Ads by Google X

رواية كيف تكون النهاية الفصل السابع 7 بقلم آية عطية

الصفحة الرئيسية

  رواية كيف تكون النهاية الفصل السابع  بقلم آية عطية 

 رواية كيف تكون النهاية الفصل السابع 

..دخلت نور الي الغرفه تقدم قدم و تاخر الاخري فهي خائفه بشده لانها المره الاولي لها ان تقدم علي العمل في مثل تلك الشركه الكبيره

دخلت نور و تركت الباب مفتوح قليلا خلفها

نور/السلام عليكم

....../و عليكم السلام اتفضلي اقعدي

جلست نور و هي متوتره و قد لاحظ ذلك الشخصي الذي امامها

....../مالك متوتره كدا ليه

نور/انا.... لا مش متوتره و لا حاجه

نظر ذلك الشخص الي الورق التي قدمته له نور

...../انتي اسمك نور

نور/ايوة

....../اهلا و سهلا و انا استاذ اشرف المدير الفني

نور/اهلا بيك يا استاذ اشرف

اشرف/قوليلي يا نور انتي اشتغلي قبل كدا

نور/ايوة بس في البدايه في محل متنوعه و بعد كدا اشتغلت في مطعم سبع سنين و سبته دلوقت

اشرف/ليه

نور/اسباب خاصه

فهم اشرف انها لا تريد التحدث الي سبب تركها للعمل

اشرف/طب و انتي عايزه تشتغلي ليه

نور/علشان محتاجه اصرف علي نفسي و علي اولادي

اشرف/طب و انتي اهلك فين او ابو اولادك

بلعت نور غصه مريره بداخل حلقها لتذكرها بالماضي الاليم

نور/للاسف انا مليش اهل اهلي ملهم متوفيين و ابو اولادي متوفي هو كمان

اشرف/امممم انا اسف يعني لو فكرتك بكدا

نور/حصل خير يا استاذ اشرف

اشرف/انتي عارف احنا طالبين ناس تشتغل في ايه

نور/محاسبيين و مترجمين

اشرف/و انتي جايه تقدمي علي المحاسبه مش كدا

نور/ايوه

اشرف/و انتي عارفه ان لازم يكون في شهادات خبره و انتي للاسف مفيش اي خبره

فهمت نور لم يريد قوله قامت من مقعدها

نور/تمام شكرا جدا و اسفه لو ضيعت وقت حضرتك

اشرف/وقفتي ليه انا لسه مخلصتش كلامي

نور/مفيش كلام تاني حضرتك طالب خبره و انا معنديش اي خبره

اشرف/بس في وظيفه احنا محتاجنها و ما اعلناش عنها

نور/ايه هي

اشرف/سكرتيره هتشتغلي اسبوع تحت التمرين و لو كنتي كويسه و فهمتي الشغل علي طول هتتعيني علي طول

نور/بس انا معنديش اي فكره عن شغل السكرتيره

اشرف/هيبقي معاكي هاجر السكرتيره اللي انتي هتشتغلي بدلها تعلمك كل حاجه

نور/طب و انا هشتغل بدلها ليه

اشرف/علشان هي حامل و قربت علي الولاده و هتاخد اجازه كبيره علي ما المولود يكبر سويه و يمكن متكملش خالص

نور/تمام و هبدا شغل من امتي

اشرف/من انهارده لو حبيتي

نور/تمام مفيش مشكله

اشرف/طب ثانيه واحده

و رفع سماعه الهاتف و تحدث به

اشرف/ايوة يا هدي تعالي لو سمحت

بعد ثواني طرق الباب و دخلت فتاه تقارب نور في العمر او اقل و ترتدي ملابس محتشمه للغايه و علي راسها الحجاب

هدي/ايوة يا استاذ اشرف

اشرف/خدي مدام نور طلعيها لمدام هاجر فوق و خاليها تفهمها كل حاجه في الشغل

هدي/تحت امرك

ثم نظرت لنور

هدي/اتفضلي معايا

خرجت نور خلف هدي و في طرقها وقفت قليلا تحدثت مع مها صديقتها و اخبرتها انها قد تعينت و ابتدات عمل من الان

تركتها و ذهبت خلف هدي نحو المصعد و انتظرت امامه قليلا ثم صعدت به الي الاعلي الي حيث الطابق التي تعمل به

هدي/ازيك يا هاجر عامله ايه انهارده

هاجر/الحمد لله احسن هانت

هدي/ربنا معاكي اعرفك دي نور اللي هتشتغل مكانك

نظرت لها هاجر

هاجر/اهلا و سهلا ازيك يا نور

نور/ازيك يا مدام هاجر

هاجر/لا مدام ايه احنا سننا قريب من بعض قوليلي يا هاجر بس

نور/ماشي

هدب/طب اسيبكم انا بقه علشان اشوف شغلي

هاجر/سلام ...... قوليلي يا نور انتي اشتغلتي سكرتيره قبل كدا

نور/لا اول مره ليا اشتغل في شركه اصلا انا كنت شغاله في مطعم

هاجر/لا الشغل هنا احسن بكتير و صاحب الشغل رحيم بينا جدا

نور/ربنا يستر و اتعلم الشغل بسرعه

هاجر/لا الشغل معانا سهل جدا

و بدات نور العمل مع هاجر و تستوعب كل شيء بسرعه و ذكاء

هاجر/ما شاء الله عليكي انتي متاكده انك مشتغلتيش سكرتيره قبل كدا

نور/ايوة و الله اول مره ليا

هاجر/لا دا انتي بسم الله ماشاء الله في اقل من شهر هتكوني احسن مني انا شخصيا اللي بقالي تمن سنين بشتغل سكرتيره

نور/ربنا يجبر بخاطرك يارب

هاجر/لا و الله انا مش بجبر بخاطرك و الله انتي فعلا كويسه

نور/ربنا يريح قلبك يعني هتقبل و اتعين

هاجر/ان شاء الله علي العموم انا هاخد الورق دا للمدير يشوفه و اعرفك رايه

نور/ربنا يستر

هاجر/متخفيش كدا انا رايحه

نور/ماشي

طرقت هاجر باب المكتب و دخلت بعد سماعها لاذن الدخول

هاجر/الورق اللي حضرتك طلبته

.../هاتيه وريني راجعتيه كويس و صححتي الاخطاء اللي قولتلك عليها و رقمتيه

هاجر/ايوة بس ممكن حضرتك تراجع عليه تاني

...../انتي مش بتقولي راجعتيه

هاجر/معلش يا كريم بيه راجعه حضرتك تاني علشان لو في غلطه انا مخدتش بالي منها انت حضرتك عارف الحمل و كدا

كريم/ طب اقعدي علي ما راجعه و تخديه و انتي خارجه بدل ما تفضلي رايحه جايه

هاجر/حاضر

جلست هاجر بانتظار كريم لكي ينهي مراجعه الاوراق و معرفه رايه بها كي تطمئن نور

بعد وقت ليس بطويل نظر لها كريم

كريم/ما شاء الله انتي مخك جيه علي الحمل و لا ايه يا هاجر

هاجر/يعني كل تمام

كريم/دي احسن مره جبتيلي فيها ورق متراجع بالميلي كدا و مترقم بدون اخطاء

هاجر/اصل الحقيقه مش انا اللي راجعته

كريم /امال مين

هاجر/السكرتيره الجديده

استغرب مالك بشده لانه لم يكن عنده علم بامر تلك السكرتيره

كريم/سكرتيره جت امتي و مين جبها

هاجر/استاذ اشرف بعتها

كريم/طب اتفضلي انتي كملي شغلك

هاجر/بعد اذن حضرتك

خرجت هاجر من المكتب باتجاه مكتبها التي تنتظرها به نور

اما كريم بعد خروج هاجر رفع سماعه الهاتف و تحدث الي اشرف لكي يعلم منه كيف يقوم بتعيين سكرتيره له دون علمه

كريم/ايوة يا اشرف مين دي اللي انت عينتها من غير ما تقولي

اشرف/دي بنت وسط البنات اللي قدمو انهارده للوظايف المطلوبه و لقتها كويسه جدا و شكلها محترم و تنفع سكرتيره ليك و بعدين ان قولتلها اسبوع تحت التمرين و لو عجبنا شغلها هنعينها علي طول هو حصل منها حاجه

