رواية مذكرات فاشل الفصل الخامس بقلم يوستينا سامي
رواية مذكرات فاشل الفصل الخامس
منار بصدمة / نهارك اسووود و يا ترا عمله فيه ايه
قمر / هههههههه معرفش سبتهم يكلووه علشان مايفتكرش نفسه حاجة . او يفتكر أنه علم عليا مثلا
منار / طب والله يا قمر انت جامدة ...المهم ايه الي مغرقك ماية كدة
قمر / اسكتي متفكرنيش ..و انا بجيب السمك سي سامح السكر ده غرقني ماهي كانت ناقصة أهله ع الصبح
منار / اففف بجد ..ده عيل رخم رخامة انت عارفة أنه عايز يتجوزك
قمر /نعععم نجوم السما اقربله مني ..هو انت كويسة
مالك مضايقة ليه حد عملك حاجة ولا اي
منار بدأت تعيط جامد 😭😭😭اعااااا
قمر بندهاش / يا ساتر يارب ايه ماسورة وانفجرت في وشي
قوولي في ايه حصل ..
منار/ هحكيلك بس متشتميهوش يا قمر انت فاهمة
قمر / مين ده يا عين امك اللي مش عايزاني اشتمه بقي
منار حكت كل حاجة لقمر عن ياسر
قمر بصدمة / يخربيتك اتبليتي ع الواد وفكراني هشتمة هو
منار بفزع قامت جريت / أيده انت بتعملي ايه اعاااااااا
قمر وهي ماسكة الشبشب في ايديها / ده انا مش هديكي بالشبشب ده انا هعملك انت شبشب أو حته مطبخ رايحة تبلطجي يخربيتك ماتتقي ربك ده انت ثانوية عاااامة حتي
منار/ اعااااا بصراحة صعب عليا اوي يا قمر بس هو رخم بجد يعني فاستفزني فعملت كدة
قمر / لا إذا كان كدة معلش ..ليكي برضو عذرك
منار / شوفتي
قمر / شوفت في عينيك حرام عليكي ممكن يكون حصلتله ظروف خلته يسقط والسنة دي النجاه ليه تقومي عاملة كدة
منار / بصراحة ده الحل الوحيد فعلا
انت عارفة أنه من ساعة ماجيه البنات هتموت عليه وهو ولا هو هناااا اصلا و بيذاكر و مهتم جدا بالدراسة
قمر/ و طبعا انت من البنات اللي معجبة بيه مش كدة
منار / اصله حلوو اووووووي يا قمر بجد زي العسل
قمر / بت انا رايحة اخد دش وانااااااام اوعي من وشي جاتك القرف اوعي
_______________________________________
في المخزن المعفن 😂😂
ياسر قاعد بيذاكر /افففففف الفيزياء دي زبالة بجد
حسن دخل بس متعوور في أيده جااامد ورجله وجعااااه
ياسر بصدمة / ايه ده مالك ..اي عمل فيك كدة
حسن بتعب / اسندني يا ياسر اهاا هربت منهم بالعافية يا ياسر ولله
ياسر / مين دوول اللي هربت منهم ..و عملوا فيك كدة ليه اصلا
حسن / بنت مجنونة قالت أننا بتحرش بيها وعينك ما تشوف الا النور فضلت اجري منهم رجلي اتلوت وأيدي اتخبطتت في حديدة ولله لو كانوا مسكوني كان اهووون من اللي حصلي ده
ياسر/ ههههههههه بقي ده حسن اخويا فين حسن البلطجي يا جدعان اللي كان الشارع كله بيخلف منه
حسن / ما قلنا توبنا الي لله ههههههههه
ياسر / هههههههههه
حسن/ هتروح بكرة المدرسة
ياسر /اكيييييد
اوبااااااا تفتكروا ياسر ناوي ع ايه لمنار
تاني يوم الصبح
ياسر كان مصمم أنه يروح المدرسة
راح السور الي وراااه قبل الطبور و نط من عليه ودخل المدرسة 😳😂😡😂
وراح استناها تيجي وبعد أقل من نص ساعة
دخلت منااار
ياسر من وراها / اهلا منوووووش ..عاملة ايه
منار / 😳😳😳😳 انت ازاااي دخلت هنااا
ياسر/ مفاجاه حلوة متنكريش
منار في نفسها /اوووي بجد اووووي
ياسر .......
منار 😳😳😳
حسن راح الشغل
وفضل يشتغل وصاحب الورشة كان فرحاان بيه اووي
لدرجة أنه بيخلي كل الناس تقوله يا هندسة مش يسطاا وكمان كريم بس كريم بيشتغل تحت ايد حسن لان حسن عنده موهبة
حسن كان فرحااان اووي بجد أنه قدر يثبت نفسه في اسبوعين
عم ابراهيم / حسن ..تعالي يا هندسة
حسن حالها و صوته كان باين عليه التعب / اومر ياريس
عم ابراهيم / مالك شكلك تعبت كدة
حسن / بصراحة يا حج معظم الي معايا بيعملوا الحاجة بعيوب . كسر يعني مافيش غيري انا وكريم ولما اجي أقول كلمة بيزعلوا مني علشان انا جديد فانا مش عايز حاجة غير انك تقولهم ع الشغل بس ولله
عم ابراهيم/ يا رجالة أجمعوا هنااااا
الصنايعية/ حااضر يا حج
عم ابراهيم/ بصوا بقي اي حااجة يقولها البشمهندس كريم و البشمهندس حسن كأنها مني بالضبط تسمعوها و تنفذوها و انتوا ساكتين .. اتفقناااااااا
الصنايعي / واحنا شغالين عند مين يا حاج
عم ابراهيم/ عندي انااا وعيالي حسن وكريم ويلا كل واحد ع شغل بتاعه
كريم/ ليه يا حج كدة بس .. كدة ممكن الصنايعية يشيلوا مننا اوي
عم ابراهيم/ بصوا انتوا الاتنين انا معنديش غير بنت واحدة متجوزة ومخلفة وكان نفسي اجيب ولد يقف جنبي
ومعني اني قلت كدة عليكم انكم رجااالة وانا بثق فيكم
حسن /ربنا يخليك لينا يا حج ولبيتك ونبقي قد المسئولة دي ولا ايه يا كريم
كريم / اه طبعا و بعدين واحنا كمان ابونا مااات وكان نفسنا يبقي عندنا ضهر زيك يا حج
عم ابراهيم/ طب يلا يا خويا منك ليه ع الشغل مش فاضيين .
وفجاه .
بنووتة جميلة اووووي دخلت الورشة
البنت./ عم ابراهيم يا عمو
كريم 😳😳😳😳😳
عم ابراهيم /اهلا اهلا يا بسنت يا بنتي خير
بسنت/ كنت جاية اتكلم معاااك في حاجة كدة معلش لو هعطلك
عم ابراهيم/ اومري يا بنتي
بسنت/ تشكر يا راجل يا طيب
التاكسي بتاع بابا مش عايز يدور فكنت عايزاك تجيب حد يشوفه
عم ابراهيم/ طب ابوكي مجاش ليه بقي بنفسه وبعتك انت الورشة لوحدك يا بنتي
بسنت /عادي يعني يا حاج وبعدين هو في الشغل عقبال مايرجع نبقي عرفنا ايه المشكلة كفاية تعبه معانا
عم ابراهيم /فيكي الخير يا بنتي ..جدعة وبنت راجل بصحيح ..عموما وانا هجيبلك واحد برنس يعرفك السبب ويصلحها بسرعة باذن لله...... حسن تعالي
كريم مسك أيده قبل ما يتحرك / حسن والنبي سيبني انا اروووح أنا مكانك
حسن/ هههههه بص هي اه حلوة بس هو ندهني انا بس تعالي معايا
وفعلا راحوا هما الاتنين وكريم كان متنح جدا فيهااااا
عم ابراهيم/ حسن هتروح مع الانسة تشوف عربية ابوها .
حسن /أيوة يا حج بس انا مشغول بس كريم فاضي
عم ابراهيم /تمام روح انت يا كريم
كريم /هااااه بتقوله ايه
حسن/ احم ركز معانا يا كيمو روح مع الانسة تشوف عربية ابوها يا كريييييم
كريم/ اهاااا تمام يلااا يا ايه اسمك
بسنت/ اسمي بسنت يا يسطا
عم ابراهيم/ لا يا بسنت ده مهندس قد الدنيا كلهاااا
يعني ناديه بهندسة
بسنت / انا اسفة والله مكنتش اعرف يا بشمهندس
كريم /ولا يهمك يلا بينااااا
وفعلا اتحركوا مع بعض كريم كان مبسوووووط اووي اوووي
طول الطريق
كريم / احم هو انت بتدرسي يا بسنت
بسنت/ اهاااا تجارة بس اتخرجت خلاص
كريم /اهااا بتشتغلي
بسنت/ احنا وصلنا عند البيت .. يلا
كريم / طب هو انت مرتبطة يا بسنت.
بسنت بصتله وضحكت ..ودخلوا البيت
بسنت / هه هندسة تشرب شاي ولا قهوة
كريم/ مش مرتبطة صح
بسنت /ههههه اه مش مرتبطة هااه تشرب ايه
كريم /قهوة زي لون عينيكي
تستوب نوصف بسنت بقي
بسنت بنت من أسرة بسيطة جدا امها ست مريضة وكبيرة لأن بسنت اصغر واحدة عندها أختين واحدة متجوزة وعايشة مع جوزها في سوهاج وااتانية في القاهرة وبيجوا في المناسباات وأبوها سواق تاكسي وغلبان اوي برضوو
بسنت وكريم نزلوا للعربية
بسنت/ ممكن اسالك سؤال يعني لو مش هضايقك
كريم وهو شغال في العربية / أمر ياقمر ..اسال زي ما تحب
بسنت/ انت ليه ميكانيكي وانت خريج هندسة يعني
كريم / ابوكي ليه سواق تاكسي اكيد علشان محتااج الفلوس فهو ده الي بيخليني اشتغل ميكانيكي
بسنت / بس انت مهندس يعني اكيد في شغل ليك بكليتك
كريم ضحك / والله أنت طيبة يا بسنت .. فكك دي بلد كوسة
بسنت/ عموما ربنا يوفقك ...بس هو انت من هنا
كريم /لا لسه جاي من اسبوعين بس من القاهرة .
بسنت /ايوووة انت مصراوي
كريم/ ههههه اهااااا .
بسنت سرحت في ضحكته هااه العربية مالهاااا
كريم/ تمام ده الماتور بس تمااااام دلوقتي نجربها تيجي تركبي
بسنت/ هاااه لا مايصحش اركب معاك
كريم طيب خليكي هنا وهجيلك وفعلا جربهااا ورجعلهااا
تماام كدة
بسنت/ تمام أبويا هيجي بليل يحاسب عم ابراهيم
كريم / ينور في أي وقت يحبه يا آنسة
بسنت /طيب بعد اذنك باااي
كريم/ يالهووووي بطة يا ناااس ورجع تاني الورشة
_________________________________&&
في المدرسة
منار / نعععم انت عايزني انا اتخانق مع حد علشان انطرد من الفصل واتذنب انت اتجننت ولا ايه
ياسر/ طيب عادي خالص بس انا بقي هروح للبنات دي واطلب منهم أنهم يجيوا يتخنقوا معاكي ويجيبوا كام واحدة من صحباتهم يشهدوا أن انت الي عملتي كدة وتتفصلي زي هااااه قلتي ايه تنطردي بس من الفصل ولا من المدرسة كلها
منار/ اعاا انت رخم وبارد. .انت بتهددني
ياسر / ولسه والله يا منار ما هسيبك في حالك ابدا
منار / موافقة يا ياسر بس انت الي بدأت يا عسسل
ياسر / ولله انت الي عسسسسل
منار اتكسفت
ياسر حاول يرجع لشخصيته / يلاااا
وفعلا منه زعقت مع بنت واتكلمتت بأسلوب وحش فمدرس طردهاا من الفصل
منار واقفة قدام الفصل /ماشي يا ياسر الكلب اول مرة في حياتي اعملهااااا
ياسر /اها بتغلطي فيااااا كماان ..خدي بالك كدة أخطائك بتكتب اوي
منار/ اهو عملت الي انت عايزه عايز ايه مني سيبني وامشي
ياسر تؤ تؤ لما تيجي معايا هنط من ع السووور
منااار 😳😳😳😳😳
حسن بعد ما خلص شغله سابه وطلع ع محل السمك بتاع قمر بس ملقهاااش هناك
سال عليها عيل صغير شغال معاهم
وقاله انها شغالة في البحر
وفعلا سمع منه وراااح عندها بس المفااااجااه
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية مذكرات فاشل" اضغط على اسم الرواية