رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل السادس بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل السادس
تالا دفعته بعيداً قائله بغضب : انت مجنون كنت هتموتني
عمار بضحك : هزاري تقيل مش كدا
تالا بضيق : هو انت بتسمي داه هزار
عمار : اسف معلش بس حبيت اشوف ثقتك هتتهز ولا لا
تالا بثقه : طب واي ال حصل
عمار جلس على طرفي المكتب قائلاً : بصراحه ابهرتيني
تالا : يعني اقدر اقول ان مكان شغلي موجود
عمار : تقريباً كدا بس أهم حاجه تسجلي فديو وتقولي ان ال حصل ف المول سوء تفاهم وتعتذري قدام الكل
تالا بثقه : اتفقنا
عمار حمل قطتها قائلاً : قولتي اسمها اي
تالا : لولي
عمار نظر لعين القطه قائلاً : عندي احساس بيقول ان اسمك هيتحفر ف عقلي يالولي
تالا بتعجب : نعم
عمار انزل القطه قائلاً : لا ولا حاجه تقدري تسجلي الفيديو حالا وتبدأي شغل لو حابه
تالا : بسهوله كدا
عمار وهو ينظر لعينها : الفرصه بتيجي مره واحده وصعب الواحد يضيعها
تالا بثقه : ف دي عندك حق
ثم اخرجت هاتفها وبدأت تسجيل فيديو تعتذر فيه عما بدر منها ف المول وتخبر الجميع انه مجرد سوء تفاهم لا اكثر وأن سمعة عمار وشركته ليس عليها اي غبار
__________
سرعان ما انتشر الفديو وسمعه اكرم السيوفي
اكرم وهو يجلس ع مكتبه قال بضحك
: مش قولتلك هتقدر تعملها
نادر : واضح انه شرب الطعم
اكرم : لا مش عمار ال يثق ف حد بسهوله كدا حاول متكلمهاش الفتره دي ومتبعتش حد تبعك الشقه ليها نهائياً لأنه اكيد بيراقبها
نادر : هحاول
اكرم : لا مسمهاش هحاول اسمها حاضر لأن تالا تحت المراقبه دلوقتي وإي خطوه غلط حياتها هتكون ف خطر
نادر بضيق: محدش يقدر يمس شعره منها طول مانا موجود
اكرم : بس بردو الحذر واجب متنساش ان عمار مش سهل خالص
__________
"في شركة عمار "
تالا : الفيديو انتشر بسرعه اهوه واظن انا كدا عملت ال عليا
عمار : حصل وادي الملف بتاع الوظيفه الجديده أملي بياناتك واستلمي مكتبك حالاً
تالا همت لتمسك الملف لكن عمار جذبه له مرة آخرى
تالا رفعت حاجبها بتعجب
عمار بإبتسامه : قبل ما تاخدي الملف انتي قولتي انك مهتمه بيا شويتين ممكن اعرف مهمته بيا ليه
تالا لم تجد مخرجاً فقالت بتوتر : يمكن معجبه
عمار : معجبه!
تالا : اه ليه لأ
عمار بتفكير : يعني افهم انك معجبه بيا انا شخصياً
تالا جذبت الملف من بين يده قائله
: تؤ معجبه بفلوسك
ثم تركته وحملت قطتها وخرجت
ابتسم عمار قائلاً
: حلوه وقويه وصريحه كمان
بعد دقائق يدخل فارس قائلا بذهول
: هو انت وظفتها !
