رواية عشق رحيم الفصل السابع بقلم دعاء احمد
رواية عشق رحيم الفصل السابع
عاصم كان بيسوق عربيته وهو مركز في الطريق وهو شايف اول خيوط الفجر و الشمس بتنشر نورها على الأرض
عاصم بهدوء وسلام داخلي. الحمد لله الذي وهب لنا هذا اليوم
فضل يسوق عربيته ومخدش باله ان عشق في شنطه العربيه
بعد مده بيوصل ادام بيته اللي هو عايشه فيه في مصر
اخد سلا"حه ورايح ناحيه شنطه العربيه ياخد شنطته
لكن اتصدم لما شاف عشق في شنطه العربيه قعده ضمه رجليها ووشها كله عرق وواضح عليها التعب
عاصم. انتي انتي
عشق بدأت تفوق وهي مخضوضه
عاصم بصدمه. مش انتي مرات رحيم بتعملي ايه هنا
عشق قامت وخرجت من العربيه بخوف
عشق بدموع. انا مش مرات حد
كانت ماشيه لكن شد دراعها بقوه وبسرعه اخد الشال حطه على كتفها لان فستانها كان مقطوع
عشق. انا
عاصم. انتي ازاي تركبي عربيتي؟ وازاي مش مرات حد اتكلمي
عشق بتمسح دموعها. انا بقولك مش مرات حد ابعدوا عني بقى انا تعبت
لكن مكملتش واغمى عليها
عاصم بسرعه شالها و حطها على الكرسي و راح المستشفى
في الصعيد
عاصي صحي قبل جميله لقها نايمه فضل يلعب في خصلات شعرها
جميله بفزع. في ايه؟
عاصي بابتسامه. صباحيه مباركه يا قمر
جميله بهدوء. الله يبارك فيك
عاصي. جميله هو انتي زعلانه من اللي حصل. يعني مش فرحانه بجوازنا
جميله. مفيش داعي للي بتقوله دا يا عاصي انت دلوقتي جوزي ايا يكن راي
عاصي بحده. يعني ايه..
جميله بدموع. يعني مش هتفرق كتير وسابته وقامت دخلت الحمام وفضلت تعيط بقهر
شغلت الدش ووقفت تحت المايه اللي بقت تنزل عليها وهي بتحاول تمحو إثر لمسا'ته
لابست بجامه سوداء من الستان وطلعت وعنيه كانت ورمه من كتر العياط
عاصي. في ايه؟ مالك؟
جميله بجمود. بتسأل ليه مش اتاكدت واخدت اللي انت عايزه ملكش دعوه بيا بقي
عاصي. انتي اتجننتي صح!؟
جميله. من النهارده مراتك بس أدام الناس غير كدا متحلمش يا عاصي وعايز تروح للكبا'ريهات والمكان المقر'فه اللي بتروحها روح مش همنعك انا سلمتلك نفسي بس عشان تتأكد وغير كدا لا
عاصي في لحظه كان ادامها وعيونه بتطق شرار وفجأه مسكها من دراعها بقوه.
جميله بصتله برعب من منظره
عاصي بحده. ووفقتي تتجوزيني ليه لما انتي مش عايزاني ولا عايزني اقربلك
جميله بخوف. عش علشان
عاصي بصلها وضحك بسخريه وحزن بس مش مبين. انتي طالعه زي القمر عن امبارح.. واللي قالتي دا مش عايز اسمعه تاني انتي فاهمه انتي مراتي بمزاجك او غصب عنك. وواعي تفكري انك ممكن تمشي كلامك عليا انتي فاهمه
جميله. انا بكر"هك
عاصي بخبث. اامم وماله عادي يا قلبي مش مهم بس كدا في عقوبه للكلمة دي
جميله بخوف. عقو
لم يتركها تكمل جملتها حتى قب'لها بعنف ولم يدع لها مجال لاتحرك او الابتعاد
لكنه بعد لما حس بيها مش قادره تاخد نفسها
عاصي. كل لما تغلطي هعمل كدا لو عجبك الموضوع انا معنديش مشكله
قال كدا وهو بيغمزلها
جميله بخجل ووشها احمر. انت! أنت قليل الادب
عاصي ضحك وراح دخل الحمام وهي قعدت على السرير و حطت ايديها على شفايفها. قليل الادب.
عند شمس
كان قاعد بيقرأ في كتاب الله لكن الروئه بدأت تتشوش عنده وحس بدوخه وصداع
شمس.ان لله وان اليه راجعون
نجمه. جيت قعدت على ركبتها اصاده ومسكت ايديه بخوف. شمس انت كويس!
شمس بابتسامه. كويس يا حببتي متخافيش انا كويس والله
نجمه بدموع. اومال مالك ليه بقيت بتتعب كتير الفتره دي ارجوك قالي في ايه
شمس قفل المصحف وحطه على الكومود اللي جانبه وشد نجمه قعدها على رجليها وهو بيد"فن راسه في عنقها. انا...
نجمه. في ايه ارجوك قالي يا شمس
شمس. انا مصاب بور'م في الدماغ يا نجمه
نجمه بصدمه ودموع. ايه!! انت بتهزر صح
شمس بابتسامه. اهدي متخافيش دا قضاء ربنا ومفيش هروب منه. واحنا لازم نبقى مؤمنين ونقول اللهم لا أسألك رد القضاء ولكني أسألك الطف فيه
نجمه بزعيق. من أمتي وانت عارف
شمس يتنهيده. من اسبوع
نجمه. اسبوع! اسبوع يا شمس وانا اخر من يعلم ولا ايه طب كنت قالي.. من أمتي واحنا بتحبي حاجه على بعض حرام عليك ليه بتعمل فيا كدا يا شمس
شمس. حبيي اهدي انا بس مكنتش عايز اضايقك وبعدين كنا بنرتب لفرح جميله
نجمه بدموع. فرح ايه! حرام عليك ليه بتعمل فيا كدا يا شمس ليه. ارجوك مش تسيبني او خدني معاك انا مقدرش اعيش من غيرك لو بتحبني مش تسيبني.. انا كنت طفله لما شفتك وانت كنت كل عالمي ارجوك يا شمس الدين
شمس دمعه من عنيه نزلت وهو بياخدها في حضنه وبيغمض عنيه بتعب
نجمه. هتتعالج يا شمس صدقني هتبقى كويس هنسافر اكبر مستشفى في العالم بس تتعالج ارجوك
شمس. حاضر يا نجمه بس اهدي يا حببتي. دموعك هي اللي بتوجعلي قلبي
نجمه بسرعه مسحت دموعها وابتسمت. وانا مقدرش اكون سبب في وجع قلبك يا شمس
حطت ايديها اليمين على جبينه
نجمه. (بسم الله ارقيك من كل شي يؤذيك. من كل نفس او عين حاسد بسم الله ارقيك من كل شي يؤذيك)
شمس لنفسه. يارب متختبرهاش في حبي تاني.. الاختبار دا صعب وهي مش هتستحمل.. اه يا نجمه لو تعرفي السنين اللي فاتت ذرعتك جوايا ازاي.. اه لو تعرفي حبي ليكي اد ايه.. وعارفه ان حبك ليا أضعاف مضاعفة بس مش عايز اكون سبب في دموعك. ربنا يحفظك ليا يا قلبي
(لا تنبهر بحلاوة البدايات فقط انتظر لترى عظمه النهايات فمن يبقى معك للنهايه سيكون الاحق بذلك الحب)
في مصر
عشق كانت نايمه على سرير في المستشفي صحيت لكن لقيت في شاي بيصلي في الاوضه ومديها ضهره. فضلت تبص عليه
عاصم خلص صلاه ورجع بص لعشق لقها صاحيه
عشق. تقبل الله
عاصم. احم منا ومنكم. انتي كويسه دلوقتي
عشق. اه الحمد لله
عاصم. الحمد لله ممكن بقى افهم ايه اللي حصل وليه ركبتي عربيتي. ومين قطعلك فستانك كدا
عشق. انا متشكره جدا للي عملته. بس للاسف مش هقدر احكي حاجه كل اللي لازم تعرفوه ان ربنا وحده اللي يعلم اني ماليش ذنب في اي حاجه ومفيش مخلوق على وش الأرض قربلي و بسبب دا انا واقعه في كل المشاكل دي
عاصم. طب رحيم طلقك ليه.. وانتي ايه حكايتك
عشق. انا معرفش ايه حكاية. انا حكايتي لسه القدر يكتبها على العموم انا همشي ومتشمره على عملته معايا
عاصم. طب هتروحي فين هنا. انتي ليكي جد في مصر
عشق. ارض الله واسعه هدور على شغل المهم اني بعيده عن الصعيد وعن الغجر بكل اللي فيه
عاصم. طب انا ممكن أخذلك الشقه اللي جانبي انا قاعد في شقه هنا بحك شغلي وطول الوقت ببقى في الشغل ممكن تاخدي الشقه اللي جانبي ولو حصل اي مشكلة انا ممكن اساعدك متخافيش هحميكي
عشق بصتله وسكتت
عاصم بجديه. روحتي فين؟
عشق. اصلا انا الصراحه مش معايا اي فلوس عشان اخد شقه اقعد فيها ولا حتى ايجار
عاصم بحده. متنسيش اني صعيدى انا هخرج استناكي في العربيه اجهزي وتعالي
عشق. حاضر
قامت ولقيت دريس على الكنبه وفي حجاب
ابتسمت وهي ماسكه الحجاب و دخلت الحمام وغيرت
بعد مده بتخرج وهي شكلها ولا ملكه جمال والحجاب مديها جمال خاص
عاصم ابتسم لما شافها لبست الحجاب
عشق. شكرا
عاصم بابتسامه. صدق اللي قال ان الحجاب بيزيد الجمال
عشق. ايه!
عاصم فاق وبسرعه طلع ركب عربيته وهي طلعت وراه
عند رحيم وملاك
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشق رحيم" اضغط على اسم الرواية