كريم/لا محصلش حاجه بس استغربت لما عزه قالت ان في سكرتيره جديده

اشرف/ان شاء الله تكون كويسه علشان منطرش ندور علي غيره بعد ما هاجر تمشي

كريم/ ان شاء الله يلا كمل شغلك

اشرف/ماشي سلام

و اغلق كريم الهاتف مع اشرف و عاد لاكمال عمله

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

اما مها فقد تم تعينها مترجه للشركه لحصولها علي شهادات عده في الترجمه و لديها اكثر من لغه في الترجمه

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

اما منصور فا استيقظ في الصباح الباكر للذهاب الي المدرسه

منصور/صباح الخير يا ماما

فوزيه/صباح الزفت علي الصبح طبعا رايح المخروبه بتاعك

منصور/ايوة رايح المدرسه يا ماما

فوزيه/تروح ما ترجع يا اخويا

منصور/هو ليه انتي بتعامليني كدا هو انا مش ابنك

فوزيه/لا مش ابني

منصور/مش ابنك

توترت فوزيه بشده لما قالته

فوزيه/قصدي انت مش ابني علشان مش بتسمع كلامي

منصور/اطلبي مني اي حاجه و انا انفذهالك و الله الا اني اشتغل حرامي و لا شحات

فوزيه/خلاص اعمل اللي انت عايزه بس خليك عارف ان قلبي غضبان عليك

منصور/غضبان غضبان اناماشي سلام

و خرج منصور من المنزل

اما فوزيه فتنفست براحه

فوزيه/منك لله يا شيخ كنت هتوديني في داهيه

و ذهبت نحو المطبخ لتعد لها كوبا من الشاي و هي تسب و تلعن في منصور

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

عوده الي نور مره اخري

نور /بقولك يا هاجر هو مينفعش استاذن ساعه و ارجع

هاجر/ليه

نور/علشان اجيب و لادي من المدرسه

هاجر/هو انتي عندك اولاد يا نور

نور/ايوة مالك و مليكه

هاجر/ربنا يخليهملك

نور/يارب بس مقولتليش ينفع

هاجر/مش عارفه و الله هو مفيش حد من اهلك يجبهم

نور/لا مفيش حد خالص

هاجر/طب ثواني كدا هشوف استاذ اشرف هيقول ايه

ثم رفعت سماعه الهاتف اللذي علي المكتب و طلبت الرقم المطلوب و انتظرت الرد

هاجر/ايوه يا استاذ اشرف

اشرف/ايوه يا مدام هاجر

هاجر/بعد اذنك هو ينفع نور تستئاذن ساعه واحده بس تنزل تجيب اولادها من المدرسه و ترجع علي طول

اشرف/هو من اول يوم كدا

هاجر/معلشي يا استاذ اشرف اصل مفيش حد يجبهم ليها من المدرسه

اشرف/خلاص تمام خليها تنزل انهارده علي ما نشوف حل للموضوع دا

هاجر/شكرا جدا لحضرتك يا استاذ اشرف

ثم اغلقت الهاتف معه و نظرت لنور

هاجر/روحي يا نور هاتيهم و تعالي بسرعه

نور/شكرا جدا يا هاجر انا مش عارفه اقولك ايه

هاجر/متشكرنيش علي حاجه يلا روحي و استاذ اشرف هيشوف حل للموضوع دا

نور/هيشوف حل يعني ايه

هاجر/مالك قلقتي كدا ليه مفيش حاجه روحي دلوقت و بعدين هفهمك

نور/حاضر سلام

عزه/سلام

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

ذهبت نور باتجاه المدرسه الخاصه باولادها و اخذتهم و ذهبت نحو المنزل و هي في طريقها قامت بشراء طعام للاولاد لانها لم يعد لديها وقت لطهي الطعام لهم و قامت بالاتصال علي عزه لكي تاتي لتجلس مع الاولاد لحين عودتها من العمل

