رواية مذكرات فاشل الفصل السادس بقلم يوستينا سامي
رواية مذكرات فاشل الفصل السادس
حسن شااااف سامح عمال يرخم ع قمر في مكان. بعيد عن صيد في البحر شوية ..
قمر/ بقولك ايه يا سامح انا مش فايقة ليك سامع ولا لاء متكرهنيش في الشغل معااااك سامع ولا لااء .
سامح بتريقة / لله ما انت يا قمر الي رافضة أننا ندخل بالمعروووف .. ما قولتلك يا قمر انا عايزك في الحلال
.
قمر / استغفر الله ..لا بقي انت ذوتهااا اووي اوعي تكون فاكر اني اشتغلت هنا علشان سواد عيونك لا يا بابا انا اشتغلت هنا علشان محتاجة فلوس ..و موضوع الجواز ده ياريت تشيله من دماغك خالص يا اما همشي من هنا .
سامح / تمشي فين يا قمر ده انا ماصدقت انك تجي برجليكي هنا و تبقي معايا
ولسه هيحط ايده علي كتفها بس زقت ايده واتكلمت بعصبية
قمر /انت بتعمل ايه اوعي هو انت فاكر انك ممكن تعمل القذارة الي بتفكر فيها لا حااااسب بقي ده انا قمر ...هااااا
سامح بتريقة / لا والنبي ...طيب
وفجاه زق قمر ووقعت علي الارض جامد
وهنا دخل حسن وبس كان رافض يمد أيده ع حد
حسن بحدة مسك ايدها / قومي يا قمر
قمر بصدمة / انت تاني 😳😳
سامح / مين ده يا قمر ...انت مين ياااض ومالك بيها اصلا
حسن بصله بقرف و مردش عليه /يلا يا قمر نمشي من هنااا
سامح مسكه من هدومه / تعالي هنااا انت جاي تاخد خطيبتي وتمشي ليبيه ياروح ...
قمر بعصبية/ كداب في أصل وشه ولا خطيبي ولا اعرفه
حسن /سمعت قالت ايه ..اوعي بقي ايديك دي بدل ما احزنك عليها
سامح بغل / بقي كدة طب خد...وضربه بالبوكس
قمر بخوف / حراااام عليك يا سامح ده قدك يا اخي
حسن اتصدم من كلمة قمر / قد مين لله يخربيتك يا شيخة
اتفرجي بقي علياا ..
حسن قام وضرب سامح بالبوكس
حسن بتريقة / يابني ولله كنت توبت عن الضرب بس انت بقي هتبقي ماتش اعتزالي
قمر كانت واقفة مزهولة من قوة حسن 😳😳😳😳
حسن خلص ضرب /يلا يا قمر قدااامي
وفعلا قمر مشيت معاااه كأنها مش فاهمة حاجة اصلا
قمر بحرج / شكراا يا
حسن بضحك / حسن اسمي حسن يا قمري
قمر بعصبية /ما تلم نفسك يا عم انت والا فكرني اني نسيت اصلا انا جيت هنا بسببك انت
حسن بضحك / اهااااا علشان بهدلتلك السمك
طب انا ممكن الاقيلك حل حلو ..
قمر /بجد ايه هووو...قول بسرعة
حسن / علشان تترحمي من الشغل ...وافقي وانتجوزي سامح ده
قمر / نعععم ليه بقي اتجوزه نجوم السما اقربله مني ده فاكر أنه بيشتريني وبعدين انا حرة محبش الي يتحكم فيااااا
حسن / اهاااا انت رافضة سامح ولا المبدأ ذات نفسه
قمر / وانت مالك اصلا ...و بعدين عاادي هي تفرق اصلا
حسن/ طبعا يعني مثلا لو انا اتجوزتك هيبقي رايك ايه
قمر 😳😳😳😳
تفتكروا هتعمل ايه هتواافق ؟؟؟؟
_______________________________________$
في المدرسة
منار بخوف / طبعا لا انت اتجننت ولا ايه
ياسر /خلاص براحتك هي فين البنت الي كانت واقفة هنااا
منار /يووووه انت بتستغل الموقف
ياسر/ اكيييييد
منار /يووووووه طب موافقة بس بشرط
ياسر /ايه بقي الشرط ده يا اختي
منار /اعرف انت سقط ليه الاول ..و تقولي بصراحة
ياسر بتفكير / اممممم طيق موافق يلا بينا .
