رواية كيف تكون النهاية الفصل السادس بقلم آية عطية
رواية كيف تكون النهاية الفصل السادس
بعد مرور اسبوع علي الجميع لم يتغير بهم شيء و لا حدث اي جديد فهم كما هما
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نور تعافت تماما و طوال الاسبوع الماضي تبحث عن عمل جديد هي و مها في كل مكان و لم تجد عمل مناسب لهم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما كريم فلا تغير في حياته فهو كرص حياته للعمل فقط و تناسي تماما ما حدث في المطعم في ذلك اليوم المشئوم و لم يفكر فيه مره ثانيه
فهو جاد جدا في عمله و غير العمل ايضا فمنذ وفاه اخيه و هو اصبح علي هذا الحال فكان في الماضي شخصا اخر يحب الحياه و يعشق الحريه و كان شخص مرح للغايه يحب الهزار و الضحك و لكن وفاه اخيه اثرت به بشده
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما سليم هذا الشاب المرح عكس كريم تماما فهو يحب الحياه و يعشق السفر بشده لذلك اي عمل يتطلب فيه السفر يذهب هو دون تفكير
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما اولفت فمازالت تحدث كريم في موضوع دار المسنين و كريم لم يتجاوب معها لعلمه انها لا تريد تلك الدار للعطف علي كبار السن و لكن لتكون وجهه لها امام الصحافه و يتحدثون عنها انها ذو قلب رحيم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما وعد فها هي تخرج من المنزل طول اليوم و لا تعود غير في المساء و معها حجتها و هي دروس الثانويه العامه و لكن في الحقيقه هي تخرج مع اصحاب السوء الي النوادي و الحدائق المولات و الحفلات و لا تهتم بمذاكرتها نهائيا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما منصور فقرر التجاهل من كل شيء و خصوصا فوزيه و قرر ايضا ان لا يعطي نقوده بالكامل الي والدته و يجلب الطعام معه فقط و يدخر مبلغ صغير له و ينتظر يوم الجمعه و هو يوم الاجازه لكي يقابل يوسف هذا الولد اللذي تعرف عليه و اعطاه الطعام
و لكنه لم ينتهي من ضرب فوزيه له في كل صباح و مساء بسبب و بدون سبب و لكنه تعود علي ذلك و لم يعد يهتم او يشعر باي شيء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في صباح يوما جديد و هو يوم الاجازه يوم الجمعه
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية
استيقظت نور و ذهبت لتوقظ اطفالها و قامت باعداد الافطار لهم و جلست هي و اطفالها لتناول الافطار
مليكه/هنروح فين انهارده يا مامي
مالك/بعد اذنك يا ماما ممكن نروح حديقه(......) علشان اتفقت مع صاحبي نتقابل هناك و نلعب سوا
نور/ماشي يا مالك مفيش مشكله
مليكه/و انا اقعد لوحدي مفيش حد العب معاه
نور/و انا روحت فين يا قلبي انا هلعب معاكي
مليكه/ماشي
نور/طب قومو يلا ظبطو اوضتكم و جهزو نفسكم علي ما اعملكم كيكه و فشار و نمشي علي طول
مليكه/ممكن يا ماما تعمليلنا عصير كمان
نور/من عنيا عايزه ايه
مليكه/امون بالنعناع
نور/حاضر
مليكه/هو ممكن يا ماما تعمللنا سندوتشات و نتغدي هناك علشان نقعد كتير
نور/ماشي بس هنتاخر شويه
مالك/ماشي علي ما نخلص احنا يا ماما
نور/تمام
و ذهب مالك و مليكه لتنظيف غرفتهم و اتفقا سويا علي تنظيف غرفه ولدتهم ايضا و تنظيف الصاله
و بعد انتهائهم من التنظيف ذهبو لتبديل ملابسهم للخروج
خرجت نور من المطبخ بعد الانتهاء من كل شيء فقط اعدت الكيك و العصير و السندوتشات و الفيشار ايضا و وضعتهم بداخل الحقيبه و خرجت لكي تبدل ملابسها
