رواية بنات الملجأ الفصل الخامس بقلم مادونا عماد
رواية بنات الملجأ الفصل الخامس
في الصباح عند جنة
طارق : صباح الخير ياحبيبتي
مروة : صباح النور تعالي افطر
طارق : حاضر جنة فين
مروة : لسة نايمة انا هروح الشغل وانت مش هتروح ولا اية
طارق : هروح بس كمان شوية روحي انتي
مروة : تمام يلا سلام
طارق دخل غرفة جنة وكانت نايمة شال الغطا من عليها وحط ايدة علي وشها وهي قامت مفزوعة
جنة بخوف : في اية
طارق وهو بيقرب اكتر : خايفة لية متخافيش
جنة : ابعد عني
طارق بخبث : مروة راحت الشغل ومش هترجع دلوقتي خلينا نصلي لحد ماترجع
جنة ضربتة بالقلم وقامت تجري هو جري وراها
طارق بغضب : انتي بتضربيني
جنة مسكت زهرية من جنبها وضربتة بيها علي راسه
وطلعت تفتح باب الشقة بس كان مقفول رجعت تاني ولاقته اغمي عليه
************************************************
عند كيلا صحيت ونزلت كانوا بيفطروا
باسم : صباح الخير علي اجمل بنوتة
حنان : صباح الفل يا كيلا
كيلا : صباح النور يا بابا صباح النور يا ماما صباح النور عليكم كلكم
الكل ضحك
كوثر : تعالي افطري واطلعي العبي مع كنزي ومهند في الجنينة
كيلا : حاضر
بعد شوية كيلا طلعت الجنينه
وكنزي كانت بتعلب علي المرجيحة
كيلا : ممكن العب معاكي
كنزي : لا وامشي من هنا
كيلا قربت منها : لية
كنزي : كدة وزقتها كيلا وقعت علي الارض وبكت
كنزي شافت مهند واقف بعيد وباسم طالع من البيت
كنزي قومت كيلا ووقع نفسها وعيطتت بصوت عالي ( اية البت دي )
كنزي ببكاء : مهههههند
الكل طلع علي صوتها
مهند : في اية
كنزي بدموع : كيلا زقتني من المرجيحة وايدي اتعودت اهههئ اههههئ
حنان : أنتي عملتي كدة يا كيلا
كيلا هزت راسها بمعنى لا
كوثر : كدابة عشان كنزي مش بتكدب ( اتنيلي 😂)
باسم : كيلا اعتذري منها
كيلا : بس انا معملتش حاجة
باسم بعصبية : كيييللاااا اعتذري بقولك
كيلا : انا اسفة وطلعت تجري علي غرفتها
كوثر شالت بنتها ودخلت
**************************************************
عند اسيل
كريم ويارا واسيل في العربية رايحين المدرسة
كريم : انتي بتعرفي تقري وتكتبي يا اسيل
اسيل : بصراحة غزل اختي كانت بتعلمنا حاجات بسيطة عشان في الملجأ عطيات الشريرة كانت بتاخد تبرعات من الاغنياء وتفهمهم انها بتعلمنا بالفلوس دي بس هي بتاخد لنفسها
يارا : خلاص يا ستي هتتعلمي وهيكون عندك صحاب جديدة
وصلوا المدرسة
مس سلوي : ازيك يا اسيل
اسيل : كويسة
يارا : مس سلوي هي المدرسة بتاعتك
اسيل : ماشي يا ماما
يارا : يلا احنا هنمشي ولما تخلصوا هاجي اخدك
اسيل : متسبنيش
يارا : هاجي تاني ولو سمعتي الكلام هفسحك
اسيل بحماس : وهتجيبيلي ايس كريم
يارا بضحك : وهجبلك ايس كريم
**************************************************
عند تالا
دادة سميحة صحتها وفطروا
تالا : لوسمحتي يا دادة فين حسام
دادة : في اوضتة بيذاكر ياحبيبتي
تالا : ماشي
راحت عند غرفتة وخبطت
حسام : ادخل
تالا دخلت : ممكن اتكلم معك
حسام ساب الكتاب من ايدة : تعالي
تالا : هو انا هقعد كتير هنا
حسام : مش عارف انتي احكيلي حكايتك
تالا : بس اوعدني مترجعنيش الملجأ تاني
حسام باستغراب : ملجأ ... اوعدك
تالا : انا بابا وماما ماتوا وانا عندي ست سنين وتيتا كانت تعبانة اوي عشان كدا وديتني الملجأ بس انا هربت عشان بيعاملوني وحش انت وعدتني انك مش هترجعني تاني
حسام : اه مش هترجعي وهتفشلي هنا علي طول
تالا بفرح : بجد هو انت في سنة كام
حسام : اولي سنوي ونفسي ادخل كلية هندسة
تالا : انشاء اللة
حسام : وانتي في سنة كام
تالا وهي بتعد علي صوابعها : معرفش انا عندي 12 سنة
حسام بضحك : يعني ستة ابتدائي هوديكي المدرسة
تالا بسعاده وحضنتة : بجد يعني هلبس لبس مدرسة واشيل شنطة واروح المدرسة
حسام بضحك : اه واللة
***************************************************
عند غزل
بيجهزوا لكتب الكتاب وهي حزينة اوي ونفسها تهرب بس البنات المؤدب فوق دماغها
بعد شوية المأذون وصل
بارك الله لكما وبارك عليكما
سيف بهمس : استعدي لجحيمك يا عروسة
غزل خافت اوي
مني : يلا يا عريس خد عروستك واطلعوا
سيف : يلا قدامي
غزل : حاضر
ريم بتعيط علي حبيبها بيتزوج غيرها وهي اللي خليتة يعمل كدا
مني : متزعليش يا بنتي
في غرفة سيف
اول مادخلتا رزع الباب وراه
غزل اتفزعت من الصوت
سيف بغضب اول حاجة كدا انتي هنا ماليش لازمة هنتعامل عادي قدامهم بس في واحنا مع بعض مش عايز اي اختلاط بينا فاهمة
غزل بدموع : فاهمة
سيف : تاني حاجة هتنامي علي الكنبة وانا هنام علي السرير وتسمعي كلامي احسنلك
غزل : حاضر
وفجأة سمعوا صوت عالي جاي من تحت
: الحقووووووني ياااا سييييييف
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية بنات الملجأ" اضغط على اسم الرواية