وفعلا ياسر ساعد منار تنط من علي السوور وخرجوا للشارع .
منار بخوف / ياسر تفتكر هيعرفوا اننا هربنا.
ياسر/ ههههه لا ما اعتقدشي يا نونو
منار/ بتضحك ليه يا بارد انت و بعدين وهربتنا ليه اصلا
ياسر بضحك / بضحك ع عبطك هربتك. علشان ارخم عليكي يا قمر ومسك خدها
منار /ولااااا اظبط كدة اظبط بدل ولله ما اصوت وافضحك
ياسر /عادي هقول اختي وهربانة من المدرسة هااااااه
منار /طيب هتودينا فين يا مرفوود
ياسر/ مش انت عايزة تعرفي انا بسقط ليه وليه فاشل
منار/ اهااا
ياسر .......
فلاش باك
والد ياسر /برافوووو يا ياسر طالع الاول ع الإدارة يا حبيبي
حسن بتريقة /اومال لو كان شهادة ثانوية عامة كنت عملت ايه يا بابا دي إعدادية
ياسر / يالهووي علي الحقد ..وانت مالك بيا
والده بيضحك/ انا ابني ممتاز في كل السنين ومش بس هو لا انما الكبار كمان انت جايب امتيار وكريم برضوا امتياز
كريم /من دعوااتك يا بابا .. ولا ايه يا حسن
حسن بضحك / اممم حاضر حاضر ..هنافق
باك
ياسر/ انا كنت شاطر اووي يا منار لحد ما مات وسابنا اتفزعنا بجد وكان فاضل ع امتحاناتي ٤ شهور مقدرتش ادخل امتحن ولا كريم ولا حسن كمان اخواتي
انا ضاعت مني ثانوية وهما سقطوا وراح منهم حلم أنهم يبقوا معديين اتدمرنا نفسيااااا كلنا
منار/ الباقية في حياتك يا ياسر طب وتأتي سنة ليه برضو سقطهاا
ياسر افتكر السبب الي خلاه يسقط بس مقدرش يقوله
احم مافيش انا تعبت فعلشان كدة بس السنة دي هنجح وهدخل صيدلة أو طب
منار/ ربنا يوفقك والله انا اسفة يا ياسر
ياسر/ ع ايه ع الرفد يا بنتي انت طيبة اوي ولله ده انا كنت شخص زبالة اووووي وياما اترفدت عادي يعني
منار / طب ايه هنروح فين بقي يا عم الزبالة،😜
ياسر / ماشي يا ام نص لسان ..هعزمك في أي حتة تختاريها نأكل شكلك جعانة اصلا
منار /اوي بصرااحة ..ولله انك كاافووو
ياسر/ ههههه طيب يلا يا اختي
___________________________________________
في الورشة بقي بليل
كريم شغال وحسن رجع
كريم / اخيرا جيت كنت فين يااض من اول الصبح
حسن/ هههههه انا برضوو ايه الحوار صحيح مع بسنت
كريم / حوار عسسسسل ولله يا حسن .ماتفكرنيش
حسن / ما هو باين يا خويا منغير ما تقووب
راجل/ مساء الخير يا رجالة
كريم /مساء النور يا عم الحج اومر
راجل/ كنت عايز ادفع تمن تصليح العربية لعم ابراهيم
كريم/ اهاااا حضرتك والد آنسة بسنت
راجل/ اها يا بني اسمي محسن
كريم/ اهلا وسهلا يا عمو انا الي صلحت العربية
محسن/ بجد يا بني تشكر . تعبتك معايا
كريم/ علي ايه يا عمي ده شغلي ..بس انا كنت عايز اتكلم مع حضرتك في حاجة
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية مذكرات فاشل" اضغط على اسم الرواية