تفاجئت نور من نظافه الصاله و ذهبت ايضا الي غرفتها وجدتها نظيفه هي الاخري سعدت بشده لمساعده اطفالها لها في تنظيف المنزل
بعد تبديل ملابسها وجدتهم بانتظارها بالخارج و ذهب ثلاثتهم الي الحديقه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما منصور فقد استيقظ من النوم في الصباح الباكر كا كل يوم
وجدته فوزيه يخرج من الحمام
فوزيه/لابس و رايح فين يا حيلتها علي الصبح انهارده الجمعه لا اجازه و لا شغل
منصور/رايح اتمشي
فوزيه/هههئهههئ هههئهههئ تتمشي حلوي دي
منصور/و انتي عايزه مني ايه
فوزيه/هعوز من نطع زيك ايه
منصور/ماشي يا ماما انا ماشي
فوزيه/بالسلامه يا اخويا و القلب دعيلك
و خرج منصور من المنزل الي الحديقه التي قابل فيها ذلك الولد الذي اطعمه في الجمعه الماضيه
ذهب و هو سعيد للغايه لانه تكلم معه بكل طيبه و لم ينظر له نظره كا نظرت أصدقائه في المدرسه
و قرر اخذ شيء معه كا مقابل لما فعله معه فكان يقوم بتحويش المتبقي من مرتبه الذي ياخذه اثناء عمله في احدي الورش و قد جمع قليلا من المال
و ظل يفكر في الطريق ما ياخذه معه و لان المال قليلا جدا علي ان يتباع شيء جيد قرر الذهاب الي هناك اولا و يري اذا يمكنه شراء اي شيء من الباعه الجائلين بالحديقه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما كريم فذهب الي سليم كا كل اجازه لتقضيه اليوم معه في الخارج كا نوع من انواع الترفيه عن كليهما
و قرر سليم اليوم بان يتناولو الغداء في احدي الحدائق العامه لاستنساق الهواء الطلق و الاستمتاع بمظاهر الطبيعه الجميله
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
و صلت نور الي الحديقه مع ابنائها و جلست في مكان اعتادت علي الجلوس به و قامت بفرش الارض بهذا المفرش البلاستيكي الذي يستعمل مره واحده و جلست عليه
و وضعت الحقيبه التي بها الطعام بجانبها و اسندت ظهرها الي الشجره التي جلست تحتها و جلست مليكه بجانبها
مالك/ماما هروح اشوف صاحبي جيه و لا لسه يا ماما
نور/ماشي بس متبعدش
مالك/حاضر
و ذهب مالك يبحث عن صديقه و قد وجده يقف مع والدته
مالك/يوسف يوسف
التفت له صديقه هو الاخر
يوسف/بعد اذنك يا بابا هشوف مالك صاحبي
مالك/انتم لسه جايين يا يوسف
يوسف/ايوة تعالي اما اعرفك علي بابا و ماما
ذهب مالك معه و سلم علي والد و ولدته يوسف و استاذن الاثنين بالذهاب للعب معا فسمحو لهم
مالك/تعالي انت كمان يا يوسف اعرفك علي ماما
يوسف/ماشي يلا
و ذهب الاثنين الي نور التي كانت تنظر الي الهاتف باهتمام شديد
مالك/ماما
نظرت له نور
نور/ايوة يا مالك
ثم نظرت لمن معه
نور/دا صاحبك
مالك/ايوة دا يوسف
يوسف/دي ماما يا يوسف..... يوسف
و لم يكن معه يوسف فكان ينظر الي مليكه
نكزه مالك في يده
يوسف/ايه
مالك/دي ماما
يوسف/ازي حضرتك يا طنط
نور/الحمد لله ازيك انت مالك كلمني عليك كتير
يوسف/انا الحمد لله
مالك/و دي مليكه اختي
يوسف/ازيك يا مليكه
مليكه/ازيك انت
مالك/ماما انا هروح العب انا و يوسف بقه
نور/ماشي بس متبعدوش قوي
مالك/حاضر يا ماما
و ذهب مالك و يوسف للعب معا
مالك/امال فين الولد اللي قولتلي عليه
يوسف/زمانه جي هو وعدني المره اللي فاتت انه هيجي
مالك/تعالي نلعب علي ما يجي
يوسف/و اختك مش هتيجي تلعب معانا
مالك/لا اختي مبتلعبش مع صبيان
يوسف/ما انت اخوها
مالك/ايوة انا اخوها انت مش اخوها
