رواية بنات المنشاوي الفصل الثامن بقلم خلود وائل
رواية بنات المنشاوي الفصل الثامن
ورد:😲😲
عاصم:ايه مالك تنحتي كدة ليه انا قلت حاجه غلط
ورد:مش قصدي بس انتي تعرفني من فترة قصيرة لحقت تحبني وكمان عاوز تتجوزني
عاصم:كنت بسمع عن الحب من اول نظرة ومكنتش بصدق لحد ماشفتك واتأكدت انه فعلا ممكن احب من اول نظرة وكمان انام احلم بيكي
ورد: بس انت متعرفش حاجه عني متعرفش انا ورايا ايه ولا تعرف حياتي كانت عامله اذاي قبلك
عاصم:مش عاوز اعرف اي حاجه انا عاوزك تكوني مراتي وام عيالي عاوز اعرف حياتي معاكي وبعدك هتبقي عامله اذاي😍
ورد:طب نتعرف ع بعض اول
عاصم:خلاص تبقي خطوبه لحد ماتحني عليا ونتجوز
ورد بأبتسامه:ماشي حاضر
عاصم:اول ماننزل مصر هاجي اطلب ايدك من اخواتك وهنروح نجيب شبكتك ع طول
ورد:انت واخد السريع كدة ليه يابني
عاصم:انا مش بتاع مقابلات وكلام تليفونات والحجات الهبله دي انا راجل طالب الحلال وداخل البيت من بابه وافقتي هشيلك جوة قلبي واحطك جوة عنيا موافقتيش هحترم رغبتك وبردو هتكوني اختي وفي حمايتي
سرحت ورد لدقائق تتأمل كلمات عاصم الحنونه ورقته في التعامل معها لتتذكر كيف كان يعاملها سليم بكل قسوة وعنف
عاصم:انتي يابنتي رحتي فين كدة
ورد:هاا ابدا معاك اهوة
عاصم:وعمرك مهتكوني مع غيري ياوردتي
ورد:🙈☺️☺️
في قصر المنشاوي****
مرام:هنفضل اكدة كتير يما انا خايفه عليهم قوي
صفيه:اعمل ايه عاد يبنتي
مرام:اتوحشتهم يما دول اخواتي قبل مايكونو بنات عمي
صفيه:كلها كام يوم وفارس هيسافرلهم يطمن عليهم
مرام:والنبي اروح معاه نفسي اشوفهم
صفيه:لا اكدة ابوكي يشك فينا وساعتها ممكن يقتلنا كلنا من غير مايرمشله جفن
مرام:اباي عليكي يما تملي خايفه اكدة
صفيه:وهفضل خايفه منيه لحد ما اموت يابنتي
مرام:ولحد امتي هيفضل حالنا اكدة يما بنات عمي هيفضلو العمر كله هربانين ومحرومين من مالهم وبيشتغلو عند الناس كمااان
صفيه:طب هنعمل ايه يامرام
مرام:معرفاش بس صعبان عليا فارس ودعاء انحرمو من بعضيهم يما ورد وآيه ممكن يتجوزو ويعيشو حياتهم اما دعاء هتعيش اكدة بعيد عن حب عمرها
صفيه:مقدر ومكتوب ياحبايب قلبي
في احدي الفنادق الفخمه بشرم الشيخ بالتحديد في جناح فخم يطل علي البحر يجلس سيف الحديدي امام اللابتوب الخاص به يدون بعض الكتابات لتدخل عليه سكرتيرته ومعها حامد احدي موظفين الشركه
مني السكرتيرة:النهاردة بليل هنقابل الوفد بتاع شركه ايطاليا يافندم
سيف:تمام رتبتي كل حاجه؟
مني:طبعا يافندم النهاردة هنجتمع معاهم في عشاء عمل في مطعم .......
