رواية ساعيش بنبض امير القلب البارت الخامس والاخير 5 بقلم رنا احمد
رواية ساعيش بنبض امير القلب الفصل الخامس والاخير 5
في الولايات المتحدة الأمريكية :٠
في المستشفي :٠
امير بتوهان : انا مش فاهم حاجه هو انا جيت هنا ازي ايه الي حصل.
سيف بمرح: احنا الي جبناك هنا ي كبير بعد ما عملت عمليه القلب.
امير باستغراب: عمليه القلب متوضح ي سيف انا مش فاكر حاجه.
خالد بابتسامه : انا هفهمك كل حاجه ي ميرو.
(فلاش باك) :٠
في غرفه العمليات :٠
كان يقف خالد بدموع لاتتوقف وهو يستئاصل قلب (امير) لزرعه داخل جسد (مريم) وبالفعل يقوم باستئصال قلب امير ليصعق بعدما عندما راء المؤشرات الحيويه في جسد امير تعمل ليشعر وكانه ردت به الروح.
جمال بفرحه: امير هيعيش ي خالد امير هيعيش بسرعه ازرع قلب امير في جسم مريم وانا هاخد قلب من القلبين المعقمين ازراعهم في جسم (امير) بسرعه ي خالد.
ليسرع خالد بفرحه عارمه ليزرع قلب امير في جسد مريم وايضا يقوم جمال بزرع قلب في جسد امير ومن كرم الله ان قلبا منهم كان مطابق ل( امير) وبالفعل تم إجراء العمليتين وردت الروح من جديد في جسد (امير ومريم)
(كده اكون انا جوبت علي سوال انبارح الي جالي كتير انقذوا مريم ازي مع اني كنت موضحه وضحت تاني ي غالين مريم عايشه ب قلب امير وامير تم انقاذه ب قلب من القلبين المعقمين الموجودين داخل المشفي).
باك:٠
امير بصدمه:كل ده حصل طب ومريم مريم كويسه طمنوني.
خالد بابتسامه :اطمن ي امير مريم زي الفل.
امير بلهفه : طب فين تلفوني عايزه اكلمها.
سيف بارتباك:استنا ي امير مش هينفع لانك بالنسبه لها وبالنسبه ل كل الناس ميت.
امير بغضب:ميت ازي انتوا بتقولوا ايه.
خالد:اهدي ي امير انت في الاول قلبك وقف وكله افتكرك بعد الشر موت ولما ربنا كرمنا وزرعنلك القلب وعشت فكرنا انا ودكتور جمال ان دي فرصتنا اننا نجيبك هنا غصبن عنك وتعمل العمليه بعد متوصلنا مع نسرين وعرفنا انها عملت عمليات كتير زي حالتك كده وربنا كارمهم كنا نوين نفتحك في الموضوع ده لكن حصل الي حصل واكتشافنا ان دي فرصتنا وبيني وبينك خوفت نقولهم قولنا بعدالشر عليك ل تروح ومترجعش فقولنا بلاش نعاشمهم بالامل استنا لما نشوف ايه الي حصل فكان فيه جثه جايه في حادثه بقالها كام يوم ومحدش سأل عليها فدافنت مكانك بس ودلوقتي اهم حاجه انك كويس وزي الفل ي امير.
امير بغيظ:كل ده ي حصل دانا زي ماكون بحلم.
سيف بحب: لا ب حبيبي انت مبتحلمش انت خفيت ومريم كمان انقذتها ب قلبك زي مكنت عايز والسرطان غار في داهيه وخلصنا منه وخلصنا من الكابوس ده ي امير حمد الله على سلامتك ي اخويا.
نسرين بابتسامه:حمد الله على سلامتك ي امير.
امير :الله يسلمك ي نسيرين حتي انتي كنتي معاهم في الخطه.
نسرين بضحك:ههههههه ايوه انا مكانش يهمني غير اني انقذ حياتك والحمد لله انك بقيت زي الفل ي امير.
امير بابتسامه :هو انا هقدر انزل مصر امتى وحشتني اوي.
نسرين بغمزه ووجع:مصر هي الي وحشتك برضه.
امير بضحك:هههههههه لا ومريم وحشتني اوي اوي.
سيف بغمزه:ايوه ي سيدي حقك.
نسرين :يومين بالظبط انشاء الله نطمن عليك وترجع علطول.
اميربهمس واشتياق:جيالك ي ملكه قلبي وحشتيني اوي.
******************************************
في السجن :٠
كان يجلس رامي بعدما انكشف لعبته عن طريق صفاء :٠
رافت بغضب:قولتك خود بالك وانت مسمعتش كلامي اهي حته بت متسواش ضيعتك.