يوسف/خلاص خليها تلعب مع اختي
مالك/ماما مش هترضي تسبها تروح في حته لو اختك انتي تيجي تلعب معاها ماشي
يوسف /طب تعالي نقول لماما نشوفها هتقول ايه
و ذهب مالك و يوسف نحو عائله يوسف
يوسف/ماما ممكن ياسمين تيجي تلعب مع اخت مالك
ام يوسف/طب ما تخلي اختك يا مالك هي تيجي تقعد معاها هنا
مالك/علشان ماما قاعده لوحدها و مليكه قاعده معاها و بعدين اهي دام حضرتك مش بعيده اهي
و شاور مالك علي مكان نور و الذي كان امامهم و لكن بعيد قليلا عنهم
ام يوسف/ماشي خدها وديها يا يوسف
امسك يوسف اخته التي كانت اصغر منه بعامين و اصغر من مليكه بعام واحد
يوسف/ طنط انا جبت ياسمين اختي علشان تقعد تلعب مع مليكه
نور/ماشي يا حبيبي
ثم نظرت للفتاه
نور/ازيك يا قمر انتي اسمك ياسمين
ياسمين/ايوة
نور/و دي مليكه
مليكه/ماما ممكن اقوم العب معاها هنا يا ماما
نور/ماشي بس قدامي هنا
مليكه/حاضر
و اخذت الفتاتان تلعبان معا امام نور و ايضا امام ولدته يوسف فهي كانت تجلس في الجهه المقابله لنور
اما يوسف و مالك كانو في انتظار هذا الصديق الجديد بالنسبه لمالك
يوسف/اهو جه اهو منصور منصور
و ظل ينادي عليه و كان منصور ايضا يبحث عن يوسف
حتي اقترب منه يوسف و راءه منصور
يوسف/ازيك يا منصور عمال انادي عليك
منصور/معلشي مش سامع
يوسف/و لا يهمك دا يا سيدي مالك صاحبي معايا في المدرسه كان المفروض اكون اكبر منه بسنه بس السنه اللي فاتت تعبت جدا قبل الامتحانات و محضرتهاش علشان كدا انا في نفس السنه معاه
مالك/ازيك يا منصور يوسف من يوم ما شافك و هو مش بيتكلم غير عنك و من كتر كلامه و انا عايز اشوفك
و قد احس منصور انه قليل بينهم و عنف نفسه انه جاء اليهم
منصور/ شكرا
يوسف /شكرا علي ايه يلا يا بني نلعب احنا مستنينك تلعب معانا
منصور/مستنيني انا
مالك/ايوة.... قولي صحيح انت في سنه كام
منصور/انا في سنه رابعه
مالك/يعني قدي انا و يوسف انت في مدرسه ايه
منصور/انا في مدرسه(......)
مالك/فين دي
منصور/في(........)
مالك/مش عارف فين المكان دا
يوسف/مش مهم دلوقت يلا نلعب
و ذهب ثلاثتهم للعب معا بالقرب من نور و اهل يوسف
و بعد قليل من الوقت قد جاء الي الحديقه ايضا كريم و سليم و هم يحملون معهم حقائب الطعام و الحلوي لهم
و هم في طريقهم الي مكان يكون خالي قليلا من التجمعات
اخذ سليم خبطة ليست بقوة في وجهه من الكره التي يلعب بها بعض الاطفال
فانحني سليم و امسك الكره بيده فذهب له صاحب الكره
الولد/انا اسف يا عمو ممكن الكوره
امسكه سليم من ملابسه من الخلف مثل الذي مسك احدي اللصوص
سليم/انت خليت فيها عمو
الولد/اسف و الله جت في حضرتك غصب عني
سليم/و عاملتلي ايه اسفك دي
الولد/و عاملتلك ايه ماسكه الحرميين دي
سليم/ما انا مش عارف اعمل فيك ايه
الولد/متعملش حاجه و بعد اذنك نزلني
تحدث كريم اخيرا
كريم/خلاص يا سليم سيبه الولد مكنش قاصده
سليم/هسيبه بس علي شرط
كريم/شرط ايه دا عيل يا سليم
سليم/مليش فيه
الولد/يا عم قول شرطك ايه
سليم/يا عم انا عم
الولد/و لا تزعل زعلتك عم
سليم/ايوة
الولد/خلاص يلا عايز ايه
جحظت عين سليم بشده مما استمع له من هذا الصغير
اما كريم فضحك بشده علي حديث ذلك الصغير ضحك لم يضحكه منذ زمن بعيد منذ وفاه اخيه
كريم/ههههه ههههه ههههه اشرب مش انت مكنش عجبك عم
سليم/انت بتضحك عجبتك قوي يعني
كريم/ما انت اللي جايبه لنفسك
الولد/سبني بقه بعد اذن حضرتك
سليم/انت خليت فيها حضرتك بعد يلا
كريم/خلاص بقه يا سليم نزله
سليم/هنزلك بس بما انك كنت بتلعب فا اكيد لفيت في الجنينه كلها فزي الشاطر كدا قولنا علي مكان ميكنش زحمه قوي
الولد/بس كدا
سليم/ايوة
الولد/طب نزلني
انزله سليم
الولد/تعالو معايا
ذهب خلفه سليم و كريم الي مكان بعيد نسبيا عن التجمعات و شاور لهم علي احد الاشجار الكبيره ليجلسو تحتها
كريم/شكرا يا حبيبي
سليم/خد هنا اما اقولك
الولد/نعم
سليم/هو مفيش كراسي هنا
الولد/لا طبعا مفيش لو كنت عايز كنت جبت معاك
سليم/ما احنا اول مره نيجي هنا
الولد/علشان كدا
كريم/علشان كدا ايه
الولد/لو بتيجو علي طول هنا كنتم حاجه معاكم تقعدو عليها
سليم/طب و العمل
قبل ان يتحدث الولد وجد من جاءو خلفه
يوسف/انت فين دا كله يا مالك
مالك/معلش يا يوسف اتاخرت عليكم
منصور/احنا دورنا عليك في الجنينه كلها
مالك/معلش كنت بكلم عمو
كريم/انت اسمك مالك
مالك/ايوة و دا يوسف و دا منصور
كريم/ازيكم
يوسف /منصور/الله يسلمك
سليم/مقولتلناش هنعمل ايه
مالك/طب ثواني و راجع تاني
ثم نظر الي أصدقائه
مالك/استنوني هنا
و ذهب مالك و ترك أصدقائه ذهب نحو ولدته التي كانت تجلس بالقرب منهم و لكن ظهرها لهم
مالك/ماما ممكن بعد اذنك مفرش سفره من اللي معاكي دا
نور/ليه
مالك/في عمو اول مره يجي هنا و بيحسب في كراسي و مش معاهم حاجه يقعدو عليها
نور/استني يا حبيبي
و اخرجت نور من الحقيبه الرول الخاس بتلك المفا، ش و اعطت له واخد
مالك/شكرا يا ماما
و اخذه منها و ذهب اليهم مره اخري
مالك/اتفضل يا عمو
مد سليم يده لياخذه منه
سليم/ايه دا و دا هنقعد عليه ازاي منك لله و انا اللي قولت هيجيب لينا حاجه كبيره نقعد عليها
مالك/ما هو دا يا عمو
سليم/هو دا ايه
اخذه منه مره اخري مالك
مالك/هات يا عمو و بعد اذنكم ارجعو ورا كدا
رجع سليم و كريم خطوتين للخلف و امسك يوسف و مالك هذا المفرش و قامو بفرده معا علي الارض
سليم/يا حلاوة يا ولاد بقه حته الكيس دا يطلع كدا
مالك/ايوة اي خدمه تاني
سليم/شكرا يا استاذ مالك
مالك/لا شكر علي واجب حضرتك
و اخذ أصدقائه و ذهب لاكمال لعبهم معا
اما كريم فظل بضحك عل منظر سليم بعد ذهاب مالك
كريم/هههههه ههههههه
سليم/مبسوط انت ها
كريم/اقسم بالله الواد دا ذي العسل
سليم/زي العسل علشان لمض
كريم/انت عارف بيفكرني بمين
سليم/بكرم اخوك الله يرحمه
كريم/الله يرحمه
سليم/بقولك ايه يلا ناكل علشان انا جعان جدا
كريم/جعان جدا ايه يا ابني دا انا جيلك و انت كنت لسه بتاكل
سليم/الكلام دا من امتي مش من بدري
كريم/بدري ايه دا بعد صلاه الضهر و العصر لسه ماذنش
سليم/اعمل ايه جعان
كريم/لا يلا يا اخويا بدل ما تاكلني
و بدء الاثنين في اخراج الطعام
اما عند نور فبدات هي الاخري تنادي علي مالك هو و أصدقائه لتناول الكعام و ايضا تنادي علي مليكه و من معها
و ذهب اليها الاولاد جميعا
و بعد الحاح شديد منها علي منصور و يوسف و ياسمين بتناول الطعام معهم وافقو بعد استاذان ولديهم
و بداو الطعام و كان منصور ياكل ببطء شديد لانه محرج منهم و لكن هما اخرجوه من ذلك الاحراج و ظلو يتحدثون سويا اثناء تناولهم الطعام
و بعد تناول الطعام و تناول الحلوي ايضا قامو لاكمال اللعب معا
و بعد وقت كبير و قد اقترب اذان المغرب
نور /يلا بينا بقه يا ولاد
مالك/لسه شويه يا ماما
نور/لا كفايه كدا بقه انا تعبت من الاقعده دي
مالك/حاضر يا ماما