عمار : اهدى بس وتعالى افهمك
فارس بعصبيه : تفهمني اي اي ال انت بتهببه داه
عمار : يابني كان بينا اتفاق وكلها اسبوع وهزحقلها اطمن
فارس : بصراحه انا مش مطمن للبت دي بقى وطول مانا ماهي موجوده انا مش مرتاح
عمار بثقه : سيبهالي وملكش دعوه بيها
فجأه تدخل السكرتيره قائله
: عمار بيه في خناقه بره بسبب الموظفه الجديده
فارس بغضب : قابل بقى
عمار خرج مسرعاً قائلاً : في اي
وجد تالا تلوي زراع احد الموظفين وتوقعه ع الأرض
عمار : اي ال انتي بتهببي داه
الموظف بألم : الحقني ياعمار بيه
تالا بعصبيه : اخرس خالص
عمار حاول ابعادها عنه قائلاً
: جرا اي لدا كله فهميني
تالا بغضب : سيبني عليه بقولك دا لازم يتربى
عمار وهو يمسك بها بقوه
: طب اهدي وفهميني في اي
تالا بغضب : الاستاذ بيعاكسني فاكرني من البنات اياهم
عمار ابتسم قائلاً : يعني هو دا ال معصبك
تالا بتعجب : يعني مش من حقي اتعصب كمان
عمار بإبتسامه : من حقك ونص طبعاً
ثم نظر لحسين قائلاً
: يعني كل البنات خلصت وقفت ع دي
حسين وهو يمسك ذراعه بألم : ياعمار بيه انا كل ال عملته اني جيت ارحب بيها واعزمها ع حاجه بمناسبة شغلها الجديد مقصدش حاجه والله العظيم
تالا بغضب وهي تحاول الإفلات من بين يدي عمار : وتعزمني بمناسبة اي ها
عمار وهو يمسكها بقوه : طب اهدي طيب خلاص هو عرف غلطته
ثم قال لحسين : مش دي ياحسين مش دي ميغركش شكلها الكيوت وملامحها البريئه دي بتخربش خد بالك
ضحك الموظفين جميعهم
تالا بغضب : انت بتتريق عليا ولا اي
عمار وهو يكتم ضحكته : لا ابدا
ثم قال بحده
: يلا كل واحد يشوف شغله الموضوع انتهى ومفيش حاجه
ذهب الجميع وبقيت تالا بين يدي عمار ينظر لعينها والصمت يسود المكان
رفعت حاجبها قائله : اي !
عمار : اي اي
تالا : هتفضل مكتفني كدا كتير
عمار لم يكن ينتبه لنفسه تركها بإرتباك وعدل بدلته قائلاً
: اسف مخدتش بالي
جلست تالا ع مكتبها قائله
: لازم يعصبوا الواحد كدا اووف
عمار اقترب من مكتبها قائلاً
: هو من أول يوم مشاكل كدا اهدي شويه لسه الأيام جايه كتير
تالا : يعني يرضيك يعاكسني واسكتله يعني
عمار بإبتسامه : بصراحه لا ميرضنيش بس بلاش العنف يعني كان ممكن تيجي تقوليلي لازمته اي جو المصارعه ال انتي عملتيه داه دا الواد دراعه كان هيتكسر
تالا نظرت لعينه قائله : انا اتعودت اخد حقي بإيدي متعودتش اقول لحد
عمار نظر لعينها قائلاً : طول مانتي شغاله معايا تعالي قوليلي وانا أوعدك اني هاخدلك حقك من اي حد يدايقك
تالا : هحاول بس موعدكش بصراحه
عمار بضحك : طب ممكن اعزمك انا ع حاجه بعد الشغل ولا هتقومي تضربيني
تالا بإبتسامه : مش كل الناس ينفع تضرب ياعمار بيه
عمار بإبتسامه : يبقى اتفقنا أشوفك بعد الشغل
وسابها وراح لمكتبه
____________
"بعد إنتهاء العمل "
ف احد الكافيهات المعروفه
عمار وهو يحتسي القهوه الخاصه به : احكيلي عن نفسك اكتر ياميرا
تالا : عايز تعرف اي
عمار : كل حاجه
تالا : لسه مش واثق فيا
عمار بثقه : لو مش واثق فيكي مش هقعدك القعده دي