حامد:كل الاوراق المطلوبه للصفقه جاهزة يافندم
سيف:مش لازم افكركم ان دي صفقه كبيرة ومهمه جدا مش عاوز اي اخطاء
مني:اكيد ياسيف بيه
حامد:كل حاجه مدروسه ياسيف بيه متقلقش
اسند سيف راسه للكرسي وتنهد بضيق لتتركه مني وحامد لينعم ببعض الهدوء
مع اقتراب المساء كانت تمشي ورد بجوار عاصم
عاصم:بعد مانتعشي والكل ينام هستناكي قدام البحر حابب أسهر معاكي النهاردة علشان بتوحشيني كل دقيقه
ورد:ممكن يحسو بغيابي وكمان اخواتي هيفتحو معايا تحقيق اول مانوصل ...اصلا النهار كله قضيناه بعيد عنهم شكلي بقي وحش اوي
عاصم:اخص عليكي داانتي ذي القمر 😍
ورد:يابني اتكلم جد بقي
عاصم:هو في احلي من الهزار والدلع ...امتي بقي هتدلعيني
ورد:نعم
عاصم:ان مكنتش انت تدلعني مين هيدلعني😂
دقائق ووصلو كلاهما لاستقبال الفندق لتاقبلهم تغريد راكضه تجاههم لترتمي بأحضان عاصم لتصدم ورد من منظر تلك الجريئه ولعاصم الذي اصابته الدهشه ولم يستطع ابداء اي رد فعل اما ورد فنظرت لهما نظرة حزن واستحقار وهمت بالجري لغرفتها لترتمي علي السرير محتضنه الوسادة لتشكو لها همها وخلفها اخواتها
عاصم وهو يبعد تغريد عنه بتعنيف:انتي اتجننتي يابت انتي
تغريد:ايه ياعاصم وحشتني مالك بتعاملني كدة ليه
عاصم بعصبيه:وحش يلهفك ايه ال هبببتيه دة
تغريد:ايه ياعاصم محنا يعتبر مخطوبين وهنتجوز
عاصم :جوازة لما تخنقك وتجيب اجلك ياشيخه انا كنت وعدتك بحاجه ولا قلتلك انتي خطيبتي انتي عايشه في فيلم الفتيه مع نفسك وصدقتيه لا فوقي ياماما انا عمري محبيتك ولا اعتبرتك اكتر من اختي وبنت صاحب ابويا
تغريد بدموع تماسيح:حرام عليك ياعاصم انا بحبك
عاصم:انا مبحبكيش ولا عمري هحبك انا مبحبش غير ورد وهتجوزها هي وبس
تغريد: وانا ياعاصم
هناء: ايه ياتغريد قالك انتي اخته ماترحمي نفسك بقي
ام عاصم:خلاص ياتغريد يابنتي ملوش لازمه الكلام دة بكرة ربنا يبعتلك ابن الحلال
عند ورد*****
دعاء:مالك ياورد زعلانه ليه اكدة
آيه:بطلي عياط ياحبيبتي مالك بس
ورد:مفيش ..مفيش سيبوني وحدي
دعاء:كل دة عشان ال متنسمي دي حضنته طولي بالك ياحبيبه قلبي
آيه:هي ولا في بال عاصم والله هو بحبك انتي وكلنا عارفين
دعاء:هي اكيد عملت اكدة عشان توقع بينكم
ورد:ولا زعلانه ولا غيرة انا اصلا مش بحبه
آيه:بأمارة ماهتموتي نفسك من العييط عشانه
دعاء:خليكي قويه ياورد وغيظيها ولا كأن في حاجه حصلت
دقائق مرت سريعا لتدخل هناء لتهدئ من حزن ورد وتمازحها قليلا وبعد فترة دخلت تغريد
تغريد:انتي زعلانه مني ليه ياورد انا وعاصم اخوات وانا عملت كدة بحكم العشرة مقصدش حاجه يعني
ورد:محصلش حاجه ياتغريد انا لا زعلت ولا غيرة عادي
آيه: يلا بقي نلبس عشان العشا انا هموت من الجوع
دعاء:هتموتي طفسه ياقلبي
آيه: وانتي مالك انتشيييبي ماااالك
ضحكت الفتيات جميعا ماعدا تغريد التي كانت ضحكتها صفراء مليئه بالغل ناحيه ورد