ودع مالك يوسف و منصور و ايضا ودعت مليكه ياسمين و ساعدو ولدتهم في جمع اشيائهم
و العوده الي المنزل بعد ذلك اليوم
و ايضا ودع يوسف منصور و ذهب مع عائلته و ظل منصور بعض الوقت وحيدا
و قام ايضا سليم و كريم بالذهاب الي منزلهم و هم في طريقهم للخارج و جدو منصور يجلس وحيدا
اقترب منه كريم
كريم/انت قاعد لوحدك ليه فين اصحابك
منصور/مشيو
كريم/و انت مروحتش ليه
منصور/مش عاوز اروح
جلس كريم بجانبه
كريم/ليه مش عايز تروح زمان اهلك قلقنين عليك
منصور/مفيش حد قلقان عليا دي بتتمني اطلع من البيت و مرجعش
كريم/هيا مين دي
منصور/امي
كريم/مامتك اكيد لا و انت فاهم غلط
منصور/انا كان نفسي تبقي امي زي ام مالك او يوسف بتخاف عليه و تخلي بالها منه لكن انا امي مش كدا خالص و علي طول تضربني
كريم/اكيد بتعمل غلط علشان تضربك
منصور/بتضربني علشان مش بديها القبض كله
كريم/قبض ايه انت بتشتغل
منصور/ايوة بشتغل في ورشه
كريم/اكيد انت بتصرف الفلوس دي في حاجه مش مفيده
منصور/لا انا ببقه عايز الفلوس علشان اشتري كراريس للمدرسه و اقلام
استغرب كريم بشده و لكن يوجد حلقه مفقوده
كريم/انت بتدرس
منصور/ايوة في رابعه ابتداءي
كريم/يمكن مش بتسمع كلامها
منصور/ما انا ينفعش اسمع كلامها
كريم/شوفت اهو دا اللي بتخليها تضربك علشان مش بتسمع كلامها انت لازم تسمع كلامها علشان ولدتك و علشان ربنا ميزعلش منك
نظر له منصور بصدمه و عقل مشتت
منصور/يعني اسمع كلامها و اشتغل يا اما شحات معاها في الاشارات او اشتغل حرامي
صدمه حلت علي ملامح كريم و ايضا سليم الذي كان يستمع لهم من علي بعد و شل تفكيرهم و لم يسطتع ايا منهم الحديث او النطق بكلمه واحده
و بعد وقت قليلا استوعب فيه كرم نفسه
كريم/قولي هي مامتك
منصور/ايوة
كريم/و باباك فين
منصور/انا موعتش عليه و لما سالتها قالت انه مات و انا لسه صغير
كريم/اسم ابوك ايه او اسمك انت ايه بالكامل
منصور/انا منصور سيد عرابي
كريم/طب و عنوانك فين
منصور/في(.......)
كريم/انت هنا كل يوم
منصور/لا انا باجي الجمعه بس علشان اشوف اصحابي
كريم/انت تعرفهم من زمان
منصور/لا انا عرفت يوسف يوم الجمعه اللي فاتت و عرفت مالك انهارده
كريم/خلاص نتقابل هنا الجمعه اللي جايه مع اصحابك ماشي
منصور/ماشي
و ذهب منصور الي منزله مره اخري
و ذهب كريم و سليم باتجاه السياره الخاصه بكريم
سليم/انت ناوي علي ايه
كريم/مش عارف ممكن تكون دي مش امه ممكن تكون مرات ابوة ولا حاجه
سليم/او تكون.......
كريم/قصدك....... خطفاه
سليم/ايوة ليه لاء و اديك كل يوم شايف علي الفيس بوك و في التلفزيون ان جرايم الخطف شغاله و بيخطفوهم بيعو اعضاءهم او يسرحوهم شحاتين او حراميه و اديك سمعت من منصور امه عايزاه يعمل ايه
كريم/و الله معاك حق بكرا ان شاء الله اشوف الموضوع دا
سليم/ان شاء الله
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
و في الصباح الباكر ذهبت نور لكي توصل ابناءها الي المدرسه و تقابل مها صديقتها لان اليوم لديهم موعد عمل في احدي الشركات الكبري
وصلو الي الشركه و انتظر كلا منهم الدور مع من يوجد مثلهم
و عندما جاء دور نور دخلت بكل توتر لانها اول مره تعمل في شركه مثل هذه و كانت تود الرجوع لانها حتما سوف يقوم برفدها قبل تعينها فهي بجانب تلك الفتايات التي تقدمن معاها هي لاشيء و ايضا بالنسبه للفتايات التي تعمل فهي اقل منهم بكثير
دخلت الي الغرفه و تقدم قدم و تاخر الاخري
نور/.................