تالا : طيب وانا هحكيلك بص هيا حياتي مفهاش حاجات كتير تتحكي بابا وماما ماتوا من وانا صغيره كان اقرب حد ليا اخويا بس للأسف
ثم صمتت لثواني ودمعت عيناها
عمار : مات هو كمان
تالا وهي تتمالك نفسها حتى لا تبكي
: اه للأسف
عمار : حادث ولا
تالا رجعت بالذاكره للوراء وتذكرت نادر وهو يصوب المسدس نحو أخيها وهي تترجاه ان لا يقتله ثم دفعها بقدمه بعيداً وضربه بالنار أمام عينها
لم تتمالك نفسها ودمعت عيناها
عمار : انا اسف مقصدش
واعطاها منديل
تالا : بلاش السيره دي خالص بعد اذنك
عمار : تحت أمرك بس قوليلي اتعلمتي فنون القتال دي فين
تالا : كنت بتدرب عادي زي اي حد حبيت اكون قويه علشان اقدر ادافع ع نفسي
عمار : واضح ان حياتك مآساويه خالص
تالا : تقريباً كدا
عمار : طب واي حكاية القطه ال مبتفارقيش دي
تالا لم تلقي لكلامه بالا وشردت بعيداً عند الطاوله الموجوده أمامهم
عمار بتعجب : انتي مش معايا ولا اي
تالا لاحظت ان الشخص الجالس ع الطاوله التي امامهم يحمل مسدساً وقفت مسرعه واتجهت نحوه
حاول الشخص الهرب فدفعها بعيداً حتى سقطت ع الأرض وارتطمت رأسها بحافة الطاوله
عمار اخرج مسدسه ولحق به وضرب الرصاص نحوه لكن الشخص استطاع الفرار
رجع عمار لتالا وامسك بها قائلا
: قومي بسرعه نروح ع المستشفى
تالا وهي تمسك رأسها : سيبك مني انا الحقه بسرعه
عمار بعصبيه : انتي راسك بتنزف قومي معايا بقولك
تالا : مش وقته انا دلوقتي قولتلك إلحقه
عمار بغضب : دانتي عنيده اوي
ثم حملها بين ذراعيه وأجلسها ف السياره
تالا وهي تنزف وتتألم: القطه هات القطه من جوه متنسهاش
عمار بغضب : هو دا وقت القطه
ثم ذهب واحضرها ووضعها ف السياره وانطلق مسرعاً نحو المستشفى
تالا لم تستطع الصمود وأغمى عليها
__________
ف المستشفى
عمار بقلق :طمني يادكتور عامله اي دلوقتي
: كويسه الحمدلله مفيش داعي للقلق دي خبطه بسيطه وتقدر تدخل تطمن عليها بنفسك
دخل عمار الغرفه
الممرضه : حضرتك ال معاها هنا
عمار : ايوا انا
الممرضه : تمام خليك جمبها لحد ماتفوق هي دلوقتي واخده منوم وكلها دقايق قليله بالظبط وتفوق
عمار : تمام ماشي
تركته الممرضه وخرجت وجلس بجانب تالا
كان يتأمل في ملامحها وهي نائمه
حدث نفسه قائلاً
: معقوله عرضت نفسها للخطر علشاني
فجأه يأتيه إتصال
عمار بغضب : عرفت مين الحيوان ال عمل كدا
فارس : للأسف لا وكأن الأرض اتشقت وبلعته
عمار بعصبيه: يجيلي يافارس حتى لو من تحت الأرض فاهم ولا لا
فارس : تمام تمام اهدى بس وطمني البنت كويسه ولا حصلها حاجه
عمار هدأ قليلاً قائلاً : كويسه أصابه بسيطه وأول لما تفوق هنخرج م المستشفى ع طول
ثم أغلق الهاتف
تالا بدأت تحرك يدها
عمار بلطف : ميرا انتي كويسه
تالا بتعب وهي تفتح عينها بصعوبه : ميرا مين
عمار بتعجب : ميرا انتي
تالا بألم : اااه
عمار بقلق : اندهلك الدكتور
تالا ببكاء : لا متندهوش
عمار بلطف وخوف : طب اي ال بيوجعك
تالا أمسكت بيده ووضعتها على قلبها قائله والدموع تنهمر من عينها
: داه بيوجعني
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية