة رجلها مكسورة فعلا كانت معاها وسافرت مع عيلتها لشرم الشيخ وبالفعل قلبت كل فنادق وشاليهات شرم مش لقيلها أثر ف أكيد هي في شاليه تمليك أو مكان قريب من شرم والبواب غلطان وحاليا مفيش قدامي حل غير أني أستني رجوعها ولما تظهر رجالتي ال بيراقبو بيت الدكتورة هيبلغوني
آيه:أنا بجد مش عارفه أشكرك أذاي ياسيف
سيف بمكر: والله هو في طريقه تشكريني بيها
آيه بتهرب:مهو ... أصل .... والله مهينفع خالص النهاردة
سيف بتعجب:ليه مالك أنتي كويسه
آيه:أصل .... أصل ... مهو يعني.... أصل أنا أجازة
سيف بضحكه رجوليه:ألعبي غيرها ياأيوو داأنتي لسه بأسدال الصلاة حرام عليكي هتروحي من ربنا فين بال بتعمليه فيا دة بذمتك لو أنا أخوكي ترضي مراته تعمل معاه كدة
آيه:اممممم بصراحه لا
سيف:طب أيه بقي
آيه:هروح انام بقي تصبح علي خير
سيف:تعالي هنا هو ايه ال تصبح علي خير مكنت أنام في بيتنا أحسن بدل ماأنا دافع دم قلبي في أوتيل سبع نجوم
آيه وهي تقف وتدب قدمها بالارض بطفوليه:يووووة بقي قلتلك عاوزة أنام
سيف وهو يتجه اليها:هتنامي يايويتي والله بس لما أحكيلك حدوته أول
آيه وقد نفذت منها الاعذار:ربنا علي الظالم والمفتري
سيف:😂😂😂هحاسبك عليها بعدين اما الوقتي روحي غيري هدومك بما يرضي الله بدل ماأغيرهالك أنا بما لا يرضي الله
نظرت له بحيرة لتلقي نظراته المصممه لتعود لداخل الغرفه باحثه بين ملابسها عن شئ ترتديه غير الملابس الفاضحه ولكنها لم تجد سواها فقد أعدت لها ليان حقيبه أسبوع العسل الذي سيقضيانه سويا وبعد فترة طويله أفاقت من شرودها علي طرقات الباب ⚡⚡⚡
سيف:ها أجي ولا ايه
آيه: جايه أهوة
أرتدت لانچيري والروب الخاص به بلون روز يبرز مفاتنها الساحرة وأطلقت العنان لخصلات شعرها التي تنسدل علي زرقاوتيها ونثرت بعض من البيرفيوم الناعم الجذاب والمميز الخاص بها ⬇️⬇️


ثم زفرت أنفاسها بقوة ودلفت لخارج الغرفه ليعتدل سيف في جلسته ويلقي من يديه ريموت التلفاز وينظر لها برغبه وينهض من مجلسه ويخطو نحوها ويتوقف امامها بينما تتعالي نبضات قلبها ليمسك بكفي يديها وينظر لعينيها الخجولتين
سيف:مالك يابنوتي بتترعشي ليه كدة
آيه:_____
سيف:أيه الحلاوة دي انتي اذاي بتخطفيني كدة بتخليني أشوف اي واحدة غيرك بشنب
أبتسمت آيه بخفه ليذوب هو الآخر بسحر ابتسامتها ويطبع علي وجهها قبله ناعمه تلو الأخرى ويحملها بين ذراعيه متجهها نحو السرير المليئ بالورود المنثورة ليأخذها لعالمه الخاص يبثها حبه وشوقه لها🙈
__________
رنا: مالك ياورد هتفضلي سرحانه كدة طول الليل ومش عاوزة تنامي
ورد:مش جيلي نوم
رنا:لو زهقتي أحنا ممكن نرجع أيه رأيك
ورد:لو مش هضايقك ياريت بجد في مشوار مهم لازم أروحه
رنا:علي فين العزم
ورد:هروح ل آيه
رنا:أختك! انتي عرفتي مكانها
ورد:آيه تبقي مرات سيف الحديدي ال فرحهم كان النهاردة
رنا:لا.... مش معقول انتي متأكدة !
ورد:متأكدة أيه بقولك أختي
رنا:طب طولي بالك انا سمعت أنها مسافرة المالديڤ شهر العسل يعني قدامك شهر علشان تشوفيها
ورد:طب أعمل أيه دليني يارنا انا مصدقت عرفت طريقها
رنا:يابنتي هو أحنا زعلناكي في حاجه أديكي قاعدة معانا وكمان الولاد اتعلقو بيكي جدا
ورد:وانا كمان اتعلقت بيكو جامد
______________
علي الهاتف:''''
فراچ:أيوة يازفت بقيتو فين دلوق
سيد:الرچاله راچعين في الطريق اهاه يابيه
فراچ:عرفتو كانو فين عاد
سيد:ايوة يابيه
فراچ:عتنقطني يابجم أنت متنطق خليني أخلص
سيد:عيچولو انهم كانو في فرح آيه بت عمك اتچوزت راچل عليوي چوي وفرحهم كان في فندق كبير ومنعوهم يخشو وراهم بس هما اطقسو وعرفو اكدة
فراچ بشر :ايييييه عتچول ايه يامخبل أنت فارس أخوي كيف يعمل أكدة ومين الواد ال أتچوزته دة
سيد بخوف:مخابرش يابيه
فراچ:تچيبلي عنه كل حاچه من يوم مانزل من بطن أمه فاهم
سيد برعب:فاهم..فاهم يابيه مع السلامه
اغلق فراچ الهاتف والقاه أرضا لينظر بغضب نحوة ويطيح بكل الموضوع علي الطاوله فقد أنتابته حاله هيستيريه أصبح يحطم كل ماحوله
فراچ بعينين تحتضننان الجحيم:هقتلك واقتله ياآيه بس لما أخد غرضي منيكي لأول وال مايچي بالرضا يچي بالغصب
_____________
تململت آيه بفراشها صباحا ممتعضه من أشعه الشمس التي تلفح عينيها الزرقاوتين لتفتحهما بنعاس وتنظر حولها لتفزع للوهله الاولي ولكنها سرعان ما تذكرت ما حدث الليله الماضيه فقد كانت أسعد لياليها لتبتسم بخجل وبعدها بحثت بعينيها عنه فلم تجدة فنهضت من السرير لترتدي ملابسها
سيف:لا ليه بس كدة
آيه بخجل:سيف! خضتني
سيف:يابنتي خليكي كدة أيه بس الجمال دة قمر صاحي من النوم داانا أمي دعيالي والله
آيه:كتير عليا كدة وهتعود علي فكرة
سيف وهو يضع يده علي خصرها بتملك:ومالو متتعودي هو أنا ورايا غيرك ولا عندي قدك
آيه:سيبني ... سيف بقي
سيف ممازحا: ليان مش هتعرف تيجي تلحقك مني الوقتي
آيه:ربك كريم يمكن السما تكون مفتوحه وتلتقيها جايه الوقتي
سيف بمكر:أسكتي هو انا مقولتلكيش اني منبه عليها مشوفهاش غير في المطار
آيه:اه صح يلا علشان منتأخرش علي الطيارة
سيف:لسه ساعه بحالها
آيه:دة يادوب
سيف بمكر:اه فعلا يادوب
آيه:يادوب ايه سيبني علشان أخد دش وأجهز
سيف:محنا هنجهز بس في موضوع صغير لازم أخد رأيك فيه حالا
آيه :سيف مينف_____
قاطعها سيف بقبله التهم فيها شفتيها حاملا اياها نحو الفراش ليقص عليها ماأراد 🙈
بعد فترة طويله اتجهو سويا للمطار وودعتهم العائله بعدما أوصاه والدة عليها وأن يكون لها خير الزوج والرفيق ليستقلو الطائرة متجهين لقضاء أجمل أيام العمر......❤️
أيه رأيكم بقي 😍 البارت دة أطول بارت كتبته والمفروض كان ينزل أمبارح بس النت فاصل فمعلش بقي استحملوني 💔🤗 يلا كومنت قمر ذيكم وفوت 🤷🏻‍♀️🥀علشان أكمل بنشاط بقي😘😘😘😘😘😘😘 متنسوش تتابعو روايتي الجديدة لونير 🧡 ودة الغلاف بتاعها⬇️⬇️


٥٣
بقلم خلود وائل 🌻
رنا:امبارح زياد مكانش عارف ينام كل ماأققلق بليل الأقيه قاعد تحت في الصاله انتو في بينكو كيميا مجنناه ولا ايه
ورد:لو سمحتي يارنا بلاش الاسلوب دة
رنا:ليه بس والله زياد طيب وابن حلال ومش علشان اخويا بس بجد هو محترم ليه متديهوش فرصه وتتعرفي عليه
ورد:هو في أيه ياجماعه هو كل ال يشوفني يقولي بحبك!
رنا:يابنتي هو الراجل بيكون عاوز أيه غير واحدة محترمه ومتربيه وتصونه وتحافظ عليه وحطي فوقهم كمان حبه جمال من ال عندك طب بذمتك لو أنتي راجل هتضيعي واحدة بالمواصفات دي
ورد :ياالله ...
رنا:طب احكيلي فضفضيلي يمكن أققدر أساعدك بلاش تشيلي الحمل كله لوحدك
ورد:هحكيلك ايه ولا ايه خليكي شايله هم عيالك كفايه عليكي
رنا بأهتمام:لا بصي بقي أنا هعرف حكايتك والوقتي حالا قبل دوشه العيال فرصه انهم مع زيزو في الهايبر
تنهدت ورد وأضافت: أنا بقيت حاسه أني سلامه في فيلم وا أسلاماه وماشيه أحكي حكايتي للناس كلها
رنا:😂😂😂😂لا أحكي داانتي سيما والله
ورد:حكايتي مع الزمان ياستي ************
رنا بتأثر:انتي اذاي استحملتي كل دة والله لولا منظرك يوم الحادثه مكنتش هصدق كل دة وليه سبتي جوزك وسمعتي كلام الحربايه أمه
ورد:متقوليش عليها كدة والله دي طيبه جدا بس هي عندها حق وجودي وسطهم هيأذيهم ودي أم وخايفه علي ولادها
رنا:ايوة بس انتي ملكيش حد المفروض كانت تعمل حساب النقطه دي كان زمانك فين الوقتي لو مكنتيش قابلتي زياد
ورد:دة تقدير ربنا سبحانه وتعالى هو ال بعته ليا
رنا: ونعم بالله بس أنتي عبيطه جدا ليه استسلمتي بسرعه كدة لجوزك كنتي شوقتيه شويه وطلعتي عينه علشان يفضل متمسك بيكي وهيموت عليكي
ورد:عاصم متمسك بيا لآخر لحظه في عمرة ودي حاجه أنا متأكدة منها بس وجودي معاه خطر أهلي لو وصلولي هيقتلوني من غير تفكير
رنا: ايه يابنتي هي سايبه البلد فيها قانون وانتي تقدري ترفعي عليهم قضيه وتكسبيها من أول جلسه كمان
ورد:دة لو فضلت علي وش الدنيا لأول جلسه
رنا:يابنتي أنتي ليه متشائمه أوي كدة
ورد:دة واقع عشته عمري كله ودرساه وعارفه هما بيفكرو أذاي ومتأكدة لو كنت مضيت كانو قتلوني انا بس كل ال مخوفني هما أخواتي خايفه ليكونو عملو فيهم حاجه
رنا:طب ودول هتعرفي توصليلهم أذاي
ورد:مش عارفه انا حتي مش حافظه رقم فارس كنت اتطمن عليهم منه انا خايفه أوي
رنا:متقلقيش أنشاءالله ربنا هو ال هيحلها من عندة..... هيييييح عيني عليك يازيزو البت طلعت متجوزة
ورد:لا والنبي بقولك ايه قولي لأخوكي يحل عني انا مش ناقصه
رنا:حاضر
ورد:قوليلي بقي انتي حكايتك ايه؟
رنا:حكايتي انا! مليش حكايات
ورد:يعني فين أهلك وليه عايشه مع زياد وكدة يعني
رنا:انا ياستي بابا وماما منفصلين من زماااان اوي وكل واحد فيهم متجوز وعايش حياته وانا كمان متجوزة ولما جوزي بيكون مسافر بروح شقه بابا القديمه ال زياد ساكن فيها بقعد معاه انا والولاد لحد مامحمود يرجع وأهو بنونس بعض
ورد:ربنا يخليكو لبعض
رنا:يارب
_______________
فارس:متفكي بوزك دة أمال هتفضلي طول الطريق مبوزة اكدة
دعاء:منا مفهماش انت ساحبني كيف البقرة اكدة من صباحيه ربنا وواخدني علي فين
فارس ممازحا :كيف أيه؟! واني هركب البقرة عربيه BMWليه عاد
دعاء:فارس!
فارس:خلاص ياست البنات حقك عليا رايحين فين دي مفاجئه وهتعچبك قوي انا متأكد ولو قلتلك هتكون مفاجئه كيف!
دعاء بلغه هادرة:ماشي....
___________
في غرفه أحدى الفنادق المعروفه بالقاهرة تجلس آيه علي كرسي مخصص لها وبرفقتها واحدة من أشهر الميكب أرتيست لتبداء استعداداها لحفل الزفاف
بعد فترة طويله انتهت آيه من وضع مساحيق التجميل البسيطه التي أبرزت ملامحها الناعمه وتصفيف شعرها الذي تزين بتاج خيالي⬇️⬇️⬇️


وطرحه طويله بالاضافه لحذاء لايليق الا بأميرة⬇️⬇️⬇️


كما أرتدت الفستان الذي انتقاة لها سيف لتبدو كأميرة خرجت من روايه ⬇️⬇️🙈



دلفت ليان اليها لتنظر لها بأعجاب شديد قائله: الله اكبر من عيني ايه الجمال دة عيني باردة عليكي ياروحي
آيه بهدوء: عقبالك ياليان
ليان:مالك ياحبيبتي أنتي كويسه
هزت آيه رأسها بمعني النفي ثم اكملت:لا مش كويسه أنا متلخبطه أوي وحاسه ان حد ضاربني علي دماغي حاسه ان كل ال بيحصل ده غلط
ليان:اهدي ياآيه انتي بس ال متوترة متضيعيش فرحتك صدقيني عمرك مهتعرفي تعيشي اليوم دة تاني
آيه:انا تعبانه ياليان بجد تعبانه
ليان :طب أهدي ياحبيبتي تحبي اناديلك سيف
آيه:لا .... خليكي معايا انا بس كان نفسي أشوف أخواتي او حتي أسمع صوتهم مكنتش أتمني أكون لوحدي في يوم ذي دة كل البنات فرحتها بتكمل بوجود أهلها حواليها لكن انا النهاردة حاسه أني يتيمه
ليان:احنا معاكي أهوة يايويو ولا مننفعش يعني
آيه:لا طبعا انتو الخير والبركه
دلف سيف للغرفه متجهها ناحيتها لتستوقفه ليان
ليان:ايه دة انت اذاي تدخل كدة متبصش عليها ياعم انت هتبوظ الفيرست لوك
سيف:فكك من الحوارات دي انا جاي أتكلم معاها شويه
ليان:احم طب أطير انا بقي
سيف:خدي الباب في ايدك
غادرت ليان الغرفه تاركه سيف معها ليتقدم بخطواته نحوها ويتوقف امامها يتأمل هيئتها وكأنه يراها لأول مرة بملامحها الملائكيه وتفاصيلها التي تلمع بشدة كأنها ملكه متوجه علي عرش قلبه ليمسك بكف يدها ويطبع عليه قبله برقه
سيف:مش هقولك النهاردة أسعد يوم في عمري علشان ايامي كلها بقت سعيدة من يوم ماعرفتك بس النهاردة يوم مميز هعلن فيه للدنيا كلها أنك بقيتي مراتي وهتكوني أم عيالي والوحيدة ال سكنت قلبي وملكت كياني
نظرت له بخجل ليكمل هو بسعادة غامرة:بحبك ..... بحبك لأخر لحظه في عمري
قال كلماته الاخيرة وقبل جبينها وأخرج من جيب حلته⬇️⬇️


علبه قطيفه مخمليه وفتحها وأخرج منها خاتما ألماس ووضعه بأصبعها وقبل يديها مرة أخري


سيف:مبروك عليا ياجنتي
آيه: الله يبارك فيك
سيف:أنا عارف انك زعلانه ان أهلك وحبايبك مش موجودين بس أنا عند وعدي والله وهجبلك حقك وأخواتك لحد عندك
آيه:متحرمش منك ابدا
سيف:طب بذمتك أنا مستاهلش ضحكه حلوة منك في اليوم المفترج دة
آيه:معلش ياسيف غصب عني والله
سيف بتفهم:انا مقدر موقفك وعاملك مفاجئه هتفرحك أوي بس توعديني أنك متنكديش عليا النهاردة وتنيميني علي الكنبه أشطا؟
آيه بخجل: سيبها بظروفها
سيف بغيظ مكتوم:ماشي ياأيوو ال يريحك اعمليه أهم حاجه تكوني مبسوطه
آيه :أنا مبسوطه طول ماأنت جمبي
سيف بفرحه:يالهوي ياني يما قولي تاني كدة انا مش مصدق عنيا ولا وداني
آيه وهي تلكزة في كتفه:أحمد ربنا ونام علي نعمتك أنا أصلا عمري مكنت أتخيل أني أبقي مراتك في يوم من الأيام
سيف بغمزة:بس أنا بقي تخيلت وتخيلت حجات كتيرة أوي
آيه:انت مش محترم علي فكرة
سيف:انتي ال تفكيرك شمال أصلا أنا اققصد اني تخيلتك من زمان مراتي علشان كنت ناوي علي كدة ومن يوم القلم أياه ال أديتهولي في أوضتي وانا حطك في دماغي ومعتبرك بتاعتي ثم أكمل وهو يقترب منها: وليا أنا وبس
آيه:احم..... طب ابعد بقي كدة
سيف:ابعد ايه داانا مصدقت
آيه:الفرح يبني
سيف:مش مهم اللحظات ال ذيي دى مبتجيش كتير تعالي بس اما اققولك
دلفت ليان للغرفه لتتفاجئ بآيه بين أحضان سيف لتحمحم بخجل لينظرو اليها ويبتعدو عن بعضهم سريعا
سيف :أنتي حد مسلطك عليا يابت أنتي في أيه كل ماربنا يهديها الاقيكي فوق دماغي
ليان بقهقهه:نصيبك كدة أعمل أيه وبعدين أكيد نيتك وحشه
سيف:طب غوري من هنا الوقتي حالا بدل ماأجيبك من قفاكي ياليان
ليان:اغور فين انت مفكرنا في البيت يلا يابني الزفه تحت مستنيه
زفر سيف ثم أمسك بيد عروسه وتقدم نحو المصعد متجهين نحو القاعه المخصصه للزفاف لتنتهي الزفه المليئة بالأغاني الفلكولوريه ويدلفان سويا نحو القاعه بينما أتجهت اليهم جميع الانظار التي تتهافت لرؤيه عروس سيف الحديدي
_______________
دلف فارس مرتديا حلته الميتالك لبهو الفندق ممسكا بيد دعاء التي كانت في غايه الأناقه مرتديه فستانها الأحمر النبيذي ذو الأكمام التل وشعرها المصفف بعنايه
دعاء:مش هتفهمني بقي أحنا رايحين علي فين
فارس:هانت يادودو أصبري كمان شويه
دعاء:اللهم طولك ياروح
بعد فترة توقف كلاهما أمام باب القاعه ليستقبلهم سامر ويرحب بهم ليدلف للداخل برفقتهم ليجلسو علي طاوله قريبه من الاستيدچ لتهتف دعاء بضيق:انت جايبني هنا ليه يافارس فرح مين دة
فارس:مهو لو كلفتي خاطرك وبصيتي زين قبل ماتزعلي حالك كنتي هتعرفي هو فرح مين
دعاء:الدنيا مضلمه والاستيدچ زحمه چوي
فارس:يابنتي أهدي شويه مش اكدة
زفرت دعاء بضيق موجهه نظرها ناحيه الأستيديج لتراقب العريس الذي يحتضن عروسه بتملك بينما يرقصون سلو لتمضي دقائق وتتسع عينيها بدهشه ممزوجه بالفرحه لتهب واقفه من مجلسها لتخطو سريعا بينما أستوقفها فارس بأمساكه ليديها
دعاء بفرحه:آيه دي آيه يافارس
فارس:أيوة هي ياقلب فارس
دعاء:خليني أروحلها وقفتني ليه
فارس:مش دلوق أستني لما يقعدو في الكوشه الفرح مليان صحفيين وشخصيات مهمه معاوزينش كلام و سلام
دعاء :حاضر
فارس:بس أيه رأيك في المفاجئه دي بقي
دعاء:جميله چوي چوي تسلملي ياحبيبي عقبال ماتعرف طريق ورد
فارس:ادعيلنا ربنا يسهلها سيف قالي أنه قرب يوصلها
دعاء:ربنا يردها لينا بالسلامه
فارس:انشاء الله ياقلبي
علي طاوله أخري::
نبيل:يابن الأيه ياسيف ضربه معلم بصحيح طول عمرة بيفضل ساكت ساكت ويفاجئنا في الأخر
لميس في نفسها :بقي كدة ياسيف أنا تسيبني وتتجوز البت اللوكل دي
دكتور رشدي:مش دي البنت ال ضرب الواد مدحت بسببها
نبيل:أيوة هي بس يظهر أنه كان غيران عليها
دكتور رشدي:صراحه هي بنت مهذبه جدا وخلوقه ربنا يسعدهم
لميس:مهذبه مين دي واحدة لوكل خالص وأصلا مش من مستواة دة حتي فستانها مقفل خالص مفيش في طلتها أي رقي أو تحضر نهائي
رشدي:أنا شايف أن فستانها محتشم جدا وزوقه عالي وكمان شكلها هادي مفيش الالوان الرهيبه ال بنشوفها كل يوم في الجامعه
نبيل:لا بصراحه البنت مفيهاش غلطه طول عمرة نمس وزوقه عالي
لميس بغيظ:يتهنو ببعض
كلاهما:اللهم آمين
بعد فترة طويله قضتها آيه في الرقص والمرح مع صديقاتها مي وسالي وليان وفرح وبعض قريبات سيف وسيف برفقه أصدقائه وأقاربه أتجه كلاهما نحو الكوشه ليجلسا سويا بينما يتم ألتقاط عدة صور لهما ليبداء الأقارب والأصدقاء بالتوجهه نحوهم والتقاط الصور التذكاريه برفقتهم لتتجه نحوهم لميس بغرور لتنظر ل آيه بكبرياء قائله:مبروك
ثم اتجهت نحو سيف ومدت يديها قائله :الف مبروك ياسيف
لتتفاجئ بيد آيه التي تصافحها وتنظر لها بتحدي قائله:الله يبارك فيكي معلش بقي أصله مبيسلمش علي ستات
لميس وهي تنتزع يديها :اممممم اتس أوكي بس من أمتي ياسيف داأنت طول عمرك أيدك في أيدي دة حتي يوم عزا ريهام متسندتش علي حد غيرك عموما حصل خير سي يو بقي
القت لميس زريعتها ثم ذهبت وعلي وجهها ابتسامه عريضه بينما نظر سيف بقلق نحو آيه هاتفا:والله ماحصل دي كدابه اقسم بالله يوم عزا ريهام الله يرحمها هي عملت نفسها مغمي عليها وانا يادوب قعدتها علي الكرسي وسبتها وخرجت وال كانو موجودين هما ال
آيه مقاطعه بهدوء:أنا مطلبتش منك تفسير علي فكرة
سيف بتعجب:أيه دة يعني أنتي مصدقتيهاش !
آيه:هصدق واحدة ذي دى عاوزة تبوظ عليا ليلتي ليه
سيف:مش مقتنع بكلامك حاسك هتحاسبيني بعدين
آيه بأبتسامه:ممكن بردو
سيف:ااااه.... منك لله يالميس الكلب
آيه:😂😂😂😂😂😂
فارس وهو يخطو ناحيتهم بفرحه:أحلي عريس دة ولا أيه
سيف:حبيبي ... عقبال ليلتك
أحتضن سيف وفارس كلاهما الأخر بسعادة بالغة بينما تقف آيه مندهشه مما تراه لتتجه اليها دعاء بفرحه عارمه تحتضنها والدموع تتساقط من عينيها
دعاء: وحشتيني اوووووي الف مبروك يا حبيبه قلبي
آيه بسعادة لا توصف:دعاااء انتي دعاااء بجد
فارس:لا خيالها..... الف مبروك يخيتي
آيه :الله يبارك فيك ياخوي اتوحشتكم چوي انتو عرفتو كيف
فارس:العريس عزمنا وانا لبيت الدعوة أيه رأيك في المفاجئه دي
آيه وهي تنظر نحو سيف:دي أحلي مفاجئه شفتها في حياتي
سيف:اي خدعه
جميعهم:😂😂😂😂
مرت فترة طويله وانتهي فيها حفل الزفاف وعادت دعاء برفقه فارس وكذلك آيه و سيف أتجهو للجناح المخصص لهما.....
___________
كانت تجلس رنا تتصفح هاتفها لتتوقف علي بوست معين لتنظر للصور الموضوعه به بأعجاب قائله:أهي دي الافراح ولا بلاش
ورد:بتقولي حاجه يارينو
رنا:اه ياروري دة فرح رجل أعمال بس أيه بقي صارف ومكلف بس العروسه بصراحه تستاهل دي قمررررر
ورد:علي كدة بقي العريس سنه كبير ولا وارث
رنا:لا مش النوعيه دي من الجوزات دة سيف الحديدي يابنتي الشاب ال بنات مصر كلها بتجري وراه هتلاقيه متجوز بنت سفير ولا وزير مهو الناس دي مبتتجوزش خارج الوسط بتاعها
تمهلت ورد قليلا لتتذكر الأسم لتفكر فترة محاوله تذكر أين سمعته من قبل ليدلف زياد اليهم
زياد:السلام عليكم ياأهل البيت
كلاهما:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زياد: مالكو كدة كنتو بتتودودو في أيه وسكتو
رنا:كنا بنتكلم علي فرح سيف الحديدي ال قالب الفيس
زياد:فيس و أنستا و كل السوشيال ميديا دة ولا فرح هنا الزاهد وأحمد فهمي كل شويه الاقي بوست نازل عنهم
رنا:بس العروسه قمورة أوي مشاء الله
زياد:بصراحه فورتيكه حته شيكولاتايه كدة بس لأول مرة أشوف عروسه في المجتمع بتاعهم دة ولابسه فستان مقفول كدة
ورد:معلش يارنا بس ممكن أشوف صورهم؟
رنا:اه طبعا ثواني...... اتفضلي
امسكت ورد الهاتف وأمعنت النظر به وبالمكتوب أعلي البوست "حفل زفاف أسطوري لرجل الأعمال المعروف سيف صالح الحديدي " اتسعت عينيها بشدة لتلمع بالدموع المحتجزة بداخلها وتنظر للصور بتأمل وأشتياق
رنا:مالك يابنتي بلمتي ليه كدة
ورد:ها.... لا ابدا
رنا:شفتي خاتم العروسه يهبل
ورد:اه جميل مشاء الله .... اتفضلي التليفون
رنا:رايحه فين استني أسندك
ورد:لا أنا بقيت كويسه هطلع أققعد برة شويه
أستندت ورد علي عكازها واتجهت للخارج بخطوات متثاقله لتجلس أمام البحر مطلقه العنان لدموعها التي أحتجزتها بالداخل
زياد:مالها كدة تكون زعلت أني قلت أن العروسه حلوة
رنا:يابني ودة يزعلها في أيه
زياد:ممكن تكون معجبه بيا ولا حاجه
رنا: والنبي تتلم يازياد هي مش قالتلك أنها متجوزة حل عنها بقي
زياد: نعم يختي هو انتي ايه ال عرفك أصلا أنها متجوزة
رنا: عادي يعني كنت بندردش وقالتلي
زياد:وقالتلك ايه تاني بقي
رنا:زياد لم نفسك هو تحقيق ولا ايه
زياد:مش قصدي بس أنتي عارفه أني معجب بيها
رنا:ربنا يكملك بعقلك ياحبيبي
زياد:رايحه فين
رنا:هشوف ورد مالها كدة
______________
دلفت آيه برفقه سيف لداخل الجناح الخاص بهم الذي أوصي سيف بتزيينه بالورود الحمراء والشموع والبلالين الهيليوم لتنظر آيه في أركان الغرفه بأعجاب واضح
سيف:نورتي السويت يايويتي
آيه بخجل:منور بوجودك
سيف:ياخلاثي علي الجميل وهو مكثوف
آيه بتصنع الجمود: لا طبعا كثوف أيه انا ولا يهزني
سيف وهو يقترب منها:اه طبعا ياجبل ما يهزم ريح
آيه:لو سمحت ياسيف ابعد عني والتزم حدودك أحسنلك
سيف:ماشي وضعك يسمحلك بردو تحبي أساعدك في الفستان والطرحه
آيه:لا شكرا انا هساعد نفسي بعد أذنك
دلفت آيه للغرفه الداخليه من السويت وأغلقت الباب خلفها بينما أمسك سيف بخصلات شعرة الحريري قائلا بعبث: شكلها ليله طويله ياأبو السيوف دي بتقولك ولا يهزني
بالداخل حاولت آيه فتح سوسته الفستان ولكن لم تستطع لتجلس بالنهايه علي مقعد بجوار المرآة تنظر لنفسها قائله"ايه الزنقه دي بقي الوقتي لازم أندهله يساعدني وشكلي هيبقي عامل ذي الكتكوت المبلول"
غابت آيه لفترة طويله بينما بدل سيف ملابسه وأرتدي بيجاما من الستان الازرق واتجهه نحو باب الغرفه يطرقه ⚡⚡
سيف:آيه .... حبيبتي أنتي كويسه
آيه:ايوة انا تمام اطمن
سيف:طب أيه أدخل ولا لسه شويه
فتحت آيه الباب ونظرت له برجاء لمساعدتها ليمسكها من يديها ويتجهه بها نحو الداخل ويفتح لها سوسته الفستان ويساعدها في أزاحته
آيه:كتر الف خيرك كدة أوي يلا أتفضل من غير مطرود
سيف:طب أشيلك التاج طيب
آيه وهي تدفعه للخارج:متشكرين والله لتعبك بس انا هتعامل لوحدي
أغلقت الباب خلفه ودلفت للمرحاض لتستحم سريعا وتتوضاء لتتدلف للخارج مرتديه بيجاما قطنيه بلون الڤانيلا لاتيه كما عقصت شعرها للخلف وظلت تبحث في الغرفه عن أسدال الصلاة لتدلف للخارج لتنظر لسيف الجالس بملل علي الاريكه الموضوعه في الصاله
سيف بعبوس:ايه دة بقي انشاء الله
آيه:فين أسدال الصلاة بتاعي انا قلت لليان تجيبهولي
سيف:هتلاقيه في شنطتك جوة
آيه:تعالي افتحهالي مش عارفه أفتحها
سيف وهو ينهض :يعني مش كفايه بيچاما كمان أسدال أعمل فيكي أيه ياآيه
آيه: الله يعني منصليش
سيف وهو يفتح الحقيبه:لا طبعا هنصلي حتي علشان ربنا يباركلنا ...... هو دة؟
آيه وهي تمسك بالأسدال من يديه:ايوة هو يلا أتوضي
سيف:متوضي يلا نصلي
وقف سيف أمام الصلاة وصلو سويا ركعتي البناء سنه عن الرسول عليه الصلاة والسلام وبعد أنتهاء الصلاة التفت اليها سيف ووضع يديه علي رأسها تاليا دعاء لصلاح الزوجه ثم جلسو سويا علي الأريكه التي كان يجلس عليها سيف
سيف:كنتي قمر النهاردة ذي عادتك
آيه بخجل:عنيك هي ال شيفاني حلوة
سيف:عنيا مش شايفه غيرك أصلا
آيه:احم انا كنت حابه أشكرك علي المفاجئه الحلوة اوي بتاعه دعاء وفارس
سيف:ولو كنت أققدر أجيبلك معاهم ورد مكنتش هتأخر أنتي بس تؤمري
آيه:ربنا يخليك
سيف:بس انتي بتتكلمي صعيدي حلو أوي بصراحه
آيه:طبعا مش أساسي وحياتي كلها هناك
سيف:أحلي أساس وحياه والله
آيه:الا قولي صحيح هو انت لحد دلوقتي مش عارف طريق ورد أذاي وانت جبت خط سيرها كله
سيف:ورد لما عملت حادثه ودخلت المستشفي أسمها اتسجل هناك وانا علشان بدور في المستشفيات والأقسام وكل الاماكن ال ممكن تسجل دخولها قدرت أوصلها وهناك وصلت ل أنها خرجت مع الدكتورة المسئوله عن حالتها وقاعدة معاها في بيتها ومن كلام البواب أن في واحدة رجلها مكسورة فعلا كانت معاها وسافرت مع عيلتها لشرم الشيخ وبالفعل قلبت كل فنادق وشاليهات شرم مش لقيلها أثر ف أكيد هي في شاليه تمليك أو مكان قريب من شرم والبواب غلطان وحاليا مفيش قدامي حل غير أني أستني رجوعها ولما تظهر رجالتي ال بيراقبو بيت الدكتورة هيبلغوني
آيه:أنا بجد مش عارفه أشكرك أذاي ياسيف
سيف بمكر: والله هو في طريقه تشكريني بيها
آيه بتهرب:مهو ... أصل .... والله مهينفع خالص النهاردة
سيف بتعجب:ليه مالك أنتي كويسه
آيه:أصل .... أصل ... مهو يعني.... أصل أنا أجازة
سيف بضحكه رجوليه:ألعبي غيرها ياأيوو داأنتي لسه بأسدال الصلاة حرام عليكي هتروحي من ربنا فين بال بتعمليه فيا دة بذمتك لو أنا أخوكي ترضي مراته تعمل معاه كدة
آيه:اممممم بصراحه لا
سيف:طب أيه بقي
آيه:هروح انام بقي تصبح علي خير
سيف:تعالي هنا هو ايه ال تصبح علي خير مكنت أنام في بيتنا أحسن بدل ماأنا دافع دم قلبي في أوتيل سبع نجوم
آيه وهي تقف وتدب قدمها بالارض بطفوليه:يووووة بقي قلتلك عاوزة أنام
سيف وهو يتجه اليها:هتنامي يايويتي والله بس لما أحكيلك حدوته أول
آيه وقد نفذت منها الاعذار:ربنا علي الظالم والمفتري
سيف:😂😂😂هحاسبك عليها بعدين اما الوقتي روحي غيري هدومك بما يرضي الله بدل ماأغيرهالك أنا بما لا يرضي الله
نظرت له بحيرة لتلقي نظراته المصممه لتعود لداخل الغرفه باحثه بين ملابسها عن شئ ترتديه غير الملابس الفاضحه ولكنها لم تجد سواها فقد أعدت لها ليان حقيبه أسبوع العسل الذي سيقضيانه سويا وبعد فترة طويله أفاقت من شرودها علي طرقات الباب ⚡⚡⚡
سيف:ها أجي ولا ايه
آيه: جايه أهوة
أرتدت لانچيري والروب الخاص به بلون روز يبرز مفاتنها الساحرة وأطلقت العنان لخصلات شعرها التي تنسدل علي زرقاوتيها ونثرت بعض من البيرفيوم الناعم الجذاب والمميز الخاص بها ⬇️⬇️


ثم زفرت أنفاسها بقوة ودلفت لخارج الغرفه ليعتدل سيف في جلسته ويلقي من يديه ريموت التلفاز وينظر لها برغبه وينهض من مجلسه ويخطو نحوها ويتوقف امامها بينما تتعالي نبضات قلبها ليمسك بكفي يديها وينظر لعينيها الخجولتين
سيف:مالك يابنوتي بتترعشي ليه كدة
آيه:_____
سيف:أيه الحلاوة دي انتي اذاي بتخطفيني كدة بتخليني أشوف اي واحدة غيرك بشنب
أبتسمت آيه بخفه ليذوب هو الآخر بسحر ابتسامتها ويطبع علي وجهها قبله ناعمه تلو الأخرى ويحملها بين ذراعيه متجهها نحو السرير المليئ بالورود المنثورة ليأخذها لعالمه الخاص يبثها حبه وشوقه لها🙈
__________
رنا: مالك ياورد هتفضلي سرحانه كدة طول الليل ومش عاوزة تنامي
ورد:مش جيلي نوم
رنا:لو زهقتي أحنا ممكن نرجع أيه رأيك
ورد:لو مش هضايقك ياريت بجد في مشوار مهم لازم أروحه
رنا:علي فين العزم
ورد:هروح ل آيه
رنا:أختك! انتي عرفتي مكانها
ورد:آيه تبقي مرات سيف الحديدي ال فرحهم كان النهاردة
رنا:لا.... مش معقول انتي متأكدة !
ورد:متأكدة أيه بقولك أختي
رنا:طب طولي بالك انا سمعت أنها مسافرة المالديڤ شهر العسل يعني قدامك شهر علشان تشوفيها
ورد:طب أعمل أيه دليني يارنا انا مصدقت عرفت طريقها
رنا:يابنتي هو أحنا زعلناكي في حاجه أديكي قاعدة معانا وكمان الولاد اتعلقو بيكي جدا
ورد:وانا كمان اتعلقت بيكو جامد
______________
علي الهاتف:''''
فراچ:أيوة يازفت بقيتو فين دلوق
سيد:الرچاله راچعين في الطريق اهاه يابيه
فراچ:عرفتو كانو فين عاد
سيد:ايوة يابيه
فراچ:عتنقطني يابجم أنت متنطق خليني أخلص
سيد:عيچولو انهم كانو في فرح آيه بت عمك اتچوزت راچل عليوي چوي وفرحهم كان في فندق كبير ومنعوهم يخشو وراهم بس هما اطقسو وعرفو اكدة
فراچ بشر :ايييييه عتچول ايه يامخبل أنت فارس أخوي كيف يعمل أكدة ومين الواد ال أتچوزته دة
سيد بخوف:مخابرش يابيه
فراچ:تچيبلي عنه كل حاچه من يوم مانزل من بطن أمه فاهم
سيد برعب:فاهم..فاهم يابيه مع السلامه
اغلق فراچ الهاتف والقاه أرضا لينظر بغضب نحوة ويطيح بكل الموضوع علي الطاوله فقد أنتابته حاله هيستيريه أصبح يحطم كل ماحوله
فراچ بعينين تحتضننان الجحيم:هقتلك واقتله ياآيه بس لما أخد غرضي منيكي لأول وال مايچي بالرضا يچي بالغصب
_____________
تململت آيه بفراشها صباحا ممتعضه من أشعه الشمس التي تلفح عينيها الزرقاوتين لتفتحهما بنعاس وتنظر حولها لتفزع للوهله الاولي ولكنها سرعان ما تذكرت ما حدث الليله الماضيه فقد كانت أسعد لياليها لتبتسم بخجل وبعدها بحثت بعينيها عنه فلم تجدة فنهضت من السرير لترتدي ملابسها
سيف:لا ليه بس كدة
آيه بخجل:سيف! خضتني
سيف:يابنتي خليكي كدة أيه بس الجمال دة قمر صاحي من النوم داانا أمي دعيالي والله
آيه:كتير عليا كدة وهتعود علي فكرة
سيف وهو يضع يده علي خصرها بتملك:ومالو متتعودي هو أنا ورايا غيرك ولا عندي قدك
آيه:سيبني ... سيف بقي
سيف ممازحا: ليان مش هتعرف تيجي تلحقك مني الوقتي
آيه:ربك كريم يمكن السما تكون مفتوحه وتلتقيها جايه الوقتي
سيف بمكر:أسكتي هو انا مقولتلكيش اني منبه عليها مشوفهاش غير في المطار
آيه:اه صح يلا علشان منتأخرش علي الطيارة
سيف:لسه ساعه بحالها
آيه:دة يادوب
سيف بمكر:اه فعلا يادوب
آيه:يادوب ايه سيبني علشان أخد دش وأجهز
سيف:محنا هنجهز بس في موضوع صغير لازم أخد رأيك فيه حالا
آيه :سيف مينف_____
قاطعها سيف بقبله على شفتيها حاملا اياها نحو الفراش ليقص عليها ماأراد 🙈
بعد فترة طويله اتجهو سويا للمطار وودعتهم العائله بعدما أوصاه والدة عليها وأن يكون لها خير الزوج والرفيق ليستقلو الطائرة متجهين لقضاء أجمل أيام العمر......


يتبع الفصل  الرابع والخمسون  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent