رواية حلم الملاك الفصل السابع بقلم رنا سعيد
رواية حلم الملاك الفصل السابع
ملاك حطت الاكل وهتمشي لقيت رجل شنكلتها وقعت علي الارض علي وشه
ملاك بوجع:اي اي
والجميع ضحك عليه ماعدا محمد راحت قامت وبصت علشان تشوف مين الاشنكله معرفتش مين ولسه هتمشي سمعت صوت كوبايه كسرت
يارا ومسكه كوبايه المياه راحت وقعتها من ايدها عندا
نور بخوف وراح قرب منها:وريني ايدكي مالها ياحبيبتي
يارا وفي ودان نور:متخافش مفيش حاجه انا عملها عندا عشان اخلي يارا تجي وتتذل قصدنا وتمسح المياه وتشيل زجاج الاعلي الاراض وانا كمان الاوقعتها اصبر عليه بس دها انا اخليها تقول حقي برقبتي بس انت نادي عليه بس عشان تجي تلم الزجاج الاعلي الارض
نور ببتسامه:ماشي ياقلبي دها انتي عبقريه اي دماغ دي ياشيخه بحبك وربي
يارا:يلا بسرعه نادي عشان هتمشي
نور:ملاك تعالي امسحي المياه دي ولمي الاازازدها الأعلى الارض
ملاك:حاضر هجيب حاجات تنظيف واجي
نور:بس بسرعه
وملاك مشيت ونور ويارا اعقدوا يضحكوا
خالد:بتضحكوا علي اي اوعي تقولي انك عملها عندا
يارا بضحكه:اها عملها عندا اصبر بس هو انت كده شوفت حاجه
الجميع ضحك ماعدا محمد الاعقد مضيق ومخنوق وزعلان عليه
سهيله بضحكه :اخص عليكي يا يارا هي عملت ليكي حاجه دها حتي بين عليه صغيره وطيبه كده وقموره مش صح يامحمد
محمد وسرحان ومش معاهم خلص كل تفكيروا في ملاك
عمر:لا دها محمد مش معانا خلص ياترا مين الاوخد عقلك ياابو صحاب
محمد:لا لا ابدا مفيش حاجه
خالد:اومال فين صفاء يا نور هي مشيت ولا اي مش شايفه هنا يعني بدل البنت الاسمها ملاك دي
نور:اها مشيت وجت زفت الاسمها ملاك دي بدلها عشان الانسه صفاء هتجوز
عمر بضحكه:انسه هههه انسه مين ياعم دها كانت مقضيها مع كل واحد فينا شوي هو انت نسيت ولا اي ياعم نور
نور:فاكر هي دي حاجه تتنسي بس اسكت بقا انت نسي الاحنا معانا بنات ولا اي
خالد:بس تصدق ملاك دي احلي من صفاء بمليون مره بصراحه مزه تتاكل كده زاي الحلويات بس اي نظامه هتظبطنا كده زاي صفاء ولا اي
محمد بيسمع كل حرف وخلاص هينفجر من جوا وكان هاين عليه ينقض علي خالد عشان قال كده علي ملاك
نور:لا لا دي مش من نوعيه دي ياخالد
عمر:اي الاعرفك هو انت اقبل كده اتعرض عليه ولا اي
نور وبداء يحكي ليهم كل حاجه
نور:هو دها بقا كل الحصل
خالد بضحكه:معقول رفضتك هههههه مش مصدق دها اول بنت تعمل معاك كده دها كلهم بيجروا وراك ويتمنوا ليله واحده بس معاك
محمد بضيق:مش كفايه بقا كلام علي البنت دي بقا
نور بستغراب:وانت مالك مضيق كده ليه
محمد وبحاول مايفقدش اعصبوا:لا مش مضيق بس خلص كفايكم سيره عليه ويلا غني كده حاجه يانور
سهيله:اها يلا يانور غني لينا حاجه بدل الواحد قرب يمل خلص من الاعقده دي
نور:طب عايزين اغني ليكم اي
وفجاء محمد لمح ملاك وهي جايه عليهم وفضل ببص عليه
محمد بدون وعي ولسه ببص علي ملاك:غني اغنيه شرين علي بالي ولاانت داري باللي جرالي
نور بضحكه وبستغراب:العب هو انت حبت ولا اي
سهيله وبصت علي محمد:اها غني الاغنيه دي يانور حلوه اووي
نور:ماشي
وفجاء ملاك استاذنت منهم عشان تتدخل واعقدت علي الارض عشان تنظف
محمد وعينه متعلق لسه بملاك:يلا غني يانور
نور وبداء يغني
حبيته بيني وبين نفسي وماقلتلوش عا للي في نفسي
معرفش اي بيحصلي لما بشوف عينه
مابقتش عارفه اقوله ايه معرفش ليه خبيت عليه
بضعف اووي وانا جنبه وبسلم عليه
كل حب دنيا ديا في قلبي ليك
دا انت اغلي الناس عليه رووحي فيك
كل حب دنيا ديا في قلبي ليك
دانت اغلي الناس عليه رووحي فيك
دا انت لو قدام عينيا اشتاق اليك
علي بالي ولا انت دراي باللي جرالي
والليالي سنين طويله سيبتهالي
ياانشغالي بكل كلمه قلتهالي
حبيته بيني وبين نفسي وماقلتلوش عا للي في نفسي
معرفش اي بيحصلي لما بشوف عينه
مابقتش عارفه اقوله ايه معرفش ليه خبيت عليه
بضعف اووي وانا جنبه وبسلم عليك
الكلام لوكان يعبر عن الحنان كنت قولت اني بحبك من زمان
الكلام لوكان يعبر عن الحنان كنت قولت اني بحبك من زمان كل يوم الشوق بيكبر علي بان
وفجاء يارا ماشيه ورايح عند نور راحت داست علي ايده ملاك عندا وبتلم الاازاز وملاك داخلت ازازا كبيره في ايده وصرخت باعلي صوتها ومحمد اتخض وطلع يجري عليه
محمد بخوف ولهفه عليه:مالك في اي
وفجاء بص علي ايدها الابتنزف دم بكثره علي الارض ومحمد بخوف ومسك ايدها وشاف فيها زجاجه ولسه يشالها من ايدها
ملاك بخوف وبكاء زاي الاطفال:ونبي شالها براحه انا خايفه اووي بتوجعني اووي يااستاذ محمد بتوجعني اووي
محمد وقلبوا وجعه عليه :متخافيش ياحبيبتي اقصدي ياملاك
وراح بيشالها ليها وهي حطت ايدها علي فمه وبتبكي من الوجع وراح قطع المفرش الاكان مفروش بيه ترابيز ورابط بيه ايدها
ملاك وبتمسح دموعه:شكرا
محمد بحنيه وبصص في عينه :العفو ياملاك
ولسه ملاك هكمل تنظيف راح محمد مسك ايدها واقفها
محمد:خلاص سيبهم وبكرا يبقا اعمليهم الصبح رووحي انتي نامي
ملاك:ماشي
وملاك خرجت من المنزل
محمد بعصبيه:انا عارف الانتي الادستي علي ايدها يا يارا بس وقسما بالله الايجي جمب البت دي تاني هكون انا الاهقف قصده فاهمين وبزت انت يانور
نور بضحكه:وانت مالك اصلا اجي جمبيها اومجيش شي ميخصكيش يا محمد ولا هي وظفيتك المحامي بتاعه يابيضه
محمد:نور انا مش بحب اعيد كلامي فاهم انا قولت وخلاص الاعندي انت او يارا او اي حد من الشله يجي جمبيها واي يضيقها بكلمه صدقوني مش هيحصل خير ابدا
خالد:خلاص صلوا علي النبي ياجماعه
الجميع:عليه افضل الصلاه والسلام
ومحمد سيبهم وخرج وسهيله اضيقت عشان بيدفع عنها
يارا:هو ماله اضيق عليها كده ليه
نور:الايشوف يقول بيحبها والله العظيم
سهيله بضيق:بيحبها اي دها هو بس تلاقي بيدفع عنها عشان غلبانه وكده ماانتوا عارفين محمد ياجماعه بيحب يساعد الناس الا ازي كده مش معقول يعني يحب الخادمه مش كده ياعمر
عمر:الله واعلم معرفش
خالد:طب يلاوا نكمل سهرتنا دي الامش راضيه تكمل دي وكلها نكد يلاوا
نور:يلاوا
وبداء ياكلوا ويرقصوا ويشربوا لحد ماسكروا علي الاخر
وعدي اليوم من غير احداث جديده
صباح جديد علي ابطالنا
يارا كانت بتجهز الاكل ليهم علي سفره ومحمد وانغام ونور اعقدين فجاء حد داخل عليهم وكانت بنت تبلغ من العمر23
عاما في السنه الاخيره في كليه هندسه وكانت جميله جدا عيونه خضرا وبشره بيضاء وشعرها بلون البندقي وقصير
في ملامحه من نور وهي اخته نور الوحيده واسمها مريم
وكانت راجع من رحله المدرسه كانت في الغردقه وهي ترتدي بنطلون جينز ازرق مقطوع من عند ركبه وكانت ترتدي بلوزه بيضاء بنص كم وعليه جاكت ازرق جينز وكانت فرده شعرها علي ظهرها وكانت تضع ميكب كامل كانت جميله للغايه
مريم بضحكه:في حد هنا موجود يااهل دار وينكم
فيروز:تعالي يامجنونه واحشتني
مريم:وانتي اكتر يافيروز ياعسليه انتي
وراحت مسكت خدوده وحضتنه وحضنت الجميع وكل دها تحت انظار ملاك الاعينه دمعت لما شفت المواقف دها عشان فكرها باهلها
فلاش باك
ملاك ورجع من مدرستها وداخلت شقه بتاعتهم
ملاك بضحكه:ماما انتي فين حد هنا ولارحتوا فين
لميس امه في المطبخ:تعالي ياحبيبتي انا هنا
ملاك بضحكه وداخلت لامه المطبخ
ملاك وحضنته امه من الخلف:ماما بتعملي اي
لميس:بعمل أكلها بتحبيها اووي
ملاك ببتسامه:مكرونه ببشامل صح
لميس:ايوه
ملاك بضحكه وباست امه من خده:بحبك اووي ياست الكل
لميس:طب رووحي غيري لبسك بقا عشان تاكلي
ملاك:ماشي
وملاك فاقت من ذكرياته علي صوت فيروز.
فيروز:ملاك تعالي سلمي علي مريم حفيدتي
ملاك ببتسامه وراحت سلمت عليه:ازيك ياانسه مريم
مريم:اهلا وسهلا بيكي
وفجاء تليفون مريم رن وكان خالد خطيبها خالد دها صحب نور الا من شلتهم
مريم:انا طالعه فوق بقا انام ساعتين ولا الثلاثه
نور بضحكه وبخبث:ماشي ويبقا سلميلي علي خالد قبل ماتنامي ههههه
مريم:ماشي ياظريف
انغام:طب اعقدي افطري الاول واطلعي نامي
مريم:بجد مش قدره والله انا دلوقتي جعانه نوم
محمد بخبث:ولا جعانه مكالمات حب هههههه
فيروز:ما بس انت وهو بقا رخامه علي حبيبت ستها
مريم:قوليلهم بقا ونبي عن اذنكم
ومريم طلعت فوق وداخلت غرفته
مريم:الوو ياحبيبي
خالد:واحشتني
مريم:وانت اكتر يارووحي
خالد:وصلتي ولا لسه القصر
مريم:اها وصلت ياحبيبي
خالد:ماشي انا جاي عندكم النهارده عشان اشوف القمر الاوحشني دها
مريم ببتسامه:ماشي مستنياك ياحبيبي سلام بقا عشان عايزه انام
خالد:ماشي سلام هتوحشني
مريم:سلام
خالد:استني
مريم:اي
خالد:بحبك
مريم بكسوف:وانا اكتر
وراحت قفلت التليفون وداخلت اخدت دش وبعدها نامت
اما عند ملاك الاسره خلصت اكل وملاك داخلت غرفته وبكلم صحبتها المفضله
ملاك:الحمدالله ياميار اديني عايشه وخلاص
ميار بحزن علي حال صحبتها وبتحاول تخرجها من الاهيه فيها:المهم عايزيني نتقابل ياملاك انتي واحشني جدا والله
ملاك:والله انتي اكتر واحشني
ميار:خلاص تعالي نتقابل النهارده
ملاك:معرفش اشوف كده احاول استاذن ساعه من ست فيروز ونتقابل
ميار:ماشي دم بتقولي ست طيبه اكيد هتوافق
ملاك:طب بقولك ياميار
ميار:قولي
وفجاء الباب خبط عليه
ملاك:طب استني اشوف مين بيخبط
ميار:ماشي
وملاك راحت فتحت الباب واتصدامت
ملاك بصدمه:اا ن نت
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حلم الملاك" اضغط على اسم الرواية