في احدي المطاعم الفاخرة وبالتحديد علي طاوله فارهه مليئه بما لذ وطاب يجلس سيف الحديد مرتديا بدله رماديه اللون مع كرافته سوداء وتجلس بجوارة رئيسه شركه ايطاليه تدعي سيلينا قمه في الجمال عيناها زرقاء وشعرها ذهبي وبشرتها بيضاء وانما اكتسبت سمرة خفيفه بفعل الشمس خلال اليومين الذي قضتهم في شاطئ شرم الشيخ ترتدي فستان احمر قصير فوق الركبه بصدر مفتوح وتضع مساحيق التجميل الصارخه وبجوارها بعض موظفين كلا الشركتين
سيف: الكميه ال شركتكم طلبتها كبيرة جدا وصعب اننا نوفرها في الوقت الحالي انتو كدة بتصعبو علينا الموضوع
سلينا:اهنا مش طالبين هاجه موستهيله سيف بيه
سيف:لا هي مستحيله انتي كدة تقريبا بتعجزيني
سلينا:معلش سيف بيه انت اعرف اتصرف وتوفر ال انا طلبته منك
سيف:محتاج وقت كبير علشان اققدر اوفر الكميه المطلوبه
سلينا:وقت اد ايه سيف بيه
سيف:علي الاققل شهر
سلينا:مستهيل سيف بيه صعب جدا انت كدة بتهز صورتي وصورة شركتي
سيف:مني عاوزك تطلبي كل المزارع ال بنتعامل معاها وتشوفي نقدر نوفر الكميه المطلوبه ولا لا
مني:حاضر ياسيف بيه
حامد:صعب جدا ياسيف بيه ال هي بتطلبه دة مستحيل احنا تقريبا خلصنا كل محاصيل المزارع الموسم دة وكمان عندنا طلبيات كتيرة جدا غير ال هي عوزاة
سيف بغضب:عوزني ادفع ٤٠مليون شرط جزائي ولا ايه اتصرف
سلينا وهي تقترب من سيف:اهدي شواايه سيف بيه العصاابيه غلط اشانك
في نفس التوقيت دلفت آيه ودعاء لينصدمو من منظر سيف وسلينا التي تعتبر بين احضانه ولكنه يحاول الابتعاد
آيه:الله الله مش هو دة البيه المحترم بسلامته
دعاء:ايوة هو ...مين دي
آيه:هتلاقيها واحدة معرفه او صديقه مهو محترم اوووي اوووي يادعاء😂😂
دعاء:ملناش دعوة وبعدين معاهم مني السكرتيرة وموظفين تبع الشركه دي اكيد بتاعه الشركه الايطاليه انا نسيت موضوع الاجتماع دة خالص
آيه:اجتماع في مطعم !!
هناء:هتفضلو واقفين كدة كتير
دعاء:وراك ياريس
جلسو جميعا بطاوله قريبه من طاوله سيف الحديدي لتنظر اليه آيه بنظرات استفزازيه وهو غير منتبه لهم اما ورد فكانت تتجنب نظرات عاصم التي تلاحقها ... دقائق وجاء النادل ليأخذ طلباتهم
عاصم:يلا ياشباب كل واحدة تطلب ال هي عوزاه بس خليكو حنينيين 😂😂
ابتسمو جميعا وكل منهم طلبت ما تريد للعشاء وبعد دقائق حضر النادل ومعه العشاء ليبدائو بتناول الطعام في صمت تام لتكسر آيه حاجز الصمت
آيه:وحدووووووة
كلهم:لا اله إلا الله
هناء:ايه يابت في ايه
آيه:هتفضلو ساكتين كدة كتير
تغريد:هنعمل ايه يعني
ام عاصم:متتكلمو يابنات في اي حاجه انتو ساكتين ليه
آيه:خلي الطلعه دي عليا انا اما اضحكو شويه....شايفين الراجل ال لابس بدله رمادي هناك دة
هناء:مش دة ال انتي مسحتي بكرامته رمل البحر رملايه رملايه
آيه بضحك:طبعا يابنتي هو انا اي حد
اطلقت هناء صفارة من فمها بعفويه قائله:ياجامد
التفت جميع الجالسين بالمطعم لهناء
عاصم:الله يخرب بيتك ياشيخه الناس هتقول علينا ايه
ورد بعتاب:خايف اوي من كلام الناس
عاصم:لا طبعا انا مبيهمنيش حد انا واضح وصريح مش بتاع لف ودوران
ورد:اه منا عرفت
نظر عاصم بعيون حزينه لورد ولم يكمل كلامه.
سيف بصوت منخفض لحامد الجالس بقربه:ال هناك دي دعاء المنشاوي من الحسابات عندنا في الشركه قوم استأذنها تيجي تحضر معانا الاجتماع حابب اسمع رأيها في المشكله دي
حامد:اوامرك ياسيف بيه
نهض حامد متجها لطاوله دعاء ليتوقف امامها
حامد:سيف بيه عاوزك يادعاء
دعاء:افندم....عاوز ايه
حامد:مبتسمعيش ولا ايه بقولك عاوزك يعني هيكون عاوزك في ايه قومي يلا
آيه:عاوز منها ايه ياحيوان وانت اذاي تكلم اختي كدة انت عندك خال اهبل يلا
حامد:انتي اتجننتي يابت انتي
همت آيه بالوقف غاضبه:لااااا الجنان لسه جاي غور من هنا يلا احسنلك انت وخنجر باشا بتاعك دة
حامد:احترمي نفسك احسنلك ولولا اننا في مكان محترم انا كنت عرفتك مقامك كويس
عاصم:متلم نفسك ياكابتن وكلمني انا انت عاوز منهم ايه
حامد:عاوز دعاء تكلم سيف بيه
عاصم:يطلع مين سيف بيه دة وعاوز منها ايه
من مسافه قريبه يتابع سيف المناوشات التي تدور بين حامد والفتيات ومع تدخل عاصم انتفض سيف من مكانه ليتجه ناحيتهم لتستوقفه كلمات آيه المشاكسه
آيه:والله اختي مش راحه عند حد ال عاوزها يجي لحد عندها
سيف ببرود:واديني جيت بنفسي اهوة
آيه:اهلا يا مطوه بيه
انفجر الجميع بالضحك ومن ضمنهم حامد الذي لم يستطع كبت الضحك علي كلمات آيه
سيف :اسمي سيف الحديدي واوعدك ان عمرك مهتنسي الاسم دة تاني
دعاء:سيبك منها ياسيف بيه الغلط عندي انا والله هو بس حصل سوء تفاهم استاذ حامد هو ال اتكلم بطريقه غلط في الاول
سيف:اه وبصراحه اختك مقصرتش وعرفته غلطه
عاصم:واحد جاي يقولها البيه عايزك تقوله عايز ايه يقولها عايزك عايزك مستني انها متعرفهوش غلطه ولا ايه
نظر سيف بغضب لحامد الذي اشاح بوجهه للارض
سيف:احم بعتذر عن الغبي ال اتكلم بطريقه مش تمام ثم نظر لدعاء:عندنا مشكله ياانسه دعاء وكنت حابب اسمع وجهه نظرك فيها
دعاء:حضرتك تؤمر يافندم اتفضل اققعد معانا
سيف:ملوش لزوم بس لو تسمحي تيجي انتي معانا الوفد الايطالي موجود ونقدر نتكلم هناك
دعاء:طبعا ياسيف بيه اتفضل.....بعد اذنكم ياجماعه
آيه:راحه فين يابت انتي
دعاء:اققعدي ساكته الله يخليكي دقيقه وجيه ع طول
جلست دعاء علي طاوله سيف ومن معه ليبداء سيف بسرد المشكله لدعاء لترد ببساطه
دعاء:دي حاجه سهله جدا ياسيف بيه
سيف بتعجب:اذاي يادعاء
دعاء: احم بص حضرتك المزارع والجنايين ال بتتعامل معاها لازم بيكون عندهم حصه من المحصول شيلينه علي جمب تقدر تقول بيتباع بسعر اعلي شويه او لجهات تانيه بمعني انها بتكون تجارة بين المزارعين واصحاب المحلات او معارف شخصيه وكدة يعني
حامد:لا طبعا عقودنا مع المزارعيين بتكون ع المحصول كله مش نسبه معينه
دعاء بثقه:هو حضرتك تعرف المزارع عنده كام فدان او حتي زارع ارض برة محافظته ولا لا...المختصر المفيد ان المزارع بيحدد الحصه ال انت هتاخدها منه بكيفه هو مش بشطارتك انت
سمير:ولو افترضنا ان كلامك صحيح وقدرنا نوفر الكميه المطلوبه هنعمل ايه في تمنها ال طبعا هيكون زيادة عن العادي
دعاء: حتي لو زيادة الفرق هيكون حاجه بسيطه لأن كدة كدة الشركه بتصدرة والمكسب بيكون بالدولار وطبعا فرق العمله بيغطي اي زيادة ع الشركه واهم حاجه ان صورة الشركه متتهزش ولا نخسر ثقه العملا بتوعنا
سيف بأعجاب:حلو كلامك يادعاء واتمني انه يكون صح
سمير:مستحيل يكون صح ياسيف بيه
سيف:هنجرب ياسمير مش هنخسر حاجه
سمير:اما نشوف
دعاء بتحدي:هتشوف وتدعيلي ياسمير
سيف:ليكي فيها ترقيه يادعاء ....مني دلوقتي حالا تعملي اتصالاتك لكل المزارع ال بنتعامل معاها وتشوفي الرد هيكون ايه..اتفضلي يادعاء دة ملف الصفقه عاوزك ترجعي الحسابات كلها وتجهزيلي جدول بنسبه الزيادة بضعف التمن حابب اخد فكرة عن تكلفه الصفقه دي ولما تخلصي هاتيلي الملف بكرة علي فندق............
دعاء:حاضر ياسيف بيه
سيف:الا قوليلي يادعاء انتي عرفتي موضوع الحصه الزيادة ال عند المزارعين دي اذاي؟!!
دعاء:ها😳
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية بنات المنشاوي" اضغط على اسم الرواية