رواية نور الفصل الثامن بقلم شوشو احمد
رواية نور الفصل الثامن
اسعد انا بحبك يانور عاوز اكمل عمرى معاكي لما قربت من الموت كنت بس بفكر فيكي
نور انا مليش غيرك انتى غيرتي حياتي خلتيني احب الحياه تاني معاكي رضيت بقدر وعرفت انه مكتوب
بطلت الوم نفسي على موت يامن ومريم نور انا عشقتك وعشقت الحياه علشانك بلاش وجع بلاش بعد كفايه حرمان
تعالي نداوي جروح بعض نسند بعض تعالي اتدارى
فيكي من وجعي وتسندي عليا وليكي مني وعد مفيش يوم تزعلي مني نور انا وحيد مليش غير امي وشويه صحاب بعدت عنهم لما سبت شغلي الاول لان كنا زمايل شغل
ودلوقتي انتي صاحبي الوحيد يانور العمر قصير بلاش نضيعه في مناهده خلينا نقوى بعض وننور حياة بعض انتي طاقه النور اللي ربنا فتحها ليا بعد اليأس والحزن سنين خلينا نكمل مشوارنا سوى
متنكريش انك بتحبيني الممرضه قالت كنتي قلقانه علشاني وعيطي كتير حتى امي قالت بتحبك بس بتكابر ليه العند بس...
نور محصلش مش بحبك ولا هحبك وعيطت لانك كنت هتموت بسببي مش اكتر انا بحب يحيى وبس ومش هحب غيره مفهوم...
اسعد ماشي حبي يحيى عادي اقولك حاجه انا كمان بحبه لانه كان بيحبك وهحبه معاكي وعمري ما هعاتبك انك بتحبيه وهنروح نزوره سوى بس حني على قلبي العاشق ليكي اتجوزيني بقا
يابت بقاا اسعد العمري اللي اسمه كان بيهز الداخليه كلها والارهابييين بيعملو له الف حساب بيتحايل عليكي تحني عليه والنعمه اخدك قلمين انا باين دلعتك على الاخر
نور لا وانت الشهاده لله مدلع الكل..
اسعد بيضحك والنعمه غيرانه وباين عليكي بت انتو عندك حد. صعيدي في العيله راسك ناشف اوي عموما ميرنا اختي
نور حطت ايدها فى وسطها بتقول لا ياشيخ اختك اممم وده من ايه وانت وحيد ومامتك قالت بنت اختي
اسعد اختي في الرضاعه ياستي امي كانت كل ما تخلف طفل يموت اتكرر الموضوع كتير لدرجه غيرو الشقه اكتر من مره وغيرو الدكتور ويا يموت فى بطنها يا بعد الولاده عانت كتير وطلبت من ابوي يتجوز بس هو كان بيحبها اوي رفض وقال لها خدي مانع اصلا للخلف وبلاش تدخلي التجربه دي اصلا لانها كانت بتزعل وتكتأب ولولا انه كان بيسندها كان الله اعلم جرالها ايه لما خلفتني بعد تعب شديد اخدتني خالتي منها مباشر ورضعت على ميرنا وخالتي كانت ام ليا وماما كانت هي وابوي بيجو يزوروني كل يوما ويمشيو حتى لو اخدوني يوم ابات معهم اتعب رحت عشت معاهم واستقريت وانا عمري عشر سنين علشان كده ميرنا ورندا اخواتي فعلا بس راندا مسافره مع جوزها وانا وميرنا ملناش غير بعض...
نور بخجل انا اسفه معرفش
اسعد اسفه ايه ده انا هنادي البت ميرنا ابوسها علشان خلتك غيرتي عليا
نور وهى رافعه حاجبها بتقول حاجه يا اسعد...
اسعد مين انا ولا فتحت بوقي اصلا يا باشا😂😂
عدت الايام رجع اسعد للشغل لبس نور دبله بعد ما طلعت روحه وحددوا معاد الفرح بس اسعد مش حاسس ان نور فرحانه
وانها وافقت بعد ما الكل ضعط عليها احمد اخوها هبه مراته عزه صاحبة امها أمل ام اسعد حتى سما اتوسطت له عند نور
هو فرحان بس فرحته ناقصه نفسه يحس بحب نور له نفسه تبادله نفس المشاعر عاوز يعيش معها بحب و ود حقيقي بس امه بتصبره ان فيه ناس بتعرف تداري مشاعرها ونور من الناس دول
نور مشغوله بالملجا والاطفال اللي فيه شغاله بكل طاقتها
عملت حساب للمكان وصفحه على الفيس واعلانات في التلفزيون جمعت تبراعات كتير
بتحاول ميكنش ناقص المكان حاجه اتفقت مع اصحابه كل واحد يكلم معارفه
اللي كلم اكتر من دكتور اتبرع بوقتها ساعه يوميا يكشف على الاطفال والمدرسين بيعلمو الاطفال لانها دخلت اطفال اصحاء كمان في المكان بعد ما لقت ان اطفال الشوارع لهم حق عليهم هما كمان
طلعت في التلفزيون وعملت اكتر من حوار عن الملجأ واهدافه بس اسعد بعيد تماما عن الاضواء بحكم منصبه ولانه شايف نور عامله اكتر من ما هو يقدر يعمل
نور بطلت حزن بطلت تعيط لما بتفتكر يحيى بتقرا له قران وتترحم عليه
الاطفال دول وظروفهم الصعبه وحكايتهم الاصعب خلت نور تشوف مصيبتها اهون واخف من غيرها بكتر ساعات لما تبص على مشكلتك بس بتحس انها عظيمه اوى وانك بس المبتلى لكن لما تشوف مصايب الناس تحس انك قد ايه فى نعمه
لما تكون فى مكتبها هناك وتلقي ست مسنه جايبه طفله تديها لها امانه عندها
ولما تسالها دي مين وبنت مين تعيط الست وتقول بنت بنتي امها وابوها عيشين بس لما بنتى جابت ولادين وتانى مره جابت ولد وبنت جوز بنتي شال البنت دي ورماها فى حجري وقال انا هرميها كده كده تاخديها انتي ولا ارميها ولما اعترضت بنتي هددها بالطلاق وانه هيحرمها من ولادها التلاته التانين عيطت كتير واعترض وكلمت اهله محدش قدر عليه وانا اخدت البنت واقنعت بنتي تعيش لان حتى لو اداها ولادها انا مقدرش اعيشهم ولا بنتي لها حد يقف ل جوزها ودلوقتي تعبانه اوي وبعت له ياخد بنته قال الشارع اولى بيها او الموت وانا على عيني اتخلى عنها بس انا تعبانه اوي وحاسه ان اجلي قرب خايفه اموت ومحدش يحس بيا والبنت تموت جمبي من الجوع ما هي عمرها تلات سنين لسه ولا هتعرف تنادي حد ولا لها حد الست بتعيط ونور كمان حاضنه البنت وبتعيط نور وعدت الست مش هتتخلى عن البت دى ابدا بس هي متمسكه بيكي خليها معاكي وانا كل يوم هفوت عليكم اطمن عليكي وعليها ووعد مني يوم ما امر الله ينفذ خديجه بنت بنتك فى عنيا وامانه ربنا عندي اساليني عليها يوم القيامه وصلت نور الست وعرفت المكان الست ساكنه في اوضه لا تصلح للحياه اصلا لما شقتها اتهدت من زمان وصاحب البيت طردها لانها ضعيفه ملهاش حد روحت نور مع اسعد ال كان معاهم ووصلهم وهى بتعيط واسعد مش بإيده حاجه ولا عارف يضمها ويطبطب عليها وحتى هو حزين علي الست دي وعلى حال الطفله اللي من براءتها تحس انها ملاك نازل من السماء ازاي جه ل ابوها قلب يرميها وهل لسه ناس بالسواد ده عيشين وسطنا واحنا منعرفش