وصلت نور الي المنزل و جدت عزه قد سبقتها و بانتظارها امام المنزل

نور/اتاخرت عليكي يا عزه

عزه/لا انا لسه جايه

نور/تعباكي معايا انا عارف

عزه/متقولبش كدا يا ابله نور

نور/طب انا مش هقدر اتاخر اكتر من كدا دا الغدا ليكم يانور اتغدي انتي و الولاد

عزه/طب و حضرتك

نور/انا لا علشان استلمت شغل انهارده و هظبط مواعيدي معاهم لسه و ربنا يسهل

عزه/ربنا يعينك يارب و يوقفلك ولاد الحلال يارب

نور/ربنا يسمع منك يا عزه.... يلا سلام انا علشان متاخرش لاني واخده اذن ساعه

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

و عادت مره اخري الي العمل و اكملت عملها مع هاجر حتي جاء وقت الغداء

هبطت هاجر و معها نور لتناول الطعام معا و تتعرف علي زملائها بالعمل

هاجر/هتاكلي ايه يا نور

نور/خليكي انتي و انا اجيب بس قوليلي منين و انتي عايزه ايه

هاجر/طب يا ستي هاتيلي اتنين كرب و المكان اهو

ذهبت نور حيث اشارت لها هاجر و احضرت الطعام و عادت مره اخري

نور/اتفضلي يا ستي

هاجر/شكرا يا نور

نور/علي ايه مفيش حاجه

هاجر/قوليلي انتي جوزك بيشتغل ايه

نور/احم احم انا جوزي متوفي

هاجر/انا اسفه جدا و الله

نور/مفيش حاجه عادي... و انتي بقه جوزك بيشتغل ايه

هاجر/بيشتغل هنا في الشركه مدير الحسابات

نور/حاجه حلوة قوي ان انتي و هو بتشتغلو مع بعض في مكان واحد

هاجر/ايوة جدا و هو شايف انا بتعب اد ايه في الشغل و علشان كدا بيساعدني في شغل البيت

نور/ربنا يهنيكم يارب و يسعدكم

هاجر/يارب

نور/قوليلي هو احنا المفروض نروح امتي

هاجر/الساعه سته كله بيروح بس لو لسه في شغل مع كريم بيه انا بستني شويه بس اخري لسبعه

نور/طب و دايما بتتاخري

هاجر/لا خالص مش علي طول

نور/طب الحمد لله

و بداو في الطعام و انضمت لهم هدي السكرتيره الخاصه باستاذ اشرف

و بعد الانتهاء عادو الي العمل مره اخري

جلست نور ترتب بعض الاوراق و ترقمهم لحين انتهاء هاجر من العمل علي الكومبيوتر

حتي رن الهاتف الخاص بالمكتب فردت هاجر

هاجر/ايوة يا كريم بيه

كريم/جهزتي ملف صفقه (.......)

هاجر/ايوة جهز السكرتيره الجديده خلصته

كريم/طب ابعتهولي معاها

هاجر/تحت امرك

و اغلقت معه الهاتف و نظرت لنور

هاجر/نور خدي الملف دا و دخليه لكريم بيه

نور/انا

هاجر/ايوة انتي كريم بيه طالبك

نور/طالبني انا ليه

هاجر/ايه يا نور في ايه المفروض دا الطبيعي و تتعودي علي كدا

نور/ماشي

اخذت نور الملف و قامت من مقعدها و ذهبت نحو الغرفه و طرقت الباب و انتظرت حتي استمعت اذن الدخول و دخلت اليه و هي متوتره و تنظر للارض

و عند دخولها كان ينظر للاوراق التي امامه و عندما لم يستمع لاي صوت

رفع نظره عن الورق و نظر للتي دخلت فكانت تنظر للارض لم يكن وجهها واضحا له

كريم/انتي واقفه ساكته ليه

رفعت نور الان نظرها اليه مما ادي الي ان جحظت عين الاثنان و انفتح فمهم و كاد يصل الي الارض من الصدمه لكليهما

و سرعان ما انتبه لحاله و تمالك نفسه سريعا و حل علي وجه ملامح جديه يخفي خلفها ملامح الصدمه

كريم/انتي بقه السكرتيره الجديده

نور/اايوه

كريم/تمام جدا

نور/نعم

كريم/و لا حاجه هاتي الورق اللي معاكي دا

اقتربت منه نور في خوف و توتر و اعطت له الورق اللذي بيدها

نور/اتفضل حضرتك

اخذ كريم منها الورق و نظر لها قليلا ثم نظر الي الاوراق التي بين يديه

اعجبه بشده عملها و انتبهاها لكل ثغره بالاوراق و تنظيمها و لكنه لم يظهر ذلك

كريم/تمام

نور/اي خدمه تاني حضرتك

كريم/لا اتفضلي

التفتت نور باتجاه الباب و قبل ان تضع يديها علي المقبض

كريم/استني

التفتت له مره اخر و ظلت كما هي في مكانها

نور/افندم

كريم/اسمك ايه

نور/اسمي نور

كريم/طب اتفضلي

نور/بعد اذنك

خرجت نور من المكتب و هي تتنفس الصعداء و تحدث نفسها(يعني من وسط الشركات كلها مفيش غير الشركه دي يطلع هو مديرها......طب اعمل ايه اكمل شغل و لا امشي........اعمل ايه.......انا تعبت و احترت)

ثم عادت الي هاجر مره اخري

اما كريم فتذكر كل حرف قاله محسن عنها و انها شيطان متخفي تحت الوجه الملائكي يجب عليه الا يثق بها و هو لا يهمه غير عمله فقط

فلا بد من طردها من العمل لن يسمح لمثل تلك الاشكال بالعمل في شركته لان هذا سوف يؤدي بشركته الي الهلاك

ثم رفع سماعه الهاتف و طلب هاجر بالحضور

ذهبت اليه هاجر بعد ان طرقت الباب و استمعت لاذن الدخول

هاجر/تحت امرك يا كريم بيه

كريم/انتي اديتي اي اوراق للبنت اللي برا دي

هاجر/اوراق ايه مش فاهمه حضرتك

كريم/اي اوراق استلمتها اسحبيها منها و قوليلها تتفضل و متجيش تاني و تعدي علي الحسابات تاخد حساب اليوم دا

هاجر/بنت مين قصد حضرتك نور

كريم/ايوة هي

هاجر/ليه هي عملت ايه حضرتك

كريم/نعااام

هاجر/انا اسفه حضرتك بس دي بنت غلبانه جدا و.........

كريم/انتي لحقتي تعرفي انها غلبانه في كام ساعه

هاجر/هي فعلا بنت غلبانه و يتيمه و ملهاش حد في الدنيا و اولادها كمان يتامي حرام حضرتك تقطع عيشها من غير ما يحصل منها حاجه

كريم/انتي هتعرفيني شغلي يا هاجر

هاجر/لا مش قصدي و الله بس قصدي انه حرام دي بقالها اسبوع بتدور علي شغل في كل حته و مصدقت لقت الشغل هنا

نظر لها كريم قليلا يحاول ان يتخذ القرار السليم دون ظلم

فا من الممكن ان تكون بالفعل بريئه من اتهام محسن لها

كريم/خلاص روحي يا هاجر و متجبيش سيره لها باللي حصل دلوقت و هتفضل اسبوع تحت عنيا و لو حصل منها غلطه واحده بس هتكون في الشارع

هاجر/و انا اضمنها لحضرتك برقبتي

كريم/نصيحه مني يا هاجر بلاش تثقي في الناس كدا بسرعه علشان متخديش علي دماغك بعد كدا

هاجر/مع حضرتك حق بس حضرتك متنساش ان احنا ستات زي بعض و نقدر نفهم بعض كويس اذا كانت بتتكلم جد و لا لا

كريم/اتمني ثقتك دي طلع في محلها

هاجر/ان شاء الله

كريم/طب يلا روحي كملي شغلك

هاجر/بعد اذنك

كريم/اتفضلي

و خرجت هاجر من المكتب و ذهبت لاكمال عملها

و بعد وقت قد انتها العمل و ذهب الجميع للخروج من الشركه يعود كل شخص الي منزله مره اخري

و عند خروج نور.............

يتبع الفصل الثامن  اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent