Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل السادس والخمسون 56

الصفحة الرئيسية

           رواية كان حبا الفصل السادس والخمسون 56

رواية كان حبا الفصل السادس والخمسون 56

في غرفة المكتب 
اجاب يحي ببعض الحرج أيوه تجوزتها وداحقي أنا لابخالف دين ولا عرف 
سلوى; بس يا يحي دي في سن بنتك يعني طول السنين دي رافض الفكرة 
يحي ؛إللي حصل  منير أنا ميش خايف من ردة فعلهطول عمره واعي وفاهم شرع ربنا كمان كان بيطلب مني أتجوز يعني أكيد ميش هيعترض 
تالين كمان وعي وفاهمة  إنه دا حقي إنما وضعها الصحي هواللي قلقني أنا ميش عايزها تتذي بسبي الانفعال مش كويس عشان قلبها 
والظاهرإنه الحج ياسين ميش مقصر معها تنهد أنا ميش عارف إزي رضيت بوضع المذل ده لبنتي المصيبة أنا اللي سعيت له وطلبت منه يتجوزها 
انا ندمان اوي يا سلوى 
سلوى; كلنا غلطنا في حقهم لا تالين ولا ياسين يستهل اللي هما فيه 
إحنا كان لازم نوجهم ونرشده لسكة صح 
ميش نساعدهم على ظلم نفسهم 
بس لس فيه وقت عشان نصحح غلطنا 
يايحي 
في شقة أحلام 
كانت تتحسس مكانه الفارغ لتستيقض بفزع نضال إنت فين 
أجابها من خارج بزهق أنا هنا يروحي يعني ههرب 
إنتفضت تلتقط ردئها الحريري تدثربه نفسها 
إيه تهرب ياروحي خرجت وهي متلهفة عليه كعروس عاشقة نزعت الحياء عن وجهها 
أقبلت عليه مقبلة بكل عشق طب ميش تقول صباح الخير لحبيبتك الاول
إبتسم بزيف واضح صباح الورد لاحلى احلامي 
ابتسمت ببلاهة أحلامي حلوى دي وطلع منك تجنن 
نضال؛إيه الكسل ده كله ياقمر ميش يلا بينا نروح المعرض زمانه صاحبه مستنينا 
تعلقت بعنقه ميش لمانفطر الاول 
جذبها نحوه حاضر ياقلبي أحلى فطور لحبيبتي إنت أدخلي خذي شاور أنا مجهزلك الحمام من بدري
تهللت أساريرها فرحا بجد ياقلبي 
اشار لها بجد ياروح قلبي يلا بسرعة يدوب نلحق عشان نرجع بدري 
هزت راسها بموافقة 
في دبي 
كان طارق قدو وصل مع زوجته وأبنائهما إستقبلته شقيقته بكل فرح وسعادة وشوق سنوات لم تره فيهما 
بعد وصلة الترحيب الصادق كانو يجلسون جميعا
 في الصالون 
إيهاب أالله الولدين يجنن يا طارق ربنا يحفظهم لكم هويقبل التؤم الذي في يده كان نفسي  يجوني توئم زيهم كدا 
طارق؛ ببتسامة مشاكسة يارب يرزقكم بدل الاتنين أربعة 
لوت شدقها لا كفاية علينا اللي   عندنا ياحبيبي هوإنت تعبان فيهم ماهي البركة في جنات الله أكبر حيخلص عليها 
طارق؛ بس   على قلبها زي العسل 
ايهاب؛ الحمدالله ياسيدي ربنا يتمم نعمه عليكم 
طارق؛ ويدومها
إيهاب ؛ هو حماك ناوى يطول  القعدة هنا المرة دي ولا زي عاويده 
طارق؛ حسب ظروف الشغل اللي ناوي يعمله لومشي حاله  أكيد اول ميخلصه هيرجع 
إيهاب إنت معرفتش هيعمل الشغل مع مين أصله 
 ماجبليش سيرة  
طارق؛ إللي أعرفه إنه واحد مصري كان سفير بس ميش عارف فين  وذكر إسم كذ  مرة كده بس معلقش معايا
ربنا يسهله ويزيده من خيره 
إيهاب ؛ على فكرة حماك مبسوط منك وناوي يدخلك شريك معاها في المشروع ده بس يمكن عملها لك مفاجئة 
طارق؛  الحمدالله أنا ميش محتاج وقدر أصرف على بيتي وولادي من غير محتاج لحد يا إيهاب إنت عارفني مالش في الطريق ده 
كمان مستورة ميش محتاجين لما أبقه أعوز أدخل شريك مع حد هدخل بمالي 
إيهاب مإنت هتدخل بجهدك ياعبقري وإنت فاكر إنه أخوى هيتصدق عليك يبقي إنت لس معرفتوش 
طارق؛ ياسيدي كثر خيره بس صدقني يا إيهاب ماينفعش كمان المشروع اللي كلمتك عليه زمان وكنت عايزك تدخل شريك معايا ماشي كويس وحمدالله ومحقق أرباح ماكنتش أحلم بيها 
البرنامج اللي أنحنا شغلين  عليه عشان نطوره  لونجح حيحقق قفزة فريدة من نوعها 
إنت بس اوثق في مخي ده وشوف 
إيهاب ؛ يعني مصر على موقفك يإبني إدي نفسك فرصة وجرب مايمكن المشروع يعجبك ده حتى الفرع الاساسي هيكون في القاهرة أهي فرصة تبقا كل ماسمحت الظروف تنزل هناك ولا إنت خلاص نسيت القاهرة وناسها بذمتك ميش وحشاك 
شرد طارق في ماضيه تهاجمه الذكريات بقوة 
وحشني فوق ماتتصور 
شدة الكلمة إنتباه جنات التي كانت غارقة في سرد تفاصيل حياتها ومعانتها الممتعة مع طفليها لتتوقف عن الكلام 
ناظرة الى زوجها بدهشة وقلق 
في شقة سمر 
كانت جلس على  سجادتها لصلاة بعد أن أدت فرضها دعت الله من كل قلبها أن ييسر أمورها وينير طريقها يارب إنت العالم بحالي يارب نور طريقي يارب ماكونش  سبب في ظلم حد 
ميش عايزة إبني سعادتي على تعاسة حد ولا أكون سبب في جرح حد 
أخذت المصحف لتتذكر إنهما توقفا عند سورة ياسين وهي  إتفقت معه منذ مدة أنها سيساعدها في حفظها 
بعد أن أنهت تلاوتها قبلت المصحف الشريف ووضعته جانبا وهي تستمع لطرقات الباب خير نظرت في الساعة التي تجاوزت العاشرة  لتزداد توتر 
إقتربت من الباب بحذر مين 
تحدثت شهيناز إفتحي ياسمر أنا 
إزدادت علامات التعجب عندها 
لتفتح هي تتسائل عن سبب مجيئها في وقت كهذا 
إنهالت عليها شهيناز بقبل والاخرمصدومة بينما ألقى شريف التحية هو يحرك  رأسه    يمين يسار من تصرفات زوجته المجنونة 
شريف ؛ خلاص ياحبيبتي البنت هتقع من طولها خف عليها 
إزيك ياسمر ياحبيبتي 
سمر بدهشة الحمدالله أهلا وسهلا 
سحبتها شاهيناز الى الداخل بسرعة البرق وهي تلوح بيدها إتفضله البيت بتكم وكل واحد عارف مكانه 
لتدخل هي غرفة سمر 
هي ملك نايمة 
هزت راسها بموافقة يعني الوقت متأخرعادي 
خير ياشهيناز هوحصل حاجة انتم كويسن شريف زعلك 
ضحكت كمجنونة حتى لوزعلني فاكرة أناحزعل منه شريف ده روحي وحبيب قلبي 
تضخم قلبه هولأضعاف مضاعفة حتى أنه ظل يبتسم لجدران بلاسبب نظر فيه فارس بطريقة أحرجته 
حمحم عدة مرات متتالية ليستعيد هيبته  أحمم أحم تعالو ياعيالي ندخل جوى نسبهم يتكلم براحتهم  شوي ماأنا عارف المجنونة اللي جوى هتفتح الاذاعة القومية اللي ميش هتفصل لحد بكره الصبح 
ودخل الى الغرفة المجاورة التي كانت ذات يوم غرفته تنهد لسيل الذكريات الذي داهمه عارف يافارس دي كانت أضتي أنا وعمك شريف الله يرحمه عمرنا مازعلنا من بعض ولا خبينا حاجة على بعض ياه الزمن كان قاسي أوي معنا مسبناش شبعنا من بعض 
نظر فيه هويضع  إبنته عبث بشعره فيه حاجات كثيرة فيك شبه 
فارس؛ وحشك 
نظر فيه بكثر من الشوق والحنين لاشخاص باتت رؤيتهم حلما مستحيلا 
فوق ماتتصور   
في الغرفة المجاورة كان صوتها المجنون يصدح يعني طلبك من تاني عارف لولا الوقت كنت زغردت 
سمر اقسم بالله مجنونة ربنا يكون في عون شريف 
لوت شفتيها بحركة محدثة صوت 
عشان ربنا بيحبه بلاه بي عارفة ياأختي 
إحكي لي   بقه نوي تعملي إيه 
سمر ؛ فيه إيه 
شاهيناز؛ بتذمر يعني في إيه طبعا في جوازك من الحاج الوسيم ابوطلة جنان 
سمر وهي تقوم يارب يسمعك شريف عشان يعلقك من عرقوبك 
في وحدة متجوزة و محترمة تقول على واحد كده 
شاهيناز؛ متعقدهاش أوي وقولي إنك غيرانة عليه سيبك من ده وتعالي لتسحبها وتجلسان بعيد عن ملك النا ئمة 
ناوى تعملي إيه إوعى تقولي أفكر وأستني لحد ما يطلق الحرباية بنت خاله وكلام العبط ده 
الرجل 
قاطعتها سمر بحدة ماهوده هو اللي من المفروض يحصل 
شاهناز إنتي عبيطة يابت فوقي نفسك ياسمر دي فرصة وجاتلك لحد عندك بلاش تتبختري على النعمة وترفسيها بريجليكي كمان الراجل شاريكي وبيعشق التراب اللي بدوسي عليه إرحميه 
هتفت بحدة يعني عايزني أخذه على ضرة ياشاهي 
شاهناز وماله ياحبيبتي راجل مقتدر واكيد هيعدل بنكم سهلي الامور ياسموربلاش تعقديها الرجل إستوى  خلاص
دكه 
ويشيط 
نظرت فيها وهي تكاد تنفجر لتخفي بسمتها ماإنت هتنفخيها طير هوإنت شويه ياسمور ده الواحد بيخاف من هدوءك العميق 
الراجل وإنت بعيد عليه مجنناه ميش عارف يتلم على نفسه مابلك لقربتي 
عارفه ياهبلة إنه من يوم جوازه 
تقلصت معالم وجهها  بضيق واضح  وعقدت حاجبيها 
هتفت شاهيناز؛ انت السبب وانت اللي وصلته لوضع ده 
صرخت ميش كنت رايحة أقول إني موافقة هواللي تصربع وجري كتب كتابه 
كأنه ماصدق 
أخفت ابتسامته وسألتها 
بمكربتحبيه 
نظرت فيها بذهول فهي لم تسأل نفسها هذا السؤال يوما لاتعلم لماذا 
شاهيناز؛ أنا عارفه من غير ماتجوبي 
أكيد انت ميش عارفة إنه كتب  كتابه 
وفر  هاربا 
نظرت فيها بتعجب قصدك إيه 
شاهناز؛لوت شفتيها  ورقصت حاجبيها
اللي فهمته ياروحي 
الراجل من يومها هو قاعد في شقته 
سمر؛ بلهفة لم تنتبه لها إنت عرفتي إزي 
رفعت حاجبيها ترقصهما بطريقتي ياحبيبتي هوأنا شويه 
سمر؛ لابجد عرفتي إزي 
شاهيناز لا وخدي دي كمان العقرب أمه عمال حلف مع بنت خاله ضده وبتخطط تكعبل وتربط  بعيل 
لا ونصحها تستغل مرضها  عشان يعطف عليها وهي طبعا تستغل عطف بطريقة مهببة  وتدحلب عليه لحد ماتوقع في الشباكها 
فغرت فاها بصدمة إنت جايب الكلام ده كله منين   
ظلت تحكي لها ادق التفاصيل التي عرفتها عما يدور في بيت ياسين 
إنت عرفتي إزي 
شاهيناز؛ بزهق شغلي مخك ياسمرمالك ياروحي 
أكيد حد بينقلي أخبارهم 
سمر؛ هه
شاهناز ؛هه هه بياين عليكي الهبل والله 
وخايفة من هبلك ده 
هيوديكي في دهية 
ماأنا مصاحب البنت أمينة الشغالة بتجي عندي الصالون بعملها حاجة لوجه لله ونفضل نرغي وكلام يجيب كلام ويجر بعضه  يعني نثرثر  شوي 
سمر؛ نثرثر شويه 
شاهيناز؛ إتجوزيه ياسمر وإفرسهم خليهم يفرقعو
سمر؛ بطلي جنان وهي تقف 
شاهناز ؛وهي تسحبها لتجلس إنت اللي بطلي هبل 
إنت فاكره حيسبه يطلقها بسهولة دي 
قضت شاهيناز اليلة كلها تتحدث لتقنعها بأن تستغل فرصتها 
في فيلا ياسين 
كان يجلس على سجادته يتلو  أيات من الذكر الحكيم ليتفاجئ بطرقات  خفيفة على الباب بكاد إنتبه لها نظر  في الساعة  التي تعدت الثانية صباحا إستغرب من تكرر الطرقات ليقوم متجه لباب بحيرة وقلق 
فتح الباب ليتفاجئ بوقوف تالين أمامه بهيئة لم يعهدها بها ولم يتصورها مطلقا 
أشاح وجهه بسرعة هويحاول إغلاق الباب 
دفعته برفق ودخلت 
أنا مراتك ياياسين 
زمجر بغيظ مراتك إيه كمان الوقت تأخر 
عيب كده ياتالين كمان تستري 
زفرت بضيق أنا ميش عريا ثم صمتت يعني عادي لوشفت شعري ميش غلط ولا حرام 
كمان أنا جاي أعرف لوكنت هتسافر معايا بعد بكره ولا غيرت رأيك 
ياسين؛ بصدمة بعد بكره 
تالين؛ بابا إتصل وقال  إنه قدم السفر 
ممكن نتكلم أنا محتاجة أفهم منك حاجات كثيرة ياياسين 
ياسين؛ هويتجنب النظر فيهاإبتسمت بخبث  
مدعية البراءة أنا تعبانة ميش قادر أوقف لوسمحت وهي تتجه لداخل وتتفحص المكان لتجلس 
ماتخفش ياياسين 
ابتلع ريقه بصعوبة هوينظر الى البعيد يريد أن يكتشف نويها من مجيئها الى هنا لم يجد حل غير الجلوس محافظ على مسافة بينهما 
نظرت في الباب المفتوح بتهكم 
تحدثت بسخرية 
لا بتعرف شرع ربنا  أوي ياحاج   
يعني ميش عارف إنه لي حقوق عليك 
نظر فيها بصدمة ومن جرأتها المزوجة بالوقاحة 
أضافت بنبرة متألمة ومكسورة عارف حكاية والد سيدنا أنس رحمه الله ميش كده ياحاج 
عارفة ولدته قالت إيه لولده قبل الدخول بيها 
نظر في ضوء الفجر الذي بدأ يرمي في خيوطه  
ميش قالت له عله  خير و
الخير جاه فعلا مع سيدنا انس 
أبعد نظره عنها 
ياسين القصة دي مشكوك في صحتها
اضافت بخبث أنثى مدروس ميش ربنا بيقول عسى أن تكره شيئ هوخير لكم 
أنا عارفه إنك ندمان على جوزنا ونفسك تنهي بأسرع وقت ممكن 
نظرت فيه مدة من الزمن إنت ليه ميش مقدر حبي لك ياسين مافيش وحدة تقدر تحبك زي 
ميمكن ربنا بيدينا فرصة 
مايمكن ربنا بوصل لنا رسالة 
هويعني حرام تدني فرصة 
نظر فيها بشفقة 
الحب ده مرض يا تالين أحسن حاجة تستأصليه من جواك عشان ترتاحي وأنا كمان أرتاح 
إنت فاكرة انه سهل عليا الوضع ده    
 ربناوحده العالم أنا بتعذب قد إيه 
صدقني ياتالين إحنا غلطنا متساوي 
أنا ماكنش لازم أضعف ومشي ور كلام أمي وخالي وإنت ماكنش لازم تلغي عقلك وتمشي ورى عواطفك لانها غلط إنت تستاهل حد أحسن مني حد يقدرك ويصون مشاعرك حد يحبك زي ماإنت بتحبيه 
أنا والله حاسس بيك وبألمك ده اللي كسرني أكثر 
عمري متمنيت أظلم حد معايا 
فمابلك إنت 
أنا أسف بجد انت أكثر وحدة عارفة متأكد إنه الحب ميش قرار بتأخذ ولا إجبار 
ولاهو حاجة نقدر نفرضها على قلوبنا 
دي حاجة خارجة عن إردتنا فوق طاقتنا ملناش دخل فيها 
لوالعلاقة دي إستمرت هتكون منتهى الظلم ليكي 
الحياة لس قدامك ياتالين وتقدري تبتدي من جديد وإن شاء الله هتلاقي إللي قدرك ويقدر مشاعرك وحبك  وتحبيه ويحبك 
تالين؛بهدوء ليه ماتكونش إنت 
تنهد بألم لانه أنا قلبي ملك سمر وبس 
حب في قاموسي معناه سمر 
عارف إن كلامي بيجرحك 
وانا عمري ماتمنيت أجرح حد   
بكت تالين بحرقة وأسف على قلب عاندها وتخذ قرارمهلك بأن يعشق من لا يبادله حبا بحب   
أشفق عليها وعلى حالها 
أخذ نفسا عميقا قومي روحي على أوضتك يا تالين إنت مكانك أكبر من كده سيبك من نصايح وخطط الست ماجدة هانم   لانها مالهاش لازمة ميش حتفيدك بأي حاجة 
لاني والله عمري 
ماحخون سمر 
هتفت تالين بغيظ وكراهية ممزوجة بالغيرة 
وبكرامة مذبوحة بيدي حبيبا تمنته منذ فتحت عينيها على هذه الفكرة 
أنا اللي مراتك ميش هي 
تفكيرك فيها هواللي بيعتبر خيانة لي 
وغلط وظلم وحرام 
كمان 
هي مين 
ولا فيها إيه زياد عني عشان تحبها الحب ده كله 
ويرتها حاس بيك ولا مقدر حبك ليها 
انا إلي  طول عمري بحبك 
ايوه 
بحبك اكثر من روحي 
تقبل ثورتها بصدر رحب 
أنا مكذبتش عليكي  ولا وعدتك وخليت بوعدي 
إستعادة بعض وعيها ليعود لها شيطانها الذي يوزها وزا 
إنت أكيد هتسافر معايا لدبي إنت وعدتني 
امبارح إنك تفكر 
ماهي الناس هتتكلم عليا وحش لوسافرة من غيرك وإحنا يدوب بقالنا كم يوم متجوزين 
كم تثير غضبه هذه الكلمة 
ياسين 
نظر ياسين في الافق  بصمت ثم نظر  الى حالتها  بشفقة اضافت هي وشهقاتها تتعالى لتشق سكون الغرفة 
إنت ميخلصكش الناس تجيب سرتي   تبقا على كل لسان 
اكيد الناس هتتكلم إنت طلقتني ليه بعد المدة القصير ة دي 
وكل واحد هيألف قصة وحكاية 
كمان ميش معقول عروسة تروح شهر عسل لوحدها 
انت مايرضكش الناس تتكلم عليا 
هويعلم أنها هذا أمر صحيح 
تنفس بصوت مسموع من شدة الافكار التي تتزاحم بداخل دماغه 
لا طبع مايرضنيش 
زي ماقولتلك قبل كده هنفضل مدة كافية وبعدين ننفصل في هدوء  وأنا مستعد أنفزلك كل طلباتك 
كمان كده كده انت إنت محتاجة تسافري عشان دراستك  
تالين؛بهدوء استغربه أنا جيت هنا عشان ثم صمت 
مطولا 
ايوه  لحد ماخلص الجزء الفاضل من رسالتي وأكيد ده هيطلب مني وقت أكبر 
بعد الوقت اللي ضيعته
نظرت فيه بصمت وهي مصممة على إستعمل اي حيلة لتقرب منه فهي لن تدخر جهدا لحصول عليه 
وأكيد إنت هتساعدني بماأنك خريج الازهر
ده اجمل صدقة جارية 
هزراسه بموافقة  
في فيلا الصاوي 
كانت تقف في الشرفة تنتظره بقلق مر الكثر من الوقت عليها وهي تنتظره رغم برودة الطقس ونسمات الفجر التي كانت باردة إبتسمت براحة وهي تلمح سيارته تشق طريقها لداخل 
الحمدالله المهم رجع بسلامة ظلت تنظر اليه بعشق تحت تلك الانوار المتلئلئة هويمد الخطى الى الداخل بكل أناقته رفع رأسه ليرها تقف وهي تلملم ردئها الحريري حول نفسها وخصلات شعرها تتطاير مع نسمات الهواء تنفس الهواء بشغف هويستشعر عبيرها 
قطع شروده الحارس الذي جاء يسأله 
أن يسمح له بمغادرة لامرشخصي 
نظر فيه بشر وهويتطلع في تلك الواقفة ليزداد جنونه أشار للحارس بأن ينصرف قبل أن يفتك به  ماحدش يهوب ناحية الفيلا تختفو لحد الصبح 
وصعد بجنون هويلعن  فيها بكل اللعنات دقائق وكان يفتح الباب كثور هائج بينما هي تغلق باب الشرفة 
إستدارت ببتسامة عاشقة حمدالله على السلامة تأخرت كده ليه نظرفيها بعيون تشتعل كجمرات وعروقه البارزة تنبض 
داخل ليه ياهانم ماتفضلي لحد الصبح 
لملمت إبتسامتها وهي تنظر في ملامحه المرعبة 
صرخ إفتحي الباب ليبتسم بشر الجوى بره هيعجبك 
نظرت فيه لاتستوعب ماقاله 
ليعيد ماقاله بصوت كفحيح لاول مرة تري هذ الوجه المرعب ظلت تبحث عن ملامح حبيبها الوسيم فلم تجدها كزعلى أسنانه قولت إيه 
فتحت باب الشرفة وترجلت الى الخارج بخطوات خلفية 
ابتسم بشر هويقترب وهي تتراجع أخذباب الشرفة بين يده ميش كان عاجبك المنظر دا حتى الجوى جميل وشاعري وأغلق الباب 
صدمة أخرى تلقتها وهي تفتح فمها على أخره رمقها من خلف الزجاج دون ان يرف له جفن لملمت الرداء من حولها لزمجر بعنف أخذ شال كان على السرير هويتفحصه ماهي أكيد كانت حطاه على رسها 
تافف
ورمه ودخل لاخذ حمام دافئ  اطال البقاء هناك ينعم بحمامه عله ينسى رؤيتها التي ألهبت كل حواسه وحركت مشاعره قبل رغباته لكنه يرفض وسيظل يرفض هذه العلاقة 
فتح عينه ماهي زيها زي غيرها بعد ماتتمكن مني حتخوني ولا يعني هي ملاك 
بخارج كانت قد يأست من فتحه لباب يعني هوماكنش بيهزر طرقت بهدوء زجاج عاصم بلاش هزار بايخ أنا قربت أتجمد 
عاصم نظرت الى الداخل فلم تجد غيرالهدوء جلست موالية ظهرها لباب وشهقاتها تتزايد دفنت رأسها بين ركبتيها تتسأل عن الخطأ الذي إرتكبته ليعاقبها هكذا لما كل هذه القسوة 
بعد ساعتين خرج من الحمام وعواصفه بدأت تهدأ نظر لغرفة والسكون الذي يملؤها لينظر الى باب الشرفة حيث وجدها متكورة على نفسها فقد باغتها سلطان النوم  
نظر من خلف الزجاج وشيطانه يحثه أن يتركها حتي تتأدب وتدرك خطأها بنفسها  إعتصر قلبه الم لرؤيتها هكذ اخذ نفسا عميقا هويلعن في نفسه وجنونه ليتقدم من الباب ويفتحه بهدوء وقبل أن يفتحه كانت تقف منتفضة مبتعدة وخوف وبرد ينخر فيها لحد النخاع  
رسم اللا مبالات إتفضلي ياهانم والمرة الجايه أوعدك إنك حتباتي هنا مش هتفضلي ساعتين 
قاومت دموعها وتسحبت لداخل صفع باب الشرفة حتى أحدث صوت انتفض جسدها رعبا 
أخذت غطائها ككل لليلة وتوجهة الى الاريكة والكسرة والالم  يحتلاني ملامحها مع الصدمة كيف ولماذ فعل بها هذا 
زفر بغيظ من نفسه هويتابع خطواتها المكسورة 
دثرت نفسها وهي تكتم شهقاتها لكن لم تستطع منع جسدها من الاهتزاز تحت الغطاء 
رمى المنشفة من يده وتجه لفراشه الوثير وعيونه مسلطة عليها يسأل نفسه لماذ يعذبها هكذا ومالذي فعلته تعارك مع أفكاره وكأنه مختل يحدث شخص أخر ليرتفع صوته ماهي اللي جابته نفسها 
أغمض عينه وهويحاول أن ينام ول بعض الدقائق لكن ضميره ظل يؤنبه ويؤنبه دون توقف 
حتى جعله يشعربأنه يفترش الشوك اوالجمر ترك الفراش واخذ علبة سجائره وخرج لشرفة بمجرد خروجه شعر ببرودة الطقس 
ايه القسوة دي كلها ياعاصم هي غلطت في إيه دخن عدة سجائر بعصبية زائدة 
بعد عدة أيام  عاد عمر بوجه يمؤه الاشراق وعيون تتلئلئ  سعادة وفرحا دخل هويمسك يدها وهي تحاول أن تسحبها مال همس  خليك هادي ميش كفاية إني حسمحلك تباتي الليلة هنا  نظرت فيهما تالين بحقد وغيرة  حمد لله على السلامة   يا نسرين 
اهلا وسهلا يادكتور عمر 
تأبطت ذراعه بغيرة وضحة 
همس لها  بحبك 
زمت شفتيها تحاول إخفاء فرحها  الذي تهللت به أسريرها 
جاء ياسين من خلفها مرحبا حمد الله على السلامة أقبلا عليهما معانقا ومقبلا إزيكم 
عمر بسعاد  الحمدالله إزيك يامدام تالين 
أشعت عينها بريقا فهاهوواحد يعترف بزواجهما تنهدت بهيام وهي تمديدها وتتأبط ذراع ياسين الذي نظر لحركتها المفاجئة ولم يعلق مقدر وضعها رغم رفض كل خلية فيه لهذه اللمسة 
تالين ببتسامة عريضة الحمدالله يادكتور 
جلس عمر لتستأذن نسرين طالبة الصعود لاطمئنان على سلوى بعدان علمت ان ماجدة خرجت 
ظلت واقفة بعض الوقت تنظرالى تلك الملتصقة به وكأنها ماصدقت جائتها الفرصة دي
هتفت نسرين ؛ وهي تضع قدمها على دراجة السلم 
تالين  ممكن تجي معايا نطمن على ماما سلوى 
إستفاقت من نشوتها وهويسحب ذراعه بهدوء مرحبا بطلب أخته رغم عدم إبدائه لتذمر والرفض لكن إحساسها القوى يؤكد لها  أنه لا يطق قربها منه 
إبتسمت بسخرية على الحال الذي وصلت إليه وهي تقف مبتعدة عنه وألم والخزي ينخران في داخلها 
هتفت مدعية السعادة 
ياسين بابا إتصل عشان يسأل نمر عليه ولا نتقابل في المطار
ياسين؛ بجمود أكلمه ونتفق 
تالين؛بهدوء وبتسامة وسعة زي ماتحب ياحبيببي وغادرة 
نفور تام سيطر عليه هويضع عيناه في الارض كمن يرتكب خيانة عظمى 
بعد إختفائها عن الانظار 
هتف ذالك العاشق الولهان بمرح ومزاح 
ايه ياحاج مسافر تقضي شهر عسل مع حماك
إبتسم بتكليف وبصعوبة واضحة 
لا وإنت الصادق حماي هواللي رايح يقضي شهر العسل 
نظر فيه عمر بفضول
أجاب بمنتهى الصدق خالي إتجوز 
نظر عمربذهول بجد 
ياسين؛ لما تعرف العروسة مين هتندهش أكثر    
عمر بذهول مين 
ياسين؛ هايدي 
مسح وجهه وعتدل في جلسته  هوينظر في البعيد بشرود 
وعايزني أقنع بنته بالموضوع 
عمر؛ يعني الصراحة حق ماهو بقا وحده محتاج حد ونسه في وحدته بس هايدي فعلا زمن غريب 
ماتوقعتهاش 
ياسين؛ ربنا يصلح أحولهم ويهنيهم من عارف مايمكن خير 
ميش عارف افتحها في الموضوع إزي خاصة إنه السفر بكره الصبح 
عمر ؛هوإنتم مسافرين فين 
ياسين بلا اهتمام دبي  عنده شغل هناك عايز يخلصه قلب شفتيه وبيقول إنه محتاجني جنبه 
عمرهوانت هتدخل شريك معاه 
ياسين؛ لا طبعا نظر في نقطة ما من الفراغ 
الظروف الجاية أكيد ميش هتسمح نتشارك 
ساعات الواحد يتجبر يقع في أخطأ يفضل يدفع تمنها العمر كله 
عمر؛قصدك إيه 
تنهد ياسين مغير دفة الحديث مبسوط ياعمر 
نسرين مريحاك 
إبتسم بهيام وعشق أوي أوي ياياسين 
عارف إنك إنت سبب السعادة  اللي أنا فيها لوعشت العمر كله أشكرك ميش هوفيك حقك ياصحبي 
ابتسم بسعادة الحمدالله ده تدبير من ربنا 
نسرين طيبة وحنينه ورقيقة جدا زي الوردة اوعدني ياعمر متجرحاش 
ولاتزعلها في يوم هي بتحاول تبين إنها قوية بس صدقني من جوها 
عايزة اللي يحتويها ويحميها أصلها حسساس جدا جدا 
كلمة طيبة وحنينة تأخذ بها قلبها بحاله 
دي أمانة عندك يا عمر وأنا عارف انك هتصون الامانة 
إبتسم مطمئنن إيه 
إطمن ياحاج دي في عنيا 
ياسين؛ عايزها جوه قلبك ياعمر 
إبتسم بسعادة مجنونة والله جواه ياحج ميش عارف حوريتي  عملتها إزي 
إبتسم رغم عنه هويحذره إتأدب يا دكتور ماتنساش إنت بتكلم عن أختي 
ضحك عمر بسخب ياعمي بلاش شغل الحموات كفاية عليا الست الوالدة 
ياسين؛ قوم ياض قوم قبل ماأقلب عليك  
وقف هو يزداد كركرة ليخرجه رنين هاتفه من موجة الضحك التي إجتاحته 
رد يابني رد ربنا يهديك الظاهر ان الجنون بدأ يشرف عندك 
أخذ هاتف دون النظر الى هوية المتصل 
هما يتجهان الى الخارج 
ألو وعليكم السلام 
 من معايا 
بصدمة ممزوجة بفرح 
طارق 
أثار الاسم فضول ياسين ليتوقف مكانه كم احس بكراهية هذا الاسم بينما ترجل  عمر بخطى متسارعة لخارج ليتحدث بأريحية أكثر 
نظر في خطواته بريبة وشك هل هوذاته أم مجرد تشابه في الأسماء نفض الفكرة من رأسه بينما تالين كانت تقف خلفه تسأله 
هوإنت إتصلت ببابا ي
ياسين  ياسين إنت سمعني 
أيوه في حاجة 
تالين؛ إنت كويس 
ياسين ؛ اه كويس الحمدلله 
تالين هو ممكن خالي ميش بيفكر يتجوز  
تالين؛ ياريت يا ياسين إحنا غلبنا عشان نقنعه بس هورافض الفكرة تماما 
ياسين؛ يعني معندكيش مشكلة لو فكر يتجوز 
خصوصإنه دلوقتي بقه لوحده 
نظرت فيه تستفهم ماذ يعني 
ده حقه ياياسين  محدش يقدر يعترض عليه 
ياسين؛  لوقولتلك إنه والدك بيفكره يرتبط 
تالين؛ بسعادة بجد يعني هوكلمك يعني شايف وحدة 
بجد ياياسين  وهي تمسك يده ياه  إنت ميش عارف أنا فرحانة فرحانة بجد 
اخير يابابي  
إنت ميش عارف   أنا طلبت كذا مرة وحاولت أنا ومنير نقنعه 
نظر في يديها المسكة بيده بإحراج هو ينظر إليها تالين والدك تجوز 
نظرت إليه بذهول 
بابي 
هز راسه من كذا يوم 
إبتسمت طب ماقاليش ليه  هو فاكر إني هزعل 
ياسين؛ هومراعي شعورك وعارف إن صعب الوحد يتقبل حد يحتل مكان ولدته 
نظرت فيه ده حق ياياسين شوف إنت متقبل طنط سلوى وبتحبها يمكن أكثر من أمك لجبتك 
تنهد الوضع مختلف  وبابا كان إنسان عادل  سوء بينا أو بين زوجاته كمان أنا جيت لدونيا لقيت الوضع كده يعني مفيش وحدة أخذت مكان التانية 
زي ماقولتي أنا حبي ماما سلوى حب  إبن لولدته 
تالين؛ طب   العروسة حلوى أنا أعرفها 
إبتلع لعابه بصعوبة 
أعتقد 
يعني هي مفاجئة بالنسبة لي أنا شخصيا 
تالين  وهي تشجعه على الحديث بعد تردد 
افصح عن إسمها 
هايدي 
إبتسمت هايدي مين 
أنا أعرفها 
ثم نظرت فيه وهي تفتح فمها هايدي بنت خالتك 
هز رأسه بنعم وظل ينتظر ردت فعلها لمدة من الزمن دون أن تبدي أيته ردت فعل متوقعة 
إنت كويسة 
إبتسمت بلطافة ايوه متفاجئة شويه بس 
بابي فين 
اقصد هما عيشين فين دلوقتي 
انت بتقول متجوزين من كم يوم 
نظر فيها وفي هدوءها الغريب لازم نروح نبارك لهم دي الأصول 
ممكن تأخذني عنده 
ياسين ؛ اه ممكن تحبي تروحي إمتى 
تالين دلوقتي لوماعندكش مانع 
إبتسم بلطافة إجهزي وأنا هستناكي في العربية 
خرج ليجد عمر أنهى مكالمته 
عمر  يلا بينا نروح نشوف صهرك ماله أحمد قالي إنه قالب الشركة عليهم 
ياسين؛ بإعتذار نأجل موضوع عاصم لبعدين عندي مشوار مهم مع تالين ماينفعش  أجل 
إبتسم بمكر براحتك ياحاج 
ابقا إتصل بيا  وغادر 
بعد مدة كانيصف سيارته بهدوء كعادته قرب المبنى الذي يقيم فيه والدها نزل وتجه لباب ليفتحه لها نزلت ببتسامة تعلوى ثغرها لتفاجؤه بتأبط ذراعه زم شفتيه وبتسم بتصنع مضى خطوتين أمام المبنى ليجد سمر وشاهيناز أمامه وجه لوجه 
سلطت عينها على يديها التي تتأبط ذراعه بكل حب


google-playkhamsatmostaqltradent