رامي بغضب:وحياه امي ماهيسبها هدمرها.
رافت بغضب :انت تاخرس خالص ومتعملش اي حاجه انا هتصرف.
رامي بحده:الحاجه الوحيده الي شافيه غليلي ان امير مات وبنت اخوك بقت ميته هي كمان بعده وده المطلوب.
رافت بمكر: كل الي احنا عوازينه حصل بس انت اهدا لحد منشوف نخرجك من المصيبه دي انا همشي دلوقتي واجيلك بكره سلام.
رامي بغضب : اه ي بنت الكلب وحياه امي لوريكي ليشرد فيماحدث.
فلاش باك :٠
في قسم القاهره :٠
كان يقف رامي وهو ينظر لها نظرات تكاد تقتلها ليقاطعهم صوت وكيل النيابه.
وكيل النيابه : ايه رايك في الكلام ده ي رامي باشا.
رامي بغضب :ده كلام فارغ سعادتك دي بنت مجنونه انا ايه الي يخليني احاول اقتل بنت عمي.
صفاء بغضب:لانك بنادم حقير وفاكر انك تقدرتشتري كل حاجه ب فلوسك.
رامي بغضب: انتي اخرسي خالص مشمعش صوتك.
وكيل النيابه بغضب:يريت تخرسوا انتوا الاتنين طب اسمع كده ي رامي باشا التسجيل ده.
ليصعق رامي مما يسمع فهذه هي المقابله التي تمت بينه وبين صفاء الذي اتفق فيها معاها علي قتل مريم وتوريط امير بالواقعه.
رامي بارتباك:ده اي كلام سعادتك.
صفاء بحده: ليه انشاء الله مش صوتك ده انا خت معايا التسجيل ده لاني كنت متأكده من اول مبعتالي رجالتك انك ناوي علي الغدر شكلك قتال قتله وعايز تقتل مين بنت عمك وتورط مين دكتور امير الراجل السكره الي مفيش حد الي موقف معاه وسعادته انا نفسي ابني كان هيروح مني لولا هو الي عمله العمليه وميخلينيش ادفع مليم واحد منك لله يا ي شيخ منك لله.
وكيل النيابه : قررنا حبس المتهم 4ايام على ذمه التحقيق وراعي التجديد في الميعاد.
باك:٠
رامي بغيظ: اه لوطولك لاطلع روحك في ايدي.
*******************************************
في الملجأ الذي سمته مريم( أمير القلب) عندما علمت من الفت ان هذه كانت امنيه امير.
كانت تسير مريم بدموع عزيره فهي حتي الان لما تهدا لما تنسا تراه في كل شي بحولها تشعر بدقات قلبه تشعر بنفسه تشعر بكل شي خاص بيه.
فاطمه ب ابتسامه :ازيك ي مريموه عامله ايه.
مريم بابتسامه حزن: الحمد لله ي طمطم ي حبيبتي.
فاطمه بحزن : امير وحشني اوي ي مريم.
مريم بدموع :ووحاشني انا اوي والله العظيم يلا ندعيله ونقراله الفاتحه.
ليشرعوا في قراه الفاتحه والدعاء ل امير كان يدعون بقلوب تحترق عشقا فكانت مريم تشرد في ملامح امير وضحكته الذي اسارتها من اول نظره اما فاطمه كانت تسرح في الاخ الجميل الحنون الذي دائما كان يغرقها بحنيته وحبه واهتمامه الدائم لها لتنزل دمعه حارقه ل كل منهما.
*************************************
في الولايات المتحدة الأمريكية :٠
في المستشفي :.
نسرين بدموع :خلاص ي أمير هترجع مصر.
امير بابتسامه :ايه مزهقتيش مني ولا ايه مش كفايه كده.
نسرين بالم:خالي بالك من نفسك ي امير ومتنساش انك عامل عمليه كبيره.
امير بابتسامه :حاضر ي نسرين اوعدك ومتنسيش اني دكتور بس بجد شكرا شكرا علي كل حاجه.
نسرين بعتاب والم: انت بتقول ايه ي امير اذاكنت انت نسيت انا مستحيل انسا انت غالي عندي اوي ي امير.
امير بابتسامه : وانتي كمان غاليه عندي اوي خالي بالك من نفسك.
نسرين بالم:طب ممكن اطلب منك طلب.
امير :تؤمري.
نسرين بكسره ودموع:عايزه أحضنك ل اخر مره مممكن.
ليحتتضنها امير بحب اخوي ليربت علي ضهرها بحنان اما هي فكانت في عالم اخر كانت سارحه في شي راحد انها في أحضان امير حبيبها لكن كانت تانب نفسها بشده فهي من تركته بالماضي تركت القلب الذي كان ملكها اصبح ملك لاخري لتبكي بحرقه ودموع علي ماحدث ب الماضي.
******************************************
في فيلا سالم :٠
في غرفه مريم :٠
كانت تجلس وهي تمسك صوره امير وتبكي ب حرقه والم لتتحدث من بين دموعها.
مريم بدموع:وحشتني اوي ي امير وحشتني اوي ي حبيبي النهارده هنحتفل ب مرور 8شهور علي مرور افتااح الملجأ الملجأ الي انت كان نفسك فيه ي روحي (امير القلب) اللقب ده مستحيل يليق علي حد غيرك انت ي روحي بس قلبك الي جوايا بيقولي انك بخير انا حاسه بيك ي نبض قلبي حاسه انك قريب مني وجنبي بحبك بحبك اوي يروحي ولا كونت ولا هكون ل غيرك ي روحي.
لتقوم من بين كل هذه المشاعر الجميله لكي تجهز الي الحفل.
****************************************
في شركه سالم ٠
تحديدا في مكتب رافت :٠
كان يجلس ي تابع بعض الاعمال لتقاطعه هذه الرساله الذي جعلته ينتفض بغضب شديد وهي (مراتك في فيلا غريب بدران وفي سريره كمان خليك كده نايم علي ودانك) ليسحب سلاحه بغضب والم ووجع وكسره الانتقام الي شرفه.
في فيلا غريب بدران :٠
في غرفه النوم :٠
سميحه بقلق :بدران انا خايفه.
بدران باستغراب :خايفه من ايه يروحي دي هانت وهنخلص من رافت نهائي.
ليقتحم رافت الغرفه بغضب ووجع ليتحدث ب غضب شديد.
رافت بغضب والم:انا الي هخلص منكم خالص ي شويه كلاب.
بدران برعب وغضب:انت داخلت هنا ازي والكلاب الي برا راحوا فين.
رافت بغضب:هتلاقيهم غرقناين في دمائهم تحت.
سميحه برعب :افهم ي رافت اسمعني بس.
رافت بكسره وغضب: انتي بالذات متفتحيش بوقك ب كلمه واحده بعد محبيتك الحب ده كله بتخنويني دانا لميتك من الشوارع عملتك هانم بس الوسخ بيفضل وسخ طول عمره.
ليسحب سلاحه بحده ويصوب نحوهم ليسقطهم غارقين في دمائهم ليسحب سلاحه ايضا ويصوبه ب راسه ليسقط ارضا غارقا في دمائه فما اصعب علي الرجل من ذلك المنظر الذي يري فيه زوجته في أحضان غيره لينتهي ذلك الشر فهذه نهايه كل ظالم.
*****************************************
في احتفال الملجأ :٠
كانت تقف مريم بدموع والم علي المنصه ل تتحدث وكانوا جميعهم بجانبها.
مريم بدموع : طبعا الملجأ ده مش هيبقي ملجأ عادي مش ل تربيه بس هيبقي في نشاطه تعليميه هيكون احسن ملاجى مصر هنعتني بالأطفال الايتام عنايه كامله هيبقي بالظبط زي مكان عايزه حبيبي وامير قلبي للتتصنم مكانها وليقف الكلام في حلقها هل ما تراه حقيقي فحقا هذا هو ملك القلب امير قلبها عشق الروح والقلب لتتحاول الانظار جميعا الي ماهي تنظر اليه ليروا الفارس الخاطف لالنفاس بوسامته وضحكته الساحره اما أمجد والفت وتنسنيم ومازن كانت لاتحل عليهم المفاجاه ف خالد عندما فاق امير لم يستطيع ان ينتظر أكثر لاخبارهم.
ليقترب ببطي من ذلك المتصنمه مكانها ليحتتضنها سريعا لتفاديها من ذلك الصدمه ليهمس في اذانها بحب وعشق.
امير بعشق :انتي مبتحلميش ي روحي انا امير انا في حضنك وبين ايديكي ي روحي متفكريش في اي حاجه انك في حضني.
لتبكي هي بكاء شديدا وتتشبت بيه كالطفل الصغير الذي وجد الامان لتتحدث من بين دموعها الغزيره قلبها الذي كاد ان يتوقف من شده الفرحه.
مريم بدموع وفرحه: والله كنت حاسه قلبك الي جوايا كان دايما يقولي امير مش ممكن بسيبك امير هيرجعلك لانه عارف اني مقدرش اعيش من غيره.
امير بدموع :انا اسف ي روحي اسف اني سببتلك كل ده بس خلاص ي نبض قلبي مش هنبعد عن بعض تاني ابدا.
مريم بدموع :امير كفايه حاسه ان قلبي هيقف من الفرحه.
امير بابتسامه عشق:متقلقيش ده قلبي وانا عارفه هيستحمل والا مكنش استحمل سحر عنيكي الي غرقوه في بحوره من اول نظره.
مريم بدموع وفرحه: وحشتني ي امير قلبي وحشتني.
ليقبل امير يداها بحنان وعشق.
امير :خلاص ي روح امير كل حاجه انتهت وعمرنا مهنبعد عن بعض تاني ابدا.
ليحتتنضوا بعضهم البعض بحب وعشق تحت تصفيق الحضور وفرحتهم لهم لتسرع لهم فاطمه ليحتضونها بكل حب.
دعاء بهمس :بحبك.
سيف بصدمه :ايه قولتي ايه.
دعاء بابتسامه وحب:بحبك والله العظيم بحبك.
ليحتضنها سيف بحب وعشق بقلب يكاد يتوقف من الفرحه فلم يصدق ان حبيبته وصغيرته الذي يعشقها منذ الصغر هي الأخرى اصبحت تعشقه.
مازن بفرحه : بحبك ي روحي بحبك اوي.
ساره بسعاده :وانا اكتر يروحي ب رجوع ابيه امير لينا الحياه رجعتلنا من تاني خلاص كل الي جاي فرح وبس.
مازن بعشق انشاء الله يروحي.
(فاصبحت هذه ليله اجتماع العشاق)
*****************************************
بعد مرور 25عاما ٠
في فيلا الدميري :٠
كانت تتعالي التفصقات والزعاريط والانوار الامعه المضيئه بأشكال رومانسيه هادئه ولما لا فاليوم هو فرح العاشقين الصغيرين.
(علاء امير الدميري و فرح سيف المنشاوي)
خالد بابتسامه وفرحه: مبروك ي اخواتي الغالين كنتوا طول عمركم اخوات وبقيتوا نسايب كمان.
امير وسيف :الله ي يبارك فيك ي خالد.
دعاء : مريم خودي بالك من بنتي.
مريم :انتي بتوصيني علي ايه ي دعاء دي بنتي وبعدين انتي مس عارفه علاء بعشقها قد ايه ولا ايه.
دعاء بابتسامه: لا عارفه.
علي المسرح :٠
كانوا يرقصون العاشقان علي الانغام الهادئه يحتتضنون بعضهم البعض بعشق وحب.
علاء بهمس: بحبك ي احلي فرحه في حياتي.
فرحه بعشق:وانا بموت فيك ي علاء عارف نفسي تبقي قصه حبنا زي بابا امير وماما مريم كده قصه حب اسطوريه.
علاء بعشق: اوعدك اني اعيشك أجمل قصه حب لكن موعدكيش انها تكون بنفس قوه قصه حب بابا وماما دول جايين من زمن تاني بس ده ميمنعش اني بموت فيكي.
فرحه بعشق :وانا بعشقك ي علاء وهفضل عمري كله اعشقك.
ليحتتضون بعضهم البعض ب عشق وحب.
(اما عند العاشقين الأصليين ملوك العشق والتضحية ملوك قصه الحب الاسطوريه (امير ومريم)
امير وهو يحتتضن مريم من الخلف وهم ينظرون الي ثمره حبهم.
مريم بسعاده : شايف ي امير شكلهم جميل ازي يجننوا.
امير بعشق: لانهم بيحبوا بعض.
مريم بعشق :زينا كده.
امير بحب: توتو احنا مش بنحب بعض احنا بنعشق بعض بنموت في بعض.
مريم بعشق ودموع : مش قادره اصدق ي امير انا احنا الاتنين عايشين وعشنا السنين دي كلها واخلفنا كمان مش مصدقه.
ليمسح امير دموعها بحنان وعشق ليقبلها بحب علي وجنتيها.
امير بعشق سنوات :لا صدقي ي روحي طول ماحنا مع بعض هنعشق ونحب بعض وبس.
مريم بحب: بموت فيك ي امير ي اجمل واحن راجل علي وجه الارض.
امير بعشق : انا الي بموت فيكي يروحي انتي عايشه جوايا.
مريم بحب : انت الي عايش جوايا ي أمير واوعي تنسي اني عايشه بنبض امير القلب.
ليحتضنوا بعضهم البعض بعشق وحب دام لسنوات.
( فالحب هو التضحيه العطاء فذلك أجمل معاني وسمات الحب)
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ساعيش بنبض امير القلب" اضغط على أسم الرواية